Päiväkodissa työskennelleet, kertokaa totuus päiväkodin oloista!

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"pph"
[QUOTE="vieras";25939083]Ja lisäksi ketjun perhepäivähoitajat; missä ihmeessä on teidän ammatillisuus?? Oletteko kuulleet koko sanaa? Mitä ihmeen haittaa siinäkään on, että hoitajat vaihtaa pihamaalla kuulumisia lastenhoidon ohessa? Kyllähän muissakin työpaikoissa hoidetaan samalla sosiaalisia suhteita ja niistä työkavereista tulee monesti ihan oikeita ystäviä. Pitäiskö heidän nonstoppina se päivä olla puhumatta toisilleen? :D[/QUOTE]

Meidän kunnassa noin 80% hoitajista on suorittanut 1,5 vuoden mittaisen koulutuksen, jossa tuloksena pph:n ammattitutkinto. Se taitaa kertoa ammatillisuudesta. Ja me teemme Vasun kuten päiväkodeissakin ja havainnoimme lapsia koko ajan sekä dokumentoimme lapsen kasvua ja kehitystä. Mitä muuta vielä pitäis?
 
"vieras"
[QUOTE="pph";25939159]Meidän kunnassa noin 80% hoitajista on suorittanut 1,5 vuoden mittaisen koulutuksen, jossa tuloksena pph:n ammattitutkinto. Se taitaa kertoa ammatillisuudesta. Ja me teemme Vasun kuten päiväkodeissakin ja havainnoimme lapsia koko ajan sekä dokumentoimme lapsen kasvua ja kehitystä. Mitä muuta vielä pitäis?[/QUOTE]

Ammatillisuus on kaukana, kun aletaan mollata toisia hoitajia, onko kateutta vai miksi ne päiväkodin hoitajat sitten on teidän mielestänne sitä alinta kastia? Heillä on tietääkseni pidempi koulutuskin kuin teillä? Se taitaa ollakin se syy, miksi pitää päiväkodin hoitajia riepotella...
 
äpö
[QUOTE="vieras";25939391]Ammatillisuus on kaukana, kun aletaan mollata toisia hoitajia, onko kateutta vai miksi ne päiväkodin hoitajat sitten on teidän mielestänne sitä alinta kastia? Heillä on tietääkseni pidempi koulutuskin kuin teillä? Se taitaa ollakin se syy, miksi pitää päiväkodin hoitajia riepotella...[/QUOTE]

Koulutus toki pitempi kun päiväkodissa. MUTTA se varhaiskasvatuksen osuus on niin pintaraapaisu ettei tosi!
Kun vertaa pph opintoja jotka kestävät 1 vuoden ja siitä saa perhepäivähoitajan ammattitutkinnon NIIN tämä koko VUOSI keskitytään varhaiskasvatusikäisten lasten kehitykseen ja sen tukemiseen yms. jotta lopputuloksena on hyvinvoiva lapsi. Toisin kuin lähihoitajat jotka pääsevät päiväkoteihin eivät ole saaneet yhtä hyvää ja syvällistä oppia varhaiskasvatus ikäisistä.
Joten minä pidän tasan tarkkaa enemmän arvossaan hoitajaa joka on suorittanut pph ammattitutkinnon kuin lähihoitajaa. Ovat kuin eriplaneetoilta tiedoissaan ja taidoissaan.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja äpö;25939423:
Koulutus toki pitempi kun päiväkodissa. MUTTA se varhaiskasvatuksen osuus on niin pintaraapaisu ettei tosi!
Kun vertaa pph opintoja jotka kestävät 1 vuoden ja siitä saa perhepäivähoitajan ammattitutkinnon NIIN tämä koko VUOSI keskitytään varhaiskasvatusikäisten lasten kehitykseen ja sen tukemiseen yms. jotta lopputuloksena on hyvinvoiva lapsi. Toisin kuin lähihoitajat jotka pääsevät päiväkoteihin eivät ole saaneet yhtä hyvää ja syvällistä oppia varhaiskasvatus ikäisistä.
Joten minä pidän tasan tarkkaa enemmän arvossaan hoitajaa joka on suorittanut pph ammattitutkinnon kuin lähihoitajaa. Ovat kuin eriplaneetoilta tiedoissaan ja taidoissaan.
Juu, tämä on taas sitä kollegiaalisuutta tämä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja äpö;25939423:
Koulutus toki pitempi kun päiväkodissa. MUTTA se varhaiskasvatuksen osuus on niin pintaraapaisu ettei tosi!
Kun vertaa pph opintoja jotka kestävät 1 vuoden ja siitä saa perhepäivähoitajan ammattitutkinnon NIIN tämä koko VUOSI keskitytään varhaiskasvatusikäisten lasten kehitykseen ja sen tukemiseen yms. jotta lopputuloksena on hyvinvoiva lapsi. Toisin kuin lähihoitajat jotka pääsevät päiväkoteihin eivät ole saaneet yhtä hyvää ja syvällistä oppia varhaiskasvatus ikäisistä.
Joten minä pidän tasan tarkkaa enemmän arvossaan hoitajaa joka on suorittanut pph ammattitutkinnon kuin lähihoitajaa. Ovat kuin eriplaneetoilta tiedoissaan ja taidoissaan.
monet päiväkodeissa työskentelevät lähärit ovat suuntautuneet lapsiin ja nuoriin kokonaisen vuoden.
 
