Pino odottajille, joiden lapsille ikäeroa alle 1,5 vuotta

Onnimaija Mulla ei ole kokemusta sektioista, mutta mäkin olen kuullut että ohjeet "uuden yrittämiselle" vaihtelevat vähän kuka milloinkin ohjeita antaa... Ehkäpä kropan kuunteleminen on se paras tie?! Onnea yritykseen!

Piku Tervetuloa sullekin joukkoon! Toivottavasti raskausaikasi sujuu ongelmitta. Mäkin maalailin kauhukuvia seinille, et mitä jos raskaus ei suju ongelmitta, joudun sairaalaan, miten esikoinen...blaa..blaa, mutta hyvin on mennyt. Kaipa ne asiat sitten saa järjestykseen jos ne eteen tulee - ei kannata etukäteen murehtia vaan nauti nyt raskaudestasi!

Mustasukkaisuus on yksi murhe joka muakin mietityttää. Tosin mä uskon, että poitsu on sen verran pieni, ettei se sillai osaa olla mustis. Toisaalta ei se nyt ihan tyhmä ole etteikö tajuis että joku tulee ja vie äidin huomion. :ashamed: En tiedä, jää nähtäväksi.
Huono omatunto vaivaa jo valmiiksi, siitä ei pääse mihinkään.
 
Kirjoittelin tonne ketjun alkupuolelle silloin kun nuorin oli 2kk.
Nyt on tyttö 1v9kk ja poika 7kk
Kaikki on menny yli odotusten. Yhtään ei oo niin rankkaa ollu ku mitä ois voinu kuvitella.
Väsyneimmillään taisin olla silloin ku poika oli 4kk. Valvomista oli ollu ja Tyttö oli jotenkin aika hankala niihin aikoihin. Siitä kuitenkin nopeesti toivuin ja nyt näiden palleroisten kanssa on jo tosi mukava touhuta. Nyt alkaa lapset keskenään jo vähän "leikkimään" ja sisarusrakkaus on huomattavissa todella voimakkaana. Poika on niin tytön perään että ei yhtään tahtoisi sen katoavan silmistään, muuten tulee ikävä ja itku.
Olen oikein positiivisella mielellä edelleen tästä lyhyestä ikäerosta. Voin suositella kyllä kaikille jotka ylipäänsä haluavat lapsia lyhyellä ikäerolla.
Tosi nopeesti sitä oppii ne perus arkirutiinit hoitaan kahen pienen kanssa.

Oikein positiivisella mielellä vain odottamaan uutta vauvaa perheeseen!
Jaksamista kuitenkin toivotan kaikille roppakaupalla :)

Kojo
 
Kojon kokemus on kiva positiivinen kannustin :) . Miten sun nuoremman odotus meni? Miten jaksoit tytön kanssa (jos oli väsymystä pahoinvointia tms)?

Olen sitä mieltä, että sisaruus pienellä ikäerolla tekee sen, että heillä tulee koko eliniän olemaan läheiset välit. Minulla on vajaa 2 vuotta vanhempi veli ja meillä on aivan erilainen sisarussuhde kuin minun pikkuveljeen, joka on reilut 14 vuotta nuorempi. Isoveljen kanssa niitä yhteisiä lapsuusmuistoja on vaikka kuinka paljon. Pikkuveli ei edes kunnolla muista aikaa, jolloin asuimme samassa taloudessa (muutimme jo nuorena pois lapsuudenkodista).

Mutta jaksamista pienten ihmisten hoito ja kasvatus vaatii, mutta sitä jaksamista meistä äideistä löytyy =)

Nautinnollisia hetkiä lastenne parissa :heart:
 
Olipas kiva lukea kojon positiiviset kuulumiset! =) Jos mun laskupää toimii oikein teillä on sama ikäero mikä meillekin tulee eli 1v2kk.

Ihana kuulla että jo tuossa vaiheessa (nuorempi 7kk) lapsukaiset alkavat jo vähän "leikkimään". Onko teillä mustasukkaisuutta? Tajuaako teidän esikoinen tahallaan kiusata sisarustaan?

