Pärjääkö kani viikonlopun yksinään kotona?

  • Viestiketjun aloittaja auttakaa
  • Ensimmäinen viesti
auttakaa
Otsikossa kysymykseni tulikin ilmi. Pärjääkö kani viikonlopun yksin kotona jos laitan sille paljon ruokaa ja juomapullon lisäksi vesikupin häkkiin?

Kani on tottunut kyllä olemaan joka päivä häkistä pois. On vähän niinkuin koira eli suurimman osan ajasta viettää pois häkistä, mutta syömässä, pisuilla ja kakalla käy häkissä. Häkissä on siis aukko, joka on aina kotona ollessani auki ja kani saa olla häkissä tai olla olematta sielä. Minä teen kotonani työt etänä, joten sen takia kani voi olla lähes aina vapaana.

Niin, mitäs sanotte? Pärjääkö kani yksin vai ei? Kanin olisi siis tarkoitus olla pelkästään häkissä eikä pääsisi sieltä pois koko viikonlopun aikana. Itse lähtisin reissuun pe iltana ja tulisin su aamuna.
 
naama
En ole kania omistanut, marsuja vain, mutta kyllä surulliselta kuulostaa! Ja etenkin, että yleensä saa olla vapaasti, ja yhtäkkiä 2 vuorokautta häkissä.. Etkö saisi jotain tuttuasi käymään vaikka hetkisen aikaa silloin lauantaina kotonasi? Viisaammat vastatkoon muihin juttuihin, mutta itse suren, että jos koko viikonlopun joutuu möllöttämään yksin häkissään, kun muutoin on "seuraa" ja vielä vapauttakin.
 
"tiina"
Meidän kani on ollut pari kertaa tuon kaksi yötä yksin, hyvin pärjäsi vaikka ei ollutkaan kiva jättää kun on kuitenkin aika seurallinen eläin.
Me emme jättäneet kania häkkiin vaan se oli vapaana "takahuoneessa" johon jätimme myös vähän virikettä, pahvilaatikon yms. Ja paljon ruokaa.
 
"Minsku"
Meillä ainakin on pärjännyt ja samaan tapaan saa olla päivisin vapaana. Varmistat vaan että juomapullo on täynnä ja heinää on paljon + ruokakuppi on meillä ainakin ollut täynnä. Hyvin on mennyt. =)
 
[QUOTE="tiina";29215162]Meidän kani on ollut pari kertaa tuon kaksi yötä yksin, hyvin pärjäsi vaikka ei ollutkaan kiva jättää kun on kuitenkin aika seurallinen eläin.
Me emme jättäneet kania häkkiin vaan se oli vapaana "takahuoneessa" johon jätimme myös vähän virikettä, pahvilaatikon yms. Ja paljon ruokaa.[/QUOTE] tuo on kyllä hyvä idea, että vois jättää johonkin isompaan tilaan kuin häkkiin.
 
"juuups"
Pärjää mun mielestä,,mul on usein häkkiauki mut viihtyy silti häkissään! Jättihäkki mökkeineen, mattoineen, pisuastioineen ja halko puremista varten, ei sitä huvita tulla kovin tänne lasten jalkoihin,,
 
ap.
Olemme muuttaneet ihan vähän aikaa sitten uudelle paikkakunnalle ja tilanne on se, että en tunne täältä vielä yhtikäs ketään. Naapureillekin olisi vaikea sanoa asiasta, enkä välttämättä haluaisi, että kukaan tuikituntematon asuntooni laukkaa.

Sen takia kyselinkin täältä, että pärjääkö kani yksin viikonlopun kun tottunut kuitenkin melko vapaasti elelemään ja oleilemaan. Huono omatunto painaa jo tässä vaiheessa.

