Pystyisitkö tekemään 2,5v lapsellesi näin?

  • Viestiketjun aloittaja "sivustaseuraaja"
  • Ensimmäinen viesti
Olenko mä nyt ainoa, joka ei ota tätä keskustelua vakavasti? :D Ei ole vielä kertaakaan pursunut savu korvista. ;)
Miksi pitäiskään pursua savu korvista??? Täähän on vain nettikeskustelua. Ei mua hetkauta juurikaan sun ja Ninden kirjoitukset, käsittääkseni teillä on yhteensä VAIN yksi lapsi kasvatettavana, luojan kiitos ei enempää...
 
  • Tykkää
Reactions: Sankkuli
"vieras"
Olenko mä nyt ainoa, joka ei ota tätä keskustelua vakavasti? :D Ei ole vielä kertaakaan pursunut savu korvista. ;)
Mun mielestä tää ei oo keskustelua nähnytkään. Kaksi haastelee omiaan ja toinen niistä käyttää käsittämätöntä kieltä muista ihmisistä jota toinen peesaailee. Sit kun joku heittää muuta kommentia tuossa välissä niin on tyhmä kun ei oo ymmärtäny lukemaansa.

Ei oikeen oo mun käsityksen mukaista vuorovaikutteista keskustelua, mut mä oonkin tokaluokkalaisen tasolla.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24052411]Musta on ihailtavaa, että löytyy noin rohkeita ihmisiä jotka pitää oman päänsä ja uskaltaa rohkeasti toteuttaa omia ajatuksiaan! Mäkin haluaisin saada noin paljon itsevarmuutta ja luottamusta itseeni, että kehtaisin väittää tietäväni paremmin jostain asiasta kuin vuosikymmenien ajan sitä asiaa tutkineet ammattilaiset. Mäkin haluisin olla niin rohkea, että uskaltaisi toimia TÄYSIN PÄINVASTOIN kuin nämä ammattilaiset suosittelee, ja naureskella vielä päälle kuinka muut jotka niitä ohjeita noudattaa on täysiä pässejä. Ihanaa, rohkeaa, itsevarmaa toimintaa. Jatkakaa samalla uhmalla ja varmuudella, nina ja tytsi! Tuollaista luottamusta omaan toimintaan ja varmuutta sen oikeudesta ei monella muulla olekaan![/QUOTE]

osittain samaa mieltä, mutta toivoisin että ko henkilöt myös ymmärtäisivät että kaikki lapset tai aikuiset eivät ole samanlaisia, mikä toimii yhdellä ei välttämättä oo hyvä toisella ja tapoja on monia jos on toinen tapa kuin oma niin se ei välttämättä oo huono tai väärä, se vaan ehkä sopii siihen perheeseen paremmin.

Oon tuolla aikaisemmin kirjoittanut että mulla on vaan kaksi lasta, mutta molemmilla on omat luonteensa ja siksi myös asioita lähestytään eri tavalla.
 
[QUOTE="vieras";24052953]Mun mielestä tää ei oo keskustelua nähnytkään. Kaksi haastelee omiaan ja toinen niistä käyttää käsittämätöntä kieltä muista ihmisistä jota toinen peesaailee. Sit kun joku heittää muuta kommentia tuossa välissä niin on tyhmä kun ei oo ymmärtäny lukemaansa.

Ei oikeen oo mun käsityksen mukaista vuorovaikutteista keskustelua, mut mä oonkin tokaluokkalaisen tasolla.[/QUOTE]

Moi, täällä toinenkin tokaluokkalainen paikalla! Ja idiootti ja mitähän vielä tuolta Ninukan näppikseltä lentänyt... On se kiva kun keskustelu pysyy asiallisena ja sillei... Ja kun eräs suoraan sanoo "En minä ketään hauku, en vain kestä idiootteja!" REPS!!!
 
[QUOTE="vieras";24052962]osittain samaa mieltä, mutta toivoisin että ko henkilöt myös ymmärtäisivät että kaikki lapset tai aikuiset eivät ole samanlaisia, mikä toimii yhdellä ei välttämättä oo hyvä toisella ja tapoja on monia jos on toinen tapa kuin oma niin se ei välttämättä oo huono tai väärä, se vaan ehkä sopii siihen perheeseen paremmin.

