Päiväkodissa työskennelleet, kertokaa totuus päiväkodin oloista!

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
gdfhb
Näitä kokemuskia on yhtä paljon kun on erilaisia päivökoteja. Ei ole mitään yleistä tietoa, minkälainen on päivökoti, vaikka jotkut kuvittelevat niin. Meillä on loistava päivökoti onneksi. ;)
 
  • Tykkää
Reactions: lissukka.
"huokaus"
[QUOTE="noniin";25937393]Mullakin on parhaillaan LTO:n lapsi hoidossa ja tuo hoidosta hakeminen ei ainakaan voi olla syynä. Mun työaika loppuu 16.30.[/QUOTE]

Ja tämmöisiä lorvijoita ne pph sitten on,
istuu perse leveenä koneella eikä leiki lasten kanssa tai keksi heille virikkeellistä tekemistä tai valmistelisi edes välipalaa
 
niiiiin
minä olin kuukauden harjottelussa ja säikähdin menoa.
lapsia saatettiin pitää aamulla 8-9.45 syöttötuoleissa siis niitä pienempiä...ettei tarvi perässä juosta...
sitten välipalan jälken sama homma 14-15.30 oli ihan normi mitä pienimmät istuivat syöttötuolissa välipalan jälkeen
vilkkaampaa pidettiin syöttötuolissa valjaissa myös kaikki yhteiset laulu/piirituokion ajan (siis niitä oli vähän!!!! paristi viikossa mutta silloin kun oli)
aina vanhemmille seliteltiin myös kuinka tehtiin sitä ja tätä ja retkelläkin käytiin vaikka todellisuudessa taidettiin kiertää päiväkoti ympäri
tai että opeteltiin uusi laulu tänään, todellisuudessa se laulu kuunneltiin cd:ltä kaksi kertaa...
 
"noniin"
[QUOTE="huokaus";25937428]Ja tämmöisiä lorvijoita ne pph sitten on,
istuu perse leveenä koneella eikä leiki lasten kanssa tai keksi heille virikkeellistä tekemistä tai valmistelisi edes välipalaa[/QUOTE]

Välipala on valmis ja nyt lapsia herättämään :) Hyvää päivänjatkoa sullekin.
 
  • Tykkää
Reactions: lissukka.
niiiin
lisään vielä että oli aika liukuhihna meininkiä. esim. 10kk vauvan puetus meni näin...yks oli vessassa ja vaihtoi vaipan, antoi seuraavalle joka laittoi haalarin, sitten vauva vietiin eteiseen ja kolmas laittoi kengät, neljäs oli oven suussa odottamassa joka otti vastaan pihalle...
näin tietysti toimittiin kaikkien kanssa mut just jäi mieleen noi pienimmät, alle vuoden ikäiset....että ei varmaan hyvää tee......
 
[QUOTE="huokaus";25937428]Ja tämmöisiä lorvijoita ne pph sitten on,
istuu perse leveenä koneella eikä leiki lasten kanssa tai keksi heille virikkeellistä tekemistä tai valmistelisi edes välipalaa[/QUOTE]

Ja kohta tulee puolustelemaan, että tänään onkin vapaa päivä =)
 
"Äiti"
Olin aikoinaan nuorena tyttönä harjoittelijana 6 kk eräässä yksityisessä päiväkodissa. Päiväkodin olisi pitänyt olla luovan toiminnan pk, mutta mitään luovaa siellä ei kyllä ollut. Keittiöllä siellä oli töissä omistajan äiti, joka teki mahdollisimman halpaa ruokaa.

Kerrankin löysin keittiön lämpimästä kaapista raakaa jauhelihaa valmiina paistinpannulla, mausteet nakattuina päälle. Vissiin oli seuraavaksi päiväksi tarkoitettu. Eräskin parivuotias poika sidottiin syöttötuoliin, kun oli niin villi ja kerran näin kun tämä keittäjämuori tukisti erästä lasta.

Eräällä lounaalla oli puolukoita lisäkkeenä; ne olivat käyneitä. Muutenkin meno oli melko hurjaa....Paikkaa melkein pyöritettiin harjoittelijoilla ja opiskelijoilla, ainoa kunnon koulutettu oli omistaja, joka oli koko ajan jossain muualla. Kun harjoitteluni veteli viimeisiään, tein ilmon sosiaalitoimeen. Kai ne olivat siellä jonkin sortin tarkastuksen tehneet.
 
