Paljonko teillä on autolainaa? Oletan, että 30t on ihan normi?

  • Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti
Mä en käsitä sun asennetta. Se, että ihmiselä on autolaina, ei kerro mitään kyvystä maksaa sitä pois. Se, että joku makselee hillittömiä lainoja 250 neliön linnastaan perähikiällä ei ole minusta piiruakaan järkevämpää. Uudet autot ovat myös järjestään turvallisempia kuin vanhat.
Autolainan olemassaolo ei tietenkään kerro mitään kyvystä maksaa sitä pois. Kyllähän kymppitonnin tuloilla muutaman satkun maksaa vaikka autolainaakin, mutta toisaalta kymppitonnin tuloilla ei ole siihen lainaan edes tarvetta. Olen puhunut koko ajan omaan tulo- ja varallisuustasoon nähden liian kalliista autoista ja niiden velaksi ostamisen mielekkyydestä.

Ja kuten jo aiemmin totesin, asuntolainan vertaaminen autolainaan on sama kuin rinnastaisi syömisen viinanjuontiin.
 
  • Tykkää
Reactions: Minuli
"mie"
Ja vielä, kymppitonilla EI saa kunnollista autoa. Enkä ole missään vaiheessa puhunut, että auto olisi sijoitus! Eihän se sellainen ole, mutta pakollinen hankinta.
Mikä on kunnollinen auto?

Mä ostin viime kesänä vm 2005 VW farmarimallisen Passatin, 1,9 TDI, automaatti, longlife moottorilla. Maksoi 10.900€. Mielelläni kuulisin, minkä takia tämä minun autoni on epäkelpo?
 
en tajua
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28894389:
:O Tämä ihan vain esimerkkinä kymppitonnin autosta: Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance Porrasperä 2002 - Vaihtoauto - Nettiauto
138tkm ajettu Mersun diisseli, edessä on vielä puolisen miljoonaa kilometriä...
No meidän kilometreillä tuo ei olisi ollut juurikaan järkevämpi vaihtoehto. Plus että mersua en ottais mistään hinnasta...niin landeauto. Mutta joo, uskon, että voi saada kymppitonnilla hyvän auton, jos autolla ei nii ole väliä. Jos taas haluaa jotain järkevää ja kivaakin itselleen, miksei voisi ottaa lainaa? Ei se meidänkään auto maksanut kuin 30t.
 
Mutta jos haluaa turvallisen, luotettavan ja hyvän ajettavan ja lisäksi siihen pikkuisen kivoja lisävarusteita, niin 15.000 riittää hyvin.
30.000 saati 60.000 auton hankkimista ei voi perustella turvallisuudella, luotettavuudella tms, koska noissa asioissa se ei eroa millään tavalla vähän halvempiin autoihin. PÄinvastoin. Taitaa ne luotettavimmat ja turvallisimmat autot nimenomaan olla näitä keskihintaisia autoja.
Se, että jostain muusta syystä haluaa sen auton X ja ottaa lainaa 50ke, niin ok. Saa ottaa. Ei se väärin ole.
 
Edelleen: ostakaa mitä haluatte. Ei se väärin ole. Jos joku haluaa ehdottomasti auton X ilman mitään järjevää syyt, niin ok. Siitä tässä ei ole kyse.

Mutta jos halua järkevän, kestävän, turvallisen, laadukkaan yms auton pienillä lisäherkuilla, niin siihen ei todellakaan tarvitse sijoittaa 40.000
 
en tajua
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28894421:
Ja kuten jo aiemmin totesin, asuntolainan vertaaminen autolainaan on sama kuin rinnastaisi syömisen viinanjuontiin.
Selvä..
Jotkut tarvii autoa paljon ja sillä on väliä, millä ajaa. Jotkut laittaa satoja tuhansia kiinni asuntoon alueella, joka on kuolemassa. Kumpi fiksumpaa? Arvo ei nouse kiinteistöissä aina ja joka paikassa. Mutta tämä tästä, samaa mieltä ollaan, että varallisuuden mukaan. Siksi en koe, että meidän laina olisi ollut huono vaihtoehto. Kohta se on maksettu pois ja voidaan funtsia minkä hommais seuraavaksi, tuosta saa vaihdossakin vielä 20000e. :) Harmi, ettei mitään parempaa vaan ole tullut vastaan, uusi bemarikin oli pettymys ajaa.
 
"vieras"
Mää hölmö oon aina luullut, et rikkaat ostaa hienot autot. Nyt mää tajuan, että kaikki vaan ottaa hitosti lainaa ja ostaa hienot autot. Kiitos valaituksesta, lähden töihin!
 
Jostain kumman syystä taas valtavat talolainat eivät aiheuta tällaisia tunteenpurkauksia.
Suomalaisilla on muutenkin kumma suhtautuminen omistamiseen.
Jos tosiaan puhutaan valtavista (=omaan tulo- ja varallisuustasoon nähden järjettömistä) talolainoista, niin kyllä ainakin minussa herättävät melkoisia tunteenpurkauksia nekin.

