Pikkukakkonen kesällä 2014

Harjoituskappale, mulla vkon 22+6 sf oli 19cm, mut toisen mittaajan mukaan 24+2 jo 24cm. Toi jälkimmäinen taisi olla vähän ylimitoitettu (tai ainakin toivon niin...), kun sen teki nuori lääkäri.

Hiljaista on tosiaan ollut täällä palstalla. Meillä käynnissä kunnon sairastelukierre, joka toivottavasti alkaisi nyt päättymään. Itselle kävely tuottaa vaikeuksia, lantioliitos tulee tosi kipeäksi jo pienistäkin matkoista. Sairastamisten ja liikkumisen hankaluuden takia painoa on jo +10kg!!! Apua! Sokeritonta kuuria yritän pitää yllä, viikonloppuna meidän uhmamuru täytti 2-vuotta :heart: - ja söin kyllä kakkua ihan surutta. Tämä näkyi heti seuraavana aamuna turvotuksissa... Mulla turvottaa myös sokeri :(

Kuullaanpa taas!

MammaLa 25+2
 
Yritin jo kertaalleen kirjoittaa, mutta selain sekoili ja teksti hävisi, sit ei enää jaksanut uudelleen :D

Itse en muista sf-mittaa, keskikäyrällä se kuitenkin oli, vaikka nyt viime viikkoina maha on omasta mielestä kasvanut ihan valtavasti. Ja ihmiset kyselee kauanko vielä meinaat oikein olla töissä... Äitienpäivästä se alkais sitten se meikäläisen äitiys"loma".

Painoa on tullut minullekin noin 10kg, tosin en ole pariin viikkoon edes käynyt puntarilla. Mutta herkkujakin on kyllä tullut syötyä, varsinkin jätskiä kuten viime raskaudenkin aikana, vaikka muuten en jätskiä juuri syö kuin kesäisin. En jaksa hermoilla, koska viimeksi paino lähti todella helposti ja nopeasti (toivottavasti nyt ei sitten tällä kertaa jämähdä...) Ens keskiviikkona olisi taas neuvola, sitten taas punnitaan tietysti.

Olo on ihan hyvä, ei kummempia vaivoja tai kolotuksia. Vauva kyllä liikkuu ja venyttelee niin, että tuntuu kieltämättä aika tukalalta välillä.. Avasin jo esikoisen aikaisen vauvanvaatelaatikon ja kävin minivaatteita läpi, kyllä sieltä onneksi löytyy pojallekin sopivaa aika paljon. Jotain pirteää väriä kyllä pitäis vähän ostella lisäksi :)

Esikoiselle ostin käytettynä seisomalaudan - josta tosi puuttui sitten yksi olennainen osa, toivottavasti saan sen vielä jälkitoimituksena :) Esikoinen myös juttelee aika paljon pikkuveljestä ja odottaa vauvan tuloa. Ja sitä että saa jäädä kotiin. Tuntuu viihtyvän hoidossa ihan hyvin, mutta joka aamuinen hoitoonlähtö ei silti ole mieluista, taas tänään tuli selitystä "olen joka päivä yskinyt, en voi mennä hoitoon. Ei kipeänä voi mennä hoitoon" ja tyttö on kyllä nyt vaihteeksi ollut ihan terveenä :D Usein ilmoittaa myös haluavansa lähteä töihin.

Meillä mies on ollut pari päivää työmatkalla, mikä on koiranlenkityksen kannalta aika rasittavaa. Pienenkin pissatuslenkin tekeminen on jotenkin niin vaivalloista tuon 2-vuotiaan kanssa, varsinkin aamulla! Toisinaan tyttö kyllä potkupyöräilee pitkänkin matkaa ihan reippaasti tai istuu rattaissa. Mutta melkoista maanittelua se eteneminen on toisinaan...
 
En yhtään muista sf-mittaa, mutta tais se viimeks olla keskikäyrillä. Täällä ei näköjään kovin usein oo noita neuvoloita.

Meillä aika on menny lähinnä tohon pakkaamiseen, nimittäin huomenna ois muutto ja vielä ois jonkun verran pakattavaa. On tää kämppä niin alastoman näkönen ku ei ol oikee mitää enää.

Flikka potkii hullun lailla. Ja kovan kävelemisen jälkeen tulee harkkasuppareita, mutta muuten olo on hyvä. Tietty nyt mietin, että pitäskö sitä sit lopettaa työt jo, kun tuo oma työ on vähän sellasta rankemman puoleista. Mutta katon nyt seuraavien tuntien jälkeen, millanen olo on.
Nii ja välillä tuntuu, että flikka meinaa tulla masusta läpi.

