Perätilasynnytys vs. sektio?

Elikkäs, valinnan edessä olen. Vielä ei ole 100% varmuutta saanko alakautta synnyttää, mutta luultavasti jos vauvan pää on oikeassa asennossa synnyttäessä.

Eli, muuten valitsisin sektion, mutta pelkään sitä ihan törkeän paljon.
En niinkään leikkauksen jälkeistä aikaa vaan aikaa ennen sitä ja leikkauksen aikana.
Lisäksi pelkään kuolevani siihen tai että saan komplikaatioita siitä tms.

Lisäksi minulla on piikkikammo, joten olisin jo horkassa epiduraalista/spinaalista ja tipasta.
Edellisessä synnytyksessä en niitä ottanut edes kun pelkäsin niin paljon.... 8)

Pelkään toki myös perätilasynnytyksen riskejä ym.

Synnytyssairaala on TAYS.

Vauvan koko-arvio oli eilen (rv36+6 2800g)

Ja nyt on rv 37+0

Lisäksi pelottaa se, että sektio aika olisi vasta rv 39+ jtn ja esikoinen syntyi 38+2.

Kokemuksia? Neuvoja?
 
"yksi"
Itse taas en uskaltaisi synnyttää perätilavauvaa. Jos jääkin päästä jumiin, se on vakava asia.

Spinaali / epiduraali ei oikeastaan edes satu. Se on samanlainen pieni pistos kuin verikokeessa. Ja voit toivoa että sen antaa ammattilainen koska pelkäät. Itselleni pelkopolin potilaana kirjattiin jo etukäteen että minua saa hoitaa vain kokeneet hoitajat.

Minäkin pelkäsin sektiota kamalasti, mutta siinä se meni, kun ei siinä oikein mahda mitään :D Mies sai olla mukana salissa ja hänen silittelynsä rauhoitti hyvin, samoin se kun hoitaja kävi vähän väliä juttelemassa niitä näitä. En tiedä saako sektiota ennen rauhoittavaa pyytäessään, mutta itse aion kysyä rauhoittavaa jos minut leikataan vielä.

Sinänsä pääset helpommalla jos synnytys käynnistyy ennen leikkauspäivää, koska pääset silloin heti leikkaukseen etkä joudu odottamaan tuntikausia sairaalassa että koska leikkaussali on vapaana.
 
Perätilasynnytyksen ottaisin heti kättelyssä, mutta pelottaa, että olenkin liian itsekäs ja asetan vauvan vaaraan.. Jos sattuukin jotain niin en tiedä miten voin elää syyllisyyden kanssa..

Ja sekin, että jos sen valitsen ja sitten synnytys meneekin syystä tai toisesta sektioon, niin vituttaisi.
 
En pelkää että pistäminen sattuu tms. en vain tiedä mitä piikeissä pelkään..
pelkään lisäksi puudutuksista mahdollisesti tulevia sivuoireita tms.

Mutta tuo on hyvä vinkki jos sektioon päädyn, että vaadin osaavaa henkilökuntaa.

Ja minun mieheni on kyllä niin puupää että luulen että selviäisin pelkän hoitajan kanssa paremmin! :D Mies varmaan kattelisi leikkausta ja yökkisi siinä ja selostaisi mulle että "hyi saatana, ny ne leikkaa sun rasvaas! ootpa muuten rasvanen" tms.. :D
 
  • Tykkää
Reactions: Muua
"vierailee"
Itse sinun on se asia päätettävä. Varmasti löytyy yhtä monta sektion puolesta ja yhtä monta alatiesynnytyksen puolesta. Itse olen sen alatiesynnytyksen kannalla,jos on todettu,että vauva hyvin mahtuu perätilassakin tulemaan. Siinä täytyy kyllä olla oma motivaatio kohdillaan,että melkein sinun tilallasi kaikesta piikkikammosta huolimatta valitsisin sektion.
 
"vierailee"
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsimätön odottaja;28349543:
Perätilasynnytyksen ottaisin heti kättelyssä, mutta pelottaa, että olenkin liian itsekäs ja asetan vauvan vaaraan.. Jos sattuukin jotain niin en tiedä miten voin elää syyllisyyden kanssa..

