pottaharjoittelu

  • Viestiketjun aloittaja nasunen
  • Ensimmäinen viesti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.06.2005 klo 22:56 Viblsp kirjoitti:
Tästä ketjusta puuttui se tieto, mitä ainakin ite jäin kaipaamaan. Eli ne käytännön jutut. Meillä kun poika rupeaa parkumaan paniikissa kun yritetään potalle, vaikka kuinka yritän rauhotella ja jutella lapselle mukavia. Pöntöllä sama juttu. Miten ootte tuollaisessa tapauksessa tehneet? Yrittäneet tauon jälkeen myöhemmin vai toistaneet pian vai jatkaneet rauhottelua? Entäpäs se, että en ainakaan ite huomaa lapsesta, että milloin sitä pissattaa ja kakattaa... Pitäsköhän suosiolla odottaa siihen, että lapsi osaa kertoa hädästään itse...
Jos lapsi saa kamalan huutokohtauksen kun pottaa/pönttöä lähelle vie, niin aikalisä siihen paikkaan ja myöhemmin uudelleen. Monesti auttaa, jos ite istuu yhtäaikaa pöntöllä mitä lapsi potalla, niin lapsiki malttaa istua kauemman aikaa siellä. Ja lastenohjelmat on oiva apu, lapsi potalle istumaan siksi aikaa :D
 
kesäkuunmamma harmaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.06.2005 klo 10:19 Kirsikka kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.06.2005 klo 22:56 Viblsp kirjoitti:
Tästä ketjusta puuttui se tieto, mitä ainakin ite jäin kaipaamaan. Eli ne käytännön jutut. Meillä kun poika rupeaa parkumaan paniikissa kun yritetään potalle, vaikka kuinka yritän rauhotella ja jutella lapselle mukavia. Pöntöllä sama juttu. Miten ootte tuollaisessa tapauksessa tehneet? Yrittäneet tauon jälkeen myöhemmin vai toistaneet pian vai jatkaneet rauhottelua? Entäpäs se, että en ainakaan ite huomaa lapsesta, että milloin sitä pissattaa ja kakattaa... Pitäsköhän suosiolla odottaa siihen, että lapsi osaa kertoa hädästään itse...
Jos lapsi saa kamalan huutokohtauksen kun pottaa/pönttöä lähelle vie, niin aikalisä siihen paikkaan ja myöhemmin uudelleen. Monesti auttaa, jos ite istuu yhtäaikaa pöntöllä mitä lapsi potalla, niin lapsiki malttaa istua kauemman aikaa siellä. Ja lastenohjelmat on oiva apu, lapsi potalle istumaan siksi aikaa :D
Niin.... peesaan edellistä ja lisäksi haluan kertoa, että meillä pissaa pottaan aina unien jälkeen. Vaatii oman lapsensa tuntemista ja käytännön seikkojen huomiointia jotta ajoituskin hommassa on oikea.
Kun huomaan että lapsen vaippa on kuiva vielä parin tunninkin jälkeen, niin mitä todennäköisintä on että pissa kohta tulee!
Samoinhan monet äidit ovat huomanneet että heidän lapsensa kakkaa aina ruokailun jälkeen.

No mutta kukin tavallaan todellakin! Lapsethan ovat yksilöitä myös, eikä pidä sortua liikaa yleistyksiin!
 
Äiti-04
Aamupissa tulee pottaan sekä kakka. Poika ilmoittaa kakkahädästä pitämällä pepusta kiinni ja hokemalla "kakka, kakka". Pikkumies 1v2kk ja joskus potta kiinnostaa enemmän, joskus vähemmän. Pottailun aloitimme ennen vuoden ikää.
 