Mitä tuohon omaan vaakaan on luottamista, niin tällä hetkellä tähän hetkeen paino on noussu 6kg, tän herkuttelun myötä ihmettelen, ettei ton enempää oo tullu. Esikoisen aikana oli tähän mennessä tullut muistaakseni jo 10kg.

Meillä on kans tuon koiran aamupisuttaminen vaikeaa. Varsinkin miehen aamuvuoroina. Tosin onneks tuo koirakaan ei nyt aamusin vielä vaadi mitään monen kymmenen kilometrin lenkkejä, vaan riittää se pisuttaminen. Toikin helpottuu lauantain jälkeen, kun sit voi vaan koiran päästää ulos.

Susanna#1 & Flikka 29+4
 
Susanna, joko on muutto tehty? Miten sujui :) - ja Onnea uuteen kotiin :heart:

Mulla oli äiti ja omat sisarukset viikonloppuna kylässä, tuli sitten käveltyä oikein urakalla, ja lantioliitos on nyt sit hellänä. Onneksi pumpissa kärsii vielä käydä, tänään ajattelin kokeilla pyöräilyä, ja hakea kundin pyörällä hoidosta.

Itsellä tuntuu olevan nälkä kokoajan, ja ahdistaa kun sitä mukaa, kun nälkä kasvaa niin vaa'assa numerot vaan kasvaa :( - sokerirasitus on varmaan kohta edessä... No hyvä tarkoitushan silläkin on.

MammaLa 26+2
 
MammaLa Joo on tehty jo. Se tehtiin jo lauantaina loppuun. Hyvin muutto suju, ainoo, että tuli ongelmia sängyn saamisessa ulos mutta jotenkin ne muuttomiehet senkin onnistui saamaan sitte ulos. Mutta kaiken kaikkiaan hyvin sujui, vaikka itse en sen kummemmin voinutkaan muutossa auttaa. :)
Kiitos :heart:

On tää kyllä erilaista asua omakotitalossa, mutta rauhallisempaa ainakin on. Eikä tässä oo muutenkaan kyllä yhtään valittamista. Ainoo vaan, että parisen laatikkoa tossa on nyt vielä purkamatta, mutta eiköhän ne tosta tän viikon aikana vielä tyhjäydy.
Jätettiin lastenhuoneidenkin maalaus myöhempään ajankohtaan, niissä on valkoset seinät kumminkin, niin ei niilläkään sellanen kiirus oo.

Mä sain taas jonkun ihmeen flunssan riesakseni. Enhän mä kun vasta ollu kipeenä..
Huomenna ois sitte synttärit, 20v pamahtaa mittariin. Ja siinä samalla mun ja miehen vuospvä.

Mulla taitaa jäädä haaveeks olla töissä sinne mammaloman alkuun saakka. Ensinnäkin nää flunssat ja siihen päälle vielä kipeytyvä selkä sekä rankan rupeaman jälkeen tulevat supistukset, jotenjoten..

Susanna#1 & Flikka 30+0 *POKS* (vähän näin myöhässä.) Hurjaa miten nopeasti tää aika menee!
 
Susanna synttärionnittelut!!;) Ja onnea uuteen kotiin! Meillä tänään poika täytti 2v. Jeeejeee! :) <3 Viikonloppuna siis juhlittu urakalla. :) Mutta.. voi kääk.. Oli niin ihanaa, mut huomaampa ekaa kertaa olossa et touhuaminen aamusta iltaa ei ole ehkä enää ihan se mun juttu. Muutama kipeämpi suppari tuli pe illalla ja sen jälkeen suht herkästi harkkasuppareita tullu.. Hmm. Täytyy ehkä vähän himmailla tahtia. Onneks kohta lääkärineuvola niin näkee ettei ne supparit vaan aiheuta mitään ihmeempiä. Ihan näillä viikoilla ei tarvis vielä näitä oloja tulla. Pojan kohdalla harkkasupisteli kyllä myös paljon ja pitkään, eikä ne ikinä mitään onneksi aiheuttanut.

Mä oon taas sokerikoukussa. Äh.. Täytyy yrittää taas vähentää herkkujen syöntiä, mut kun kakkuja jäi ja keksejä ja muita herkkuja synttäreiltä niin pakkohan ne oli syödä pois.. ja sen kyllä huomaa olossa iltaisin närästyksen muodossa!

