pakollinen?

  • Viestiketjun aloittaja onko synnytysvalmenn
  • Ensimmäinen viesti
onko synnytysvalmenn
moikka!

olen miettinyt että en haluaisi mennä synytysvalmennukseen niin onko sinne pakko mennä ja katotaanko neuvolassa huonolla jos ei halua mennä sinne olleskaan? miten muilla mennyt synnytys jos ei ole käynyt synnytysvalmennusta?
synnytys lähenee ja asia vaivaa..
kiitos vastauksista.
 
pepita
Oletko mennyt inssiajoon ilman autokoulua?
Ylioppilaskirjoituksiin ilman peruskoulua?
Pistätkö lapsesi ajamaan moottoripyörällä ennen konttaamista?
Joissakin kunnissa on säästöjen takia vähennetty vähät synnytysvalmennukset minimiin, joten mene ihmeessä ja nauti jokaisesta sekunnista, joita veronmaksajana saat.
VArmaan autuaaksi ei siellä tule, mutta ei siitä haittaakaan ole kenellekään.
MIksi et menisi?
 
aloittaja
tuntuu että tieto lisää tuskaa...ja muutenkin kun joutuisin kuitenkin menemään sinne yksin ja nyt on semmonen elämän vaihe ettei nyt oikeen ole paras mahdollinen hetki...kahen vaiheilla vielä olen, saas nyt nähä!
ja tuntuu että jännittäisin kaikkea vaan kahta enemmän...apua en tiiä..
 
pepita
Olet siis yksin saamassa vauvaa tai mies ei halua mukaan valmennukseen?
-et varmaan ole ainoa vastaavassa tilanteessa esim. valmennuksessa. Siellä ei kyllä mitenkään joudu tilanteisiin, jossa jotenkin kiinnitettäis huomiota siihen oletko yksin vai kaksin. Tosin itellä voi olla tietty sellaisia tunteita, jos esim olisi halunnut että se toinen olisi mukana. Mulla esim. ekassa avioliitossa ollessa mies ei osallistunut mitenkään valmennuksiin yms.
Napotin siellä yksin, mutta mun mielestä se tieto ei ainakaan mitään tuskaa lisää. Asiat tulee vaan tutummiksi ja niihin on helpompi valmistautua ja asennoitua.
Onko sulla ketään, jonka kanssa voisit puhua näistä asioista avoimesti?
 
En ollut synnytysvalmennuksessa,koska se olisi alkanut vasta rv 38.Synnytin jo rv 36..Olisin mielenkiinnosta kyllä valmennukseen osallistunut,ainoastaan synnytysvideon olisin jättänyt varmaan katsomatta. Synnytin elokuussa ja ihmettelen miksen voinut osallistua kesäkuun ryhmään..miksi piti jättää valmennus niin viime tinkaan..no,selvisin tosiaan synnytyksestä hyvin ilman valmennustakin! :)
 
se synnytysvideo oli tosi iisi, pari supistusta, seuraavalla naisella pari työntöä ja uikahdus ja lapsi oli pihalla, kyllä se ihan kiva oli, tosin samankaltaisella synnytysvalmennuksella olin kun kävin tutustumassa sairaalaan (kättäri) mut siellä ei katottu videota, kerrottiin vaan asennoista ja puudutuksista jne..molemmissa kävin yksin koska mies ei ollut kiinnostunut!!? mutta synnytykseen tuli kuitenkin :) kättärin perehdytys oli kivempi kun terveysaseman!! terveysaseman valmennus ei ole pakollinen..
tzemppiä..
 
Meillä ei edes ollut mitään synnytysvalmennusta, ainoastaan synnytys tutuksi ilta, jossa kätilö kertoi powerpoint-esityksen välityksellä normaalin alatiesynnytyksen käytäntöä. Kävimme katsomassa synnytysosaston. Esille tulleet asiat olivat samat kuin kirjoissa olleet.
 