anne-68
"Miettii" meinasi et sit 2v vaan muutaman viikon tiiviisti treenaa ja "siinä se"..Voi voi jospa se ei olekaan ihan vaan siinä se,jospa 2v onkin jo oppinut siihen että helppo on vaippaan tehdä,mitä suotta potalla alkaa kökkimään?Kun ei nämä asiat aina mene ihan niinkuin itse ajattelisi et on mukavaa,"muutama viikko vaan..".Musta on huomattavasti järkevämpää aloittaa touhu jo hyvissä ajoin,viim vuoden tienoilla,onpahan ainakin hyvin tuttua touhua kun alkaa toimintaansa jo hallitsemaan.Onko jonkun äidin mielestä potatus muka niin kauhean hankalaa ja vaativaa touhua ettei viitsi aikaansa siihen tuhlata ennenkuin muksu on 2v?Ilmeisesti on!No,siinäpä alatte istuttamaan 2 vuotiasta kun vieressä 1v tekee jo mallikkaasti touhunsa...Ja tämä 1v aloittanut kyllä jo siinä vaiheessa kun tulee 2v voi olla aikoja ilman vaippaakin,osaa jopa kertoa kun on tavaraa tulossa.Nimittäin kokemusta on kahdelta muksulta,kolmas seuraa perässä.
 
yrttitarhurikatti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.06.2005 klo 18:42 miettii kirjoitti:
Niin eipä se minua haittaa jos joku huvikseen haluaa sitä harrastaa vaikka tosiaan siitä ei mitään hyötyä vielä tässä vaiheessa ole, kun vaippaa joutuu kummiskin pitämään ja vauva ei vielä pysty hallitsemaan suolta ja rakkoa.Pissaaminen ja kakkaaminen potalle ei ole vielä noin pienille suunniteltua tiedostettua toimintaa.Lähinnä se johtuu äidin vikkelästä toiminnasta ja/tai sattumasta. toivotaan vain ettei "pottakammo" iske.
Et taida olla kuullutkaan ns vaipattomuudesta kun tommosta tesktiä laskettelet?
Meidän 1-vuotias ainakin osaa pissiä ja kakkia pottaan, kyse ei siis ole sattumasta tai oikeasta ajotuksesta. Vaippoja kuluu vähemmän ja itse en ainakaan näe mitään vaivaa siitä että käytän lapsen potalla useita kertoja päivässä. Pottakammoa ei pitäisi syntyä ellei lasta PAKOTETA potalle. Lapsi tekee kyllä vaippaankin jos on tarpeeksi kova hätä, mutta oivaltaa kyllä heti mitä pottaan pitää tehdä kun siihen istuutuu. Tuntuu siltä että nykyaikana aliarviodaan lasten älyä ja pidetään heidät vielä yli kaksivuotiaiksi, jopa yli kolmevuotiaiksi vaipoissa :/
 
pottapoika
Meillä aloitettiin pottahommat noin 1,5 v.
Nyt ollaan tihennetty pottaistuntoja, ja jos osaan ajoittaa oikein, myös "saalista" saadaan. Potalla ollaan heti aamulla, päiväunien jälkeen ja illalla iltapalan jälkeen.
Lapsi on 1 v 9 kk ikäinen.
Hän ei kuitenkaan osaa säädellä rakkoaan eikä suoltaan. Jos nostan liian aikain potalta, loput kakat tulee lattialle. Hän ei myöskään ole hiffannut pottatouhun todellista ideaa. Se on hänelle kiva tuokio, jossa istutaan ja katsellaan kirjoja tms., ja vaikka miten kehun ja ihastelen ja ilahdun pissasta ja kakasta potassa, ei lapsi itse ole millänsäkään. Ne sattuivat vain just nyt tulemaan. Joskus ne tulee vaippaan, joskus pottaan, ja lapselle itselleen on ihan sama kumpaan ne tulee.
Voisin ihan hyvin laittaa potan kaappiin ja ottaa käyttöön vasta sitten, kun lapsi on sen 2 v ja ilmeisesti osaa jo fysilogisesti hallita rakkoaan ja suoltaan.. Mutta hän on menossa syksyllä päiväkotiin ja siellä istutetaan potalla kuitenkin, joten eipä ole ainakaan mitään pottakammoa tms., eli itse tapahtuma on tuttu ja mukava tapahtuma.
Kuten jo muutama muukin kirjoitti: varsinaisesti kuivaksi oppiminen tapahtuu yllättävän nopeasti, lapsi oivaltaa nopeasti miten homma toimii ja mitä kuuluu tehdä, mutta vasta sitten kun LAPSI ITSE oppii säätelemään rakkoaan. NYT ainakin meillä me vanhemmat olemme siistejä ja hyvä ja oppivaisia , kun olemme osanneet ajoittaa pottaistunnon just sopivasti pissa tai kakkatarpeen kohdalle.
 
