Perätilasynnytys vs. sektio?

"jossu"
[QUOTE="yksi";28349715]No tätä ei ole sun kiva kuulla, mutta siinä otetaan verta ja laitetaan se samaan paikkaan kuin se puudutus, eli selkäytimeen. Mutta spinaalipäänsärky on harvinaista puudutuksen jälkeen, sitä ei kannata pelätä.[/QUOTE]

ja veripaikan laitto on niin nopea ja näppärä toimenpide, että sitä ei myöskään kannate pelätä. itselleni laitettu kaksi kertaa, tiedän, mistä kyse.
 
"jossu"
Itse jouduin kans vähän aikaa sitten miettiin asiaa. Pelkäsin molempia vaihtoehtoja. Juttelin useamman lääkärin kanssa, vauvaa ultrattiin jne. Kuulin oikeita faktoja, realistisesti kerrottuina. Lopulta mulla ratkaisi päätökseni pt-synnytyksestä se, että lantioni on tilava (usea synnytys takana, yksi 4,8-kiloinen lapsi ilman ongelmia synnytetty), vauvan kokoarvio oli alle sen3,5kg, rinnan ja pää ympäryssuhteet kunnossa ja kammo sektiota kohtaan. Ajatuksenani oli, etten menetä mitään, jos kokeilen pt-synnytystä. joka tapauksessa puolet tai ylikin puolet pt-synnytyksistä menee sektioon. Ja jos pt onnistuisi, toipuminen olisi paljon nopeampaa. Lisäksi porukkaa salissa olisi paljon enempi, kuin normaalisynnytyksessä. Ja lääkäri auttaisi vauvan pään ulos, kun hartiat on tullu.

Äidillä pitää olla kuitenkin tahto ja motivaatio kohdilla, että pt-synnytystä edes suunnitellaan. Hankala päätös se on. Itslläni tilanne lopulta ratkesi, kun vauva kääntyi oikein päin aivan lopussa.

Tsemppiä!
 
Kun mä menin sairaalaan vesien menon jälkeen ja vauva pyöri vielä kuusi kertaa ympäriinsä siellä, kysyttiin ja sanoin että mieluummin alakautta perätilassa.(yksi sektio takana silloin)
No vauva sitten saatiin vielä uudestaan kiikkiin pää alaspäin, mutta päätyi silti sektioon prkl... Edelleen valitsisin mieluummin alateitse, mutta kahden sektion jälkeen se on jo liian vaarallista oli miten päin tahansa joten pakko mennä vaan leikkaukseen... En ole kauhea sektiofani, mutta se on edessä jos lapsia vielä haluan.

Vähän hankala sano mitä sinun tulisi tehdä, mutta itse en missään nimessä menisi leikattavaksi jos voisi valita jos vaihtoehtona luonnollinen synnytys. Vaikka sitten perätilassa kun lantio mitattu tarkkaan...
 
Toisenlainen kokemus
Itse olin hiljattain saman päätöksen edessä. Ja kaiken sen faktan perusteella mitä kuulin ammattilaisilta ja luin (tähän _ei_ kuulu maallikkojen kauhukertomukset netissä, vaan oikeat, luotettavat lähteet), olisin halunnut synnyttää alakautta. Alatiesynnytys perätilassa on nykykriteereillä ja -menetelmillä toteutettuna yhtä turvallinen kuin normaali alatiesynnytys. Kun lantion ja sikiön mitat on tutkittu ja tiedetään että se mahtuu alakautta, ei kiinni juuttumisen riskiä käytännössä juuri ole (jos olisi, eivät lääkärit antaisi lupaa alatiesynnytykseen). Lisäksi perätilasynnytyksessä on jatkuva sektiovalmius, sektioon siis päätyy heti, jos synnytys ei etene normaalisti. Henkilökuntaa on paikalla enemmän kuin normaalissa alatiesynnytyksessä ja vauvan vointia tarkkaillaan koko ajan.

Alatiesynnytys on sekä äidin että lapsen kannalta tilastollisesti se parempi vaihtoehto (äidin nopeampi toipuminen, lapsen vastustuskyvyn lisääntyminen, lapsen pienempi allergiariski, vähemmän komplikaatioita jne.). Itse olin todella harmissani kun jouduin alatiesynnytyssuunnitelmista huolimatta kiireellisesti keisarileikkaukseen. Olin jo ehtinyt keräämään "taistelutahtoa" perätilalapsen synnyttämiseen alakautta, ja itku pääsi kun kuulin että nyt pitääkin heti leikata, enkä saa edes yrittää alateitse (lapsivesi meni ennen aikojaan).

Edelleen nyt, sektion kokeneena, olisin toivonut voivani edes yrittää alatiesynnytystä perätilasta huolimatta. Sektio oli todella epämiellyttävä kokemus, kuten myös siitä toipuminen. Leikkauksessa kivut kyllä hävisivät, mutta venyttämisen ja "repimisen" tunne ei, tuntui kuin sisäelimeni revittäisiin yksi kerrallaan paljain käsin pois ja välillä vähän hämmennettäisiin avoinna olevaa vatsaa kovakouraisesti. Kun puudutus lakkasi, alkoivat helvetilliset kivut ja kipuilua jatkui viikkoja. Kotona en olisi pärjännyt yksin, jo sängystä nouseminen ja vessakäynnit olivat työn ja tuskan takana. Moni normaalijuttu (kuten kumartuminen, vartalon taivuttaminen, muutamaa kiloa painavempien tavaroiden nostaminen, hidasta hiippailua reippaampi kävely ym ym ym) oli täysin mahdotonta pari ensimmäistä viikkoa. Leikkauksessa en saanut vauvaa ollenkaan rinnalle vaikka sillä olikin kaikki hyvin, vauva vaan vilautettiin minulle ja vietiin pestäväksi. Ensimmäiset tunnit vauva oli kapaloituna ja olisin niin paljon toivonut näkeväni lapsestani muutakin kuin kasvot. Aivan erilaista kuin olin kuvitellut synnytysten jälkeisten tuntien olevan. Toki olen onnellinen terveestä lapsesta, mutta silti olisin toivonut asioiden sujuneen toisin.

