Pikkukakkonen kesällä 2014

Mulla ainakin on maha pömpöttänyt jo viikolla 10... ei ekasta tosiaan näkynyt niin nopeasti. Sisko ja anoppi oli kuulemma molemmat katselleet vatsaa jo epäilevästi, ennen kuin kerrottiin :D Nyt 12+3 (?) ja olen jo välillä pitänyt äitiyshousuja tai sitten pitää istua töissä nappi auki, tyylikästä :D

Masunimeä ei ole, ei kyllä oikein ollut esikoisellakaan sellaista...

Olen itsekin miettinyt, tarvisko sitä seisomalautaa. Toisaalta meidän esikoinen on aika reipas kävelijä jo nyt ja varmaan kesällä voisi kulkea tuolla potkupyörällään. Mutta jos joku uhmakohtaus iskee, niin mitäs sitten (odotellaan varmaan :D ?), tosin eipä sitä siihen seisomalaudallekaan pakottamalla saa.

Nyt lähdetään esikoisen kanssa kirjastoon, jospa löytyisi joku kiva kirja aiheesta "meille tulee vauva/sisko/veli" :)
 
Joulukuun lähestyvää puolta väliä hiljennyt palsta!

Mites aika on kulunut, kasvukipuillen? Mahoja varmaan alkaa näkyä jo joillakin ja onko joku jo tuntenut liikkeetkin?

Meillä huomenna niskapoimu-ultra, sitä jännityksellä odotellessa. Voi kunpa kaikki olisi hyvin :)


Masia 12+
 
Vatsa on näkynyt selvästi n. kuukauden verran. Nyt mennään viikolla 12+5! Esikoisesta ei näkynyt näin aikaisessa vaiheessa, mutta kai se on toisenlaista, kun on kertaalleen synnyttänyt. :)

Tänään np-ultra, mikä luonnollisestikin jännittää.
 
Nyt on ihan pakko kysyä, kun mua niin stressaa painonnousu.. eli onko muille tullut vielä näin ekalla kolmanneksella painoa lisää ja kuinka paljon? Mulla on siis viikot 11+ ja painoa tullut jo parisen kiloa, joka on musta aivan liikaa! Siis tää on aivan kamalaa, mua stressaa ja pelottaa tää painonnousu ihan sikana! Ei oo aiemmissa raskauksissa noussu paino vielä näin alkuvaiheessa yhtään.. Tosin eipä ole ollut aiemmin näin huono olokaan. Eli syödä on täytynyt jatkuvasti ja liikunta on jäänyt huonon olon ja väsymyksen takia.. voi apua. :/ Kahdessa aiemmassa raskaudessa painoa tullut siis 12kg lisää, ja bmi on mulla 22. Oon aina ollu tarkka painosta ja liikkunut paljon.. ja nyt yhtäkkiä sitä painoa alkaa kertymään ihan urakalla. Ja joo tiedän kyllä että se kuuluu raskauteen, mutta että jo nyt.. millanen valas musta oikein tuleekaan.. apua. :D
 
On kyllä kulunut taas liian kauan siitä, kun olen tänne kirjoitellut. :(

Esikoinen tekee hampaita, yhtä aina monta päivää. Emme ole kahteen viikkoon nukkuneet heräämättä kuin klo 22-02. Sitten loppuyön tyttö itkeskelee noin tunnin välein :/
Ja raskausoireista ainoa mulla on hirvittävä väsymys, joten on vähän energiat hukassa tämän combon kanssa.

Mites on np-ultrat menneet?
Meillä on vasta viikon päästä, pelottaa että jotain on vialla.

Tänään siis 11+4 viime ultran mukaan, alkuperäisellä kun mentäisiin, olis jo 12+4. Mutta väliäkö sillä, viikko sinne tai tänne. Ei tämä kuitenkaan laskettuna aikana ulos tule ;)
 
Hei!

