Pelkosektio!?

Olen synnyttänyt esikoiseni alateitse 21h ja 1h ponnistus... vauva juuttui synnyskanavaan, ja sitähän ei kukan ekalla kerralla voi tietää miten ihminen avautuu ja miten joustaa, minulla ei joustanut luut mihinkään.
Toinvuin noin 6kk synnytyksestä, paikat riekaleina ja tulehdukset päälle... Toinen kierros oli sektio, olin parin pv päästä aivan kuin terve ihminen. Että sektio tänne kiitos :kieh:
 
Kauhee synnytys sulla mame

Eiköhän tämä nyt ole niin et jokainen kulkekoon omat tiensä niinkun kulkee..Mä en meinaa synnyttää alakautta ja se on mun päätös. Ja mun mielestä tuo luonnollisuuden mainostaminen ei oo kauheen kivaa...ihan kun sektio äidit ois jotenkin huonompia mä tunnen olevani pojalleni ihan yhtä hyvä äiti vaikka hänet sektiolla olen mailmaan saanut ja piste...
 
POIKA04
Älä sano et et meinaa alakautta synnyttää. Sano mielummin et et tule koskaan VAPAAEHTOISESTI synnyttään alakautta. Kun koskaanhan ei tiedä mitä sattuu. Jos ei esim kerkee leikkaukseen tai se pahempi, eli jos kuolee kohtuun niin pakottavat alakautta synnyttään :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja poika04:
Kauhee synnytys sulla mame

Eiköhän tämä nyt ole niin et jokainen kulkekoon omat tiensä niinkun kulkee..Mä en meinaa synnyttää alakautta ja se on mun päätös. Ja mun mielestä tuo luonnollisuuden mainostaminen ei oo kauheen kivaa...ihan kun sektio äidit ois jotenkin huonompia mä tunnen olevani pojalleni ihan yhtä hyvä äiti vaikka hänet sektiolla olen mailmaan saanut ja piste...
Ei ollut ainakaan tarkoitus mieltäsi pahoittaa :hug:
mutta tosiasiahan on, että alateitse synnyttäminen on luonnollinen tapa, eikä siinä kai ole mitään pahaa? Lääketietede ei ole koskaan luonnollista, eikä myöskään silloin sectio...Enkä ole koskaan, missään vaiheessa väittänyt että sectioäidit olisivat jotenkin huonompia... Ja mun puolestani jokainen synnyttää ihan kuten tahtoo, vaikka sitten yläkautta, jos vaan haluaa, mutta ihmettelin vain, kun sinun perusteenasi sectiolle oli, että pelkäät vauvalle sattuvan jotain alatiesynnytyksessä, vaikka sectiossahan nimenomaan noita riskejä on vaikka kuinka ja palion...
 
ansku88:miten sun kävi? ihan uteliaisuuttani kyselen...Saitko sektion? Mä tässä vasta suunnittelen miten lääkärin kanssa aloitan keskustelun, joten jos on hyviä vinkkejä otetaan vastaan =) Ja turhaan menee jos joku koittaa käännyttää alatiesynnytyksen kannattajaksi musta ei sellasta saa vaikka miten yrittäis :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja salkkis:
vauvalle ovat kyllä hyyyvin vähäiset. Äidille riskit suuremmat kuin alatiesynnytyksessä. Ja nimenomaan siis puhutaan suunnitellusta sektiosta.
mä tuolla edellä niitä sektion (oli sitten suunniteltu tai ei...) riskejä luettelin ja en nyt mitenkään lähtisi väheksymään...esim. tuo että perinataalikuolleisuuden riski 8 kertaistuu...aika suuri lukema mielestäni..enkä taatusti antaisi itselleni koskaan anteeksi vauvani kuolemaa, mikäli se johtuisi em. syystä... mutta kukin taaplatkoon tyylillään...
 
