Pikkukakkonen kesällä 2014

iopå Itse asiassa en osaa sanoa, haluaisinko uuden vai vanhan pakkauksen. Vanhassakin on kyllä paljon kivoja juttuja, eli se olis ainakin "takuuvarma" :D! Saas nähdä, mitä ne laittavat! Mut joo, eihän sitä kannata hankkia, jos kaikki tarvikkeet jo löytyvät omasta takaa. Sillä rahalla voi ostaa sitten jotain oikeasti tarpeellista.

Meillä 1 "pakollinen" hankinta on itkuhälytin. Olen haaveillut kamerallisesta mallista, mut meneekö liian pitkälle :)? Kunhan olis 2-suuntainen, niin sekin jo olis hyvä juttu. Jo edesmennyt itkuhälyttimemme oli 1-suuntainen ja siitä puuttui paljon mielestäni oleellisia ominaisuuksia, mm. patterivalon vilkkuminen kun virta vähenee ym. perusjuttuja :D

Myös hoitoalusta pitäisi käydä ostamassa, sillä emme hanki erillistä hoitopöytää. Miten muilla hoitopöydän kanssa, aiotteko ottaa vai onko turha? Viime kerralla se kyllä osoittautui suorastaan aarteeksi, sillä se oli varsinainen tilaihme! Mutta nyt meillä ei taida olla edes tilaa sellaiselle...

Hauskaa viikonloppua mammat & kiva kun täälläkin on taas jo enemmän elämää :D
 
  • Tykkää
Reactions: MammaLa ja iopå
Melissa, meillä hulinat on jatkunut kohta 1,5vuotta, eli alkoi kun kundi oli 6kk. Siihen asti nukkui 3kk:n ikäisestä täysiä öitä... Viime yö oli taas hieman parempi, eka ininät vasta klo04, en tiedä auttoiko ilta pulkkamäessä ja saunassa vai kun annoin magnesiumia.

Meillä hankinnassa ois tuplarattaat, olen katsellut noita Bugaboo donkey duo:ja, sit pitää hommata toinen Stokke ja siihen se new born -setti, oli meillä ensimmäisen kanssa ihan loistotarvike, ja varmaan uudenkin vauvelin, ettei tartte tuon pikku'huligaanin' kanssa jättää lattialle. Veikkaan, et meillä tulee olemaan haasteita mustasukkaisuuden kanssa sen verran temperamenttiä löytyy. Tosin voinhan aina yllättyä positiivisesti ;) . Viimeksi muuten jäi sitteri kokonaan käyttämättä (ja myin sen sit pois), kun oli tuo Stokke-setti. Rintapumppua ja mikrosterilointilaite, pitänee hommata, kun ekan kanssa oli noi lainassa ja tuli todettua hyviksi.

Jee viikonloppu tulee!! Varasin meille pöydän raflaan miehen kans, kun meillä tulee täyteen 10 vuotta yhteistä taivalta :heart: , teki mieli päästä nauttimaan murun kanssa ihanista herkkuruuista :)

MammaLa & Poika 15+6 -> huh, aikasta pian ollaan puolessa välissä :) - maanantaina ois neuvola pitkästä aikaa.
 
  • Tykkää
Reactions: iopå
baby-mama Onneks ei tarvi kauaa jännittää, että mikä pakkaus teille sitten osuu! :) Toivottavasti on kuitenkin mieluinen, oli se sitten kumpi tahansa.

Meillä on edelleen pojalla hoitopöytä käytössä, ja oon niin tyytyväinen että ollaan toi hankittu! On siis meillä ollut ihan kullanarvoinen. Ollaan saatu tuo mahdutettua kylppäriin, niin siinä on sitten kätevä vaihtaa vaippa ja vaatteet, kun kaikki on käden ulottuvilla. Tullaan käyttämään samaa pöytää uudellakin tulokkaalla.

MammaLa Oi, ihanaa vuosipäivän viettoa teille sinne! Nauttikaa :)

Meillä on hankinnassa ainakin tuplat sekä pojalle turvaistuin. Ostettiin joku aika sitten uus kaukalo, ajatuksella että tuon kanssa samaan sarjaan ja sävyyn löytyy sitten turvaistuinkin =D Nyt mä tosin oon saanut päähäni, että en mä enää haluakaan sitä istuinta! Mies on tosi innoissaan näistä mun mielenmuutoksista..
Tuplista tällä hetkellä mielessä on Brion Double Wavet. Noissa on tosin niin tylsät värit, että en sitten tiedä onko nuo kuitenkaan se meidän valinta.. Haluan kuitenkin ehdottomasti heittoaisan, 4 samankokoista pyörää joista yksikään ei pyöri ja iiiiiso tavaratila. Toivottavasti löytyy vielä joku mihin verrata!

Tänään oli 2.neuvolakäynti, masussa kaikki hyvin! :) 3 viikon päästä onkin sitten se neuvola, jossa saa raskaustodistuksen kaikkia kela-juttuja varten.