Mites joku eläinhoitola? Pärjääköhän tuo sielä? Tuo elukka on vielä melko ärtyisä vieraille. En tiedä mistä se johtuu, mutta ei anna muiden rapsuttaa itseään. Jos joku vieras on joskus tullut kylään ja itse olen istunut sohvalle niin kani on ampaissut syliin eikä vieraalla ole toivoakaan, että saisi rapsuttaa tai paijatä tätä hyvin ärtynyttä otusta :D
 
"juups"
Tosin ei mikään seurallinen ollu ikinä. Joku huuteli että wc pitää tyhjentää niin en minä tosiaankaan tyhjennä tota vessaa edes joka toinen päivä. Puupellettejä käytän, pysyy siistinä useammanpäivän. En niitä pipanoita sieltä rupee nyppimään! Ei haise eikä häiritse kaniakaan,,,säästetään luontoa :D
 
hiiri itsekkin
No en jättäs ja varsinkaan minkään vesikupin kanssa (se potkitaan suutuspäissään heti nurin ja sitten istuksii takapuoli märkänä viikonlopun häkissään) Meillä kulkee reissuilla mukana ja jos on jätetty muiden hoitoon reissun ajaksi ni osottaa mieltään eli mieluiten on mukana.
 
ap.
No en jättäs ja varsinkaan minkään vesikupin kanssa (se potkitaan suutuspäissään heti nurin ja sitten istuksii takapuoli märkänä viikonlopun häkissään) Meillä kulkee reissuilla mukana ja jos on jätetty muiden hoitoon reissun ajaksi ni osottaa mieltään eli mieluiten on mukana.
Tuo voi kyllä olla totta, että kaataa vesikupin heti kun alkaa vituttaa tarpeeksi. Tuo on kuitenkin sellainen kalterihäkki niin voisin kiinnittää siihen useamman vesipullon.
 
"tiina"
Olemme muuttaneet ihan vähän aikaa sitten uudelle paikkakunnalle ja tilanne on se, että en tunne täältä vielä yhtikäs ketään. Naapureillekin olisi vaikea sanoa asiasta, enkä välttämättä haluaisi, että kukaan tuikituntematon asuntooni laukkaa.

Sen takia kyselinkin täältä, että pärjääkö kani yksin viikonlopun kun tottunut kuitenkin melko vapaasti elelemään ja oleilemaan. Huono omatunto painaa jo tässä vaiheessa.

Mites joku eläinhoitola? Pärjääköhän tuo sielä? Tuo elukka on vielä melko ärtyisä vieraille. En tiedä mistä se johtuu, mutta ei anna muiden rapsuttaa itseään. Jos joku vieras on joskus tullut kylään ja itse olen istunut sohvalle niin kani on ampaissut syliin eikä vieraalla ole toivoakaan, että saisi rapsuttaa tai paijatä tätä hyvin ärtynyttä otusta :D
Minä katselin kerran eläinkaupassa näitä hoitokaneja, kyhjöttivät häkissään pelokkaina, vieraita kaneja ja ihmisiä ympärillä. Oma kanini on sitten mielummin yksin omassa kodissaan/huoneessaan vapaana sen ajan kun on pakko.

Mielummin tietysti luotettavalle hoitajalle hoitoon tai joku katsomaan kania välillä, mutta niin kuin kirjoitin kaksi kertaa kani on ollut tuon kaksi yötä (pe klo 18- su klo 8) yksin ja hyvin meni.
 
--
[QUOTE="tiina";29215219]Minä katselin kerran eläinkaupassa näitä hoitokaneja, kyhjöttivät häkissään pelokkaina, vieraita kaneja ja ihmisiä ympärillä. Oma kanini on sitten mielummin yksin omassa kodissaan/huoneessaan vapaana sen ajan kun on pakko.

Mielummin tietysti luotettavalle hoitajalle hoitoon tai joku katsomaan kania välillä, mutta niin kuin kirjoitin kaksi kertaa kani on ollut tuon kaksi yötä (pe klo 18- su klo 8) yksin ja hyvin meni.[/QUOTE]

Tuo on kyllä paras ehdotus, että on huoneessa vapaana poissaolonne ajan.
 
