PCOlaisten lapsettomuushoidot

Hei!

Kokemuksia ja tukea kaipaan alkavaan hoitorupeamaan.
Huomenna on ensikäynti, jonka jälkeen varmasti viisaampana täällä liikun. Paljon on pinoja, mutta kaipaisin suoranaisesti pcolaisten lapsettomuushoidoista.
Miulla tiedetään olevan pco jo 1,5 vuotta. Clomeilla kolme raskautta, kaksi km ja yksi ku. Oikea tuuba poistetiin raskauden takia. Arvoja on jo tutkittu ja mm. kilpirauhaset on kunnossa.

Kysynkin nyt, että :
* tiesitteko olevanne pco naisia jo hoitoihin hakeutuessanne?
* mitä hoitoja teille suositeltiin ensin?
* mikä hoito toi toivotun tuloksen?
* milloin pääsitte tositoimiin?

Kertokaa ihan mitä tahansa kokemuksia hoidoistanne!!!

Kiittäen ja kumartaen Miikkis :wave:
 
Hei!

Vastaan ensin kysymyksiisi..
Tiesin olevani PCO-potilas. Netti ja ammatin kautta saatu tieto sen olivat jo minulle valaisseet. :D
Ekana suositeltiin Clomeja ja metuja, sitten kun huomattiin, että niistä ei ole apua niin suositeltiin IVF-hoitoa mutta halusin itse ensin inssiin. Ekan inssin tulos oli nega ja huomenna tehdään toinen.
Inssejä varten on ollut aikamoista räätälöintiä Puregonin ja Clomifenin kanssa. Toivottavasti tämä hoito tuo toivotun tuloksen! Jos ei niin tammikuussa sitten IVF.

Ensikäynti meillä oli yksityisellä puolella toukokuussa ja heti samana päivänä aloitin metut ja clomit. Kolme kiertoa meni suunnitellusti niillä, sitten nämä kaksi inssikiertoa eli koko ajan on ollut hoito käynnissä.

Oletko menossa yksityiselle vai julkiselle?
Yksityisellähän hoitoa saa heti jos kukkaron nyörit kestää.. :D
Täytyy kyllä sellainen kannustus sanoa, että ollaan päästy paljon edullisemmin kuin ajateltiin. Lääkkeet ne kalliita on mutta onneksi alkuvuodesta pääseen täyttämään lääkekaton täyteen ja sen jälkeen ei ole niin väliä paljonko pistellään mitäkin.

Meillä tuolla marraskuun inssipiinailijoissa on muutamia muitakin samasta vaivasta kärsiviä. Tervetuloa sinne lueskelemaan ja kirjoittelemaan! :wave:
 
Moikka!

Yksi PCO-lainen ilmoittautuu mukaan. Kuten Raitapaitainen sanoikin, meitä on tuolla marraskuun inssipiinailijoissa jokunen itseni mukaan lukien.

Itse en tiennyt hoitoja aloitettaessa, että mulla olisi PCO. Yritys me aloitettiin jo 03/2006 ja hoitoihin mentiin 03/2007 yksityiselle. Vasta kahden puregon-piikityskierron jälkeen lääkäri alkoi arvelemaan kyseessä olevan lievänasteisen PCO:n, koska kierron epäsäännöllisyys, ongelmat ovuloimisessa ja usean pienen muniksen näkyminen kerralla munasarjoissa olivat viitteitä PCO:n suuntaan. No, sain sitten kaikkien muiden lääkkeiden oheen myös metut. Muutoin siis käytän ovulaation tapahtumiseksi Puregonia, Pregnyliä ja Lugeja.

