Pikkukakkonen kesällä 2014

Hyvät joulut kaikille!

Onko teillä muilla niin, että toisen raskauden kulkua ei seuraa niin tiivisti kuin ensimmäisen? Itse ainakin joudun kysyttäessä katsomaan kalenterista ja laskemaan kuinka pitkällä raskaus onkaan (tai vielä, kuinka alussa) Esikoisen kohdalla vastaus tuli aina kuin apteekin hyllyltä.

12+2
 
  • Tykkää
Reactions: baby-mama
Terve! Joko on jouluista toivottu palstalaiset? Myö palattiin tänään kuuden kyläilypäivän jälkeen taas kotiin ja ai että kun on kiva olla taas kotona! Ehkä ensi joulu omalla porukalla omassa (vuokra)kodissa...

Mahassa on tapahtunut muutoksia, ei ole pullahtanut palloksi vielä, mutta kasvanut ja liikkeitä on tuntunut rv 14+1 asti, aamuisin oikein näkyy kohona se kohta navan alapuolella, jossa tyyppi makoilee :) hauskaa kun esikosta ei tässä vaiheessa edes muistiinpanojen mukaan ollut edes mahan alkua :D

Toinen neuvola oli viimeviikolla, sykkeet oli mahassa hurjat, kohtu oli korkeammalla kuin muistin, verenpaineet ja hemoglobiini ok ja painokin oli noussut kaikesta siitä vaaleasta leivästä huolimatta vain 0,7kg. Tätä viimeistä en tajua, minä olen niin turpoavaa sorttia että huh huh. Seuraavan kerran sitten neuvolaan helmikuussa vasta rakenneultran jälkeen, silloin jo siis yli puoliväli!

Mahan pullahtamista odotellessa,
Masia 15+0
 
Heipparallaa! Joulu tuli ja meni, ja syötyä tuli enemmän kuin laki sallii ;p

Tänään oli NT-ultra ja kaikki hyvin. Laskettuaika ei muuttunut AR-ultrasta eli 12.7. Pahoinvointi tulee ja menee välillä on ollut tosi hiljaista sen suhteen.
 
  • Tykkää
Reactions: eltsu81
Joulu meni ja tulihan sitä herkuteltuakin, huh huh! Nyt pitää kyllä alkaa vahtia tätä painoa kun neuvolassakin suositeltiin ettei painoa tulisi mulle yhtään lisää :ashamed:

Paljastin muuten uutiset fb:ssä ja oli ihana saada onnitteluja kavereilta, paljon tuli myös tutut kertomaan omista vauvauutisistaan, mikä oli hauskaa!

Nyt on aika oireeton olo, ei pahoinvointia eikä närästystä, vain masu on kasvanut ja nää repäisykivut on vieläkin kovia. Kammoan joka kertaa, kun aivastus lähestyy! ;)

Välillä pelottaa onko vauva terve, kun sitä niskaturvotusta löytyi ja downin riski oli suuri.. mutta kätilö ei kyllä näyttänyt mielestäni huolestuneelta. Olisihan hän sanonut, jos vauva olisi näyttänyt jotenkin epänormaalilta?? Rakenneultraankin on aikaa vielä yli 1 kk..

14+4
 
Heippa pitkästä aikaa!

Täällä voidaan hyvin. Pahoinvointia esiintyy enää vain harvoin ja pienissä määrin. :)

Maha n jo aika iso.. enää ei onnistu peitellä! Joten näkyä saakin, vaikka en ole fb:ssä paljastanut vielä uutista eli vain lähimmäiset tietävät tulevasta vaavista.

Ensi viikolla onkin neuvolalääkäri ja siellä toivottavasti kuullaan sydänäänet!

Kuinka voikaan näin paljon odottaa rakenneultraa? En millään malttaisi sinne asti. Ja siihenhän on vielä reilu 5 viikkoa.. juokse aika juokse!

Äityli & papu 14+3
 
Tänään sitten rysäytettiin niskaan yksi harmaa taivas. Sain puhelun Naistenklinikalta ja yhdistelmäseulan tulos oli, että mahdollisten kromosomipoikkeavuuksien takia ois jatkotutkimuksia tarjolla... Itkuhan tästä tietty tuli, ja ensi viikolle suunniteltu reissu on nyt peruttu ja ensi viikolla ois sitten istukkanäytteenotto yms mitä tähän sitten kuuluukaan. :'( Pelottaa ihan hulluna, vaikka todennäköisyydet on melko pienet, että jotain poikkeamaa löytyisi, mut voittaahan sitä joku aina lotossakin hurjasti pienemmillä todennäköisyyksillä. Anteeksi oma napaisuus, mut mulla ei ole nyt kauheasti annettavaa...

