PINO PITKÄSTÄ TAVARASTA RAKENTAVILLE

  • Viestiketjun aloittaja lumikko
  • Ensimmäinen viesti
Rouva rakentaja
Onpas tässä pinossa ollut hiljaista, taitaa kaikki olla kovasti kotia rakentamassa ja väsyksissä. Samaa kuuluu tännekin.

Talon tilanne alkaa meillä olla hyvä, muuttamaan päästään varmaankin marraskuun alkupuolella. Hyvä sikäli kun jouluksi tähdättiin, ollaan hyvin etuajassa suunnitelmista.

Tällä hetkellä asennellaan kalusteita paikoilleen ja saunan lauteet on myös työnalla. Listoitushommat on puolessa välissä suurinpiirtein ja kodinkoneetkin tulevat sit ensi viikolla ymmärtääkseni.

Onhan sitä vielä kaikkea pientä näpertämistä; silikonien, koristelistojen, oven kahvojen yms. laittoa mut eiköhän niistäkin vielä selvitä.

Vähän hankala tilanne täällä kotona vaan meillä; mulla laskettu aika nyt tulevana sunnuntaina ja poika kuumeessa ja flunssassa. Jännittää et jos joudun saikulle ja joudun jättämään sairaan lapsen ukille ja mummoille; ei kivaa ollenkaan. Mut eipä mahda mitään, tämmöistä tää nyt on. Mut kohta helpottaa, ellei kauhea koliikki sit tule tuolta mahasta :x

 
Hei!

Saanko udella hieman, teidän talonrakennus projektia? Teille kaikille on tulossa isoja taloja, niinpaljonko tämä itse rakentaminen tuli maksamaan verrattuna valmistalopakettiin avaimet käteen?
 
Rouva rakentaja
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.10.2006 klo 14:35 äiti kirjoitti:
Hei!

Saanko udella hieman, teidän talonrakennus projektia? Teille kaikille on tulossa isoja taloja, niinpaljonko tämä itse rakentaminen tuli maksamaan verrattuna valmistalopakettiin avaimet käteen?
No nyt ei olla tarkkaan laskettu että kuin paljon on mennyt rahaa, mut laskeskellaan sit kunhan on tää projekti ohi. Meillä talo siis asuinpinta-alaltaan 193m2. Sit meillä on kahden auton lämmin talli ja epäilisin nyt kun lopussa ollaan että 150 000e on lopullinen hinta tälle kaikelle. Siinä olisi sitten pihatyöt ja asfaltit ja laatat yms. mukana.
Pintamateriaalit on olleet aika kalliita, esim. lattialaatat 40e/m2 ja tapetit n. 40e/rulla. Että halvemmallakin olisi voitu päästä jos olisi vaan valittu halvinta. Mutta, kotia kun tehdään niin tehdään nyt sit mieluinen. En osaa sanoa paljonko tää talo olisi tullut maksamaan jos olisi se pakettina jostain otettu, mut enemmän joka tapauksessa. =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.10.2006 klo 14:40 Rouva rakentaja kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.10.2006 klo 14:35 äiti kirjoitti:
Hei!

Saanko udella hieman, teidän talonrakennus projektia? Teille kaikille on tulossa isoja taloja, niinpaljonko tämä itse rakentaminen tuli maksamaan verrattuna valmistalopakettiin avaimet käteen?
No nyt ei olla tarkkaan laskettu että kuin paljon on mennyt rahaa, mut laskeskellaan sit kunhan on tää projekti ohi. Meillä talo siis asuinpinta-alaltaan 193m2. Sit meillä on kahden auton lämmin talli ja epäilisin nyt kun lopussa ollaan että 150 000e on lopullinen hinta tälle kaikelle. Siinä olisi sitten pihatyöt ja asfaltit ja laatat yms. mukana.
Pintamateriaalit on olleet aika kalliita, esim. lattialaatat 40e/m2 ja tapetit n. 40e/rulla. Että halvemmallakin olisi voitu päästä jos olisi vaan valittu halvinta. Mutta, kotia kun tehdään niin tehdään nyt sit mieluinen. En osaa sanoa paljonko tää talo olisi tullut maksamaan jos olisi se pakettina jostain otettu, mut enemmän joka tapauksessa. =)

kiitos kun vastasit, me ollaan mietitty talopakettia ja sitten niin sanottu ei. Siinähän se just on kunkerran rakentaa ja meinaa sua niin siitä pitää tehdä mieleinen. Onnea teille uuteen kotiin
=)
 
