Paljonko pyytäisitte palkkaa mieheltänne?

  • Viestiketjun aloittaja "Kotirouva"
  • Ensimmäinen viesti
"Kotirouva"
Olen siis kotirouvana tai kotiäitinä 5v ja 6v ovat lapset. Onko 300€ liian vähän kun mies maksaa ns. palkkaa. Mies maksaa asumiskulut ja ruuat. Teen luonnollisesti kaikki kotityöt. Minusta se on liikaa, mutta miehen mielestä ok.
 
"tui"
Ompas kivaa olla kotiorjana. Yhteinen perkeleen kotihan se on, ja jos sulla on järjellisiä menoja (ettet osta satasill meikkejä tai muuta krääsää kuussa) niin se menee teidän kodin tuloista eli mieheltäs.

Tollanen palkkausasetelma kotona on musta alistamista pahissa mallissa - en tuu koskaan ymmärtään tollasta.
 
"mä"
:O

Koko palkka vaan sinulle niin hoidat kaiken "liiketoiminnan" ja samalla omat menos siinä sivussa.
Vähempään en tyytyis.

Annat sitten miehelle taskurahaa tarvittaessa.
Just näin, miehelle max. 50 euroa taskurahaa kuussa ja niidenkin käytössä pitää kysyä ensin lupa, jos on yli 30 euron kertaostos. Muutenhan se tuhlais kaikki rahat heti kuukauden ensimmäiselle viikolla. Ja miehelle saldoraja kännykkään!
 
"mä"
[QUOTE="Kotirouva";24310212]No olisi pitänyt laittaa että "palkkaa". Rahaa kumminkin omiin menoihin.[/QUOTE]
Yleinen käytäntö taitaa olla yhteiset rahat, ostetaan se mitä tarvitaan (järjen rajoissa) ja loput säästöön. Erilliset rahat omiin menoihin tai "tuhlausrahat" tuppaavat yleensä menemään kaikki. Vai mihin niistä säästyneet rahat laitetaan? Omalle tilille vai palautetaan miehelle?
 
"Kotirouva"
[QUOTE="mä";24310264]Yleinen käytäntö taitaa olla yhteiset rahat, ostetaan se mitä tarvitaan (järjen rajoissa) ja loput säästöön. Erilliset rahat omiin menoihin tai "tuhlausrahat" tuppaavat yleensä menemään kaikki. Vai mihin niistä säästyneet rahat laitetaan? Omalle tilille vai palautetaan miehelle?[/QUOTE]

Ei haluta yhteistä tiliä. Säästötileille menee kaikki ylimääräinen. Ja kyllä itsekin tuosta 300€ pystyn säästämään koska sain säästöjä jo kotihoidontuestakin. Eiköhän mies saa pitää kaiken jäävän rahan koska töissä käy.
 
"vieras"
[QUOTE="Kotirouva";24310310]Ei haluta yhteistä tiliä. Säästötileille menee kaikki ylimääräinen. Ja kyllä itsekin tuosta 300€ pystyn säästämään koska sain säästöjä jo kotihoidontuestakin. Eiköhän mies saa pitää kaiken jäävän rahan koska töissä käy.[/QUOTE]

No ei meilläkään ole yhteistä käyttötiliä vaikka yhteiset rahat onkin.
Tyhmää jos saat käytännössä tyyliin kodinhoidosta, lastenhoidosta ja seksistä korvauksen. Kai laitat verokortille sit?!!
 
huomiohuokailija
Tuntipalkka vai provisio? Paljon sulla veroprosentti? Muistathan sitte ilmottaa myös kelaan jos sieltä jotain tukia saat. Maksaahan sun mies myös kaikki asianmukaiset tellit ja lellit ym?

Ihan mielenkiinnosta kysyn: paljon teidän firmalla on liikevaihto ja mikä yhtiömuoto?
 
"Kotirouva"
[QUOTE="vieras";24310339]No ei meilläkään ole yhteistä käyttötiliä vaikka yhteiset rahat onkin.
Tyhmää jos saat käytännössä tyyliin kodinhoidosta, lastenhoidosta ja seksistä korvauksen. Kai laitat verokortille sit?!![/QUOTE]

Tyhmää? Ja eiköhän nuo tarvi tehdä vaikka ilman korvaustakin :D
 
"vieras"
[QUOTE="Kotirouva";24310364]Tyhmää? Ja eiköhän nuo tarvi tehdä vaikka ilman korvaustakin :D[/QUOTE]

Tottakai tarvii. Mutta en ymmärrä perheitä missä mies ja nainen ei olis samassa asemassa. Meillä hoidetaan lapset yhdessä, kotitöitä ja ruuanlaittoa. Kumpikaan ei maksa toiselle palkkaa näistä asioista ja kun menot on yhteisiä, niin tulotkin.
 