MammaLa 12+6
 
Tänään sitten rysäytettiin niskaan yksi harmaa taivas. Sain puhelun Naistenklinikalta ja yhdistelmäseulan tulos oli, että mahdollisten kromosomipoikkeavuuksien takia ois jatkotutkimuksia tarjolla... Itkuhan tästä tietty tuli, ja ensi viikolle suunniteltu reissu on nyt peruttu ja ensi viikolla ois sitten istukkanäytteenotto yms mitä tähän sitten kuuluukaan. :'( Pelottaa ihan hulluna, vaikka todennäköisyydet on melko pienet, että jotain poikkeamaa löytyisi, mut voittaahan sitä joku aina lotossakin hurjasti pienemmillä todennäköisyyksillä. Anteeksi oma napaisuus, mut mulla ei ole nyt kauheasti annettavaa...

MammaLa 12+6
MammaLa olen pahoillani suuresta riskistä. Itse pelkäsin myös samoja uutisia, mutta meillä sikiöseulonnassa downin riskiksi annettiin 1:260, nt oli 2,4 mm. Vaikka se ei ihan ylittänyt riskirajaa, olin silti pitkään huolissani ja vieläkin mietin että "mitä jos?"

Ne tunteet on inhottavia! Raskausajasta pitäisi voida nauttia eikä vain murehtia, että onko vauva terve vai sairas?

Mitä saitte riskilukemaksi sitten? Oliko todella korkea riski? Muista että monet jäävät ihan turhaan koko testissä kiinni, suurin osa kiinnijääneiden vauvoista syntyy kuitenkin terveenä! Koko seulonta on niin epävarma tutkimus, kun siinä ei kaikkia tapauksia löydetä, ja tosiaan osalle annetaan ihan väärä "tuomio". Toivon kuitenkin että kaikki on kohdallanne ok! Odottaminen on piinaa :(

Itsekin odotan rakenneultraa, johon on vielä n. 1 kk aikaa.. vasta sitten voin levähtää, kun lääkäri sanoo että "kaikki näyttää normaalilta"!

15+0
 
  • Tykkää
Reactions: MammaLa
Mä tulin nyt pikaisesti moikkaamaan.
Eli täällä ollaan viikkoja nyt 16+5 ja massussa kaikki hyvin.

Luen teidän kirjoituksen myöhemmin ajatuksella ja kirjoitan sitten paremmin. Esikoinen täytti torstaina 1v ja tänään ois vuorossa synttärijuhlat ja siivoukset + muuta vielä vähän kesken, joten nyt ei ehdi tämän enempää kirjoittamaan.
Mies lähtee päivänsankaria hakemaan yökylästä tässä kohta ja sinä aikana yritän mahdollisimman paljon saada hoidettua täällä asioita. Tehtiin siis eilen tän päivän ruokia ja muita, niin tyttö oli sen takia sitte yökylässä. :)

Mutta onnea hyviä ultrakuulumisia saaneille!

Ja pahoittelut, jos joku on joutunut surun kohtaamaan. :(
Toivottavasti ei ole.

Ja anteeks etten oo nyt ihan kärryillä kaikesta tai mistään mistä täällä on puhuttu, mitä on tapahtunu tmv. Joulunaika sekä uus vuos on niin kiireisiä aikoja sekä esikon synttärit tohon uuden vuoden perään, niin ei tässä oikeen muuta ehdi kuin juhlia järkkäilemään.
+ Lisättynä vielä hääjärjestelyt, niin hirveesti sitä aikaa ei kyllä jää. :D

Susanna#1 & Pupunen 16+5.<3
 
Voimia teille jotka olette saaneet huonoja uutisia. Toivotaan , että kaikki kääntyy kuitenkin parhainpäin.

Täällä käyty np-ultrassa ja kaikki on hyvin. Muutaman päivän ennen ultraa oli sellainen olo, että vauvalla ei kaikki ole hyvin tai, että ei mitään vauvaa edes enää ole. Pikkunen kuitenkin heti ensimmäisenä nosti kätensä pystyyn ja näytti peukkua. Kunnon myllerrys kävi koko tutkimuksen ajan. Hassua, kun itse niitä ei vielä tunne ja kauhea vauhti oli päällä. Nyt innolla odotan rakenneultraa joka on helmikuun lopulla. :)

14+0
 
Viimeksi muokattu:
Heipparallaa kaikille piitkästä aikaa!!