Niin kuin onnimaijallakin on mullakin hyvät kokemukset veljeni kanssa pienestä ikäerosta. Meillä sitä on 1v1kk. Ainakin teininä tuli pidettyä yhteisiä kotibileitä, kun oli jonkin verran yhtiesiä kavereita. :LOL: Mitäköhän mun pojat keksivät vanhetessaan?! :D

Raskausajasta Mä olen ainakin jaksanut ihan hyvin, vaikka onkin tuo kovin hoidettava esikoinen. Tosin mulla on ollut suhteellisen helppo raskaus, ei pahoinvointia tms. Nyt viime aikoina on kyllä tuo nostelu paikoitellen tuntunut tosi raskaalta, mutta kyllä tässä välttämättömät tulee hoidettua. Oppisi tuo vesseli nyt kunnolla kävelemään, niin ei tartteis niin paljon nostella. Hyvin jo menee muutaman metrin matkoja, mutta vielä konttaus on se nopein liikkumismuoto.

kimallus, poitsu 1v1kk ja rv 35+0
 
Onnimaija: Mun odotus pojan kohalla meni onneksi tosi hyvin. Tyttö osas jo kävellä tosi hyvin kun oli alkanu käveleen jo 10kk iässä, joten sitä ei onneksi tarttenu kantaa niin mahottomasti. Sit aina lepäsin tytön päikkäri ajat niin ei sit väsyttänytkään niin paljoa. Mie onneksi oon säästyny noilta pahoinvoinneilta kokonaan molemmissa raskauksissa.
Olin varautunut loppuraskaudesta siihen et jos raskausmyrkytys uusii (siis tytön raskaudessa se oli loppuvaiheessa lievänä) niin meillä oli suunniteltu mahdollinen hoitoapu meille kotiin. Oli kesäloma kuukaudet niin oli helppo järkätä anopilla, appiukolla ja mun äidillä lomat siihen malliin et joku ois ollu aina käytettävissä. No tätä apua ei sit onneksi koskaan tarttenu hyödyntää.

Kimallus: Joo ikäeroa tosiaan on päivää vaille 1v2kk. Ja mustasukkasuutta ei oikeestaan ollu missään vaiheessa. Tossa muutama kuukausi sitten tytölle tuli vaihe et oli äitistä ja isistä mustis, mut se oli sitä kaikille muillekkin. Ja samalla lailla oli mustis pikkuveljestään ettei sitä ois saanu kukaan muu ottaa syliin ku äiti tai isi. Sano aina vain et minun ja otti pikkuveljeä jalasta kiinni ja halus vetää vauvan pois vieraamman sylistä.
Meillä tuo kiusaamis asia on vähän toisin päin ;) Poika joka on jonkin aikaa sit lähteny konttaamaan menee siskonsa luo ja tarttuu tukasta, käsistä, mönkii, möyryää, ajaa kävelytuolilla varpaille ym,ym. Tyttö sit vaan kiljuu kun ei osaa eikä uskalla puolustautua pikkuveljeltään. Aina kun on sanottu et nätisti vauvaa, nätisti vauvaa niin nyt ei sit uskalla ollenkaan puolustautua ja sekin on vähän hankalaa. Nyt on oikein tietosesti joutunu vähän kannustamaan tyttöä et jos veli vie lelun kädestä niin ottaa sen takaisin tai sanoo pojalle ettei saa ajaa jaloille, tai tarttua kovasti kiinni.
Kohta se muuten "häviää" pikkuveljelleen 6-0 ja sekään ei oo hyvä juttu... tasapuolistahan se kuitenkin pitäis olla.

Kojo
 
hupsist keikkaa, torstaina selvis et raskaana sitä taas ollaan ja kakkonen on alta 3kk.
kyllä himpun jänskättää mut eiköhän sitä selvitä. ja kovin alussahan tämä raskaus on, toiv kamu pysyy matkassa loppuun asti. esikoinen täytti juuri 3v eli hän ois kolmosen synnyttyä 3v 9kk, ja kakkonen ois 11kk.
lisää joku toinen päivä, nyt unille.

kirsikka85
 
Miten sä kirsikka85 osasit epäillä olevas raskaana? Vai oliko sulla jo kuukautiset synnytyksen jälkeen alkaneet? Kunpa mullakin olis pian kerrottavana yhtä mukavia kuulumisia. Vielä ei ole kropassa tapahtunut mitään mihinkään suuntaan, pillereiden lopettamisesta vasta 12 päivää. Eilen oltiin kattomassa 3 vkon ikäistä poikaa, voi kun se oli pieni ja suloinen. Tosin meidän nuorimies ei ollut näkevinäänkään koko vauvaa :)
 