äpö (ei pph eikä lähäri)
hmm. missä asioissa tarkalleen ? missä pph:n tutkinto on laaja-alaisempi kuin lapsiin ja nuoriin suuntautuneen lähärin ?
Jos etsit ihan kriteerit netistä niin pph on läheisemmin noihin varhaiskasvatusikäisiin tieto kuin lähäreillä. heil on lapsiin ja nuoriin eli lanu opinnot toki, mutta jää liian pintapuoliseksi ollakseen parasta oppia työskennelläkseen varhaiskasvatusikäisten lasten parissa. Vuosi on lyhyt aika suuntautua lapsiin JA nuoriin. Pph käy tätä lapsiin suuntaunutta opiskelua vuoden ja oppimateriaalikin on laajempi. Mutta kumpikaan opiskelu ei sulje sitä pois, että jos on väärällä alalla sitä ei pelasta mikään opiskelu.
 
"vieras"
Siis sori nyt vain, mutta jotenkin kuulostaa niin lapselliselta tuo "minä olen opiskellut KOKONAISEN YHDEN VUODEN varhaiskasvatusta...". Lastentarhanopettajilla menee hieman kauemmin ja uskallan väittää, että hieman syvemmälle mennään kuin tuossa YHDESSÄ VUODESSA. Muutenkin itse arvostan päiväkodin hoitajissa kyllä enemmän sitä kokemusta ja sitä, minkälaisia ihmisiä on kyseessä. Lapseni on pienessä päiväkodissa, jossa on lastentarhanope ja 3 nuorta lähihoitajaa ja aivan ihania ovat kaikki. Ikinä en veis lastani tällä palstalla olevalle pph:lle, kuulostaa täysin epäpätevältä ja epävarmalta ihmiseltä.
 
äpö (ei pph eikä lähäri)
[QUOTE="vieras";25939556]Siis sori nyt vain, mutta jotenkin kuulostaa niin lapselliselta tuo "minä olen opiskellut KOKONAISEN YHDEN VUODEN varhaiskasvatusta...". Lastentarhanopettajilla menee hieman kauemmin ja uskallan väittää, että hieman syvemmälle mennään kuin tuossa YHDESSÄ VUODESSA. Muutenkin itse arvostan päiväkodin hoitajissa kyllä enemmän sitä kokemusta ja sitä, minkälaisia ihmisiä on kyseessä. Lapseni on pienessä päiväkodissa, jossa on lastentarhanope ja 3 nuorta lähihoitajaa ja aivan ihania ovat kaikki. Ikinä en veis lastani tällä palstalla olevalle pph:lle, kuulostaa täysin epäpätevältä ja epävarmalta ihmiseltä.[/QUOTE]

kyse oli lähäristä, ei lastentarhanopettajasta . Ja en ole pph enkä lähäri vaan ihan jotain muuta joka seuraa näiden henkilöiden toimia eriyksiköissä.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja äpö (ei pph eikä lähäri);25939565:
kyse oli lähäristä, ei lastentarhanopettajasta . Ja en ole pph enkä lähäri vaan ihan jotain muuta joka seuraa näiden henkilöiden toimia eriyksiköissä.
Olet mikä olet, olen onnellinen, ettet ole lapseni hoitaja.
 
"Jeera"
Hieman epäasiallista keskustelua ja ylilyöntejä! Toivottavasti kukaan ei odota kovin yksilöllistä kasvatusta lapselleen päiväkodissa, jossa hoitajia ei kuitenkaan ole kuin yksi useampaa lasta kohtaan. Itse uskon päiväkodin kasvattavuuden tulevan samasta kuin ennen isoissa sisaruslaumoissa, toimitaan ryhmässä ja päiväkodin aikuinen katsoo perään. Ja jos on hieman enemmän huomiota tarvitseva lapsi (esim. itkee) niin se hänelle suotakoon.
Ja yhdelle joka ihmetteli vauvojen istuttamista syöttötuolissa lauluhetkien aikana, eipä se lapsi muuta kaipaa vaan mielenkiintoista on katsella sieltä tuolista toisten laulamistakin. Pääasia on turvallisuus ja lasten huomioiminen, ei virikkeet, varsinkin jos lapsi on alle 3 v.
 
