pullolle opettaminen

Tyttövauvelini on nyt 5kk vanha ja kiinteitä ruokia ollaan maisteltu jo 3,5kk iästä asti. Pulloa tyttö ei ole suostunut pahemmin ottamaan ollenkaan enkä pahemmin ole antanutkaan kun rintamaito on riittänyt. Nyt on ongelmana se, että tytöllä putkahti 4kk iässä ekat hampaat ja nyt hampaat alkaa olemaan jo sen kokoiset, että imettäessä sattuu välillä tosi paljon kun hän " repii" nännistä. Tyttö on tehnyt kokonaan pullolakon. Ottaa pullon suuhunsa, mutta ei niinkun osaa ottaa kiinni. Vähän sitä pureskelee ja näykkii ja katsoo mua sellasella ilmeellä, että " mikä tämän on?". Tuttikaan ei syö.
Eli onko jollain kokemusta, onko onnistunut pullolle opettaminen, eli onko toivoa tässä asiassa. Mulla alkaa noi rinnat olemaan aika kipeät.
Olen nauttinut paljonkin imettämisestä, kun esikoisen kanssa se ei onnistunut ja nyt se on mennyt paremmin kun hyvin. Mutta nyt se on lähinnä epämukavaa ja tekee kipeetä. Alkaa tuntumaan siltä, että vois lopettaa kokonaan. Kun tyttö syö jo hyvin kiinteitäkin. Kiitos jo etukäteen :)
 
Mulla ihan samat murheet (tosin neiti ei kyllä pure imettäessä) mutta ton tuttipullon kanssa. Meidän neiti pian 7kk, ja töihin lähtökin reilun parin kk päästä, ja ajatuksena olisi saada vielä nämä raskaudesta jääneet lisäkilot pois eli kunnon laihdutuskuuriakin tiedossa, niin haluaisin alkaa lopettelemaan imetystä.

Nokkamukista jollain lailla maitoa menee, mutta aika heikkoa.
 
Meillä ei esikoisella ollut pulloa. Kun kiinteät aloitettiin sai vettä nokkamukista ja myöhemmin kun lopetin imetyksen maitoa. Meillä toimi nuby nokkamuki. Siinä on pehmeä nokka, jota lapsen pitää purra, jotta saa nestettä. Tavallisesta nokkamukista tuo ei oppinut juomaan, ei hoksannut että pitää imeä.

Tämmöinen nokkis:
 
Imuote saattaaa tuon hampaan tulon jälkeen unohtua.eli jos koko ajan repii,niin väärä imuote.
ei tuon ikäinen enää tarvi sitä pulloo.Nokkamukista opettaa,jos ei imettää halua.
Imetystukisivuilta saa hyvää vinkkiä,jos kuitenkin haluaa vielä imettää.
 
minä jätin pullon pois n.3kk iässä kun maitoa tuli niin hyvin ja sit 6kk iässä vauva ei osannutkaah/halunnutkaan enää pulloa. nokkamuki todettiin meilläkin parhaaksi vaihtoehdoksi. siitä vauva joi mielummin ja nykysin (9kk) juo siitä tosi mielelläänkin. muutama viikko tosin meni niin että vauva ei juonut paljon mitään (vauva lopetti rinnalla olemisen ihan itsestään 8kk iässä ) . puuron tein tutteliin, ruokaan lisäsin maitoa ym et tuli sitäkin kuitenkin saatua. ikean nokkamuki on meillä suosittu. :D
 
Tuo pureskelu/repiminen menee kyllä ajan myötä ohi kun vauva tottuu hampaisiinsa. Jos siis haluat jatkaa kuitenkin imettämistä. Pullolle ei ole mikään pakko lasta opettaa, voi oppia suoraan (nokka)mukiin. Tuollainen nobyn muki oli meilläkin kova sana ed. lapsen kanssa.
 
Meillä on toiminut tommee tippee-tuttipullo, se on ainoa, josta vauva osaa imeä. Kuulemma siinä on sama tekniikka/ote, kuin rinnastakin. Kerran kokeilin "tavvallisesta" tuutipullosta, mutta vauva nieli ilmaa vähintään yhtä paljon, kuin maitoa ja huusi monta tuntia sen jälkeen, nyt meillä on käytössä vain tommee tippeet.
 
Kiitos vihjeistä, meillä on kyllä tota nokkamukia ollutkin käytössä jo pidemmän aikaa, ruuan jälkeen olen antanut pienen vesihuikan siitä. Mutta te jotka olette käyttäneet sitä nokkamukia, onko se toiminut myös yösyötöissä? Kun lähinnä sitä ajattelin. Päiväisin varmaankin tuo nokkamukin toimii ihan hyvin.
 
Meilläkään ei pullo kuopuksella kelvannut 4kk jälkeen, ja hyvin ollaan pärjätty ilman sitäkin eli ihan tavallisella nokkamukille.
Ja tosiaan kannattaa imuotteeseen kiinnittää vähän huomiota, ja kyllä tuo näykkiminen pitäisi olla ihan ohimenevä vaihe kunhan lapsi tottuu hampaisiinsa :) imetyksethän jäisivät tosi lyhyiksi, jos ne hampaiden tuloon tyssäisivät ;)

NIin, itsekään en tosiaan enää tuon ikäistä edes yrittäisi opettaa pullolle; jos kiinteät maistuvat jo hyvin, niin puolesta vuodesta eteenpäin pitäisi pärjätä ilman yösyöttöjä. Ja nälkäinen lapsi kyllä oppii nopeasti juomaan siitä nokkamukistakin, jos on pakko ;)
 

Yhteistyössä