Muuten ei tänne kummia, sais aika kulua nopeampaa et sais vauvan syliin jo!

Melissa 24+4
 
  • Tykkää
Reactions: MammaLa
Melissa, nyt se sit iski päälle, et epäilen kundilla maitoallergiaa tai refluksia. Ihan pöhköolo. Mut kundi sairasti ilmeisesti RS-viruksen maaliskuun lopulla, ja oli niin limainen yskä etenkin öisin, ettei annettu maitotuotteita ollenkaan (ettei lisää limaisuutta). No huolimatta tuosta yskästä nukkui hyvin, unissaan yski suurimmaksi osaksi. Lisäksi laitettiin pinnikseen nukkumaan ja kohotettiin päätä tosi paljon ylöspäin. Eilen joi pitkästä aikaa illalla maitoa, ja yö oli ihan hirveä! Lisäksi kakkaaminen oli helppoa, kun ei juonut maitoa, mut nyt jo vähäisillä määrillä vatsa on ummetuksella. Kun nyt mietin kaikkia oireita yhteen, niin kundi on ollut aina tosi herkkä oksentamaan (jätettiin kauran antaminen pois vauvaiässä (en muista tarkkaan koska), koska oksensi kauratuotteet aina kaaressa ulos), ummetusta on ollut imetyksen lopettamisen jälkeen, ja nuo yöunet olleet huonoja 6-kuukautisesta eteenpäin.

Mikä teillä oli diagnoosina ja oletteko pk-seudulta, eli missä lääkärissä kannattaisi käydä?

:ashamed: - mulla on 'maailman huonoin äiti'-fiilis, jo nyt ja etenkin jos paljastuu et on jotain allergiaa tai refluksia, kun olen niin pitänyt kiinni ajatuksesta ettei niitä ois. Ja moni on näistä antanut vinkkiä.

MammaLa 26+4
 
MammaLa älä nyt itseäsi syytä!! Parempi myöhään kuin ei milloinkaan, eikös? :) Tosi kurjaa kyllä, jos teilläkin allergiaa/refluksia on! Toisaalta jos nyt löytyisi vihdoin syy huonoille öille, niin hieno homma! Kuulostaa mun korvaan vahvasti ainakin maitoallergialta. Meillä diagnoosina siis monet allergiat, mm. maito ja sitten refluksi. Saatiin dg 13kk iässä niin, että poika oli maidottomalla ja munattomalla (usein kulkee käsikädessä ne allergiat) 2 viikkoa, sitten altistettiin ja kun oireita altistuksessa tuli, niin asia oli sillä selvä. Refluksi taas meillä näkyy oikeastaan vaan todella huonona syömisenä. Nytkin menee taas happosalpaajat, kun pojalta katoaa täysin ruokahalu..

Ollaan siis Hämeenlinnasta, mutta pk-seudulta olen kotoisin ja sielläkin ollaan lääkäreissä käyty. Missä päin te asutte? Pikkujätti Järvenpää on ainakin sellainen paikka, missä on tosi hyviä lääkäreitä. Me käytiin alkuun Lasten läänissä täällä Hämeenlinnassa, mutta nyt päästiin sellaiselle todella kehutulle lääkärille maaliskuussa. Aikaa venattiin se 3kk ja tällä hetkellä sen lääkärin ajat menee elokuulle. Tiina Tuomela on siis nimi ja ottaa satunnaisesti vastaan Mehiläisessä, mutta enempi Pikkujätti Itäkeskus & Järvenpää. Sekavaa sepustusta.. :) Mutta siis jos ja kun varmaan nyt nopsempaa ajan haluatte niin se Pikkujätti voisi olla hyvä. Lääkäreitä mm. Anna Huhtala ja Mirjami Siltanen. Näistä kahdesta ei siis ole omakoht. kokemusta, mutta paljon olen hyvää kuullut. Lääkäreitä, jotka ei ota asiaa todesta on sitten ihan lukematon määrä.. :(

Kovasti nyt voimia ja parempia öitä, älä nyt oikeasti moiti itteäs! <3
 
Melissa84 Myöhäiset kiitokset! :heart:
Ja kiitos! Saatiin jopa ensimmäinen "tuparilahja" Suolaa ja leipää. :D
Ja myöhäiset onnittelut pojallesi! :heart:

Mulla sanoo selkä kohta sopimuksensa irti.. Muuten selkä ei koskaan oireile tai muutakaan, mutta näin raskausaikana se kipeytyy. Mä osasin kyllä aavistella tätä, mutta en ois välttämättä uskonu, että tuo näin aikasin alkaa, koska esikoisesta selkäkivut alko vasta huomattavasti myöhempään.
Mutta eiköhän näiden kanssa kestä, kunhan ei nyt kokonaan poksahda!