Joulun aika oli sellaista hulinaa, ettei ehtinyt juuri netissä pyöriä.

Kiva kuulla eltsu, että kaikki hyvin!

MammaLa mä kävisin sinun tilanteessa 3 tai 4 D:ssä Bruno Cacciatoren luona (vai miten kirjoitetaan.. :) ). Vastaanottaa ainakin Femedassa Helsingissä, kai jossain muuallakin. Monet kehuvat, ja on ymmärtääkseni erikoistunut sikiön rakennepoikkeavuuksiin (voin olla väärässäkin..). Käytiin esikoisen kanssa kun kunnallisella kätilö oli huomaavinaan jotain häikkää. Lääkäri oli tosin jo kunnallisella todennut kaiken olevan ok, mutta halusimme itse vielä varmistella asiaa. Muistan, että Cacciatore puhui tutkiessaan jotain kasvonpiirteistä, ja totesi että mitään downiin viittaavaa ei ole. Paras ajankohta tutkimuksille oli muistaakseni samoihin aikoihin, kun kunnallisenkin rakenneultra.
Eihän hänkään ehkä voi 100% varmuudella mitään luvata, mutta vaikutti pätevältä. Toki moni ajattelee niinkin, että ylimääräiset tutkimukset on turhia, koska ei ole mitään merkitystä tietääkö etukäteen tuleeko esim. kehitysvammainen lapsi, mutta itse haluaisin ainakin etukäteen tietää, jos vaan mahdollista. Pystyisi jotenkin valmistautumaan asiaan..
En tiedä mitä kaikkia tutkimuksia julkisella tehdään, varmasti nekin tietysti ihan päteviä.

Ihmettelen, kun ilmeisesti useammalla on täällä ainakin kaksi neuvolakäyntiä ennen rakenneultraa?!! Meillä on ollut vasta yksi neuvola ja ensimmäinen ultra. Seuraava neuvola on vasta rakenneultran jälkeen helmikuussa! Kuulukohan olla näin? Muistan, että terkkari puhui neuvolassa, että käyntejä on harvennettu jos mitään erityistä ei ole, mutta eikö sen kuuluisi kuitenkin mennä kaikilla samalla tavalla?

Olen huomannut ihan saman, mistä joku puhui aiemin. Tällä kertaa en ole kauhean hyvin perillä missä vaiheessa mennään, viimeksi tiesi aina päivälleen! Viikkoja ehkä 16+ jotain..?
 
  • Tykkää
Reactions: MammaLa
Kiitokset tsempeistä!

*Baby-mama, en saanut henkilökohtaista riskilukua puhelimessa, mutta sanoi että todennäköisyys on suurempi kuin 1:250 eli mennään alle tuon 250:n. Tähtisilmä12, olenkin jo varannut 4d-ultra-ajan tuonne rakenneultran tietämille. Sen tekee Pertti Kirkinen (Terveystalo Kamppi), mutta kokemusta löytyy häneltäkin toimii proffana muistaakseni Tampereen yliopistossa ja on erikoistunut myös näihin sikiöiden uä-tutkimuksiin, ikääkin herralla on jo reilusti (taitaa lähennellä eläkeikää). Tosin eräs mun tuttava oli vastaavien epäilyjen alla ja hänet 4d-ultrattiin Naistenklinikalla eli voi olla, että pääsen julkiselle tuohon 4d-ultraan. Ensi viikolla tosiaan selviää enemmän. Olo on parempi kuin eilen ja ollaan puhuttu tosi paljon miehen kanssa sekä tästä tilanteesta ja muistakin meidän asioista (pitkästä aikaa).

Noista neuvolakäynneistä et nyt tokan kanssa meillä oli eka nla joskus 8 vkon paikkeilla ja toinen on tuolla 16 vkolla, eli aika harvakseltaan niitä nyt on. No ei kyllä kauheesti haittaa :)

Baby-mama, oletko menossa jatkotutkimuksiin vai onko seuraavaksi rakenneultra?