Ja sekin, että jos sen valitsen ja sitten synnytys meneekin syystä tai toisesta sektioon, niin vituttaisi.
Näitä samoja asioita myös puntaroin miettiessäni oman perätilavauvani syntymätapaa. Sektiota kammosin yli kaiken ja siksi oma motivaatio olikin huipussaan kun alakautta synnytin. Täysin riskitöntä vaihtoehtoa ei valitettavasti ole. Suunniteltu sektiokaan ei välttämättä suju suunnitelmien mukaan.
 
"yksi"
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsimätön odottaja;28349601:
Niin varmasti löytyy, mutta yritänkin tehdä päätöstä, joten kokemukset ovat siksi tervetulleita.

Niin mutta tuleeko sektioista yhtään mitään jos äiti tärisee ja pelkää hysteerisenä.
No minä tärisin ja pelkäsin ihan hulluna ja sain lievän paniikkikohtauksenkin leikkauksen aikana (ilmeni hyperventilaationa tai jotain kun en saanut enää hengitettyä). Hoitajat vaan käskivät hengittää syvään ja laittoivat happinaamarin naamalle, meni hetkessä ohi.

En ole kuullut puudutusten sivuoireista, mutta itse sain spinaalipäänsäryn 2 päivää leikkauksen jälkeen. Sekin voi kai itsestään parantua mutta minä sain veripaikan jolla se korjaantui.
 
[QUOTE="yksi";28349633]No minä tärisin ja pelkäsin ihan hulluna ja sain lievän paniikkikohtauksenkin leikkauksen aikana (ilmeni hyperventilaationa tai jotain kun en saanut enää hengitettyä). Hoitajat vaan käskivät hengittää syvään ja laittoivat happinaamarin naamalle, meni hetkessä ohi.

En ole kuullut puudutusten sivuoireista, mutta itse sain spinaalipäänsäryn 2 päivää leikkauksen jälkeen. Sekin voi kai itsestään parantua mutta minä sain veripaikan jolla se korjaantui.[/QUOTE]

Mikä on veripaikka? :eek:oo
 
"yksi"
[QUOTE="yksi";28349633]No minä tärisin ja pelkäsin ihan hulluna ja sain lievän paniikkikohtauksenkin leikkauksen aikana (ilmeni hyperventilaationa tai jotain kun en saanut enää hengitettyä). Hoitajat vaan käskivät hengittää syvään ja laittoivat happinaamarin naamalle, meni hetkessä ohi.

En ole kuullut puudutusten sivuoireista, mutta itse sain spinaalipäänsäryn 2 päivää leikkauksen jälkeen. Sekin voi kai itsestään parantua mutta minä sain veripaikan jolla se korjaantui.[/QUOTE]

Siis jäi vähän juttu kesken :D Eli vaikka tärisin ja pelkäsin, ei haitannut leikkausta ja hoitaja sai hyvin rauhoiteltua. Ja sen aikaa kun sain pitää vauvaa rinnalla, en edes muistanut että mahan kimpussa ollaan.
 
nooo
Valitsisin alatien. Kolme ystävääni synnyttänyt perätilavauvan alateitse tuossa omassa sairaalassani ja kaikilla vain positiivisia kokemuksia. Ajattelen, että alatie on turvallisempi kun kyseessä uudelleensynnyttäjä, jolla takana sujuva alatiesynnytys, lantio ja vauvan koko tutkittu kunnolla.

Jos sulla takana hyvä alatiesynnytys ja kaikki sairaalan kriteerit täyttyy, niin anna mennä vaan:)
 
"jjjj"
Mä melkein jänistin perätilasektiosta juuri ennen leikkausta, mutta onneksi päädyin siihen! Vauvalla oli napanuora kaulan/ yläkropan ympärillä ja muutenkin oli arvioitua isompi. Lääkäri sanoi, että ihan oikean ratkaisun tein. :p
 
"yksi"
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsimätön odottaja;28349686:
Mikä on veripaikka? :eek:oo
No tätä ei ole sun kiva kuulla, mutta siinä otetaan verta ja laitetaan se samaan paikkaan kuin se puudutus, eli selkäytimeen. Mutta spinaalipäänsärky on harvinaista puudutuksen jälkeen, sitä ei kannata pelätä.
 
kas siinäpä pulma
Noh, moni sanoo syyksi miksi ei halua perätilassa synnyttää lasta, että kun se pää voi jäädä jumiin.
Tätä varten kuitenkin vauvasta tehdään kokoarvio ja lantio kuvataan magneettikuvauksella. Käsittääkseni riskiä pään juuttumiseen lisää se, että koska pää tulee viimeisenä, se ei kerkeä muotoutua samalla tavalla kuin raivotilassa syntyvillä pään auratessa ensimmäisenä synnytyskanavaan. Mutta tosiaan, se riski minimoidaan kuvaamalla lantio.