Meille suositeltiin alusta lukien, että kokeillaan noin 4 kiertoa ihan ovulaation induktiota hormonihoidoin. Tähän viimeiseen 4. kiertoon lisättiin varmuuden vuoksi myös inssi. Seuraavaksi ollaan menossa IVF:ään, jos nyt ei tärppäisi. Meillä kaikki labrakokeet olleet ok, samoin kuin simpat. Ovis on saatu lääkityksellä kuntoon, mutta ei vaan tunnu tärppäävän. Ekaa lasta siis yritetään, ja keskenmenoja/raskauksia ei ole aikaisemmin ollut.
 
Moi!

Täällä kans yks lievästä PCO:sta kärsivä. Vauvayritys alotettin 10/06, 01/07 löyty ultrasta lievähkö PCO. Kierto heitteli 29-43 välillä, tähän pulmaan sain terolutit jotka tasas kiertoa mutta ei raskautta. 08/07 hakeuduttiin yksityiselle jossa löyty vielä miehestä vikaa :(

Nyt syön toista kiertoa metformiinia ja clomifineja. Ja tähän kiertoon lisättiin vielä Lugestron. Ovis on noilla clomeilla aikaan saatu. Nyt kuun lopussa olisi kunnalliselle puolelle aika
 
Moi! Täällä lasta yritetty 2004 alkaen, tutkimuksiin 2005-2006 ja eka hormonihoito (Clomit) vasta 2007. Minullakin on oletettavasti PCO (ainakin lääkärit ovat tätä spekuloineet), ultrassa näkyy helmimäinen nauha, epäsäännölliset kierrot, mutta verikokeet ok ja ei ylipainoa. Ekan Clomi-kierron jälkeen tulin raskaaksi, osoittautui tuulimunasellaiseksi. Nyt pitäisi jatkaa Clomeja kunhan kierrot palautuisivat.

Aion nyt lääkärin huomenna soittaessa jatkosta kysyä tuosta PCO:sta, että mikä kanta hänellä on asiaan? Kovin epämääräinen tuntuu tuon taudin diagnosointi olevan vai tuntuukohan minusta vain siltä?!

Miimu86, osaisitko kertoa metformiineista?! Miten ne tarkalleen ottaen toimivat, onko ollut apua?
 
Täällä myös yksi PCO tapaus...... :attn:

Tiesin että mulla PCO kun hoidot aloitettiin, diformini oli jo entuudestaan käytössä ja kierto oli säännöllinen (28-33). Nyt on clomeilla yritetty munasoluja kasvatella mutta eivät tahdo kypsyä(liuta pieniä ja yhtään johtofollia ei ole ollut) seuraavassa kierrossa 3clomia kp5-9....sit pistoshoitoihin jos ei auta....

-Tiinuli-
 
Tiinuli: Kuulostat ihan samalta kuin minä! Lääkäri oli juuri kirjoittanut, että "mono-ovulaatiota vaikea saada aikaiseksi". Mulla siis kasvaa joko kaikki kymmenen-kolmekymmentä per puoli ja nekin hitaasti.... Tai sitten ei kasva mikään. Tässä kierrossa tehtiin näin:

Clomeja 1tbl kp 2-8
Lääkevapaapäivä kp 9
Puregonia kp 10-12 75/50/50IU
Clomeja 1tbl kp 12-15
Puregonia kp 16-17 50/50IU
Pregnyl kp 17

Ja tänään sitten kp 18 ja aamulla tehtiin inssi. Oli yksi hieno munis ja kokoa hienot 21mm. =)

Aika monille kokeillaan noita 2-3tbl clomeja-juttuja mutta hieman haluan omakohtaisten kokemusten vuoksi kyseenalaistaa eli olisko joskus parempi kokeilla pidempään pienemmällä annoksella jos sitä johtofollia ei muuten saada...? B)
 
Adeliini: Metujen pitäs auttaa PCO potilailla siihen insuliiniresistenssiin, mutta ku mulla on samanlailla ku sulla et verikokeet on ok niin lääkäri sano että metut kuitenki alotetaan koska niillä syömällä saa hyvän pohjan raskaudelle. PCO potilailla joilla on ylipainoa, painon pitäisi laskea tämän lääkkeen vaikutuksesta B)
 