Rentouttavaa viikonloppua kaikille meidänkin puolesta!! :)

iopå & 19+2
 
  • Tykkää
Reactions: MammaLa
Iopå ihanan pienellä ikäerolla teille tulossa sisar!:) Hassua miten ihmisten kropat on erilaisia, mulla alkoi menkat vasta kun poika oli 1v 2kk. Onneksi ei ollu haaveissa "heti perään" sisar, olisi voinut ottaa koville kun ei kroppa olisi ollutkaan samalla linjalla. :p Teillä varmaan vipinää sitten riittää, mut uhmailut ei taida vielä ehtiä kuvioihin. :) Saa nähdä millainen uhmis meijän esikoinen on kun varmaan pahin uhma sitten päällä, jaiks. Ikäeroa tulee se 2v 3kk meillä. :)

MammaLa toivottavasti oli onnistunut vuosipäivä. :) Tuli muuten noista yöhulinoista mieleen (oon ehkä jo vainoharhainen näissä asioissa ja näen kaikkialla allergiaa ja refluksia.. ;)) mut onko teillä noita asioita tutkittu? Meillä nukuttiin yöt ekat 10kk ja pakka meni ihan sekaisin maitotuotteiden aloittamisen jälkeen. Käytiin hyvin monella lääkärillä, eikä meitä uskottu, ehdotettiin vaan huudattamisunikoulua.. ja jos ei kotona pystytä huudattaa niin sairaalaan vaan. Noh, pidettiin päämme ja löydettiin lääkäri, joka uskoi meitä ja saatiin tehtyä tarvittavat altistukset ym. ja johan alkoi elämä helpottaa! Ei tosi vieläkään oireetonta, mut nyt ollaan jo niin paljon enemmän perillä mikä aiheuttaa mitäkin. :)

Hoitopöydistä oli puhetta. Ostettiin pojalle pesukoneen päälle laitettava taso, sellainen tosi jämäkkä ja pitkä. Se on meillä vieläkin käytössä!:D Ihan loistava ollu. Tavaroitahan siihen ei saa, mut vieressä on lipasto, missä sitten onkin kaikki tarvittava.

Hankintoja ei taida tarvita juuri tehdä.. Ainoa vaan et mietin tarviiko tuplarattaat jos ja kun haluan lenkkeillä sitten kun vauva syntyy ja poika tuskin jaksaa laudalla seistä lenkin aikaa. Käytettynä jos löydää niin kiva, ei harmita jos käyttöikä jää lyhyeksi. Malleja ja merkkejä en ole vielä katellut, täytyy alkaa pikkuhiljaa niihin tutustumaan. Tuntuu että aika menee ihan hirveää vauhtia nyt tokassa raskaudessa!! Mä oon muuten kotona vielä, syksyllä piti aloittaa työt, mut enpäs aloitakaan. :D

Mukavaa sunnuntaita ja alkavaa viikkoa!:)
 
  • Tykkää
Reactions: MammaLa
Melissa84 Mä oon kyllä kans tyytyväinen näin pieneen ikäeroon :) Haasteita tuo varmasti näin pieni ikäero mukanaan, mutta mikä ikäero ei toisi omia haasteitaan? Jotkut sukulaiset vähän kauhistellut pientä ikäeroa, ite suhtaudun rauhallisin mielin ja lohduttaudun sillä, että sitä täydellistä ikäeroa ei taida olla olemassakaan :D
Mäkin ajattelin, että kropalla menee oma aikansa toipua synnytyksestä.. Jälkivuodon loppumisesta menikin vaan muutama viikko, ja menkat alko taas rullata.
Toivotaan että sekä teillä että meillä esikoiset suhtautuu hyvin tulokkaaseen, eikä arki muutu ihan mahdottomaks! :) Eiköhän me kuitenkin pärjätä!
Oon samaa mieltä, että tässä tokassa raskaudessa aika menee ihan hirveetä vauhtia eteenpäin!! Se on myös hauska huomata, että ensimmäistä odottaessa oli aina perillä siitä mikä rv menossa, nyt on pari kertaa tarvinnut turvautua raskauslaskuriin.. :D

Mä oon katellut tuplia jo ennen ensimmäisenkään syntymää.. :D Nyt kun ne tarvii oikeasti hankkia, niin kaikissa on muka joku vika. Oon myös vihdoin hyväksynyt tosiasian, että meidän hissiin ei tule yhdetkään tuplat mahtumaan. Tuonne mahtuu siis juuri ja juuri meidän yhdistelmät, saa nähdä miten sitten loppuraskaudessa pääsen mahani kanssa ulos! Kaikenlisäks asutaan 5.kerroksessa, että vaunujakaan ei oikein voi klonksuttaa alas saakka portaita pitkin. Nyt sitten mietityttää, että onko järkeä ostaa uusia vaunuja, jos niitä joutuu säilyttään pyöräkellarissa..
Mun kriteerit tosin rajaa aika hyvin suurimman osan tuplista pois. Haluan nimittäin 4 samankokoista rengasta, joista yksikään ei pyöri mihinkään suuntaan. Rengaiden pitää olla ilmakumit tai edes vaihdettavissa niihin. Iso tavaratila on ehdoton, samoin kuin heittoaisa. :D Brion ne double wavet täyttää mun kriteerit, samoin kuin jotkut Emmaljungat, joita ei ilmeisesti enää edes saa uutena..

