Paljonko teillä on autolainaa? Oletan, että 30t on ihan normi?

  • Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti
"hmmm"
[QUOTE="Orange";28894054]Minulla on onneksi lainaton auto. Kauhean suurilta tuntuvat nuo kymppitonnien lainat. Ja jos on vielä asuntolainaakin paljon, niin huh huh.[/QUOTE]

Meidän asunnon arvo on 200 000, lainaa 120 000. Mitähän näiden autojen arvo on vaikka viiden vuoden päästä.. Mitä järkeä ostaa uusi auto lainalla??
 
Miksi ihmiset kuvittelevat, että joku edullisempi auto on jotenkin huono? Kyllä 5000 saa jo ihan hyvän auton. Vähän vanhempi auto pelittää ihan yhtä hyvin, ellei paremminkin.
Kukaan ei oikeasti tee millään pakastimella autossa yhtään mitään. Ihan järjetöntä maksaa velkarahalla tuollaisia.
 
"joku"
Ohhoh. Olen kyllä jossain kuplassa elänyt, kun olen luullut autolainojenm olevan poikkeus eikä sääntö. Me ostettiin 17 000 euroa maksava, kaksi vuotta vanha Toyota. Kirpasi kyllä toi summa. Penniäkään enempää en antanut miehelle lupaa tuhlata autokaupassa :) Onneksi mieskään ei halua velaksi ostaa autoa. Siitä ei ole koskaan edes puhuttu.
 
Paljonko te lyhennätte niitä 30-50ke autolainoja per kk? Auton normaali arvonalenemahan on noin 15% per vuosi. Nyt jos se auto on alunperin ollut vaikkapa 60ke arvoinen, niin sen arvohan siis laskee vuodessa 9ke. Eli jotta pää pysyisi juuri ja juuri pinnalla, niin lyhennysten olisi oltava siis vähintään 750e/kk (+korot), muuten tilanne huononee joka kuukausi.
 
"vieras"
No hui, ei todellakaan ole useita kymmeniä tuhansia autolainaa, sehän on ihan järjetöntä rahan käyttöä. Kaksi autoo löytyy Volvo ja Mersu, mutta onneksi ovat velattomia ajoneuvoja, auton omistaminen on mun mielestä muutenkin tosi kallista, enkä suosittele auton ostoa, ellei sen omistaminen ole ihan välttämätöntä töiden vuoksi.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28894091:
Paljonko te lyhennätte niitä 30-50ke autolainoja per kk? Auton normaali arvonalenemahan on noin 15% per vuosi. Nyt jos se auto on alunperin ollut vaikkapa 60ke arvoinen, niin sen arvohan siis laskee vuodessa 9ke. Eli jotta pää pysyisi juuri ja juuri pinnalla, niin lyhennysten olisi oltava siis vähintään 750e/kk (+korot), muuten tilanne huononee joka kuukausi.
Meillä menee autolainoihin noin tonni kuussa.
 
[QUOTE="vieras";28894081]Meillä ei otettu autolainaa yhtään, ostettiin säästöillä käytetty auto. Makso vähän alle 20 tonnii. Talolainaa on yli 200 000 tonnii. Pääkaupunkiseutu.[/QUOTE]
Oho, aika paljon :O
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28894091:
Paljonko te lyhennätte niitä 30-50ke autolainoja per kk? Auton normaali arvonalenemahan on noin 15% per vuosi. Nyt jos se auto on alunperin ollut vaikkapa 60ke arvoinen, niin sen arvohan siis laskee vuodessa 9ke. Eli jotta pää pysyisi juuri ja juuri pinnalla, niin lyhennysten olisi oltava siis vähintään 750e/kk (+korot), muuten tilanne huononee joka kuukausi.
tärkeä pointti, munkin mielestä autolaina pitää maksaa pois nopsempaan kuin sen arvo alenee

muuten voi käydä niin että sen arvo ei kata jäljellä olevaa lainaa jos sen joutuu yllättäen myymään pois
 
"Orange"
[QUOTE="hmmm";28894077]Meidän asunnon arvo on 200 000, lainaa 120 000. Mitähän näiden autojen arvo on vaikka viiden vuoden päästä.. Mitä järkeä ostaa uusi auto lainalla??[/QUOTE]

Joo. sitähän minäkin tässä ihmettelen. Itsellänikin on asuntolainaa, mutta autolainaa en ottaisi. Ainakaan kovin heppoisin perustein.
 
"Wilma"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28894099:
Perjantaiprovo?
Ei ole muuten. Omasta mielestäni laina on liian iso. Mulle olisi kelvannut moni muukin auto. Varsinkin, kun nykyajan uudet autot ovat kaikki hyviä. Miehelle oli väliä. En usko, että mies erottaisi autojen merkkiä, jos pitäisi ajaa rätti silmilä. Hänelle on silti tärkeää, että on "kunnon autot". Toki minä tajuan, että kunnon auton saa halvemmallakin.
Meillä on toinen auto rahoitusyhtiön nimissä ja toinen ostettu ns. suoraan pankkilainalla. Mitenkään isot tulot meillä ei ole. Ihan keskituloisia ollaan. Lainat vie palkoistamme kaiken ja säästöön ei jää käytännössä mitään.
Itseäni ahdistaa tämä tilanne kyllä suunnattomasti.
 
[QUOTE="Orange";28894113]Joo. sitähän minäkin tässä ihmettelen. Itsellänikin on asuntolainaa, mutta autolainaa en ottaisi. Ainakaan kovin heppoisin perustein.[/QUOTE]

Asuntolainaa ei ole mielekästä edes verrata autolainaan, monestakin syystä. Vähän sama kuin rinnastaisi syömisen viinan juomiseen.
 
renault megane -03
jäljellä on joku 3000€, mutta alkuperäinen lainasumma oli 7000€. Se olikin aikalailla meidän kipuraja. Autoa tarvittiin että pääsen töihin, eikä ollut säästössä vielä kun olin juuri valmistunut.

En kyllä nukkuisi öitäni, jos olisi 40 000€ autolainaa...
 
[QUOTE="Wilma";28894121]Ei ole muuten. Omasta mielestäni laina on liian iso. Mulle olisi kelvannut moni muukin auto. Varsinkin, kun nykyajan uudet autot ovat kaikki hyviä. Miehelle oli väliä. En usko, että mies erottaisi autojen merkkiä, jos pitäisi ajaa rätti silmilä. Hänelle on silti tärkeää, että on "kunnon autot". Toki minä tajuan, että kunnon auton saa halvemmallakin.
Meillä on toinen auto rahoitusyhtiön nimissä ja toinen ostettu ns. suoraan pankkilainalla. Mitenkään isot tulot meillä ei ole. Ihan keskituloisia ollaan. Lainat vie palkoistamme kaiken ja säästöön ei jää käytännössä mitään.
Itseäni ahdistaa tämä tilanne kyllä suunnattomasti.[/QUOTE]

Olisiko aika tehdä jonkinlaisia johtopäätöksiä? Vai onko tilanne jo umpikujassa siinä mielessä, että niiden kotteroiden nykyarvo ei kata enää jäljellä olevan lainan pääomaa?
 

Yhteistyössä