Tähän tulee nyt joku kertomaan, että kun "tutun tutun tutulla" tai tuttavallisemmin "yhdellä tutulla" jäi pää kiinni ja tuli vamma. Milloin? 30 vuotta sitten saunan lauteilla? Ylläriperätilassa, milloin ei ollut lantioo kuvattu? Yhtäkään synnytyskertomusta en ole lukenut, jossa joku kertoisi itse, että kuvattiin ja silti ei mahtunutkaan ulos h-hetkellä!!

Pt-synnytykseen negatiivisesti suhtautuvat sanovat myös että lääkärit ajavat naisia perätilasynnytykseen, koska synnytys alakautta on halvempaa sairaalalle kuin varustaa leikkausali lääkäreineen, kätilöineen ja toimenpiteineen. Varmaan pitääkin paikkansa, että alakautta synnytys on edukkaampi, mutta pt tapauksissa mukana on silti väkeä lääkäristä ja kätilöistä lähtien ja valmius sektioon on koko ajan olemassa.
Toisaalta uskon, että jotkut opetussairaalat tukevat, ohjaavat perätilasynnytykseen, jotta oppi pysyy yllä ptsynnytyksissä, koska on pystyttävä hoitamaan perätilasynnytyksiä jotka tulevat yllättäen eteen.
SILTIKÄÄN, EN MILLÄÄN USKO, että lääkärit antaisivat luvat perätilasynnytykseen, jos synnyttäjällä ei ole edellytyksiä synnyttää lasta turvallisesti!

Toki perätila synnytykseen liittyy kohonneita riskejä verrattuna normi synnytykseen, kuten napanuoran litistymiseen liittyen, kun vauvalla on vielä pää sisällä ja nuora onkin jumissa vauvan ja synnytyskanavan välissä, mutta riski on vasta riski, eikä todennäköisyys. Samalla tavalla rt-synnytyksissä tulee ylläreitä eteen.
Perätilasynnytyksessä äidin työskentely ja ohjeiden noudattaminen on tärkeää, koska vauvaan ei voi koskea ennen kuin se on tullut tiettyyn asti, oliko lapoihin asti, ulos, koska jos vauvaan koskee ja kädet on vielä kohdussa niin refleksinä vauva läväyttää kädet auki kohtuun.

Itse jouduin miettimään ja pohtimaan asiaa paljonkin, kun vauva oli perätilassa ja olisin halunnut synnyttää alakautta. Asiaa tuki vauvan pieni koko ja että oli yksi synnytys takana joka meni hyvin. Mutta lantion mitat eivät riittäneet joten sektio päätös tuli automaattisesti.

Minun mielestä lääkärin mielipiteeseen siitä, onko sinun turvallinen synnyttää alakautta, pitää voida luottaa. Hyvin valmisteltu perätilasynnytys on ymmärtääkseni riskeiltään samaa luokkaa kuin normisynnytys.