Hei, mulla ois kysymys rattaista... esikoinen syntyi 02/08 ja pikkukakkosen pitäisi syntyä 4 viikon sisällä :D Onko joku pärjännyt ilman tuplarattaita/sisarusrattaita? Esikoisella alkoi nyt muute vielä sellainen vaihe, et repii hiuksista ja nipistää käsistä, poskista yms.. ja kun sanoo ei, innostuu kahta kauheammin.. Tekeekö saman vauvalle ja jos tekee miten estän?
 
Tämä ketjuhan on aktivoitunu, kiva niin =) kiva kuulla vauvautuneiden kokemuksia. Meillä laskettuun aikaan on vajaa 2 viikkoa, nyt viikonloppuna juhlittiin esikoisen 1-vuotis synttäreitä vähän etukäteen. Nyt voi vauva siis tulla koska vaan :heart: Viime yönä taas tuntui että vois olla tuloillaan mutta onneks rauhottui tilanne aamusta. Meillä siis sama tilanne kuin lisukalla, 02/08 kotona ja pikkukakkonen syntyy 4 viikon sisällä =)

Meillä tossa nurkassa odottaa Teutonian tuplat, käyttökokemuksia en valitettavasti voi vielä sanoa =)

 
Anno, meillä juhlitaan esikoisen 1vee synttäreitä ens perjantaina :) Äkkiä se aika menee.... Mulla on taasen sellainen olo, et vois lähtee synnärille vaikka heti.. mut ei vaa oikein tunnu missään vielä :/ Alkaa olee aika tukala olo ja Iso maha :)
 
Kojo Ai teidän pienempi onkin tuollainen "kiusankappale". Että niinkin päin voi mennä! :D Kiva kuulla että teillä ei ainakaan ole ollut mitään sen kummempaa mustasukkaisuutta esikoisen ja kuopuksen välillä.

Meillä on tuo poika kyllä pari viikkoa ollut mussa paljon enemmän kiinni kuin koskaan aiemmin...koko ajan kaipaa seuraa ja roikkuu jalassa. Ehkäpä vaan joku vaihe. Sylipoika se ei kyllä ole koskaan ollut. Vci olla että siihenkin tulee muutos, kun sylkytettävien määrä lisääntyy. :whistle:

Kirsikka Onnittelut plussasta ja toivotaan että matkalainen pysyy kyydissä maaliin saakka!

lisuka Meilläkin poika tekee tahalleen kiusaa ja alkaa vain räkäsesti nauramaan kun kielletään. Luulenpa että kokeilee tehdä samat temput tulokkaalle, sen verran velmu tuo on. :kieh: Mutta eihän siinä auta muu kuin kieltää niin kauan kun uskoo. *huoh*

Ja joo, niin kuin tuossa aiemmin kirjoitin, niin me hankittiin tuplat. Poika on nyt oppinut lähes täydellisesti sisätiloissa kävelemään, mutta eipä taida vielä hetkeen jaksaa pidempiä matkoja ulkosalla kävellä.

Tällastä tällä kertaa. Mukavaa alkavaa viikkon kaikille!

kimallus, poitsu 1v1kk2vk ja rv36+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja lisuka:
Anno, meillä juhlitaan esikoisen 1vee synttäreitä ens perjantaina :) Äkkiä se aika menee.... Mulla on taasen sellainen olo, et vois lähtee synnärille vaikka heti.. mut ei vaa oikein tunnu missään vielä :/ Alkaa olee aika tukala olo ja Iso maha :)
Mulla on vähän ristiriitainen olo. Tahtois aika paljon jo tästä mahasta eroon (vaikkei nyt iso ookkaan), toisaalta haluis mahdollisimman pitkään olla vielä olla esikoispoitsun kanssa "kaksistaan".
 
