pväkoti kiinni heinäkuun

  • Viestiketjun aloittaja lomatoive heinäkuuksi
  • Ensimmäinen viesti
lomatoive heinäkuuksi
Huh, piti tänne kirjoittaa, kun vähän ahdistaa tämä tilanne. Meillä kaksi päiväkoti-ikäistä lasta ja päiväkoti kiinni heinäkuun..Mies töissä toisella paikkakunnalla ja lomaa ei hälle vielä kertynyt montaa päivää...Töissä sanoin lomatoiveeksi heinäkuun, kuten moni muukin työntekijä. Selvää on, ettei kaikki voida olla yhtä aikaa lomalla. Muut työntekijät eivät ole pienten lasten vanhempia, joten en tiedä, miten paljon tässä pienet lapset painaa...
Ahdistavaa..
Onko jossain annettu joku suositus tai ohje, että pienten lasten vanhempia voisi työnantaja jotenkin tukea tai jollain tavalla joustaa?
 
"Veera"
Kunnallisessahan tuo ei oo mikään ongelma, mutta jos teillä on yksityinen päiväkoti niin kannataaa varmaan silti olla kunnalliseen yhteydessä pystyvätkö ottamAan tarvittaessa ylimääräisiä.
 
"vieras."
Täällä kolme päiväkotia. Kaksi niistä ei ole auki heinäkuussa.
Eli yksi päivystää ja sinne on koottu kaikista päiväkodeista henkilökuntaa.

Siellä on myös pph lapsia varahoidossa heinäkuussa.
 
viera.s
Ei varahoidossa ole ainakaan isommalle lapselle mitään pahaa, voi olla ihan hauskaa vaihtelua vaan. Minullakin on omasta lapsuudestani kivat muistot kuukaudesta vieraassa päiväkodissa.

Lomatoiveissa todennäköisesti ratkaisee ennemminkin se, ketkä on joutunut viime vuonna toiveistaan tinkimään ja kenen toiveet on toteutettu. Jos siis viime vuonna toivoit ja sait lomasi heinäkuussa, tuskin saat tänä vuonna tuota suosituinta kuukautta.
 
[QUOTE="vieras.";29632944]Täällä kolme päiväkotia. Kaksi niistä ei ole auki heinäkuussa.
Eli yksi päivystää ja sinne on koottu kaikista päiväkodeista henkilökuntaa.

Siellä on myös pph lapsia varahoidossa heinäkuussa.[/QUOTE]

Noinhan se menee. Päivystävään päiväkotiin menevät kaikki ne joiden vanhemmilla ei ole lomaa heinäkuussa. Vaikka se kuinka kamalalta kuulostaa niin voi siellä hoidossa olla kivaakin. Kaverin lapsi tykkäsi todella paljon heinäkuisesta varahoitopaikastaan. VAIKKA yksikään hoitaja tai lapsi ei ollut entuudestaan tuttu.
 
Fghj
Pienten lasten vanhemmat ei ole mitenkään etusijalla lomatoiveissa. Yhtälailla samalla viivalla ovat lapsettomatkin. Tasapuolisuus pätee lomissakin, vuorotellen tulee suosituimmat viikot.
 
Meillä oli lapset viime kesänä pari viikkoa päivystävässä päiväkodissa heinäkuussa. Itseä vähän ahdisti etukäteen, mutta lapset tykkäs. Uus piha, uudet lelut. Lomien jälkeenkin muutaman kerran kyselivät, että koska me mennään taas siihen toiseen päiväkotiin.

Tänä vuonna lapset todennäköisesti menevät ainakin joksikin aikaan päivystävään päiväkotiin.

Loma-aikoja jaettaessa pienten lasten vanhemmat ovat ihan samassa asemassa kuin muutkin työntekijät. Niin sen kuuluukin olla.
 
nohh
Pienten lasten vanhemmimla ei ole mitään etuoikeutta heinäkuuhun eikä minusta tarttekaan. Kunnallisella on oltava varahoito myös kesällä. Meidän kolmikko oli viime vuonna 5vkoa varahoidossa ja viihtyivät hyvin. Oli helteet, uivat ja ottivat rennosti:) Varahoidon arkikin on kesäisin vähän erilaista. Tänä vuonna saavat sitten olla 9vkoa lomalla eikä yhtään päivää varahoitoa.
 
siis tämähän ei ole vaan tämän kesän ongelma. ensi vuonna on sama tilanne ja sitten ja sitten. sitten lapset onkin jo koulussa ja lomat pitää saada koulujen loma-aikaan myös syysloma, joulunaika ja hiihtoloma... eihän pienet piltit voi olla lomalla yksin.
mua oikeesti vituttaa toi oletus että lasten vanhemmilla on joku etuoikeus valita lomansa päältä. siinä menee yks 10 vuotta kevyesti, ja kaikkien muiden pitäis vaan aina joustaa että nico-petterin äiti voi lomailla sillon kun se haluaa
 
Mie oon kyllä sitä mieltä, että pikku koululaisten vanhemmilla pitäis olla enemmän käytettäviä lomapäiviä vuodessa. Just nämä syyslomat ja pitkät joululomat on hankalia.