vielä tästä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.06.2005 klo 13:23 pottapoika kirjoitti:
NYT ainakin meillä me vanhemmat olemme siistejä ja hyvä ja oppivaisia , kun olemme osanneet ajoittaa pottaistunnon just sopivasti pissa tai kakkatarpeen kohdalle.
Menethän kai ITSEKIN vessaan kun hätä yllättää???? :x :eek:
 
BeforeAndAfter
Meillä kokeiltiin pottailua ekan kerran alle 1v. Ei tullu mitään, pelkäsi pottaa ja halusi heti ylös. Aattelin et antaa olla, lapsi saa itse totutella pottaan. Niinpä hän leikki potan kanssa ja istuskeli siinä monesti vaatteet päällä.
Nyt poika on 1v8kk ja itse menee potalle kun hätä tulee. Tietenkin välillä vahinkoja sattuu ja vaippaan tulee varsinkin kakat, mut olen erittäin tyytyväinen et näin hyvin sujuu. Poikakin on ihan haltioissaan kun tekee pisut tai kakat pottaan, hihkuu jee jee ja taputtaa käsiään.

Eli ei kiireellä kannata tehdä, lapsi on valmis sitten kun aika on kypsä. Paremmin yli 1v. (lähemmäs 1.5v) lapsi ymmärtää potan tarkoituksen kuin alle 1v. =) Ja jokainen lapsi niistä vaipoista varmasti eroon pääsee.

Tsemppiä kaikille pottailijoille iästä riippumatta! :)
 
miettii
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.06.2005 klo 12:15 anne-68 kirjoitti:
"Miettii" meinasi et sit 2v vaan muutaman viikon tiiviisti treenaa ja "siinä se"..Voi voi jospa se ei olekaan ihan vaan siinä se,jospa 2v onkin jo oppinut siihen että helppo on vaippaan tehdä,mitä suotta potalla alkaa kökkimään?Kun ei nämä asiat aina mene ihan niinkuin itse ajattelisi et on mukavaa,"muutama viikko vaan..".Musta on huomattavasti järkevämpää aloittaa touhu jo hyvissä ajoin,viim vuoden tienoilla,onpahan ainakin hyvin tuttua touhua kun alkaa toimintaansa jo hallitsemaan.Onko jonkun äidin mielestä potatus muka niin kauhean hankalaa ja vaativaa touhua ettei viitsi aikaansa siihen tuhlata ennenkuin muksu on 2v?Ilmeisesti on!No,siinäpä alatte istuttamaan 2 vuotiasta kun vieressä 1v tekee jo mallikkaasti touhunsa...Ja tämä 1v aloittanut kyllä jo siinä vaiheessa kun tulee 2v voi olla aikoja ilman vaippaakin,osaa jopa kertoa kun on tavaraa tulossa.Nimittäin kokemusta on kahdelta muksulta,kolmas seuraa perässä.
Sitten jos ei kahdessa viikossa onnistu niin sitten jatketaan kauemmin.. ei sen kummempaa. enpä ole nähnyt ketään tervettä vaikka 15 vuotiasta nuorta enää vaipoissa :) Kyllä se sitten onnistuu oikein kun lapsi on siihen valmis. Minä käytän sen ajan muuhun minkä käyttäisin turhaan potattamiseen, esim. lapsen kanssa leikkimiseen. En vain näe mitään syytä lähteä roikuttamaan lasta edes takas potalla ja vaipoissa. Tää on mun näkemys asiasta, pidä sinä omasi.
 
miettii

[/quote

Et taida olla kuullutkaan ns vaipattomuudesta kun tommosta tesktiä laskettelet?
Meidän 1-vuotias ainakin osaa pissiä ja kakkia pottaan, kyse ei siis ole sattumasta tai oikeasta ajotuksesta. Vaippoja kuluu vähemmän ja itse en ainakaan näe mitään vaivaa siitä että käytän lapsen potalla useita kertoja päivässä. Pottakammoa ei pitäisi syntyä ellei lasta PAKOTETA potalle. Lapsi tekee kyllä vaippaankin jos on tarpeeksi kova hätä, mutta oivaltaa kyllä heti mitä pottaan pitää tehdä kun siihen istuutuu. Tuntuu siltä että nykyaikana aliarviodaan lasten älyä ja pidetään heidät vielä yli kaksivuotiaiksi, jopa yli kolmevuotiaiksi vaipoissa :/
[/quote]

