Pikkukakkonen kesällä 2014

Heipä hei!

Taas pitkä tauko, kun olo on ollut ihan järkyttävä! Ei tule mieleenkään avata konetta. Kaiken mahdollisen ajan lepään (eli kun esikoinen nukkuu tai mies on kotona), ja kun esikoinen vaatii tietenkin hoitoa, seuraa yms. paljon, niin yritä vaan selvitä hengissä.. :D Tällanen on olotila. Joku tossa oli kirjottanut, että rv 10 pitäis helpottaa. Toivon todella että tällakertaa mulle kävis niin! Viimeksi huonoa oloa kesti monta viikkoa pidempään.

Oireista. Paha olo on pahempi nyt kun esikoisen kanssa, mutta rinnat ei ole olleet juurikaan kipeet. Esikoisen kanssa sattui pelkkä liivien pois ottaminen iltaisin, mutta nyt on ehkä hiukan ollut nännit arat iltaisin, ei muuta. Vatsan alueella oli kovia kipuja esikoisen kanssa, nyt ei juurikaan.

Käytiin ekassa neuvolassa. Ekalla kerralla piti tosiaan olla se 4 h virtsaamatta, seuraavilla kerroilla ei enää. Neuvolakäyntejä on mun mielestä vähennetty nyt jonkin verran verrattuna edelliseen.

Ruoka ohjeistukseen oli tullut jotain muutoksia kanssa. Juustoista muistaakseni luki, että kuplivan kuumiksi kuumennettuina voi esim. Auraakin syödä. Samoin kielletyt kalat oli kait niin, että kuumennettuina eli ruuissa, voi syödä. Mutta kyllä varmaan joulupöydässä tekis mieli kylmäsavua ihan sellaisenaan, mutta ei auta, kai sitä on oltava ilman!

8+5
 
  • Tykkää
Reactions: baby-mama
En ole vielä miettinyt synnytystä, esikoisen synnytys oli todella pitkä, mutta muuten meni hyvin, joten lähinnä elättelen toivoa että toinen syntyisi nopeammin... Edes se ponnistus, kun sekin kesti esikoisesta vähän päälle tunnin.

Itse en onneksi voi sietää homejuustoja muutenkaan, no brie-juustoa tulee joskus syötyä, joten hyvin voi olla ilman joulunakin. Mutta onneksi mun isä tekee itse kylmäsavulohta, joten se on taatusti tuoretta eikä ole säilötty vakuumissa, joten sitä olen syönyt ihan huoletta. Se on kyllä herkkua.

En ole kyllä edes muistanut kauheasti noita syömisiä miettiä, mutta ei niitä rajoituksia nyt onneksi kovin paljoa ole. Kun nykyään tuorejuustot ja feta ym on melkein kaikki tehty kuitenkin pastöroidusta maidosta.

Vielä vajaa viikko ultraan, jännittää, kun itselle ei siis ole mitään varhaisultraa tehty ja sydänääniäkään ei ole kuunneltu. Täysi mysteeri siis vielä onko tuolla mahassa mitään, mutta nyt on ollut vähän aikaa yllättävän luottavainen ja rauhallinen olo. Maanantaina siis nt-ultraan :)
 
Synnytystä ei ole tullut mietittyä yhtään. Ei pelota, vaikka esikoisen synnytys keskitikin 37h päättyen lopulta hätäsektioon. Luottavaisin mielin ole nytkin, mutta toki toivon, että tämä lapsi syntyisi alateitse. Palautuminen hätäsektiosta oli kohdallani nopeaa, mutta siitä huolimatta uusi leikkaus ei houkuttele. : /

Huonovointisuus on hieman helpottanut, mutta autossa istuminen on yhtä tuskaa. Silloin on oksennus kurkussa ensimetreistä lähtien, hyh! :( Enää ei onneksi myöskään väsytä. Hyvin on voimia olla esikoisen kanssa, käydä töissä, treenata yms. :)

Tällä viikolla pitäisi käydä sikiöseulontoihin kuuluvissa verikokeissa. Kutsua np-ultraan odotellaan vielä. :)

Mä oon kyllä niin "huono" noissa kielletyissä ruoka-aineissa. Ihan normaaliin tapaan vedän juustoja ja jouluna aion syödä graavilohta yms. Anoppilassa tulee juotua pastöroimatonta maitoa, kun heillä on lypsytila... niin ja pihvini tilaan edelleen medium miinuksena. :D
 
  • Tykkää
Reactions: baby-mama
Tästä varmaan on ollut jo jotain puhetta täällä, mut milloin olette aikoneet paljastaa uutiset esikoiselle?

