Panostaisitteko taloon, vai tonttiin?

  • Viestiketjun aloittaja Nnnella
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Sijainti vaikuttaa. Olen valmis maksamaan enemmän paremmasta sijainnista. Hevonperseessä halvalla vai keskustan läheisyydessä vähän kalliimmalla. Ei ole vaikea valinta meille.

Olen kaupunki-ihminen. Tästä kävelee keskustaan 10 minuutissa. Tontti on pieni, mutta vihaan puutarhatöitä, naapurit on vieressä, mutta pidän siitäkin. Lapsilla on kaverit, harrastukset, koulu, päiväkoti vieressä. Työmatkat sujuu pyörällä. Autoa ei juuri arjessa tarvi.

Eli sijainti on mun vastaus.
 
=!
[QUOTE="Susu";28366842]Jos tontti on haja-asutusalueella, siitä ei voi lohkoa. Voi siitä puuta myydä, se on totta, mutta eipä siinä puutakaan nyt niin järin paljon ole. Tietty tyhjää parempi.[/QUOTE]

Miksei voi? Me asumme haja-asutusalueella ja meidän tontti on lohkottu miehen tädin metsästä. Eli ei ollut kaavoitettu tontiksi, mutta se kaavoitettiin meitä varten.
 
"vieras"
Itseasiassa hitusen lähempänä keskustaa. Se on kunnan ainut alue, mikä on vielä peltojen ja metsän keskellä. Kaikki muut alueet täyteen rakennettu. Oikeastaan ainut alue, jossa edes on metsää keskustan lähellä.
Onko siellä kaava valmiina? Tarvitseeko erityislupia? Kunnallistekniikka tuskin on valmiina? Plus ne kiinteistöverot yms. Oikeasti se isompi tontti voi tulla paljon enemmän kuin sen 90 000e kalliimmaksi, vaikka siinä sit sitä metsää olisikin niin... Selvittäkää tarkkaan.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28366849]Sijainti vaikuttaa. Olen valmis maksamaan enemmän paremmasta sijainnista. Hevonperseessä halvalla vai keskustan läheisyydessä vähän kalliimmalla. Ei ole vaikea valinta meille.

Olen kaupunki-ihminen. Tästä kävelee keskustaan 10 minuutissa. Tontti on pieni, mutta vihaan puutarhatöitä, naapurit on vieressä, mutta pidän siitäkin. Lapsilla on kaverit, harrastukset, koulu, päiväkoti vieressä. Työmatkat sujuu pyörällä. Autoa ei juuri arjessa tarvi.

Eli sijainti on mun vastaus.[/QUOTE]

Et ilmeisesti lukenut koko ketjua. Tonttien sijainnit ovat kummassakin vaihtoehdossa keskeisellä paikalla ja hyvät muutoinkin.
Kyseessähän oli samalla myös metsän ostaminen ja maan omistaminen, joka pitemmällä tähtäimellä on paljon arvokkaampaa.
 
"Susu"
[QUOTE="vilho";28366875]Meidän kunnassa tuo on 2000 m2.[/QUOTE]
Kannattanee ap:n ottaa selkoa oman tontin tilanteesta ennenkuin lähtee täällä kirjoittelevien juttujen mukaan.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28366857]Et ilmeisesti lukenut koko ketjua. Tonttien sijainnit ovat kummassakin vaihtoehdossa keskeisellä paikalla ja hyvät muutoinkin.
Kyseessähän oli samalla myös metsän ostaminen ja maan omistaminen, joka pitemmällä tähtäimellä on paljon arvokkaampaa.[/QUOTE]

No sitte se pienempi. Mua vituttas omistaa jotain metsää. Mitä ihmettä sillä tekisin. Ainahan voi ajatella, että teen sen, mikä on järkevintä tai viisainta. Mutta ei aina jaksa olla viisas, jos ei halua.

Eli jos en halua metsää, en hanki sitä, vaikka voisin hankkia.
 
"Paula"
Meillä on hehtaarin tontti, eikä tämäkään nyt vielä mikään puistoalue ole. 2000 neliön tontti ei kuulosta järin isolta. Toki tiedän, että nykyajan tontit ovat jopa alle 1000 m2.
 
"Annica"
[QUOTE="vieras";28366930]No sitte se pienempi. Mua vituttas omistaa jotain metsää. Mitä ihmettä sillä tekisin. Ainahan voi ajatella, että teen sen, mikä on järkevintä tai viisainta. Mutta ei aina jaksa olla viisas, jos ei halua.

Eli jos en halua metsää, en hanki sitä, vaikka voisin hankkia.[/QUOTE]

Mutta metsä on turvallinen, arvokas ja varma sijoitus. Sulla olisi kiinteää omaisuutta. Maata hyvällä sijainnilla, jonka arvo vain nousisi. Sulla olisi aika muhkea "pankkitili" siinä.
Toisaalta, mikä siinä jos ei rahaa halua.
 
[QUOTE="vieras";28366930]No sitte se pienempi. Mua vituttas omistaa jotain metsää. Mitä ihmettä sillä tekisin. Ainahan voi ajatella, että teen sen, mikä on järkevintä tai viisainta. Mutta ei aina jaksa olla viisas, jos ei halua.

Eli jos en halua metsää, en hanki sitä, vaikka voisin hankkia.[/QUOTE]

:LOL:
 
Et ole noin tyhmä?!
[QUOTE="vieras";28366930]No sitte se pienempi. Mua vituttas omistaa jotain metsää. Mitä ihmettä sillä tekisin. Ainahan voi ajatella, että teen sen, mikä on järkevintä tai viisainta. Mutta ei aina jaksa olla viisas, jos ei halua.