Mene nyt ihmeessä. Mulla pelot väheni kun kävin valmennuksissa. Videon synnytykset oli "naurettavan helppoja"! Siellä sai kans tietää paljon tärkeitä asioita imetyksestä ja lapsen kasvatuksesta. Kannattaa käydä. Kun mun äiti odotti niin siihen aikaan ei valmennuksia ollu ( ainakaan täällä päin). Kun se meni synnyttämään esikoistaan niin äiti kuuli kun jotkut hoitajat kiros ja moitti kun jotkut akat huusi niin kauheesti kun oli synnytyksessä, niin äiti ei kehannu edes inahtaa kun työns systeriä maailmaan. Ja meille tehtiin valmennuksessa selväks että kaikki synnytykset sattuu, mutta niihin kipuihin voi saada apua jos vaan osaa pyytää ja siks meillä on valmennukset että tiedettäis milloin ja mihin sitä apua saadaan.
 
Hei,

itse en myöskään yksin ole halunnut käydä valmennuksissa. Ystäviltä/kirjoista/lehdistä tai neuvolakäynneillä kysymällä saa tietoa vauvanhoidosta ja neuvola lahjoitti valmennuksessakin jaettavan dvd:n aiheesta sekä lainasi synnytysvideon kotiin. Pitäisi vaan vielä ne katsoa.. :)

Eli vastauksena kysymykseesi: Ei todellakaan ole pakollista
 
mie
me ei käyty valmennuksessa ollenkaan,koska se osui viikonlopulle jolloin oltiin töissä molemmat mieheni kanssa!
Neuvolatäti oli sitämieltä että itse pitää meille lyhyemmän version valmennuksesta ja näyttää videon synnytyksestä!
No pari kuvaa katottiin,juteltiin ja videoo en nähny ikinä!!
mutta silti osasin synnyttää ja kaikki meni hyvin vaikka en valmentautunutkaan sen kummemmin...
kyllä se on jokaisen oma valinta meneekö vaiko eikö!!
itse olisin kyllä menny jos olisn päässy!
 
Kävin esikoista odottaessa valmennuksen ja mulle ei valitettavati jäänyt käteen yhtään mitään. :ashamed:

Terkka lateli itsestäänselvyyksiä tyyliin "synnytys sattuu" ja "vauva itkee" ja "parisuhde muuttuu". Istuntoja oli muistaakseni viisi ja jokainen kesti noin puolitoista tuntia. Siinä sitten isomahaiset mammat kärvistelivät kovilla tuoleilla ja terkka lappasi piirtoheitinkalvoa toisensa perään... Minkäänlaista keskustelua ei saatu aikaiseksi yhdelläkään kerralla.

Tosin kavereilta kuultuna: monella muulla paikkakunnalla valmennus on järjestetty ihan toisella tapaa ja siitä on ollut isostikin iloa odottajalle.

Ja vielä ap:n kysymykseen, ei ole pakollista.
 
mä en käynyt kertaakaan. kyllä ne neuvolassa kysyi et miks en oo käynyt kun ensin ilmoitin kiinnostusta sitä kohtaan. en vain jaksanut, nukuin mielummin :eek: en usko et synnytys ois ollut erilainen vaik olisin käynyt..
 
esikoo odottaessa kävin yksin koska mies teki tosi pitkää päivää.... siis aamusta iltaan... muutama viimeinen taisi jäädä käymättä kun ei ollut viitseliäisyyttä....

tästä pikkukakkosesta terkka rei ottanut ees puheeksi koko valmennusta...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 00:15 tinni kirjoitti:
esikoo odottaessa kävin yksin koska mies teki tosi pitkää päivää.... siis aamusta iltaan... muutama viimeinen taisi jäädä käymättä kun ei ollut viitseliäisyyttä....

tästä pikkukakkosesta terkka rei ottanut ees puheeksi koko valmennusta...
Ei sitä toisesta lapsesta yleensä enää mennä edes synnytysvalmennukseen. Ainakaan täällä päin.
 
krisse-80
Ei ole pakko mennä. Itse en eikoiselta käynyt, koska ajat oli vähän huonot mun työaikojen kannalta ja toisaalta ei kiinnostanut pätkääkään. Ihan hyvin olen ilmankin selviytynyt.
 
krisse-80
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 12:30 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 00:15 tinni kirjoitti:
esikoo odottaessa kävin yksin koska mies teki tosi pitkää päivää.... siis aamusta iltaan... muutama viimeinen taisi jäädä käymättä kun ei ollut viitseliäisyyttä....