Me tehdään niin tod.näk. rakenneultran jälkeen eli vajaan kk:n päästä :). En malta odottaa, että esikoinen saa tietää!!

Ja toinen tyhmä kysymys.. aiotteko "julkistaa" tiedon esim. Facebookissa? Mulla läheisimmät ystävät ja sukulaiset jo tietävät, mutta ajattelin feissiinkin sen jollain tavalla kertoa vaikka sen rakenneultran jälkeen... kovasti olen miettinyt erilaisia tapoja illmaista asia, esim. huumorin keinoin :) tai sitten jotenkin salamyhkäisesti. Heh :) tässä nää tärkeimmät tällä kertaa :)..

8+0 (riippuen laskutavasta, nyt en tiedä tarkasti mikä päivä menossa kun viime ultrassa kokoarvio oli eri..)
 
Enpä ole itsekään juuri miettinyt synnytystä, ensimmäinen meni hyvin huolimatta siitä, että kundi oli perätilassa. Joten toivon, että toinenkin menisi yhtä hyvin, tosin vauveli voisi kyllä suvaita tulla oikein päin.

Täällä esikoinen on kipeenä ja yöunet on vähissä, huonosti nukutut yöt lisää pahaa oloa. Ja mitään ei myöskään tee mieli syödä ja nälkäkin lisää pahaa oloa. Melkoinen kierre. Viikonlopuksi tyttöjen kanssa kaupunkilomalle jee! Tosin eivät vielä tiedä, että olen raskaana eli kauhiaa piletystä ei kyl oo mun osalta tiedossa :p

MammaLa & Kirppu 6+5
 
Terve!

Täällä ollut tänään helpompi päivä oireiden kansaa, samoin kuin eilen. Ei pahaaoloa niin paljoa, ei tarvinnut oksentaa ja väsymyskin helpotti jo eilen siinämäärin, että jaksoin lähteä lenkille. Täysin poikkeuksellista verrattuna aiempiin viikkoihin. Ehkä helpoilla päivillä on yhteyttä siihen, että olen ollut keskiviikosta asti kotona hoitamassa esikoista korvatulehduksineem. Voiko lepo/kotonaolo helpottaa oireita näin paljon?

Ehdin jo tänään vähäoireisuudesta säikähtämäänkin, mutta mitä ihmettä! Sain yhdet sydänäänet kuulumaan kotidopplerilla, vaikea löytää kahtia (en oikein vieläkään usko tätä) kun taitavat olla vielä niin pieniä, ei ole edes doppleria joka näyttäisi sykkeen nopeuden, niin vaikea tietää kuunteliko kokoajan samaa tyyppiä vai ei :)

Yhdet äänet siis ainakin, hurraa :)

Masia 9+6
 
faceen julkaisin asian tänään ultran jälkeen niin eipä tarvinnu sit enää niille jotka ei vielä tiennyt niin erikseen jokaiselle kertoa. :D lähipiiri jo tiesi aikasemmin. Olihan siinä miettiminen, että mitenkä sen asian ilmaisee :D

synnytys jännittää täällä ainakin. Esikoinen tuli sektiolla maailmaan kun synnytys ei vaan edennyt. Sektiosta toivuin hyvin ja tällä hetkellä uusi sektio ei kuullosta yhtään niin jännälle kuin alatiesynnytys. :D

Mutta siis, tänään oli vihdoin nt-ultra! Päivissä mennäänkin vähän pidemmällä eli nyt on 12+5 (omat laskut oli 12+1) ja la 31.5., mieluusti täällä kuitenkin kirjoittelisin, jos vaan saa pysyä sakissa vielä mukana. :) Vauvalla oli kaikki kunnossa ja siellä se pikkuinen vaan kölli ja liikuskeli :heart:

tsude 12+5
 
  • Tykkää
Reactions: eltsu81
Terve!

Ennakkoaavistus piti paikkaansa noiden yhtien löytyneiden sydänäänten suhteen. Soitin neuvolaan ja kysyin samalla helpottaneista oireista, ja tarjottiin ultraa heti samalle tunnille, jos pää sitä tarvitsee, ja minähän sinne menin tietenkin :)

Ultrassa näkyi yksi noin 9+0 hiipunut vauvanalku ja toinen viikkoja vastaava, heiluva ja potkiva vauvanalku, sydänkin sykki mallikkaasti :heart:

Surra ei oikein osaa, kun ei tätä ole edes osannut ajatella omaksi tulevaisuudeksi. Riskiraskautta ei nyt ole, ja tulevaisuus kesällä alle kolmevuotiaan pojan kanssa näyttäisi helpommalta :D

Nyt uskaltaa jo hengähtää koska kaikki oli kunnossa jäljellä olevalla ja ilmeisestikin tuplamäärä hormoonia turvaa tulevaisuutta omalta osaltaan :)

Mahaa odotellessa,

Masia 10+0
 
Masia

Hurja homma! Tunnen muutaman ihmisen joille on käynyt samoin.