Ja pojalle vielä...En halua ketään käännyttää minkään asian suhteen, faktoja vain laittelin=) Luonto ja lääkärihän tämänkin asian lopulta päättää... Pääasia nyt kai kuitenkin että saataisiin sitte toukokuussa niitä kääröjä ihastella, tulevatpa ne tänne sitten miten tahansa, sektiolla tai alateitse, jalat tai pää edellä... =)
 
Jokainen tavallaan...mut ei varmaan kannata toisten ihmistenpelkoja aliarvioida ajatteleppa jos synnytys menee ihan persuksilleen sen takia et toista pelottaa niin et onihan paniikissa ja ei yksinkertaisesti pysty vaikkapa ponnistamaan..siinähän sitten ollaan. Onhan ihmisillä vaikka minkalaisia pelkoja jotka estäävät tiettyjä asioita elämässä..ja synnytyspelko on yksi niistä. En toki mene kiistämään että se ei olisi se luonnollinen tapa mutta pelko voi pilata sen..ja se ei ole hyvästä kenellekkään.

Entäs sitten se jos synnytys on kauhea kokemus, ja se pelko mikä on ollut muuttuukin vihaksi lasta kohtaan tulee synnytyksenjäleinen masennus eikä kykene lasta hoitamaan..Onko se hyvästä lapselle jos äiti ei olekkaan hoitamassa ja vain sen takia et lapsi on pitänyt pakolla työntää mailmaan alakautta että olisi luonnollisesti homma hoidettu. Riski on jo lähteä kävelemään tuonne ulos jäätikölle mutta minkalaisen riskin kukakin ottaa ja missä asioissa ja millä perusteilla on jokaisen aivan itse päätettävä ja vielläpä itse on elettävä niiden päätösten kanssa. Kaikki kunnioitus vaan äideille jotka lapsensa mailmaan saattaavat alateitse hieno homma että pelko ei ole pilannut teidän odotusaikaa eikä pilaa teidän synnytystä mutta muistakaapa se että meitä ihmisiä on tasan niin monta erillaista tapausta kun maapallo meitä päällään kantaa. Meille jotka pelkäämme synnytystä syystä tai toisesta hyviä jatkoja ja onnea tulevaa koitokseen tavalla tai toisella kunhan vaan saadaan elävät lapset kainaloomme...

poika04 joka nyt poistuu sylkisuusta vaahtoavana kahvin juontiin =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja poika04:
Jokainen tavallaan...mut ei varmaan kannata toisten ihmistenpelkoja aliarvioida ajatteleppa jos synnytys menee ihan persuksilleen sen takia et toista pelottaa niin et onihan paniikissa ja ei yksinkertaisesti pysty vaikkapa ponnistamaan..siinähän sitten ollaan. Onhan ihmisillä vaikka minkalaisia pelkoja jotka estäävät tiettyjä asioita elämässä..ja synnytyspelko on yksi niistä. En toki mene kiistämään että se ei olisi se luonnollinen tapa mutta pelko voi pilata sen..ja se ei ole hyvästä kenellekkään.

Entäs sitten se jos synnytys on kauhea kokemus, ja se pelko mikä on ollut muuttuukin vihaksi lasta kohtaan tulee synnytyksenjäleinen masennus eikä kykene lasta hoitamaan..Onko se hyvästä lapselle jos äiti ei olekkaan hoitamassa ja vain sen takia et lapsi on pitänyt pakolla työntää mailmaan alakautta että olisi luonnollisesti homma hoidettu. Riski on jo lähteä kävelemään tuonne ulos jäätikölle mutta minkalaisen riskin kukakin ottaa ja missä asioissa ja millä perusteilla on jokaisen aivan itse päätettävä ja vielläpä itse on elettävä niiden päätösten kanssa. Kaikki kunnioitus vaan äideille jotka lapsensa mailmaan saattaavat alateitse hieno homma että pelko ei ole pilannut teidän odotusaikaa eikä pilaa teidän synnytystä mutta muistakaapa se että meitä ihmisiä on tasan niin monta erillaista tapausta kun maapallo meitä päällään kantaa. Meille jotka pelkäämme synnytystä syystä tai toisesta hyviä jatkoja ja onnea tulevaa koitokseen tavalla tai toisella kunhan vaan saadaan elävät lapset kainaloomme...

