Palstalaisten asiaankuulumttomat vastaukset ihmetyttää...

  • Viestiketjun aloittaja "Kenzo"
  • Ensimmäinen viesti
"Kenzo"
Ahaa eli vittuilu on sun mielestä vähän vähemmän typerää tai ilkeää jos siihen tekee ihan oman aloituksensa ja siinä aloituksessa sitten oksentaa sen kaiken pahanolonsa ja vihansa? Uudeksi käytännöksi ehdotat ilmeisesti että jokainen jonka tekee mieli vittuilla jossa ketjussa jollekin aloittaakin siitä oman ketjunsa ja vittuilee siellä?

Ja toi heitto, harmaalta, että itse palstailen näin kerro jos olen väärässä, on ainoastaan typerä. Ja tiedät kyllä miksi.
Vastasin jo tähän kysymykseen. Löytyy ylempää.
 
säpäle harmaana
[QUOTE="vieras";28170495]No jaa, jos jätetään viimeinen lause pois niin millä tavoin tuo ei liity aiheeseen? Aloitukseen saa vastata vaan he jotka on samaa mieltä ap:n kanssa? Voihan tuollaiseen kommenttiin liittyä vaikka ruokaohjeen antaminen toisenlaisten pullien tekemisestä ja ap voi sitä kokeilla ja innostua kovasti. Tai sitten ap voi vastata "Haista sinä v*ttu, mitäs tuut mun aloituksee vittuilee, pidä sä pääs kii jos ei ole mitää järkevää sanottavaa, ite oot karppi-idari". Ja keskustelu jatkuukin sitten tolla linjalla. Jokainen voi vaikuttaa ainoastaan siihen omaan tapaan kommentoida, ja toki niitä todella ala-arvoisia kommentteja tulee välillä mutta ne voi jättää omaan arvoonsa. Vai menetkö aukomaan päätäsi kadullakin sille laitapuolenkulkijan näköiselle äijälle joka perääsi huutaa huoraa? Joskus huomiotajättäminen on hyvä vaihtoehto.

Ja jos ne muutamat kommentit kiristää sitä pipoa niin kovasti että palstailusta ei tahdo tulla mitään, niin kannattaisiko siinäkin tapauksessa katsoa sinne peiliin ja miettiä onko tämä palsta todellakin sen arvoinen.[/QUOTE]

Jos aiheena on "miten tehdään parhaat kanelipullat", ei ole mikään eriävä mielipide, jos sanoo, että "lol mitä hiilarimössöä". Siis tarkoitus oli tuossa esimerkissä keskustella leivontanikseistä, eikä kanelipullien terveellisyydestä. Ehkä joillakin on sitten hankalaa ymmärtää se ydinjuttu. Ja toinen asia, joka tässä eri mieltä olemisessa on usein niin vaikeaa, on se miten asia esitetään. Vaikka olisi miten eri mieltä, sen voi silti ilmaista ilman lollotteluja ja haukkumisia.

Asiallisuus ja asiassa pysyminen ei pitäisi olla mahdottoman vaikeaa, vaikka eri mieltä olisikin.
 
  • Tykkää
Reactions: Jätkä
"vakkari harmaana"
Olen vähentänyt paljon palstailua, koska vastausten tasosta päätellen täällä pyörii teinejä tai vielä nuorempia. Järkeviä keskusteluja saa hakemalla hakea ja niissäkin on yleensä joku toope heittämässä älytöntä kommenttia väliin.
 
[QUOTE="vieras";28170487]Koita nyt vaan oppia miten netti toimii. Et voi antaa käskyjä avoimen foorumin käyttäjille.[/QUOTE]

On se jännä juttu, miten aikuiset (?) ihmiset ajattelee, että netissä voi sanoa ihan mitä vain, eikä sitä saa ottaa tosissaan.

Kerropa, saako sinun lastasi haukkua netissä? Onko se vaan kaveriläppää jos sinun lapsestasi levitellään juoruja ja häntä haukutaan vaikka Facebookissa? Jos vastaat, että ei saa kiusata sinun lastasi netissä, niin miten ihmeessä sinä selität sitten sen, että aikuiset (?) saa olla ilkeitä toisille ja se on ok?
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28170559:
Jos aiheena on "miten tehdään parhaat kanelipullat", ei ole mikään eriävä mielipide, jos sanoo, että "lol mitä hiilarimössöä". Siis tarkoitus oli tuossa esimerkissä keskustella leivontanikseistä, eikä kanelipullien terveellisyydestä. Ehkä joillakin on sitten hankalaa ymmärtää se ydinjuttu. Ja toinen asia, joka tässä eri mieltä olemisessa on usein niin vaikeaa, on se miten asia esitetään. Vaikka olisi miten eri mieltä, sen voi silti ilmaista ilman lollotteluja ja haukkumisia.

