Oysissa hoidoissa olevat!

Miten pitkät jonot Oysissa on lapsettomuushoitoihin?
Meillä on esikoinen saatu alulle 1.5 vuoden yrittämisen jälkeen ilman hoitoja. Nyt on toista yritetty tuloksetta 2 vuotta. Pääseekö sinne hoitoihin jo lapsen saaneet vai pitääkö mennä Väestöliittoon?

 
Heippa!

Me jonoteltiin hoitoihin n. puoli vuotta. Viime elokuussa epäonnistuneen PASin jälkeen alkaa sumuttelu nyt tammi-helmikuun vaihteessa.. meillä tosin on nyt toinen ivf alkamassa, joten suunnittelukäyntiä ei ollut. Sillon ekaan hoitoon kun jonotettiin, oli suunnittelukäyntiin jonoa jotain 4 kk ja siitä sitten n. 6 kk ekaan ivf:ään..
Me pyydettiin lähete Oysiin minun endometriooma leikkauksen jälkeen omasta sairaalasta...
 
Maksettavaksi tulee poliklinikkamaksut, olikohan se n. 25 e per käynti.. ja hoidoissa tulee käyntejä sellaset muistaakseni kolme - neljä...
Hyvä muisti, mutta äärettömän lyhyt :LOL:
Kiitokset tsemppauksesta.. Toivotaan, että teillekin suodaan pian toinen lapsi :)
 
Hei t 77 Me laitettiin paperit jonoon marraskuussa ja joulukuussa tuli tieto et IVF tehdään maaliskuussa. Hoidot OYSissa maksaa vain lääkärikäynnin verran eli n. 25 euroa/käynti kerta + tietysti lääkkeet jotka ymmärrykseni mukaan (kun en oo vielä omiani hakenu) maksaa jotain 500-650 euron väliltä. Yksityisellä eli Väestöliitolla hoidot on kalliimpia. Tuttavalle ne tuli maksamaan lääkkeineen päivineen n. 3000 euroa.
 
Kiitos lisätiedoista teille!
Väestöliiton sivuilta olenkin hintoja katsellut. Täytyy varmaan piakkoin olla lääkäriin yhteydessä lähetteen saamiseksi. Me ei olla käyty missään tutkimuksissa kertaakaan. Lähdetään siis ihan alusta.
Toivon teille oikein paljon onnea hoitoihin!
 
Meillä lähti marraskuussa lähete OYSiin, eilen tuli postissa hoito-ohjeet. Jos kaikki menee nappiin IVF olisi huhtikuussa. Syksyllä mulle kerrottiin, että jonot on 6-8 kk. Olin ite varautunut siihen, että tuskin ennen kesää päästään mihinkään hoitoihin, joten ainakin meille tämä oli positiivinen yllätys :)!
 
Hei :wave:
Täälläpäs on hiljaista. Itselleni tehtiin tämänkuun alussa ensimmäinen inssi OYS:ssa. Onko noihin hoitoihin noin kauhean pitkät jonot??!!!??? Apua!! Pitää alkaa vissiin hoiteleen itseä jo jonoon,olemmehan jo lasta yrittäneet luonnollisin keinoin n.3vuotta.

Olisi kiva porista muidenkin pohjoisen "yrittäjien" kanssa kokemuksista. Meillehän matkaa hoitoihin kertyy useampi sata kilometriä ja tullaan viellä LKS:n kautta.

Korvaako vakuutukset ollenkaan hedelmöityshoitoja?? Pitäisi varmaan asiaa kysyä vakuutusyhtiöltäni..
 
Hei Katjuska Tämä pino on kyllä ikävä kyllä hiljentynyt.... Toivottavasti saadaan tilanne korjattua ja kaikki OYSin hoidokit pinoilemaan. :) Mä oon antanu itseni ymmärtää, että OYSiin on tällä hetkellä 5-6 kk jono (jostain luin näin). Mut yllättävän nopsaan se aika kuitenkin menee. Milloin sulla on testipäivä ton inssin pohjalta?