"rii"
Itse olen työskennellyt lukuisissa eri päiväkodeissa, ensin kiersin sijaisena ja sittemmin pitempiä pätkiä.
Päiväkoteja on joka lähtöön - aivan kaameita ja hurjan loistavia.
Vaikeinta on tietenkin osata pongata kumpaan päähän se päiväkoti kuuluu, johon omalle lapselle on saanut paikan.
Sen osaan sanoa, että monet vanhemmat kiinnittivät tutustumaan tullessaan aivan älyttömiin asioihin huomiota - millainen on päiväkodin ympäristö, kuinka uudet lelut jne.
Itse katsoisin aivan ensiksi RYHMÄKOKOA. JOs pienten (alle 3-v) ryhmässä on 16 tai yli lapsia, olisi se itselleni ehdoton ei. Ja siihen ei auttaisi päiväkodin johtajan lepertelyt osa-aikaisista lapsista jne ( kertoo että johtaja ei mieti mitään muuta kuin täyttöastetta).
Seuraavaksi katselisin kriittisin silmin, miten hoitajat käyttäytyvät lapsia kohtaan, kyselisin kuinka pitkään olleet ko paikassa töissä (mikä on hoitajien vaihtuvuus).
Jos vain mahdollista ja tutustuminen sijoittuisi ajankohtaan, jossa pihalla mahdollisuus nähdä muita vanhempia menisin rohkeasti kysymään heidän mielipidettään hoitajien korvien kuulumattomiin.
Tässä jotain vinkkejä.
 
lto
Olen ollut valmistumisestani alkaen päiväkodissa töissä eli vuodesta 2002. Olen ollut tänä aikana kahdessa yksityisessä, pienehkössä päiväkodissa. Molemmat mielestäni oikein ihania paikkoja, toisessa tosin omat haasteensa.

Ykkösessä oli aivan ihanaa. Lapsista tykättiin tosi paljon, aina oli kaikilla työntekijöillä syli avoinna, tehtiin paljon lasten kanssa, vanhempien kanssa tultiin tutuiksi ja kasvatuskumppanuus toimi jne. Laittaisin lapseni viipymättä, ihana paikka! Tosin siellä edelleen työskentelevältä ystävältäni olen kuullut, että heilläkin on nyt tällä hetkellä yksi liian iso ryhmä, ja vaikeuksia saada sijaisia.

Kakkosessa lapsilla oli varmasti myös hyvä olla (nyt olen ollut jonkun aikaa äitiyslomalla, joten puhun menneessä muodossa). Hoitajat tykkäsivät lapsista yhtä hoitajaa lukuunottamatta, ryhmät olivat pieniä, syliä sai aina ja lasten kansa touhusimme ja juttelimme paljon. Joukkoon mahtui valitettavasti kaksi haastavampaa (haasteita aiheuttavaa) työntekijää; toinen jatkuvasti poissa, joten sijaisia oli jatkuvasti. Tämä oli ryhmän kannalta tosi ikävä juttu. Toinen taas väärässä paikassa ja huusi lapsille paljon, onneksi ei olekaan siellä enää.

Kunnallisista päiväkodeista olen taas kuullut aika karua tekstiä kollegoilta. Ryhmäkoot ovat liian isoja, lapsia otetaan ylipaikoille, ja sijaisia ei saa palkata. En veisi omaa lastani kunnalliseen päiväkotiin, koska olen liian monelta kuullut tätä samaa. Kuitenkin tiedän, että kunnallisissa on varmasti oikein hyviä paikkoja myös.
 