Oon tuolla aikaisemmin kirjoittanut että mulla on vaan kaksi lasta, mutta molemmilla on omat luonteensa ja siksi myös asioita lähestytään eri tavalla.[/QUOTE]

Mut hei; tytsi-melkein ysärin kummilapsi menee itse nukkumaan kun väsyttää niin pitäähän nyt herranjestas kaikkien muidenkin osata mennä!!! Ja hei; Ninatt on ollut joskus joku hesetan kerhon vetäjä ja siel oli kuitenkin viiltelijöitä yms. jotka opiskeli sosiaalialaa, niin tottakai sit maistereiden ja tohtoreidenkin on oltava samaa sarjaa ja ihan jokaisen joka on sosiaalialalla! Kun siel setassakin oli semmosta porukkaa! Eli näiden kokemusten pohjalta ihan täyttä totta nää jutut, harvoilla kuitenkaan ihan noin laajaa kokemuspohjaa näihin asioihin!!!
 
Jos mä kerron siskolleni, että tiedän sillä olevain aika kiireistä, mutta musta olisi silti ihanaa jos se ottaisi mun lapsen hoitoon jotta pääsisin kaverin kanssa ravintolaan, niin onko se manipuloimista?

Se olisi manipuloimista jos liioittelisin tunteitani tai valehtelisin saadakseni lapsen käyttäytymään tietyllä tapaa.

Jonkun mielestä normaali keskustelu lapsen kanssa on "manipulointia" koska lapsi muuttaa käytöstään sen keskustelun takia. Minun mielestäni rehellinen vuorovaikutus ei ole manipulointia; manipulointiin sisältyy epärehellisyyttä. Sanon suoraan jos toivon suoraan tietynlaista käytöstä. Toisinaan kysyn lapselta, että onko hänellä jotain ratkaisumalleja koska itse en keksi mitään kaikkia tyydyttävää. Keskustelemme avoimesti ja rehellisesti. En väitä pahoittavani mieltäni jos lapsi ei syö tarpeeksi tai mene nukkumaan juuri silloin kuin minä tahtoisin, sillä se ei ole lapseni ongelma vaikka pahoittaisin moisesta mieleni, enkä minä näe mitään syytä pahoittaa mieltäni moisesta. Sen sijaan sanon kyllä aivan suoraan, että pahoitan mieleni siitä, että minua satutetaan tai tavaroitani rikotaan tai kotiani sotketaan. Se ei todellakaan ole mitään manipulaatiota.
No tuo siskoesimerkki ei ole manipulointia siksi, koska siskolta todella kysytään, vaikka tiedetään hänen olevan kiireinen. Hänellä on vaihtoehtoja, hänen vastaustaan ei tiedetä etukäteen ja se voi oikeasti olla kieltäväkin. Ihan yhtä lailla kutsuisin sitä manipuloinniksi, jos etukäteen tiedetään olevan vain yksi mahdollinen vastaus ja muuta vastausta ei hyväksytä. Se on tässä kohtaa sitä epärehellisyyttä, jota sinunkin mielestäsi manipulointiin sisältyy.
 
"vieras"
Mä en nyt kanssa ymmärrä. Huijaako Nina itseään vai meitä?
Nina saarnaa kuinka hänen lapsensa saa päättää. Hänen lasta ei rajoiteta. Hänen lasta ei kielletä. Hänen lapsi osaa tästä huolimatta tehdä hyviä, vastuuntuntoisia päätöksiä. Hänen lapsi YMMÄRTÄÄ miten tilanteissa kannattaa toimia. Hänen lapsella on valinnanvapaus.
No, otetaan sitten eräästä toisesta ketjusta esimerkki. Siinä kauhisteltiin kuinka vastuutonta se on, jos Nina ei kiellä ja hänen lapsensa vaikka juoksee ovesta pihalle. Nina kovasti selitti kuinka hänen lapsensa ei sellaista tekisi. Hänen lapsensa on niin viisas. Se YMMÄRTÄÄ. Siihen voi luottaa. Sen kanssa voi keskustella järkevästi. Muut palstalaiset painosti, että ENTÄS JOS se kuitenkin joskus karkaisi. Nina sitten lopulta totesi, niin että onhan toisaalta toi ulko-ovi aina lukossa että eihän se edes siitä mihinkään pääse.
Siis WTF?! Lapsella piti olla täysi valinnanvapaus! Tuo mitään vapautta oikeesti ole kun eihän se ole mahdollista että lapsi pääsisi ulos!! Eli todellisuudessa, lapsella ei ole aitoa valinnan mahdollisuutta vaan kyllä sen toimintaa on aikuisen päätöksestä rajattu. Kerrottiinpa se sille selvästi tai ei. Samalla tavalla kun jollain suljetulla osastolla hoitaja kehuisi kuinka kaikki heidän potilaat on niin fiksua ja kykenee tekemään viisaita päätöksiä kun eivät sieltä osastolta poistu. Joopa joo.
Tekopyhää saarnata muille siitä kuinka ne rajoittaa lapsen elämää, tekee päätöksiä niiden puolesta, ei luota ja usko lapsen arviointikykyyn... samalla kun itse kuitenkin tekee ihan samaa. Ero taitaa vaan olla siinä, että toiset sanoo sen ääneen lapselle, Nina ei.
 