Meillä oli tänään nt-ultra. Lääkäri oli hyvin huvittava ja aikaa meni ehkä se neljä minuuttia mutta nähtiin yksi kappale terveenoloisia sikiöitä! Sydänääniäkin hetken kuunteli. Olo oli hieman raiskattu ja labran jälkeen piikitetty mutta hyvä näin, meille tulee vauva! Ihanaa, nyt voi jo vähän taas erilailla ajatella tulevaisuutta!

eggie jaksamisia sulle! Univelka on jotain ihan kauheeta. Mun tuurilla toisellakin kerralla nukun yön suurin piirtein kokonaan kun muksu on vuoden. Mulla on unentarve tainnut vähentyä. Pari iltavuoroa ollut ja päikkärien nukkuminen ei ole oikein onnistunut. Töissä sitten tökkii ja kun on vielä seisomatyötä niin eilen olin kuuden tunnin vuoron jälkeen ihan poikki, jalat ja alaselkä muussina. Viimeksi näin oli vasta loppuvaiheilla.. Harmi.

Mitäs muuta... Nyt meinaa iskeä materialismihimo taas. Kirpparille pitäisi päästä. Miten meinaatte viettää joulua? Me ollaan aatto ja joulupäivä ilmeisesti kolmestaan kotona ja sitten miehen suvulle päivän vierailu ja mun suvun luoksen tuonne kauas muutamaksi päiväksi. Oli laitettu paljon aamuvuoroja putkeen uudenvuoden tienoille, blaah. No, näköjään mulla on siis ainakin jotain vuoroja vielä tuolla. Seuraavaks haluankin sopparin.

Oletteko hommanneet paljon lahjoja? Lapsi saa meiltä yhden paketin ja sen kymmenen lisää kun kaikki lahjojat lasketaan. Huh huh. Kannattaa olla sukujen pienin (vielä). Onneksi 2-v ei todellakaan osaa kaivata lahjoja ja mä en halua meidän pieneen asuntoon yhtään turhaa lelua.

Kivaa viikonloppua!

lurppanen rv 11+4
 
Täällä ollaan tänään oltu pelko persiissä! Kävin juoksemassa päivällä (okei tuskin tällä on mitään tekoa tapahtuneeseen) ja sitten kun istuin sohvalla, niin lurahti verta kunnolla housuun! Siitä sit äkkiä vessaan ja pönttöön lirisi verta oikein urakalla. Mitään kipuja ei ollut. Monta sidettä tuli täyteen verta ja ihan ylikin ja lorisi joka kerta pönttöön oikein kunnolla. Soitin sitten synnärille ja kysyin neuvoa, niin sanottiin että tolla vuotomäärällä pitää tulla siellä käymään. Noh, mentiin sitten ja labroja otettiin ja ultrattiin jne, kaikki kunnossa ja vaavi heilutteli masussa. Huoh, helpotti, mutta nyt pelottaa ihan hirveesti mitä tulee tapahtumaan. Voi kuulemma olla km tulossa, tai sitten kaikki jatkuu hyvin eikä syytä vuodolle saada ikinä tietää. Voi kunpa kaikki jatkuisi hyvin ja vaavilla olisi jatkossakin kaikki hyvin. Mitän muuta en nyt toivo.. ajatukset on vaan nyt tässä ja pelottaa mitä tulee tapahtumaan. Pelkään huomista.. verta siis tulee edelleen. Kipuja ei ole vielä ainakaan.
Ensi viikolla perjantaina olisi np-ultra, toivottavasti siis sinne päästään ja kaikki olisi hyvin. <3 Huoli on suuri. :/

Äityli ja Papu 11+3
 
Saako liittyä seuraan? :) Tälä viikolla oli lääkäri neuvolassa ja oli se kyllä mahtavaa nähdä pikkunen ekaa kertaa vaikka se niin pikainen katsaus olikin, ja kuvankin sain muistoksi! Esikoisen kohdalla ei saatu joten oli positiivinen yllätys. :) Seulontaultra on vasta tammikuussa :'( Niin haluaisin jo pikkuisen nähdä uudestaan ja kuulla ne sydänäänet! Ja tottakai varmistua, että kaikki on hyvin. Ei siis pääse vielä kauhean monelle kertomaan uutisia, kun meni noin pitkälle tuo ultra, ehkä ihan hyvä näinkin :D

10+6, 22v, K-HKS
 
Äityli-88 olen pahoillani :( Kuulostaa kieltämättä hurjalta, mutta älä heitä vielä kirvestä kaivoon! Voihan olla että kaikki on ihan hyvin. Itsekin olisin tietysti sinun tilanteessasi kauhuissani.

