Pakko purkautua nopeasti; ei sekuntiakaan omaa aikaa, lähes koskaan...

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Pakko purkautua nopeasti.

Olen niin saakelin väsynyt ja turhautunut.

Olen kolmen lapsen kanssa yksin; miehen kanssa tuli ero silloin, kun kuopusta odotin, ja sen jälkeen ei ole yhteyksiä pidellyt minuun tai lapsiinkaan. Vanhin lapsista 3v2kk ja nuorin 1kk. Tällä nuorimmaisella on lisäksi koliikki, jota huutaakin sitten kivasti yötä päivää.

Mulla ei ole sekuntiakaan omaa aikaa. Enkä siis tarkoita sitä, että pitäisi päästä baariin rellestämään, vaan sitä, että saisin joskus tehdä jotain "omaa" ihan kaikessa rauhassa pelkäämättä, että kohta joku herää/itkee/hajottaa koko kämpän, ellen ole katsomassa perään. Siis eli saisin omistaa aikaa pelkästään itselleni. Nukkua, lukea vaikka hyvän kirjan, katsoa elokuvan, käydä lenkillä, kuntosalilla tms., ihan mitä vain. Tuntuu, että sellainen helpottaisi suunnattomasti, mutta kun se ei yksinkertaisesti ole mahdollista.

Lapset kulkee joka paikkassa mukana, olipa sitten yö tai päivä, pyhä taikka arki, talvi taikka kesä. Mitään ei saa tehdä rauhassa; ei edes käydä vessassa. Ovat sinnekin tunkemassa mukaan. Jollen ota, niin armoton huuto ja oven paukutus kuuluu koko ajan oven takaa. Tuntuu oikeasti, että räjähdän pian.

Kerran neljässä kuukaudessa käyn kampaajalla, jonka ajan lasten mummo katsoo heitä. Tuolloinkin koetan suoriutua reissusta pois mahdollisimman nopeasti, sillä mummolla on taipumusta valittaa, kuinka kauan minulla taas meni. (Ja kyse siis korkeintaan puolestatoista tunnista.) Muita auttajia täällä ei ole.

Kyllä mä lapsiani rakastan, ja mulle on kunnia-asia hoitaa heidät itse. Ihan oikeasti. Mutta parempi tukiverkko ei todellakaan olisi pahitteeksi... eikä se oma aikakaan, siis vaikka helvetti soikoon edes sen vessassakäynnin ajan. Samaan aikaan mua tympii ne pariskunnat, jotka kumpikin lastenhoitoon ja kotitöihin osallistuvat ja joilla on paremmat tukiverkot - ja jotka kuitenkin valittavat, ettei omaa aikaa ole enempää, kuin tunti per päivä. Joillakin sitä kun ei ole hitto sentään ollenkaan. (Ja nämä pariskunnat siis omasta lähipiiristäni.)

Huh. Kiitos ja anteeksi.
 
Keittiönoita
Kurja tilanne :( Voisitko koittaa ajatella niin, että jotain asiaa ei tarvitsekaan saada tehtyä yhteen menoon valmiiksi? Mulla jäi aikoinaan monia asioita tekemättä ihan vaan sen vuoksi, että en viitsinyt aloittaa koko hommaa, koska tiesin, että en saa lasten vuoksi tehdä sitä rauhassa loppuun asti. Opettelin hyväksymään sen, että mulla on monta asiaa kesken ja saan ne loppuun sitten joskus. Tein sen 10-15 minuuttia kerrallaan välittämättä siitä, että lapsi saattaa hetken päästä herätä.
 