Aika kärjistäen itsekkin näitä asioita nyt latelet.. ensinnäkin, en ole aliarvioinut kenenkään pelkoja (työssäni hoitajana niitä jonkin verran käsitelleenä...), vaan ihmettelin jo tuolla aiemmin, että miksi itse tavallaan aliarvioit section riskejä? Koska sehän on lääketieteellisesti todettu, että ne riskit on suuremmat kuin alateitse synnyttävällä...

Ja itse en usko tuohon, että pelon takia joku ei pystyisi ponnistamaan.. kyllä siinä kohtaa luonto sen homman hoitaa ja kroppa pakottaa ponnistamaan...
 
Musta vaan jotenkin tuntuu et me ollaan niin eri aaltopituudella tässä hommassa et turha tästä enää jaaritella on...sä oot sun mielipiteesi takana ja se on hyvä ja minä seison omani takana koska tunnen sen olevan MINULLE oikea ratkaisu..Joillekkin pelkosektio tuntuu vaan olevan niin vaikeesti ymmärrettävä mut meille jotka halutaan se se on aivan varmasti oikea ratkaisu. Ja mä en todellakaan halua kokeilla et meneekö se synnytys perseelleen kun mä tiedän jo eeltä käsin et se menee jos ei muuten niin sen takia et mä pelkään aivan järjettömästi se ei varmasti ole hyvästä kun pitäisi toimia eikä itkeä. hyvää viikonloppua vaan kaikille ja onnellisia synnytyksiä tavalla tai toisella..
 
Suunnitellun sektion riskit vauvalle ovat kyllä hyyyvin vähäiset. Äidille riskit suuremmat kuin alatiesynnytyksessä. Ja nimenomaan siis puhutaan suunnitellusta sektiosta.
Näinpä!

Onko äippä 84 menossa pelkosektioon vai miksi täällä ylipäätään kommentoi..?

Itse en pelkää kipua niinkään vaan että synnytyksestä tulee samanlainen kuin Mamella ja vauvalle sattuu jotain. Itselläni on yksi lantion mitta rajoilla, kova pehmytkudosvastus ja joustamaton häntäluu mutta silti minua yritettiin käännyttää synnyttämään alateitse.
Pelkään että vauva jää jumiin ja saa hapenpuutteen takia aivovaurion tai pahempaa, ei selviä ollenkaan.
Näihin ei osannut kätilö sanoa juuta eikä jaata. Eikä loppujen lopuksi lääkärikään.
Kyllä sinä itse päätät sen synnytystavan, ketään ei voi pakottaa!

Lisäyksenä että suunniteltu sektio on parempi vaihtoehto kuin hätäsektio!
 
Äippä83
Luuletko että me, jotka emme halua alakautta ikinä synnyttää, annettaisiin anteeksi se, jos omaa tyhmyyttämme mentäs alakautta synnyttään ja vauva jumittuis synnytyskanavaan ja kuolis siihen, tai sais jonku aivovaurion hapenpuutteen johdosta...Meillä sektioäideilläpä ei sitä riskiä oo.. Et sanonpa vaan tähän et molemmassa synnytystavassa on omat hyvät ja huonot puolet.
 