Olen kyllä lukenut asiasta ja siinähän nimenomaan on kysymys äidin nopeasta toiminnasta ja ajoituksesta. Miksei kun useasti käyttää potalla niin jokunen vaippakin pysyy kuivana. Ja eikös siinä ole kysymys siitä että äiti oppii tunnistamaan lapsen hädän, eli merkit siitä että kohta on pissa tulossa? Se nyt on vaan totuus ettei lapsi hallitse suoltaan tai rakkoaan vielä 1-vuotiaana. Luepas vähän ihmisen anatomiaa niin eiköhän se sieltä selviä..
 
Nikitön
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.06.2005 klo 12:54 yrttitarhurikatti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.06.2005 klo 18:42 miettii kirjoitti:
Niin eipä se minua haittaa jos joku huvikseen haluaa sitä harrastaa vaikka tosiaan siitä ei mitään hyötyä vielä tässä vaiheessa ole, kun vaippaa joutuu kummiskin pitämään ja vauva ei vielä pysty hallitsemaan suolta ja rakkoa.Pissaaminen ja kakkaaminen potalle ei ole vielä noin pienille suunniteltua tiedostettua toimintaa.Lähinnä se johtuu äidin vikkelästä toiminnasta ja/tai sattumasta. toivotaan vain ettei "pottakammo" iske.
Et taida olla kuullutkaan ns vaipattomuudesta kun tommosta tesktiä laskettelet?
Meidän 1-vuotias ainakin osaa pissiä ja kakkia pottaan, kyse ei siis ole sattumasta tai oikeasta ajotuksesta. Vaippoja kuluu vähemmän ja itse en ainakaan näe mitään vaivaa siitä että käytän lapsen potalla useita kertoja päivässä. Pottakammoa ei pitäisi syntyä ellei lasta PAKOTETA potalle. Lapsi tekee kyllä vaippaankin jos on tarpeeksi kova hätä, mutta oivaltaa kyllä heti mitä pottaan pitää tehdä kun siihen istuutuu. Tuntuu siltä että nykyaikana aliarviodaan lasten älyä ja pidetään heidät vielä yli kaksivuotiaiksi, jopa yli kolmevuotiaiksi vaipoissa :/
Peesaan kattia! Me myös aloitettiin potatus heti vauvan istumaan opittua ja hyvin on mennyt! Ei tarvitse pakottaa, taapero on alusta alkaen suhtautunut pottaa luontevasti eikä tarvita mitään "pottaesittelyjä" ym. huvittavia rituaaleja. :whistle: Alussa potatus kannattaa ajoittaa syöntiä ennen ja jälkeen ja unien jälkeen. Vähitellen useamminkin. Potatuksen varhaisessa aloituksessa on myös se hyvä puoli että siinä TODELLA SÄÄSTÄÄ vaippakustannuksissa! Ja onhan se vauvallekin/taaperollekin mukavampaa, ettei vaipassa ole niin tavaraa ja helpompi kakatkin on vääntää pottaan kuin vaippaa, koittakaa vaikka itse! :LOL:
 
yrttitarhurikatti
\
Alkuperäinen kirjoittaja Olen kyllä lukenut asiasta ja siinähän nimenomaan on kysymys äidin nopeasta toiminnasta ja ajoituksesta. Miksei kun useasti käyttää potalla niin jokunen vaippakin pysyy kuivana. Ja eikös siinä ole kysymys siitä että äiti oppii tunnistamaan lapsen hädän:
No ainakin minä olin 1,5 vuotiaana täyskuiva, ja siihen aikaan oli moni muukin mukula.

Ja oli sitten kyse äidin nopeasta toiminnasta tai ei, niin kyllä 1- vuotiaan pottattamisessa on selkeästi hyötyäkin. Tsiigaa vaikka edellinen mielipide. Mutta jokainen tavallaan...kivahan se on kasvattaa vaippafirmojen pankkitilejä ja valtavia jätevuoria.
 
