pväkoti kiinni heinäkuun

  • Viestiketjun aloittaja lomatoive heinäkuuksi
  • Ensimmäinen viesti
"Lissu"
Alkuperäinen kirjoittaja lomatoive heinäkuuksi;29633093:
No ei kyllä pienet piltit voi olla yksin vai sinäkö jättäisit 2v ja 4v keskenään kotiin?
En minä kuvittele, että minulla on etuoikeutta mihinkään, kunhan vain kyselen. Olen kuitenkin yksin täällä viikot lasten kanssa, joten sekin on haasteellista.
Varapäiväkotiin en halua lapsiani viedä, koska ovat vasta päivähoidossa aloittaneet, eikä uusi ja outo paikka ole heille hyväksi.
Varahoitoon jos et halua viedä niin sitten sinun on itse keksittävä joku hoitaja lapsillesi. Kiva jos saat loman heinäkuulle, mutta mitään etuoikeutta sinulla ei siihen ole, ei se ole työkaveriesi murhe tai prioriteetti missä lapsesi ovat hoidossa.
 
no huh huh
Voi hyvänen aika sentään! Ei riitä, että kaupunki tarjoaa lapsille päivähoitoa, vaan pitäisi vielä hoitajienkin olla kesät läpeensä töissä ettei vaan tarttis vaihtaa päiväkotia...
Miten voi toiset saada lasten hoidosta noin vaikiaa?
 
Jo varahoitopaikka tosiaan pitää olla, jos päiväkoti kiinni.

Meillä on töissä kiertävät lomat joihin ei voi itse vaikuttaa. Edellisenä vuonna olin lomaillut heinäkuun, joten viime kesänä mulle lankesi loma elokuun 12. päivästä alkaen. Miehellä alkoi pari vk aiemmin, joten lapsi oli lomalla elokuun alusta syyskuun 10.tai 11 päivään, jotain sellaista. Vähän ennen kuin pk meni kiinni(juhannuksena) lh ja lto yhteen ääneen valittivat miten sääliksi käy lastamme kun joutuu olla viisi viikkoa varahoidossa, ja että vanhemmat ovat nykyään niin itsekkäitä. Selitin kyllä ettemme kumpikaan joka vuosi saa heinäkuussa lomaa, mutta heidän mielestään olisi pitänyt palkata yksityinen hoitaja kotiin. No eipä ollut varaa/mahdollisuutta. Soitin pk:n johtajalle ja kysyin onko pk:n työntekijöillä todellakin oikeus säälitellä ja arvostella vanhempien loma-aikoja, kun kuitenkin lapsi sai kesälomaa kuusi viikkoa, mikä ei ole minusta mitenkään liian lyhyt aika. Johtaja oli sitä mieltä ettei ollut asiallista, ja piti työntekijöilleen puhuttelun.

Tänä vuonna lapsi saa onneksi lomailla ensin toukokuun puolesta välistä toukokuun loppuun pari viikkoa, ja kolme viikkoa heinäkuussa, etteivät varmaankaan enää kehtaa kitistä. Me kun tosiana kumpikaan emme voi pahemmin vaikuttaa lomiimme, ne menevät oikeudenmukaisesti kaikkia kohtaan.
 
lomatoive heinäkuuksi
no se taas on sun valintas. mutta et sä sillä perusteella voi tallata toisten lomatoiveita.
ja mulla on itellä alakoulussa eskarissa + alakoulussa olevat lapset joten olen kyllä samojen asioiden kanssa joutunut pähkäilemään monta vuotta. mun mies tekee kesällä 7 päiväistä viikkoa lähes ympäri vuorokauden. mutta siltikään ei mun mielestä lasten vanhemmilla voi olla muita suurempia oikeuksia loma-aikoihin.
Tuki se saatanan turpas. Minä en ole kenenkään lomatoiveita tallannut. Sinä se tallaat täällä minun toiveeni. Säälin lapsiasi.
 