SEE
Mulla todettiin Pco syksyllä 2005 kun olin lopettanut e-pillerit jo kesäkuussa ja menkkoja ei tullut joten hakeuduin gynelle. Gyne ultrasi ja totesi heti että hyvin pco-maiset munasarjat. Otettiin verikokeet (jotka kylläkin ok)ja aloitettiin ensin Primolut menkkojen käynnistymiseksi sekä sen jälkeen ylläpitämään kuukautiskiertoa Terolutit kp 15-29. Insuliiniresistenssiin (vaikka verikokeet ok) aloitettiin Metforeemit. Clomifenit ovulaation induktioita varten. Myös munajohtimien aukiolotutkimus tehtiin ja molemmat auki.Yhteensä lapsettomuushoitojemme aikana söin 8 kiertoa clomeja ensiksi 1 tbl kp 3-7 ja myöhemmin 2 tbl kp 3-9. Kokeiltiin myös Menopuria eri annostuksilla mutta eivät toimineet mulla. Palattiin takaisin clomeihin ja tehtiin clomikiertoon inseminaatio (miehen simpat priimaa) josta nega. Seuraava inssi oli tarkoitus tehdä jälleen clomikiertoon ja lisänä pregnyl munasolun irtoamisen varmistamiseksi. Inssiä ei ikinä tehty klinikan henkilökunnan oltua koulutuksessa juuri inssipäivänä. Ajoitetulla yhdynällä raskauduin ja nyt menossa rv 27+5. Koko prosessin aikana laihdutin 15kg, vaikkakin ennen laihduttamista en ollut kuin lievästi ylipainoinen (bm 26)

Joten toivoa on. Yrittäkää jaksaa vaikka usein tuntuukin pahalle ja voimat alkaa loppumaan. Haleja kaikille jotka näiden ongelmien kanssa painii.

T:SEE rv 27+5
 
kiitos kaikille ihanille vastaajille :flower:
Te joilla hoidot vasta alkamassa, tsemiä matkaan ja uskoa :hug: :heart:
Ja SEE:lle onnellista odotusta kohti loppuhuipennusta :D

Mie menen suoraan IVF hoitoon (yksityiselle), lääkäri sanoi ettei ole mitään absoluuttista oikeaa vaihtoehtoa mutta nuo "pehmeämmät" keinot on käytetty jo....
 
Ajattelinpa kirjoitella tänne. En sitten tiedä kuulunko vai en.
Ensimmäinen alkion siirto icsi:stä tehtii viikko sitten maanantaina. Siellä lääkäri alkoi vähän ihmetellä, että 8 munasolusta kehittyi vain 2 1.luokan alkiota. Olisi kuulemma pitänyt näinkin nuorella (26v) tulla enemmän. Jotain vilautteli, että olisiko kromosomi juttuja tms...En ihan päässyt kärryille. Eniten nimittäin jäi kaivertamaan se, kun lääkäri sanoi että munasarjat on jotenkin pco-tyyppiset tai ainakin toinen. Mitähän se sitten tarkoittaa?? En edes tajunnut kysyä. Minulla kierto ollut aina säännöllinen 26-29pvä. Menkat normaalit, kestää 4-6pvä. Ei ihmeempiä kipuja. Verikokeissa ei koskaan mitään erikoista. Ylipainoa hieman. Aikaisemmin ei missään insseissä tai muissa tutkimuksissa ole asiasta sanottu mitään. Tähän asti meitä hoidettu miehen huonolaatuisten siittiöiden takia. Takana myös yksi luomuraskaus, josta km. Että tämmönen tapaus. En tosiaankaan tiedä, mitä pitäisi näistä lääkärin lausumista ymmärtää.
 