Asiallisuus ja asiassa pysyminen ei pitäisi olla mahdottoman vaikeaa, vaikka eri mieltä olisikin.
Mutta eihän keskustelu toimi sillä tavoin, että pysytään vain ja ainoastaan ydin asiassa. Otetaanpa sellainen esimerkki, että aloituksessa ap kysyy miten saada suhde toimimaan miehen kanssa joka on väkivaltainen, peliriippuvainen, alkoholisti joka pahoinpitelee myös lapsia. Eikö siihen ketjuun saa vastata, että kannattaisiko erota? Sehän ei liity ydinasiaan kun ydinasia kerran on neuvot miten saada suhde toimimaan. Sama tuossa leipomisesimerkissä, siinäkö ei saa keskustella siitä millä tavoin voisi leipoa vaan saa vastata ainoastaan hiilarimössöleivontaohjeilla? Ja ei, en itse karppaa ja meillä todellakin syödään hiilarimössöä, se vaan ei ole pointtina tässä. Pointtina on tuo herkkänahkaisuus, että kaikki kommentit mitkä ei ole ap:n, sanotaanko toiveidenmukaisia jos kerran ei saa käyttää sanoja eri mieltä, eivät ole sallittuja.

Olen samaa mieltä, että asian voi esittää monella tavalla. LOL-kommentit, kiroilut, haukkumiset ja nälvimiset ei ole kypsää käytöstä eikä rakentavaa keskustelua. Mutta toisaalta ei niistä pidä vetää tuollaisia pultteja. Onko se täysin mahdotonta jättää ne vaan omaan arvoonsa eikä antaa toisen vetää itseään alas sinne samalle tasolle? Ja edelleen kysyn, jos huomaa palstan kommenttein nostavan kierroksia niin kannattaisiko sitä pysähtyä miettimään miksi?
 
"Kenzo"
[QUOTE="vieras";28170682]Mutta eihän keskustelu toimi sillä tavoin, että pysytään vain ja ainoastaan ydin asiassa. Otetaanpa sellainen esimerkki, että aloituksessa ap kysyy miten saada suhde toimimaan miehen kanssa joka on väkivaltainen, peliriippuvainen, alkoholisti joka pahoinpitelee myös lapsia. Eikö siihen ketjuun saa vastata, että kannattaisiko erota? Sehän ei liity ydinasiaan kun ydinasia kerran on neuvot miten saada suhde toimimaan. Sama tuossa leipomisesimerkissä, siinäkö ei saa keskustella siitä millä tavoin voisi leipoa vaan saa vastata ainoastaan hiilarimössöleivontaohjeilla? Ja ei, en itse karppaa ja meillä todellakin syödään hiilarimössöä, se vaan ei ole pointtina tässä. Pointtina on tuo herkkänahkaisuus, että kaikki kommentit mitkä ei ole ap:n, sanotaanko toiveidenmukaisia jos kerran ei saa käyttää sanoja eri mieltä, eivät ole sallittuja.

Olen samaa mieltä, että asian voi esittää monella tavalla. LOL-kommentit, kiroilut, haukkumiset ja nälvimiset ei ole kypsää käytöstä eikä rakentavaa keskustelua. Mutta toisaalta ei niistä pidä vetää tuollaisia pultteja. Onko se täysin mahdotonta jättää ne vaan omaan arvoonsa eikä antaa toisen vetää itseään alas sinne samalle tasolle? Ja edelleen kysyn, jos huomaa palstan kommenttein nostavan kierroksia niin kannattaisiko sitä pysähtyä miettimään miksi?[/QUOTE]

Esimerkissäs kommentit liittyvätkin aloitukseen. Leipomisasian esimerkki-kommentissa taas olis loppulauseessa jotain et: sun lapses on varmaan läskejä. Se taas ei ole asiallist kommentointii eikä kuulu asiaan. Ei myöskään esim aloittajan kirjitustyylin tai -virheiden päivittely ja kommentointi, apn oman järjen käytön tai sen puuttumisen arviointi jne jne...

Ja joo, ärsyttää moiset kommentit ja ihmiset ja heidän negatiivinen ajatusmaailmansa. Se ei ole mikään ihmettelyn aihe. Ennemminki ihmettelen sitä, et tääl on moni sitä mielt et kaikenlainen vittuilu on ihan ok, normaalia ja jopa hyväksyttävää.
 