Meillä on käynyt niin että poika 2v5kk on viimeisen kuukauden aikana omasta aloitteestaan oppinut yhtäkkiä kokonaan kuivaksi. Pottaharjoitukset toki aloitettiin jo ennen 1v synttäreitä, mutta jostain syystä poika ei kertakaikkiaan halunnut potalle eikä myöhemmin pöntölle.Koskaan ei pakotettu tai viety väkisin, eli mitään kammoa ei ainakaan pitänyt olla. Välillä potalle istuttiin, välillä ei. Onneksi en ottanut asiasta stressiä,aattelin että kukin ajallaan..ja niin siinä kävi! Nyt 1v pikkuveli tykkää istua potalla,tykkää niin matkia veljeä. =)
 
peipponen2
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.06.2005 klo 15:59 miettii kirjoitti:
Oonkohan jotenkin kummallinen mamma kun ajattelin pottaharjoittelut aloittaa pojalle vasta lähemmäs 2 vuoden iässä? Tai vähän sen jälkeenkin. Olen ajattelut että siinä iässä voisi olla valmiutta oppia se kerralla kunnolla. Enkä ajatelut että siihen monta kuukautta tarvisi käyttää, tutuilta olen kuullut että kun myöhemmin ne aloittaa niin sitten ei mene kun pari viikkoa niin lapsi oppii kuivaksi, joskin vahinkoja varmasti sattuu silloin tällöin.
täällä ja yks kummallinen tossa tapauksessa sitten, mulla 3 lasta: 5, 4 ja nyt 1v, ja kaikki aikanaan, kyllä se sitten huoma, kun alkaa olla järkevä ajatella ees pottatouhuja =) järkikäteen naiset....
 
Pilvipouta
Meillä tyttö on nyt yksivuotias, ja potalla on käyty jo ainakin pari-kolme kuukautta. Kakka tulee lähes aina pottaan, ja mielestäni tyttö osaa selvästi "tehdä" kakan kun pääsee potalle. Eli siis se ei luiskahda ulos milloin sattuu, vaan selvästi tykkää mielummin kakata pottaan kuin vaippaan. Kyllä tuo minusta suolen hallintaa osoittaa. Pissa sen sijaan tulee usein vielä vaippaan, mutta monesti on kyllä vaippa kuivakin. Mutta eihän pissakaan lirise ulos omia aikojaan - muutenhan sitä tihkuisi pikku hiljaa. Eli en oikein usko siihen, ettei vauvat vielä voisi hallita noita toimintojaan.
Minua ei rasita tämä pottailu - aina on mukavaa jos esim. päikkäreiden jälkeen vaippa on kuiva ja sitten pottaan lorahtaa isot pisut. Tyttö itsekin naureskelee, kun lorisee, joten varmaan se tuntuu mukavalta kun pissa valuu alas pois eikä jää märkyydeksi housuun (meillä käytetään kestovaippoja eli tuntuvatkin märiltä). Olen inhonnut kakan putsaamista pyllystä siitä lähtien kun lapsi on syönyt kiinteitä, joten varsinkin tuo pottaan kakkaaminen on todella huippu juttu.
 
Huispaaja
Hihhii, huvittunena lueskelin tätä ketjua. Vaikutti aivan siltä, kuin aikaisen pottailun aloittaneet olisivat jotenkin ylpeitä "saavutuksistaan".... Eivätkä ole pitäneet lastaan "tyhminä", niin kuin joku väitti nykyään aikuisten lapsista ajattelevan, kun eivät aikanaan potalle vie.
Mun mielipide on, että jos jaksaa lasta istuttaa potalla alle vuoden ikäisenä jne. niin mikäs siinä. Joku tuossa päivitteli niitä äitejä, jotka eivät jaksa sitä tehdä. No minä olen juuri sellainen yksilö. Yritin pottailua kun lapsi oli vuoden ikäinen. Ei siitä mitään tullut. Ja en TODELLAKAAN jaksanut vessassa päiviäni viettää. Jos olen laiska niin sitten olen sitä ihan hyvällä omallatunnolla ;) Sitä paitsi tuskin se meidän perhepäivähoitajakaan joutaa päiviään neljän lapsen kanssa vessassa istumaan. Nyt neiti täytti kaksi, eikä vieläkään ole kiinnostunut pottailusta. Tai kyllä hän siinä istuu, mutta mitään ei suostu sinne tekemään. Enkä näe mitään järkeä häntä pakottaa. Aina aika ajoin sitä kokeillaan ja eiköhän tuo sen joskus opi. En jaksa stressata asiasta.
Säästyisihän siinä monta euroa, jos pian oppisi ;)
Vaikka tämä pottailu on mun mielestä asia, josta on turha tapella kun ei oikeaa tapaa taida olla, niin ihmettelen todellakin niitä kirjoittajia jotka katsovat asiakseen tyrmätä "myöhäisen" potalle harjoittelun. Kun kaiken pitää tapahtua ennen kuin lapsi ehtii kohdusta ulos...
 