"viva"
Kuullostaa rankalta, voimia sinulle!
Varmasti voisit jotain kotiapua saada,rohkeasti kyselemään! Meillä kävi kodinhoitaja kun olin yh ja pienempi vauva ja isompi alle 3v. Pääsin yksin käymään kaupassa tms asioilla,oli ihana hengähdystauko itelle
 
Katselisiko isommat jostain elokuvaa? Siis niin saisit 1,5h "omaa aikaa" kun laittaisit leffan pyörimään ja lapset siihen istumaan kun vauva menee unille, näin saisi edes vaikka lukea kirjaa, juoda kahvit tai käydä suihkussa rauhassa. Lisäksi kannattaa yrittää opettaa lapsille, että kun äiti on vessassa niin sinne ei ole kellään mitään asiaa ja ovea ei paasata!
 
miunmau
Alkuperäinen kirjoittaja äläs höpötä;26781198:
tuohon viestiisikin meni ainakin kolme minuuttia kun sen kirjpitit ja se on 180 sekuntia enemmän omaa aikaa mitä väitit. Joten pysys totuudessa.
Itse kirjoittelen tänne usein vauva kainalossa tai tissillä. Että ei minusta mitään omaa aikaa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja äläs höpötä;26781198:
tuohon viestiisikin meni ainakin kolme minuuttia kun sen kirjpitit ja se on 180 sekuntia enemmän omaa aikaa mitä väitit. Joten pysys totuudessa.
Fiilis on usein eri asia kuin totuus mutta enemmän merkitsevä. En yhtään epäile etteikö joskus voi tuntua just siltä että omaa aikaa ei ole yhtään.
 
Kysele neuvolasta hoitoapua. Niillä on yleensä tietoa alueen mahdollisuuksista. Tiedän kyllä tasan, että aikaa ei kolmen pienen kanssa kummosiin ole. Meillä lapset 3kk, 1v4kk ja juuri 3v täyttänyt. Ilman miestä ei meikäläiselläkään kädet ja järki riittäisi. Välillä vaan pitää antaa joidenkin asioiden olla ja tehdä ne myöhemmin. Ite pidän vapaata puolet lasten päikkäri ajasta. Kaikki nukkuvat puolenpäivän jälkeen muutaman tunnin, jolloin tunnin verran olen vaan ja teen mitä lystään tai en yhtään mitään. Oletko kokeillut kantoliinaa vauvan kanssa?
 
..
Mäkin suosittelisin et kerrot neuvolassa, voisivat ehkä tarjota jotain apua, esim. kunnan perhetyöntekijää tms. avuksi? Tai sit ihan palkkaat lastenhoitajan silloin tällöin jos vaan talous sallii.

Itselläni toistaiseksi yksi lapsi, toinen tulossa. Isovanhemmat hoitaa mielellään, mutta asuvat yli 300km:n päässä, joten arjessa ei niistä ole juuri apua.. Vähän pelottaa, miten selviän jos vauva on tosi hankala ja oma aika jää vähiin. Mulla on kyllä mies, mutta mies on sitten töissä ja kotona ollessaan pääasiassa remonttihommissa ja kai sen täytyy vähän antaa levätäkin välillä. Ihan yksin en kuitenkaan onneksi joudu hoitamaan ja nytkin meinaa välillä pää räjähtää niinä päivinä kun lapsi on oikein kiukkunen eikä suostu päiväunille vaan kitisee koko päivän.. Joten ymmärrän tunteen. Tukiverkostoakaan on hankala tosta vaan "hankkia", kannattaa kuitenkin yrittää. Meillä saattaa hetken omaa rauhaa tarjotaTeletapit..:D Aina ei lapsi jaksa siihen keskittyä mut joskus istuu sen puoli tuntia ihan töllöttämässä. Käyn yleensä silloin suihkussa "rauhassa" (=ovi auki ja toivoen, että lapsi ei tule suihkukopille kitisemään).
 
"Simba"
Auts. Kuulostaa tosi raskaalta. Lapsetkin noin pieniä. Itselläni ei olllut muuta hoitoverkostoa kuin lapsen isä, jonka kanssa erottiin kun lapsi oli puolivuotias. Sitten mie hoidin siitä sen useamman vuoden iteksiäni, kun äijä ei oikein halunnut mukaansa muksua ottaa. kävi vain meillä tsiikaamassa. Raskasta oli.
Voi kunpa sinä saisit jostain sukulaisesta tai kaverista apua. Ettet pala loppuun.
 