poika04
Olin tosiaan keskiviikkona juttelemassa pelkopolilla todella asiallisen kätilön kanssa.. Sain jo edellisellä kerralla kun asiasta ensi kerran mainitsin, pari lappua täytettäväks jossa kysyttiin pelon aiheita yms liittyvää. Täytin laput huolella ja harkiten.. Noh, kätilö luki laput läpi ja totes et olet kyl todella miettinyt asiaa.. Ja totes et sektion saat jos haluat. :) No sit kumminki tuli ilmi se asia et olen lestadiolainen, joka siis tarkoittaa sitä et lapsia saa tulla niin paljon kun on tulevinaan. Ja sen jälkeen se rupes vähä siitä sanomaan et olis kyl aika harmi pilata sun kohtu jo ekan raskauden/synnytyksen aikana.. Ja sehän on totta et sit seuraavissa raskauksissa on todella suuri riski et kohtu repeää.. No, nämä kätilön sanat laittoi mut uudelleen miettimään asiaa.. Käytiin siinä läpi kaikki sekä sektion että alatiesynnytyksen riskit.. Ja tarpeeks kun mietin asiaa, päädyin et haluan yrittää synnyttää alakautta, koska mulle viel sanottiin et sektio on mahdollista myös vielä siinäki vaiheessa jos tuntuu et alakautta ei rupea tulemaan.. Olen päätökseeni tyytyväinen ja nyt innolla odotan et pääsen synnyttämään. :)

Mutta tosiaa.. Se tuli selkeästi ilmi et molemmissa synnytystavoissa on omat riskinsä!!! Tottakai sektiossa oli niitä enemmän, mut yhtä isoja riskejä oli myös alatiesynnytykseen liittyen.

Mut tosiaan, kannattaa ihmeessä asia ottaa esille joko neuvolassa tai lääkärissä. Ne on ammattilaisia ja kyl kuuntelee jokaista jolla on vähänki pelkoa synnytykseen liittyen. Ja mahdollisuuksien mukaan he auttavat!
Ja syyt ei tosiaa tarvi olla ihmeelliset.. Kertoo vain ne, jotka itteä oikeasti pelottaa.
Tsemppiä kaikille jotka on menossa pelkopolille. Ketään ei laiteta synnyttämään alakautta jos ei halua!

Ansku rv 40+0 (laskettuaika vihdoin =) )
 
Eipä oo mulla moisia huolia kun tiedän mitä halun! Sun tekstejäs ei paljo tarvi kyttäämällä etsiä, kun kokoajan oot täällä kertomassa millon meinaat alakautta synnyttää ja millon sektiolla. mut kohtahan tuo odotukses on onneksi ohi, niin ei sit tarvi enää sun miettiä synnytystapaas...
ja sen verran nää sun julkiset päätökses mulle kuuluu että halun et meillä ois suomessa jatkossakin mahdollisuus valita synnytystapamme, ettei sitä etua oteta pois just sunlaisten tyyppien takia. sen jälkeen me [/u]oikeasti pelkäävät oltas "hukassa"...
 
Onnea Ansku päätöksesi johdosta =) Mulla kyllä jää nää lapset kahteen jos vaan tämän pienokaisen elossa saan vierelleni..Aikoinaan haaveilin kyllä isosta perheestä mutta ihanaa että jotkut viellä haluavat perustaa isoja perheitä. Mulla on yksi tuttava joka on lestadiolainen hänelle on tehty varmaan 5 sektiota voi olla et enemmänkin kun ei olla vuosiin kuultu.

Omasta navasta viellä sen verran et toivottavasti kaveri kasvas sellaseksi 3 ja puol kiloiseksi niin ei tarttee miettiä synnytystapaa ahtaan lantion vuoksi..vanhempi lapsi oli alle 3 kilonen ja perätilassa silloin sektio ja kuvattiin lantio niin lääkäri sit sano et eihän täältä kauhian isoa kyllä etuperinkään lähettäs tekemään..et ei paljoo yli 3 kilosta.