Pco-tyyppiset munasarjat eli Monirakkulaiset munasarjat eli siellä on näkynyt "paljon" pieniä muniksia. Yleensä helmimaisesti muodostuneena.
Pco aiheuttaa yleensä/joillekin ovulaatio-ongelmia. Kannattaa siis tutustua myös Pco:hon vaikka netin kautta. Esim. Väestöliiton sivuilta löytyy hyvää tietoa.

Jos on ylipainoa, liikakarvaisuutta, aknea.. Niin ne voivat olla hyvinkin merkki pco:sta. Itselläni on vain paino-ongelmia (tosin olen laihduttanut n. 25kg) mutta munasarjat ovat kuin kaksi viinirypäleterttua, joissa ei meinaa kasvaa yhtä johtofollia edes lääkityksillä. Joko kasvaa kaikki tai sitten ei mikään.
 
Raitapaitainen: Ihan samaa olen miettinyt että voisikohan pidentää sitä clomiaikaa enemmän kuin kp5-9. Tai tosiaan ottaa pistoshoidot mukaan. Katsotaan nyt tapahtuuko kolmella clomilla mitään mutta tuskinpa....

Tuli mieleeni sellainen että mitä niille pienille munasoluille tapahtuu jotka ovat aina siellä munasarjoissa..että onko ne samat vuositolkulla siellä vai syntyykö uusia ja vanhat vaan irtoilee pieninä pois? entä nää johtofollit? onko kasvaneet näistä pieneistä vai ovatko ihan uusia?
Laihtumisesta viellä...Mä laihduin diforminillä 30kiloa..... B)

-Tiinuli-
 
Jonkun verran tosta pco:sta oon lukenu ja tiedän, mitä tarkottaa. Ihmetyttää vaan ettei kukaan oo koskaan mitään sanonu. Insseissäkin aina vaan ollu yksi follikkeli vuoron perään oikeella tai vasemmalla, kerran molemmilla puolilla. Eli eikös ne pienet munikset ois pitäny näkyä tuossakin?
IVF:ssä oikeella puolella munikset kasvoi paljon hitaammin kuin vasemmalla. Punktiossa sitten oikealle puolelle jäi vielä muutama pienempi, eikä niitä punktoitu ollenkaan.

Millä perusteilla noita "laihduttavia"-lääkkeitä saa? Mä oon lihonnu hoitojen aloittamisen jälkeen (Clomit oli aluks) melkein 10kg. Muutenkin tuli tuota ylipainoa töitten myötä se toinen 10kg.
 

Heippa! Minäkin voisin liittyä tähän, tosin varsinaiset hoidot alkamassa vasta 2008 alussa, joten mahtuuhan silti mukaan?

En tiennyt olevani pco-nainen hoitoihin hakeutuessamme. Olin aiheesta lukenut kylläkin hyvin paljon, joten makoillessani ultrassa olin heti perillä mistä on kysymys kun lääkäri sanoi maagiset sanat "monirakkulaiset munasarjat". Ihan ekalla käynnillä puhuttiin pelkästä ovulaation induktiosta, mutta simppatutkimusten tulosten selviydyttyä meille suositeltiin mikroinjektiohedelmöitystä lyhyellä hormonihoidolla. Järkytyksen pehmentämiseksi saan halutessani syödä pelkästään Clomifenia vähän aikaa. En usko että haluan, joten tositoimiin tammikuusta 2008 alkaen, toivottavasti tulosta tulee ICSI:llä. Varauksena se, etteivät miehen kromosomitutkimukset ole valmiita vielä viikkoihin. Peukku on minulla pystyssä että tulokset ovat ok.
 
Bee

Kysynkin nyt, että :
* tiesitteko olevanne pco naisia jo hoitoihin hakeutuessanne?
* mitä hoitoja teille suositeltiin ensin?
* mikä hoito toi toivotun tuloksen?
* milloin pääsitte tositoimiin?


* En tiennyt pco-nainen, asia selvisi kylläkin jo ensimmäisessä ultrassa yksityisellä.