"heh"
[QUOTE="rii";25937554]Itse olen työskennellyt lukuisissa eri päiväkodeissa, ensin kiersin sijaisena ja sittemmin pitempiä pätkiä.
Päiväkoteja on joka lähtöön - aivan kaameita ja hurjan loistavia.
Vaikeinta on tietenkin osata pongata kumpaan päähän se päiväkoti kuuluu, johon omalle lapselle on saanut paikan.
Sen osaan sanoa, että monet vanhemmat kiinnittivät tutustumaan tullessaan aivan älyttömiin asioihin huomiota - millainen on päiväkodin ympäristö, kuinka uudet lelut jne.
Itse katsoisin aivan ensiksi RYHMÄKOKOA. JOs pienten (alle 3-v) ryhmässä on 16 tai yli lapsia, olisi se itselleni ehdoton ei. Ja siihen ei auttaisi päiväkodin johtajan lepertelyt osa-aikaisista lapsista jne ( kertoo että johtaja ei mieti mitään muuta kuin täyttöastetta).
Seuraavaksi katselisin kriittisin silmin, miten hoitajat käyttäytyvät lapsia kohtaan, kyselisin kuinka pitkään olleet ko paikassa töissä (mikä on hoitajien vaihtuvuus).
Jos vain mahdollista ja tutustuminen sijoittuisi ajankohtaan, jossa pihalla mahdollisuus nähdä muita vanhempia menisin rohkeasti kysymään heidän mielipidettään hoitajien korvien kuulumattomiin.
Tässä jotain vinkkejä.[/QUOTE]
Meidän pk:ssa pn 18 lasta, mutta näistä kolme on alle 3v, minusta aivan loistava ratkaisu nuo sisarusryhmät! Olen käynyt myös pienten ryhmässä ja sinne taas en veisi noin surella ihmismäärällä. :)
 
"vieras"
Mulla on 2 lasta ollut päiväkodissa pääkaupunkiseudulla. H:gin tarhat 3 kpl ihan kauheita, mutta Espoon puolella hoito aivan mahtavan hyvää. Puhun Otaniemen ja Tapiolan alueesta. Ihanat hoitajat ja lapsista näki ja kuuli, kuinka nauttivat ja oppivat todella paljon päiväkodissa.
 
"vieras"
Aika harva taitaa todellisuudessa päästä valitsemaan lapselleen mieleisen päiväkodin, ainakin täällä ja naapurikunnissa on lottovoitto ylipäätään saada joku päivähoitopaikka lapselle, että vanhemmat pääsevät töihin. Lapsia on jonossa kymmeniä ja 4 kk jonotusaika päivähoitoon, kunta sitten ilmoittaa mihin lapsi menee, pph:lle tai päiväkotiin.
 
"rii"
[QUOTE="heh";25937611]Meidän pk:ssa pn 18 lasta, mutta näistä kolme on alle 3v, minusta aivan loistava ratkaisu nuo sisarusryhmät! Olen käynyt myös pienten ryhmässä ja sinne taas en veisi noin surella ihmismäärällä. :)[/QUOTE]

Tuo on järkevä määrä tuolla ikäryhmällä ( yli 3-v ryhmissä kun tuppaa olemaan 24 lasta tai yli...)
Alle 3-v ryhmäkoosta puhuin. Itse olin ennen äitiyslomaa töissä paikassa, jossa kasvatettiin ryhmä 16 paikkaiseksi ja minulta ainakin loppui ymmärrys sekä halu palata ko työpaikalle.
 
Monissa päiväkodeissa joissa itse olen ollut töissä on mielestäni liian isoja ryhmiä. Lisäksi koen ongelmaksi sen jos päiväkoti on kovin moniosastoinen, ihanne olisi 2-3 osastoa. Henkilökunta ei vaihdu sen enempää kuin pakko on, sairaslomia välillä tulee pakostakin, mutta en koe että missään olisi esim. turhaan pidetty määräaikaisia jotka sitten vaihtuu paljon. Ruoka puoli vaihtelee kovasti, mutta mielestäni Tampereen ateria tekee suhteellisen hyvätasoista ruokaa. Minun omamielipiteeni on se että alle kaksivuotiaalle on parempi olla kotona, mutta kyllä siellä päikyssäkin pärjää, mutta se on just sitä pärjäämistä. Täyttöasteita kytätään vaihtelevassa määrin, toisissa paikoissa enemmän ja toisissa vähemmän. Niihinkin on se oma ihanteensa olikohan jotain 90 % luokkaa. Hoidon tasoon vaikuttaa myös paljon johtajuus asiat ja henkilökunnan riittävä perehdyttäminen esim erityislasten hoitoon, nämä eivät valitettavasti ole kaikkialla kunnossa ja tästä kärsivät kaikki. Itse jos saisin valita niin haluaisin lapseni mahdollisimman pieneen päiväkotiin. Lempi työpaikkani oli kerrostalon alakerrassa oleva kaksi osastoinen päiväkoti jossa oli 1-3 vuotiaiden osasto ja 3-5 vuotiaiden osasto. Täällä toimi johtajuus, työntekijöiden yhteistyö, riittävä perehdytys(paljon maahanmuuttaja lapsia), tilat olivat vanhat ja kulahtaneet ja pihakin vähän niin ja näin, mutta hoito oli hyvää ja työntekijät motivoituneita+lapsia niin vähän että kaikki tunsi koko päikyn lapset. Monillakaan tämä ei ollut paikkaa hakiessa se ykkösvaihtoehto juurikin sijaintinsa ja tilojensa takia, mutta hoitoon oltiin sitten tyytyväisiä ja moni "paremman asuinalueen" lapsi jatkoi sitten siellä eskariin asti, vaikka ensin oli vannottu että siirtoa haetaan.
 