Siihen minä olisin päätynyt, kaikkien epäilyjeni jälkeen. Mietin riskejä perätilasynnykseen ja periaatteessa ajattelen, että onhan se vauvalle yksinkertaisempaa tulla sektiolla maailmaan kuin pungeta se ala kautta. Mutta niin ajattelen samassa suhteessa, että sektio on vauvalle tapahtumiltaan vähemmän riskialtista kuin rt:ssa syntynyt lapsi. Eihän kukaan voi ennustaa miten synnytys sujuu ja mitä siinä tapahtuu vauvalle vaikka se olisi oikein päin.
MUTTA; sektio ei ole äidille, eikä vauvalle luonnonmukaista. Ei luontoemo ole tarkoittanut, että että vauvoja nipsnaps leikellään maailmaan, onhan se vauvalle aika radikaali "ilmaston muutos". Uskon siis, että vauva saa ne mikrobit vai mitkä lienee sieltä synnytyskanavasta mitkä vaikuttaa myöhemmin mahdollisesti vauvan terveyteen. Ja että hengityksen on tarkoitettu käynnistyvän niin, että ne vedet pusertuu keuhkoista ulos synnytyksen aikana. Ja sektiossa on äidille enemmän riskejä kuin alakauttasynnytyksessä, veritulppaa ja haavan/kohdun tulehdukset, mutta toisaalta ajattelen niin että jos joku veritulppa on tullakseen niin sitten se tulee. En aijo pysytellä seinien sisällä vain sen pelossa, että ulkona saattaa liukkaimmilla keleillä kaatua ja vammautua pahasti.

(Ensisynnyttäjälle pt:ssä on vielä sellainen momentti, vaikka muuten kaikki tukisikin synnytystä alakautta, että itse ei ehkä osaa ennustaa miten oma pää ja kroppa toimii ylipäätää synnytyksessä. Kun kaikki on muutenkin jännää niin kannattaako ottaa enää lisä stressiä pt synnytyksestä. Mutta jos on luottavaisin mielin menossa synnyttämään niin miksi ei.)

Ap:lle kaiken tämän sepostuksen jälkeen sanoisin, että mieti ja punnitse vaihtoehtoja, juttele lääkärin, kätilön, terkan kanssa ja tee ratkaisu heiltä saatujen fakojen ja sen lopuksi sen päätät sen pohjalta, mikä susta tuntuu parhaimmalle. Jos ahdistaa sektio liikaa niin synnytä alakautta jos siihen lupa annetaan. Lääkäriin pitää pystyä luottamaan ja omiin tuntemuksiin.

Netistä löytää usein vain ne kauhukertomukset ja vääristellyt kuvat ja subjektiiviset tuntemukset epäonnistuneista tapauksista. Eli netti"faktojen" peusteella ei kannata tehdä päätöksiä.

Jos valitset sektion tai se sulle määrätään ja vauva alkaakin syntyä aikasempaa niin sitten sektio tehdään päivystysluontoisena, eli ei hätäsektio vaan siinä on aikaa valmistella. Spinaalipuudutus on aika harmiton laitettaessa. Ja tipan ym laitot ja piikitykset ovat ohi ennenkuin huomaatkaan. Hyvä tukihenkilö mukaan joka pitää ajatukset piikeistä poissa. Ja kerrot huolesi piikkikammosta sairaalassa. Älä anna piikkikammon olla este sektiolle jos liikaa pelkään pt:n riskejä.

itse pohdin myös tuota, että olenko itsekäs, että haluan synnyttää alakautta vaikka joku järki huutaa että sektio on vähemmän riskinen kun tapahtumien kulkua voidaan paremmin kontrolloida. Mutta sitten ajattelin antaa päätöksen lääkärin käsiin ja luottaa siihen, mitä he sanovat.

Tsemppiä pohdintoihin ja olisi kiva kuulla mihin päädyit tai mitä lääkäri sanoi.
 
Valitsisin alatien. Kolme ystävääni synnyttänyt perätilavauvan alateitse tuossa omassa sairaalassani ja kaikilla vain positiivisia kokemuksia. Ajattelen, että alatie on turvallisempi kun kyseessä uudelleensynnyttäjä, jolla takana sujuva alatiesynnytys, lantio ja vauvan koko tutkittu kunnolla.

Jos sulla takana hyvä alatiesynnytys ja kaikki sairaalan kriteerit täyttyy, niin anna mennä vaan:)
magneettikuvissa olen käynyt, tuloksia en vielä tiedä, mutta jos nyt synnytys alkaisi ennen seuraavan viikon aikaa niin olisihan se siellä tiedoissa.
Mutta uskon, että lantio on tilava ja näin sanoi lääkärikin käsikopelolla. Lisäksi esikoisen synnytyksessä ei ollut ongelmia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kas siinäpä pulma;28349731:
Noh, moni sanoo syyksi miksi ei halua perätilassa synnyttää lasta, että kun se pää voi jäädä jumiin.
Tätä varten kuitenkin vauvasta tehdään kokoarvio ja lantio kuvataan magneettikuvauksella. Käsittääkseni riskiä pään juuttumiseen lisää se, että koska pää tulee viimeisenä, se ei kerkeä muotoutua samalla tavalla kuin raivotilassa syntyvillä pään auratessa ensimmäisenä synnytyskanavaan. Mutta tosiaan, se riski minimoidaan kuvaamalla lantio.

