Ponnistusasennoista ja repeämisestä

marierie
Tiitu

Sulla on kyllä mennyt hyvin. Siis ekan kans ei revennyt eikä tarvittu leikata? Onhan tapauksia joilla ei repeä oli ne sitten missä asennossa hyvänsä, mutta jos katsotaan useampia synnytyksiä ja unohdetaan se oma kokemus, niin todennäköisemmin repeää jos on selinmakuulla tai puoli-istuvassa asennossa.

Tsemppiä sulle seuraavaan synnytykseen. Itse olen myös aktiivisynnytyksen kannalla. Tietenkin kaikkia toimenpiteitä saa ja tuleekin hätätapauksessa käyttää...
 
Juu eka oli ja ei revennyt eikä leikattau. Se kätilö suihkuttelei koko ajan sinne alapäähän jotain nestettä, liukastus ainetta tai jotain. en kysyny sen tarkemmin ja samalla tuki kädellä välilihaa ponnistusvaiheessa.

Toivottavasti toinen onnistuu samallalailla....
 
marierie
Tiitu

Ois kyllä kiva tietää mitä ainetta se on sinne ruiskutellut. Saisitko mistään selville? Se oli ilmeisesti kuitenki jotain millä se pyrkii estämään just välilihan repeytymistä? MIelenkiintoista... :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.11.2004 klo 19:46 marierie kirjoitti:
Tiitu

Ois kyllä kiva tietää mitä ainetta se on sinne ruiskutellut. Saisitko mistään selville? Se oli ilmeisesti kuitenki jotain millä se pyrkii estämään just välilihan repeytymistä? MIelenkiintoista... :)
En tiiä todellkaan mitä se oli,mutta jotenkin mul on semmoinen olo, että olis vehnänalkio öljyä. Sitähän suositellaan laitettavaksi jo enen synnytystä. Niin että väliliha pehmittyy ja tulee joustavammaks. En mä tarkkaan tiiä. Mutta se ainakin toimi. Niin ja synnytys sairaala oli muuten TYKS, joten ei ehkä mikään perinteinenn luomu synnytys paikka, kuten esim Tammisaari....
 
Kahvi-Kaisa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.11.2004 klo 22:23 marierie kirjoitti:
Sekä äidin että vauvan kannalta olisi parasta että synnytys etenisi mahd. luonnollisesti ja omaa vauhtiansa. Emme ole massatuotetta vaan jokainen omia yksilöitänsä. Ja näin myös jokainen synnytys omanlaatuisensa.

Sinulla ja tutuillasi on olllut hyvää onnea. Mutta asiaan voi vaikuttaa myös se että olet synnyttänyt pienessä sairaalassa...
Hei taas Marierie,

kommentoin vielä pari asiaa: en usko, että minulla tai tutuillani on ollut hyvää onnea, vaan ammattitaitoinen henkilökunta synnytyksissä + asioista otettu selvää etukäteen. Tuttavistani löytyy Turussa synnyttäneitä (yht 5 lasta), Tampereella synnyttäneitä (yht 3 lasta) ja Porissa synnyttäneitä (2 lasta). Mikään noista sairaaloista ei ole "luomusairaala", vaan kaikki ovat isoja sairaaloita. Kukaan äideistä ei kuitenkaan kokenut esim kiireen vaikuttavan kätilön/lääkärin toimintaan. Kenellekään ei ole tehty mitään vastoin heidän omaa tahtoaan. Itse sain tuon ekan lapseni pienehkössä aluesairaalassa, jossa samana iltana syntyi 4 lasta ja työvuorossa oli 1 kätilö. Myöhemmin meidät kaikki 4 äitiä lapsinemme sijoitettiin samaan huoneeseen vuodeosastolle. Siellä tuli juteltua kaikkien kanssa eikä kukaan ollut kokenut, että kätilö olisi joutunut synnytyksen nopeuttamiseksi/hidastamiseksi tekemään toimenpiteitä, joita ei olisi haluttu. Tuskin se ilta kuitenkaan oli ko kätilölle mitään herkkua juosta neljässä huoneessa yhtäaikaa.

Sairaalat kannustavat nykyään enemmän tuohon aktiivisynnytyksen suuntaan kuin noihin "perinteisiin keinoihin". Työkaverini synnytti viime huhtikuussa isossa sairaalassa eikä hänelle annettu epiduraalia eikä puhkaistu kalvoja, vaikka hän itse niitä pyysi! Ensin odoteltiin josko luonto hoitaisi hommat. Meidän aluesairaalassa (jossa ei tosin enää hoideta synnytyksiä lainkaan) ei aikoinaan ollut edes mahdollista saada epiduraalia muulloin kuin anestesialääkärin työvuorolla. Jos lääkäri päivysti, hän ei lähtenyt sairaalalle synnyttäjän takia....

