Päiväkodin aamupiiri - erilaisten äänien kuuntelu

Moikka,

kommentoikaa onko mun ajatus ihan tuhoon tuomittu ja jos ei niin mitä voisin vielä huomioida tms.

Oon pitämässä aamupiirin 3-4 vuotiaille lapsille, porukassa n. 10-12 lasta. Aamupiiri alottaa tuolla päivän ja on sellanen suht. rento yhdessäolon hetki, jossa tsekataan läsnäolijat, jutustellaan ja tehdään joku kiva pieni yhteinen juttu. Meinasin nyt tollasta äänien kuuntelua... Moni tosta porukasta ei jaksa kirjoja tai muuta kuunnella, voiskohan tää olla yhtään kiinnostavaa tai mieleistä...?

Juttu alkais pienellä keskustelulla ja johdattelulla erilaisten äänten maailmaan. Kysyn esim. mitä ääniä lapset kuulivat matkalla päiväkotiin ja kehotan hiljentymään ja kuuntelemaan, mitä ääniä kuuluu nyt. Sitten laitan cd:ltä soimaan erilaisia ääniä (esim. veden lorina, mopon pärinä, hevosen hirnunta, kissan kehräys ym. suht helppoja). Mietin, että kannattaisko lasten antaa vastata vuorotellen mitä ääntä milloinkin kuuluu, ääni kerrallaan, vai kuunnella kaikki kerralla ja sen jälkeen muistella, mitä ääniä kuului? Ja miten ton vois toteuttaa, oisko viittaamalla puheenvuoro? Kuuntelun jälkeen meinasin, että lapset vois vielä itse tuottaa haluamiaan ääniä ja muut yrittäis arvata (en usko, että monikaan haluaa vielä tuossa vaiheessa päivää tuottaa ääniä, mutta muutama ehkä). Lopuksi kehotan lapsia kuuntelemaan erityisen tarkkaan k.o. päivänä erilaisia ääniä.

Miltä kuulostaa?
 
Kuulostaa hyvalta!

Vastaukset varmaan tulevat popcorn-matto tyyliin tuon ikaisilta, eli kun tunnistaa huudahtaa, pystyyko sen hanskaamaan? Jos etukateen sanoo, etta on ok kertoa tunnistamans aanen lahde, mutta nyt ei jutella enempaa.
 
"tiiu"
Kuulostaa kivalta näin pk:n lastenhoitajan mielestä :)

Riippuu niin lapsilta kannattaako viitatuttaa vai huudella kun tunnistaa äänen. Monetkaan tuon ikäiset eivät malta pitää suutansa kiinni jos äänen tunnistavat. Kannattaa kysäistä ryhmän henkilökunnalta heidän mielipidettään.

Kiva ajatus kyllä :)
 
"susu"
eivät jaksa kuunnella kaikkia kerralla.Olen käyttänyt tekniikkaa jossa mulla on mukana puhuja putu(tavallinen pehmopupu)jolloin yksi lapsi saa pupun käteensä,jolloin vain "pupu"saa vastata kysymykseen.Vastattuaan lapsi antaa pupun seuraavalle jne.Sulla pitää olla sitten sama määrä lapsia kun ääniä.
 
Kiitos mielipiteistä :)

Luulen, että ton lapsiryhmän kohdalla vois toimia parhaiten se, että saa sanoa, jos tunnistaa äänen, ilman viittaamista. En haluais tehdä tosta aamupiiristä vielä niin "virallista", että olis vuorot (ei jaksettais kuitenkaan odottaa vuoroa jne.), mutta hyvä pointti Morriganilla tuo, että alussa vois sanoa, että ei keskustella vielä enempää (tälle aikaa lopuksi).

Kiitos vielä, tiesin että täältä löytyy näkökulmaa!
 
"titi"
se vaan että jos saa huutaa heti kun tietää niin saattaa se kuunneltava ääni peittyä huutoäänen alle...kaikki kun eivät ole välttämättä siinä vaiheessa hiffanneet mikä ääni se on...eikös tuon tarkoitus olla opetella kuuntelemaan?Lapsilla kun on se taipumus,että kun yksi huutaa KISSA niin kaikki muutkin huutavat sitä samaa sitten vaikka vastaus olisi väärä.
 

Yhteistyössä