miettii
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.06.2005 klo 21:40 Pilvipouta kirjoitti:
.. Eli en oikein usko siihen, ettei vauvat vielä voisi hallita noita toimintojaan-

[/quote

No kyllä se nyt niin vain on. Ihmisen keho ei ole täydellinen heti syntyessään..
 
aina pitää väitellä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.06.2005 klo 08:19 nasunen kirjoitti:
millaisia kokemuksia pottaharjoittelusta? miten on lähtenyt käyntiin ja minkä ikäisenä aloitettu?
Kokemuksia ja näkemyksiä pyydettiin esittämään! EI siis väitteitä :D :eek: :headwall:

muistakaa :hug:
 
hapsu
Tuokin asia on yksilöllistä.kullakin lapsella menee se pottakoulu omaan tahtiinsa.Eiköhän se ole pääasia että ylipäänsä opitaan kuivaksi.Minä pidän hyvänä että se potta hankitaan siinä 1v tienoilla tai vähän alle ja lapsi saa omaan tahtiinsa tutustua siihen.Olen nähnyt kyllä sitten sitäkin että lapsi kulkee 4v vaipassa koska vanhemmat kokevat helpompana sen kun potta opetuksen...Eräällä lapsella aloitettiin luontevasti pottailu siinä vaiheessa kun lapsi 1v 8kk iässä alkoi riisua vaippaa pois kokoajan.Samalla kaksoissiskonsa ei ollut vähääkään samaa mieltä opettelusta.vähentäähän se pyllypyykkiä jos lapsi osaa edes välillä tehdä asiansa pottaan.
 
Mansikkarohmu
Sama väittely joka paikassa...

Meillä esikoistytön kans ruvettiin pottailemaan 1,5 vuotiaana, nyt 2v täysin kuiva. Pojan kans ajattelin tehdä toisin, käytin potalla ekan kerran 5kk ikäisenä. Hän sai paremmin tehtyä kovan kakan pottaan kuin vaippaan. Nyt kun hän on 10kk, käydään reilu 5 kertaa päivässä potalla ja aina sinne jotain tulee. Tarkoitus ei siis ole häntä saadakaan kuivaksi vaan yksinkertaisesti VÄLILLÄ KÄYTTÄÄ POTALLA! Ei siis mitään kiirettä, ehkä ensi kesänä opetellaan kuivaksi.

Miksi ihmeessä pitää tällaisesta aiheesta tapella? Kaikki jotka käyttävät alle 1 vuotiaita potalla, tekevät oikein MUTTA SAMOIN NE JOTKA ANTAVAT LAPSEN RAUHASSA KASVAA JA ALKAVAT KÄYMÄÄN POTALLA MYÖHEMMIN. Varmasti suurin osa lapsista on noin 2 vuotiaana pois vaipoista ja jos aiemmin, hyvä ja jos myöhemmin on sekin hyvä. Tuskin kovin moni opettajalle vaippaa, ainakaan montaa kertaa, kiikuttaa. Älkää syyllistäkö toisianne, kaikki tavallaan. =)
 
miettii
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.06.2005 klo 11:54 Mansikkarohmu kirjoitti:
Sama väittely joka paikassa...

Meillä esikoistytön kans ruvettiin pottailemaan 1,5 vuotiaana, nyt 2v täysin kuiva. Pojan kans ajattelin tehdä toisin, käytin potalla ekan kerran 5kk ikäisenä. Hän sai paremmin tehtyä kovan kakan pottaan kuin vaippaan. Nyt kun hän on 10kk, käydään reilu 5 kertaa päivässä potalla ja aina sinne jotain tulee. Tarkoitus ei siis ole häntä saadakaan kuivaksi vaan yksinkertaisesti VÄLILLÄ KÄYTTÄÄ POTALLA! Ei siis mitään kiirettä, ehkä ensi kesänä opetellaan kuivaksi.