Ihana kuitenkin että menetyksestä huolimatta odotus jatkuu!

On:
Mulla on nyt viikon ollut oireetonta, mutta en osaa olla huolissani. Tiistaina ultra, sitten se nähdään.
Enpä tosin esikoisestakaan mitään kauheaa oireilua muista kuin siltä viikolta, mikä nytkin oli huonovointista. Katsotaan miten käy. On kuitenkin alavatsalla semmoinen tunne, että jotain elämää on. Eikä yhtään tunnu siltä, että jokin olisi huonosti.

E ja 9+5
 
Masia Huh mitä uutisia. Olen pahoillani menetyksestäsi, mutta todella hienoa että masussa sykkii vielä sydän! Onnea siitä :heart:
Onneksi pääsit ultraan, epätietoisuutta ei kestä kukaan!!

Mulla on ollut viime päivinä HIEMAN parempi vointi, mutta tää ällötys on silti ällöttävää.. Niin, ja tämä jatkuva närästys (jo tässä vaiheessa)! Ollaan muuten menossa illalla ravintolaan, pitääpä olla extra-varovainen ruokavalintojen suhteen :)!

Päivissäkin oon jo sekasin, jotain 8+ kaiketi menossa (tarkentunee vielä sikiöseulantaultrassa)
 
Eggie, onko sinulla tiedossa kuinka noille tutuillesi on käynyt, ts vuosiko toinenkin ulos toisen mukana vai syntyikö lopulta lapset kummallekin?

Googlettelu antaa ikävän paljon myös tarinoita, joissa toinenkin on sitten keskeytynyt, ultraaja ei kylläkään mitään oikein suuntaan tai toiseen.

Jospa tällä toisella menisi hyvin, vastasi kuitenkin uskollisesti viikkoja ja oli virkeä :) toivotaan toivotaan toivotaan. Pitää ehkä kysyä facessa tutulta naistentautienlääkäriltä, töissä neuvolassa, että usklataako tässä vielä toivoa hyvään loppuu

Masia
 
Mitenkäs muilla tuo mahan koko? Mulla siis nyt kolmas tulossa, rv 8+3 ja tätä mahaa ei kyllä kauaa enää voi peitellä.. huhuh! Tarkotus kun olisi kuitenkin siihen nt-ultraan asti odotella ennen kun kerrotaan läheisille. Iltaisin mahaa turvottaa ihan älyttömästi.. missään asennossa ei oo oikein hyvä olla ja nukkumaanmeno onkin kamalaa, kun on huono olo ja mahaa painaa tai jotain ja mikään asento ei tunnu hyvältä. Närästää myös välillä inhottavasti. Legginssejä oonkin alkanut käyttämään, kun omat housut ei enää mee jalkaan ja mammahousuja en suostu vielä näillä viikoilla ottamaan käyttöön! :D

Eilen oli eka neuvolakäynti ja sielllä meni ihan mukavasti, höpinää höpinää ja vielä lisää höpinää. Täti vaan kirjaili koneelle tietoja ja kyseli kaikenlaista. 1,5h siinä menikin, huh! :D

Niin ja mites muilla paino, onko noussut vielä yhtään? Mulla on jo ainakin 1,5kg tullut lisää painoa ja viikkoja tosiaan vasta 8+... voi apua, odotan kauhulla miten paljon sitä ehtiikään kertyä koko raskauden aikana! :/ Mutta kun olen ennen raskautta käynyt usein juoksemassa, ja nyt kun ei oikein kykene lenkille ja on huono olo ja nälkä jatkuvasti, niin kaipa sitä painoa sitten kertyy kun syö vaan ja ei liiku.. argh! :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja Äityli-88;29245779:
Mitenkäs muilla tuo mahan koko? Mulla siis nyt kolmas tulossa, rv 8+3 ja tätä mahaa ei kyllä kauaa enää voi peitellä.. huhuh!
Odotan toista lastamme ja jouduimme paljastamaan raskauteni vanhemmillemme jo viikolla 7. Töissä jouduin kertomaan viikko sitten, kun työhousut eivät enää menneet kiinni vaan jouduin siirtymään mammahousuihin eikä työvaatteissa jää mitään arvailujen varaan. :D Olen muuten hoikka ja lääkärin mukaan kohtuni on kallistunut eteenpäin, mikä myös vaikuttaa vatsan näkymiseen ja kokoon... ja kun on lapsi jo entuudestaan niin sekin voi totta kai vaikuttaa. :)
 
Täällä eilen illalla pyyhittiin ruskeaa tuhrua, ja sama jatkui aamulla.. Kipuja ei ole (ainakaan vielä) ja tuo määräkin mitä tulee niin kerralla pyyhittäessä hieman, jonka jälkeen ei tule enään.