Mulla on mennyt viime viikot nopeasti, on ollu niin paljon muuta ajateltavaa ja tekemistä että masu on saanut kasvaa siinä ohessa ja en ole liiemmin sitä miettinyt. Nyt kun niskaturvotukseen on enää 2 päivää, olen taas havahtunut, että HETKINEN. Olen raskaana. Onko kaikki ok??

Mulla ällötys on jo vähentynyt ja pystyn jälleen syömään muutakin kuin puuroa ja paahtoleipää. Masu on kasvanut sen verran, että tosiaan mahalteen nukkuminen ei onnistu. Lisäksi masu on enemmän tiellä, kun esim. yritän pukea kenkiä tai kumartua eteenpäin istuessani yms. Mulla on omaakin mahaa ennestään, mutta nyt huomaan jo peilistä, et siellä on muutakin kuin omaa vatsaa :).

Viime kerralla en nt-ultrasta ressannut, mutta tällä kertaa jo jännittää, vaikka esim. downin riski on minun iässäni (melkein 30 v) 1:950 (tjs, alle 1000 kuitenkin!).

ihanaa että oloni on muuten taas hyvä (tai ainakin parantunut ;) ), pian voin alkaa täysin rinnoin nauttia odotuksesta. Varsinkin sitten kun olemme kertoneet ykköselle pikkusisaruksesta! Mä muuten googlasin hauskoja tapoja ilmoittaa raskaudesta FB:ssä, ja sain idean valokuvasta: asettelin pöydälle pienet vauvakengät ja toisen sisälle sydänkyltin, jossa lukee laskettu aika. Ajattelin sitten sen läväyttää feissiin vaikkapa ensi viikolla. Mitä ootte mieltä :D? Tajuaako heti, mistä on kyse? Vai onko too much??

rv 12+risat

ps. tervetuloa harjoituskappale!

p.p.s Elinasics ja masia, miten meni niskaturvotukset?
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Äityli-88
Äityli-88 me toivotaan täällä kaikki parasta! Mulla muuten eilen ultrassa lääkäri kyseli onko ollut mitään verenvuotoa. Ei ole, mutta jäin miettimään, että se taitaa olla sitten yleistä.

Painosta en osaa sanoa mitään muuta kuin että olo on aika norsu. Siis mä syön jotain tunnin, kahden välein ja se on aika pakko, muuten tulee heikko ja huono olo. Ei siis varsinaisesti nälkä, mutta ruuan tarve. Vaakaa en omista niin en onneksi tiedä paljonko on tullut, mutta veikkaisin kyllä kiloa, paria, ihan näitten mun syömien ruokamäärien perusteella. Viimeksi tuli peräti 17kg mutta en stressannut ollenkaan kun sitä ei kertynyt juuri muualle kuin vatsaan. Eri asia sitten jos koko kroppa levahtaa ja näyttää semmoiselta turvonneelta pullalta. Hui, toivottavasti niin ei käy.
 
  • Tykkää
Reactions: Äityli-88
Kiitos ihanat kaikille tuesta! :) Tällä hetkellä kaikki hyvin, vuoto on loppunut lähes kokonaan (mitä nyt iiihan pikkasen tulee vielä pyyhittäessä..) eikä mitään kipuja ole ollut. Viime yö meni sohvalla, joka oli peitelty jäteskeillä ja pyyhkeillä, varmuudeksi. Enkä kyllä juuri nukkunut. Nyt siis väsyttää.