Siltikään asunto- ja autolainat eivät ole verrattavissa toisiinsa. Jos lyhentää vaikkapa nyt sitten 500e tai 1000e kuussa asuntolainaa ja tekee näin viisi vuotta, on tullut hankkineeksi kiinteää omaisuutta 30-60ke edestä. Sama summa autoon sijoitettuna on haihtunut suurimmaksi osaksi ilmaan ja samaan aikaan on kuitenkin maksanut vielä siitä asumisestaankin (pahimmillaan jopa vuokraa...).
 
"Tiksu"
Chitroen C3 ja ei todellakaan ole autolainaa... Ei nyt ihan ensimmäisenä tulisi mieleen autoon sijoittaa. Eli ostin auton joka sain ostettua ilman lainaa.
En tarvitse mitään Audia pönkittämään huonoa itsetuntoa.
 
"AnneK"
Meillä ei ole asuntolainaa enää. Talo maksettiin melko nopeasti pois ja nyt ollaan oltu velattomia ja muutaman vuoden. Meillä on mielestäni ihan hyvät palkat, sillä nettona saamme yhteensä käteen reilut 7000e kuukaudessa.
Sijoitusasuntoja meillä on kaksi. Toinen itse ostettu ja toinen perintönä saatu. Lisäksi osakkeita yms.
Rahaa mulla on tilillä vähän yli 30.000 ja miehellä taitaa olla lähemmäs 100.000 tilillä.

Autolainaa meillä ei ole, eikä tule. Me emme ole niin kauhean kiinnostuneita autoista. Laatu ja turvallisuus merkkaa meille, mutta ei mikään muu. Auton ostaminen on yleensä välttämätön paha. Mulla on Corolla -11 ja miehellä on Bitsubishi Lancer ja oliskohan -99 vuoden.
 
"Zap"
Aloitushan on luonnollisestikin provoilua, mutta jatketaan kun olen vannoutunut autofriikki, jolla jatkuva autonvaihtokuume.

Minä ajan kalliilla ja uudella autolla sekä lisäksi olen vaihtanut autoa koko 2000-luvun ajan 7-14kk välein. Minulla on nyt menossa 16 uusi auto 2000-luvulla ja tähän vielä vaimon autot päälle (joita vaihdellaan 2-3 vuoden välein). Lisäksi minulla on harrasteautoja.

Minulla kohdistuu osaan autoista lainaa, tällä hetkellä pankin myöntämää, koska saamani rahan hinta on ollut viimeiset 5-6 vuotta tolkuttoman edullista. Juuri nyt autoissani on kiinni noin 50 te lainapääoma. Tätä voitte sitten rauhassa kauhistella. Pääasia on kuitenkin pitää auton REAALIarvo aina selvästi lainamäärää suurempana. Loppu on kiinni varallisuudesta ja halusta "harrastaa" autoilua.
 
[QUOTE="Sini";28894409]Jos haluaa fiksun ja tervejärkisen naisen itselleen, niin sitten ei kannata autoon liikoja panostaa, koska tällaisille naisille auton merkki ja hinta ovat toissijaisia.[/QUOTE]

ei fiksuja ja tervejärkisiä naisia riitä pojille puolillekkaan

eikä se noilla nuorilla taida olla niin tarkkaa kunhan vaan on hyvännäkönen...
 
Laada
"Katja"
[QUOTE="Zap";28894505]Aloitushan on luonnollisestikin provoilua, mutta jatketaan kun olen vannoutunut autofriikki, jolla jatkuva autonvaihtokuume.

Minä ajan kalliilla ja uudella autolla sekä lisäksi olen vaihtanut autoa koko 2000-luvun ajan 7-14kk välein. Minulla on nyt menossa 16 uusi auto 2000-luvulla ja tähän vielä vaimon autot päälle (joita vaihdellaan 2-3 vuoden välein). Lisäksi minulla on harrasteautoja.

Minulla kohdistuu osaan autoista lainaa, tällä hetkellä pankin myöntämää, koska saamani rahan hinta on ollut viimeiset 5-6 vuotta tolkuttoman edullista. Juuri nyt autoissani on kiinni noin 50 te lainapääoma. Tätä voitte sitten rauhassa kauhistella. Pääasia on kuitenkin pitää auton REAALIarvo aina selvästi lainamäärää suurempana. Loppu on kiinni varallisuudesta ja halusta "harrastaa" autoilua.[/QUOTE]

Miksi aloitus olisi provoilua? Sillä myös minun käsitykseni on se, että 30t autolaina on ihan normi. Kuten meillä, myös monilla tutuilla on tuon verran lainaa autoista.
 
en tajua
[QUOTE="mie";28894428]Mikä on kunnollinen auto?

Mä ostin viime kesänä vm 2005 VW farmarimallisen Passatin, 1,9 TDI, automaatti, longlife moottorilla. Maksoi 10.900€. Mielelläni kuulisin, minkä takia tämä minun autoni on epäkelpo?[/QUOTE]

Jos se on sulle hyvä, niin ei se sitten ole epäkelpo. Paljonko sillä oli kilometrejä?
 

Yhteistyössä