Päiväkotilasten vanhemmat, miten usein pesette lapsen ja vaihdatte vaatteet?

  • Viestiketjun aloittaja pk täti
  • Ensimmäinen viesti
pk täti
Olen huomannut työssäni, että monet lapset ovat pesemätömiä, sen huomaa hajusta, hiuksista ja kynnenalusista, varsinkin siitä huomaa, että samat tahrat ovat pari päivää käsissä tms. Samoin monilla tapana tuoda lapsia hoitoon liian pienissä tai likaisisaa vaatteissa, sellaisissa jotka ovat edellisenä päivänä päiväkodissa likaantuneet ja samat tahrat ovat seuraavana päivänä paikoillaan uusie lisäksi. Mietin vain että onko vanhemmilla niin kiire tosiaan ettei jakseta tai ehditä huolehtia lapsesta?
 
Meillä poika eskarissa pk.lla. Joka ilta pesulla käydään ja aamulla uudet alusvaatteet. Päällivaatteet max 2 pv, esim jollei housuissa tahroja mutta paidassa on, silloin paita vaihtoon mutta housut ei, mutta se on se max 2 pv. Ja kädet pestään useasti päivässä, esim ruokailut, wc-käynti ym ym.
 
Joka päivä vaihdetaan puhtaat vaatteet, suihkussa käyvät suunnilleen joka toinen päivä. Mutta miten ihmeessä lapsilla voi olla samat tahrat käsissä monta päivää jos päiväkodissa (kuten käsittänyt olen) pestään käsiä tuon tuostakin?
 
Kyllä tuo 5v käy suihkussa lähes joka ilta.
Joskus on kynsien leikkuu unohtunut ja voin sanoa että mua on hävettänyt kyllä, pyrin siihen että poika on aina puhadas ja siisti ja oppii pitämään sitä itsekin tärkeänä. :)
Vaatteet menevät usein vaihtoon päivittäin, ausvaatteet nyt ainakin.
 
Meillä tytöt käy pesulla keskimäärin 2krt viikossa, pienempi kylläkin useammin jos sotkee itsensä ruoalla tms. ja tietty isompikin jos on likainen, molemmilla kuiva vähän atooppinen iho.

Vaatteet laitetaan pesuun lähes joka päivä, korkeintaan kahtena päivänä voi olla samat vaatteet jos ei ole likaantuneet. Ulkohaalarit pesen yleensä viikonloppuisin, jos tosi likaiset, niin vaihdetaan toinen puhas haalari päälle.
 
pk täti
Kuule ihan pk täti olen kun koulutus on sille alalle. Useammassa päiväkodissa olen työskennellyt sijaisena ja nyt tuossa yhdessä pitempään. Miksi ihmeessä joku esittäisi pk tätiä? :eek:
 
No meillä ei oo vielä lapset päiväkodissa, mutta tuskinpa muuttuu meijän pesukäytännöt kun sinne menee. Eli suihkussa/kylvyssä käyvät joka toinen ilta, ja vaatteet vaihdetaan yleisesti ottaen joka päivä, paitsi jos on säästyneet puhtaana niin voivat olla toisenkin päivän.

Eikä tää välttis mikään provo oo, mun yks kaveri joka töissä pk:ssa just päivitteli samaa asiaa kun lapset on niin likasia ja jollain tytölläkin rastoittuneet hiukset kun niitä ei oo harjattu :eek:
 
Vieras
Minä vaihdan joka päivä lastemme vaatteet, sekä yövaatteet on joka yö erit, ja sitten päivävaatteet erit. Pyykätä saa kyllä, mutta tykkään että ovat puhtaissa! Joka ilta pestään vähintään kasvot, kädet ja alapää. Joka aamu alapäät. Suihkussa käydään noin joka kolmas ilta. Eikö sua ällötä yhtään olla töissä, jos tuollasia likasia lapsia siellä? Mun mielestä siitä kannattais jo mainita jossain kaikille jaettavassa läppusessa, jo senkin takia että mahdollisesti ei nuo iki-inhottavat loiset leviäis niin helposti!!!!
 
Meillä on max 2 päivää samat vaatteet ja vaan jos ne ei o tarhiintunu mun silmiini (ja mulla on tarkka silmä ku puhe on tirpan vaatteista ) Kylvyssä/suihkussa käydään n 2-3 krt/vko ja käsiä ja naamaa pestään päivittäin. Joskus saattaa eksyä liian lyhyet housut jalkaan mut senkin korjaan jos kotona huomaan ja jos en niin päivä lyhyillä lahkeilla tuskin ketään haittaa.
Mut jos käsissä ja naamassa on tarhoja niin miks ette pk:s niitä pese? Kyl meidän pk-tädit huolehtiin käsien ja naaman pesun ruokailun yms jälkeen
 
pk täti
No ei ne tahrat nyt käsissä pysy paria päivää sentään, mutta esim jaloissa kesäaikaan oli muutamilla kamalat likatahrat parikin päivää kun olivat ilmeisesti paljain jaloin ulkona eikä kukaan ollut huomannut pestä..Tietenkin päikyssä pestään käsiä useampaan kertaan, ilmaisin asian epäselvästi. Mutta kyllä sen kynsien alusista huomaa jos ei ole kotona pesty vähään aikaan, ei meillä päikyssä sentään kynsien alusia ruveta kuuraamaan.
 
Saqwa harmaana
Kyllä nuo joka ilta suihkussa käyvät, hiukset pestään väh. kerran viikossa tai tarpeen mukaan. Joka aamu laitetaan puhtaat vaatteet. Kynnet leikataan kun huomataan tarve. Ja päiväkodin muovailuvahaleikkien jälkeen sen tarpeen huomaa helposti :D!