MammaLa 13+0
 
Viimeksi muokattu:
MammaLa np-ultran tulokset olivat rajoilla, mutta eivät kuitenkaan "hälyyttäviä" eli kun kätilö syötti tiedot koneelle, vastaus oli että ei jatkotutkimuksia. Myös kätilö sanoi että ihan hyvältä se vauva näyttää, hyvät mitat ja nenäluunkin taisi löytää jne. Kuitenkaan mitään ns. kirjalista raporttia emme tutkimuksesta ole saaneet. Lähetetäänkö np-ultrasta sellainen kotiin jälkeenpäin, onko kukaan saanut?

Seuraavaksi siis edessä on rakenneultra helmikuussa. Olen lukenut että rakenneultrassa kromosomipoikkeavuusriski jo laskee, koska yleensä (kovin) sairaat yksilöt ilmeisesti menehtyvät itsekseen ennen sitä.

Onko kellään muuten tuntunut liikkeitä vielä? Mitä tuntemuksia teillä yleensäkin on masussa? Itsellä tuntuu masussa kaikenlaista "vipinää" mutta niitä ekoja hipaisuja vielä odottelen :)

15+3
 
Täällä tuntuu jo liikkeitä aina välillä, pienesti toki, on viikkojakin nyt kasassa jo 17+1. Maha on todella iso verratuna esikoisen raskausaikaan, ehkä syy on löysemmissä vatsalihaksissa :D

Meidän esikoinen antoi juuri tuttinsa tonttuvauvoille, hänelle tutit olleet ihan tärkeimpiä nukahtamisessa.. nyt onkin sitten ollut taukoa päikkäreistä, kun uni ei tule ilman tuttia. Onneksi illalla kuitenkin. Ehkäpä päikkäreihinkin tottuu taas, kun huomenna palaa hoitoon. Olipa kyllä ihanaa olla reilut 2 viikkoa ihan lomalla, en ole edes netissä käynyt lueskelemassa :)

Meillä rakenneultra 29.1. eli siinä on taas odoteltavaa. Eiköhän viikot mene aika äkkiä, kun taas alkaa arki rullata...
 
Terve!

Mie aloin tuntea liikkeitä jo ennen joulua, ekat puksaukset ja myllerrykset, tuolloin menossa rv 14+1. En kyllä olisi uskonut, istukka edessä, mutta tosi tosi alhaalla varmaan vielä. Maha ei ole miusta mikään tosi suuri,ehken vaan muista kunnolla edelliskerrasta, kuvia en ole jaksanut kaivaa. Maha on ihan pikkuinen ilman vaatteita, mutta vaatteet päällä pallo. Voi ihanuus äitiyshousut, muihin en enää sulloutuisi...

Huomenna varmistuu työkuvio kevääksi, luultavasti menen töihin jonne joudun kulkemaan autolla nykyisen harjoittelun ja pyöräilyn sijaan. Katsellaan sitten kuinka vauhdilla kilot alkavat kertyä, kun liikunta vähenee. Voi tulevaisuuden lihapulla-minää :D

Voimia muuten noista kromosomi-jutuista. Tuskaa varmasti odottaa jatkoa, huh huh. Monestihan ne seulat varoittavat kuitenkin turhaan, vai mitä :)
 
Masia on kyllä totta et painon pitäminen kurissa raskaana ollessa on tosi tiukassa! Itse syön nykyään lähes orjallisen terveellisesti, ja painoa on tullut 1 kg lisää. Se ei kuulosta paljolta, mutta nyt on siis 15+4 ja mulle ei saisi tulla painoa YHTÄÄN, näin sanottiin neuvolassa. Pitää oikeasti pysyä tiukkana, se helpottaa huomattavasti raskaudesta palautumistakin kun ei ole antanut itsensä repsahtaa :)

Viime raskaudessa en tätä faktaa tajunnut, ja lihosinkin lähes 20 kg koska "raskaana olevien pitää syödä". Ja syömisellä tarkoitan siis suklaan ja jäätelön jokapäiväistä herkuttelua.. Tällä kertaa pysyn tiukkana :)!!

Hei muuten - meinaatteko ottaa lapsivakuutukset/syntymättömän lapsen vakuutuksen? Me otettiin ed. kerralla, ja nyt ollaan todettu se täysin hyödyttömäksi koska lapsemme on terve (onneksi). Aiommekin irtisanoa sen, ja ottaa tälle uudelle vauvalle syntymättömän lapsen vakuutuksen niin pitkäksi aikaa kun selviää, tuleeko se tarpeeseen vai ei.