Myös äitiysneuvolan synnytysvalmennuksessa panostetaan aktiivisynnytyksen suuntaan. Tuntuu vain, että nykyään aktiivisynnytyksestä ym luomusta paasataan niin paljon, että ne äidit, jotka haluavat epiduraalin, kalvojen puhkaisun tms syyllistetään "huonoina synnyttäjinä". Nämä keinothan voivat olla myös äidin oma valinta, ei sairaalahenkilökunnan määräys!

Vaikka itse olen aktiivisynnytyksen kannattaja omalta osaltani, haluan sanoa, että se tuskin soveltuu kovin hyvin suurimmalle osalle nykynaisista. Harva nainen on tottunut kipuun tai osaa edes varautua siihen ennakolta. Aktiivisynnytys jos mikä on yhtä kipua ja tuskaa!! Varsinkin avautumisvaihe ilman puudutuksia on sellaista herkkua, että ensin pelkää kuolevansa ja sitten pelkää ettei kuolekaan...
;) Itse valitsin tämän tien kivusta huolimatta, sillä ajattelen, että kaamea "kertarytinä" on helpompi sietää kuin "löysä päivä hirressä" (jonka esim puudutus voi tuottaa).

Noista tutkimuksista ja tilastoista vielä: alkuperäinen kysyjä kysyi ponnistusasennoista ja repeämisvaarasta. Niistä on tietysti kaikenmoisia tilastoja, mutta kyllä niihinkin pitäisi suhtautua samanlaisella varauksella kuin tilastoihin yleensäkin. Miten niissä otetaan huomioon se, että synnytys on aina ainutlaatuinen tapahtuma, jota ei voida samanlaisena toistaa?? Eli jos äiti ponnistaa lapsensa maailmaan esim makuulta ja repeää, niin miten voimme tietää miten olisi käynyt jos sama äiti olisi ponnistanutkin saman lapsen esim jakkaralla?? Tätähän emme voi tietää mistään! Ja vaikka tutkittaisiin saman äidin useita synnytyksiä, ovat ne kaikki kuitenkin erilaisia eivätkä tilastomatemaattisesti oikeasti vertailukelpoisia. Jokaisen äidin tulisi itse valita se ponnistusasento, joka sillä hetkellä tuntuu hyvältä. Jos on yhtään tottunut kuuntelemaan omaa kehoaan, se kyllä kertoo mikä on oikea vaihtoehto.

Mielestäni jokaisen synnytykseen valmistautuvan äidin pitäisi ottaa asioista selvää mahdollisimman paljon (kirjallisuus, äitiysneuvolan synnytysvalmennus, keskutelut jo synnyttäneiden kanssa...). Lisäksi naisen pitäisi luottaa omiin tuntemuksiinsa! Periaatteessahan jokainen lisääntymiskykyinen nainen pystyy hoitamaan lapsensa maailmaan ilman ulkopuolisten apua (oletetaan nyt ettei ole komplikaatioita), mutta jos apua on tarjolla miksi sitä ei käyttäisi. Ja sitten on se yhden sanan käyttö, eli se sana on "ei"! Yksikään kätilö tai lääkäri ei voi tehdä mitään toimenpiteitä, mikäli äiti ei niihin anna suostumustaan! Jos vähän kärjistetään, niin synnyttävä äitihän on se maksava asiakas siellä synnytyssairaalassa, ja asiakashan on aina oikeassa...

;)
 
marierie
Hei Kahvi-Kaisa

Olen monesta asiasta samaa mieltä...

Se miten kipua sietää on varmasti hyvin yksilöllistä, mutta luulenpa että jo tieto kipulääkkeistä saa naisen asennoitumaan kipuun erillälailla kuin jos lääkettä ei olisi lainkaan saatavilla. Luulen että se kivun sieto on ainakin osittain asenteesta kiinni.

Ystäväni synnytti juuri ja sanoi että kaikki meni hyvin siihen asti kunnes huomasi ettei spinaali tällä kertaa vaikuttanutkaan, sen jälkeen hän omien sanojensa mukaan tuli ihan hysteeriseksi...

Toinen ystäväni taas kertoi synnyttäneensä täysin ilman lääkkeitä ja sanoi että hän vain odotti että millloin ne valtavat tuskat tulee, mutta niitä ei koskaan tullut. Kipeää oli kyllä käynyt, mutta ei niin etteikö sen kanssa olisi selvinnyt.
 
Nyt oli pakko osallistua keskusteluun...

Itse synnytin Turussa heinäkussa "kauhu sunnuntaina". Siis sairaala oli ihan täynnä synnyttäjiä, koska kaikki lähisairaaloiden synnytykset (uusikaupunki, Loimaa mm.) ohjattiin TYKS:iin.
Lapsi oli ensimmäiseni, synnytin jakkaralta, ei repeämää, ei leikkauksia. :)

Vaikka kätilöillä oli todella kiire, kuitenkin minulle ehdittiin neuvoa kaikki tarpeellinen. Kun kysyin eri vaihtoehtoja, minulle kerrottiin. Myös oma-aloitteisesti henkilökunta teki ehdotuksia, eikä missään vaiheessa tullut mitään "rutiini"toimenpiteitä.

