paljonko isovanhemmat

Jep, olen sama mieltä siitä, ettei ole mitenkään kadehtelemisen arvoista, että jomman-kumman vanhemmat maksavat aiukuisten ihimisten laskuja. Itselläni on todella tärkeetä, että pärjäämme taloudellisesti omillaan. Mekin kyllä olemme ottanut kerran anopiltani ja kerran apeltani lainan, mutta silloin on ollut kyseessä isompi summa ja laina on heti maksettu takaisin (yksi oli esim. tontin oston varainsiirtoveroon yms. siihen liittyviin kuluihin).

Mutta muuten auttamisesta. Meillä ovat kummankin vanhemmat eronneita, eli mummuloita on monta. Minun sukuuni asuu ulkomailla, joten heitä ei poikaamme näe kun muutaman kerran vuodessa. Silloin tosin mummi on ostanut vaikka ja mitä lahjoja (leluja, vaatteita).

Anoppi ja appiukko asuvat kummatkin aika lähellä, noin 15min ajomatkan päässä. Ja anopilta ollaan kyllä tarvittaessaan saanneet hoitoapua. Hän pyytä välillä itsekin poikaa hoitoon, jos ei ole muutamaan viikkoon tavannut. Ja anoppikin ostaa pojalle milellään vaatteita, varsinkin ulkovaatteita, saappaita, yms. Ja hän tykkää laatusta ja merkeistä (eli ostaa vaatteita, joihin itselläni ei olisikaan varaa ;) ). Rahaa eivät kukaa tarjoilee ja hyvää niin.

 
Molemmat isovanhemmat ostelee sillon tällön vaatteita pojallemme tai muita tarvikkeita tai sitten kysyy mitä poika tarvitsisi ja saan käydä itse valitsemassa esim. kengät tai takin hänelle ja isovanhemmat maksavat jälkikäteen sen. Hoitoapua saadaan lähes aina kun on halua ja tarvetta. Tämä on mielestäni toimiva systeemi. En ikimaailmassa voisi maksattaa omilla tai appivanhemmilla laskujamme tai muita menoja. Sen verran ylpeä olen että itse mieheni kanssa huolehdimme raha-asiamme. Toki tiedän että tiukan paikan tullen varmasti saisimme apua kummankin vanhemmilta.
 
Meillä vanhempani auttavat pikkuisen hoidossa ja taloudellisesti:eek:vat ostaneet meille auton,maksaneet remontteja jne.mutta mitään näistä emme ole pyytäneet vaan he haluavat itse tehdä näin.Mekin pärjäämme mainiosti omillamme,mutta minusta siinä ei ole mitään pahaa jos vanhemmat omasta vapaasta tahdostaan haluavat meitä taloudellisesti auttaa.Henkinen läheisyys on kuitenkin tietysti paljon tärkeämpää,tuntuu hyvälle että vanhempani ovat poikamme kanssa niin läheisiä.
 
Mun vanhemmat eivät maksa laskuja, mutta haluaisin mainita, että ehkä täällä turhan kärkkäästi taas tartuttiin tuohon laskujen maksamiseen...

Varmaankaan ei KAIKKIA laskuja maksateta eikä muutenkaan mitenkään pyydetä maksamaan.
Esim. olen joskus puhunut vanhemmilleni että hitsi kun nyt tuli kaikki laskut, vakuutus- ym. laskut samalla kertaa, jolloin vanhempani ovat tarjoutuneet maksamaan jonkun pois auttaakseen. Tähän asti ollaan kieltäydytty. Mutta ei tuo niin kauheaa ole, sama sitten saako setelin käteen ja itse maksaa laskunsa tms. vai hoitaako vanhemmat tämän laskun...
Jos ei halua ajatella niin negatiivisesti... ;)
 
ikinä en oo vanhemmilta rahaa pyytäny en ilkeis.nuorampana opiskeluaikaan sain 50 siis markkaa sillon tällön mut se oli sillon. en ymmärrä ns.vanhempia jotka tekee lapsia jos ei talous oo siinä kunnossa että ei voi niitä ite elättää. meillä välillä tiukkaa tekee mutta eletään tulojen mukaan. kaikkea ei voi aina saada.lastenhoitoapua saadaan kun kysytään jos saadaan,vanhemmillani on oikeus myös kieltäytyä. miehen vanhemmat kuolleet.
 
nekku
how boring can a life be???
[/quote]

Olen samaa mieltä Greipin kanssa. Myöskään lastenhoito ei ole isovanhempien velvollisuus. Tietysti jos haluavat auttaa joskus, sehän on vain mukavaa. Itse asumme niin kaukana molemmista isovanhemmista etteivät he voi auttaa meitä lastenhoidossa. Harmittaa etteivät näe useammin lasta, mutta hoitoapua en ole kaivannut kuin silloin kun ollaan oltu koko perhe sairaana yhtä aikaa.
[/quote] :LOL:
 
vieras vain
Miun äiti ja isä kyllä tukee rahallisesti ja muutenkin.. Jos on tiukkaa niin kyllä antavat tai lainaavat ainkin rahaa, sekä ostavat pojalleni vaatteita, mitä tarvitaan (kevätpuku, kuoman toppakengät, vaippoja jne.. )ja aina ovat ammana ku tarvitsen.. :hug: ihania!

