Paljonko teillä köyhillä perheillä on rahaa tilillä?

  • Viestiketjun aloittaja "utelias"
  • Ensimmäinen viesti
Teinit tykkäävät, kun eivät pääse kaverin kanssa laskettelemaan tai edes kahville, vaikka vanhempien tilillä on 20 000e. Eli mun mielestä kohtuus kaikessa säästämisessä. Mielestäni lapset ja nuoret eivät saa kärsiä vanhempien piheydestä. Ihan oikeasti joillakin on niin pienet tulot, ettei niistä voi säästää jatkuvasti ilman, että lapset siitä kärsisivät. Toki itsekin olemme säästäneet lyhyillä aikaväleillä. Ja jos on lainaa, niin mielestäni on järkevämpää pistää ylimääräiset rahat lainanmaksuun, kuin jemmata niitä tilillä.
Pikemminkin suuret menot.
 
hsp
[QUOTE="vieras";23094737]Miksette maksa tuolla 70 000 eurolla asuntolainan kokonaan pois ja ala sitten säästelemään suoraan omaa pusiin, ilman että pankki välistä vetäisi korkoa.[/QUOTE]

Niinpä. Ja toisekseen mitäköhän tähän viittaava viesti edes tekee tässä keskustelussa?
 
"peeaa"
Meitä on kaksi aikuista ja kaksi lasta, kaikki tuet yhteenlaskettuna 850 euroa kuukaudessa. Mun säästötilillä on 5500 euroa ja käyttiksellä 3000 euroa, miehellä on yhteensä 6000 euroa. Yhteisellä käyttötilillämme on 500 ja lasten tileillä muutamia kymppejä.
 
"peeaa"
[QUOTE="peeaa";23095337]Meitä on kaksi aikuista ja kaksi lasta, kaikki tuet yhteenlaskettuna 850 euroa kuukaudessa. Mun säästötilillä on 5500 euroa ja käyttiksellä 3000 euroa, miehellä on yhteensä 6000 euroa. Yhteisellä käyttötilillämme on 500 ja lasten tileillä muutamia kymppejä.[/QUOTE]

Niin, ja käteisenä on jotain 300.
 
hmm.
mulla on joku 60e rahaa ja niillä pitäs pärjätä lapsilisiin (mie ja kaksi lasta, mies on kotona vaan viikonloppusin, reissutyö.). säästöt meni esikon äippiksen aikaan ja meillä on nyt iso (pakollinen) taloremontti, joka söi kaikki loputki säästöt, vie miehen palkkatulot ja lisää lainaa jouduttiin hakemaan.
sairastapauksessa raha pyöritetään lasten tilien kautta, meillä vakuutukset, eli kun sairastuu, siirretään raha lasten tililtä, maksetaan lääkäri+lääkkeet, viedään laput vakuutusyhtiöön ja sieltä ne aikanaan siirtyy takas lasten tileille. näin maksettiin esim kuopuksen 200e allergiatestit ym ym yksityisellä.
meillä siis molemmilla lapsilla omat tilit ja nämä tilit on ilmoitettu vak. yhtiöön, että rahat palautuvat suoraan sinne. lasten tileihin ei kajota muuten, ellei sitte tarvi ostaa jotain isoa lapsille, viimeksi ostettiin esikolle jatkettava sänky niistä rahoista.
 
Miksette maksa tuolla 70 000 eurolla asuntolainan kokonaan pois ja ala sitten säästelemään suoraan omaa pusiin, ilman että pankki välistä vetäisi korkoa.
No jospa heillä on se 70 000euroa "säästössä" jossain paremmin tuottavassa, kuten osakkeissa? Tai jossain mistä saa enemmän tuottoa kuin asuntolainan korko on. Raha voi myös olla "säästössä" jos se on sitä "rahaa millä tehdään lisää rahaa". Tai jos tässä pelataan jotain verovähennysjuttuja? Vaihtoehtoja on monia.
 
Mama the strange
Tällä hetkellä käyttötilillä on harvinaisen huono tilanne, vain 4 euroa. Olen opiskelija ja opintotukikuukaiteni loppuivat, tästä johtuu tämän hetken köyhyys. Toimeentulotukea on tulossa.

Säästötilillä (josta sossu ei tiedä) minulla on 100 euroa pahan päivän varalle. Ja S-etutilillä todella pahan päivän varalle reilu 100 euroa. Lompakossa on 50 euroa.
Kyllä tästä taas selvitään, enkä usko, että säästöihin pitää koskea. Mahdolliset lääkäri- ja lääkemaksut maksaa sossu.

Miehen tämän hetken tilistä en tiedä, koska asumme väliaikaisesti eri osotteissa, todennäköisesti hänellä on joitain satasia, max tonni.

Lapsella on tilillään rahaa, joihin en koske edes äärimmäisessä hädässä. lapsi on saanut rahansa lähinnä isän puolen vaarilta ja isomummolta.
 
"Opiskelija"
Ottakaa huomioon, että me esim. opiskelijperheenä joudutaan kesällä säästämään rahaa tilille useita tonneja(jos hyvä flaksi käy, optimi olisi kai 3000e ->). Talvisin näitä tuloja kun ei ole. Talvella niitä rahoja sitten käytellään tarpeen mukaan ihan normaaliin elämiseen. Tämä systeemi on vähän pakon sanelemaa. Eli tavallaan on "säästössä" syksyllä ja alkutalvesta runsaastikin rahaa, mutta usein touko-kesäkuussa ei sitten mitään. Lyhytkestoinen säästäminen. Mihinkään isoon ei siis meilläkään säästetä.
Nyt tilillä alle 100e, miehellä kai 400e. ja säästössä 0,83e.
 

Yhteistyössä