Flunssa alkaa taas kerran olemaan jo ohi ja jos nyt ei sit enää yhtään flunssaa, kiitos!

Yritin eilen myös saada vähän pestyä ikkunoita, mutta taidan nekin jättää myöhemmäksi. Nimittäin kun olin yhden ikkunan saanut puoliväliin pestyä, niin alko tulemaan harkkasupistuksia ja päätin antaa olla, ehtiihän ne pesemään myöhemminkin.

Mä en tiedä painaako vauva rakkoa vai mitä, mutta valehtelematta käyn vessassa tunnin sisällä vähintään 4 kertaa.

Neuvolakin oli viime viikolla ja tytsy on rt:ssa, painoa on pikkuisella käyrien mukaan, ja itelle on painoa tullut se 6kg.

Tällä hetkellä vauvalla tuntus olevan hikka.

Ollaan nyt saatu kutakuinkin kaikki tavarat oikeille paikoilleen ja mikä helpotus se onkaan. Nyt voi vaan nauttia omasta talosta ja sen rauhasta ja ihanasta puusaunasta!<3

Susanna#1 & Flikka 30+6 (jos nyt oikeessa päivässä oon)
 
Melissa Kiitos :flower: ! Ollaan pk-seudulla, joten toi Itis tai Järvenpääkin on ihan hyviä. Nyt maito on ollut poissa kuvioista, ja kundin vatsa toimii sekä viime yönä ei tullut yhtään inahdusta. Siis koko yönä!! Mä tosin stressasin mun koulua, joten olin klo 04 hereillä taas jonkun tovin.

Viikonloppu on mennyt herkutellessa, ja aika palata ruotuun. Onneksi tuli treenattuakin, ettei mennyt ihan syömiseksi. Huomenna ois ylimääräinen neuvola, jossa tarkastellaan sf-mittaa, kun lääkärineuvolassa lääkärin mittauksen mukaan mitta oli pompannut yläkäyrälle... Saapa nähdä mikä on tuomio.

Ihanaa viikkoa!
MammaLa 27+2 - vika kolmannes käynnissä :D
 
Eipäs ole vielä tarvetta sokerirasitukselle, neuvolatädin mittauksella (saman joko mittasi ekalla kerralla) sf-mitta on keskikäyrän tuntumassa. Ja huomasin, että on lähes sama kuin esikoista odottaessa näillä viikoilla.

Mites muilla masut kasvaa yms.?

Hauskaa viikkoa!
 
Moi taas kaikille,

miten teillä menee?
Mulle on ilmaantunut hirveä ummetus vaivaksi. Joudun litkimään levolacia päivittäin, muuten ei "tapahdu" mitään! Syön edelleen terveellisesti, mutta jostain syystä suoli ei tahdo toimia. No, tämä ei varmaan ole ikuinen vaiva :).

Joku puhui painosta, no minulle on tullut 2 kg lisää painoa. Yritän myös pitää sen siinä, kuten neuvolassakin suositeltiin. Helppoa se ei ole!!!

Maha ja vauva tuntuvat tosi isoilta, tunnen potkut jopa ihan tuolla häpyluun alla. Miten ihmeessä se on mahdollista?? En edes tiedä, onko kyseessä kädet vai jalat vai mikä ruumiinosa, mutta iiihan tuolla nivusissa asti jotain räpelletään :D Hassua!

iopå kyseli näköjään n. 1kk sitten, mitä pidimme äitiyspakkauksesta. Asia ei ole enää varmaan ajankohtainen, mutta täytyy sanoa että en ollut toivonut uutta enkä vanhaa, koska niissä oli loppujen loppuksi mielestäni aika vähän eroja. Eli olin tyytyväinen!