Tähän tulee nyt joku kertomaan, että kun "tutun tutun tutulla" tai tuttavallisemmin "yhdellä tutulla" jäi pää kiinni ja tuli vamma. Milloin? 30 vuotta sitten saunan lauteilla? Ylläriperätilassa, milloin ei ollut lantioo kuvattu? Yhtäkään synnytyskertomusta en ole lukenut, jossa joku kertoisi itse, että kuvattiin ja silti ei mahtunutkaan ulos h-hetkellä!!

Pt-synnytykseen negatiivisesti suhtautuvat sanovat myös että lääkärit ajavat naisia perätilasynnytykseen, koska synnytys alakautta on halvempaa sairaalalle kuin varustaa leikkausali lääkäreineen, kätilöineen ja toimenpiteineen. Varmaan pitääkin paikkansa, että alakautta synnytys on edukkaampi, mutta pt tapauksissa mukana on silti väkeä lääkäristä ja kätilöistä lähtien ja valmius sektioon on koko ajan olemassa.
Toisaalta uskon, että jotkut opetussairaalat tukevat, ohjaavat perätilasynnytykseen, jotta oppi pysyy yllä ptsynnytyksissä, koska on pystyttävä hoitamaan perätilasynnytyksiä jotka tulevat yllättäen eteen.
SILTIKÄÄN, EN MILLÄÄN USKO, että lääkärit antaisivat luvat perätilasynnytykseen, jos synnyttäjällä ei ole edellytyksiä synnyttää lasta turvallisesti!

Toki perätila synnytykseen liittyy kohonneita riskejä verrattuna normi synnytykseen, kuten napanuoran litistymiseen liittyen, kun vauvalla on vielä pää sisällä ja nuora onkin jumissa vauvan ja synnytyskanavan välissä, mutta riski on vasta riski, eikä todennäköisyys. Samalla tavalla rt-synnytyksissä tulee ylläreitä eteen.
Perätilasynnytyksessä äidin työskentely ja ohjeiden noudattaminen on tärkeää, koska vauvaan ei voi koskea ennen kuin se on tullut tiettyyn asti, oliko lapoihin asti, ulos, koska jos vauvaan koskee ja kädet on vielä kohdussa niin refleksinä vauva läväyttää kädet auki kohtuun.

Itse jouduin miettimään ja pohtimaan asiaa paljonkin, kun vauva oli perätilassa ja olisin halunnut synnyttää alakautta. Asiaa tuki vauvan pieni koko ja että oli yksi synnytys takana joka meni hyvin. Mutta lantion mitat eivät riittäneet joten sektio päätös tuli automaattisesti.

Minun mielestä lääkärin mielipiteeseen siitä, onko sinun turvallinen synnyttää alakautta, pitää voida luottaa. Hyvin valmisteltu perätilasynnytys on ymmärtääkseni riskeiltään samaa luokkaa kuin normisynnytys.

Siihen minä olisin päätynyt, kaikkien epäilyjeni jälkeen. Mietin riskejä perätilasynnykseen ja periaatteessa ajattelen, että onhan se vauvalle yksinkertaisempaa tulla sektiolla maailmaan kuin pungeta se ala kautta. Mutta niin ajattelen samassa suhteessa, että sektio on vauvalle tapahtumiltaan vähemmän riskialtista kuin rt:ssa syntynyt lapsi. Eihän kukaan voi ennustaa miten synnytys sujuu ja mitä siinä tapahtuu vauvalle vaikka se olisi oikein päin.
MUTTA; sektio ei ole äidille, eikä vauvalle luonnonmukaista. Ei luontoemo ole tarkoittanut, että että vauvoja nipsnaps leikellään maailmaan, onhan se vauvalle aika radikaali "ilmaston muutos". Uskon siis, että vauva saa ne mikrobit vai mitkä lienee sieltä synnytyskanavasta mitkä vaikuttaa myöhemmin mahdollisesti vauvan terveyteen. Ja että hengityksen on tarkoitettu käynnistyvän niin, että ne vedet pusertuu keuhkoista ulos synnytyksen aikana. Ja sektiossa on äidille enemmän riskejä kuin alakauttasynnytyksessä, veritulppaa ja haavan/kohdun tulehdukset, mutta toisaalta ajattelen niin että jos joku veritulppa on tullakseen niin sitten se tulee. En aijo pysytellä seinien sisällä vain sen pelossa, että ulkona saattaa liukkaimmilla keleillä kaatua ja vammautua pahasti.