En kyllä tiiä kuka tämänkin "huvin" sitten maksais, työnantajalla ei minusta olis velvollisuutta tätäkin maksaa. Valtio tai kunta vois hyvin maksaa jotain tukea pienten-koululaisten-loma-aikojen-järjestämiseen.
 
lomatoive heinäkuuksi
siis tämähän ei ole vaan tämän kesän ongelma. ensi vuonna on sama tilanne ja sitten ja sitten. sitten lapset onkin jo koulussa ja lomat pitää saada koulujen loma-aikaan myös syysloma, joulunaika ja hiihtoloma... eihän pienet piltit voi olla lomalla yksin.
mua oikeesti vituttaa toi oletus että lasten vanhemmilla on joku etuoikeus valita lomansa päältä. siinä menee yks 10 vuotta kevyesti, ja kaikkien muiden pitäis vaan aina joustaa että nico-petterin äiti voi lomailla sillon kun se haluaa
No ei kyllä pienet piltit voi olla yksin vai sinäkö jättäisit 2v ja 4v keskenään kotiin?
En minä kuvittele, että minulla on etuoikeutta mihinkään, kunhan vain kyselen. Olen kuitenkin yksin täällä viikot lasten kanssa, joten sekin on haasteellista.
Varapäiväkotiin en halua lapsiani viedä, koska ovat vasta päivähoidossa aloittaneet, eikä uusi ja outo paikka ole heille hyväksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja lomatoive heinäkuuksi;29633093:
No ei kyllä pienet piltit voi olla yksin vai sinäkö jättäisit 2v ja 4v keskenään kotiin?
En minä kuvittele, että minulla on etuoikeutta mihinkään, kunhan vain kyselen. Olen kuitenkin yksin täällä viikot lasten kanssa, joten sekin on haasteellista.
Varapäiväkotiin en halua lapsiani viedä, koska ovat vasta päivähoidossa aloittaneet, eikä uusi ja outo paikka ole heille hyväksi.
no se taas on sun valintas. mutta et sä sillä perusteella voi tallata toisten lomatoiveita.
ja mulla on itellä alakoulussa eskarissa + alakoulussa olevat lapset joten olen kyllä samojen asioiden kanssa joutunut pähkäilemään monta vuotta. mun mies tekee kesällä 7 päiväistä viikkoa lähes ympäri vuorokauden. mutta siltikään ei mun mielestä lasten vanhemmilla voi olla muita suurempia oikeuksia loma-aikoihin.
 
"Veera"
Alkuperäinen kirjoittaja lomatoive heinäkuuksi;29633093:
No ei kyllä pienet piltit voi olla yksin vai sinäkö jättäisit 2v ja 4v keskenään kotiin?
En minä kuvittele, että minulla on etuoikeutta mihinkään, kunhan vain kyselen. Olen kuitenkin yksin täällä viikot lasten kanssa, joten sekin on haasteellista.
Varapäiväkotiin en halua lapsiani viedä, koska ovat vasta päivähoidossa aloittaneet, eikä uusi ja outo paikka ole heille hyväksi.
No ehkä kumminkin parempi paikka se varapäiväkoti kuin että jätät yksin kotiin?
Meillä oli päiväkoti kiinni 6 viikkoa viime kesänä, molemmilla vanhemmilla se neljä viikkoa lomaa mutta koska haluttiin pitää lomat samaan aikaa niin lapset oli pari viikkoa varahoidossa. Siellä oli kiireetön tunnelma, tosi vähän lapsia ja lapset samassa ryhmässä, tykkäsivät kovasti. Olivat siis 2 ja 4 vuotiaat silloin. Mahdollisimman lyhyet päivät järkättiin heille ja oikein hyvin meni kaikki.
 
"Lissu"
Mie oon kyllä sitä mieltä, että pikku koululaisten vanhemmilla pitäis olla enemmän käytettäviä lomapäiviä vuodessa. Just nämä syyslomat ja pitkät joululomat on hankalia.

En kyllä tiiä kuka tämänkin "huvin" sitten maksais, työnantajalla ei minusta olis velvollisuutta tätäkin maksaa. Valtio tai kunta vois hyvin maksaa jotain tukea pienten-koululaisten-loma-aikojen-järjestämiseen.
Osittaiseen hoitovapaaseen on oikeus eka- ja tokaluokkalaisten vanhemmilla, eli nelipäiväistä viikkoa käytännössä jos työnantaja suostuu voi tehdä ja Kela maksaa jotain tukea. Molemmat vanhemmat jos hyödyntää tuon niin onhan siinä jo 2 päivää viikossa ratkaistu. :) Ei tietysti ratkaise koko kesäloman/viikon hoitotarvetta, mutta kuitenkin.
 
nohh
Alkuperäinen kirjoittaja lomatoive heinäkuuksi;29633093:
No ei kyllä pienet piltit voi olla yksin vai sinäkö jättäisit 2v ja 4v keskenään kotiin?
En minä kuvittele, että minulla on etuoikeutta mihinkään, kunhan vain kyselen. Olen kuitenkin yksin täällä viikot lasten kanssa, joten sekin on haasteellista.
Varapäiväkotiin en halua lapsiani viedä, koska ovat vasta päivähoidossa aloittaneet, eikä uusi ja outo paikka ole heille hyväksi.
Paljon riippuu myös siitä, missä vaiheessa sun loma oli viime kesänä. Ainakin omalla työpaikalla katsotaan sitä tasapuolisuutta siltä kantilta.
 
Vieyasss
[QUOTE="Veera";29633122]No ehkä kumminkin parempi paikka se varapäiväkoti kuin että jätät yksin kotiin?
Meillä oli päiväkoti kiinni 6 viikkoa viime kesänä, molemmilla vanhemmilla se neljä viikkoa lomaa mutta koska haluttiin pitää lomat samaan aikaa niin lapset oli pari viikkoa varahoidossa. Siellä oli kiireetön tunnelma, tosi vähän lapsia ja lapset samassa ryhmässä, tykkäsivät kovasti. Olivat siis 2 ja 4 vuotiaat silloin. Mahdollisimman lyhyet päivät järkättiin heille ja oikein hyvin meni kaikki.[/QUOTE]

Oishan se ollut mahdollista olla viemättä lapset sinne keskitysleirille.
 

Yhteistyössä