Nuo vakuutukset ovat helkkarin kalliita, koskaan ei ole tullut edes omavastuu täyteen koska lapsemme ei ole ikinä sairastellut. Ja tapaturman tms sattuessa terveyskeskukseen pääsee lapset hyvin nopeasti. Eli siksi tuntuu turhalta maksaa sitä kamalan suurta summaa vuodesta toiseen..

Onko kellään muuten ollut vielä liitoskipuja? Mulla alkoi jo muutama päivä sitten, ja ovat pahentuneet koko ajan. Viime raskaudessa ne alkoivat sentään rv 22+ ja kestivät vain reilun kuukauden. Yöllä on pakko nukkua tyyny jalkojen välissä tai nivusissa vihloo järjetön kipu! Toivottavasti muilla olo on hieman parempi! :)

15+4
 
Heippa täältäkin pitkästä aikaa! Olen käynyt pari kertaa lukemassa mutta kovin hiljaista on. Eipä itsellekään kummempia kuulu, että ei sen puoleen.

Eltsu81, teretulemast jos siellä vielä olet :)

MammaLa osaanotot. Se pitää sitten vain odottaa, että tulee varmuus. Meillä on töissä semmoinen nelkyt plus täti jolla on vammainen tytär, siis semmoinen, että ei pärjää yhtään yksin. Nyt kun tytär on parikymppinen niin on laitoksessa viikot ja äiti lähti työelämään takaisin. Jotenkin kamala katsoa vierestä kun toinen suree lapsen ongelmia ja huolehtii. Tuossa vaiheessa kun huolien pitäisi olla luokkaa "muistaahan se syödäkin eikä vain juoda opiskeluiden ohella". Tytär on niin kovin rakas työkaverille, että itsekin liikuttuu. Juu, en halua levittää kauhukuvia, kunhan ihmettelen luonnon oikullisuutta ja äidinrakkauden rajattomuutta, kävi miten kävi.

Heh, meilläkin tuo muksu 2vee on ollut pari viikkoa ilman päiväunia. Herätään ja mennään nukkumaan about samaan aikaan, mutta ennen siihen väliin meni vielä parin, kolmen tunnin päikkärit. Nyt tuli erävoitto, sain nukkumaan enkä ole vielä valmis luopumaan tästä hiljaisesta hetkestä. Katsotaan miten menee päiväkodissa kun menee torstaina ja perjantaina.

Mitäpä muuta... Vauvavakuutuksen ajattelin kyllä ottaa. Onhan se hirmu kallis, mutta ikinä ei tiedä mitä sitä ilmaantuu. Pojalta lopetettiin se vuoden tienoilla kun ei olla kertaakaan lääkärissä vielä käytetty. Eli otetaan ja maksetaan kiltisti ja jos ei tule mitään kummempia niin lopetetaan.

Mä en oikein osaa päättää onko mulla vielä oikein mahaa vai ei. Olo on jotekin lähinnä turvonnut mahasta ja pehmeä, läski. Jotenkin omat makkarat on kyllä siirtynyt ylemmäs. Tein tuossa just yks päivä inventaarion mammavaatevarastooni sillä housut pitää varmaan lähiviikkoina vaihtaa. Ostoslistalla alesta siis farkut ja ehkä työhousutkin ja pitkiä toppeja, semmoisia mitä saa rauhassa venyttää. Minkä merkkisiä äitiysvaatteita käytätte? Hennesiltä mulla on parit kivat housut mutta farkut on kaksi kokoa normaalia isommat eikä mitään mahiksia saada edes nyt päälle. Lohduttava ajatus on, että en mä tainnut niihin viime raskaudessakaan mahtua.

Käytättekö jotain rasvaa raskausarpien ehkäisyyn? Tuli mieleen, että pitäisi varmaan käydä ostamassa purkki ennen kuin tosissaan alkaa kasvaa. Auttaa tai ei, mutta saa mielenrauhaa (mulle ei tullut mahaan yhtään arpia, ainoastaan rintoihin, toisaalta mä poksahdinkin aika ajoissa silloin). Weledan öljyä sain viimeksi lahjaksi ja semmoisen ajattelin käydä ostamassa. Oli mulla myös jotain Body Shopin kaakaovaikookosmikäseoli-rasvaa mutta Weleda oli kivempi.