äpö (ei pph eikä lähäri)
[QUOTE="vieras";25939597]Olet mikä olet, olen onnellinen, ettet ole lapseni hoitaja.[/QUOTE]
Voi sissus. Eli olisin paska hoitaja jos katson pph koulutuksen olevan arvokkaampi alle kouluikäisten lasten hoitajille kuin lähäri ? Toivon sinun arvomaailmasi perustuvan muuhunkin kun päätät lastesi tulevaisuutta.
Tämä on minun mielipiteeni ja se ei liity mitenkään pph tai lähareihin. En työskentele lasten parissa pelkästään vaan alaani kuuluu myös vanhemmat lapsineen.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja äpö (ei pph eikä lähäri);25939614:
Voi sissus. Eli olisin paska hoitaja jos katson pph koulutuksen olevan arvokkaampi alle kouluikäisten lasten hoitajille kuin lähäri ? Toivon sinun arvomaailmasi perustuvan muuhunkin kun päätät lastesi tulevaisuutta.
Tämä on minun mielipiteeni ja se ei liity mitenkään pph tai lähareihin. En työskentele lasten parissa pelkästään vaan alaani kuuluu myös vanhemmat lapsineen.
Ei, vaan sun asenne on totaalisen syvältä ja sun puheet on ihan teinin puhetta. Kovin kypsältä et vaikuta ja sen perusteella sanoin kuten sanoin.
 
Ei voi kyllä mitään yhtä totuutta päiväkodin oloista kertoa.

Itse olen työskennellyt useassa päiväkodissa, ja niistä yksi oli sellainen johon en omaa lastani laittaisi.
Lapsia aivan liikaa ja hoitajia ihan liian vähän, tilat ahtaat jne.
Yhden taas voisin nostaa oikein ihanaksi paikaksi ja sinne kyllä laittaisin oman lapseni turvallisin mielin.
Sitten ne muut olivat sellaisia keskivertopaikkoja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äpö (ei pph eikä lähäri);25939552:
Jos etsit ihan kriteerit netistä niin pph on läheisemmin noihin varhaiskasvatusikäisiin tieto kuin lähäreillä. heil on lapsiin ja nuoriin eli lanu opinnot toki, mutta jää liian pintapuoliseksi ollakseen parasta oppia työskennelläkseen varhaiskasvatusikäisten lasten parissa. Vuosi on lyhyt aika suuntautua lapsiin JA nuoriin. Pph käy tätä lapsiin suuntaunutta opiskelua vuoden ja oppimateriaalikin on laajempi. Mutta kumpikaan opiskelu ei sulje sitä pois, että jos on väärällä alalla sitä ei pelasta mikään opiskelu.
mutta vielä vänkään ( :D :D rakkaudella ! ) .eikö tosi moni pph:ksi lukeva lue sitä hommaa työnsä ohessa? jolloin varsinaisia "koulupäiviä" ei tule läheskään tuntimäärässä yhtä paljoa kuin lähihoitajilla ?
 
Tää nyt ei varsinaisesti ehkä kuulu aisaan mutta.. miten paljon luottaisitte ja arvostaisitte päiväkotia sen perusteella millä mielellä lapset on sinne mennessä ja kotiutuessa? Mä olen saanut meidän pk:sta hirmu hyvän kuvan. Ryhmät ei ole järjettömiä, hoitajat olleet talossa kauan, tilat sopivat, kivoja retkiä ja muuta puuhaa. Ja sit ne lapset. Menevät aamulla mielellään ja ovat iloisia ja rentoja kun tulen hakemaan. Tilanne vienti- ja hakutilanteissa aina rauhallinen ja leppoisa.
 
juuh
Pk:ssa saattaa työskennellä sijaisena esim. pitkäaikaistyöttömiä, joilla ei mitään alan koulutusta. Pph:lla monesti vuosien kokemus lapsista ja se oikea työkokemus on arvokkaampaa kuin vuosienkaan teoriakoulutus.
 
"njj"
samaa mieltä äpön kanssa tosta pph.n ammattitutkinnosta.itse myös kyseisen tutkinnon suorittanut.ja myös koulumme opettaja joka itse oli LTO oli sitä mieltä,että kyseinen tutkinto on paljon vaativampi kuin lähihoitaja opinnot ja antaa paremmat valmiudet toimia lasten kanssa.
 