Odotan kovasti ensi viikon perjantain np-ultraa, toivottavasti kaikki siellä hyvin. Ja toivottavasti vuodot ei palaa enää IKINÄ! Kotidopplerilla olen tänäänkin kuullut sydänäänet. :)

Mukavaa viikonloppua kaikille! Ja toivottavasti kaikilla joilla nyt on tulossa lähiaikoina np-ultra, olisi masussa kaikki kunnossa. ;)

Äityli & Papu 11+4
 
Np-ultra meni hyvin. Pikkuinen vaikutti kovin rauhalliselta tapaukselta verrattuna meidän esikoiseen, joka liikkui aina niin, ettei mitään mittoja meinannut saada otettua. Riskianalyysin tulos oli matala, lukua en muista, mutta toistaiseksi ei syytä huoleen. :) Seuraava neuvola tammikuun alussa ja rakenneultra sitten helmikuun alussa! :heart:

Elinasics 13+2
 
Tiistain No-ultra meni täälläkin hyvin, liikkuvainen tapaus oli, paljon vilkkaampi tuon ultrauksen perusteella kuin ensimmäinen, jonka kanssa ollaankin päästy luvattoman helpolla :D

Niskaturvotus oli reilusti alle sen 3mm, oisko ollut 1,5 ja nenäluu nähty, samoin kuin paljon sisäelimiä ja aivojen molemmat puoliskot. Meillä oli ultraamassa sen kaksosalun takia lääkäri niin katseli siinä samalla sitten noita muitakin osioita tyypistä, kun kerran vilkkuivat. Myö ei saada riskilukua koska ei voitu käydä siinä verikokeessa hullun hormonimäärän takia, mutta normaalilta näytti kaikki lääkärin silmiin kuitenkin. Lupasi että voi jo vähän uskaltaa hengähtää :) oli muuten tyyppi parin päivää edellä kasvua, aiemmissa ultrissa johtanut vain päivällä

Istukka oli edelliskerrasta poiketen edessä, ja vielä alhaalla mutta tulee kuulema nousemaan kun ollaan niin alussa vielä. Saa nähdä kuinka vaikuttaa liikkeisiin, viimeksi tunsin liikkeet joskus 17-18 ja istukka siis silloin takana. Netistä lueskeli. Paljon toisistaan poikkeavia kokemuksia etuistukasta ja liikkeistä, ei tuo ole kaikilla tainnut hidastaa tuntemuksia, toivottavasti ei minullakaan. Onneksi tietää nyt mitä tunnustella.

Pahaolo on alkanut helpottaa, tulee lähinnä vain kun ehtii tulla nälkä. Turvotus on suurta, en minä tätä vielä vauvamahaksi laske, kun vauva on vielä kuitenkin niin pieni ja kohtu niin alhaalla vatsalla. Painoa on tullut varmaan pari kiloa, ehkä kolmekin hyi yäk. Mutta olen niin saakeli. Turvotusherkkä ja turvoksissa vuorokauden ympäri ummetukseni kanssa. Juhlaa on :) onneksi nyt alkaa pystyä vähän säätelemäön syömistä, leipää ajattelin vähentää, se nuo alun kilot turvotuksen ohella on tuonut, alussa pahaanoloon auttoi vaalea leipä.

Nyt siis terveesti yritön hidastaa painonnousua katsomalla mitä syön ja kuinka paljon. Kaloreita raskauden aikana neuvolan mukaan tulisi saada väh 1700-1800, taidan pyrkiä noihin lukuihin, aika helpot luvut kuitenkin. Jospa nyt loppuviikosta alkava toinen kolmannes sujuisi maltillisemmalla painonnousulla, tai sitten ei. Nyt tulee onneksi liikuttua paljon enemmän kuin esikoista odottaessa, paino on suunnilleen sama kuin esikon maha-ajan alussa, mutta kehon koostumus mahtaa pyöräilystä johtuen olla eri. Nyt loppu painoangst, maltilla vain eteenpäin!