Apua, pitäis varmaan töissä ilmoittaa raskaudesta.Kun mulla ei ole edes voimassa olevaa sopparia... On mulla toki muitakin suunnitelmia, eli taidan vaan rohkeasti jutella pomon kanssa. Työttömänä sitä vois hakeutua ilmaiseks harkkariks kun ajattelin hakea taas opiskelemaan. Tutustuis vähän alaan. Paras vaihtoehto tietysti olis, että saisin edes kohtuullisesti tunteja jotta saan äippärahan tulojen mukaan. Viimeksi oli minimi ja onhan se kovin vähän rahaa vaikka silläkin pärjättäis.

Ei mulla tämän enempää. Ekoja potkuja odotellessa.

Lurppanen ja vieläkin nimeämätön tirppanen 15+1
 
  • Tykkää
Reactions: MammaLa
Baby-mama täälläkin liitoskivut ovat alkaneet nostaa päätään, etenkin pidempien kävelyiden aikana ja jälkeen häpyliitos kipuilee. Viimeksi kivut alkoi vkolla 17 eli vähän myöhemmin. Eniten mua ärsyttää, et etenkin mieslääkärit ovat sitä mieltä, ettei liitoskipuja voi olla vielä näin varhaisessa vaiheessa.

Kiitokset Lurppanen, monenlaisia asioita sitä itselläkin on ollut mielessä tässä. Tosin 100% tervettä lasta ei voida luvata, vaikka kävisi kaikki testit niin sekin ehkä helpottaa tilannetta juuri nyt.

) . ( - Sain eilen soittamalla mun henk.koht. riskiluvun se on 1:165 eli aikasta paljon alle 250:n, mutta ei kuitenkaan mikään megapaha. Huomenna pääsee juttelemaan lisää aiheesta. Meillä oli syntymättömän lapsen vakuutus edellisellä kerralla, mutta luulen ettei ne taida sitä meille tällä kertaa antaa tuon yhdistelmäseulahälyn vuoksi. Tai sit hinta voi olla hieman eri, vauvavakuutus varmaan otetaan, jos sellainen saadaan järkevillä ehdoilla / hinnalla. Tuo nykyinen vauvavakuutus on kyllä kallis, mut ei uskallettu olla ilmankaan. Eikä noita lääkärireissuja niin montaa ole ollut, että se olisi erityisen 'kannattava', mutta jos miettii että kerran ollaan päästy yksityiselle samantien kun Jorvissa olisi ollut yli 6 tunnin jono, niin ehkä se sitten kannattaa. Ei olisi ollut herkkua istua päivystyksessä yli 6 tuntia sairaan lapsen kanssa...

MammaLa 13+4
 
  • Tykkää
Reactions: baby-mama
MammaLa no ei tuo teidän riskiluku onneks nyt niin pahalta kuulosta. Laskennallisesti on vain reilu 1 % mahdollisuus että on down, jos nyt oikein laskin. Silti ne huolet hiipii mieleen, vaikka kuinka yrittäisi järkeistää. Olet ehkä jo maininnut, mutta oliko teillä niskaturvotusta, ja entä miten kätilö kommentoi vauvaa np-ultrassa?

Meillä kätilö kehui vauvaa normaalin/ok näköiseksi, mutta silti jäi ajatukset kalvamaan.

Asiasta toiseen, naurettavaa lääkäriltä sanoa että ei liitoskipuja voi vielä olla. Kyllä voi! täysin samat kivut kuin ed. kerrallakin, mutta vielä aikaisemmassa vaiheessa.

Meillä oli neuvola ja olipa kiva kuulla vauvan sydänäänet. Ne löytyivät vielä suht nopeasti. Nyt olen alkanut tuntea muuten pienen pieniä liikkeitä, mutta erittäin hennosti. Kohta varmaan jo vahvistuvat oikeiksi potkuiksi :)

15+5
 
  • Tykkää
Reactions: MammaLa
Baby-mama ihanaa, että liikkeet ovat jo alkaneet tuntua. Itsekin odottelen niitä kovasti. Niskaturvotusta ei juurikaan ollut 1.7mm eli vielä reilusti alle 3mm. Meillä syy tuohon jatkoseurantaan tuli tuosta veriseulasta ja sen aiheuttamasta hälystä. Istukkanäyte saatiin otettua, ja tuloksia on lupa odotella jopa tiistaina tai ens pe. Jos/Kun kaikki menee hyvin niin positiivista tässä on että saa tietää sukupuolen 100% varmuudella =) - pakko yrittää olla optimisti ja luottaa, että ei tässä lottovoittoa ole tulossa.

