Pidätkö duunareita tyhmempinä?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Lapsuudenperheessäni on arvostettu akateemisuutta todella korkealle ja olen selvästi perinyt itse samanlaisen ajatusmallin.
Tiedän että duunari voi olla huippuälykäs ja akateeminen/korkeasti koulutettu taas nippanappa-normaaliälyinen.
Olen kuitenkin törmännyt niin useasti siihen että duunareita pidetään tyhmempinä ja niille vähän naureskellaan, tai ajatellaan ettei ihminen ole parempaan pystynyt tai äly riittänyt tarpeeksi pitkälle.
Olen myös huomannut duunarina työskellessäni että puheenaiheet ovat aika pitkälti työkavereiden kanssa jollain tapaa yksikertaisempia enkä ole saanut kovin fiksua kuvaa monestakaan työkaveristani.
Juorutaan muiden elämistä, viikonlopun baarireissuista ja ryyppäämisestä, etelänlomista ja kaikesta aika pinnallisesta.
Ei puhettakaan että käytäisiin syvällisempiä keskusteluja,puhuttaisi politiikasta,maailmantaloudesta tai kulttuurista, ehei.


Olen aina ajatellut että haluan kouluttautua mahd.pitkälle ja pelkkä ammatillinen koulutus on tuntunut säälittävältä ja luovuttamiselta.
Pelkään että muut pitävät minua tyhmänä tai en löydä elämääni älykkäitä ja samanhenkisiä ihmisiä, jos en kouluttaudu korkealle.
En kuitenkaan tiedä onko tuo pelko järkevä,vai teenkö vain muiden odotusten mukaan.
Olen kärsinyt oppimisvaikeuksista,mitkä osaltaan selittävät sitä miksi en ole heti hakenut yliopistoon/ammattikorkeakouluun.
Pelkään etten pärjää,vaikkei älyssä ole mitään vikaa.
En tiedä voinko opetella tyytymään pelkkään ammattikoulutason koulutukseen tai onko se edes järkevää?
Tuntuuko se kaikista luovuttamiselta tai rimanalitukselta, vai ovatko muut duunarit ihan tyytyväisiä koulutukseensa ja työhönsä?
 
"vieras"
En pidä yhtään tyhmempinä. Olen tavannut ns. akateemisia, jotka ovat suoraansanottuna, täysin älyttömiä fakki-idiootteja, sitä enemmän myös duunareita joilla löytyy älyä ja viisautta. Se on ihan ihmisestä kiinni.
 
  • Tykkää
Reactions: Joxu
"vieras"
Keskimäärin kyllä. Tai en pidä duunareita tyhminä, mutta en pidä heitä myöskään älykkäinä. Ja ihan vain siksi, että älykäs ihminen tarvii älyllistä tekemistä.
 
"vieras ap"
[QUOTE="vieras";28968556]Keskimäärin kyllä. Tai en pidä duunareita tyhminä, mutta en pidä heitä myöskään älykkäinä. Ja ihan vain siksi, että älykäs ihminen tarvii älyllistä tekemistä.[/QUOTE]

Tätä mä olen miettinyt myös, että turhautuisinko jossain duunarihommassa.
Näin nuorena se nyt vielä menettelee mutta että monta vuotta,saati monta kymmentä vuotta?
Hirveä ajatus.
Nuo oppimisvaikeudet hämärtävät tilannetta niin paljon.
Olen testien mukaan keskivertoa älykkäämpi ja sellaiseksi myös itseni miellän(eikö kaikki meistä?), mutta opiskelu on aina ollut takkuamista ongelmien vuoksi.
 
Jos itse oikeasti haluat korkeakouluun ja sulla riittää intoa opiskella, niin hae ihmeessä sinne opiskelemaan. Jos taas koet, että sun on pakko lähinnä vastata muiden odotuksiin ja lähipiirin painostukseen, korkeakouluun hakeminen ei silloin ole välttämättä pitemmän päälle se juttu, josta tulet onnelliseksi ja tyytyväiseksi. Älä kuitenkaan jätä hakematta sen takia, että pelkäät ettet pärjää!