[QUOTE="vieras";28170727]Oikeastiko jännää? Ennemmin tai myöhemmin jokainen netinkäyttäjä oppii että netissä esiintyy vittuilua ja että sitä ei pidä ottaa henkilökohtaisesti. Ap on vasta opetuskäyrän alussa.[/QUOTE]

Netissä esiintyy vittuilua, kyllä. Mutta onko se ihan oikeasti oikein ja ok ja sallittua?
Onko se sitten sallittua myös lapsille ja nuorille?

Siis. Joku laittaa vaikka blogiinsa kuvia juhlista, joissa on tarjottavista ja lapsista ja itsestä kuvia juhlavaatteissa. Sitten joku, tai kaksi tai kolmekin kommentoi että "ihan paskat hiilarihöttötarjoilut, sun lapset on rumia ja lihavia ja niillä on köyhien vaatteet ja sun itse kannattais kyllä pitää paperipussi päässä eikä saastuttaa meidän mieliä noilla kauheilla kuvilla". Onko tuo ok?

Minusta se menee niin, ettei vahvankaan ihmisen tarvitse kestää kaikkea, eikä sietää kaikkea. Kyllä siitä saa tuntea pahaa mieltä, jos joku sanoo sinun lastasi niin rumaksi ettei sen olisi kannattanut syntyäkään (täältä kerran luettu kommentti, huom!).

Jos netti on teidän mielestänne sallittu tunteiden kaatopaikka, niin mitä se kertoo teistä?
 
Viimeksi muokattu:
"Kenzo"
[QUOTE="vieras";28170727]Oikeastiko jännää? Ennemmin tai myöhemmin jokainen netinkäyttäjä oppii että netissä esiintyy vittuilua ja että sitä ei pidä ottaa henkilökohtaisesti. Ap on vasta opetuskäyrän alussa.[/QUOTE]

Mä olen tod näk sua sen verran vanhempi, et olen tutustunut netin saloihin jo aikas monta vuotta sitten. Kuten jossain vaiheessa jo kirjoitinkin, itse en juuri oo aloituksia tehnyt joten mun nilkkaan tää ei varsinaisesti edes kolahda.
 
"Kenzo"
Netissä esiintyy vittuilua, kyllä. Mutta onko se ihan oikeasti oikein ja ok ja sallittua?
Onko se sitten sallittua myös lapsille ja nuorille?

Siis. Joku laittaa vaikka blogiinsa kuvia juhlista, joissa on tarjottavista ja lapsista ja itsestä kuvia juhlavaatteissa. Sitten joku, tai kaksi tai kolmekin kommentoi että "ihan paskat hiilarihöttötarjoilut, sun lapset on rumia ja lihavia ja niillä on köyhien vaatteet ja sun itse kannattais kyllä pitää paperipussi päässä eikä saastuttaa meidän mieliä noilla kauheilla kuvilla". Onko tuo ok?

Minusta se menee niin, ettei vahvankaan ihmisen tarvitse kestää kaikkea, eikä sietää kaikkea. Kyllä siitä saa tuntea pahaa mieltä, jos joku sanoo sinun lastasi niin rumaksi ettei sen olisi kannattanut syntyäkään (täältä kerran luettu kommentti, huom!).

Jos netti on teidän mielestänne sallittu tunteiden kaatopaikka, niin mitä se kertoo teistä?
PEESI
 
Tämä ketju on hyvä esimerkki siitä, että joidenkin mielestä saa kirjoottaa ihan mitä vain eikä tarvitte olla yhtää käytöstapoja. Joidenkin mielestä ku saa haukkua yms. koska sehän on vain mielipiteensä kertomista. Aiva ku pahaaset kakarat jotka märisee tyylillä "mutta ku mä haluuuuuuuun!".
 
Tämä ketju on hyvä esimerkki siitä, että joidenkin mielestä saa kirjoottaa ihan mitä vain eikä tarvitte olla yhtää käytöstapoja. Joidenkin mielestä ku saa haukkua yms. koska sehän on vain mielipiteensä kertomista. Aiva ku pahaaset kakarat jotka märisee tyylillä "mutta ku mä haluuuuuuuun!".
"Se tyyppi on ihan itse laittanut blogiinsa sen kuvan, joten meillä on oikeus haukkua sitä".