Todella helpottavaa lukea kuiteskin ettei ole pelkojensa kanssa yksin..Mulla kun tässä raskaudessa hormoonit on muutenkin saanut pääkopan ihan sekaluuttaan :D viime raskaudessa ei olisi pieneen mieleenkään juolahtanut et voisin menettää vauvan viellä maagisen 12 viikon jälkeen nyt taas on pelkoja senkin edestä liekkö edellisenkin raskauden huolihormoonit viellä pörräämässä =)

Kiitos kaikille jotka jaksaa kuunnella yhden höpertyneen pojan höpinöitä
 
Mua kyl vähä jännittää et minkä kokoinen on tulossa ku 11.1 lääkäri arvioi vauvan koon niin tulos oli tässä, jo silloin: 3,7-4kg.. Et saa nähä mite ison sitä joutuu vääntää, mut luotan et ku kerran mulle sanottu et mahtuu isoki et se on kans sit totta.. Kyllähä nuo saattaa heittää nuo kokoarviot, mut..

Ja se on varma et jos mulla olis yhtää epäilystä lantion ahtaudesta niin varmasti olisin sektioon päätynyt. Mut kokeillaan nyt näin..
 
Ehkä mä sitten häivyn täältä, kun niin moni tuntuu "käyvän päälle" näistä mun kommenteista... Miksi vaivaudutte edes selittelemään, jos se kerran sectio on mielestänne ainoa tapa? ja Tuittupää vois käydä uudemman kerran jossain polilla, jos edelleen oot sitä mieltä, että section riskit on vähäiset... lyön vaikka pääni vetoa, ettei yksikään lekuri allekirjoita tota! Ja pitää nyt selventää, kun joku kuitenkin takertuu taas olemattomiin, että en ole missään vaiheessa sanonu, että alatiesynnytys olisi riskitön, mutta sectiossa niitä on tosiaanki enemmän! Ja inkuliinin mielestä on omaa tyhmyyttä synnyttää alakautta??? just... asioitas! pitääkö lasta sitte ruokkia nenämahaletkulla, ettei se vaan tukehdu perunaan? ihan verrattavissa tohon, että "haluan section, kun vauvalle voi sattua jotakin alateitse synnytettäessä"

Anskulle tsemppiä=) Hieno homma!
 
"mä tuolla edellä niitä sektion (oli sitten suunniteltu tai ei...) riskejä luettelin ja en nyt mitenkään lähtisi väheksymään...esim. tuo että perinataalikuolleisuuden riski 8 kertaistuu...aika suuri lukema mielestäni..enkä taatusti antaisi itselleni koskaan anteeksi vauvani kuolemaa, mikäli se johtuisi em. syystä... mutta kukin taaplatkoon tyylillään..."

Voi luoja varjele taas tätäkin kommenttia! :| Luuletko että minä antaisin anteeksi jos vauva vahingoittuisi/kuolisi jäätyään jumiin synnytyskanavaan tms??

Jaa että moni tuntuu "käyvän päälle" noh... hmmm...
 
Alkuperäinen kirjoittaja salkkis:
"mä tuolla edellä niitä sektion (oli sitten suunniteltu tai ei...) riskejä luettelin ja en nyt mitenkään lähtisi väheksymään...esim. tuo että perinataalikuolleisuuden riski 8 kertaistuu...aika suuri lukema mielestäni..enkä taatusti antaisi itselleni koskaan anteeksi vauvani kuolemaa, mikäli se johtuisi em. syystä... mutta kukin taaplatkoon tyylillään..."

Voi luoja varjele taas tätäkin kommenttia! :| Luuletko että minä antaisin anteeksi jos vauva vahingoittuisi/kuolisi jäätyään jumiin synnytyskanavaan tms??

Jaa että moni tuntuu "käyvän päälle" noh... hmmm...
just niin... täällä kun ei saa ilmaista itseään mitenkään, mikä poikkeaa massasta... ei kun kaikki siis sectiojonoon vaan, ettei ne vauvat vaan juutu kanavaan...db
 

Yhteistyössä