Toivottavasti MammaLalla oli onnistunut vuosipäivä!

Mulla alkaa huomenna viimeinen viikko äitiyslomalla! Sit alkaakin todellinen ura kotiäitinä, kun hoitovapaalle saakka päästään :D

iopå & 19+4
 
Kaikissa ikäeroissa on varmaan omat haasteensa :) Mulla oli sama juttu kuin Melissa84:lla että menkat alkoi vasta kun esikoinen oli jo vuoden ikäinen. Mutta ei haitannut yhtään, koska en itse missään nimessä olisi halunnut kakkosta pienellä ikäerolla. Itse koin sen vauvavuoden kyllä niin raskaaksi... Siksi vähän jänskättääkin miten sitä nyt jaksaa kahden kanssa :D

Mutta toisaalta ihanaa, kun esikoisen kanssa voi jo jutella ja touhuta kaikenlaista kivaa - täytyy vaan toivoa että tällä kertaa meille osuisi sellainen suht perustyytyväinen ja hyvin nukkuva vauva (sellaisiakin kuulemma on...)

Meillä esikoinen sanoi eilen mulle ihan ekan kerran "minä rakastan sinua paljon" :heart: Kyllä tuollaiset 2-vuotiaat on jo niin ihania pikkuihmisiä :) Aika mahtavaa, että kohta on mahdollisuus olla taas kotona tuon oman kullanmurun kanssa (kun taas silloin vauvavuoden jälkeen olin jo ihan sekoamispisteessä ja halusin ehdottomasti töihin. Uskoisin, että tällä kertaa oon pidempään kotona, kun on tuo isompikin lapsi jo seurana).

Tämä toka raskaus menee kyllä tosi äkkiä, monta kertaa on pitänyt itsekin tsekata raskauslaskurista että millä viikolla oikein olenkaan.. Toisaalta työmotivaatio on nyt jotenkin vähissä, vaikka ihan vielä ei voi alkaa vaan äitiyslomaakaan odotella. Ylihuomenna olis lopulta se rakenneultra, pari päivää jännittelyä enää!

Mariska* 20+1
 
Kiitokset hyvin meni, ja mukavaa oli viettää iltaa kaksin :)

Melissa, ei ole tutkittu, ja jotenkin en osaa liittää noita meidän yöhulinoita vatsavaivoihin, refluksiin tai allergioihin, kun tosiaan kundi joutui heti parin viikon ikäisenä osittaiselle korvikkeelle ja kuitenkin nukkui yöt 3-6kk täysin putkeen, aloiteltiin jo 4kk:n iässä kiinteitä. Eli luulen et liittyy näihin kehitysvaiheisiin mitä on meneillään + hoidon aloitukseen. Mullakin on yksi kaveri, jolla on useampi hankalasti allerginen ja refluksilapsi, ja sain häneltä ennen omani syntymää 'ripityksen', että kun sinunkin lapsesi on allerginen/refluksilapsi niin sitten sitä ja tätä. Eli ymmärrän hyvin, jos jää päälle ja toisaalta on ihan hyvä muistutella näistäkin asioista. Kun kaikki lääkärit ei suhtaudu näihin kauhean hyvin / tiedä näistä ja osaa sitten tarvittaessa itsekin epäillä.

Kohta neuvolaan bongailmaan sydänääniä ja juttelemaan mukavia ;)

MammaLa 16+2
 
Mariska* Voi ihana teidän esikoinen! Ite odotan jo kovasti, että meidän poikanen alkaisi jutella, mutta ainakaan lauseita ei varmaan tarvi ihan hetkeen odottaa :D Otatteko isomman kokonaan pois hoidosta vai miten ootte suunnitellut? :)

Meidän lapsi on tähän saakka ollut hirmu helppo tapaus. Pikkuvauva-aika oli välillä jopa tylsää, kun tuo oli aina niin tyytyväinen. Tottakai sitä on aina ollut onnellinen siitä, että ei ole ollut mitään ihmeellistä. :) Nyt tosin sitten jännittää, että millainen tää uus tulokas on. Tosin tällä kertaa tekemistä varmaan riittää, ihan pikkuvauva-ajasta alkaen!

Toissapäivänä päätin, että nyt kokeillaan kuinka poikanen nukkuu omassa huoneessa. Näiden kahden yön perusteella väitän, että tuo nukkuu paremmin yksin kuin meidän kanssa! Jee! Tänäänkin herättiin vasta puoli 10, kun ei isimiehen aamutoimet herättänyt meitä kumpaakaan :)
 
  • Tykkää
Reactions: MammaLa ja Mariska*
Moikka! Mä kirjoitan tänne nyt uutena. Meillä esikoispoika 1v ja toisen laskettuaika 17.7. Ikäeroa tulee siis 1v 5 kk :)

Alkuraskaudessa ongelmana on ollut verenvuodon ja kivuliaat supistukset, niin en kauheasti ole uskaltanut tänne kirjoittaa. Nyt on kuitenkin kaikki kunnossa ja pystyy nauttimaan raskaudesta :)

Onko muilla alkuraskaus mennyt ilman ongelmia?