Mä käytän raskausarpienehkäisyyn just tota bodyshopin ei-niin-käytännöllistö kaakaovoistickkiä ja saman merkin shea-vartalovoita. Toi vartalovoi on ihan superrasvainen ja kosteuttaa ihoa tosi hyvin. Käytin näitä viimeksikin ihan alusta asti päivittäin eikä arpia tullut. Loppuraskaudesta taisin käyttää 2krt päivässä :LOL: varmistellakseni, mut voihan olla tai varmaan tod.näk on geeneistä kiinni ettei arpia tullut, mun äidilläkään ei niitä ole (hänellä on 4 lasta).

Oletteko löytäneet kivoja äitiysvaatteita? Ja jos niin mikä merkki on miellyttänyt? Mä olen jotenkin nirsolla päällä ja mitkään ei tunnu oikein mieluisalle...

MammaLa 13+6
 
  • Tykkää
Reactions: baby-mama ja Masia
MammaLa Sulla on oikea asenne! Olen lukenut viime aikoina paljon tarinoita vääristä hälyistä, ne ovat seulontojen huono puoli.. ehkä tääkin oli vaan sellainen? Kerro sitten millaiset tulokset saitte. Eikö punktio oikeasti sattunut? Olen kuullut että joillain sattuu, mutta ei kaikilla ilmeisesti.

Pitääpä kokeilla tuota mainitsemaasi voidetta. Viime kerralla tuli kunnon tiikerinraidat, vaikka rasvasin jollain arpia ehkäisevällä öljyllä päivittäin. Ostin jopa Nivean suihkuöljyn, jolla rasvasin vielä suihkussa :D Niin huolissani oli arvista. Ja silti ne tulivat :( Raskauden jälkeen ostin ainakin 3-4 eri valmistajan raskausarpivoidetta, mutta mmikään ei toiminut. Nyt vuosien jälkeen arvet ovat onneksi hyvin haaleat. Tuleekohan arpia tälläkin kertaa? Mun masu on kyllä sitten ihan riekaleina! :S

Mä googlasin eilen illalla äitiysvaatekauppoja netissä, ja löysin monta kivaa puotia. Jos menet googleen niin selaa monta sivua eteenpäin, niitä verkkokauppoja on nykyään KYMMENIÄ! :) Valinnanvaraa on paljon! Mun masu on kasvanut jo sen verran, että näkee kyllä. Mutta vielä en ole äitiysvaatteita käyttänyt. Tilasinkin yhdestä verkkokaupasta muutaman kivan topin, vähän tätä tyyliä:




rv16
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: MammaLa
Baby-mama, tää taitaa mennä kaksin puheluksi, mutta saa keskusteluun osallistua muutkin =) - Punktio ei sattunut, no ehkä hieman enemmän kuin verikokeen ottaminen mutta ei juurikaan. Ehkä mulle sattui hyvä/kokenut lääkäri, kipukynnyksenikin on melko hyvä. Mutta aika subjektiivisia juttujahan nämä on.

Mä oon kyl nirsolla päällä noissa äitiysvaatteissa, koska olen aikamoinen verkkokauppahai, ja melkein kaikki vaatteet tulee UPS:in tms. kyydillä kotiin ;)
 
Terve!

Iopå, eiköhän tänne mahdu, keskustelu on ajoittaisen aktiivista :D

Oman mahan tilanne heti alkuun: turvotusta ei ole enää ollut palloksi asti mahassa, ei siis kipeää turvotusta hurraa! Maha on vauvamahan näköinen jo, varsinkin vaatteet päällä, kotona irstaasti hengaillessa alusvaatteissa pieni vielä. Auta armias mikä kasvu tapahtuu kun housut vetää jalkaansa! Paha olo on tullut takaisin, aina kun ehtii tulemaan nälkä, tulee paha olo, väsymys palannut lievänä kanssa. Teini-ikä on tullut naamaan muuten taas, jessus mitkö finnit!

Sain tosi mielekkäitä töitä toukokuun loppuun asti (vähän sitä ennen jo äitiyslomalle) ja nyt jää sitten liikkuminen vähemmälle, töihin on mentävä autolla. Pitää yrittää jumppailla kotona niinä päivinä kuin mahdollista ts kun voimia on. Tänään käveltiin vaunujen kanssa keskustaan ja siellä kaupoissa anopin kanssa, matkaa askelia tuli reissun aikana yli 9200 joten se saa riittää, tänään ei jumppia. Olen yrittänytnvähän pitää arkisin mukana selätintä, askelkyykkyjä ja punnerruksia jumppapallon kanssa. Katsotaan kuinka painokäyrä muuttuu, kun pyöräily jää pois kiireen takia. Kyllä muuten huomaa tänään kävelleensä, pakaroihin jomottaa, ah tätä edellisestä raskaudesta tuttua vaivaa, jospa menisi taas ohi nopeasti.