[QUOTE="Lissu";29633125]Osittaiseen hoitovapaaseen on oikeus eka- ja tokaluokkalaisten vanhemmilla, eli nelipäiväistä viikkoa käytännössä jos työnantaja suostuu voi tehdä ja Kela maksaa jotain tukea. Molemmat vanhemmat jos hyödyntää tuon niin onhan siinä jo 2 päivää viikossa ratkaistu. :) Ei tietysti ratkaise koko kesäloman/viikon hoitotarvetta, mutta kuitenkin.[/QUOTE]

Mie oon ollu osittaisella hoitovapaalla siihen asti, että nuorin täytti 3v. Tein silloin nelipäiväistä työviikkoa. Mutta, se ei oikeestaan kauheesti ratkaise sitä ongelmaa, että niitä lomia on kesäloma-ajan ulkopuolellakin lapsilla paljon.

Mulla ei vielä ole kouluikäistä, vielä on vähän aikaa miettiä miten tulevien vuosien lomat saa setvittyä, ku ei ole sitä päivystävää päiväkotiakaan enää vaihtoehtona.
 
"Helekkarin Heittomerkki"
Mie oon ollu osittaisella hoitovapaalla siihen asti, että nuorin täytti 3v. Tein silloin nelipäiväistä työviikkoa. Mutta, se ei oikeestaan kauheesti ratkaise sitä ongelmaa, että niitä lomia on kesäloma-ajan ulkopuolellakin lapsilla paljon.

Mulla ei vielä ole kouluikäistä, vielä on vähän aikaa miettiä miten tulevien vuosien lomat saa setvittyä, ku ei ole sitä päivystävää päiväkotiakaan enää vaihtoehtona.
Kun vaihtaa lomarahat vapaaksi, niin saa vähän lisää lomaa. Eri asia sitten tietysti, että saako niitä koulujen loma-aikaan pitää.
 
[QUOTE="Helekkarin Heittomerkki";29633165]Kun vaihtaa lomarahat vapaaksi, niin saa vähän lisää lomaa. Eri asia sitten tietysti, että saako niitä koulujen loma-aikaan pitää.[/QUOTE]

Ei onnistu joka paikassa.
 
lomatoive heinäkuuksi
..opiskelen samalla toista tutkintoa, jonka saatuani voin lomailla silloin kun haluan. Työkavereilla ei tosiaan ole pieniä lapsia, joten en oletkaan, että ymmärtäisivät minun kannaltani asioita, vaan ajattelevat vain itseään, kuten te.
 
"Lissu"
Mie oon ollu osittaisella hoitovapaalla siihen asti, että nuorin täytti 3v. Tein silloin nelipäiväistä työviikkoa. Mutta, se ei oikeestaan kauheesti ratkaise sitä ongelmaa, että niitä lomia on kesäloma-ajan ulkopuolellakin lapsilla paljon.

Mulla ei vielä ole kouluikäistä, vielä on vähän aikaa miettiä miten tulevien vuosien lomat saa setvittyä, ku ei ole sitä päivystävää päiväkotiakaan enää vaihtoehtona.
Joo, ei se koko ongelmaa ratkaise. Hankalaa on jos ei ole isovanhempia tms. auttamassa. Mulla on eräs tuttu kaveri joka on pph, koululainen oli viime kesänä osan kesästä hänellä hoidossa epävirallisesti.
 
nohh
Alkuperäinen kirjoittaja lomatoive heinäkuuksi;29633183:
..opiskelen samalla toista tutkintoa, jonka saatuani voin lomailla silloin kun haluan. Työkavereilla ei tosiaan ole pieniä lapsia, joten en oletkaan, että ymmärtäisivät minun kannaltani asioita, vaan ajattelevat vain itseään, kuten te.
Niinhän sinäkin ajattelet vain itseäsi. Eiköhän jokainen halua pitää sen oman lomansa itselleen sopivassa kohdassa. Voihan se sun keski-ikäinen työkaveris haluta hoitaa heinäkuussa sitä lapsenlastaan, jonka pk on kiinni. Ihmisillä on jokaisella omat syynsä haluta pitää lomansa tietyssä kohdassa, eikä se lapsettoman syy ole yhtään sen vähäpätöisempi.
 
