Pitääkö kaikkialla rakenneultra maksaa ite?

Minusta tuntuu, että täällä ollaan ultrassa vähän väliä... alkuraskaudessa mulla tosin oli kipuja ja vuotoja, ja ultrattiin siksi, että varmistettiin ettei kyseessä ole kohdun ulkopuolinen raskaus. Sitten oli joku 12 viikon ultra, sekin neuvolassa. Keskiraskauden ultra oli äitipolilla, ja siitä meni tietty polimaksu.

Männäviikolla oli myös ultra neuvolassa, ja tiistaina menen äitipolille ja taas ultrataan polimaksulla. Eli tiistaihin asti mennään kahdella polimaksulla.

Piika-äiti
 
vieras
Mä en tiennytkään, että Turussa saa valita. Niskapoimu-ultrassa ja rakenneultrassa kävin reilut kaks vuotta sitten. Niihin mut ohjattiin neuvolasta, enkä muista maksaneeni mitään. Niskapoimu otettiin vielä yksityisellä asemalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äitika:
Täytyykö kaikkien maksaa rakenneultra ite vai onko kenties jossain päin ilmanen? Tuli vaan mieleen ku täällä 30v täyttäneet saa niskapoimu-ultran ja veriseulan (en tiiä tuliko tuo nyt oikein) ilmaseks mutta rakenneultra pitää maksaa ite. Ja on ihan kiitettävän kallis tutkimus... Tai miten sen nyt ajattelee, onhan se silleen pieni hinta jos saa varmuuden että pienellä kaikki hyvin mutta noin muuten tuntuu tyyriiltä. Kelakorvauksen jälkeen jäi 107? maksettavaks.
Missä päin rakenneultrasta saa Kelalta korvausta? Mulle juuri sanottiin, ettei missään päin Suomea rakenneultrasta saa enää korvausta. Meillä ensi viikolla rakenneultra ja reilut 200e maksaa.

Meillä päin ultrat saa ilamaiseksi, kun on täyttänyt 37v. Itse täytän syksyllä, joten en kuulemma kuulu siihen riskiryhmään :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja apassin kyynel:
Täällä joutuu itse kustantamaan ultrat jotka otetaan äitiyspolilla, eli maksavat sen polikliniikka maksun. Mutta ultrakeskuksessa otetut ultrat kustantaa kaupunki. Niitä on vähintään 2.
Pkl-maksun lisäksi oma asuinkunta kustantaa sairaalalle ultrasta suurimman osan. Pkl-maksu ei ole kuin vain noin 5% kokonaiskustannuksista, muut kustannukset rahoitetaan verovaroilla.

Mun raskauksista on jo sen verran aikaa, ettei taida kannattaa verrata tähän päivään. Mutta kaksi tai kolme ultraa oli täysin ilmaisia. Rakenneultra oli yksi, ja sen lisäksi ainakin toinen. Neuvolan lähetteellä pääsi/joutui sitten tarpeen mukaan äitipkl:lle tutkimuksiin, josta tietysti meni se pkl-maksu.
 

Yhteistyössä