tästä pikkukakkosesta terkka rei ottanut ees puheeksi koko valmennusta...
Ei sitä toisesta lapsesta yleensä enää mennä edes synnytysvalmennukseen. Ainakaan täällä päin.
Mulle ehdotettiin. :kieh: Sanoin, etten ollut ekastakaan, joten se siitä. :LOL:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.04.2007 klo 22:37 pepita kirjoitti:
Oletko mennyt inssiajoon ilman autokoulua?
Ylioppilaskirjoituksiin ilman peruskoulua?
Pistätkö lapsesi ajamaan moottoripyörällä ennen konttaamista?
Joissakin kunnissa on säästöjen takia vähennetty vähät synnytysvalmennukset minimiin, joten mene ihmeessä ja nauti jokaisesta sekunnista, joita veronmaksajana saat.
VArmaan autuaaksi ei siellä tule, mutta ei siitä haittaakaan ole kenellekään.
MIksi et menisi?
:LOL: No just, hauskoja vertauksia, keskenään ihan ok, mutta ei kyllä liity synnytykseen mitenkään. Onko autolla ajaminen ihmisen luonnollinen tapahtuma missä kroppa antaa merkkejä ja toimii jopa vaikka ihminen itse olisi melko passiivinen? Tai ylioppilaskirjoitukset? Synnyttää pystyy kuka tahansa ilman mitään valmennuksia ja kyllä, jos sen itse kokee turhaksi eikä halua mennä niin silloin siitä on haittaa. Se, että jotain saa "ilmaiseksi" ei mun mielestä ole oikein riittävä syy.
Oletko sinä tai lapsesi oppinut ryömimään/konttaamaan/kävelemään ilman valmennuskurssia?
Vietkö lapsesi valmennuskurssille kun hänen on aika opetella syömään?
Toivottavasti et ole niitä vanhempia jotka kuvittelevat, että se on äiti joka opettaa vauvan liikkumaan ja puhumaan...
 
Minä en ainakaan mennyt synnytysvalmennukseen ollenkaan ja esimmäistä odotan nyt rv 38. Ei sinne minua kukaan ollut pakottamassa tai pitänt minua outoa, kun en halunnut mennä synnytysvideota katsomaan.
Mielestäni siitä ei olisi ollut minulle mitään hyötyä. Mielenkiinnosta olisin toki voinut mennäkin.
 
Hattara
En käynyt, koska en kokenut mitenkään tarpeelliseksi - en pitänyt synnytystä tapahtumana, johon haluaisin/katsoisin voivani "valmentua". Kivunlievityksestä yms sai ihan tarpeeksi tietoa sairaalan tutustumiskäynnillä.

Ja itse synnytys sattui sitten olemaan nopea ja helpohko, alle 3 h oli tyttö maailmassa :)
 
Ei tosiaankaan ole pakko mennä! Itse kävin ja minusta se oli lähinnä vitsikästä touhua :D .Aivan varmaan synnytät yhtä hyvin ilman jonku kätilön luentoa ja yhtä synnytysvideoa. Video ei antanut synnytyksestä lähimainkaan sitä kuvaa mitä synnyttäminen todellisuudessa on. "Kyllä luonto neuvoo tikanpojan alas puusta." Toisinsanoen en ole kuullut vielä äidistä joka ei olisi OSANNUT synnyttää :D
 
pepita
Mikä tässä elämässä loppujen lopuksi pakollista on, jos sen näkökulman haluaa asioihin ottaa? Mutta kuka tietää myöskään etukäteen, onko jostakin asiasta hyötyä tai ei ennenkuin omalla kohdallaan on nähnyt ja kokenut Synnytysvalmennuksesta ei varmana ole kellekään ainakaan haittaa. Useat ihmiset ehkä haluavat perehtyä etukäteen sellasiin asioihin, jotka ovat edessä ekan kerran elämässä. Tottakai tikanpoika ja luonto tekevät niinkuin tekevät. Ihminen eroaa tilanpojasta aika monessa asiassa, ehkä.
 

Yhteistyössä