Eli jos en halua metsää, en hanki sitä, vaikka voisin hankkia.[/QUOTE]

Minä myin juuri metsän, jonka perin 8-vuotta sitten. Käteen jäi 112 000e.
 
[QUOTE="vieras";28366930]No sitte se pienempi. Mua vituttas omistaa jotain metsää. Mitä ihmettä sillä tekisin. Ainahan voi ajatella, että teen sen, mikä on järkevintä tai viisainta. Mutta ei aina jaksa olla viisas, jos ei halua.

Eli jos en halua metsää, en hanki sitä, vaikka voisin hankkia.[/QUOTE]

Me myytiin jonkun verran metsää pois, kun alettiin rakentamaan. Saatiin siitä 60 000. Kaikkia metsiä emme myyneet, sillä metsä on todella turvallinen, varma ja kattava sijoitus. Toisaalta mua harmittaa, että piti myydä metsää pois. Nuorempana en tajunnut millainen kultakimpale metsä on.
 
[QUOTE="vieras";28366930]No sitte se pienempi. Mua vituttas omistaa jotain metsää. Mitä ihmettä sillä tekisin. Ainahan voi ajatella, että teen sen, mikä on järkevintä tai viisainta. Mutta ei aina jaksa olla viisas, jos ei halua.

Eli jos en halua metsää, en hanki sitä, vaikka voisin hankkia.[/QUOTE]

Olet joko äärimmäisen tyhmä, tai sitten vain todella kateellinen ja katkera.
 
"tonttutoljanteri"
Alkuperäinen kirjoittaja "vieras"

No sitte se pienempi. Mua vituttas omistaa jotain metsää. Mitä ihmettä sillä tekisin. Ainahan voi ajatella, että teen sen, mikä on järkevintä tai viisainta. Mutta ei aina jaksa olla viisas, jos ei halua.

Eli jos en halua metsää, en hanki sitä, vaikka voisin hankkia.




Suomessa metsänomistajalla on laaja päätäntävalta siitä, mitä tekee omassa metsässään ja milloin. Tätä on tuotu esiin aiempaa voimakkaammin metsälakia uudistettaessa. Laki kieltää ainoastaan metsän ja erityisen arvokkaiden luontokohteiden hävittämisen. Mutta kukapa haluaisi omaa metsäomaisuuttaan tuhota. Hyvän metsänhoidon ohjeet perustuvat vapaaehtoisuuteen.

Taloudellisesti metsä on hyvä sijoitus. Se kasvaa joka vuosi, se on taatusti kotimainen sijoitus, puun myynti teollisuuden raaka-aineeksi tuottaa tuloa ja metsällä on historiallisesti katsoen hyvä jälleenmyyntiarvo. Puut kasvavat ja toimivat hiilinieluina sekä luonnon aurinkoenergian kerääjinä. Metsän tuotantokoneistosta ei tarvitse tehdä vuosittaisia poistoja kuten muussa yritystoiminnassa, ja sijoitus metsänhoitoon parantaa kasvua.

Metsä on vakaa ja turvallinen sijoitusmuoto, joka on säilyttänyt arvonsa erinomaisesti, sillä metsän ja puun hintakehitys on vuosien varrella ollut tasaisen nouseva. Metsäsijoittamisen kasvava suosio perustuu yksinkertaisuuteen: sijoitus koostuu maasta ja puusta. Metsä on käsin kosketeltava sijoitus, joka palkitsee omistajaansa monella tavalla läpi sukupolvien, kunhan metsää hoidetaan suunnitelmallisesti.

http://www.upm.com/FI/MEDIA/upm-blogi/Pages/Miksi-metsaan-kannattaa-sijoittaa.aspx
 
"Niko"
Metsään sijoittavalla kannattaa muistaa myöskin se, että kaupunkien läheltä metsämaastot voivat alkaa kelvata tonttimaaksi, joten puun lisäksi maa-alueen fyysinen sijainti saattaa nostaa arvoaan.

Suomalaisille kovin perinteinen sijoittamisen kohde on aina ollut metsä. Sijoituskohteena metsä on hyvin erilainen kuin osakkeet, rahastot tai kulta. Metsä on kiinteä alue, jossa on paljon elämää. Metsän arvo koostuu maa-alueesta, sen rakenteesta sekä metsän puista. Suurimpana arvon määrittelijänä toimii puun arvo, mihin hintaan kyseistä puulajia myydään ja ostetaan markkinoilla.


Itse aion ostaa metsää, kunhan valmistun ja talous karttuu.
 
"vieras"
Olet joko äärimmäisen tyhmä, tai sitten vain todella kateellinen ja katkera.
Katkera? Me tullaan perimään metsää. Paljon. Ei vaan huvita koko metsä. Ollaan kaupunkilaisia, asutaan 800km päässä siitä perintömetsästä, jota ei haluta ottaa vastaan edes. Sitä ei kuulemma saa myydä.

Mies on vastaan koko ajatusta myös. Katsos kun ei vaan nappaa.
 
Kuka sua uskoo
[QUOTE="vieras";28367038]Katkera? Me tullaan perimään metsää. Paljon. Ei vaan huvita koko metsä. Ollaan kaupunkilaisia, asutaan 800km päässä siitä perintömetsästä, jota ei haluta ottaa vastaan edes. Sitä ei kuulemma saa myydä.

Mies on vastaan koko ajatusta myös. Katsos kun ei vaan nappaa.[/QUOTE]

Joo. Mullekkin tarjottiin just 500 000 egee rahaa, mut en mä halunnut. Ei nappaa.
 

Yhteistyössä