Paljonko teillä köyhillä perheillä on rahaa tilillä?

  • Viestiketjun aloittaja "utelias"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Noh, meillä on tiukka kuukausi kun mun eläke katkolla ja rahaa olen saanut viimekuun 14 päivä viimeksi. Nyt odottelen sairaskuluvakuutuksesta korvauksia n. 240 e tilille. Lääkärintodistuksista 90 e korvausta tilille. Miehelle on tulossa 1000 e yhdestä toimeksiannosta jossain vaiheessa. Sen lisäksi tietenkin lapsilisä ja hänen palkkansa viimeinen päivä. Itse toimitan työtön lapun ensi viikolla, niin eiköhän me pärjätä ja luotolta voi lainata, kun tietää, että rahaa on tulossa.
 
PT
Mulla 120€ ja seuraava raha tulee joskus maaliskuun lopulla. Tarkkaa päivää en tiedä. Ensimmäinen äitiyspäiväraha kyseessä sitten.
Miehellä n.500€ ja 2vkon päästä sille tulee tili.
Säästössä miehellä muutama tonni. Ja taitaapa sekin tyhjentyä ku nuo "yllättävät" maksut maksaa.
Mutta pärjäillään.
 
bud
14000e.. Vaikkei kauaa, kun tiemme käy asuntokaupoille. Mies ei kyllä tykkää, jos kutsun meitä köyhäksi perheeksi. Mies ei ole pienipalkkaisessa työssä, mutta mä olen, joten olen "köyhä". :D
 
Mulla on aina jotain jemmassa, tällä hetkellä tilillä n. 1500e. Lisäksi on kaksi luottokorttia ja opintolainan nosto-oikeus jos oikein paniikki tulisi. Mulla on kyllä se onni, että äidilläni on kyllä rahaa ja hyvät tulot, eli sieltä saa nollakorollisen lainan yleensä jos jotain yllättävää isoa tulee hankintalistalle.
 
"vieras"
[QUOTE="reija";23092377]rapiat 4000 on toisella tilillä pahan päivän varaa, käyttötilillä ehkä 50 euroa. Pienillä tuloilla olevalla on pakko olla jotain jemmassa, muuten menee yöunet...[/QUOTE]

ja sekö on sun mielestä köyhyyttä jos on 4000e tilillä? sanoisin että ootte rikkaita, no köyhyys on suhteellista, toki jonku mielestä voi olla köyhä vaikka tilillä ois 7000e :D
 
.....
Mulla ei ollut ennen säästöjä, koska sossu katsoi ne käyttökelpoiseksi rahaksi eli piti olla se 0 eur tilillä ennen kuin sai mitään rahaa. Mitenkäs sellaisessa tilanteessa rahoja säästät!

Nyt kun olen työtön, tunnen itseni rikkaaksi! Säästötilillä on 2500 äkillisiä menoja varten, niihin en koske. On järkyttävää jos perheellä ei ole mitään hätävaraa ja lapsen sairastuttua pitää alkaa lainailla rahaa.
 
Lipton^
Jotkut varmaan muistaa, kun valittelin täällä täydellistä nollatuloa. Sitä kesti melkein vuoden, mutta nyt on taas saatu puskuria kerättyä.
Nuo köyhät ajat oli tavallaan tarpeellisia, jotta oppi taas arvostamaan rahaa, ei pystyny ostaan mitä halusi jne. Ainoastaan pakollisiin riitti rahaa.
Ja vaikka taas on saatu kerättyä puskuria, niin hiukan on levoton olo, että jos tuleekin samanlainen tilanne. Ymmärrän, kun moni sanoo itteään köyhäksi (vähätuloiseksi), vaikka useampi tonni olisi puskurina
 
"reija"
[QUOTE="vieras";23092477]ja sekö on sun mielestä köyhyyttä jos on 4000e tilillä? sanoisin että ootte rikkaita, no köyhyys on suhteellista, toki jonku mielestä voi olla köyhä vaikka tilillä ois 7000e :D[/QUOTE]

4000 euroa ei oikeasti ole paljon, mutta antaa toki hieman turvallisuudentunnetta. Perheen tulot ovat alle toimeentulotukinormien, tosin en toimeentulotukea ole hakenut. Jos olisin suuri- tai edes keskituloinen, en näkisi syytä miksi pitäisin jemmatiliä, koska silloin yllättävät pakolliset hankinnat ja menot eivät kaataisi talouttani. Nykyään vaan tuntuu olevan säästäminen kovin vaikeaa, kaikki mulle tänne heti-mentaliteetti johtaa pikavippi- ja kulutusluottokierteeseen.
Olen köyhä mutta osaan hallita talouttani, nuukuus on minulle hyve, saituus ei. Olen hyväksynyt sen, että minulla ei ole varaa kuntosalikortteihin, manikyyreihin ja esimerkiksi autoa meillä ei ole. Nautin siis muista, ilmaisista asioista.
 
ylva
Jokaisen olisi syytä laittaa hieman rahaa sivuun yllättäviä menoja varten, edes 100 euroa. Minun mielestäni on suorastaan edesvastuutonta, että lapsiperheessä annetaan rahojen loppua kesken kuukauden. Vähän väliä minä peruspäivärahalla oleva joudun lainailemaan rahaa tutulle lapsiperheelle jossa molemmat käyvät töissä, koska heillä ei ole rahaa ostaa lapselleen ruokaa. Tosin kapakkareissuihin ja tupakkaan se aina riittää. Suunnittelevat toisen lapsen tekoa...
 
