Pitkä vs. lyhyt kaava

Hei! Onko kenelläkään kokeiltu tuloksettomien koeputkihoitojen jälkeen sitä toista kaavaa? Meillä tehty kaksi ICSIä lyhyellä kaavalla, toisesta viimeiset PASit menossa ja jos jää tuloksettomaksi, niin lääkärin mielestä kannattaisi vielä kokeilla pitkää koska toisilla kuulema toimii paremmin.

En kyllä ole yhtään varma, haluanko enää yhtään minkäänlaista koeputkihoitoa, en ymmärrä miten toinen muka sen paremmin toimisi. Molemmilla kerroilla ollaan saatu 6kpl hyviä alkioita ja kaikki pakastetut on selvinneet sulatuksesta, mutta eivät vaan kiinnity. Mies vielä haluaisi kovasti yrittää, ja kun lääkärikin on rohkaiseva (miksei olisi, klinikka tahkoaa tietysti sitä enemmän rahaa mitä enemmän me hakataan päätä seinään) niin olen vähän kahden vaiheilla. Niin ja se piti sanoa, että yksi lapsi meillä jo on, hän sai alkunsa "helposti" inssistä minkä vuoksi onkin niin käsittämätöntä, että tämä on nyt näin vaikeaa.

Kokemuksia, tai vielä mieluummin, onnistumistarinoita kyseisestä kaavan vaihdosta? :whistle: :p
 
Meillä on takana kaksi ivf-hoitoa. Ensimmäinen tehtiin pitkällä kaavalla lääkkeinä Synarela+Puregon. Tuloksena muutama normaali alkio, muistaakseni 5. Kaiken kaikkiaan tais olla 12, mutta suurimmassa osassa vikaa. Ne 5 hedelmöittyi ja 3 jatkoi jakautumista normaalisti. 1 siirrettiin, 2 pakkaseen. Tuloksena ihana tyttö.
Nyt toinen hoito lyhyellä kaavalla , lääkkeinä Puregon ja Orgalutran. 15 solua saatiin, joista vain 2 normaaleja. Lopulta niistä toinen jäi jäljelle ja siirrettiin.
Tulosta en vielä tiedä. Tänään pp1 ja sain tosi kovat vatsa- ja selkäkivut, nousi kuume ja tulehdusarvot. Pari antibioottia menee nyt rinnakkain. Eipä ole järin suuret mahdollisuudet tällä alkiolla.

Lääkärin mukaan ei mulle enää lyhyttä kavaa, pidemmällä saadaan yleensä paremman laatuisia alkioita. Lääkkeetkin varmasti menee vaihtoon.
 
Miokka!

Meillä 2 ICSIä lyhyellä kaavalla yksityisellä ilman tulosta (tai no toisesta biokemiallinen). Koskaan ei jäänyt mitään pakkaseen. Sitten julkisella kokeiltiin pitkää kaavaa, vaikka itse olin vähän vastahankainen. Puregon vaihdettiin myös menopur+ puregon -yhdistelmään. Ja hoidon edetessä näytti väähn pahalta, solujakin saatiin vaan muutama mutta kumma kyllä ICSIllä kaksi hyvää alkiota (aimmista alkiot oli vain kohtalaisia, ei siis järin häävejä). Molemmat jatkavat matkaansa toistaiseksi, nyt menossa rv 11+4.

Eli kannatan kyllä molempien kaavojen kokeilua. Itse olin ihan varma että pitkä ei mun tilanteessa sovi yhtään ja tosiaan kun väliultrassa kerrottiin että vain 4 solua on tulossa niin heitin jo hanskat tiskiin. Mutta lopputulos olikin sitten toisenlainen.

Paljon onnea jos päädytte hoioja vielä tekemään!
 
"pidemmällä saadaan yleensä paremman laatuisia alkioita. "
Ensinnäkin pikaista toipumista sinulle, ja plussaonnea.
Olisiko jossain lisää tietoa tästä, että pidemmällä kaavalla saa parempia alkioita? Mihin tieto perustuu ja onko sille jokin looginen selitys?
 
"pidemmällä saadaan yleensä paremman laatuisia alkioita. "
Ensinnäkin pikaista toipumista sinulle, ja plussaonnea.
Olisiko jossain lisää tietoa tästä, että pidemmällä kaavalla saa parempia alkioita? Mihin tieto perustuu ja onko sille jokin looginen selitys?
Ei kyllä ole. Kaksi eri lääkäriä näin ovat todenneet. En sitten tiedä tarkoittaako just mun tapauksessa?! Toisaalta mulla ei ollut ekassa hoidossa ollut syytä epäillä mitään vikaa laadussa, kun tukkeutuneet johtimet on lapsettomuuden syy. Ja hoidon suunnittelukäynnillä näin sanoin. Ja nyt toisen hoidon epäonnistuttua toinen lääkäri sanoi näin.
 
Kiitos paljon vastauksista!

Meillekin on lääkäri todennut, että usein pitkällä kaavalla saadaan paremmanlaatuisia alkioita. Liittyisikö se siihen, että kasvatus on "hellempää", tai ettei omat hormonit ole taustalla sotkemassa tms?
 
Se, sopiiko pitkä vai lyhyt kaava, on erittäin yksilökohtaista ja selviää vain kokeilemalla. Minulle on tehty 4 ivf-hoitoa. Näistä 3 oli pitkää ja yksi lyhyt. Kolmella ensimmäisellä hoitokerralla ei munasoluja saatu kovin montaa - 2 päivää hedelmöityksestä niitä oli jäljellä kaksi kertaa 2kpl ja yhden kerran 4kpl. Hormoneina kokeiltiin puregonia ja gonal F:ää. Viimeisimmässä hoidossa olin yksityisellä. Hormoniksi vaihdettiin menopur ja alkioita kasvatettiin 5 päivää. Seitsemästä blastoiksi asti jaksoi 2. Nämä siirrettiin ja tein elämäni ensimmäisen positiivisen testin.

Minä uskon vahvasti, että minun kohdallani auttoi nimenomaan hormonin vaihto menopuriin ja blastoviljely, jolla heikot alkiot karsiutuivat pois. Olin myös kahden vaiheilla, kannattaako enää jatkaa. Meidän tapauksessamme jatkaminen kannatti.
 

Yhteistyössä