"Kotirouva"
[QUOTE="vieras";24310372]Tottakai tarvii. Mutta en ymmärrä perheitä missä mies ja nainen ei olis samassa asemassa. Meillä hoidetaan lapset yhdessä, kotitöitä ja ruuanlaittoa. Kumpikaan ei maksa toiselle palkkaa näistä asioista ja kun menot on yhteisiä, niin tulotkin.[/QUOTE]

No tällä hetkellä emme ole samassa asemassa koska mies käy töissä. Silloin on ihan ymmärrettävää että teen ihan kunnon työpäivän kotona eikä miehen tarvitse sellaisia tehdä. Tai voi kyllä leikkiä lasten kanssa. Jos tekee 8h kotitöitä saa aika paljon aikaseksi.
 
"jenny"
[QUOTE="Kotirouva";24310397]No tällä hetkellä emme ole samassa asemassa koska mies käy töissä. Silloin on ihan ymmärrettävää että teen ihan kunnon työpäivän kotona eikä miehen tarvitse sellaisia tehdä. Tai voi kyllä leikkiä lasten kanssa. Jos tekee 8h kotitöitä saa aika paljon aikaseksi.[/QUOTE]

No sitten sulle kuuluu paljon isompi palkka kun 300 euroa jos teet kunnon 8 tunnin työpäivän. Joku 1600 euroa kuukaudessa olis sopiva.
 
Mun mielestä on ihan älytöntä maksaa vaimolle kotona olosta palkkaa! Eihän miehen tehtävä sitä palkkaa ole maksaa, jos hoitaa lapsia kotona, saa sitä kotihoidontukea omia kuluja varten. Ja ennen kuin joku haukkuu sovinistiksi, sanon, että mielestäni olisi järkevintä hommata miehen pankkitiliin vaimolle rinnakkaiskortti, jotta vaimo voisi sitten maksaa ruoat ja muutamia satasia niihin omiin kuluihin. Näin meillä tehtiin, kun vaimo oli kotona lasten kanssa. Nykyään lapset jo isoja ja vaimokin töissä.
 
"vieras"
[QUOTE="Kotirouva";24310397]No tällä hetkellä emme ole samassa asemassa koska mies käy töissä. Silloin on ihan ymmärrettävää että teen ihan kunnon työpäivän kotona eikä miehen tarvitse sellaisia tehdä. Tai voi kyllä leikkiä lasten kanssa. Jos tekee 8h kotitöitä saa aika paljon aikaseksi.[/QUOTE]

Tuskin tilanne kuitenkaan on lopullinen. Se on hyvä että lapsia pystyy hoitamaan kotona, mutta ei tarvii orajana olla. Enkä ajatellut rahallista asemaa, vaan ihan yleisesti ei tartte naisen olla siellä nyrkin ja hellan välissä vaan että miehen ja naisen arvot ovat samat. Se on ihan ymmärrettävää et kotonaolijan tulot on minimissä ja ihan ok pyytää toiselta rahaa, mutta että kutsua sitä palkaksi ja miettiä mikä olisi kohtuullinen summa.. Mutta kukin tekee miten haluaa.
Sitten kun menet töihin, niin kuka ne kotihommat tekee sitten? Mies voi kyllä leikkiä lasten kanssa ja sä teet loput vai?
 
"vieras"
2200 kuussa ja pyhä ja yölisät jos pitää öisin päivystää.

Seksista saanee noin 500 / laaki... jos mennään miehen toiveen mukaan kokonaan .
Jos mua kuunellaan, annan ilmatteeksi.
 
meillä kaikki tulot menee yhdelle tilille, josta molemmat saa "omaa rahaa" tietyn summan. Oman rahan käyttöä ei tartte kysellä tai selitellä toiselle. Näin siksi että me molemmat ollaan sitä mieltä että lapselle parasta on olla kotona pidempään kuin äitiysloman ajan, mutta ei oo oikein että mä oon lapsen kanssa himassa lähes nollatuloilla ja mies nostelee ruhtinaallista palkkaa töistä. miksi mun pitäis yksin uhrautua taloudellisesti meidän yhteisen asian takia? Toki mieskin saa jäädä lapsen kanssa kotiin ja mä menen töihin, mutta ei ole vielä ilmoittanut haluja sellaiseen (+ tulot tippuis ihan sikana koska mulla paljon pienempi palkka kuin miehellä).
 

Yhteistyössä