Paljonko teillä on autolainaa? Oletan, että 30t on ihan normi?

  • Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti
Meillä oli mun edellistä autoa varten 5000e autolainaa, mutta saatiin se keväällä maksettua pois.

Tuntuu ihan käsittämättömältä lukea täältä ketjusta, että monilla on autolainaa samanverran tai jopa enemmän mitä ollaan itse maksettu meidän omakotitalosta (50ke) :O
 
Miten näissä nykyautoissa onnistuu tuollanen mittarinruuvaus? Oonko tyhmä vai kun olen luullut, että se ei niin vaan onistu.
Palstan "asiantuntijoiden" mukaan W211 ei tietenkään ole enää nykyauto, vaan joutaa joko purettavaksi tai museoon. :) Minulla on siis kuitenkin itsellänikin tällainen museo-W211 (320cdi) ja olen kyllä kuullut huhuja, että jossain päin osaavat niidenkin mittareita ruuvata. Tosin tämä ei käsittääkseni onnistu ikään kuin "jälkiä jättämättä", vaan huollossa nähdään kyllä todellisetkin kilometrit.
 
"kkk"
11000 euroa on meillä autolainaa. Ja olen kyllä samaa mieltä että autoa ei lainalla kannata hankkia. Meillä on kaksi autoa, 2007 Touran ja Polo. Lainaa valitettavasti jouduttiin Touraniin ottamaan, koska mieheni tarvitsi uudemman auton (200 km työmatkoja päivässä). Todennäköisesti pääsemme pian autolainasta eroon ja sitten kyllä auto vaihdetaan vasta, kun on säästetty rahat siihen.
 
"Zap"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28894615:
Palstan "asiantuntijoiden" mukaan W211 ei tietenkään ole enää nykyauto, vaan joutaa joko purettavaksi tai museoon. :) Minulla on siis kuitenkin itsellänikin tällainen museo-W211 (320cdi) ja olen kyllä kuullut huhuja, että jossain päin osaavat niidenkin mittareita ruuvata. Tosin tämä ei käsittääkseni onnistu ikään kuin "jälkiä jättämättä", vaan huollossa nähdään kyllä todellisetkin kilometrit.
Onnistuu jälkiä jättämättä, kunhan osaa. Ei riitä että itse mittarin ohjainyksikön tai ECUn koodaa uusille kilsoille, yleensä pitää koodata myös koritietokone. Lisäksi joissakin autoissa, kuten MB:ssä, on lisäksi erillinen tiedonkeruuyksikkö, jonka loki pitää putsata. Yleensä tämä tiedonkeruuyksikkö vain tyhjennetään, jolloin on oletettavaa, että jotain vilunkia on tehty. Pro-ruuvarit editoi itse lokia ja tähänkin on automatisoidut työkalut. Vaihtoehtoisesti väärennetään koko lokitiedosto (löytyy valmiita hyviä lokeja, jotka näyttävät aidoille n. 130 tonnia ajetun auton lokilta).
 
[QUOTE="Zap";28894667]Onnistuu jälkiä jättämättä, kunhan osaa. Ei riitä että itse mittarin ohjainyksikön tai ECUn koodaa uusille kilsoille, yleensä pitää koodata myös koritietokone. Lisäksi joissakin autoissa, kuten MB:ssä, on lisäksi erillinen tiedonkeruuyksikkö, jonka loki pitää putsata. Yleensä tämä tiedonkeruuyksikkö vain tyhjennetään, jolloin on oletettavaa, että jotain vilunkia on tehty. Pro-ruuvarit editoi itse lokia ja tähänkin on automatisoidut työkalut. Vaihtoehtoisesti väärennetään koko lokitiedosto (löytyy valmiita hyviä lokeja, jotka näyttävät aidoille n. 130 tonnia ajetun auton lokilta).[/QUOTE]

Ok. Kuinka tarkkoja lukemia nuo eri yksiköt keräävät? Eli kuinka tarkkaan vaikkapa ECUn ja sen erillisen tiedonkeruuyksikön lukemien on täsmättävä, jotta homma vaikuttaa vilpittömältä? Näitä tehdään varmaan sitten ihan sarjatyönä? Veikkaisin, että yhden tai kahden kymmenen vuotta vanhan auton mittarilukemat rukkaamalla saatava hyöty ei ole niin suuri, että noihin laitteisiin kannattaa investoida. Tusinasta 2-3 vuotta vanhasta taksista 200tkm kustakin pois, niin hommasta jäänee jo jotain käteenkin.
 