Yleensä ottaen opiskelu kannattaa aina, ja sitä voi jatkaa niin pitkälle kuin tahtoo. Ammattikoulutasolle jääminen on ihan ok, ainakin mun mielikuva duunarihommista on muuttunut täysin, kun olen a) kyllästynyt yliopistoon ja b) tehnyt paljon erilaisia duunarihommia ja paiskinut fyysisiä töitä.

Taito pysyä asioista kartalla ja puhua henkeviä on musta enemmän ihmisestä kiinni, ei se aina vaadi korkeakoulutusta että voi puhua muustakin kuin siitä mitä Korian ABC:llä tapahtui viikonloppuna. Ne pahimmat stereotypiat kannattaa heittää nurkkaan, mutta onhan noissa jutuissa tietysti vähän perääkin.
 
Mä en pidä ketään tyhmänä tai älykkäänö ammatin perusteella. Kaikissa ihmisryhmissä on sekä tyhmiä että älykkäitä. Ja kyllä, ihminen voi todellakin olla tyytyväinen työhönsä ja nauttia siitä vaikka oiskin "vain" duunari.
Itsekin nautin sairaanhoitotyöstäni enkä ikinä vaihtais sitä mihinkään akateemiseen "hienoon"työhön.
Mun äo on 115,keskimääräistä enemmän (75% väestöstä on alempi äo kuin tuo)
 
"vieras"
Akateemiset ne vasta kusipäitä onkin, esimerkiksi juristit. Niittenhän pitää oikein työkseen opetella valehtelemaan, ja se joka osaa valehdella parhaiten on paras. Ei mitään jakoa sillä, onko asiakas syyllinen vai syytön, sitä ei edes kysytä.
 
Uliuttiv
Uskon että duunarit ovat yhtä älykkäitä kun korkeastikoulutetutkin.
Monet duunarit jopa selvästi koulutettuja fiksumpiakin.
Toiset vaan haluaa pestä mummojen persetä tosi pienellä palkalla ja siivota juhlijoiden (akateemisten) oksennuksia 1700€/kk palkalla.
Toiset taas tekevät helppoa sisätyötä 4900€/kk palkalla.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28968606] Ei mitään jakoa sillä, onko asiakas syyllinen vai syytön, sitä ei edes kysytä.[/QUOTE]

Ja älykkäämpi ihminen ymmärtäisi miksi tämä on erityisen tärkeä periaate. Oletko kenties duunari?
 
"eee"
Kyllähän suurimmalla osalla duunareista juttujen taso on ihan eri kuin enemmistöllä akateemisesti koulutetuista.
Itse akateemisesti koulutettuna useasti turhaudun jo hiukankin pidemmissä keskustelutilanteissa duunareiden kanssa... saati sitten, jos joutuisin työskentelemään loppuikäni duunariporukassa.
 
"eee"
[QUOTE="vieras";28968606]Akateemiset ne vasta kusipäitä onkin, esimerkiksi juristit. Niittenhän pitää oikein työkseen opetella valehtelemaan, ja se joka osaa valehdella parhaiten on paras. Ei mitään jakoa sillä, onko asiakas syyllinen vai syytön, sitä ei edes kysytä.[/QUOTE]

Ja kumpaankohan ryhmään sinä mahdat kuulua? :whistle: Et edes huomannut, ettei aloituksessa puhuttu sanallakaan eri koulutustason omaavien henkilöiden rehellisyydestä tai moraalista, vaan älykkyydestä, joka on ihan eri asia... ;)
 
[QUOTE="eee";28968689]Kyllähän suurimmalla osalla duunareista juttujen taso on ihan eri kuin enemmistöllä akateemisesti koulutetuista.
Itse akateemisesti koulutettuna useasti turhaudun jo hiukankin pidemmissä keskustelutilanteissa duunareiden kanssa... saati sitten, jos joutuisin työskentelemään loppuikäni duunariporukassa.[/QUOTE]

kerro joku konkreettinen esimerkki. Minkä tyylisessä keskustelussa tympäännyt ja mitä pitää keskustella että viihdyt? Mun työpaikalla kahvipöydässä saattaa olla lääkäristä laitoshuoltajaan enkä mä huomaa eroa keskustelun laadussa. me keskustellaan enimmäkseen potilaista,uusista hoitotyön tutkimuksista,poliittisesta tilanteesta yms. Tosi harvoin kukaan puhuu mitään "pissisjuttuja".
 