En keksi järkevää selitystä, miksi se eroasi mitenkään siitä että menisin kadulla sanomaan toiselle että hyi stana sä olet ruma. Se ei kuitenkaan ole yleisesti hirveän sallittua..
 
  • Tykkää
Reactions: Scarlett O Harava
"vieras"
[QUOTE="Kenzo";28170767]Mä olen tod näk sua sen verran vanhempi, et olen tutustunut netin saloihin jo aikas monta vuotta sitten. Kuten jossain vaiheessa jo kirjoitinkin, itse en juuri oo aloituksia tehnyt joten mun nilkkaan tää ei varsinaisesti edes kolahda.[/QUOTE]

Ja tämä on ensimmäinen nettipalsta jossa kohtaat (mielestäsi) asiatonta vittuilua? Muualla netissä olet onnistuneesti käskenyt netin käyttäjiä skrappaamaan ja saanut heidät käyttäytymään sinun henkilökohtaisten normien mukaan? Aspeger?
 
Eipä kannata kiinnittää huomiota moiseen. Internetistä 99,9% on paskaa, niin myös kommenteista.

Se taas jos ei osaa ottaa sarkasmia tai muunlaista aiheellista näpäytystä ihan syystä, on taasen asenneongelma itsessään.
 
"Kenzo"
[QUOTE="vieras";28170795]Ja tämä on ensimmäinen nettipalsta jossa kohtaat (mielestäsi) asiatonta vittuilua? Muualla netissä olet onnistuneesti käskenyt netin käyttäjiä skrappaamaan ja saanut heidät käyttäytymään sinun henkilökohtaisten normien mukaan? Aspeger?[/QUOTE]

Oonko kumpaankaan kysymyksees antanut epäilyyn aihetta, eli kirjoittanut jotain kuvatunlaista?? Joo, voi olla että sulla on asperger, mut tällä palstalla en tee diagnooseja.
 
"Kenzo"
[QUOTE="vieras";28170829]Onko ok ja sallittua että valtameren vesi on märkä? Jos et pidä avoimen netin käyttäjistä voit hakeutua suljettuun ryhmään jossa on vain sinun tasoisia keskustelijoita jotka osaavat käyttäytyä sinua miellyttävällä tavalla.[/QUOTE]


Et nyt ilmeisesti ihan ymmärtänyt mistä on kyse.
 
[QUOTE="vieras";28170829]Onko ok ja sallittua että valtameren vesi on märkä? Jos et pidä avoimen netin käyttäjistä voit hakeutua suljettuun ryhmään jossa on vain sinun tasoisia keskustelijoita jotka osaavat käyttäytyä sinua miellyttävällä tavalla.[/QUOTE]

Ei. Kenenkään ei tarvitse sietää ihan selvää vittuilua. Ei missään, ei edes netissä.

Mikä ihmeen anarkia ihmisiin täällä iskee? Saa olla eri mieltä, saa olla ihan täysin vastakkaista mieltä vaikka jostain yleisestä mielipiteestä. Saa puolustaa aborttia ja saa vastustaa aborttia ja saa olla jotain siltä väliltä. Mutta ei saa sanoa, että abortin tehnyt nainen ansaitsee itsekin tulla julkisesti hirtetyksi ja ei todellakaan saa tappaa abortin tehnyttä lääkäriä.

Tai no. Saahan sitä tehdä mitä haluaa, niinhän ihmiskunnassa on aina tehty, eikä se koskaan ole oikein voinut hyvin. Vai onko?
 
  • Tykkää
Reactions: Jätkä
"vieras"
[QUOTE="Kenzo";28170807]Oonko kumpaankaan kysymyksees antanut epäilyyn aihetta, eli kirjoittanut jotain kuvatunlaista??[/QUOTE]

Aloituksen perusteella ilmiö on sinulle uusi. Ihmetys oikein lisääntyy päivä päivältä? Jos sinulla oikeasti olisi kokemusta nettikeskusteluista et ihmettelisi etkä vaivautuisi tekemään noin naurettavan aloituksen. Vittuilun suhteen tämä palsta ei millään tavalla eroa muusta netistä.
 
"vieras"
[QUOTE="Kenzo";28170841]Et nyt ilmeisesti ihan ymmärtänyt mistä on kyse.[/QUOTE]

Et ymmärrä mistä netissä on kyse. Netissä ihmiset ilmaisevat todellisia mielipiteitä ja todellisia tunteita. Tunteet eivät aina ole positiivisia mutta vastuu on täysin lukijan puolella. Jos ei halua nähdä kiukkuisia ihmisiä ei pidä mennä nettiin.
 

Yhteistyössä