Paljonko teillä on autolainaa? Oletan, että 30t on ihan normi?

  • Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti
jaah
Olen ollut siinä uskossa, että valtaosalla autolainat olisi max. 10 000 euroa :O Meillä lainaa 5000 euroa (enimmillään ollut 8000 ja sekin tuntui jo paljolta) ja kunhan se on maksettu pois niin tarkoitus on tällä samalla autolla ajella niin pitkään kuin mahdollista. Mitä järkeä on ottaa autolainaa kymmeniä tuhansia???
 
Mulle tämä ketju ei tuo mitään uutta. Olen töissä ja opiskeluaikana jo kuullut riittävästi näistä kymmenientuhansien autolainoista.
Kaiken kukkuraksi olen pariinkiin otteeseen kuullut, että autolaina on tosi pieni, jos pitää ottaa vaan 30.000.

Meillä ei ole autolainaa, eikä tule.
 
Professional Griefer
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28894047:
No niin, olenkin jo vähän odotellut, että joku nostaa tämän kissan pöydälle. Jos 30ke on autolainoissa jonkinlainen normi, niin ei tämä kansakunta ainakaan vaurastumassa ole. Tokihan myös telkkarit ja puhelimet on hankittu kätevästi osarilla?

Kuka kertoo ensimmäisenä hankkivansa myös ruoan velaksi?
Mulla on ollu piikki lähimarketissa... :D

Miksi sitä autolainaa pitää edes ottaa? Ei sillä, että ymmärtäisin autoista tai niiden kanssa sähläämisestä muutenkaan mitään, mutta eikö oikeasti ilman sitä lainaa ole mahdollista ostaa sellaista omiin tarpeisiinsa sopivaa? Vai pitääkö jotain edustustyötä varten saada mahdollisimman kiiltävä ja kiitävä kaara?
 
"Wilma"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28894136:
Olisiko aika tehdä jonkinlaisia johtopäätöksiä? Vai onko tilanne jo umpikujassa siinä mielessä, että niiden kotteroiden nykyarvo ei kata enää jäljellä olevan lainan pääomaa?
Autot on vm -09 ja - 13
 
whatta?
Mikä autolainassa on vikana? Meillä on kakspaikkainen herkkuaudi. Aijai, kun on nannaa ajella siellä tuolla :p Lainarahalla ostettu koko auto, mutta nyt on maksettu jo vuosi sitä pois. Me ollaan viel nuorii ja ehditään maksella yhtä sun toista.
 
Me otettiin 5000 autolainaa, nyt ollaan maksettu pari tonnia pois. Ei oltaisi otettu ellei olisi ollut pakko. Edellinen auto hajosi kerralla niin, ettei sitä kannattanut enää korjata yli arvonsa. Mies taas tarvitsee välttämättä autoa työnsä takia, kun käy töissä kymmenien kilometrien päässä korvessa, jonne ei mene julkista liikennettä eikä kimppakyytejä.

Ja tosiaan meillä nyt ei tähän ikään mennessä ole ollut vielä mahdollista kerryttää mitään säästöjä. Ollaan parikymppisiä ja minä olen vielä opiskelija, mies pienipalkkaisessa työssä.
 
Viimeksi muokattu:
jäljellä on joku 3000€, mutta alkuperäinen lainasumma oli 7000€. Se olikin aikalailla meidän kipuraja. Autoa tarvittiin että pääsen töihin, eikä ollut säästössä vielä kun olin juuri valmistunut.
Onko osari tehty jollekin järjettömälle 7-10:n vuoden maksuajalle tai jotain? Siitä on nimittäin aikaa kun -03 Meganet maksoivat 7t€ ja nykyään moisen arvo on alle 3t€.
 
"Liisa"
Tulipa sopivaan saumaan keskustelu. Meillä on asuntolaina aika suuri. On varmaan maksimi lainamäärä, mitä asuntolainaa saataisiin. Laskeskeltiin kuitenkin, että olisi mahdollisuus ottaa autolainakin. Meillä on vaihtoehtoina automaattivaihteilla diesel Skoda Octavia tai Audi a4. Käytiin koeajamassa kumpaakin ja oli ihan arpapeliä, kumpaan oltaisiin päädyttin.

Ihmeteltiin suuresti, kun ei tosiaan saatu lainaa tai rahoitusta. Autokaupan oma rahotus oltas saatu 19.000 asti ja pankki olis myöntäny 10.000 asti lainaa.. ja näillä summilla ei nyt päästä lähellekään noita autoja. Lisäks kuukausittaiset lyhennykset olisi pitänyt olla tosi suuria.