Mutta kyllä tuolla kuopuksella tuppaa usein olemaan samat tahrat käsissään. Kun tussi kuluu niistä pois kun kuluu. En tiennyt, että tussitahrat käsissä ovat pk:n hoitajien syynissä. Pitänee sitten pestä juuriharjalla tai jollain riittävän tehokkaalla kemikaalilla. Haitanneeko sitten, jos käsissä ei oo nahkaa jäljellä?
 
pk täti
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Minä vaihdan joka päivä lastemme vaatteet, sekä yövaatteet on joka yö erit, ja sitten päivävaatteet erit. Pyykätä saa kyllä, mutta tykkään että ovat puhtaissa! Joka ilta pestään vähintään kasvot, kädet ja alapää. Joka aamu alapäät. Suihkussa käydään noin joka kolmas ilta. Eikö sua ällötä yhtään olla töissä, jos tuollasia likasia lapsia siellä? Mun mielestä siitä kannattais jo mainita jossain kaikille jaettavassa läppusessa, jo senkin takia että mahdollisesti ei nuo iki-inhottavat loiset leviäis niin helposti!!!!

Ei ällötä, olen ollut töissä lastensuojelussakin ja siellä on paljon likaisempia tapauksia, niin lapsissa kuin aikuisissa. Tuollaiseta ei voi oikein mainita vanhemmille helpolla..ja on meillä käsidesit, joilla saa pahimmat basillit pois hyvin lasten käsistä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pk täti:
Olen huomannut työssäni, että monet lapset ovat pesemätömiä, sen huomaa hajusta, hiuksista ja kynnenalusista, varsinkin siitä huomaa, että samat tahrat ovat pari päivää käsissä tms. Samoin monilla tapana tuoda lapsia hoitoon liian pienissä tai likaisisaa vaatteissa, sellaisissa jotka ovat edellisenä päivänä päiväkodissa likaantuneet ja samat tahrat ovat seuraavana päivänä paikoillaan uusie lisäksi. Mietin vain että onko vanhemmilla niin kiire tosiaan ettei jakseta tai ehditä huolehtia lapsesta?
On valitettavan tuttua myös täällä pp-hoidossa... :(
 
pk täti
Alkuperäinen kirjoittaja vaihtoon?:
Sun ois ehkä hyvä vaihtaa alaa,jos et saa asioitas hoidettuu siellä töissä niiden ihmisten kaa keitä se juttu koskee.

Anteeksi mitä? Yleisellä tasolla puhun ja ei ole kyllä työntekijöiden asia huomautella lasten hygieniasta koska jokainen saa pestä lapsensa miten usein lystää ja jos muuten kaikki ok niin eipä voi kauheesti likaisista vaatteista sanoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pk täti:
Kuule ihan pk täti olen kun koulutus on sille alalle. Useammassa päiväkodissa olen työskennellyt sijaisena ja nyt tuossa yhdessä pitempään. Miksi ihmeessä joku esittäisi pk tätiä? :eek:
no kuule ihan ärsyttääkseen toisia. Tuo sun aloitus oli sitä tasoa etten usko sinun olevan ammattilainen.
 
Minä olen usein ihmetellyt, miksi lapsella on älyttömän likanen paita kun tulee päiväkodista. Miks ette vaihda varavaatteissa olevaa paitaa jos esim välipalalla sattuu soppaa valumaan paidalle. Saattaa joskus olla likaset kasvotkin, vaikka pihalta haen lapset neljän jälkeen...
 
pk täti
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja pk täti:
Olen huomannut työssäni, että monet lapset ovat pesemätömiä, sen huomaa hajusta, hiuksista ja kynnenalusista, varsinkin siitä huomaa, että samat tahrat ovat pari päivää käsissä tms. Samoin monilla tapana tuoda lapsia hoitoon liian pienissä tai likaisisaa vaatteissa, sellaisissa jotka ovat edellisenä päivänä päiväkodissa likaantuneet ja samat tahrat ovat seuraavana päivänä paikoillaan uusie lisäksi. Mietin vain että onko vanhemmilla niin kiire tosiaan ettei jakseta tai ehditä huolehtia lapsesta?
On valitettavan tuttua myös täällä pp-hoidossa... :(
Juu varmasti. Kyllä niitä aina joukkoon mahtuu ja valitettavasti ei se ole lapsellekaan mukavaa jos ei viitsitä pestä hikiä pois, varsinkin kuumilla ilmoilla. Joillakin lapsilla jopa hampaat ihan keltaisessa töhnässä kun ei ole harjaa niille näytetty.:(

 
vieras
Lapset vielä kotona, mutta samalla tavalla heidät puen ja pesen sittenkin kun hoitoon menevät, eli;
pesulla siis suihkussa joka ilta, puhtaat vaatteet kerran päivässä, plus päiväkodista tulon jälkeen puhtaat kotivatteet, joilla sitten menevät seuraavana päivänä hoitoon, JOS vaatteet on puhtaat edellisen päivän touhuilta (esikoisen ollessa päiväkodissa vaihdoin kotivaatteet aina erikseen ), ja siis hoitovaatteet aina pyykkiin kotiin tulon jälkeen, ja pidän huolen siitä, että ovat puhtaita ja vaatteet myös!
Tytön tukka voi olla laittamatta kiinni, mies kun heidän kanssaan sitten aamuisin on, mutta kammattu ainakin on silloinkin. Oma puhtaus/siisteys erittäin tärkeää, miksei siis lastenkin?!
 

Yhteistyössä