* Ensin kokeiltiin clomeja 2tbl kp3-7, ei tulosta. Seuraavaksi Femar 2tbl kp3-7, kasvatti kyllä folleja, mutta ei ilm. tarpeeksi. Tai ainakaan mitään ei irronnut. Sitten induktio Puregon+Pregnyl yhdistelmällä.

* Toisesta Puregon+Pregnyl kierrosta raskauduin --> km, kolmas P+P kierto plussa 15.11, nyt rv 5+2.

* Yritys aloitettiin 06/06 ja 03/07 aloitettiin hoidot lapsettomuuspolilla, ensimmäinen OVULAATIO 06/07 :D


Mulla ei ollut mitään muita PCO:n oireita kuin epäsäännöllinen kierto, minkä vuoksi jouduinkin hakeutumaan lääkäriin jo aikaisessa vaiheessa (olisko ollut 09/06). Onneksi sain pian asiat rullaamaan, eli osui hyvä lääkäri kohdalle!
 
Tuolta odottajien puolelta tunkeilen..

Mulla todettu PCO jo vuonna -96. Kaikki mahdolliset PCOS oireet löytyy, ylipainoa, liikakarvoitusta, huono iho ja kuukautisia ei tule kun ehkä kerran vuodessa ilman lääkkeitä.
02/07 aloitin Metut ja söin kaksi kiertoa Terolutia että saatiin jonkinlainen kierto, sen jälkeen Clomit annoksella 1 tbl/pvä. Pidin itseäni "vaikeana" tapauksena ja jatko oli jo suunniteltu, mutta omaksi ja lääkärin hämmästykseksi tulin raskaaksi jo toisesta clomikierrosta. Nyt menossa rv 29+5.

Onnea ja voimia yritykseen kaikille!
 
Raitapaitainen ja RobottiRuttunen totta on, että kromosomitutkimuksia ei varmaan normaalisti tehdä. Meillä miehellä on otettu jo se verikoe, mutta tulosten saamisessa kestää kauan. Tutkimus tehdään siksi, koska 100 % siittiöistä oli epämuodostuneita. Pitää tutkia voiko mitään niistä käyttää ICSI:ssä. Muuten saattaa periytyä esim. Y-deleetio kromosomimuutos poikalapselle -> lapsettomuus jatkuu uudelle sukupolvelle.
 

1. tiesitteko olevanne pco naisia jo hoitoihin hakeutuessanne?
2. mitä hoitoja teille suositeltiin ensin?
3. mikä hoito toi toivotun tuloksen?
4. milloin pääsitte tositoimiin?

1. En tiennyt, mutta arvelin sen perusteella että vuodot olivat epäsäännölliset + ylipaino + "liikakarvoitusta".
2. Clomifen kp 3-7. Sekä Terolut että sais vuotoa tulemaan. Sen jälkeen SSG aukiolotutkimus, (joka osoitti että tuubat auki.) sen jälkeen miehen simpat tutkittiin ja nekin priimatavaraa.
3. Vielä ei ole toivottua tulosta tullut, 1 tbl clomeilla munista ei saatu kasvamaan tarpeeksi isoks, eikä ovista näkynyt.
4. olimme yrittäneet lasta jo helmikuusta 07, ja syyskuussa menimme lapsettomuushoitohin, Fertinovaan Hkiin.

 


Kysynkin nyt, että :
* tiesitteko olevanne pco naisia jo hoitoihin hakeutuessanne?
* mitä hoitoja teille suositeltiin ensin?
* mikä hoito toi toivotun tuloksen?
* milloin pääsitte tositoimiin?

- En tienny että mulla on pco. Menin lääkäriin kun menkkoja ei tullu ollenkaan ja lasta toivottiin.
- Laidutusta
- Clomifenit, ekasta kierrosta tärppi, poika nyt 2v2kk :heart:
- 3 vuotta meni

Nyt sama juttu. Ei tärppiä, 3 clomikiertoa takana.
 

Yhteistyössä