Oltaisiin kuitenkin 200 voitu kuussa lyhentää autoo. Tiedän, et on vähän, mut oltas vaihdettu auto pois jo ennen ku olis maksettu kokonaan.
 
"vieras"
Me otettiin 5000 autolainaa, nyt ollaan maksettu pari tonnia pois. Ei oltaisi otettu ellei olisi ollut pakko. Edellinen auto hajosi kerralla niin, ettei sitä kannattanut enää korjata yli arvonsa. Mies taas tarvitsee välttämättä autoa työnsä takia, kun käy töissä kymmenien kilometrien päässä korvessa, jonne ei mene julkista liikennettä eikä kimppakyytejä.
Meillä just sama tilanne, tosin taidettiin ottaa 4000€ lainaa. Meillä on vm 02 Toyota ja hyvin sillä ajelee :)
 
[QUOTE="Liisa";28894159]Tulipa sopivaan saumaan keskustelu. Meillä on asuntolaina aika suuri. On varmaan maksimi lainamäärä, mitä asuntolainaa saataisiin. Laskeskeltiin kuitenkin, että olisi mahdollisuus ottaa autolainakin. Meillä on vaihtoehtoina automaattivaihteilla diesel Skoda Octavia tai Audi a4. Käytiin koeajamassa kumpaakin ja oli ihan arpapeliä, kumpaan oltaisiin päädyttin.

Ihmeteltiin suuresti, kun ei tosiaan saatu lainaa tai rahoitusta. Autokaupan oma rahotus oltas saatu 19.000 asti ja pankki olis myöntäny 10.000 asti lainaa.. ja näillä summilla ei nyt päästä lähellekään noita autoja. Lisäks kuukausittaiset lyhennykset olisi pitänyt olla tosi suuria.

Oltaisiin kuitenkin 200 voitu kuussa lyhentää autoo. Tiedän, et on vähän, mut oltas vaihdettu auto pois jo ennen ku olis maksettu kokonaan.[/QUOTE]

Ihan tosissanne ajattelitte 30-50t autolainaa maksaa 200e kuukaudessa?
 
  • Tykkää
Reactions: Criminal Mind
"Setämies"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28894047:
Jos 30ke on autolainoissa jonkinlainen normi, niin ei tämä kansakunta ainakaan vaurastumassa ole.
Niin sairasta kun se onkin, niin asia on itseasiassa päinvastoin. Eli mitä enemmän ihmiset ottavat velkaa, niin sitä enemmän kansakunta "vaurastuu". Ainakin silloin, jos mittarina käytetään perinteistä bruttokansantuotetta.
 
[QUOTE="Liisa";28894159]Tulipa sopivaan saumaan keskustelu. Meillä on asuntolaina aika suuri. On varmaan maksimi lainamäärä, mitä asuntolainaa saataisiin. Laskeskeltiin kuitenkin, että olisi mahdollisuus ottaa autolainakin. Meillä on vaihtoehtoina automaattivaihteilla diesel Skoda Octavia tai Audi a4. Käytiin koeajamassa kumpaakin ja oli ihan arpapeliä, kumpaan oltaisiin päädyttin.

Ihmeteltiin suuresti, kun ei tosiaan saatu lainaa tai rahoitusta. Autokaupan oma rahotus oltas saatu 19.000 asti ja pankki olis myöntäny 10.000 asti lainaa.. ja näillä summilla ei nyt päästä lähellekään noita autoja. Lisäks kuukausittaiset lyhennykset olisi pitänyt olla tosi suuria.

Oltaisiin kuitenkin 200 voitu kuussa lyhentää autoo. Tiedän, et on vähän, mut oltas vaihdettu auto pois jo ennen ku olis maksettu kokonaan.[/QUOTE]
Mitä helvettiä? Onko tämä joku vitsi?
Teillä perse kestää lyhentää autoa kokonaiset 200€/kk ja havittelette kymppitonnien autoa!
 
"Anne"
Mulla on ollu piikki lähimarketissa... :D

Miksi sitä autolainaa pitää edes ottaa? Ei sillä, että ymmärtäisin autoista tai niiden kanssa sähläämisestä muutenkaan mitään, mutta eikö oikeasti ilman sitä lainaa ole mahdollista ostaa sellaista omiin tarpeisiinsa sopivaa? Vai pitääkö jotain edustustyötä varten saada mahdollisimman kiiltävä ja kiitävä kaara?
Mä tarvitsin luotettavan ja kestävän auton vanhan tilalle joka oli jo toivoton, korjaaminen olisi maksanut enemmän kuin auton arvo (heittämällä alle tonnin). Oisin tarvinnut myös kaikki renkaat ostaa jne.
Ajan paljon mutta valitettavast opiskelujen takia eikä ole kauheasti säästöön kertynyt.
Vaikka uusi auto maksoikin muutaman tonnin ja jouduin ottamaan lainaa niin on se myös säästeliäämpi bensan suhteen ja rupesin hakemaan bensat rajalta joten sen minkä säästän niin maksan autolainaa.
 