Meilläkin poika oppi tossa vähän aikaa sitte kävelemään ja ihan hyvin menee sisällä :) Ulkokengillä ei tykkää kamalasti kävellä vielä. Nyt on pitäny olla kyllä silmät selässäkin kun samaan aikaan kävelyn oppimisen kanssa poika oppi myös kiipeemään sohvalle ja nyt kävelis siellä mielellään. Tai oikeestaan juoksis :D

Mullakaan ei oo mikää kamala kiire eroon tästä mahasta. Supistukset ja noi sukkapuikkokivut kyllä loppuis synnytykseen mutta muuten ihan ok olo. Nyt jännätään että ehtiikö esikoinen täyttämään vuoden ennen synnytystä :D
 
Anno, meilläkin poika oppi just kans kiipee sohvalle. Vielä ei oo tullut pää edellä alas, toivottavasti ei tuukkaan. Nyt ollaan sit koko ajan "varovasti alas, jalat edellä". Kyllä sille vähän näyttää opit menneen perille. :) Parempi että ton sohvalle kiipeemisen ja sieltä pois tulemisen taidon oppii mielummin ennemmin kuin myöhemmin... :whistle:
 
Tosi mukava, että tämä ketju on näin aktivoitunut. :D Onnea Kirsikka85!Samassa veneessä ollaan eli meilläkin tulee se 11 kk ikäeroa. Poika syntyi viime kesäkuussa ja seuraavan tulokkaan on tarkoitus tulla maailmaan toukokuussa.

Raskaus on tähän asti mennyt todella hyvin. Mulla ei onneksi ole pahoinvointeja, eikä muitakaan vaivoja, ainakaan vielä ollut. Edelliseltä iskias vaivas vähän lopussa, mutta muuten meni kaikki hyvin. Hiukan tosiaan mietityttää, et miten sitä kahden niin pienen kans selviää. Onneks on kesä tulossa, niin ei tartte pukea vaatetta niin paljon yms. :D
 
vasy
Kavin jo kirjoittelemassa tuonne muualle, mutta ystavallinen apu ohjasi tanne missa nayttaa olevan paljon muitakin joilla lapsen on aika pienella ikaerolla. Kamalan kiva loytaa muitakin, itsella tahtoo ystavat olla enemman sinkkuja tai lapsettomia pareja, me taidettiin miehen kanssa aloittaa se vauvabuumi lahipiirissa :) Itsella on viikkoja 28 ja esikoinen on nyt juuri ja juuri 14kk. Joka paivahan sita saa retuuttaa ja nostella ja kanniskella ensimmaista ja noukkia lattialta miljoona ja yksi asiaa paivassa ja nyt on viime viikkoina alkanut massu oireilla. Menee vatsa kamalan kovaksi ja likimain kipeaksi harva se paiva ja useamman kerran, yleensa aina kun pitaa taistella esikoisen kanssa pukemisesta tai pyllypesusta. Ettei vaan alkaisi tama toinen keskosena syntymaan sen rasituksen takia? Meilla ei taalla oikein ole sellaista neuvolaa josta voisi kysya, pikaisesti vaan mittaavat verenpaineen lekurilla ja se siita sitten. On alkanut viime aikoina todella huolestuttaa, ettei tama raskaus mene 38-40 viikoille asti, kun niin tuntuu massu oireilevan. Kovin siella potkitaan ja muuten tuntuu, etta kaikki on kunnossa kun saa hetken huilata, mutta paivisin on valilla fyysisesti aika rankkaa vaikka yritan nostaa nostaa oikein ja valttaa turhia kanniskeluita. Valilla on vaan sellaisia paivia talla ensimaisella, etta tahtoo olla aika sylikipea ja pitaisi kantaa suurimman osan aikaa. Ei viitsisi toista niin itkettaakaan, kun ei se taida viela oikein ymmartaa miksi aitista on tullut kamalan laiska :) Mitenkas teilla muilla ja onko se teilla vaikuttanut raskauden kestoon. Jokainenhan sita on erilainen tietysti.
 
...tippuu, tippuu...NOSTO! :D

Vinkkejä: mä makuutin esikoista heti pienestä pitäen lattialla. Nyt tuli mieleen, että eipä taida voida samalla tavalla kakkosta makuuttaa, kun tuo yksi taaperoinen saattaapi liikaa innostua... Onko ideoita? Leikkikehä voisi olla yksi vaihtoehto, mutta kyllä sieltä rakosista varmaan esikoinen pääsee jekkujaan tekemään (jos nyt mitään tajuaa tehdä :LOL: ) .
 