Onko teillä muuten tuo liikkuminen kuinka helppoa/vaikeaa masun kanssa? Minä käytän vielä sinnikkäästi korkokenkiä, mutta ryhti on kyllä jo "notkahtanut" mahan painosta. Makuulta/istualta nouseminen on välillä tosi hidasta, varsinkin yöllä kun pitää nousta vessaan! Lisäksi hengästyn portaissa ym. tosi nopeasti.

toivon että raskauden jälkeen oma kroppa palautuisi kuitenkin suht nopeasti. Viime kerrastakin jäi muutoksia ihan riittävästi, mm. arpia ja roikkovatsa sekä -rinnat. Ainakaan uusia arpia en ole havainnut vielä yhtään! Jotain positiivista siis :D

Seuraava neuvola on viikon päästä, toivottavasti vauva on kasvanut odotetusti.

babymama 29+5
 
Kylläpä on mennyt hurjasti aikaa siitä, kun viimeksi täällä kirjoittelin, mutta olen ollut niin väsynyt etten ole jaksanut käydä täällä. Hemoglobiini olikin laskenut ja nyt ollaan rautakuurilla. Oksennustauti kävi meillä sitten kylässä ja olen vain entistä väsyneempi tuntuu aivan mahdottomalta edes kävellä vessaan.. Onneksi mies on poikkeuksellisesti nyt kotona kun ei minusta olisi esikoisen hoitajaksi.

Kamala miten vähän painoa teillä on tullut lisää. Itselläni on tullut jo 15kg ja en kyllä tiedä että miten. Olen tämän raskauden myötä alkanut syömään lautasmallin mukaan ja muutenkin reilusti salaattia niin silti painoa tulee enemmän kuin edellisessä raskaudessa jossa söin ihan mitä vain.

Hk&asukki 28+5
 
Viimeksi muokattu:
Kylläpä on mennyt hurjasti aikaa siitä, kun viimeksi täällä kirjoittelin, mutta olen ollut niin väsynyt etten ole jaksanut käydä täällä. Hemoglobiini olikin laskenut ja nyt ollaan rautakuurilla. Oksennustauti kävi meillä sitten kylässä ja olen vain entistä väsyneempi tuntuu aivan mahdottomalta edes kävellä vessaan.. Onneksi mies on poikkeuksellisesti nyt kotona kun ei minusta olisi esikoisen hoitajaksi.

Kamala miten vähän painoa teillä on tullut lisää. Itselläni on tullut jo 15kg ja en kyllä tiedä että miten. Olen tämän raskauden myötä alkanut syömään lautasmallin mukaan ja muutenkin reilusti salaattia niin silti painoa tulee enemmän kuin edellisessä raskaudessa jossa söin ihan mitä vain.

Hk&asukki 28+5
Ikävä juttu et paino nousee reippaasti vaikka syö hyvin! Itse ekassa raskaudessa söin kaikkea, ja paino nousi jotain 18 kg. Otin siitä vaarin ja olen tämän raskauden ajan syönyt lähes orjallisesti kaloreita ja ravintoaineita laskien. En ole liikkunut yhtään enemmän kuin ennenkään (mun liikkuminen on TOSI vähäistä itse asiassa). Mut sullakin paino saattaa olla paljolti nesteitä. Turvottaako yhtään?

Mulla ei vielä turvota onneksi, ed. raskaudessa turvotti ja PAHASTI mutta silloin söinkin ihan mitä sattuu :(. Lisäksi verenpaineet olivat huippukorkeat, mutta nyt nekin on VIELÄ aisoissa. Myös muut arvot on ihan kohillaan. katsotaan nyt "eskaloituuko" tää kaikki vikoille viikoille... silloin olen tod. näköisesti kuitenkin samanlainen ilmapallo kuin viime kerrallakin :D
 
Mulla maha alkaa myös jo painaa. Portaita kiivetessä hengästyy heti, samoin ylämäessä, nukkuessa alkaa kädet puutua ja pohkeisiin tulee kipeitä kramppeja välillä. Turvotusta ei vielä ole onneksi juurikaan, mutta viimeksikin turposin vikoilla viikoilla ihan älyttömästi.

Painoa on itseasiassa tullut vähemmän kuin viime kerralla - johtunee siitä että en voi herkutella ihan vapaasti koska pikkunappula haluaa taatusti jätskiä myös jos äiti pistelee.. Ja toisaalta ei ehdi nukkua päikkäreitä eikä muutenkaan juuri lepäillä, joten sikäli tulee ehkä energiaa kulutettua enemmän. Lenkkeily tai mikään liikunta ei kyllä kiinnosta yhtään tällä hetkellä...