Onko heinäkuun vauvoille olemassa fb ryhmää? Tai toisen lapsen odottajille?
 
Mäkin koin vauva-ajan välillä tylsäksi, toinen vaan olla möllötti tyytyväisenä..!:D On se niin eri leikittää lähes 2-vuotiasta kun vaikka 4kk ikäistä ja nyt pystyy jo esim. leipoa yhessä.. Siistiä puuhaahaan se ei ole, mut ei tarvikaan. :D Meillä vaan ei kauheasti puhetta tule, sanoja vaan. Varmaan ihan mahtavaa Mariska kuulla tollaiset sanat oman lapsen suusta!! <3

MammaLa haha, just noin. Jää niin päälle nää epäilyt ja en usko, että teillä mitään ihmeempiä on heräilyjen taustalla, kyllä se kuuluisa äidinvaisto nimittäin kertoo jos jotain on vialla. :)

Minni toivotan sut tervetulleeksi, vaikka itekin pari päivää sitten vasta tänne liityin. :) Kiva että sulla nyt parempi tilanne raskauden suhteen ja vuodot loppunut. Varmasti pelästyttää.. Mulla menny hyvin tähän asti, ainoa oire ollu kipeät tissit! Ekassa oli alkuraskaus pelkkää kuvottavaa oloa ja kasvojen iho meni tosi huonon kuntoon, nyt ei sitten mitään! Oonkin ihmetelly tätä oloa, jännitti mennä nt-ultraankin kun ajattelin et voiko kaikki olla ok oireettomuuden takia..

Mua myös kiinnostaa fb-ryhmä. Perustettiin sellainen esikoisen odotusaikaan toisen ryhmän kaa ja on ollu korvaamaton tuki. Onpa niitä mammoja ja lapsia tullu nähtyä livenäkin sitten useamman kerran jo. :)

Melissa & 14+3
 
  • Tykkää
Reactions: MammaLa
Tervetuloa Minni!

Mariska awwww, niin liikkistä :heart:

Neuvolassa kaikki hyvin, tosin jouduin käymään hiiva- tms. tulehdusepäilyjen takia vielä labrassa. Asiaan tietty auttaisi, jos lopettaisi ylimääräiset mussutukset. Illalla mentiin miehen kanssa nukkumaan ja kundi aloitti hirmuiset potkunyrkkeilytreenit, ja jotenkin potkut osui 'ohueen' kohtaan sillä tunsin yhden ensin itse vatsan päältä ja mieskin sai tuntea pari :heart: - ilmeisen tomera kaveri tulossa, kun nyt jo potkut tuntuu. Mieskin ihmetteli et miten voi jo nyt tuntua, epäili et mulla on joku elohiiri vatsassa. :LOL: - 4 potkun elohiiri...

Joko Iopå sulla on ollut rakenneultra? Itsellä ois 3 viikon päästä se 4D (omakustanne) ja 4 viikon päästä rakenneultra.

MammaLa & Poika 16+3
 
Viimeksi muokattu:
iopå meillä kävi myös niin, että tämä esikoinen alkoi nukkua tosi hyvin kun siirtyi omaan huoneeseen. Oltiin kyllä tehty ns. unikoulu vähän ennen sitä jo.

Omat muistot vauvavuodesta on aika "synkkiä" koska alkuunsa esikoisella oli koliikkia, oli niin avuton olo sen loputtomalta tuntuvan itkun kanssa. Ja sitten lähes koko vauvavuosi oli sellaista, että tää esikoinen nukkui _todella_ lyhyitä pätkiä yöt, joten unenpuutteen vuoksi olin ihan loppu. Mutta meillä siis kävi kuin taikaisku siinä vuoden iässä, kun meidän kärttyisästä ja heräilevästä vauvasta kasvoi hujauksessa iloinen, touhukas ja ehtiväinen taapero, joka nukkuikin yhtäkkiä ylöt läpeensä :D

Toivottavasti tämä pikkukakkonen ei olisi niin itkuinen vauva, ahdistun kauheasti siitä vauvan itkusta kun tuntuu ettei pysty auttamaan vaikka kuinka yrittää.

Melissa84 meillä on ainakin käynyt tuon kaksivuotiaan puheen kanssa niin, että kun se lähti liikkeelle niin nyt se sanavarasto laajenee ihan päivittäin ja yhtäkkiä alkanut tulla jo pitkiä lauseita ja selityksiä. Yhdeltä kuulemalta lapsi imee tosiaan uusia sanoja ja oppii ihan hirmu nopeasti. Hauskaa kyllä kuunnella noita lapsen puheita ja helpottaa elämää ja toisten lasten kanssa leikkimistä, kun puhe alkaa sujua niin että osaa kertoa mitä haluaa jne. Tosin tyttö on kyllä myös kova komentelemaan meitä (mm. ole hiijaa, minä laulan nyt! Odota siinä, pysy paikallaan jne. :D ja ihan paras "ei hätää äiti, minä siivoon" ) tuo on sellainen keksijäepeli, että sitä siivottavaa tuppaa tulemaan... Mutta siis, puhe voi teilläkin alkaa lisääntyä tosi nopeasti sitten kun se on tullakseen :)

MammaLa vau, sulla on tosiaan hirmu ajoissa alkanut liikkeet tuntumaan! Itsellä oli ihan pieniä liikkeitä vasta just ja just havaittavissa muutama viikko sitten. Nyt kyllä möyryää jo paljon, mutta ei mun mielestä vieläkään helpolla vatsan päältä kyllä tunnu (vaikka vielä ei hirveästi ole ylimääräistäkään kertynyt. Mulle oli tullut vasta 4kg lisää painoa, jee!)
 