Montessoriohjaaja
[QUOTE="vieras";25937416]Usein lastenhoitajat ovat ihan peruslähäreitä noissa erikoispaikoisskin. Eikä erityinen aatteellinen tausta suojaa työilmapiiriä mitenkään, usein jopa päinvastoin.[/QUOTE]


Kiinnostaisi tietää mille kokemukselle tämä väite perustuu? Oletko monessakin vaihtoehtopedapaikassa käynyt kokemassa tuota väitettyä huonoa työilmapiiriä?

Oman kokemukseni mukaan työntekijöiden vaihtuvuus on keskimääräistä pienempää. Työtekijät ovat sitoutuneita työhönsä ja päiväkodin toimintaan yleisesti. Lapsista ollaan kiinnostuneita ja yhteistyö vanhempien kanssa on tavallista tiiviimpää. Päiväkodit ovat usein kannatusyhdistysten ylläpitämiä, jolloin toiminnasta ei kukaan taloudellisesti yritäkään hyötyä. Toiminta itsessään lähtee pedagogiikasta ja kiinnostuksesta lapsiin.

"Peruslähäreitä" toki on töissä tänä päivänä varmaan jokaisessa päiväkodissa, mutta esimerkiksi Montessoriohjaajan pätevyyteen vaaditaan niin lähihoitajalta, kuin lto:ltakin erikoistumisopintoja 68op laajuudelta.
 
"vieras"
en ole Helsingissä vielä törmännyt yhteenkään huonoon päiväkotiin. Ryhmäkoot ovat joissakin isoja, mutta päivän ajaksi lapset jaetaan pääsääntöisesti omiin pienryhmiin. Eli se ryhmä on oikeastaan suuri vain paperilla:)
 
"hippula"
[QUOTE="vieras";25937112]No sepäs se... Asutaan nimen omaan Espoossa, eikä voida muualle muuttaa töiden vuoksi. Eli nimen omaan Espoon tilanne kiinnostaisi, täällä on todella monta päiväkotia mistä valita, ja haluaisin tietää, mikä olisi "hyvä" päiväkoti.[/QUOTE]

espoon suvelan päiväkotiin en laittais, sillä siskoni on ollut siellä työharjoittelussa(oma ryhmä oli kuulemma suht hyvä,mutta viereisessä ryhmässä oli meno kyllä kamalaa ja syntipukkina kaikkeen oli tietenkin 1vilkas poika,kuulosti proplematiikaltaan adhd lapselta, mutta tädit vaan huusi sille pikkujutuista,sen kuuluisan kasvattamisen sijasta) ja muutkin harjoitteluryhmän aikuiset oli sitä mieltä että pitää seurata tosien ryhmän aikuisten toimintaa.
 