Hei Rouva Rakentaja, onnea uuteen kotiin ja jokohan voisi onnitella Uutta Tulokasta myös :flower:

Olen tässä lueskellut teidän taloprojektia, meillä alkoi pikkuhiljaa tossa toukokuussa ja vauva syntyi kesäkuun alussa ja nyt aloitellaan runkoa pystyttämään:) Että mukava on ollut lueskella edistymistänne:)
 
Rakentajat
Me saatiin Elokuun lopussa luvat, anturat valettiin 1.Syyskuuta. Huomenna 1. Marraskuuta nostetaan kattoristikot. Talosta tulossa rinnemalli eli tilat kahteen kerrokseen ja neliöitä n. 190. Itä-Suomeen rakennetaan ja täällä n. 20cm lunta ja -8 pakkasta... =)
 

Ihan uteliaisuudesta kysyisin, lähinnä Rouva rakentajalta, että ootteko paljon käyttäneet vierasta työvoimaa vai oikeesti tehneet itse? Ihastelen nopeaa aikatauluanne lapsen kansssa ja vielä sinun ollessa raskaana. joko muuten vauva syntyi, kumpi tuli?? (onnittelut)


Me rakennetaan itse hitaasti, mutta varmasti. Ihan olemattoman vähän ollaan käytetty vierasta työvoimaa, siinä yksi syy hitauteen. Toki työ ja perhetilanne myös vaatii osansa. Aikaisintaan ensi kesänä päästään uuteen kotiin, mittää aikataulua ei olla tehty. Pakkohan sitä muutakin elämää on olla
:)
 
Hei vaan kaikille.. mielenkiintoinen ketju :eek:)

Meidän perhe (sis. Isä, Äiti lapset 2,8vee ja 8kk sekä koira) rakentaa myös pitkästä uutta kotia. Hyvin perinteinen puutalo ilman "turhia" ulokkeita eli ei erkkereitä tms. 1,5 kerrosta ja kerrosala talossa 184 neliötä. Samalla on myös rakennettu autotalli jossa siis talli, katos sekä pienivarasto sekä "pannuhuone" stokerille sekä tilaa pelletin säilömiseen.

Lapio iskettiin maahan 6.6.2006 ja tilanne tällähetkellä:
- Talo isoa terassia ja etupihan kuistin kaiteita sekä parvekkeen kaiteita vaille pihalta valmis.
- Talossa lattia valettu, hormi muurattu sekä yksi kantava väliseinä
- Sähköjä vedelty
- yläkerrassa nyt hääräillään ilmastointien ja villauksen merkeissä.. välipohjaan tulee puhallusvilla ens perjantaina
- takka tulee parin viikon päästä (tiilerin funkkis kulma lassi.. onko kenelläkään kokemusta.. ruusut/risut?!?)
-Tallissa levytetään seiniä

Meillä on alusta saakka ollut yksi timpuri joka teki pimeenä 15e/tunti (on tuttu mies) ja kun hän hieman olosuhteiden pakosta joutui vähentämään hommia, palkkasimme virallisesti pari viikkoa sitten toisen timpurin jolle maksamme 13e/h + lisät (eli n. 20e/h)

Sähköt on firmalta ostettu, ilmastointeja on vedetty itse ja putkityöt tekee ystävämme ns. vaihtotyönä. Itse tehdään niin paljon kuin ikinä rekkamiehen perheessä pystyy tehdä (yllättävän paljon on kyllä pystytty).

Kalusteista kun tuolla oli juttua niin meillä koko talon kiintokalusteet tuli maksamaan 11 000e (sis. 4mh, khh,2x wc sekä suht iso keittiö)

Kaiken kaikkiaan mukavaa aikaa.. varmasti olisi vielä mukavempaa jos ei olisi lapsia jarruna heh.. Jos joku on ollut rasittavaa niin tämä väliaikais asuminen tosi ahtaassa luukussa (40m2) mutta etuna se että se on raksaa vastapäätä tien toisella puolella ja vuokra 100e/kk :eek:)

Minä olen naiseksi nikkarointi sielu joten tuo emännöinti keittiön puolella ei nappaa sitten ei yhtään.. paljon mieluummin otan naulapyssyn käteen ja menen tuonne raksalle tekemään vaikkapa välipohjan koolausta heh (no se on nyt toki jo tehty). Usein ukon kanssa viikonloppuisin sielä kahdestaan häärätäänkin ja se on mukavaa yhdessä puuhastelua yhteisen hyvän eteen.