Masia ja myös 13+2
 
Mulla oli viimeksi istukka edessä, muistaakseni tunsin silloin liikkeitä ehkä hieman joskus viikolla 18. Nyt en tiedä missä istukka sijaitsee, mutta mielestäni tunsin eilen illalla ihan selvästi vauvan liikkeitä (14+1 tänään). Keskiviikkona on neuvola, kiva päästä kuuntelemaan sydänääniä, tuo aina varmuutta tässä alkuvaiheessa kun liikkeet ei vielä varmasti tunnu :)

Esikoisellekin on kerrottu ja melkeenpä kaikille muillekin... Meillä esikoinen ei oikein reagoinut vielä mitenkään, ihmetteli vaan missä se vauva oikein on, kurkki paidan alle ja sanoi ettei näy :D Kun selitettiin että vauva on siellä mahassa sisällä niin kommentti oli "avataan se!" :LOL: Nyt on kyllä osannut pari kertaa jo sanoa, että vauva on siellä äidin mahassa. Kyllähän tuo vauva sitten konkretisoituu myöhemmin, kun mahassa alkaa oikeasti liikkeet tuntua ja sitten kun vauva syntyy tietysti.

Hiukka kyllä jännittää miten tulee hermo kestämään kotona oloa pian 3-vuotiaan ja pikkuvauvan kanssa, huh. Nytkin tahtoo välillä pinna kiristyä, kun neiti ei usko yhtään mitään vaan menee vaan ja tekee, eli koko ajan pitää olla korvat höröllä ja rynnätä väliin estämään toilailuja. Hän on kova tyttö auttamaan joka paikassa kyllä, mutta osaa sitten myöskin kiipeillä yläkaappeihin hakemaan kaikenmaailman tavaroita ihan omatoimisesti. No onneksi nyt olis tulossa kesävauva, ei muuta kuin ovesta ulos ja pihalle niin esikoinenkin saa riehua suht vapaasti, eikä tarvi pukea juur mitään.

Ei liity odotukseen, mutta saanko hehkuttaa, meidän 2v 1kk on alkanut käydä potalla niin reippaasti, että kotona saa olla ihan pikkupöksyissä päiväsaikaan. Mahtavaa :D Eli kesällä minulla onkin sitten varmaan vain yksi vaippaikäinen....

Onnittelut kaikille hyvistä ultrakuulumisista ja Äityli-88, toivotaan että selviätte säikähdyksellä ja kaikki jatkuu hyvin!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Äityli-88
Meillä oli juuri nt-ultra, jossa turvotus jopa 2.4 mm. Oli siinä ja siinä ettei jääty kiinni seulassa, ja downin riski oli jotain 1:260. Hyvältä ja virkeältä näytti pienokainen ultrassa, ja mitatkin saatiin lopulta ihan ok, vaikka paljon piti kätilön sörkkiä ja painella masua (inhottavaa)! Olen huojentunut että virallisesti niskaturvoksen tulokset oli ok, mutta korkealta tuo turvotus tuntuu. En tiedä mitä edellisen kanssa lukema oli, mutta en olisi osannut odottaa tuollaista lukemaa. Kätilö tosin vakuutteli että hyvältä näyttää jne, joten kai pitäisi vain luottaa siihen..

12+3
 
Odotan innolla ens perjantain np-ultraa! Ei millään malttaisi sinne asti. Voi kun vois kelata nää pari päivää nopeesti eteenpäin.. :D Ja toivottavasti kaikki on masussa hyvin! Ainakin sydänääniä olen joka päivä kuunnellut. :)

Äityli & Papu 12+0
 
Mua vähän jännittää se np-ultra, kun se on vasta rv 14+6 ja googlettamalla ja lukemalla aikaisempia keskusteluja np-ultrasta niin noilla viikoilla ei olisi enää luotettava. Onko jollakin tuorempaa tietoa asiasta, onko liian myöhään?