Edellisestä raskaudesta tuli muutama arpi rintoihin ja muutenkin tisseistä ei jäänyt jäljelle juuri mitään - vähän ne alkoi palautua sitten pidemmän ajan kanssa imetyksen jälkeen. Mutta nyt on tietysti taas suht muhkea olo. Maha sen sijaan itsellä palautui tosi hyvin viimeksi eikä tullut arpia, toivon tietysti että nyt menisi yhtä hyvin. Muutenkin hieman jännittää, että kasvaako tämä poika paljon siskoaan isommaksi, noin niin kun synnytyksen kannalta.

Olipa ihana pääsiäisloma kun oli niin lämmintä! Oltiin ulkona melkein koko ajan ja muksu juoksenteli jo ilman kenkiäkin ja t-paitaisillaan tarkeni hyvin. Ihanan kesäistä :) Työpäivät alkaa käydä vähiin, koska ens viikolla mulla on töitä vain 3pv ja sitten onkin jäljellä enää yksi viikko!! Hurjaa.
 
  • Tykkää
Reactions: baby-mama
Mäkin ihmettelen, että miten vointi voi olla näin paljon parempi kuin ed. raskaudessa!! Näillä viikoilla olin kuin turvonnut ilmapallo, ranteet kipuilivat ja sormet puutuivat öisin ja vaapuin kuin ankka. Liitoskivut olivat ihan jumalattomat, ja paino nousi koko ajan.

Nyt ei ole tullut yhtään ylimääräisiä raskausarpia, ei turvotusta, ei kipuja (mitä nyt lievät liitoskivut, mutta ne vaivaavat vain öisin ja ovat vähäisempiä). Ja tosiaan arvot ovat hyvät. Kaikki tämä, vaikka ikää ja painoakin on enemmän kuin ed. raskausaikana.
Pitää olla tyytyväinen!

Toisaalta mulla on taas muita pikkuvaivoja, kuten ihon (ja alapään) järkyttävä kuivuus, sekä jatkuva ummetus.

30+5
 
Täälläkin oli ihana pääsiäisloma. Oltiin kotona koko porukka ja touhuttiin omia juttuja :)

Hyvällä fiiliksellä mennään myös täällä, oireena on nuo Baby-maman mainitsemat ummetus ja liitoskivut. Ummetus on voimakkaampaan kuin viimeksi ja liitoskivut taas lievempiä. Perjantaina ois kohtuverisuonivirtausten ja napanuoran kiinnityskohdan kontrolliultra, mut muuten seuraava neuvola joskus toukokuun alussa.

Aurinkoa!
MammaLa 28+3
 
Vähän turhamaisuusjuttuja, onko muilla ongelmia pigmenttiläiskien kanssa? Mulla tuntuu raskaushormonien ansiosta tulevan taas ihania maksaläiskiä kasvoihin, argh. Laitan nyt aamuin illoin jotain garnierin dark spot-voidetta, enpä tiedä onko mitään hyötyä ja koitan muistaa pitää hattua auringossa jne. Saan siis normaalistkin herkästi pisamia ja näin raskausaikana niistä muodostuu sitten herkästi ihan kunnon isoja läiskiä otsaan ja poskipäihin...

Samoin molempien raskauksien aikana on tullut paljon lisää luomia ja vanhatkin on tummentuneet, huomenna olis tarkoitus saada poistatettua muutama ikävä luomi kaulasta onneksi.

Nyt alkaa myös olla jo fiilis, että on todella raskaana :D eli vähän joka asennossa ahdistaa, vaikka onneksi mitään varsinaisia kipuja ei ole missään.
 
Mariska tää ei varsinaisesti ole sama asia mutta minulla nännipihat sekä mieheni mukaan myös alapään alue on tummunut ihan hirveästi. Tämä on vähän kiusallinen juttu, enkä ole aikaisemmin kiinnittänyt asiaan edes huomiota.. Oli aika yllätys kuulla uusimmat "kuulumiset" alapäästä :eek: !!! Vaaleneekohan iho raskauden jälkeen....?
 
Sokerirasitustulokset kunnossa täällä suunnalla, jee!:) Niin oli kyllä viimeksikin ettei sinällänsä ylläri ollut.. isoa vauvaa silti odotan saapuvaksi. ;) Mulla tullut jo 10kg painoa, järkyttävää.. Ihan sama mitä syö tai on syömättä niin sitä vaan tulee tasaiseen tahtiin. Huoh. Viimeksi kyl oli jo parissa viikossa karissut kilot, toiv. nyt menee samalla tavalla!