  • Tykkää
Reactions: Tepadj
"Lissu"
Alkuperäinen kirjoittaja lomatoive heinäkuuksi;29633183:
..opiskelen samalla toista tutkintoa, jonka saatuani voin lomailla silloin kun haluan. Työkavereilla ei tosiaan ole pieniä lapsia, joten en oletkaan, että ymmärtäisivät minun kannaltani asioita, vaan ajattelevat vain itseään, kuten te.
:D

Ketä ne työkaverit sitten ajattelisi, sinua vai? Eihän sinuakaan kiinnosta heidän lomatoiveensa, omasi ovat sinulle tärkeämmät. Kyllä heilläkin voi jotain elämää olla ja tarvetta pitää loma heinäkuussa, lapsia tai ei. Mä olen työpaikallani ainoa ryhmässäni jolla on pieniä lapsia, enkä todellakaan kuvittele lomailevani joka vuosi heinäkuussa.
 
"vvieras"
Musta nuorten, lapsettomien, työpaikassa vain vähän aikaa olleiden, pitäisi saada valita lomansa viimeiseksi. Työnantaja todennäköisesti olettanut heidät myös joustaviksi. Lyhyt aika on musta n. 5 vuotta tai alle.
 
lomatoive heinäkuuksi
[QUOTE="Lissu";29633209]:D

Ketä ne työkaverit sitten ajattelisi, sinua vai? Eihän sinuakaan kiinnosta heidän lomatoiveensa, omasi ovat sinulle tärkeämmät. Kyllä heilläkin voi jotain elämää olla ja tarvetta pitää loma heinäkuussa, lapsia tai ei. Mä olen työpaikallani ainoa ryhmässäni jolla on pieniä lapsia, enkä todellakaan kuvittele lomailevani joka vuosi heinäkuussa.[/QUOTE]

Minä en ole koskaan lomaillut heinäkuussa. Joo, on niillä toisillakin varmaan jotain elämää. En se minäkään mitään kuvittele.
 
nohh
Alkuperäinen kirjoittaja lomatoive heinäkuuksi;29633233:
Minä en ole koskaan lomaillut heinäkuussa. Joo, on niillä toisillakin varmaan jotain elämää. En se minäkään mitään kuvittele.
Milloin sulla oli viime kesänä loma? Jos olet ollut kesä-tai elokuussa, niin toki on sun vuoros,
 
"Helekkarin Heittomerkki"
Milloin sulla oli viime kesänä loma? Jos olet ollut kesä-tai elokuussa, niin toki on sun vuoros,
Vielähän siellä on touko- ja syyskuu. Käytännöt lomien suhteen vaihtelee niin paljon työpaikkojen kesken, ettei kukaan voi sanoa toisen työpaista mitään varmaa. Osalla on kiertävä systeemi, ilman mitään omia toiveita ja osalla suositaan joidenkin toiveita ties minä syyn takia.
 
nohh
[QUOTE="Helekkarin Heittomerkki";29633266]Vielähän siellä on touko- ja syyskuu. Käytännöt lomien suhteen vaihtelee niin paljon työpaikkojen kesken, ettei kukaan voi sanoa toisen työpaista mitään varmaa. Osalla on kiertävä systeemi, ilman mitään omia toiveita ja osalla suositaan joidenkin toiveita ties minä syyn takia.[/QUOTE]

Joo, on toki:). Omassakin kiertää syyskuulle asti. Joku puolenyön blackout.
ap, sulle mä sanoisin, ettei kamalan suureen ääneen kannata huudella, että ei ole koskaan ollut heinäkuussa lomalla jos on ollut 4 kesää kokonaan pois? Sinä aikana on tullut ehkä monta uutta työntekijää, jotka on painaneet 4 vuotta töitä ilman sitä heinäkuun lomaa. Olisko nyt sellaisen vuoro? Enkä sano tätä pahalla. Joskus lapset sumentaa pään, niin että luulee sen oman perhe-elämän vaikuttavan jotenkin työkavereidenkin elämään.
 