(kirjoitan puhelimella, siksi teksti nayttaa oudolta)

ma en pysty nauttimaan tasta raskaudesta, koko ajan on takaraivossa huoli siita etta kaikki ei ole hyvin. lieko aidinvaisto vai turhaa panikointia.. taa raskaus on vaan niin erilainen kuin edellinen. ihan alussa ajattelin, etta taa on helppo raskaus kun mitaan oireita ei ollut, mutta nyt on kovia kipuja. tulee mietittya oliko alun maalaushoyryilla jotain tekemista asian kanssa ja kaikkea muuta. arg, arsyttavaa :)

ensi viikolla on onneksi neuvola jos sielta lahtisi vahan rauhoittuneena ja toivottavasti pian tuntee pikkusen liikkeet

16+3
 
Viimeksi muokattu:
harjoituskappale :hug: Tiedän tunteen! Itselläni on pelko sairaasta lapsesta, riskikin on suurentunut. Mitään ei voi tehdä, kun odottaa synnytykseen... Edellinen raskauteni oli niin leppoisaa ja onnellista aikaa, eikä mieleeni juolahtanutkaan että mikään voisi olla vinossa. Kun lapsi syntyi, en edes kysynyt että onko hän terve tms. Koska oletin että hän on! :) Nyt toisella kierroksella ja pelottaa koko ajan... rakenneultra on ensi viikolla, joten toivottavasti kohdalle osuu erittäin ammattitaitoinen kätilö. Aion kyllä sanoa hänelle pelostani, jospa hän tutkisi vauvan vaikka ekstra-tarkasti.. Vaikka tietysti he tutkivat kaikki vauvat niin hyvin kuin pystyvät. Ehkä haluan vain varmuuden, että hän on kunnossa!

18+4
 
jaahas, kirjoitin pitkÄn tekstin ja kun olin melkein valmis puhelin pÄÄtti seota.. no, tiivistettynÄ; meillÄ tosiaan tietokone on rikki kun esikoinen sitÄ hellÄsti kÄsitteli (Äiti ei laittanut enÄÄ videoita pyÖrimÄÄn) ,mutta olen kÄynyt puhelimella sÄÄnnÖllisesti teidÄn kuulumisia lukemassa.

baby-mama olenkin lukenut aikaisempia kommenttejasi ja toivotaan, ettÄ kaikki on hyvin ja toivottavasti saat ultraÄÄneen ymmÄrtÄvÄisen kÄtilÖn ja tÄmÄ katsoo tarkasti. :)
itse pelkÄÄn enemmÄn sitÄ, ettÄ en saa tÄtÄ vauvaa elÄvÄnÄ syliin. en osaa sanoa miksi, on vain sellainen tunne. toivon, ettÄ ajatukset kaikkoaa viimeistÄÄn rakenneultrassa ja silloin, kun tunnen liikkeet selvÄsti. ensimmÄisen raskauden kohdalla ei ollut mitÄÄn tÄllÄisiÄ, ajattelin vain ettÄ tottakai kaikki menee hyvin ja lapsi on terve. voi myÖs olla ettÄ tÄmÄn pelon takana on edellinen synnytys, kun se ei mennytkÄÄn ihan oppikirjan mukaan.

16+4
 
Viimeksi muokattu:
terve pitkästä aikaa

tyyppi myllertää mahassa ja on siksi vaikea saada töitä tehdyksi :D ei tuo etuistukka sitten kauheasti vaimentanutkaan, yhtäkkiä liikkeet alkaneet tuntua tosi selvästi, ja mahan päällekin jo kun kunnolla osuvat, myös myllerrys tuntuu päällepäin. maha on plopsahtanut enemmän eteenpäin, pienempi kyllä on vielä kuin esikoisesta, tosin niin olen minäkin. huh saa nähdä kuin kiloja on kertynyt, useampi jo nytkin varmasti :D

rakenneultraan viikko, viikon päästä tässä vaiheessa tietää taas jo kuinka mahassa voidaan (toivottavasti hyvin ja käyrien mukaan) ja ehkäpä jopa sukupuoli! poikien nimiä olen varovaisesti miettinyt, ne kun on vaikeampia...

muuten tuohon, kun täällä on kirjoiteltu, että toisessa raskaudessa on huolissaan eritavalla, niin allekirjoitan! ei sellaista hysteeristä stressiä missään nimessä, mutta jotenkin tiedostaa sen, että asiat voivat mennä erilailla kun esikoisesta, tietää mitä voi saada ja mitä voi menettää. toivottavasti kellekään ei käy niin.

nyt mahassa rauhoituttiin, taidan koettaa tehdä töitä.

ps. alkuaikojen olot ovat palanneet lievempänä, parin tunnin välein on syötävä tai tulee paha olo, kumma jos painoa kertyy taas...
 