Maksaläiskiä ei ole tullut ainakaan vielä.. Esikoisesta tuli linea negra navasta alas ja ylös. Onko muilla ollu sitä? Nyt ei ainakaan vielä näy jälkeäkään siitä. Mielenkiinnolla odotellaan tuleeko nyt sama.

MammaLa miten teijän allergia-asiat edistyy? Kävittekö lääkärissä?

Baby-mama mulla myös nännipihat tummeni raskausaikana esikoisen kohdalla, alapäästä en osaakaan sanoa.. mutta siis joo ne vaaleni kyllä ajan kanssa sitten.

Hei muuten kyselinkin joskus aikaa sitten, että olisiko teistä joku kiinnostunut facebook-ryhmästä? Aattelin et sinne tulis varmasti aktiivisemmin kirjoitettua ja olisi kiva kuulla sitten kuulumisia myös kun vauvat on syntyneet. Mitä mieltä ootte? :)

Melissa 27+5
 
  • Tykkää
Reactions: baby-mama
Baby-mama, mä olin kans ihan järkyttynyt ekassa raskaudessa nännien ja alapään tummumisesta, ne kyl palautui ainakin omalla kohdalla vähän, muttei ehkä ihan niin vaaleiksi kuin ne aiemmin olivat olleet... Tosin nyt ei enää muista, et minkä väriset noi alueet alunperin oli, niin ei oo tullut kauheesti välitettyä ;).

Itseä pelottaa, et mihin kuntoon rinnat menee tänä toisen raskauden/imetyksen myötä. Eka raskaus ei juuri tehnyt eroa alkuperäiseen, kun kundi lopetti rinnan syömisen jo 4,5kk iässä.

Melissa, maito on nyt jätetty kokonaan pois ja kundin vatsa toimii hyvin sekä yöt on parantuneet. Lisäksi käytiin viime viikolla lääkärissä ja tehtiin allergiamäärityksiä verikokeilla, tulokset tulee tällä viikolla. Hieman jännittää, et mitä sieltä tulee. Oli muuten aikasta rankka kokemus (äidille) tuo 2-vuotiaan kyynertaipeesta otettu verikoe :'(

Itsellä on tosi hyvä fiilis ja vointi, vaikka kävelemään ei kunnolla pysty. Pitää toivoo, et kundi painuis kohta tuonne syvemmälle lantioon, niin sit alkais noi liitoskivutkin helpottaa, ainakin ekan kohdalla kävi näin, tosin en muista missä vaiheessa.

MammaLa 30+2 - enää n. 10 viikkoa jälkellä +/-(?)2vkoa :D
 
Nostellaans taas vähän tätä meidän ketjua :) - miten menee? Ootteko kaikki vielä kasassa, toivottavasti sillä melko aikaista taitaisi vielä olla tämän porukan osalta.

Täällä on lopputyö saatu pakettiin, ja vika tentti pitäisi vielä pusertaa. Sit voi keskittyä kasvattelemaan mahaa ja siivoilemaan kotia. Pakko kysellä, että onko teillä ollut jo tuntemuksia alapäässä? Itsellä on välillä sellainen olo, et jotain ois puskemassa pihalle. Viiltäviä kipuiluja ja erilaisia jomotuksia on harva se päivä, ja harjoitussupistuksia riittää. Välillä on pidemmän aikaa kestäviä menkkamaisia tuntemuksia ja selkäkipuja, mut en oo osannut ottaa yhteyttä vielä neuvolaan, kun jotenkin ajattelen taas, että nää nyt on taas näitä luulokipuiluja

Mitä kuuluu? Oletteko tehneet hankintoja, entä miten esikoiset suhtautuu teidän kasvavaan mahaan?

Mammala & Poika 31+5
 
Täällä menossa rv 31+1 :) sairasloma äitiysloman alkuun asti (11.6) ennen aikaisten kipeiden supistusten ja jomotusten takia :/ estolääke annettu nyt kerran ja kipulääkettä ja lepoa määrätty. Pari kontrolli ultraa tekivät varmuuden vuoksi ja vauvalla kaikki kunnossa, oma kroppa vaan reagoi näin raskauteen. Onko muita ketkä joutuvat loppuajan lepäilemään?