Meillä kans tulee matkaa OYSiin pari sataa kilometriä. Me kun kuljetaan K-PKS kautta. Me ollaan menossa viikolla 10 ekaan IVF:n. Nyt alkaa jo vähän jännittämään. :)
 
Hei AaVee ja kiva että edes joku on täällä juttuseurana =)

Huomenna tulee 2viikkoa inssistä,mutta mahaa vihloo ja pientä vuotoa jo on,joten tais mennä se siinä sitten :ashamed:

Hoidot tulee kyllä kalliiksi,kun nuita kilometrejä kertyy todella paljon :/ Pelkkään ultraan LKS:ssään on jo pari sataa+ sitten hoitoihin OYS:iin.....hui kauhea :x

Toivottavasti teille käy hyvin sillä reissulla =)

Pidittekö te välikuukauden inssien välissä? Meille ne suositteli sitä.
 
Katjuska Meille ei oo tehty ollenkaan inssiä. Porhallettiin suoraan IVF:n ku mulla on torvet tukossa. Kyllä tässä vähän saa jännittää tulosta. Tämä kun ei ihan ilmaista lystiä ole... Älä nyt kuitenkaan vielä heitä kirvestä kaivoon jos menkat ei oo vielä alkanu. Tee ihmeessä se testi. Oon ymmärtäny et pikku vuodot alku raskaudessa on varsin yleisiä.
 
Me olemme myös OYS:ssa hoidossa.. luonnollisesti olemme yrittäneet 4 ja puol vuotta.. viime keväänä tehtiin kaksi inssiä ja nyt tammikuussa oli IVF.. punktio ja siirto oli viikolla 4, joten tänään otan viimeiset Luget.. viime viikolla tein kyllä jo kaksi raskaustestiä, jotka kummatkin näyttivät negaa, mutta IVF-hoitajan neuvon mukaan jatkoin Lugetin ottamista ja aattelin sitten tehdä vielä kolmannen testin huomenna.. huomenna pitäisi sitten soittaa, tuonne OYS:n ja alkaa taas jonottamaan, jos tulos ei muutu.. paljoa en usko tuloksen muuttuvan.. vuotoa kyllä on ollut koko viime viikko, mutta nyt se on alkanut vähenemään, joten en tiedä sitten onko ollut jo menkkavuotoa vai välivuotoa.. ei ole ollut kyllä niin runsasta yhtenäkään päivänä kuin normaaleissa menkoissa.. no, huomenna sen näkee..

matkaa meilläkin tulee aina reilu pari sataa kilsaa suuntaansa.. harmitti vietävästi, kun jouduimme viimeksi viimeiseen ultraan tuonne Ouluun asti.. LKS:n ainoa, joka voi tuon ultran tehdä, oli vapaalla.. kolme reissua viikon sisään oli aika puuduttavaa..

Yhdessä ketjussa minulle kerrottiin, että Kela korvaisi kaikki matkakulut 140 euron omavastuun jälkeen.. tietysti tuo kannattee tarkistaa Kelasta..
 
Pitääpäs kysäistä Kelasta tuota matka-asiaa. On tämä kyllä hankalaa hommaa näiden meidän välimatkojen vuoksi. Töistä pitää olla pois ja kun en minä ainakaan aio työnantajalle kerto miksi kuljen LKS:ssa ja OYS:ssa :x

Millaisilla testeillä olette testanneet? Huomenna pitäisi varmaan käydä ostoksilla...
 
Ensimmäinen testi oli pari kuukautta vanhaksi mennyt Mammaksi.netistä tilattu tikku.. koska se oli mennyt vanhaksi, hoitaja sanoi, että minun pitää tehdä uusi testi.. ostin sitten apteekista Gravidan-testin, pitäisi vissiin olla aika herkkä, joten sen takia en usko, että tulos muuttuu, mutta teenpä varmuuden vuoksi.. ensimmäisen kerran olen nyt apteekista ostanut testejä ja vähän se tuntuu oudolta, kun ympärillä pyörii ihmisiä..
 
Ja minusta on kyllä hieman noloa olla ostamassa jatkuvasti uusia testejä :ashamed: On tämä kuitenkin niin arka juttu,ettei tahtois kaikkien tietävän. Ajattelinki käydä eri apteekissa,jossa yleensä käyn =)

Kuinka kauan teillä meni Peppi1981, että pääsitte IVF-hoitoon?
 