"vieras"
Mä olen hyvin usein ihmetellyt kaupassa käydessäni miten jokaisella on kaupan pihassa dottamassa helvetin kalliit maasturibemarit ja uusimmat Volvot, että millä hemmetillä ihmisillä on varaa niihin.
Tämän ketjun luettuani en enää ihmettele!

Ihan hervottomia lainasummia! :O

Itsellä vuoden -92 auto. Ikioma :D!
 
"Zap"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28894711:
Ok. Kuinka tarkkoja lukemia nuo eri yksiköt keräävät? Eli kuinka tarkkaan vaikkapa ECUn ja sen erillisen tiedonkeruuyksikön lukemien on täsmättävä, jotta homma vaikuttaa vilpittömältä? Näitä tehdään varmaan sitten ihan sarjatyönä? Veikkaisin, että yhden tai kahden kymmenen vuotta vanhan auton mittarilukemat rukkaamalla saatava hyöty ei ole niin suuri, että noihin laitteisiin kannattaa investoida. Tusinasta 2-3 vuotta vanhasta taksista 200tkm kustakin pois, niin hommasta jäänee jo jotain käteenkin.
Esim. satunnainen häiriö jostain anturista on löydyttävä sekä ECUsta että lokista samalla aikaleimalla. Yleisimpiin autoihin löytyy valmiit ratkaisut, jotka väärentävät auton melkoisen hyvin esim. 100 tkm ajetuksi. Sinne luodaan aidolta näyttäviä satunnaisia häiriöitä, huollon tekemiä huoltolaskurin nollauksia jne. jne. ja kaikki tapahtuu automaattiseksti. Toisaalta hyvin merkkinsä tuntevat liikkeet ovat oppineet tunnistamaan "kloonatun historian" ja siksi nyt onkin kuulemma tulossa softia, joille syötetään haluttu kilsamäärä ja satunnaisgeneroidaan aidolta näyttävä historia.

Olen ollut vierestä katsomassa (Kölnissä, terveisiä vaan Haraldille Autohaus Nordiin), kun karvakädet nuorensivat Bemaria (sis. ratin ja poljinpintojen vaihdon). Aikaa koko operaatioon meni n. 30 min.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28894717:
Jos ei kerta kaikkiaan onnistu etukäteen säästämään sitä kymppitonnia, niin miten helvetissä sen onnistuu sitten säästää jälkikäteen? Eli maksaa lainaa korkoineen?
Niinpä ja kuinka kallista siitä loppupeleissä tulee, kun makselet korkoja päälle ja auton arvo alenee nopeampaa mitä ehdit lainaa kuittaamaan.
Ja vastaus aloitukseen, 0e autolainaa.
 
[QUOTE="Zap";28894775]Esim. satunnainen häiriö jostain anturista on löydyttävä sekä ECUsta että lokista samalla aikaleimalla. Yleisimpiin autoihin löytyy valmiit ratkaisut, jotka väärentävät auton melkoisen hyvin esim. 100 tkm ajetuksi. Sinne luodaan aidolta näyttäviä satunnaisia häiriöitä, huollon tekemiä huoltolaskurin nollauksia jne. jne. ja kaikki tapahtuu automaattiseksti. Toisaalta hyvin merkkinsä tuntevat liikkeet ovat oppineet tunnistamaan "kloonatun historian" ja siksi nyt onkin kuulemma tulossa softia, joille syötetään haluttu kilsamäärä ja satunnaisgeneroidaan aidolta näyttävä historia.

Olen ollut vierestä katsomassa (Kölnissä, terveisiä vaan Haraldille Autohaus Nordiin), kun karvakädet nuorensivat Bemaria (sis. ratin ja poljinpintojen vaihdon). Aikaa koko operaatioon meni n. 30 min.[/QUOTE]

Mielenkiintoista, ihan oikeasti! Tämä itse asiassa tukee sitä ajatusta, joka minulla on ollut aina autoja ja moottoripyöriä ostaessani, eli että ostan auton/mp:n, en taulussa olevaa kilometrilukemaa.
 
"vieras"
No huh huh..
Melko idiootteja taidatte olla näyttämisenhaluineen, tai sitten helvetin isotuloisia.