Mä en oo itse ollu koskaan päiväkodissa töissä mutta mutta on ripakopallinen kavereita jotka on joko lastentarhanopeja taikka lastenhoitajia (pk:ssa töissä) ja kukaan heistä ei suostu laittamaan omaa alle 3vuotiastaan päiväkotiin. Suurin osa on hoitanu omat lapset 3vuotiaiksi kotona taikka sitte laittaneet pph:lle. Oon vaan miettiny että kertooko tämä jotain päiväkodin arjesta vai mistä johtuu. Tunnen noin 20 pk:ssa työskentelevää ja kaikkien kohdalla on sama juttu.
 
nooh
Eräässä päiväkodissa ei kyllä ole puhettakaan yksilöllisyydestä tällä alueella. Ihan liian suuri ryhmä ja joukossa muutama vaativa lapsi sekä vain pari hoitajaa, kun aina joku lomilla tai sairaana. Oli ihan kauheeta olla siellä tuuraamassa, kun ei yksinkertaisesti kädet enää riittäneet. Meno oli levotonta ja lapsilla kauhea aikuisen nälkä. Vanhemmille kyllä lirkuteltiin, kuinka Nico-Petterillä meni tosi hyvin ja tänään leipoi. No joo leipoi. sai vuorollaan käydä vääntämässä pari sämpylää valmiista taikinasta ja peltikin vietiin sitten pk:n keittiöön paistumaan eikä lapsi edes nähnyt sämpyläänsä sen jälkeen.... Jättäisivät tekemättä tuollaiset, jos ei kyetä OIKEASTI leipomaan. Tuohon pk:iin en omia haluaisi. Nyt olen pienessä pk:ssa ja omat lapset ihanalla, jaksavalla pph:lla, jolta en edes mitään sirkushuveja odota. Ovat kyllä oikeasti leiponeet, siivonneet ja ulkoilevat paljon ja silti askartelevat, piirtävät, muovailevat.. Tosi mahtavaa!
 
"vieras"
lisään vielä että oli aika liukuhihna meininkiä. esim. 10kk vauvan puetus meni näin...yks oli vessassa ja vaihtoi vaipan, antoi seuraavalle joka laittoi haalarin, sitten vauva vietiin eteiseen ja kolmas laittoi kengät, neljäs oli oven suussa odottamassa joka otti vastaan pihalle...
näin tietysti toimittiin kaikkien kanssa mut just jäi mieleen noi pienimmät, alle vuoden ikäiset....että ei varmaan hyvää tee......
Niin kerrotko vielä, miten tuo vaurioittaa lasta? Joka pisteessä oli osaava homman tekijä ja aina seuraava oli vastassa tekemässä seuraavan homman. Eiköhän se ole ihan tapana, vai olisko yhden hoitajan pitänyt ottaa aina yksi lapsi, pukea se kokonaan ja mennä sen kanssa pihalle, kun ne 20 muuta jää ikkunan taakse kattelemaan, että kukahan se meidät pukee? Vai nipistelikö ne hoitajat joka pukeutumisvaiheessa sitä lasta? Tai löi? Miten lapsi vaurioituu siitä, että useampi ihminen kuin yksi osallistuu pukemiseen, kerro ihmeessä!
 
"vieras"
Ja lisäksi ketjun perhepäivähoitajat; missä ihmeessä on teidän ammatillisuus?? Oletteko kuulleet koko sanaa? Mitä ihmeen haittaa siinäkään on, että hoitajat vaihtaa pihamaalla kuulumisia lastenhoidon ohessa? Kyllähän muissakin työpaikoissa hoidetaan samalla sosiaalisia suhteita ja niistä työkavereista tulee monesti ihan oikeita ystäviä. Pitäiskö heidän nonstoppina se päivä olla puhumatta toisilleen? :D
 
siksi
[QUOTE="vieras";25939066]Niin kerrotko vielä, miten tuo vaurioittaa lasta? Joka pisteessä oli osaava homman tekijä ja aina seuraava oli vastassa tekemässä seuraavan homman. Eiköhän se ole ihan tapana, vai olisko yhden hoitajan pitänyt ottaa aina yksi lapsi, pukea se kokonaan ja mennä sen kanssa pihalle, kun ne 20 muuta jää ikkunan taakse kattelemaan, että kukahan se meidät pukee? Vai nipistelikö ne hoitajat joka pukeutumisvaiheessa sitä lasta? Tai löi? Miten lapsi vaurioituu siitä, että useampi ihminen kuin yksi osallistuu pukemiseen, kerro ihmeessä![/QUOTE]

koska kukaan alle yksivuotias ei ansaitsisi sellaista liukuhihnameininkiä.
kukaan ei välttämättä ottanut edes katsekontaktia lapseen,tai jutellut,sylistä syliin vaan...
 

Yhteistyössä