Minusta on typerää lähteä elämän ehkä suurimpaan seikkailuun noin vihamielisesti. Hoitohenkilökunta on kuitenkin siellä vain helpottamassa synnytystä, eikä kukaan taatusti väkisin laita epiduraalikatetria tms. Joten hiukan valoisampi asenne voisi auttaa paljon, koska niin metsä vastaa ja niin edelleen...

Kahvi-Kaisa, olen samaa mieltä. Ei synnytystä voi, eikä kannata, suunnitella etukäteen. Meillä ainakin ihan 10 synnytys, vaikkei luomu ollutkaan!!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.11.2004 klo 19:46 marierie kirjoitti:
Tiitu

Ois kyllä kiva tietää mitä ainetta se on sinne ruiskutellut. Saisitko mistään selville? Se oli ilmeisesti kuitenki jotain millä se pyrkii estämään just välilihan repeytymistä? MIelenkiintoista... :)
Mulle ainakin laitettiin sitä samaista ainetta nyt pari viikkoo sitten,kun poika syntyi ja se oli jotain suihkutettavaa"liukastusainetta" eli jotain periaatteessa öljypitoista nestettä..(merkkiä en kyllä muista)ja mulla se auttoi sen verran etten revenny yhtään ja ponnistin puoli-istuvassa asennossa ja tää oli viides synnytys...
 
marierie
Hei Jasna!

Mihin lie viittaatkaan tuolla "Minusta on typerää lähteä elämän ehkä suurimpaan seikkailuun vihalielisest.i", mutta ainakaan itse en ole vihamielisesti koskaan asiaan suhtautunut. Hieno juttu että ensimmäinen synnytyksesi oli noinkin positiivinen kokemus, toivottavasti se onsitä tulevaisuudessa mahdollisimman monella.

Mutta yksi kokemus on kuitenkin vain yksi kokemus eikä se tarkoita etteikö huonoja kokemuksia mahtuisi mukaan. Taas totean sen että sairaaloiden välillä on eroa, mutta etenkin kätilöiden välillä. Ja ainahan se kiire ei pääse vaikuttamaan ja hyvä näin, mutta joillakin se todella vaikuttaa.
Rutiinia kyllä sairaalassa ilmenee ja niinkuin jo aikaisemmin mainitsin ei sitä synnyttäjä itse useinkaan edes tiedosta rutiiniksi. Äiti voi olla onnellinen siitä että terve lapsi on saatu maailmaan, mutta ei tiedä välttämättä yhtään mitään siitä kuinka paljon siinä maailmaan saattamisessa käytettiin turhia rutiinitoimenpiteitä.

Hoitohenkilökuntaa en kyseenalaista. Itsekin olen aina halunnut synnyttää sairaalassa sen vuoksi että tarvittava apu on mahdollisimman lähellä. Mutta mistä silloin on kysymys jos äidille laitetaan esim. epiduraali mitään kysymättä ja tehdään muitakin toimenpiteitä ilman että äidiltä kysytään mitään? Mielestäni tuo on juuri rutiinia ja äidin kaltoinkohtelua.

Aina ei pelkkä valoisa asenne riitä... Siskoni pakotettiin synnyttämään selinmakuulla. On helppo puhua positiivisuudesta yms. niin kauan kuin itsellä on mennyt hyvin. Ja toisinaan metsä ei edes vastaa kuin sinne huudetaan.

Olet ilmeisesti myös minun kanssani siitä samaa mieltä ettei synnytystä voi suunnitella. Mutta siitä on hyvä ottaa selvää ennenkuin menee synnyttämään. Synnytys on yksi elämän luonnollisimpia asioita niin kauan kun sen annetaan tapahtua luonnollisesti. Taito synnyttää perityy naiselle luonnostaa, mutta taito synnyttää nykyaikaisesti lääkkeiden koneiden yms. avulla onkin sitten hyvin pitkälle synnyttäjän oman opiskelun varassa.

 
Piutsu
Esikoiseltani olin lähes loppuun asti kylkiasennossa. Se tuntui hyvälle ja ponnistaminen sujui mielestäni hyvin. Kun lapsen pää oli kätilön "käsituntumassa" hän käski muuttamaan puoli-istuvaan asentoon ja siinä taisi tulla pari viimeistä ponnistusta.

Repeämiä ei tullut lainkaan eikä leikkauksia tarvittu. Minulle tuo asento sopi hyvin ja ajattelin yrittää samaa tulevan synnytyksenkin kanssa. EKKS'ssä ei ollut hyväksi havaittuja jakkaroita 5/2003, olisin ehkä kokeillut sellaista jos olisi ollut mahdollista.

Repeämiin liittyen olen jo esittänyt toiveen kuumista liinoista, joilla voisi ennakkoon paikkoja lämmitellä....
 

Yhteistyössä