"Liinu"
Voi kumpa saisit apua... Kuulostaa todella raskaalta.

Ystäväni sai jonkun kunnan työntekijän kotiinsa kerran viikossa, koska oli niin uupunut. Kaksi lasta valvoivat yöt ja huusivat lähes putkeen. Mies teki ympäripyöreitä päiviä ja tuli vasta illalla myöhään kotiin.

Pyydä todellakin apua, mene neuvolaan ja sano että olet palanut loppuun. Suomessa ei kehdata valittaa, mutta kyllä ihmisellä täytyy olla myös omaa aikaa! Jos sulla on yhtään ylimääräistä, niin palkaa lastenvahti. Joku reipas nuori tulee varnasti edullisemmin kun MLL:n kalliit lapsetlikat...
 
äiti28v
voimia ja enkeleitä, ap!
jäin aikoinaan kanssa vastasyntyneen ja 1v:n kanssa täysin yksin. neuvolan kautta minäkin sain vuodeksi aivan ihanan perhetyötekijän, joka kävi joka torstai 8-16. muistan vieläkin kuinka odotin ihanaa leena-tätiä, joka nappasi heti ovesta päästyään vauvan syliin ja keitti mulle aamukahvit <3 vei lapset ulos, kehotti minua menemään kotoa pois esim kaupungille. oli lasten kanssa aivan upea. olen kiitollinen vieläkin tästä ajasta. nyt muksut ovat jo 5v ja 4v.
eli neuvolaan yhteys heti, ja vaadit apua. ystävät, sukulaiset, perhe??
missä päin asut?
 
"Lissu"
Varmaan tulee saavillinen sitä itseään niskaan kun tämän päästän suustani... mutta suosittelisin hakemaan syksyllä kahdelle isommalle osapäivähoitopaikat. Vaikka 4-5 h päivässä 2-3 päivänä viikossa, isommat lapset saisi virikkeitä ja äiti lepoa. Ihan perusteltua, jos olet kolmen noin pienen kanssa yksin ilman tukiverkkoja.

Jos ehdottomasti et halua hoitoon viedä, niin sittenhän on seurakunnan kerhoja yms. mutta ne on yleensä kerran tai pari viikkossa pari tuntia kerrallaan, joten ei ole suuri apu.
 
"yhäippä"
Tiedän niin tunteen, vaikka mulla onkin vain kaksi lasta. Olivat 6kk ja 3v kun jäin yksin. Ensimmäisen puoli vuotta sinnittelin yksin, 24/7 lasten kanssa. Sitten sain perhetyöntekijän joka otti lapset kerran viikossa 3h. Esikoinen meni sitten päiväkotiiin 3pv/vkossa ja 5h kerrallaan ja olin vain nuoremman kanssa. Kun nuorempi täytti 2v menin töihin, mikä ei kyllä helpottanut yhtään, koska teen työtä lasten kanssa ja oon väsyneempi kuin koskaan.

Mun vanhemmat hoitaa lapsia tyyliin 1 yö vuodessa, lasten isä on häipynyt maisemista ja muita tukiverkkoja ei ole. Lapset on nyt 6v ja 3v eli dvd:n ääreen ne saa hetkeksi, mutta sit alkaa tappelu jossain vaiheessa. lapset raahaan mukaan joka paikkaan, ai että olisi ihanaa joskus käydä edes ruokakaupassa yksin. Puhumattakaan että pääsisi joskus leffaan, kahville kavereiden kanssa, uimaan, jumppaan... lohduttaudun sillä että enää 4v niin kuopuskin menee kouluun ja sitten lapset voi jättää keskenään hetkeksi...
 

Yhteistyössä