Heippa!
Meillä esikko syntynyt 12.8-08 ja kakkosen L.A 8.8-09 eli tasan vuosi olisi ikäeroa tulossa =)
tänään on tuon esikoisen puolivuotis synttärit just..kirjottelen myöhemmin paremmalla ajalla lisää! :wave:

ajatar&veera 6kk ja pikkuvempula 14+5
 
Kaikesta selviää :) Meillä ensimmäisen ja toisen välillä 1 v 6kk, toisen ja kolmannen välillä 8 v 3 kk, kolmannen ja tuplien välissä 10 kk... Keskimmäinen oli siis 10 kk kun tuplat syntyivät. Kontata osas, kävelemään lähti vasta 1 v 2 kk eli ensimmäiset 4 kuukautta kannettiin 3 lasta. Rankkaa kai se on tietyllä tavalla ollut mutta hengissä ollaan edelleen. Kaikki ovat vaipoilla vieläkin mutta mustasukkaisuutta ei ollu oikeastaan missään vaiheessa. Keskimmäinen oli niin pieni ettei varmaan ymmärtäny olla mustasukkainen. Nyt ovat ihan erottamaton kolmikko :)
 
Pikkumyy Huh, aika hurja et 10kk + vauvakaksoset! Kaikesta tosiaan selviää...

Mulla kakkosen la:aan 5 päivää. Jei! Ostin ykköselle oman vauvan, jota vois hoidella, jos kiinnostuis vaikka vähän vähemmän tulokkaan kiusaamisesta.
 
hei,meilläkin tulossa pieni ikäero.meillä tän hetkinen pienimmäinen ei kerkee ihan vuotta täyttää kun tule taas vauva.lokakuun puolessa välissä la nyt ja tää nuorimmainen syntynyt 27.10.-08.muiden lasten ikäerot hiukka isommat. 1 ja 2 ikäero 1.5vuotta,2 ja 3 ikäero 2 vuotta,3 ja 4 ikäero 1v10kk ja 4 ja 5 ikäero 3 vuotta ja nyt siis pienimmäinen 4kk ja uusi tulokas lokakuussa tulossa.
 
Moikka!

Meillä esikoinen nyt reilu 1v ja tulee ikäeroa 1vja 2kk jos kaikki menee hyvin et laskettu aika on 28.3
Miten teidän raskaus on mennyt??
MUlla tuli luultavasti eilen lapsivettä ja sitä olen nyt koko päivän pähkäillyt. Kättärillä sanoivat et jos tulee lisää tän vuorokauden puolella niin sit on lapsivettä... Tosi inhottava olo kokoajan. Ihan kun olis vessahätä kokoajan ja paine alhaalla... Onko teillä muilla tämmöistä?
 
Heipsan =) PItää tänne kirjotella vähä kuulumisia ennen ku aika ehti kultaamaan muistot ;)

Eli meille syntyi tyttövauva 11.2. ja näin ollen meidän muksuille tuli vuosi ja yksi päivä ikäeroa =) Vähän jännättiin tuon pojan synttäripäivänä 10.2. että liekö tulee sama synttäripäivä kun supisteli koko päivän mutta malttoi pikkusisko pysyä mahassa ja näin meillä on molemmilla oma synttäripäivä :D

Pitää sanoa että tää kaks viikkoa on menny kyllä niin nopeeta että. Meillä on aika selkeesti jakautunu työt niin että mies touhuaa tuon esikoisen kanssa ja minä pikkusen kanssa, tietysti jo senkin takia että vauva on täysimetyksellä.

Synnytyksestä pitää sanoa että en olis koskaan kuvitellut sen olevan niin helppoa ja yhdeksi syyksi mulle sanottiin olevan se että edellisestä synnytyksestä on niin lyhyt aika. Mun omat supistukset ei avannu paikkoja 4 sentistä kovin haipakkaan joten laitettiin tippa ja puolessa tunnissa avauduttiin 4 cm -> 9 cm ja muutaman minuutin (oisko ollu 4 min) ponnistuksen jälkee tyttö oli ulkona. Mä sain pari pintanaarmua ja istuin saman tien jo salissa. Olisin voinu lähteä kotiin vaikka heti :D Olo on ollu kyllä tosi energinen synnytyksestä lähtien, pikkuneitikin antaa nukkua yölläkin 4 tunnin pätkiä mikä on paremmin kuin nukuin koko raskausaikana.