Samaa mieltä muiden kanssa, tullut aika paljon mietittyä kaikkia terveysriskejä ja muita tämän raskauden aikana...

Meillä oli rakenneultra toissapäivänä, mahassa potkiskeli pieni poika :heart: Jotenkin yllätys, vaikka toisaalta olin tietty poikavauvastakin haaveillut. Esikoinen siis tyttö. Kaikki oli pikkuiselle hienosti ja oli kasvanut kaikinpuolin viikkoja vastaavasti :) Nyt uskaltaa sitten alkaa haalia vähän poikienkin vaatetta... Ja samoin pitää laittaa esikoisen vaatetta ja kenkiä enempi kiertoon. Pojalle on kyllä minustakin vaikeampi keksiä nimeä, mitään ei ole ollut mietittynä...

Tällä kertaa istukka on takana ja mielestäni kyllä paljon selvemmin tuntuu vauvan liikkeet kuin esikoisen aikaan, jolloin istukka oli mulla edessä.

Olikos kenenkään muun esikoinen vielä hoidossa? Meillä esikoinen on tosiaan ollut pph:lla jo tosi pienestä 1v 2kk iästä alkaen ja jää nyt sitten kotiin kun mun äitiysloma alkaa. Olen kyllä ajatellut, että jos saataisiin kerhopaikka esikoiselle esim. vuoden 2015 alusta tai vaikka jo syksyllä (kun kuitenkin täyttää jo loppuvuodesta 3), jos sattuisi olemaan tilaa. Taitavat vaan olla aika varattuja nuo päiväkerhopaikat.

Synnytys pelottaa eri lailla kuin esikoisesta - en niinkään jännitä synnytystä omalta osaltani mutta pelottaa se, että jos vauvalle kävisi jotain esim. cp-vamma tai muuta. Huolet ei ihan äkkiä äideiltä lopu...
 
Mariska onnittelut pojasta :heart: , ja ihanaa, että kaikki on toistaiseksi hyvin.

Meillä on esikoinen ollut hoidossa vuodenvaihteesta alkaen, ja nyt pitäisi pikku hiljaa päättää, että mitä syksyn kanssa tehdään. Olin ensin ajatellut, että tottakai otan pojan pois hoidosta, kun kerran itse olen kotona. Mutta nyt ovat epäilyt heränneet, että miten sitä jaksaa pari kertaa päivässä käydä ulkona ym. kundi kuitenkin kaipaa aika paljon aktiviteetteja, muuten alkaa jäynähommat sisällä... Olen nyt sitten arponut, että jatkaisiko sittenkin pph:lla syksyllä esim. 2pv viikossa. Toinen mitä tällä haluaisin pedata on, että saisi sitten jossain kohtaa kun tämä toinenkin menee hoitoon niin pitää paikkansa ja mahdollisesti molemmat sinne. Tuo meidän pph on yksityinen ja tosi aarre, lisäksi matkaa kodin ja hoitopaikan välille kertyy reilu 500m. Tilanne täällä Espoossa (ja varmaan muuallakin) on aika kauhea näiden päivähoitopaikkojen suhteen tai sit sillä vaan pelotellaan.

Täällä toinen kundi myllertää mahassa sen minkä kerkeää, pelottaa et millainenhan vilpertti sieltä on tulossa, kun nyt jo on niin meno päällä. Mulla huono olo on pysynyt poissa ja olo on ollut aikasta reipas, olen jaksanut käydä salilla ja tehdä ihan normimeiningillä lähes kaikkea. Vähän tuo lantioliitoksen löystyminen ärsyttää kroppaa ja mieltä, mutta siitä on onneksi ollut vasta vähemmän vaivaa kuin viimeksi.

Täälläkin painoa on tullut jo/vasta 4kg, mut mun karkkihammasta kolottaa päivittäin, ja sille ois nyt tehtävä loppu! Kuka alkaa mun kans herkuttomaan helmikuuhun (ei karkkia, suklaata, jätskiä, limua yms.)?