Toivomme että muuttamaan päästäisiin kevääseen mennessä.. mutta listoja myöden valmiiksi tehdään ennen muuttoa.

Rakennusintoa kaikille

Terkuin

Heidi
 
Kyllä minäkin nostan hattua kaikille rakentajille.Etenkin heille joilla ei ole ulkopuolista työvoimaa juuri ollenkaan käytössä.
Meillä talo valmistuu hitaasti ja varmasti.Nyt levytetään seiniä.Alkaa tulla näkyvää jälkeä kaiken puuduttavan puurtamisen jälkeen.Siistiä sisätyötä tällä hetkellä.Kevät kesällä päästään luultavasti muuttamaan.Yhtään nopeampaan tahtiin ei tällä hetkellä pystytä. =)
Voimia rakentajille! =) <br><br>
 
no jos miekin täällä ilmaisen itseäni...meille tulee herralalta talo,mutta pitkästä tavarasta ns. precut.eli valmiiksi määrämittaiset laudat.Alusta asti tehty itse ja loppuun asti omilla voimin.Ainoastaan muutamaa ammattilaista käytetään.
Meillä ollaan jo siinä ihanassa vaiheessa että sisäseinät on valmiit ja kohta pintoja tehdään,laatat ja värit on valittu jo suunnitteluvaiheessa...
 
Mekin rakennetaan itte omaa taloa. Kaks vuotta ollaan jo rakennettu ja keväällä pitäis saada muutettua, kylläkin keskeneräiseen, mutta kumminkin. Mies on isänsä kanssa kahdestaan rakentanut sitä ja ulkopuolista apua ei juurikaan ollut paitsi tietysti kaivuut, sähkö ja putkimiehen hommat, mutta itse rakentamisessa ei.
 
miten
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.11.2006 klo 11:01 johku kirjoitti:
Mekin rakennetaan itte omaa taloa. Kaks vuotta ollaan jo rakennettu ja keväällä pitäis saada muutettua, kylläkin keskeneräiseen, mutta kumminkin. Mies on isänsä kanssa kahdestaan rakentanut sitä ja ulkopuolista apua ei juurikaan ollut paitsi tietysti kaivuut, sähkö ja putkimiehen hommat, mutta itse rakentamisessa ei.
Teillä niin kauan menee, vaikka rakennattekin kaiken melkein itse? Kuin jumalaton talo teille oikeen tulee?
Me ollaan aloitettu kevällää, ts toukokuussa tuli tavarat pihaan, määrämittaan sahattuna. Mies rakentanut itse TÖIDEN ohessa, joskus mun isä kaverina. Ulkopuolista apua on vain sähkäri, ja kaivinkone käynyt. Itse tehnyt putkitöistä lähtien. Taloksi tulee ykskerroksinen, n.130 neliötä, 14 kulmaa, terassi x2, ym. nyt on laatoitukset menossa, kuukauden päästä viimeistään muutetaan...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.11.2006 klo 13:37 miten kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.11.2006 klo 11:01 johku kirjoitti:
Mekin rakennetaan itte omaa taloa. Kaks vuotta ollaan jo rakennettu ja keväällä pitäis saada muutettua, kylläkin keskeneräiseen, mutta kumminkin. Mies on isänsä kanssa kahdestaan rakentanut sitä ja ulkopuolista apua ei juurikaan ollut paitsi tietysti kaivuut, sähkö ja putkimiehen hommat, mutta itse rakentamisessa ei.
Teillä niin kauan menee, vaikka rakennattekin kaiken melkein itse? Kuin jumalaton talo teille oikeen tulee?
Me ollaan aloitettu kevällää, ts toukokuussa tuli tavarat pihaan, määrämittaan sahattuna. Mies rakentanut itse TÖIDEN ohessa, joskus mun isä kaverina. Ulkopuolista apua on vain sähkäri, ja kaivinkone käynyt. Itse tehnyt putkitöistä lähtien. Taloksi tulee ykskerroksinen, n.130 neliötä, 14 kulmaa, terassi x2, ym. nyt on laatoitukset menossa, kuukauden päästä viimeistään muutetaan...
Miten pitkiä päiviä miehesi tekee talolla,kun olette noin nopeasti pääsemässä muuttamaan valmiiseen taloon??Vai onko se silloin kokonaan valmis??
Meillä aloitus suunnilleen yhtäaikaa,yhtä suuri talo,ei ulkopuolista työvoimaa ja mies rakentaa iltaisin ja viikonloppuisin..muutetaan ensi keväänä tai kesänä. =)
 