"juups"
Miten ihmisrakkaita ja seurallisia kaneja ohmisillä on! Jos kerran kani on mielummin reissun päällä kun omassa reviirillään ja pesässään! Kani ei ole laumaeläin käsittääkseni niin kaipaako se ihmistään? Ihan mielenkiinnosta, mun on vietävä oma kani psykiatrille kun on noin sulkeutunut,,,saattaa hetken istuu sohvalla ja sietää kosketusta sitten juoksee mökkiinsä pupeltaan jotain,,
 
Saattaa pärjätäkin jos ei mitään erityistä satu, mutta laillista eläimen jättäminen yksin noin pitkäksi aikaa ei ole. Eläinsuojelulain mukaan eläimen kunto on tarkistettava päivittäin. Yritä mieluummin löytää kanille hoitaja tai hoitopaikka. Hoitajia löytyy esim. 4H-yhdistyksen kautta jos sinulla ei ole ketään tuttua joka voisi käydä kania katsomassa. Varsinaisten lemmikkihoitoloiden lisäksi myös monet eläinkaupat ottavat kaneja lyhytaikaiseen hoitoon.
 
juups: Kanihan nimenomaan on laumaeläin. Luonnossa kanit elävät suurissa yhteisöissä, ja lemmikkinäkin kania suositellaan pidettävän aina vähintään kaksittain. Aloittajalla ilmeisesti on vain yksi kani, joten se voi olla hyvinkin leimautunut omistajaansa kun ei ole lajitoveriakaan seurana.
 
"wieras"
Ei eläintä voi jättää yksin valvomatta noin pitkäksi aikaa... Ihan mitä vain voi sattua.
Entä jos käy jokin onnettomuus? Kanin jalka jää häkin kaltereiden väliin ja kani tuskaisena riutuu kuoliaaksi reilussa kahdessa päivässä?
Koska tuo yksinolo ei ole normitilanne, niin kanikin voi käyttäytyä todella epänormaalisti.

En voisi ikinä jättää mitään eläintä täysin yksin viikonlopuksi, vähintään jonkun tulisi lauantaina käydä tarkistamassa että kaikki on ok, vaikka ei sinne tuntikausiksi jäisi kanin kanssa hengailemaankaan.
 
Jjnkiibnm
NO EI HERRAJUMALA SULJETTUUN HÄKKIIN!!!!

Mikset nosta häkkiä vaikka keittiöön, häkin ovi auki ja väliovet kämpästä kiinni.
Matot pois lattialta.
Kyllä se sen viikonlopun juuri ja juuri pärjää, mutta liikkumatilaa pitää olla!!!!
 
hiiri itsekkin
[QUOTE="juups";29215240]Miten ihmisrakkaita ja seurallisia kaneja ohmisillä on! Jos kerran kani on mielummin reissun päällä kun omassa reviirillään ja pesässään! Kani ei ole laumaeläin käsittääkseni niin kaipaako se ihmistään? Ihan mielenkiinnosta, mun on vietävä oma kani psykiatrille kun on noin sulkeutunut,,,saattaa hetken istuu sohvalla ja sietää kosketusta sitten juoksee mökkiinsä pupeltaan jotain,,[/QUOTE]

No laumaeläinhän se on. Asustaa luonnossa isoissa yhdyskunnissa. Meillä se ainakin haluaa olla mukana touhuissa ja seuraa tiiviisti lasten tekemisiä, vaikka muuten varsin laiska puuhailija onkin. Meillä on poikasesta saakka matkustanut mukana, koska en voisi jättää yksin kotiin reissujen ajaksi. Kotona ollessakin muuten pakkaa matkustuskoppaan istumaan. Reissun päällä kulkee omat kamppeet ja tuttu häkki matkassa.
 
"kaninen"
Voisit vaikka kaverin laittaa käymään kerran illassa ja valmiiksi mitä pitää antaa, niin ei käy huonosti. Vaikka sinällään kani voisikin pärjätä mutta itse huomannut tämän parhaaksi järjestelyksi.
 
ap.
Olen päättänyt ottaa kanin matkaseuralaiseksi. Eihän sitä toista voi jättää yksin jos jotain oikeasti vaikka sattuisikin. Niin ja itsepähän olen kanini halunnut niin lienee asiallista hoitaa sitä sen vaatimalla tavalla. Enkähän itsekään nauttisi reissusta täysin siemauksin kun huono omatunto painaisi kanista.

Kiitos kuitenkin vastauksista =)
 

Yhteistyössä