Miksi ihmeessä pitää tällaisesta aiheesta tapella? Kaikki jotka käyttävät alle 1 vuotiaita potalla, tekevät oikein MUTTA SAMOIN NE JOTKA ANTAVAT LAPSEN RAUHASSA KASVAA JA ALKAVAT KÄYMÄÄN POTALLA MYÖHEMMIN. Varmasti suurin osa lapsista on noin 2 vuotiaana pois vaipoista ja jos aiemmin, hyvä ja jos myöhemmin on sekin hyvä. Tuskin kovin moni opettajalle vaippaa, ainakaan montaa kertaa, kiikuttaa. Älkää syyllistäkö toisianne, kaikki tavallaan. =)
No tää oli aika hyvin sanottu :flower:
 
Meillä aloitettiin pottailu noin 5 kuukauden iässä. Tyttö tykkäsi hommasta heti ja aina saatiin pottaan jotain aikaiseksikin. Aika nopeasti alettiin käymään potalla ihan säännöllisesti ja noin puolivuotiaasta eteenpäin ei tehnytkään kakkaa enää muualle, kuin pottaan. :D Vaippoihin tuli satunnaisesti pissejä silloin tällöin, mutta enemmän saatiin hätiä pottaan. En muista tarkalleen, että koska oppi ihan itse pyytämään potalle, mutta muistaakseni oli noin 10kk. Vuoden iässä vaihdettiin potta 'supistajaan' ja alettiin käymään isolla pytyllä. Samoihin aikoihin oli jo täysin päiväkuiva. Pytyllä tunnistaa hienosti hädän, alkaa nauramaan ja taputtamaan aina! :heart: Nyt ikää siis 1v 2kk ja ollut jo useamman kuukauden täysin päiväkuiva.
 
minun mielestä lapset ovat tässäkin asioissa omia yksilöitä toiset oppivat hitaammin ja toiset nopeammin tämänkin asian. pottailu aloitettiin esikon(nyt 5v) kohdalla 7kk iässä ite siinä aina istuskeli ja selaili kirjoja kukaan ei pakottanu ja esikko oppi päivä kuivaksi 1v1kk ja täysin kuivaksi 1v7kk varmaan olisi oppinut yö kuivaksikkin aikaisemmin ,mutta lapsihan nukkuu yöllä sikeästi eikä itse herää varmasti siihen että pissittää,joten pitää käyttää yöllä vanhempien potalla puolinukkuvaa lasta. nyt kuopus joka on tyttö 1v1kk on ruvennut menemään itse potalle istumaan kun ei ole vaippaa ja sanoo pissi,potta meillä on ollut esillä siitä asti kun tyttö on oppinut istuun mutta aikaisemmin ei ole ollut siitä kiinnostunut yhtään, no housuja ei osaa itse laskea ja jos niitä ei kukaan kerkeä laskeen kastuuhan ne mutta kyllä pyykki kone vaatteet puhtaaksi pesee.kakkaa ei tee pottaa mutta kaikki aikanaan varmasti senkin oppii ennen kouluikää.mun ei oo kyllä tarvinnu päiviä viettää vessassa lasten potta harjoittelujen ku potta ei oo ees vessassa siirretään sinne vasta sitten ku oppii aukasemaan vessan oven itse että pääsee pissille ja kakalle sinne
 
myy
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.06.2005 klo 22:18 Huispaaja kirjoitti:
Ja en TODELLAKAAN jaksanut vessassa päiviäni viettää.
Käyn tyttöni (1v2kk) kanssa potalla neljä kertaa päivässä enkä kyllä ole kovinkaan montaa päivää vielä siellä viettänyt...... ;)
 
Huispaaja
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.06.2005 klo 01:37 myy kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.06.2005 klo 22:18 Huispaaja kirjoitti:
Ja en TODELLAKAAN jaksanut vessassa päiviäni viettää.
Käyn tyttöni (1v2kk) kanssa potalla neljä kertaa päivässä enkä kyllä ole kovinkaan montaa päivää vielä siellä viettänyt...... ;)
Puhuinkin itsestäni, minä joutuisin olla siellä tuntikausia, pottaan ei nimittäin tule mitään :whistle:
 

Yhteistyössä