lumikko
meillä sama juttu,pääsiäisenä aloitettiin ja itse ollaan tehty kaikki mitä voi eli pihan kaivuussa on ollut kone sekä sähkötöissä, mutta kaikki muu ollaan tehty aivan itse. Miehellä apuna molempien isät. Mies tekee töiden ohella joka ilta ja viikonloppu. Vapaa-aikaa ei paljon olla pidetty, muutamia iltoja. Meille tulee autotalli ja talo samaan aikaan. Meillä samalla tavalla kuin muilla, että keväällä/kesällä päästään muuttamaan. Miten joku kertoi, että on jo sisätyövaiheessa?
 
No
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.11.2006 klo 21:51 Nunnu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.11.2006 klo 13:37 miten kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.11.2006 klo 11:01 johku kirjoitti:
Mekin rakennetaan itte omaa taloa. Kaks vuotta ollaan jo rakennettu ja keväällä pitäis saada muutettua, kylläkin keskeneräiseen, mutta kumminkin. Mies on isänsä kanssa kahdestaan rakentanut sitä ja ulkopuolista apua ei juurikaan ollut paitsi tietysti kaivuut, sähkö ja putkimiehen hommat, mutta itse rakentamisessa ei.
Teillä niin kauan menee, vaikka rakennattekin kaiken melkein itse? Kuin jumalaton talo teille oikeen tulee?
Me ollaan aloitettu kevällää, ts toukokuussa tuli tavarat pihaan, määrämittaan sahattuna. Mies rakentanut itse TÖIDEN ohessa, joskus mun isä kaverina. Ulkopuolista apua on vain sähkäri, ja kaivinkone käynyt. Itse tehnyt putkitöistä lähtien. Taloksi tulee ykskerroksinen, n.130 neliötä, 14 kulmaa, terassi x2, ym. nyt on laatoitukset menossa, kuukauden päästä viimeistään muutetaan...
Miten pitkiä päiviä miehesi tekee talolla,kun olette noin nopeasti pääsemässä muuttamaan valmiiseen taloon??Vai onko se silloin kokonaan valmis??
Meillä aloitus suunnilleen yhtäaikaa,yhtä suuri talo,ei ulkopuolista työvoimaa ja mies rakentaa iltaisin ja viikonloppuisin..muutetaan ensi keväänä tai kesänä. =)
Tarkoitus kyllä on muuttaa ihan valmiiseen taloon. sunnuntait on pidetty koti-, ja nukkumapäivinä, silloin ei ole mies raksalla käynyt. Töiden jälkeen on ollut raksalla n.5-7 tuntia, riippuen hommista. Nukkumisesta on sit kirinyt.. ;) En tiiä, onko sit vaan "niin reipas mies" vai mistä johtuu. Ei kyllä ole aikaillut, mutta jälki on kuitenkin hyvää. Mutta näin meillä, ja tyytyväisiä ollaan edelleen koko projektiin! Tsemppiä teillekkin.. =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.11.2006 klo 10:17 No kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.11.2006 klo 21:51 Nunnu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.11.2006 klo 13:37 miten kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.11.2006 klo 11:01 johku kirjoitti:
Mekin rakennetaan itte omaa taloa. Kaks vuotta ollaan jo rakennettu ja keväällä pitäis saada muutettua, kylläkin keskeneräiseen, mutta kumminkin. Mies on isänsä kanssa kahdestaan rakentanut sitä ja ulkopuolista apua ei juurikaan ollut paitsi tietysti kaivuut, sähkö ja putkimiehen hommat, mutta itse rakentamisessa ei.