MammaLa 16+6
 
Mariska onnittelut poikalupauksesta!<3 Meinaatteko muut kysyä sukupuolen rakenneultrassa? Me ei kysytä, en halunnu tietää esikoisenkaan kohdalla, joten en nytkään. Se oli ihana ylläri kun heti syntymän jälkeen eka asia minkä näin, oli että poika oli kätilön käsissä selkä muhun päin ja jalkojen välistä roikkui jotain tavaraa, hahaa.. :D Toki helpottaisi hankintoja, mut pysykööt salaisuutena loppuun asti. :)

Jännä et mä stressaan nyt tokassa raskaudessa taas todella paljon vähemmän! Oon kyllä monesti kuullu et yleensä menee just päinvastoin. Mä panikoin niin sikana ekassa raskaudessa loppuun asti, kun mun siskolle sattui kohtukuolema rv 38, 10 pvää oli vaan suunniteltuun sektioon aikaa. Napanuoraan kuristui. :´( Tosi pitkälle puhuin koko ajan "jos tää joskus syntyy elävänä" jne. kunnes mun äiti sit herätteli mua ettei noihin asioihin vaan voi vaikuttaa et nyt lopetat noi puheet. Asiat menee niin kuin ne on "suunniteltu", pitää vaan yrittää nauttia niin kauan kun kaikki on hyvin. :)

Meillä esikoinen kotona ja jatkaa kotona sitten toisen synnyttyä. Silloin pojalla ikää se 2v 3kk. Saas nähdä miten jaksaa, mut kyllä muutkin on selvinny, miksen minä selviäis.. ;)

MammaLa mullekin painoa tullu vasta muutama kilo ja viime viime raskaudessa tuntui et ihan sama mitä teen niin painoa vaan kertyy! Yhteensä tuli loppujen lopuks vaan se 12 kg ja kaikki hävis ittekseen jälkitarkastukseen mennessä. :) Mulla karkas käsistä herkuttelu ja su olikin eka herkuton päivä eli voin liittyä herkuttomaan helmikuuhun!:D Tosin mä pidän poikkeuksena kyläilyt, on tyhmä kieltäytyä tarjottavista jos toinen on leiponut jotain. Painon takia en tähän ryhdy, mut jotenkin inhottavaa mässätä vaan kaikkea ja vauva on jossain sokerihumalassa koko ajan, ei kiva. :S Esikoinen oli syntyessäänkin 4,2kg niin en välttis halua ainakaan yhtään isompaa, jos mitenkään pystyn ite vaikuttamaan asiaan. Minkä kokoisia teillä oli esikoiset syntyessään? Mulla veikattiin käsikopelolla vielä synnärille mennessä et hyvä jos 3 kiloinen on, mut vähän sit heitti todellisuus.. Noh, onneks en tienny et tuun synnyttää yli 4kg painavan vauvan, olis voinu alkaa hirvittää liikaa. :D

Melissa 15+0 <3
 
Jee! Kivaa Melissa, ja joo jokainen saa luoda omat säännöt herkuttomaan helmikuuhun :)

Meillä kokoarvio tehtiin vasta synnytyssalissa, kun siellä tajuttiin kundin olevan perätilassa. Piti hyvin paikkaansa arvio oli 3-3,5kg ja kundi painoi 3100g. Omaa painoa kertyi 18kg, josta osa oli turvotusta. Tosin itse olen aika pitkä ja painan normaalisti normipainon alarajoilla eli tuo 18kg ei ollut kauheasti (paitsi mun omasta mielestä ;) ).
 
MinÄkin voisin alkaa tuohon herkuttomaan helmikuuhun, kun kiloja tullut jo n.5kg ! viimeksi oli reilu puolenvÄlin, kun painoa oli tullut tuo reilu 5kg. tosin minulle sanottiin, ettÄ kiloja voi tulla minulle jopa 30 pienen kokoni vuoksi ja noin 20kg lisÄÄ painoa tuli, mutta suurinosa jÄi saliin ja parissa viikossa olin lÄhtÖpainossa. tÄssÄ pitÄÄ jo ostaa isompia vaatteita, kun yhdet ainoat farkut mahtuu enÄÄ pÄÄlle :D niin ja aloitan nÄinkin vahvasti tuon herkuttoman helmikuun; huomenna on jo heti poikkeus, miehen kanssa laatuaikaa ja tarkoitus tehdÄ herkkuja ja nauttia.
minulla olisi muutenkin tarkoitus alkaa syÖmÄÄn vÄhÄn terveellisemmin, kun syÖn todella vÄhÄn kasviksia ja tÄytÄn mahaani sitten kauhealla ruokamÄÄrÄllÄ.

esikoinen painoi 3450g ja oli 51,5cm.

miten kumpi olo teillÄ on? tyttÖ vai poika olo, vai kumpikaan? ja te jotka tiedÄtte jo, vastasiko oloa/aavistusta? :) itsellÄ tyttÖolo, mutta olen kuitenkin varma ettÄ poika siellÄ on. ristiriitaista kenties? :D
 
  • Tykkää
Reactions: baby-mama
MammaLa Ei oo vielä ollut rakenneultraa, keskiviikkona olis sitten se! En malttais odottaa.

Mariska Onnea poikalupauksesta!

Melissa84 Me aiotaan tosiaan kysyä vauvan sukupuolta, toivottavasti tulokas on halukas sen meille näyttämään, sekä ultraaja kertomaan :D

harjoituskappale Täällä on ollut jo pitkään tyttöolo, joka tosin on nyt vasta ihan viime päivinä ruvennut huojumaan. Enää ei ole oikeastaan mitään hajua tai fiilistä, että kuka sieltä on tulossa..