Autokuume on kyllä paha sairaus kun se iskee ja siinä ei aina ehdi säästämään tarvittua summaa, mutta en kyllä ikimaailmassa ottaisi kuin maksimissaan puolen vuoden palkkaa vastaavan autolainan.
 
"vieras"
Olen ajatellut että autolaina on enemmän poikkeus kun sääntö, ja että sitä otetaan vaan "pakon edessä" jos todella tarvitsee auton esim. työtä/työmatkoja varten eikä pysty odottamaan sen aikaa että saisi summan säästettyä, niin ostaa sitten lainalla jonkun edullisen auton. Mutta että useita kymmeniä tuhansia ihan velkaa, huh!

Meillä on kaksi autoa, molemmat halpoja mutta eipä ole lainaakaan niistä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28894615:
Palstan "asiantuntijoiden" mukaan W211 ei tietenkään ole enää nykyauto, vaan joutaa joko purettavaksi tai museoon. :) Minulla on siis kuitenkin itsellänikin tällainen museo-W211 (320cdi) ja olen kyllä kuullut huhuja, että jossain päin osaavat niidenkin mittareita ruuvata. Tosin tämä ei käsittääkseni onnistu ikään kuin "jälkiä jättämättä", vaan huollossa nähdään kyllä todellisetkin kilometrit.
tuo on totta, mittarin voi ruuvata mutta ecu kertoo totuuden.
vaikka mersu on kuinka landeauto jonkun mielestä niin "maailma tarvitsee esikuvia" pitää paikkaansa. vaikkei nyt yhtään mersua olekkaan pihassa.

3 autoa ja 0 € velkaa niistä.
 
  • Tykkää
Reactions: Isämies
[QUOTE="Anne";28894798]Uudemmassa autossa pienemmät vakuutukset, pienemmät bensakulut ja vähemmän korjattavaa. Niillä rahoilla makselen autolainaa.[/QUOTE]

Vakuutukset ovat kyllä uudemmissa autoissa kalliimmat kuin vanhemmissa (ja yli kymmenen vanhoissahan ei ole mitään järkeä pitää edes kaskoa). Bensa/dieselkuluissa jos säästää litran satasella, niin 15000tkm vuodessa ajava säästää 240e vuodessa. Korjattavaa tulee aina ja kaikissa autoissa, niin uusissa kuin vanhoissakin. Erona on vain se, että uusien korjaaminen on hiton paljon kalliimpaa kuin vanhojen.

Oliko muita perusteita?
 
"Anne"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28894845:
Vakuutukset ovat kyllä uudemmissa autoissa kalliimmat kuin vanhemmissa (ja yli kymmenen vanhoissahan ei ole mitään järkeä pitää edes kaskoa). Bensa/dieselkuluissa jos säästää litran satasella, niin 15000tkm vuodessa ajava säästää 240e vuodessa. Korjattavaa tulee aina ja kaikissa autoissa, niin uusissa kuin vanhoissakin. Erona on vain se, että uusien korjaaminen on hiton paljon kalliimpaa kuin vanhojen.

Oliko muita perusteita?
Vanhassa oli isompi vakuutus kuin uudemmassa. Bensaa säästän paljon enemmän kuin yhden litran. Varsinkin kun uudessa autossa on sen verran isompi tankki että voi käydä rajalta hakemassa polttoaineet halvemmalla. Vanha auto oli niin romu että olisi pitänyt korjata ja uusia kaikki keulasta perään ja moottorista koriin.
Korjaaminen itsessään ei ole kallista kun minä ja mies ollaan molemmat autonasentajia ja mies kyseisen auton merkkiliikkeessä töissä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28894883:
Paljonko nykyään uudet autot kuluttaa, jos bensaakin säästyy useampi litra satasella?
Kulutukset eivät ole juurikaan pienentyneet enää viimeiseen kymmeneen vuoteen (hybridit poislukien), mutta tehot ovat toki kasvaneet. Tästähän autotehtaita on paljon kritisoitukin. On siis väitetty, että ne eivät ole syystä tai toisesta pyrkineet vakavissaan saamaan keskikulutusta alas.

Eli uusi auto kuluttaa noin litran vähemmän satasella kuin vastaavan kokoinen ja tehoinen kymmenen vuotta vanha auto. Jollekin tämä on paljon (esim. takseille), mutta vähän ajaville ero on loppupeleissä mitätön.
 

Yhteistyössä