Paljonko korvaisit auton alle jääneen koiran?

Vein poikaa neuvolaan perjantai-aamuna ja naapurin setä oli koiransa kanssa kävelyllä. summa summarum se koira jäi mun auton alle (EI OLLUT MUN SYY) shitzu merkkinen ja vanha, ainakin kymmenen vuotta. Nyt mietin paljonko korvaisin tästä koirasta, syy ei tosiaankaan ollut minun, mutta koitralla on tientenkin tunnearvoa ja muuta. Onko 1000 euroa liian vähän?
 
Jos kyseessä olisi minun koirani, en odottaisi rahallista korvausta kyseisessä tilanteessa. Se enemmänkin tuntuisi loukkaukselta. Odottaisin myötätuntoa ja mahdollisesti tilanteen pahoittelua. En anteeksipyyntöä, koska syy ei ollut sinun.

Eli odottaisin luonnollisia reaktioita, en keinotekoista tilanteen rahalla selvittelyä, eihän sillä mitään tunnearvoja korvata.

Toki olisi ystävällistä, jos "yliajaja" tarjoaisi apuaan uuden koiran hankintaan (mikäli aikoo hankkia uuden koiran). Mutta ei välttämätöntä eikä epäystävällistä, vaikkei näin tekisikään tässä tilanteessa.
 
"sofii"
[QUOTE="pie";23183072]Ja 100 euroako korvaisi koiran tunnearvon? Tuskin.[/QUOTE]

Ap taisi kyllä puhua tuhannesta eurosta. Mutta oikeassa olet, ei tunnearvoa pysty korvaamaan.

Mut ap, jos syy ei ollut sun, niin pahoittelut ja esim. kukkapuska voisivat toimia.
 
vierasvain
Yleensähän se on niin päin, että jos jonkun koira jää alle ja kolhii jonkin autoa, joutuu se koiranomistaja korvaamaan auton vahingot. Tietysti vähän tilanteesta riippuu, miten onnistuit sen koiran päälle ajamaan? Oliko omalla pihallaan, vai keskellä tietä, oli siis kiinni hihnassa? Mitä isäntä teki, miksi joutui auton alle?
 
"minä"
Pahoittelisin kovasti ja veisin vaikka pullaa/leipoisin kakun, mutta varsinkin jos syy ei millään tapaa ollut minun (koira irti tiellä/poukkoili hihnasta auton alle tms), niin antaisin asian olla pullien kera.

Sen sijaan jos olisin ajanut vahingossa kaapu pohjassa naapurin pihalle siten, että autoni olisi telonut naapurin sessun kuoliaaksi, niin miettisin jotain muuta.

Vaikka kyse on naapurista, niin yleensähän se tosiaan on niin että ennemmin koiranomistaja joutuu vastuuseen.
 
koiran omistaja
1000 euroa? Kellä on tuosta vaan antaa tonni, jos ei ole omaa syytä? :O Ja toisekseen, tonni on aika lailla liikaa 10v vanhasta koirasta... mä antaisin ehkä pari sataa, max. Vaikka tokihan itse ottaisin mielelläni vaikka parikin tonnia, jos joku sitä tarjoaa. Onko tää provo?
 
poing
Vanhalle koiralle ei voi millään laskea uuden arvoa, jos lähdetään mittaamaan kylmästi rahalla. Jos tunnearvoa pitää arvioida, koira on "korvaamaton", raha ei auta. Tuliko omistajalle kuluja esim. tuhkaamisen muodossa? Ne maksaisin, tai sitten unohtaisin rahan kokonaan ja veisin kukkaa/pullaa/muuta viemistä
 
"hippi"
Onko 1000 euroa liian vähän?
Koira on kuollut eikä se ollut edes sinun vikasi. Ja sinä menet tarjoamaan rahaa?

Minun mielestäni se olisi loukkaavaa. Mutta minä olenkin aina ollut sitä mieltä, että rahan vaihtuminen perustuu sopimuksiin ja kaupankäyntiin, eikä normaaliin sosiaaliseen kanssakäymiseen. Ihmiset luistavast karmasta sillä, että kuittaavat hyvät teot euroilla. Se on huono maailma se.
 
"hippi"
Onko 1000 euroa liian vähän?
Koira on kuollut eikä se ollut edes sinun vikasi. Ja sinä menet tarjoamaan rahaa?

Minun mielestäni se olisi loukkaavaa. Mutta minä olenkin aina ollut sitä mieltä, että rahan vaihtuminen perustuu sopimuksiin ja kaupankäyntiin, eikä normaaliin sosiaaliseen kanssakäymiseen. Ihmiset luistavat karmasta sillä, että kuittaavat hyvät teot euroilla. Se on huono maailma se.
 
Olen kukkapuskan antanut ja nyt se tonni alkaa kyllä tuntumaan aika isolta rahalyta. Mutta tämä koira oli merkkikoira ja tosi rakas sedän lapsen lapsillekin, mulla on ollut hirveän paha mieli tästä koko viikonlopun. Niin jos mietin että jos meidän Sessu kuolisi niin olisi ihan kamalaa, mutta mielestäni rahan antaminen kertoo että olen kylllä tosi tosi pahoillani.
 
"vieras"
Olen kukkapuskan antanut ja nyt se tonni alkaa kyllä tuntumaan aika isolta rahalyta. Mutta tämä koira oli merkkikoira ja tosi rakas sedän lapsen lapsillekin, mulla on ollut hirveän paha mieli tästä koko viikonlopun. Niin jos mietin että jos meidän Sessu kuolisi niin olisi ihan kamalaa, mutta mielestäni rahan antaminen kertoo että olen kylllä tosi tosi pahoillani.
No jos sulla on tonni ylimääräistä ja sen antaminen rauhoittaa sun omatuntoa, niin anna ihmeessä.
 
poing
Seropi olisi varmasti ollut yhtä rakas, rotuhintaa ei tarvitse ajatella... Vie nyt sitten vaikka satanen, ja osoita se mahdollisten kulujen kattamiseen (vaikkei niitä olisikaan)
 
"hei"
Kyllähän se tonni varmaan lämmittää kenen tahansa mieltä, mutta ei se korvaa kuollutta koiraa! Oma koirani kun kuoli, niin mielelläni otin vakuutuksesta koiran arvon, mutta ei se millään tuntunut samalta kuin rakas koira... Jos koiran kuolema ei ole sinun syytäsi ja mies on itse siihen suurin syyllinen, minun mielestäni tonni olisi liikaa... jos rahaa on pakko antaa, niin ehkä 100-200e mutta toisaalta, se summa on vaan naurettava korvaus tai miten sen nyt ilmaisisi... ei kannata antaa ollenkaan. Kyllä se kukkapuska ja pahoittelut riittävät, jos ei todellakaan ole sinun syytäsi. Jos olisi sinun syytäsi, sitten täytyisi kysyä mieheltä mitä hän haluaa ja mikä koiran todellinen arvo olisi (ei 10v koira ole kovin arvokas, paitsi tunnepuolella).

Ja tosiaan, kenellä on antaa noin paljon rahaa tuosta vaan?
 

Yhteistyössä