Katjuska: Kesäkuun alussa soitin LKS:n, kun inssi epäonnistui ja sieltä laitettiin lähete OYS:n.. OYS:sta tuli sitten kirje, johon piti laittaa tietoja ja lähettää sinne takaisin.. laitoin sen kirjeen heinäkuun alussa ja lokakuussa tuli tieto, että hoito alkaa tammikuussa.. eli puol vuotta jonossa meni, silloin puhuttiin 6-8kk jonosta.. nyt kun kysyin jonon pituutta, niin sanottiin, että 5-6kk ja siihen sitten kesätauko..
 
Tuo OYS:n jonotilanne tuntuu vaihtelevan välilä aika nopiastikki. Joulukuusa ku haettiin oltiin viimeksi PAS:ssa sanottiin, että jono on n. 4kk ja sitten tammikuusa jono oliki jo 6kk, joten se on melekeinpä arpapeliä millanen jono on millonki.. Ite luulen, että seuraava IVF alakaa meilä sitten elokuusa kesätaukojen yms. asioitten takia. Turhauttaa vain tämä jatkuva oottaminen.

Tuosta hoioisa kulukemisesta. Minua kans välilä tuskastuttaa tämä pitkä välimatka, mieki kulen LKS:n kautta. Ja olen monesti joutunu miettimään, että mitä sanon töisä jos jouvun olemaan työpäivänä pois ku ei sitä saikkuakaan saa siirrosa käymisestä. IVF:n käynneistähän sai kyllä, joten se ei ollu ongelma. Mutta ei ne pelekät päiväkäynnit Oulusa, vaan ku mulla ainaki on tullu aika palion sairauslomia näitten hoitojen tiimoilta. IVF:n aikaan mulla oli pari viikkoa saikkua ku ensin munasoluja kasvo runsaasti ja liikkuminen oli vaikiaa ja punktion jäläkeen vaivas sitten hyperi. Sitten on tieten tullu saikkua näistä minun kahesta keskenmenosta, molemmista 2viikkoa. Tuntuu, että vähän välilä on saikula ja mietityttää, että millon alakavat töisä kyselemmään, että onko kaikki kunnosa.. Eihän se kellekkään kuulu, miksi olen saikula, mutta ei se estä kysymästäkkään.

Katjuska -79: En tieten tiä kaikista vakuutusyhtiöistä, mutta omani ei ainakkaan korvaa mittään lapsettomuushoioista. Hyvä, etteivät naurahtanneet ku aikanaan asiasta kysyin. Siitä on toki jo kohta 6 vuotta..
 
Hui kauhe nuita jonoja. On meitä sitten kyllä paljon tässä samassa jamassa olevia. Ihan niinku tässä ei olis jo odoteltu ihan tarpeeksi!!! :kieh:

Nyt on alamaha kivut hieman hellittäneet ja vuotokin vähentynyt,mutta en uskalla uskoa plussaan siltikkään. Menen tänään apteekkiin ja ostan kasan testejä kerralla :D

Peppi1981 joko olet tehny uuden testin? Mitä näytti? Tsemppiä plussaan :flower:
 
Hei tännehän on tullu lisää porukkaa! Mikä on LKS? Sairaala ilmeisesti mut missä päin? Tuntuu taas, että aika matelee... Ens viikolla 0-ultra tuntuu et se ei tuu koskaan. Noista sairaslomista. Mulle sanottiin, et mulle kirjoitetaan min. 3 päivää saikkua punktiosta eteenpäin. Näin ollen sehän kattaa myös siirto päivän. Ja mä oon ottanu sen linjan, et jos eivät sairaalasta kirjoita saikkua menen työterveyteen ja haen sieltä lapun. Onneksi meillä on sellainen tilanne, et voin vain ilmoittaa työnantajalle olevani pois. Pomon luvalla saan olla 3 päivää kerrallaan saikulla.
 
Negaahan se testi näytti.. pitänee soittaa tuossa iltapäivällä tuonne OYS:n ja sitten LKS:n..