äpö
mutta vielä vänkään ( :D :D rakkaudella ! ) .eikö tosi moni pph:ksi lukeva lue sitä hommaa työnsä ohessa? jolloin varsinaisia "koulupäiviä" ei tule läheskään tuntimäärässä yhtä paljoa kuin lähihoitajilla ?
jos tarkkoi ollaan ja tuon oman kantani esiin niin ei niillä tunnilla istumisilla mitään voiteta jos asiaa ei sisäistetä. se, että pph on tunnit vähempiona ei tarkoita , että tehtävät eli etätyöt olis sen helpompia. Pph toteutetaan monimuoto opiskeluna jossa lähiopetus on tiivistä ja etätyöt tarkkoja ja vaativia sillä tieto pitää ihan itse hankkii ja oivaltaakin hyväksytysti! Eli vaikka lähärit istuu tunnilla 8h päivässä ei se merkkaa että pph ovat iltaisin 3h sekä lauantait 7h plus joka risaukseen tehden etätöitä olisi huonompi tai parempi.
Olen vain tullut siihen tulokseen, että moni ei arvosta pph koulutusta vaikka heillä on (nyt uusinta ammattitutkintoa suorittavat)tieto joka ajanhermolla olevaa. Eli suomeksi täsmällistä ja syväluotaavampaa verrattuna lähäreiden opiskeluun.
Tämän kaikki voi netistä tarkistaa. Näyttöjen kriteerit ovat julkisia ja luettavissa.
Ja en ole teini mutta kannustan pph työtä ja kunnioitan heitä! Toki sekaan mahtuu mätiä lähäreissä ja pph. Olen vain yllättynyt miten epäammattimaisina perhepäiävhoitajia pidetään vaikka moni lähäri on kauhistellut heidän opiskelun laajuutta koskien varhaiskasvatusikäisiä.
 
äpö
Alkuperäinen kirjoittaja äpö;25940601:
jos tarkkoi ollaan ja tuon oman kantani esiin niin ei niillä tunnilla istumisilla mitään voiteta jos asiaa ei sisäistetä. se, että pph on tunnit vähempiona ei tarkoita , että tehtävät eli etätyöt olis sen helpompia. Pph toteutetaan monimuoto opiskeluna jossa lähiopetus on tiivistä ja etätyöt tarkkoja ja vaativia sillä tieto pitää ihan itse hankkii ja oivaltaakin hyväksytysti! Eli vaikka lähärit istuu tunnilla 8h päivässä ei se merkkaa että pph ovat iltaisin 3h sekä lauantait 7h plus joka risaukseen tehden etätöitä olisi huonompi tai parempi.
Olen vain tullut siihen tulokseen, että moni ei arvosta pph koulutusta vaikka heillä on (nyt uusinta ammattitutkintoa suorittavat)tieto joka ajanhermolla olevaa. Eli suomeksi täsmällistä ja syväluotaavampaa verrattuna lähäreiden opiskeluun.
Tämän kaikki voi netistä tarkistaa. Näyttöjen kriteerit ovat julkisia ja luettavissa.
Ja en ole teini mutta kannustan pph työtä ja kunnioitan heitä! Toki sekaan mahtuu mätiä lähäreissä ja pph. Olen vain yllättynyt miten epäammattimaisina perhepäiävhoitajia pidetään vaikka moni lähäri on kauhistellut heidän opiskelun laajuutta koskien varhaiskasvatusikäisiä.
Nooh tuli tälle maisterille nyt kirjotushäröjä mutta asian varmasti moni osaa silti lukea.
 
muie
Äiti saa olla ilman koulutusta mutta hoitaja...no sen nyt pitää olla amk tasoa? ??

mulle riittää että ihminen kun hoitaa lapsiani on IHMINEN joka on empaattinen. Vittuako sillä koulutuksella on väliä? ihan oikeasti. Lasten kanssa väliä on ainostaan sillä oletko aito ihminen vai feikki.
 
se sama
Äiti saa olla ilman koulutusta mutta hoitaja...no sen nyt pitää olla amk tasoa? ??

mulle riittää että ihminen kun hoitaa lapsiani on IHMINEN joka on empaattinen. Vittuako sillä koulutuksella on väliä? ihan oikeasti. Lasten kanssa väliä on ainostaan sillä oletko aito ihminen vai feikki.
jatkan tähän - mä haluan "kasvattaa" lapseni itse. Hoidolta toivon vaan sitä että lapseni on siellä onnellinen (näen sen kyllä itsekin heistä - ja juu, pettymys kuuluu elämään). Kotona on se vastuu,ei niillä hoitajilla.

Tällä hetkellä on kotona liuta kotiäitejä jotka viisveisaa mistään kasvatusopeista. He tekevät lastensa kanssa mitä tekevät. Ja hoitajilta edelleem odotetaan jotain maagista kasvatuskykyä. Mun tartee suoraan sanoa. Hoito on paikka jonne lapset menee meillä askartelemaan, leikkimään ikäistensä kanssa ja tekemään mukavia lasten juttuja. Ei paikka jolta odotan kasvatusvastuuta
 

Yhteistyössä