En pidä. Toki oon ittekki duunari, mutta en mä pelkästään ihmisen työn takia pidä ihmistä tyhmänä. Kyllä mä tiän täysin kouluttamattomiaki ihmisiä joita kiinnostaa historia, politiikka yms. ja osaavat niistä myös keskustella. Asioota ku voi ittekki oppia ja kouluttamattomuus/matala koulutus ei tarkoota sitä etteikö voisi lukia kirjoja ja oppia asioota. Toki korkiempi koulutus tuo omat juttunsa ihmisen ajatusmaailmaan ja asioiden käsittelyyn, mutta ihan yhtä hyvin se korkiasti koulutettu voi olla jotenki muuten sivistymätön.

Mä tykkään työstäni lähihoitajana ja kyllä ainaki mun työpaikalla se työ on paljo muutaki ku takapuolten pesua.
 
jaha
Näin taiteilijana en ole koskaan ymmärtänyt tätä debattia. Me ollaan kai se väliinputoaja joukko, osa harmaata marginaalia. Toisaalta usein vähän koulutettuja, jopa koulttautumattomia (tämä tietysti vaihtelee), toisaalta niitä yhteiskunnan turhakkeita ja taas toisaalta niitä, jotka tuottavat mm. sitä korkeakulttuuria. Itsellni on ammattikoulututkinto, mutta töitäni (ja itseäni, eri yhteyksissä) on luonnehdittu erittäin älykkäiksi ja monitasoisiksi. Ja joo, tätähän ei kysytty, mutta kunhan kerroin, vaikka perusteluksi vastaukselleni : en. Lisään vilä, että musta tietynlainen käytännöntaitojenkin välttely ja niiden edesä avuttomaksi heittäytyminen on vähintään kiusallista seurattavaa, jollei nyt suoranaista tyhmyyttä...
 
kerro joku konkreettinen esimerkki. Minkä tyylisessä keskustelussa tympäännyt ja mitä pitää keskustella että viihdyt? Mun työpaikalla kahvipöydässä saattaa olla lääkäristä laitoshuoltajaan enkä mä huomaa eroa keskustelun laadussa. me keskustellaan enimmäkseen potilaista,uusista hoitotyön tutkimuksista,poliittisesta tilanteesta yms. Tosi harvoin kukaan puhuu mitään "pissisjuttuja".
Sama juttu omalla työpaikalla, että siellä sulas sovus juttelevat kaikki eikä mistään pissisjutuusta. Olis se kyllä vähä outoaki jos jutut olis pissistasoa ku suurin osa työntekijööstä on mua vanhempia ja mäki oon 34v.... Nyt on tullu uus työntekijä joka on ehkä joku 20v. eikä hänkää kyllä mikää pissis oo.
 
harmi homma hei
[QUOTE="eee";28968689]Kyllähän suurimmalla osalla duunareista juttujen taso on ihan eri kuin enemmistöllä akateemisesti koulutetuista.
Itse akateemisesti koulutettuna useasti turhaudun jo hiukankin pidemmissä keskustelutilanteissa duunareiden kanssa... saati sitten, jos joutuisin työskentelemään loppuikäni duunariporukassa.[/QUOTE]

Tekstistäsi jo näkee ettet ole kovin fiksu. Usein kaltaisesi wannabet ovat niitä, jotka vain luulevat itsestään liikoja.
 
ihan vain kuriositeettina
Eipä ole esimerkiksi Mark Zuckerberg akateemisesti koulutettu. Siinäpä teille duunari, joka uskoakseni pystyy järkeväänkin keskusteluun, esiintymään julkisesti ja onpahan kait tuo "poika" jotain tienannutkin.
 

Yhteistyössä