Esikoinen on kyllä villi tapaus, meillä alettiin toista kk sitte kävelemään jo joten nyt vauhti vaan kiihtyy. Vauvaa poika on ihmetelly mutta ei kamalasti oo kiinnittäny siihen huomiota kun kaikkea muuta pitää touhottaa koko ajan. Pari kertaa on yrittäny läpsäistä tai tökkästä vauvaa joten kyllä silmällä pitää pitää koko ajan. Välillä nätisti ollaan silitetty tai tarjottu vauvalle omaa tuttia :heart: Onhan tää välillä vähän kaaosta jos keskellä yötä toinen herättää toisen ja juostaan miehen kanssa molempien luona :D Mutta pitää sanoa että hyvin tässä on jaksettu tosin hieman jännittää kun mies lähtee töihin viikon päästä. Huomenna saan vähän esimakua kun oon näiden molempien kanssa yksin kotona miehen fysikaalisen ajan :D
 
Heippa!

Vau, täällähän on käynyt kuhina. Unohdin tän pinon kokonaan, mutta satuin nyt vahingossa vilkaisemaan :D
En ehtinyt nyt koko pino lukea, mutta lupaan lukea paremmalla ajalla tarkasti alusta loppuun!

Meillä esikoinen nyt siis 1v4kk ja kuopuksen la oli eilen. Jännätään, että pitääkö kohta lähteä laitokselle kun on aika säännöllisiä supistuksia. Kuitenkin vielä sen verran kivuttomia, että tässä koneella maltan olla :heart:

Tuolla alussa oli puhetta perhepedistä. Meillä on pari kuukautta sitten laitettu esikoiselle oma 80cm sänky meidän sängyn viereen. Eli meillä on nyt sitten 240senttinen sänky ja siinä mahdutaan varmaan koko porukka nukkumaan. Vähän kyllä mietityttää kuinka vauvan itku vaikuttaa esikoisen yöuniin.. Kohta se selviää.
Ja selviääpä myös se, että tullaanko meillä näkemään mustasukkaisuuskohtauksia vai selvitäänkö suuremmilta kiukuilta.

Mutta palaan lukemaan teidän muiden kokemuksia, kunhan aika on parempi :D
 
Hei!

Seurasin tätä pinoa, kun kuumeilin heti esikoisen syntymästä lähtien ja oli kiva huomta, että täällä on aktivoiduttu! =)

Meille olisi tulossa odotettu ja toivottu kakkonen lokakuun lopussa 2009, esikko syntyi marraskuun lopussa 2008, eli 11 kk tulee eroa! :whistle:

En varsinaisesti pahemmin pelkää miten pärjätään, vaan innolla odotan. Voipi olla, että ihan niin ruususta ei ole kuin esikon kanssa - helppo raskaus, synnytys ja ensimmäiset viikot - mutta eiköhän me saada kuitenkin kunnon kansalaisia kasvatetuksi.

Halusimme lapset pienillä ikäeroilla ihan tarkoituksella muutamastakin syystä; on sitten seuraa toisistaan, pääsen takaisin töihin jatkamaan uraani jollain aikataululla, ikäni tulee vastaan lapsien hankkimisessa ja mukava se on miehen kanssa näin itsekkäästi ajateltuna eläkepäiviä sitten kahdestaan vietellä mahdollisimman "aikaisin". Kuulostaa hirvittävän omanapaiselta, mutta rakkautta kyllä piisaa! :heart:

Täällä oli muitakin 11 kk erolla odottavia, olisi kiva vaihtaa ajatuksia tässä odotuksen kestäessä ja tietysti kaikkien muidenkin. Isot isot kiitokset myös kaikille, jotka ovat samasta tilanteesta jakaneet hyviä neuvoja ja kertoneet kokemuksiaan! :wave: Niistä on valtavasti ollut jo nyt apua.

Sippu, kimallus ja oliko joku muukin vielä, jolla LA oli käsillä, tsemppiä!

Anno, onnea uuden tulokkaan johdosta! :flower:
 

Yhteistyössä