Mieti tarkkaan, ja miten päätätkin, tsemppiä tulevaan!
Mä voisin sanoa että olen väkisin synnyttänyt yhden perätilasta ja kokemuksen perusteella suosittelen kaikkia valitsemaan keisarileikkauksen.

1.Toipuminen on paljon hitaampaa kuin ns. normaalisynnytyksessä koska perätilasynnytyksessäkin joudutaan leikkaamaan. (Asia jota lääkärit eivät hevillä tahdo kertoa)
2. Olen yhden synnyttänyt normaalisti tällöin kivunlievitys toimi, perätilasynnytyksessä ei toiminut. Ilmeisesti sikiö painoi jotakin hermoa, pitkästä 10. asteen kivusta oli seurauksena synnytystrauma.
3. Hetki jolloin perätilasynnytyksen voi muuttaa vielä keisarileikkaukseksi on erittäin lyhyt, sen jälkeen tämä tie on suljettu.

4. Onnistuneita perätila synnytyksiä on lopulta hyvin vähän, useimmat niistä joilla se ei onnistu eivät tule asiasta nettiin kertomaan. Syy on siinä että silloin kun perätila synnytys epäonnistuu sairaalat vaikenevat ja uhrit ovat yleensä liian traumatisoituneita pystyäkseen asiasta puhumaan tai kirjoittamaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsimätön odottaja;28374609:
No nyt kävi niin, että tänään oli kontrolliaika ja lääkäri päätti yrittää kääntämistä ja sehän onnistui! Toivotaan että pysyy oikein päin.
Ai olitkin jo laittanut, hieno juttu! :)
Älä lannistu jos vauva päättää kääntyä vielä. Mä menin vielä veden menon jälkeen siis. Käännettiin kahdesti joista toinen onnistui, sitten vauva kääntyi itse perätilaan takaisin, sitten itse raivotarjontaan ja sitten sivuttain. Sitten lääkäri vielä käänsi hyvin helposti kääntyvän vauvan raivotarjontaan ja vedet saatiin kunnolla menemään ja kiikissä oli HAH!

Vauvathan helposti kääntämisen jälkeen menevät miten lystäävät ja itse lannistuin turhaan kun kääntyi, siksi sanon. :D
 
"vieras"
Itse valitsisin ehdottomasti sektion, en tajua mikä into ihmisillä on synnyttää alakautta? Ihan yliarvostettua hommaa. Itsellä kokemus monesta alatiesynnytyksestä ja yhdestä kiireellisestä sektiosta joka kaikesta huolimatta ehdottomasti paras kokemus.
 
[QUOTE="vieras";28350086]Minusta se mahan tonkiminen tuntui siltä kun joku olisi kaivellut käsilaukkua oikein antaumuksella. Olikohan mulla kovakin lääkitys, mutta se oli lähinnä hauskaa :) Välillä se rempominen oli sen verran väkivaltaista (kirjoittaja siis sama kuin tuolla yllä kun mainitsin vaikean ulosauton) että mietin jo putoanko pöydältä :D Koko akka heilui kun keskivartaloa vatkattiin. Ja tätä en sano pelottelutarkoituksessa, se oli se kiva osuus.

Minua myös jäi eniten kaihertamaan sektion jälkeinen aika. Minulla vilautettiin vauvan varpaat ja seuraavan kerran tapasimme 4h kuluttua, vaikka siis vauvalla tai minulla ei ollut mitään hätää. Minulle ei edes kerrottu sitä hetkeä kun vauva otettiin mahasta vaan minun piti kysyä, eivät kai pitäneet oleellisena kertoa että lapseni on nyt sitten syntynyt :( Ei ollut kovin äitimäinen olo. Ensimmäisten parin vuorokauden jälkeen toivuin kyllä nopeasti ja kipujenkin kanssa tuli toimeen, hemoglobiinin hiipiminen sieltä 77:sta ylöspäin vei toki aikaa...[/QUOTE]

Niin mustakin se mahan tonkiminen oli lähinnä hasssua. Mietin siinä miten outoa että pötsi on levällään ja sielä leikellään eikä mua satu yhtään. Toipuminenkin lähti hyvin käyntiin mutta haavatulehdus toi omat kommervenkkinsä ei niin mukavine toimenpiteineen. Sekin harmitti että vauva käväs vaan rinnalla ja seuraavaksi näin osastolla päästyäni heräämöstä. Kummallakaan ei ollu mitää epänormaalia mikä ois estäny vieressä pitämisen. ELämäni pisimmät tunnit oottaa.
 
kanna
Itselläni kolme normaalisti pää eellä syntynyttä alakautta tullutta lasta ja neljäs meni perätilan takia sektioon.. olisin halunnut synnyttää alakautta, mutta vauva oli yli nelikiloinen eli riskit suuremmat kuin suunnitellussa sektiossa.. ei piikkejä ja puudutuksia kannata pelätä ja vauvan etuhan se sektio monesti on, äiti vaan kipiänä sen jälkeen aikansa. jospa löytyy apuvoimia hoitoon siis vauvan ja esikon ja äitinä saat rauhassa toipua on synnytystapa kumpi tahansa :) voimia koitokseen
 

Yhteistyössä