Anoppi ostaa sikana pojalle kaikkea turhaa krääsää (3kk:n ikäisenä sai pyörän ja sukset jne..) ja kauheita vaatteita.. Siis epäkäytännöllisiä, pieniä tai sitten just sopivia, mitkä saa laittaa parin käytön jälkeen pois.. ja mieheni sisko on samanlainen krääsän ostaja.. En missään nimessä halua, että pojastani tulee materialisti!! :kieh: Anoppi ja appiukko ei koskaan anna rahaa tai mitään "tarpeellista".. Mitä poika tekee suksilla, kun ne on niin isot, että passaa 4-vuotiaalle? :LOL: Toisinaan en voi ku nauraa niille!!

Anoppi ois kyllä innokas amma, mutta en tykkää hoito tyylistä.. Kirjahyllyt täynnä lasia ja posliinia.. Ei saa koskea, mutta muuten saa ihan mitä tahansa tehä!! Ja sit yrittää sitä kotonakin.. Hakkaa ja potkii, kun en anna periksi!!! :/
 
kaukomaija harmaana
ITSELLÄNI IHANAT APPIVANHEMMAT. Anoppi asuu 15km päässä ja on mielellään hoitamassa esikoistamme. Pyytää itse typyä yökylään ja hoitaa muutenkin tarvittaessa. Hän asuu yksin, on turvattu talous ja haluaa, että kaikki lapset ja lapsenlapset asuvat lähellä. Minusta siinä ei ole mitään pahaa, että haluaa olla elämässämme mukana. Esikoisemme vauvahankintoihin halusivat appivanhemmat välttämättä osallistua...ostivat vaunut ja sängyn ja vaatteita. He sanovat itse, että saavat tehä omilla rahoillaan mitä haluavat. Jos haluavat auttaa, sen tekevät myös.

Omat vanhempani asuvat eri maassa, joten näämme nelisen kertaa vuodessa. Silloin tietysti haluavat hemmotella lapsenhoitoavulla ja meillä kotona siivoamalla ja leipomalla yms. Itse vastaavasti kustannamme vanhemmilleni matkoja meille ja appivanhemmille maksamme ylläriksi kesälomamatkan yms. Kyllä ne isovanhemmat nauttivat lapsenlapsien seurasta ja ovat enemmänkin harmissaan, jos ei nähdä usein. Nykyään monet perhet elävät aika egoististakin elämää eivätkä halua muiden tunkeutuvan omalle reviirille, eivät edes isovanhempien, läheisten. Joskus voisimme miettiä ,miten oli asiat ennen....kaikki auttoivat tarvittaessa kaikkia yhteistaloudessa ja siinä sivussa hoidettiin niin omat kuin siskojen lapset lapsenlapsista puhumattakaan ;)
 
Omat sekä appivanhemmat auttavat lasten hoidossa, kun pyydetään ja pyytävät välillä saada lapsia hoitoon. Tuovat lapsille joskus jotain pieniä juttuja, leluja yms. Joskus taas vähän isompia. Ostavat vaatteita joskus. Eivät siis hanki mitään ns. jatkuvalla syötöllä. Useimmiten kysyvät mitä lapset tarvitsevat, ja sen mukaan hankkivat. Mielestäni asiat ovat hyvin näin. Ainakin itse koen että kaikessa eivät isovanhemmat voi, tai saa koko ajan sponssata.
 
Hoitoapua jonkun verran; äitini ottaa yökylään nelisen kertaa vuodessa tai siellä ollessamme on sen aikaa lapsen kanssa että käyn esim. kaupassa. Kyselee kyllä koko ajan pojalta, että milloin tulet yöksi jne mut käytännössä asia on vähän toisin.. Anoppi hoitaa satunnaisesti muutaman tunnin kuussa, yökylässä poika ei ole siellä ollut.

Ostavat synttäri- ja joululahjat, joskus jotain vaatetta tms. Anoppi laittaa pojalle joskus possuun rahaa, muuten olemme omillamme taloudellisesti. Joskus sitä toki miettii, kun joidenkin isovanhemmat tuntuvat ostavan vaipoista vaatteisiin ja tuovat ruokaa tullessaan yms..mutta toisaalta olemme mieheni kanssa pärjänneet 18- vuotiaista asti omillamme, joten eiköhän jatkossakin :D
 
Tuimis
Oikeastaan vasta lapsen synnyttyä tajusin, miten ihanaa on, kun molemmat isovanhemmat asuvat lähellä. Minusta on tosi hienoa, että lapsella on mahdollisuus tutustua molempiin isovanhempiin ja luoda alusta asti hyvät suhteet heihin. Se on rikkaus, johon harvalla on mahdollisuus, itsellänikään ei ollut läheinen suhde kuin toiseen mummooni, siihen joka asui lähellä ja nyt on jo kuollut.

Mutta meillä siis saadaan lastenhoitoapua aina kun tarvitaan eli yleensä viikoittain. Eniten tyttö on ollut anopilla ja appiukolla, koska heille on vain muutama kilometri matkaa meiltä. Rahaa ei oteta vastaan, vaikka tarjoaisivat, jotain tavaraa ollaan saatu (siis pyytämättä), kuten pulkka, kelkka, jotain leluja, vaatteita yms. pientä, mutta ymmärtävät kyllä itsekin, että me ei haluta lapselle mitään tavaravuorta. Appiukko antoi kyllä kerran "hammasrahaa" tytölle muutaman satasen, jonka sitten talletin tytön omalle tilille. Myös äitini on joskus laittanut sinne tilille rahaa, mutta musta se on ihan ok, koska sehän tulee tytön omaan käyttöön sitten aikanaan ja on tavallaan talletusta tulevaisuutta varten.
 

Yhteistyössä