Oliko muita joilla ruskeaa vuotoa?

Mistähän mahtaa johtua, jos ei keskenmenosta?

Kyllä sitä väkisinkin alkoi miettimään josko tämä onkin sitten minun kolmas keskenmenoni. Mutta yritän olla stressaamatta, ja toivoa kuitenkin parasta..

Ada amelia & Kiiwi 10+2 (6+2 omien laskujen mukaan)
 
Ruskeaa tuhrua on tullut myös täällä. Myös ihan kirkasta verta ollut pariin otteeseen aamulla pikkareissa. Mutta ne on jääneet siihen. Aina sitä toki säikähtää, mutta kuulemma ovat nuo vuodot ihan yleisiä alkuraskaudessa.
 
Iltaa kaikille!

Masia, miten tuohon nyt suhtautuisi sitten. Mä olisin varmaan varmaan vaan helpottunut, pikkulapset monikossa ei oo se mun juttu... Toisaalta luulen, että tuo on aika yleistäkin,että toinen tippuu alussa matkasta, kun harva kuitenkin käy ultrassa ennen kun siellä about rv 12.

Mullakin tuntuu iltaisin maha ihan jäätävältä vaikka muuten ei vielä mitään huomaa. Asiaa tuskin edesauttaa se, että puputan jotain vähintään tunnin välein niin pysyy vointi parempana. Eka neuvolakin käyty ja mitään en kostautunut kun oli samassa muksun 2vee-neuvola. Verenpaineen taisi ottaa ja painon ja puhui potaskaa. Ei tullut edes pissasta mitään puhetta enkä mä muistanut edes sanoa, että vessassa on sitten näyte. Mutta ultra on 13.12,odotan innolla, että onko siellä oikeasti joku. Sitten voikin jo vähän rentoutua kun keskenmenon riski on pienempi.

Taidan lähteä nukkumaan.Yleensä olen mennyt yhdessä muksun kanssa ennen ysiä mutta tulin juuri töistä niin ei väsytä vielä.

lurppanen 8+6
 
Mulla ei tuhrua ole ollut lainkaan, vaikka muuten olenkin kovasti stressannut raskaudesta. Nyt kun viimeksi (3. kerran!!) kävin ultrassa, en ole murehtinut hetkeäkään.. se syö ihmistä ihan liikaa. Ajan hukkaa murehtia asioita, jotka eivät ole edes toteutuneet.

Ootan sitä sikiöseulantaultraa... miksikö? No, siellä toivon mukaan selviää että vauva näyttäisi "terveeltä", ja sen jälkeen voimme julkistaa raskauden muille ystäville ja sukulaisille, jotka eivät tiedä. Ja mikä parasta.. paljastamme asian myös esikoisellemme <3 Se reaktio on varmasti unohtumaton :)

Vielä siitä tuhrusta.. olen lukenut sen olevan yleistä, ja jos kipuja ei ole, en vielä heittäisi hanskoja tiskiin. Tsemppiä kaikille, onhan se raskasta kun ajatukset velloo. Mutta tiedättehän, mitä sanotaan: kun syke on kerran havaittu, niin tsäänssit keskenmenoon romahtavat sen jälkeen :)!

rv 9 tai jotain
 
  • Tykkää
Reactions: MammaLa
Pakko sanoa tuohon, että kun syke on kerran havaittu, niin keskenmenon riski muka vähenee huomattavasti.. se ei ihan pidä paikkaansa. Km riski ei mun mielestä siitä vähene mihinkään, itse sain keskenmenon juuri yksityisellä käydyn varhaisultran jälkeen heti seuraavana päivänä, ja siis ultrassahan kaikki oli hyvin ja sykekin nähtiin. Viikoja silloin oli juuri 8. Mielestäni tuo sanonta siis tarkoittanee sitä, että kun syke on nähty ja sikiö oikeassa paikassa, voidaan sulkea pois tuulimuna ja kohdunulkoinen raskaus. Km riski ei siis siitä mihinkään pienene..
 