(Ensisynnyttäjälle pt:ssä on vielä sellainen momentti, vaikka muuten kaikki tukisikin synnytystä alakautta, että itse ei ehkä osaa ennustaa miten oma pää ja kroppa toimii ylipäätää synnytyksessä. Kun kaikki on muutenkin jännää niin kannattaako ottaa enää lisä stressiä pt synnytyksestä. Mutta jos on luottavaisin mielin menossa synnyttämään niin miksi ei.)

Ap:lle kaiken tämän sepostuksen jälkeen sanoisin, että mieti ja punnitse vaihtoehtoja, juttele lääkärin, kätilön, terkan kanssa ja tee ratkaisu heiltä saatujen fakojen ja sen lopuksi sen päätät sen pohjalta, mikä susta tuntuu parhaimmalle. Jos ahdistaa sektio liikaa niin synnytä alakautta jos siihen lupa annetaan. Lääkäriin pitää pystyä luottamaan ja omiin tuntemuksiin.

Netistä löytää usein vain ne kauhukertomukset ja vääristellyt kuvat ja subjektiiviset tuntemukset epäonnistuneista tapauksista. Eli netti"faktojen" peusteella ei kannata tehdä päätöksiä.

Jos valitset sektion tai se sulle määrätään ja vauva alkaakin syntyä aikasempaa niin sitten sektio tehdään päivystysluontoisena, eli ei hätäsektio vaan siinä on aikaa valmistella. Spinaalipuudutus on aika harmiton laitettaessa. Ja tipan ym laitot ja piikitykset ovat ohi ennenkuin huomaatkaan. Hyvä tukihenkilö mukaan joka pitää ajatukset piikeistä poissa. Ja kerrot huolesi piikkikammosta sairaalassa. Älä anna piikkikammon olla este sektiolle jos liikaa pelkään pt:n riskejä.

itse pohdin myös tuota, että olenko itsekäs, että haluan synnyttää alakautta vaikka joku järki huutaa että sektio on vähemmän riskinen kun tapahtumien kulkua voidaan paremmin kontrolloida. Mutta sitten ajattelin antaa päätöksen lääkärin käsiin ja luottaa siihen, mitä he sanovat.

Tsemppiä pohdintoihin ja olisi kiva kuulla mihin päädyit tai mitä lääkäri sanoi.
kiitos hyvistä neuvoista! Ja en itse usko tuohon että lääkärit painostaisivat suuntaan tai toiseen, sillä omani oli kovinkin mitäänsanomaton kumpaankaan vaihtoehtoon. Olisi jopa varannut sektioajan jos olisin niin halunnut.

Yritän muistaa tulla kertomaan sitten kun aika on.. :)
 
kas siinäpä pulma
lisään vielä sen, että hus:n alueella ei saa rauhoittavaa ennen sektiota koska se vaikuttaa vauvaan. Tai näin ainakin ohjelapuissa luki.
Spinaalista vissiin voi tulla voimakasta kutinaa ja tuo päänsärky, mutta ne ovat harvinaisia kuitenkin.
 
J-t harmaana
Mulla oli takana yksi alatiesynnytys, kun vaihtoehtona oli joko sektio tai perätilasynnytys. Mitään lantion kokoja ei mitattu, lääkäri arvoi vaan, että hyvin mahtuu tulemaan. Valitsin sektion. Salissa lääkärikin totesi että oli hyvä ratkaisu, tytön napanuora oli kaulan ympärillä ja niin lyhyt, että olis ollut todella vaarallista syntyä alakautta.
 