"vieras"
Tilillä on n 1300 e ja ylihuomenna lähtee laina n 1200 e. Seuraavan kerran pitäis tulla rahaa 20. päivä. Ja 8 henkeä pitäs elää siihen asti. Että joo kusessa ollaan kaulaa myöten.
Mies yrittäjä ja voi maksaa palkkaennakon (mikä oikeasti tulis tuo 20. päivä) etukäteen. Mut sit pitää kituuttaa lapsilisiin..
 
Teinit tykkäävät, kun eivät pääse kaverin kanssa laskettelemaan tai edes kahville, vaikka vanhempien tilillä on 20 000e. Eli mun mielestä kohtuus kaikessa säästämisessä. Mielestäni lapset ja nuoret eivät saa kärsiä vanhempien piheydestä. Ihan oikeasti joillakin on niin pienet tulot, ettei niistä voi säästää jatkuvasti ilman, että lapset siitä kärsisivät. Toki itsekin olemme säästäneet lyhyillä aikaväleillä. Ja jos on lainaa, niin mielestäni on järkevämpää pistää ylimääräiset rahat lainanmaksuun, kuin jemmata niitä tilillä.
Samaa mieltä. Mieluummin ylimääräisellä rahalla maksaa lainaa takaisin, eikä jemmaa omalle tilille omaan käyttöön. Eihän siinä edes ole mitään järkeä, jos on rahaa maksaa lainaa pois niin miksei maksa??
 
Rollolainen
no jos on PAKKO saada lääkkeitä, niin ainkin täällä saa velaksi ostaa RESEPTILÄÄKKEET, jos ei ole rahaa. Tai sit saa "tilisiirron" jolla on esim viikko maksuaikaa
 
"vieras"
Me ollaan kai virallisesti köyhyysrajan alla palkkatulojen mukaan. Tilillä 40 000 e ja niille pitäisi keksiä jokin sijoituskohde.

Kaikki pienituloiset eivät siis elä kädestä suuhun. Me eletään näin ja tykätään tästä tyylistä.
 
"Vieras"
Käyttötililtä siirrän aina 20-200€ säästötilille kun rahaa tulee. Loput menee aika tarkkaan vuokraan, laskuihin ja ruokaan. Jos en heti noita siirtäisi niin varmastian nekin menisi. Säästötilillä nyt ehkä 2000€. Aina välillä pakko ottaa sieltä käyttöönkin.

Meitä 2 aikuista + taapero, tulot yhteensä noin 1200€/kk.
 
hio
Mulla ei ollut ennen säästöjä, koska sossu katsoi ne käyttökelpoiseksi rahaksi eli piti olla se 0 eur tilillä ennen kuin sai mitään rahaa. Mitenkäs sellaisessa tilanteessa rahoja säästät!

Nyt kun olen työtön, tunnen itseni rikkaaksi! Säästötilillä on 2500 äkillisiä menoja varten, niihin en koske. On järkyttävää jos perheellä ei ole mitään hätävaraa ja lapsen sairastuttua pitää alkaa lainailla rahaa.
Rahaa voi säästää muuallekin kuin tilille. Vaikka kotiin lipaston laatikkoon. Ja niitä ei tule sossu laskemaan.

t. sossun asiakas
 
ooooo
Mulla joku 2000e , miehellä 4000e (käyttötilit), yht säästöt n 70 000eur. Asuntolainaa jäljellä 50 000eur ( eli asuntovarallisuutta n 120 000e ), ei muuta omaisuutta, mutta ei myöskään mitään muita velkoja. Eihän näillä vielä juhlita tai turvata mitenkään lasten opiskeluja, omaa eläköitymistä tai pitkäaiakaissairautta, mutta oikealla tiellä ollaan.
 
"vieras"
Mulla joku 2000e , miehellä 4000e (käyttötilit), yht säästöt n 70 000eur. Asuntolainaa jäljellä 50 000eur ( eli asuntovarallisuutta n 120 000e ), ei muuta omaisuutta, mutta ei myöskään mitään muita velkoja. Eihän näillä vielä juhlita tai turvata mitenkään lasten opiskeluja, omaa eläköitymistä tai pitkäaiakaissairautta, mutta oikealla tiellä ollaan.
Miksette maksa tuolla 70 000 eurolla asuntolainan kokonaan pois ja ala sitten säästelemään suoraan omaa pusiin, ilman että pankki välistä vetäisi korkoa.
 

Yhteistyössä