Liikkeitä on tuntunut viimeaikoina kehnommin, tainnut olla selkää päin, sydänäänet nimittäin ovat jumputtaneet kotona ihan normaalisti.

Mites muilla, joko fyysisiä vaivoja, eroja ekaan raskauteen? Miten teillä on noussut paino tässä vaiheessa? Viimeksi minulla nousi noin viikoilla 15-22 jonkun kuusi kiloa, huh nimim.lihapulla. Nyt ei ole ainakaan noussut yhtäpaljon kuin viimeksi tähän mennessä, painan nyt vähemmän kuin esikoisesta tässä vaiheessa. Noo, nousua odotellessa
:D

Masia ja 17+
 
Voisin kertoa omasta tilanteestani sen verran, että vauvaa odottaa kanssani avomies sekä meidän toukokuussa syntynyt poikavauva. Ikäeroa on tulossa 1v 1kk, joten itse ainakin toivon, ettei tämä pikkukakkonen ainakaan hirveästi etuajassa päätä maailmaan tulla. :)

Mäkin oon miettinyt, että tällä kertaa vois ehkä vähän paremmin edes koittaa ehkäistä noita raskausarpia. Viime kerralla uskottelin itelleni, että eihän nyt mulle mitään tule. Ja no, tulihan niitä, vähempikin ois riittänyt.

Mulla ei juurikaan ole ollut mitään raskausoireita, ensimmäinenkin raskaus meni niin hyvin, että jossain vaiheessa iski jo sellanen "tulis nyt jotain oireita!", lopussa sitten sainkin osani, raskausmyrkytyksen nimittäin. Raskausmyrkytys oli sen verran lievä, että tiheämpi seuranta riitti.
Tässä raskaudessa oon jopa päässyt kokemaan sen "jatkuvan etovan olon", sitä tosin onneks kesti vaan sen viikon verran. Muita fyysisiä oireita tässä ei nyt sitten ainakaan vielä ole ollut.

Paino ei oo vielä noussut, mutta eipä se noussut tässä vaiheessa viime kerrallakaan. Loppujen lopuks kyllä sitä ihan oma osansa tuli kerättyä.

Äitiysvaatteita on tullut ostettua pelkästään H&M:stä. Siellä on ihan hyvä valikoima, ainakin kun tarpeeks monta liikettä kiertää :D Edellisestäkin raskaudesta on vielä kaikki äitiysvaatteet tallessa, että siinä on ainakin sitten hyvä pohja.

Kuinka vahvoja fiiliksiä teillä on ollut tässä ja edellisessä/edellisissä raskauksissa vauvan sukupuolesta? Mulla oli viime kerralla ihan alusta saakka todella vahva poikafiilis, ja poikahan tuo meidän esikoinen on. Tällä kertaa on tyttöfiilis, tosin ei läheskään yhtä vahvana.. Rakenneultraankin on vielä reilu 3 viikkoa aikaa, en jaksaisi odottaa!

Sitten vielä kyselen vinkkejä, missä iässä teidän esikoinen on siirtynyt pinnasängystä lastensänkyyn? Entäs omaan huoneeseen?

iopå 22v & Pallero 17+4
 
Tervetuloa Iopå! Meillä esikoinen siirtyi omaan huoneeseen nukkumaan n. 2 vkon iässä, mä olen niin superherkkäuninen etten saanut nukuttua ollenkaan, kun vauva piti hirvittävää ;) tuhinaa ja puhinaa nukkuessaan sivuvaunussa. Lastensänkyyn siirtyminen tapahtui ennen joulua (1v7kk), tilattiin uusi sänky ja ajateltiin et laitetaan se esille, luetaan siinä sit iltasatu ja jossain kohtaa keväällä sit siirretään pois pinniksestä. No kävikin niin, että poitsu halusi itse uuteen sänkyyn nukkumaan ja on nukkunut siellä (ainakin toistaiseksi) tosi nätisti. Eli vielä ei ole alkaneet yöramppaukset tms.

Mammala 14+2
 

Yhteistyössä