"äitee"
Minulla takana perätilalapsen synnytys alakautta ja meni kaikin puolin nappiin. Ponnistaminen on kova homma, kun siinä ei riitä, että saat pään näkyville vaan lähes koko vauva pitää puskea ulos.

Mutta etukäteen on hyvin vaikea sanoa kumpi on parempi/pahempi vaihtoehto, koska kaikkea ei voi etukäteen tietää. Muista kuitenkin, että pt-synnytyksessä on aina valmius sektioon ja hlökuntaa enempi käsillä.
 
"vieras"
Oma kokemus on perätilasektiosta. Ahtaiden lantiomittojen takia en saanut yrittää alatiesynnytystä. Mun tapauksessa sektio meni vähän vituiks, ulosautto oli erittäin vaikea ja kohtuun jouduttiin tekemään tosi iso apuviilto, minkä vuoksi ei saatu yrittää seuraavaa raskautta heti kun haluttiin vaan piti odottaa. Nyt sitten odotellaan sitä seuraavaa raskautta, ja raskausaikana tulee olemaan tarkka seuranta äitiyspolilla kohturuptuurariskin vuoksi ja alatiesynnytystä ei edes harkita tällä kertaa. Todennäköisesti mun kudostyypillä meidän lapsiluku jääkin sitten kahteen, koska seuraavasta sektiosta ei ilmeisesti ole odotettavissa yhtään aiempaa helpompaa, ja kiinnikkeiden ja arpikudoksen määrä kasvaa joka kierroksella.

Yleensähän sektiot menee paremmin. Ja toki alatiesynnytys olisi voinut mennä vielä huonommin. Sain ihanan, pienen, terveen lapsen hengissä maailmaan, ja olen siitä kiitollinen. Jos olisi ollut mahdollisuus tai jos tulevaisuudessa olisi mahdollisuus valita, valitsisin alatiesynnytyksen, ehdottomasti. Mutta näköjään seuraava sektiokaan ei liikoja pelota kun kumit on heitetty nurkkaan :)
 
Saman kokenut
Itse olin hiljattain saman päätöksen edessä. Ja kaiken sen faktan perusteella mitä kuulin ammattilaisilta ja luin (tähän _ei_ kuulu maallikkojen kauhukertomukset netissä, vaan oikeat, luotettavat lähteet), olisin halunnut synnyttää alakautta. Alatiesynnytys perätilassa on nykykriteereillä ja -menetelmillä toteutettuna yhtä turvallinen kuin normaali alatiesynnytys. Kun lantion ja sikiön mitat on tutkittu ja tiedetään että se mahtuu alakautta, ei kiinni juuttumisen riskiä käytännössä juuri ole (jos olisi, eivät lääkärit antaisi lupaa alatiesynnytykseen). Lisäksi perätilasynnytyksessä on jatkuva sektiovalmius, sektioon siis päätyy heti, jos synnytys ei etene normaalisti. Henkilökuntaa on paikalla enemmän kuin normaalissa alatiesynnytyksessä ja vauvan vointia tarkkaillaan koko ajan.

Alatiesynnytys on sekä äidin että lapsen kannalta tilastollisesti se parempi vaihtoehto (äidin nopeampi toipuminen, lapsen vastustuskyvyn lisääntyminen, lapsen pienempi allergiariski, vähemmän komplikaatioita jne.). Itse olin todella harmissani kun jouduin alatiesynnytyssuunnitelmista huolimatta kiireellisesti keisarileikkaukseen. Olin jo ehtinyt keräämään "taistelutahtoa" perätilalapsen synnyttämiseen alakautta, ja itku pääsi kun kuulin että nyt pitääkin heti leikata, enkä saa edes yrittää alateitse (lapsivesi meni ennen aikojaan).