Mie kerroin silloin inssi-aikana sen aikaiselle myymälänpäällikölle tästä lapsettomuudesta ja siitä, että saatan tarvita päivän varoitusajalla vapaata.. hyvin ymmärsi silloin ja aikoi vaikka itse tehdä minun työvuoron.. mutta sitten syksyllä meillä vaihtui myymälänpäällikkö, enkä hänelle sitten ole kertonut syytä saikulle.. aikaisemmallekin oli todella vaikea kertoa tästä, joten päätin jättää sen kertomisen nyt pois.. ensimmäisen ja toisen ultrapäivän kohdalle pyysin iltavuoron ja viimeisen vapaaksi.. sainkin enkan ja kolmannen kerran kohdalle vapaata ja toisen kohdalla mie annoin työvuoroni pois.. sitten viimeisen ultran jälkeen soitin työpaikalle ja ilmoitin, että jään seuraavan viikon maanantaina saikulle, joka kestää keskiviikkoon.. kun MP kysyi syytä, sanoin, että on henkilökohtainen, enkä halua kertoa.. minulle neuvottiin liitossa, että ei kannate kovinkaan aikaisin kertoa, että jää sairaslomalle, voi MP laittaa niille päiville vapaata.. nyt vain mietityttää, että jos olen vielä tuossa paikassa töissä ensi syksynä, niin miten mie sitten selitän saikun.. mutta nyt ainakin näyttää siltä, että saatan muuttaa miehen perässä Ouluun kesällä..
 
Katjuska: :hug:

Jonossa jälleen.. soitin tuonne OYS:in.. näillä näkyminen sumuttaminen alkaa taas heinä-elokuun aikana.. mahtava, kun on aika mitä odotella.. pitää nyt vain sitten soittaa sinne uudestaan, kun kunnon vuoto alkaa, saavat paremmin laskettua ajan..
 
Millaisia tutkimuksia tehdään, että tuonne IVF-jonoon pääsee vai miten se juttu oikein toimii? Ei ole ollut mitään puhetta meidän lääkärin kanssa tästä,mutta pitää ottaa puheeksi,kun sinne kohta pitää muutenkin olla yhteyksissä...

Ja millaisia ne hoidot on?
 
Katjuska: Meille ei tehty enää mitään tutkimuksia, kaikki testit ja tutkimukset tehtiin ennen inssiä. Aloitin ensin sumuttelun Suprecur-lääkkeellä kierron loppupuolella, se lakkauttaa hormoonitoiminan. Välissä tuli menkat, jonka jälkeen sitten käytiin ekassa ultrassa, jossa todettiin, että jarruhoito on tepsinyt. Sumutetta käytetään irrotuspistokseen asti.

Samana iltana aloitettiin Puregon-pistokset, mie en pystynyt pistämään, joten mies joutui tarttumaan kynään. Pistoksia kesti 10 päivää. Välillä kävin ultrassa, jossa seurattiin munasolujen kasvua. Tarpeen vaatiessa oltaisiin varmaan nostettu Puregonin annostusta.

Viimeisessä ultrassa päätettiin punktiopäivä ja annettiin viimeiset ohjeet. Normaalisti minun olisi pitänyt käydä ostamassa Pregnyl-lääke, mutta OYS:ssa oli joku kokeilu Ovitrelle-lääkkeellä ja sain sen ilmaiseksi sieltä. Paljon helpompi laittaa kuin Pregnyl, kun ei tarvinnut kuin pistää eli ei sekoittamisia tai neulan vaihtoja. Punktio oli minulla maanantaina ja keskiviikkona tehtiin sitten siirto. Jos yksikään niistä neljästä munasolusta, joita punktiossa saatiin, ei olisi alkanut jakautumaan, olisi meille soitettu tiistaina ja keskiviikon matka olisi silloin peruuntunut. Onneksi saimme sentään yhden alkion, joka siirrettiin. Torstaina aloitin Lugesteronit, joita sitten käytinkin 20 päivää.

Mie jouduin juomaan aika paljon hoidon aikana, 2-3 litraa, koska jos en juonut, tuli huono olo ja alaselkä ja -vatsa särkyä. Viimeisinä päivinä jouduin töissä kävelemään todella hitaasti, koska nopeampi kävely olisi tuonut nuo oireet. Inhottava oli töissä hissutella, kun kassalla seisoi jo asiakas. Koirankaan kanssa en voinut käydä lenkillä. Ensimmäisen kerran kun tuli tuo alaselkäsärky, mie koitin liikkua oikein paljon, koska luulin, että se auttaisi. Sitten luin, että se vain pahentaa sitä.

Me käytiin lokakuussa juttelemassa lääkärin kanssa tuosta hoidosta, sopivasti oli edellisenä päivänä tullut nuo laput OYS:sta ja kävimme niitäkin sitten samalla läpi.
 

Yhteistyössä