Mä oon oikeestaan molemmissa raskauksissa ollut aika rennoin mielin. Toivonut parasta, mutta silti tiennyt että aina on pieni mahdollisuus, että kaikki ei menekään niin kuin on toivonut. Oon kuitenkin päättänyt, että en halua murehtia etukäteen keskenmenoa, kohtukuolemaa tai muitakaan tollasia, mille ei vaan voi ite mitään. Haluan kuitenkin nauttia raskausajasta niin kauan kuin sitä kestää.

Esikoisen syntymämitat oli 3600g ja 53cm. :)

Onko teillä ollut näissä raskauksissa mitään mielitekoja, ja siis nimenomaan sellasia että on pakko saada jotain? Esikoista odottaessa ihan paras yhdistelmä oli kurkku ja fetajuusto. Hassua, normaalisti en edes pidä fetajuustosta, mutta raskausaikana olisin voinut syödä sitä joka aterilla. :D Tällä kertaa ei ole vielä mitään yhtä voimakasta mielitekoa..

iopå & 20+2
 
Hauskaa et saadaan mukaan jengiä herkuttomaan helmikuuhun Harjoituskappale!

Kylläpäs on vaikea tämä eka herkuton päivä, lounaan jälkeen väsyttää ihan mielettömästi ja tekis mieli suklaata tai mitä tahansa nopeaa piristäjää. Yritän mennä teen ja granaattiomenan voimalla. Tästä kyl näkee millainen sokeriaddikti olen.

Mulla ei oikeestaan oo mitään erityisiä mielitekoja (ellei herkkuja lasketa, mut niihin oon kyl ihan normikoukussa) jokunen viikko sitten teki mielietityisen paljon korianteria.

MammaLa 17+0
 
MammaLa Tsemppiä herkuttomaan helmikuuhun! Ehkä se siitä helpottaa päivä päivältä :)

Löysin täydelliset tuplat! Ja no, oikeastaan tehtiin tänään pieni maakuntamatkailu ja käytiin ne hakemassa. Poikanenkin oli tyytyväinen uusissa kärryissä, oli pakko kokeilla miten sopii poikanen ja kantokoppa vierekkäin, kovasti tuo ihmetteli sitä viereistä paikkaa :) Ostettiin käytettynä siis Emmaljungan Twin City Crossit. Lupaavan oloiset, täytti ne kriteerit mitä kärryiltä halusin. Melko leveethän noi on, ei taida lähikauppaan olla noilla asiaa..
 
  • Tykkää
Reactions: MammaLa
Mä taidan olla ainoa mamma täällä, joka tähän aikaan on hereillä sekä kirjoittelee tänne. Mutta kun se unen tuleminen on edelleen vähän sellasta, että juuri kun on saamassa unen päästä kiines, ni tyyppi potkasee ja se unen etsiminen lähtee taas alusta ja siinä kestää.

Meillä tuo esikoinen oli syntymästä asti rauhallinen tapaus. Ei itkeny turhia, heräs kerran yöllä syömään ja sen jälkeen nukkuikin sit aina aamuun asti, ja sit heräs ns. aamuun.
Jotenkin toivon, että tää toinen ois samanlainen tapaus, mutta sen ny näkee sit ku tyyppi on saapunu maailmaan.
Ja ikäeroahan esikoiselle ja kakkoselle tulee 1v 5kk vai 6kk, mun ajatus ei just nyt toimi parhaansa mukaan. :D

Tuplarattaat saapui kotio viime viikolla (?) ja me hankittiin siis Bugaboo Donkey Duo:t. Ollaan niitä esikoisen kanssa vähän testattu ja nyt on ainaki osoittautunu hyviksi.

Hoitopöytä meillä on jo, joten sitä käytetään kakkosenkin kanssa. Ei me uutta lähdetä hommaamaan.

Mulla on edelleen jotenkin todella vahva tyttöolo. Tää raskaus on melkein kuin toistoa esikoisen raskaudesta. Mutta maanantainahan sen näkee kumpi sieltä on tulossa, jos tyyppi näyttää. :) Ja siis sukupuoli haluttais selville kyllä. Tai siis aiotaan ottaa selville, jos tyyppi sen näyttää.

Painoa on nyt tullut 3,5-4kg ja ollaan siis nyt viikoilla 20+6. Mitä sinänsä ihmettelen, kun on kumminkin tullu herkuteltua hieman, mutta ei suinkaan liikaa.

Esikoinen oli syntyessään 3750g ja 52cm.

Mitään erikoisia mielitekoja ei ole. Lähinnä niitä normaaleja mielitekoja. :D
Erikoisimmat on varmaan kurkku, sitä tekee mieli syödä vähän väliä ja jääpalat. Jääpalat oli myös esikoisen odotuksessa sellanen, jota piti oikeesti "syödä" vähän väliä. :D

Mä en nyt musita pitikö vielä jotain kirjottaa. Mutta nyt ajattelin mennä koittamaan sitä, että saiskos unta. :)

Hurjan nopeesti tää toinen raskaus on kyllä mennyt. Ei sillä, että esikoisen raskaus ois menny hitaasti, mutta tää on menny jotenkin kauheen nopeesti, oikeesti.. :D

Susanna#1 & Pupunen 20+6! <3
 

Yhteistyössä