Edelleen nyt, sektion kokeneena, olisin toivonut voivani edes yrittää alatiesynnytystä perätilasta huolimatta. Sektio oli todella epämiellyttävä kokemus, kuten myös siitä toipuminen. Leikkauksessa kivut kyllä hävisivät, mutta venyttämisen ja "repimisen" tunne ei, tuntui kuin sisäelimeni revittäisiin yksi kerrallaan paljain käsin pois ja välillä vähän hämmennettäisiin avoinna olevaa vatsaa kovakouraisesti. Kun puudutus lakkasi, alkoivat helvetilliset kivut ja kipuilua jatkui viikkoja. Kotona en olisi pärjännyt yksin, jo sängystä nouseminen ja vessakäynnit olivat työn ja tuskan takana. Moni normaalijuttu (kuten kumartuminen, vartalon taivuttaminen, muutamaa kiloa painavempien tavaroiden nostaminen, hidasta hiippailua reippaampi kävely ym ym ym) oli täysin mahdotonta pari ensimmäistä viikkoa. Leikkauksessa en saanut vauvaa ollenkaan rinnalle vaikka sillä olikin kaikki hyvin, vauva vaan vilautettiin minulle ja vietiin pestäväksi. Ensimmäiset tunnit vauva oli kapaloituna ja olisin niin paljon toivonut näkeväni lapsestani muutakin kuin kasvot. Aivan erilaista kuin olin kuvitellut synnytysten jälkeisten tuntien olevan. Toki olen onnellinen terveestä lapsesta, mutta silti olisin toivonut asioiden sujuneen toisin.

Mieti tarkkaan, ja miten päätätkin, tsemppiä tulevaan!
 
"vieras"
Edelleen nyt, sektion kokeneena, olisin toivonut voivani edes yrittää alatiesynnytystä perätilasta huolimatta. Sektio oli todella epämiellyttävä kokemus, kuten myös siitä toipuminen. Leikkauksessa kivut kyllä hävisivät, mutta venyttämisen ja "repimisen" tunne ei, tuntui kuin sisäelimeni revittäisiin yksi kerrallaan paljain käsin pois ja välillä vähän hämmennettäisiin avoinna olevaa vatsaa kovakouraisesti. Kun puudutus lakkasi, alkoivat helvetilliset kivut ja kipuilua jatkui viikkoja. Kotona en olisi pärjännyt yksin, jo sängystä nouseminen ja vessakäynnit olivat työn ja tuskan takana. Moni normaalijuttu (kuten kumartuminen, vartalon taivuttaminen, muutamaa kiloa painavempien tavaroiden nostaminen, hidasta hiippailua reippaampi kävely ym ym ym) oli täysin mahdotonta pari ensimmäistä viikkoa. Leikkauksessa en saanut vauvaa ollenkaan rinnalle vaikka sillä olikin kaikki hyvin, vauva vaan vilautettiin minulle ja vietiin pestäväksi. Ensimmäiset tunnit vauva oli kapaloituna ja olisin niin paljon toivonut näkeväni lapsestani muutakin kuin kasvot. Aivan erilaista kuin olin kuvitellut synnytysten jälkeisten tuntien olevan. Toki olen onnellinen terveestä lapsesta, mutta silti olisin toivonut asioiden sujuneen toisin.

Mieti tarkkaan, ja miten päätätkin, tsemppiä tulevaan!

Minusta se mahan tonkiminen tuntui siltä kun joku olisi kaivellut käsilaukkua oikein antaumuksella. Olikohan mulla kovakin lääkitys, mutta se oli lähinnä hauskaa :) Välillä se rempominen oli sen verran väkivaltaista (kirjoittaja siis sama kuin tuolla yllä kun mainitsin vaikean ulosauton) että mietin jo putoanko pöydältä :D Koko akka heilui kun keskivartaloa vatkattiin. Ja tätä en sano pelottelutarkoituksessa, se oli se kiva osuus.

Minua myös jäi eniten kaihertamaan sektion jälkeinen aika. Minulla vilautettiin vauvan varpaat ja seuraavan kerran tapasimme 4h kuluttua, vaikka siis vauvalla tai minulla ei ollut mitään hätää. Minulle ei edes kerrottu sitä hetkeä kun vauva otettiin mahasta vaan minun piti kysyä, eivät kai pitäneet oleellisena kertoa että lapseni on nyt sitten syntynyt :( Ei ollut kovin äitimäinen olo. Ensimmäisten parin vuorokauden jälkeen toivuin kyllä nopeasti ja kipujenkin kanssa tuli toimeen, hemoglobiinin hiipiminen sieltä 77:sta ylöspäin vei toki aikaa...
 

Yhteistyössä