Päivät menee nyt lepäillessä ja esikoista (1v 3 kk) hoitaessa. Harmittaa kun vielä olis paljon tekemistä ennen vauvan syntymää, onneks kuitenkin kaikki hankinnat on tehty valmiiksi :) Esikoista odottaessa oli puolen välin jälkeen sama juttu ja onneks nyt hankittiin kaikki hyvissä ajoin ja esikoiselta on paljon tarvikkeita säästössä. Esikoinen syntyi kuitenkin lasketunajan tienoilla, niin eiköhän tämäkin tästä :)

Noihin kipuiluihin kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota ja ottaa rauhallisemmin. Meillä ainakin neuvolasta ja synnäriltä sanottu et herkästi kannattaa olla yhteydessä, mielummin turha käynti/soitto, kun että jotain tapahtuukin. Näillä viikoilla kyl mahakin kasvaa paljon ja vauvalla alkaa tila vähentyä, sekin saattaa aiheuttaa noita :)

Esikoinen alkaa olla kauheen kiinnostunut mun kasvavasta mahasta ja vähän väliä tulee silittelemään ja taputtelemaan. Mahaa sanoi alkuun kissaksi, koska niistä kovasti tykkää ja kaikki häntä kiinnostava on "kissa" :D Nyt sanoo mahalle "vauva". Pari päivää on nyt taputellut omaa mahaansa ja hokee "vauva", kovasti taitaa mietityttää mitä mun mahassa tapahtuu. Olis kiva tietää minkä verran tuon ikäinen ymmärtää tulevasta vauvasta :) Muakin kiinnostaa miten muilla suhtaudutaan ja miten näitä pieniä isoveljiä/siskoja ootte valmistellut tulevaan? Ja miten reagoivat mahaan?
 
  • Tykkää
Reactions: MammaLa
Täällä menee olosuhteisiin nähden hyvin. Ja yhdessä koossa ollaan vielä.

Mun isä kuoli tossa reilu kolme viikkoa sitten ja tässä on yritetty siihen totutella. Nyt elämä alkaa kyllä jo voittamaan ja uskaltaa ja voi jo nauraakkin. Tuskin isä haluais, että me lakataan elämästä ja nauramasta. Isä kuitenkin säilyy meidän muistoissa ja sydämissä aina.

Ja sitte kaaduin rappusissa.. Mutta ei hätää, flikalla on kaikki hyvin. Potkii hulluna tälläkin hetkellä. Mutta tosiaan luojan kiitos, ettei vauvalle käynyt mitään. En mä onneks suoraan masulle kaatunu.

Kyllä pienesti alapäässä tuntuu, mutta ei vielä onneks mitenkään pahemmin.

Hankintoihin kuuluu nykyään lähinnä vaatteet. Isommat hankinnat kun on jo tehtynä, joten keskitytään (tai keskityn) sit lähinnä vaate puolelle, tokikaan en niitä paljoa ostele. Pienemmät vaatteet menee kumminkin pieniks aika nopeasti.
Vaunut, pinnis, hoitopöytä jne. kaikki isommat hankinnat on tehty jo aikoja sitten, joten odotellaan.
Pinnis on koottunakin mutta odottaa siirtoa meijän makkariin.

Esikoinen hokee välillä "vauva vauva" ja silittelee sekä pusuttelee masua. Mutta en mä tiedä, että ymmärtääkö noin pieni ihan kunnolla vielä, että mikä sieltä masusta on ulos tulossa. Ollaan sitä kyllä puhuttu esikoiselle, että hänestä tulee isosisko, mutta katellaan. :)

Mutta kovaa vauhtia se synnytyskin lähestyy. Ei voi kun päivitellä, että miten nopeesti tää aika menee. Nyt siis rv 35+3.

Huomenna en oo enää sairauslomalainen vaan mammalomalainen! :D

Ajattelin mennä ens viikolla käymään töissä, siis ihan vaan katsomassa, että miten siellä menee. Mutta vain jos vointi sallii.

Huvittaa tää nykynen kävelytyylini ja se, että vielä tammikuussa juoksin kunnolla ja pitkiä lenkkejä ja nyt ne lenkit on ensinnäkin kävelylenkkejä ja yleensä koiran kanssa, joskus itekseenkin. Ja myös tosi lyhyitä. Ehkä tää tästä sitte ku flikka on syntyny. Pääsee tekemään pidempiä lenkkejö ja juosten.

Harva varmaan jo tässä vaiheessa sanois näin, mutta mulle tulee ikävä tätä masua ja vauvan potkuja ja liikkumisia. Mutta toisaalta, on se ihanaa saada tuo pieni tuhisija tuhisemaan pinnasänkyyn, ja oma kroppakin jonkinlaiseen kondikseen.

Susanna#1 & Flikka 35+3
 

Yhteistyössä