Teillä niin kauan menee, vaikka rakennattekin kaiken melkein itse? Kuin jumalaton talo teille oikeen tulee?
Me ollaan aloitettu kevällää, ts toukokuussa tuli tavarat pihaan, määrämittaan sahattuna. Mies rakentanut itse TÖIDEN ohessa, joskus mun isä kaverina. Ulkopuolista apua on vain sähkäri, ja kaivinkone käynyt. Itse tehnyt putkitöistä lähtien. Taloksi tulee ykskerroksinen, n.130 neliötä, 14 kulmaa, terassi x2, ym. nyt on laatoitukset menossa, kuukauden päästä viimeistään muutetaan...
Miten pitkiä päiviä miehesi tekee talolla,kun olette noin nopeasti pääsemässä muuttamaan valmiiseen taloon??Vai onko se silloin kokonaan valmis??
Meillä aloitus suunnilleen yhtäaikaa,yhtä suuri talo,ei ulkopuolista työvoimaa ja mies rakentaa iltaisin ja viikonloppuisin..muutetaan ensi keväänä tai kesänä. =)
Tarkoitus kyllä on muuttaa ihan valmiiseen taloon. sunnuntait on pidetty koti-, ja nukkumapäivinä, silloin ei ole mies raksalla käynyt. Töiden jälkeen on ollut raksalla n.5-7 tuntia, riippuen hommista. Nukkumisesta on sit kirinyt.. ;) En tiiä, onko sit vaan "niin reipas mies" vai mistä johtuu. Ei kyllä ole aikaillut, mutta jälki on kuitenkin hyvää. Mutta näin meillä, ja tyytyväisiä ollaan edelleen koko projektiin! Tsemppiä teillekkin.. =)
Juu kiitos,sitähän tarvitaan koko ajan.
Onkos teillä pieniä lapsia?Meillä kaksi varsin kerkeevää vilperttiä ja yksi vähemmän kerkeevä.Tuovat oman lisänsä (työtä) rakennusprojektiin.
Voimia loppurutistukseen,ihanaa kun pääsette kohta jo muuttamaan uuteen kotiin =) :flower:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.11.2006 klo 13:37 miten kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.11.2006 klo 11:01 johku kirjoitti:
Mekin rakennetaan itte omaa taloa. Kaks vuotta ollaan jo rakennettu ja keväällä pitäis saada muutettua, kylläkin keskeneräiseen, mutta kumminkin. Mies on isänsä kanssa kahdestaan rakentanut sitä ja ulkopuolista apua ei juurikaan ollut paitsi tietysti kaivuut, sähkö ja putkimiehen hommat, mutta itse rakentamisessa ei.
Teillä niin kauan menee, vaikka rakennattekin kaiken melkein itse? Kuin jumalaton talo teille oikeen tulee?
Me ollaan aloitettu kevällää, ts toukokuussa tuli tavarat pihaan, määrämittaan sahattuna. Mies rakentanut itse TÖIDEN ohessa, joskus mun isä kaverina. Ulkopuolista apua on vain sähkäri, ja kaivinkone käynyt. Itse tehnyt putkitöistä lähtien. Taloksi tulee ykskerroksinen, n.130 neliötä, 14 kulmaa, terassi x2, ym. nyt on laatoitukset menossa, kuukauden päästä viimeistään muutetaan...
Meille tulee talo kolmeen kerrokseen ja pelkissä valuissa meni kauan aikaa. Eikä tehdä mitään kiirellä vaan rauhallisesti, ettei tuu mitää mokia. ja TÖIDEN ohessa sitä kanssa rakennetaan!
 