"Liisa"
Miksi ei? Lyhenee se auto 200:llakin kuussa. Mitä väliä sillä on, paljonko sitä lyhentäisi, kun pankki saisi lopulta kuitenkin omansa takas?! Octavissa ja a4:ssa on hyvä jällleenmyyntiarvo ja sit myydessä olisi tullut takas se, mitä olis ollut vielä maksamatta.
 
Professional Griefer
[QUOTE="Anne";28894179]
Vaikka uusi auto maksoikin muutaman tonnin ja jouduin ottamaan lainaa niin on se myös säästeliäämpi bensan suhteen ja rupesin hakemaan bensat rajalta joten sen minkä säästän niin maksan autolainaa.[/QUOTE]

Tuo kuulostaa vielä ihan ok summalta, mutta nuo yli 10k lainat kuulotaa mun korviin aika hurjalta.

Mut Ruutis on siinä oikeassa, että saahan sitä rahoillaan tehdä mitä tahtoo. Eri asia sitten, onko se kannattavaa mutta eihän se ole muilta kuin lainan ottajalta pois.
 
.......
Epistä kun saatte niin isoja lainoja autoon! Me ei oltaisi saatu kun 20.000 ja sillä ei haluamaamme autoa saada irti :( Mikään uusi auto ei maksa alle 20.000 jos haluaa edes vähän paremman version.
 
[QUOTE="Liisa";28894190]Miksi ei? Lyhenee se auto 200:llakin kuussa. Mitä väliä sillä on, paljonko sitä lyhentäisi, kun pankki saisi lopulta kuitenkin omansa takas?! Octavissa ja a4:ssa on hyvä jällleenmyyntiarvo ja sit myydessä olisi tullut takas se, mitä olis ollut vielä maksamatta.[/QUOTE]
En tiedä paljonko autolainojen korot ovat tällä hetkellä mutta leikitään että korko on 3% ja lainan pääoma 50t€ niin kuukaudessa pelkkään korkoon menee noin 125€. Laina siis lyhenisi vain 75 eurolla kuukaudessa alkuvaiheessa. Vajaalla tuhannella eurolla ensimmäisessä vuodessa.
 
jos joku tykkää autoista tosi paljon niin miksi hän ei saisi käyttää leijonan osaa palkastaan autolainaan?

harvan mielestä se on kovin viisasta mutta kai omilla rahoillaan saa tehdä mitä tykkää?
Tottakai jokainen tekee rahoillaan ihan mitä tahtoo ja harrastusvälineitä hankittaessa niiden järkevyyden ei aina tarvitsekaan olla se ihan ensimmäisenä mietittävä juttu. Olihan minullakin eräässä vaiheessa hetken aikaa itse asiassa kolme moottoripyörää pihassa ja olen kuitenkin tässä taloudessa ainoa, jolla on ajo-oikeus moisen kuljettamiseen...

Mutta silti, kyllä nyt joku tolkku pitää kuitenkin olla. Kai se vie ilon koko harrastamisesta, jos sen harrastusvälineen hankintaan käytetty laina vie suurimman osan siitä rahasta, jota tarvittaisiin itse siihen harrastamiseen? Tarkoitan siis sitä, että niiden välineiden hinnan pitäisi olla jossain järjellisessä suhteessa oman tulo- ja varallisuustasoon. Wahlroosin Nalle voi vaikka keräillä klassikkomersuja, mutta tavan pulliaisen kohdalla yhden ylläpito voi olla jo riittävä taloudellinen rasite.
 
"Anne"
Tuo kuulostaa vielä ihan ok summalta, mutta nuo yli 10k lainat kuulotaa mun korviin aika hurjalta.

Mut Ruutis on siinä oikeassa, että saahan sitä rahoillaan tehdä mitä tahtoo. Eri asia sitten, onko se kannattavaa mutta eihän se ole muilta kuin lainan ottajalta pois.
Onhan ne hienoja sisältä ja ulkoo ja kaikkea. Itse olin ihan tyytyväinen kolmen tonnin löytööni, mukava ajaa, sisältä kuin uusi, huollot tehty ja ajettu alle 150 000 mutta ei kuitenkaan mikään katastrofimerkki. Sopii mulle ja mun stressitasolle.
 

Yhteistyössä