lomatoive heinäkuuksi
Joo, on toki:). Omassakin kiertää syyskuulle asti. Joku puolenyön blackout.
ap, sulle mä sanoisin, ettei kamalan suureen ääneen kannata huudella, että ei ole koskaan ollut heinäkuussa lomalla jos on ollut 4 kesää kokonaan pois? Sinä aikana on tullut ehkä monta uutta työntekijää, jotka on painaneet 4 vuotta töitä ilman sitä heinäkuun lomaa. Olisko nyt sellaisen vuoro? Enkä sano tätä pahalla. Joskus lapset sumentaa pään, niin että luulee sen oman perhe-elämän vaikuttavan jotenkin työkavereidenkin elämään.
Tuo on totta..katotaan, miten käy..Lapset on varmaan sumentanu päätäni jonkin verran:) Hyvät yöt:)
 
nohh
Alkuperäinen kirjoittaja lomatoive heinäkuuksi;29633336:
Tuo on totta..katotaan, miten käy..Lapset on varmaan sumentanu päätäni jonkin verran:) Hyvät yöt:)
Toivottavasti onnistuu, ainahan se on helpompaa, kun ei tartte viedä uuteen paikkaan. Öitä:)
 
yuiop
Ai että oikein sumentaa pään. Ja sitten päiväkodissa tädit siellä päivittelevät rivissä, etteikö nut muka mitenkään saa kesälomaa heinäkuuksi. Että mites heidän lomat? Hekin joutuvat vuorollaan päivystävään, jos lapsia on paljon. Ja kuka sitten näiden hoitajien lapset hoitaa? Kierre on valmis ja yhteiskunta maksaa hunajaa.

Mut tärkein tähän on, et velat saa lomansa heinäkuussa vähintään yhtä usein kuin perheelliset. Sillä Se nenän kaivaminen ei ole koskaan yhtä suloista kuin silloin kun tietää, että siinä sivussa saa aiheutettua pahaa mieltä työkaverin ällöttävälle kakaralle.
 
egjoaöi
Kyllä on muuten vittumaisen hyökkääviä ihmisiä tällä palstalla. Yksi pyytää neuvoa ja tukea niin kanalauma iskee kiinni ja alkaa hyökkimään toisten päälle. Huh.

Tuo ap:n tilanne koskettaa monia ihmisiä. Varahoito ei ole mukavaa, varsinkaan jos se paikka autottomalle sattuu osumaan useita kilometrejä väärään suuntaan. Mutta se on vaihtoehto, joka on järjestetty jotta jokainen voisi tehdä töitä myös heinäkuussa eikä lapsettomat tai lapsensa jo kasvattaneet joudu katkeroitumaan ja kitisemään työpaikkojen kahvihuoneissa kuinka suurta vääryyttä joutuvat kokemaan.
Työnantajaa eikä työntekijöitä kiinnosta pätkääkään miksi kukakin toivoo lomiaan tietyille ajoille. Kunhan tekijöitä riittää ja firma pysyy pystyssä.
Jos ei ole lähipiirissä sellaista joka lapsia voisi hoitaa, joutuu tyytymään siihen varahoitoon (ja niihin pk-tätien sääliviin katseisiin kun lapsiraukka joutuu heinäkuun olla päiväkodissa). Minä vein lapsen varahoitoon yhtenä vuonna kun olin ilman kesälomia. Sen jälkeen olen sumplinut hoitajat heinäkuulle, yleensä niitä on 2. Jos lapsella on sen heinäkuun useampia hoitajia (mummot, papat, siskot, veljet, naapurit yms.) niin ei sekään muksuille kivaa ole kun naamat ja tavat vaihtuu lähes päivittäin.
 

Yhteistyössä