Rakentajan eukko
Meille tulee 200 neliöinen pitkästä tavarasta rakennetaan aloitettiin Elo/syyskuun vaihteessa alakertaan 1700 harkkoa nyt talo jo talon näköinen eli katto ikkunat paikoillaan.. Vappuna tarkoitus muuttaa. Rankkaa on mutta kun tietää,ettei se loppuelämää kestä. Jaksamista kaikille rakentajille täällä pimeässä...
 
Missä kaikki pitkästä tavarasta rakentavat luuraa??
Työntäyteistä aikaa eletään.Isäntä kaikki vapaa-ajat rakennuksella.Itse käyn silloin kun muilta kiireiltä kerkeän.SIsätyöt meillä menossa;seinien pakkelointia,väliseinien tekoa.Keväällä talo valmistuu.
Meillä meinas käydä ohrasesti näiden liukkaiden kelien kanssa.
Mies liukasteli pihalla polvilleen ja loukkasi toisen polvensa :eek: Koko viikon ollut kipeänä.Pystyy kuitenkin työskentelemään.Onneksi ei pahemmin käynyt.LUnta toivotaan piristämään pimeyttä =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.12.2006 klo 21:17 Sollu kirjoitti:
Missä kaikki pitkästä tavarasta rakentavat luuraa??
Työntäyteistä aikaa eletään.Isäntä kaikki vapaa-ajat rakennuksella.Itse käyn silloin kun muilta kiireiltä kerkeän.SIsätyöt meillä menossa;seinien pakkelointia,väliseinien tekoa.Keväällä talo valmistuu.
Meillä meinas käydä ohrasesti näiden liukkaiden kelien kanssa.
Mies liukasteli pihalla polvilleen ja loukkasi toisen polvensa :eek: Koko viikon ollut kipeänä.Pystyy kuitenkin työskentelemään.Onneksi ei pahemmin käynyt.LUnta toivotaan piristämään pimeyttä =)
Käyn aina täällä vain välillä lukemassa muiden edistymistä, itse ollaan nyt asuttu uutta kaksi kuukautta! Ja ihanaa on! Odottakaahan vaan kyllä se lopussa kiitos seisoo.

Itse tehtiin kaikki (paitsi lvi) ja rakennusaika 1v 2kk. Rankkaa oli, vaikka kaikilta kauhukuvien riidoilta vältyttiinkin. Muutettiin sisään vasta kun viimeinenkin lista oli paikoillaan ja nyt vaan ollaan oikeasti nautittu uudesta kodista.

Jatkoja ja jaksamista teille muille!!!
 
Hei kaikille!
Olemme harkitsemassa pitkästä tavarasta rakentamista mutta niin moni asia kaipaa vastausta. Saimme myös tarjouksen talopakettifirmalta mutta se tuntui olevan vähintäänkin kiskurihintainen. Olisi kiva, jos joku viitsisi avata salaisia arkkujaan ja kertoa, Millaisia budjetteja teillä on? Kuinka paljon säästöä kertyy pitkätavara vs. talopaketti? Miten paljon rahaa kuluu perustuksiin (tasamaatontti) lvi, sähkö töihin? Mistä löytää hyviä linkkejä esim. edellä mainittuihin ammattimiehiin. Niin ja te ketkä olette tehneet melkein kaiken itse, onko teillä ollut aikaa tehdä muulloinkin kuin iltaisin ja vkonloppuina?
Jos jollain on innostusta kertoa näistä ja muistakin asioista, olisin erittäin kiitollinen. meili on: pilpana@netti.fi

juuh, ja rakentajasivuja on luettu ja selattu mutta kiva vertaistukea :)
 
lumikko
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.01.2007 klo 19:44 Pilpana kirjoitti:
Hei kaikille!
Olemme harkitsemassa pitkästä tavarasta rakentamista mutta niin moni asia kaipaa vastausta. Saimme myös tarjouksen talopakettifirmalta mutta se tuntui olevan vähintäänkin kiskurihintainen. Olisi kiva, jos joku viitsisi avata salaisia arkkujaan ja kertoa, Millaisia budjetteja teillä on? Kuinka paljon säästöä kertyy pitkätavara vs. talopaketti? Miten paljon rahaa kuluu perustuksiin (tasamaatontti) lvi, sähkö töihin? Mistä löytää hyviä linkkejä esim. edellä mainittuihin ammattimiehiin. Niin ja te ketkä olette tehneet melkein kaiken itse, onko teillä ollut aikaa tehdä muulloinkin kuin iltaisin ja vkonloppuina?
Jos jollain on innostusta kertoa näistä ja muistakin asioista, olisin erittäin kiitollinen. meili on: pilpana@netti.fi

juuh, ja rakentajasivuja on luettu ja selattu mutta kiva vertaistukea :)
Kustannuarvioon vaikuttaa paljon se kuinka paljon pystyy itse tekemään. Esimerkiksi osuuspankin sivuilla on sellainen laskuri, jolla pystyy laskemaan sen kuinka paljon talo tulee maksamaan, siinä huomioidaan myös oman työn osuus. Myös tietysti talon koko vaikuttaa, se että tuleeko ulkoverhouksesksi tiili vai puu ym. Me ollaan tehty kaikki itse paitsi sähkötyöt ja osa putkitöistä. Kaikki illat ollaan rakennettu sekä viikonloput. Viime keväänä aloitettiin ja nyt ollaan sisätyövaiheessa. Tehdään autotallia samaan aikaan. Vapaata ei olla juuri pidetty.
 

Yhteistyössä