Ahdistaa myös edes ajatella kertoa raskaudesta omille vanhemmilleni. Minulla on monta sisarusta ja kaikkien muiden kohdalla tieto otettu vastaan todella iloisesti ja onniteltu maasta taivaaseen. Minä kun kerroin odottavani esikoistamme niin ei onniteltu vaan pidettiin kauhea saarna. Ja, kun lapsilla tulisi olemaan n.2v1kk ikäeroa niin siinäkin varmasti riittää kauhisteltavaa, ainakin heiltä on tullut kauhisteluita joille olemme kertoneet raskaudesta. Ärsyttävää, aivan kuin me ei ymmärrettäisi asiaa. Huoh! Kiitos, kun sain purkaa sydäntäni tänne. :)

11+4

muoks. Katsoinkin päivämäärän väärin, np-ultra onkin rv 13+6
 
Viimeksi muokattu:
Pikaiseen lukaisin viestit täältä ja ihania uutisia on tainut tulla lähes kaikille noissa NP-ultrissa :)

Mites jouluvalmistelut sujuu? Itsellä on lähes kaikki hommat tekemättä... Mutta ehtiihän tuota ja mitä ei ehdi voi aina tehdä ens vuonna ;)

).( Täällä meneillään 10+4, välillä pahaaoloa, ja väsymys vaivaa päivittäin. Mut silti alkanut nousta epäilys ettei kaikki oo hyvin. Mulla ei oo tullut painoa yhtään ja syön kyl ihan entiseen malliin ja sokereita kuluu liikaa (vesi ei maistu, limut sen sijaan maistuu paremmin kuin hyvin. Ja karkkiakin kuluu). Edellisessä raskaudessa tässä vaiheessa oli jo 3-4kg lisää painoa ja muistaakseni äitiyshousut käytössä, nyt menee normifarkut. Oon pitkä ja hoikka eli voisko olla et kun painoa ei oo tullut ei sen takia näy? NP-ultra on 'vasta' 30.12. eli sinne ois vielä odotettavaa. Kommentteja?
 
Äityli-88 niin, joku fiksumpi vois kyl todeta et on sulla (siis mulla) ongelmat :LOL: - Tää on tätä kun pitää aina löytää syy olla huolissaan jostain... Onneksi joulu on vilskettä niin ehkä sitä ei ehdi ylimääräisiä murehtia ja jospa sitä tulis syötyäkin muutaman kilon edestä ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Äityli-88
Terve!

Toinen neuvola takana, ja kaikki näytttäisi hyvältä. Hb oli laskenut hieman, mutta oli vieläkin 130, näytteet puhtaat, sydänäänet 155-160, influenssarokotus saatu, painokin oli ummetuksesta ja turvotuksesta ja kaikesta vaaleasta leivästä huolimatta noussut vain 100g per viikko. Pelkäsin painon olevan jo ihan uusilla lukemilla, mutta hurraa ei siis stressiä tästä asiasta, minulle hyvä pieni nousu, kun turvotusherkkyyttä kuitenkin on.

Maha nousee tuolta alhaalta jo mukavasti, ei ole kylläkään pullahtanut vielä. Kohtu oli korkealla, navan ja häpyluun puolivälissä ehkä, en katsonut mistä painoi, yritän muistella missä tuntui :D pullahtanee tässä parin viikon sisään esiin pallona, toivottavasti:)

Seuraava neuvola on vasta rakenneultran jälkeen helmikuussa, silloin jo päällepuoliväli saavutettu.

Nyt pikkuhiljaa tekemään listää mitä pakata jouluksi sukulaisiin mukaan, aattona on neuvolasta lupakin syödä vähän maksalaatikkoa, hurraa!

Neuvolannainen muuten lupasi, että nyt uskaltaa jo hengähtää, jee!

Masia ja 14+0
 
Täällä käytiin tänään np-ultrassa ja kaikki oli hyvin! Turvotusta 0,9mm. :)
Kohdusta löytyi myös hematooma, kooltaan n. 2cm x 4cm, joka onkin siis vuotanut jo.. mutta vielä on jäljellä noin paljon sitä.. eli voipi vuotaa jatkossakin tai sitten se "imeytyy" tai jotennkin häviää itsestään. Huh, onneksi kaikki hyvin! :) Nyt on rauhallinen mieli. <3
 
  • Tykkää
Reactions: eltsu81 ja MammaLa

Yhteistyössä