Tokihan tuhru voi myös olla merkki alkavasta keskenmenosta, mutta itselläni ainakin tullut tuhrua vain tyyliin yön aikana pikkuisen ja sen jälkeen ei mitään. Keskenmenon kyllä huomaa, ensin alkaa tulla tuhrua ja siitä se voimistuu ja tulee kipuja.

Tsemppiä siis kaikille tuhruilusta kärsiville! Ja tarrasukkia pikkuiselle! Ei auta hermoilu, pitää vain odottaa ja toivoa parasta.
 
Mun on pakko kommentoida tuohon Äityli-88:n kommenttiin keskenmenon riskeistä sykkeen havaitsemisen jälkeen.

Jos keskenmenon riski tilastollisesti on yleensä n. 17-22% luokkaa (mukaan lukien hyvin varhaiset km:t). Ja sykkeen havaitsemisen jälkeen riski pienenee seuraavasti: 9.4% 6 vkolla; 4.2% 7 vkolla; 1.5% 8 vkolla; 0.5% 9 vkolla. (lähde: Miscarriage risk for asymptomatic women after... [Obstet Gynecol. 2008] - PubMed - NCBI) Tutkimus on tehty 2 vuoden aikana ja siinä on ollut mukana n. 700 naista. Eli tämän tutkimuksen mukaan kyllä tuon sykkeen havaitsemisen jälkeen riski keskenmenoon tipahtaa melkoisesti. Olen nähdyt myös muita vastaavia tutkimuksia.

Itselläkin km tuli sykkeen havaitsemisen jälkeen, tosin ar-ultrassa todettiin omalla kohdallani, että alkion koko ei vastaa viikkoja joten todennäköisyydet oli huonot lähtökohtaisesti.

Masia hurjasti on alkanut sun raskaus. Kauheasti tsemppia ja tarrasukkia sulle. Ja muillekin, jotka kamppaillee vuotojen ym. pelottavien oireiden kanssa.

Hyvä asenne sulla Baby-mama!

).( viikonloppuna tuuletettu päätä tyttöjen kanssa ja nyt taas arkirutiineissa. Kauan odotettu ar-ultra on huomenna :heart: . Odotukset on korkealla, kun pahoinvointi on ollut seurana jo reilun viikon verran. Toivottavasti siellä näkyy viikkoja vastaava hyvinvoiva Kirppu :)

MammaLa & Kirppu 7+2
 
Mä oon kanssa lukenut noita tutkimuksia ja tilastoja, että sykkeen näkyminen pienentää sitä km-riskiä merkittävvästi. Tosin se %-osuus vaihtelee paljon, joissain lähteissä onkin vielä 5-10% km-riski vaikka syke olisi näkynyt... Ja täällä keskustelupalstoilla huomaa (tosi tieteellistä tutkimusta :D) että yllättävän yleistä se on vielä sen sykkeen näkymisen jälkeenkin..
Mutta kyllä se riski varmasti silti aika paljon laskee yleisesti :)
 
No kummasti se km silti tulee useille vielä vaikka syke onkin jo nähty.. :/
Eli itse en henkkoht kyllä luota noihin tilastoihin.. tai ajattele että mitenkään pienenis riski vaikka syke onkin nähty. Valitettavasti. Ehkä oon vähän pessimisti.. :D
 
Nt-ultrassa käyty tänään :) Eka ultra siis meille.

Sydän löi ja kädet ja jalat liikkui :heart: Hieman pienempi hän oli, kuin neuvolan laskujen mukaan, mutta toisaalta osasin sitä ehkä aavistellakin koska plussan sain testiin aika myöhään. Eli viikot nyt virallisesti 11+1 ja LA 15.6. :) Saas nähdä ollaanko juhannuksena sitten synnärillä... esikoinen syntyi 41+1 :D

Ei tuosta ultrasta kyllä vielä sen kummempaa pystynyt vauvasta näkemään, rakenneultrassa kai enempi selviää onko sisäelimet paikoillaan ym ym. No seulan tulokset tulee varmaan noin viikon päästä. Niskaturvotus ainakin oli vain 0.8mm.

Huojentunut ja tyytyväinen olo! Vielä ei ole kerrottu esikoiselle, mutta kohta tulee ajankohtaiseksi kun niin monet jo tietää - eli vauvajutut tulee kuitenkin puheeksi joten esikoisellekin on vähän pakko jo kertoa. Myös maha alkaa olla varsin näkyvä, hullua kyllä näillä viikoilla, mutta ilmeisesti tämä toka tulee näkyviin paaljon nopeammin!

Rakenneultra meneekin sitten ihan tammikuun lopulle.
 

Yhteistyössä