"vieras"
Siis nyt menee hermo. Kuinka saatanan idiootti sinun pitää olla kun et yksinkertaisiakaan tekstejä kykene ymmärtämään? Oletko oikeasti noin helvetin tyhmä vai esitätkö vain? Ei kai KUKAAN ole noin ÄLYVAPAA??

Minä SANOIN JO että totta kai se, että VALEHTELET tai epärehellisin keinoin pyrit vaikuttamaan lapsen toimintaan, se ON manipulointia. Se, että väität mielialasi riippuvan siitä syökö lapsi jugurttia vai ei; se on manipulointia ja haitallista. Siivoamisesta taas voisit ilmaista itseäsi tarkemmin; itse saatan sanoa, että minä en yksinkertaisesti jaksa siivota myös lapsen sotkuja. Minusta olisi reilua, jos molemmat pyrkisimme pääosin siivoamaan omat sotkumme, ja minä totta kai äitinä otan päävastuun kodin siisteydestä. Mutta että tarvitsen apua siihen. Mitä helvetin manipulaatiota se on??

Mutta jatka vaan määkimistä ja ole idioottimainen pässi joka ei suostu ymmärtämään mistään mitään koska olet niin rajoittunut ja idiootti ettet edes tahdo ymmärtää mitään monimutkaisempaa. Argh. Mua masentaa miten tyhmiä ihmiset keskimäärin tuntuvat olevan.

Pidätkö sä itseäs todella noin paljon parempana kuin muut? Mistä mahtaa kummuta tuollainen ylemmyydentunto? Todella fiksua ja aikuismaista alkaa nimitellä,kun ei muuten saa omaa tahtoaan läpi. Niinkö sinut on kasvatettu? Mua masentaa,että joku teini-ikäinen narsistinen yh-lepakko kuvittelee olevansa niin helvetin fiksu ja naseva,mutta todellisuudessa tuntuu että on tullu katottua vähän liikaa telkkaria.
 
"torsti"
Siis nyt menee hermo. Kuinka saatanan idiootti sinun pitää olla kun et yksinkertaisiakaan tekstejä kykene ymmärtämään? Oletko oikeasti noin helvetin tyhmä vai esitätkö vain? Ei kai KUKAAN ole noin ÄLYVAPAA??

Minä SANOIN JO että totta kai se, että VALEHTELET tai epärehellisin keinoin pyrit vaikuttamaan lapsen toimintaan, se ON manipulointia. Se, että väität mielialasi riippuvan siitä syökö lapsi jugurttia vai ei; se on manipulointia ja haitallista. Siivoamisesta taas voisit ilmaista itseäsi tarkemmin; itse saatan sanoa, että minä en yksinkertaisesti jaksa siivota myös lapsen sotkuja. Minusta olisi reilua, jos molemmat pyrkisimme pääosin siivoamaan omat sotkumme, ja minä totta kai äitinä otan päävastuun kodin siisteydestä. Mutta että tarvitsen apua siihen. Mitä helvetin manipulaatiota se on??

Mutta jatka vaan määkimistä ja ole idioottimainen pässi joka ei suostu ymmärtämään mistään mitään koska olet niin rajoittunut ja idiootti ettet edes tahdo ymmärtää mitään monimutkaisempaa. Argh. Mua masentaa miten tyhmiä ihmiset keskimäärin tuntuvat olevan.
Sori vaan, mutta ainoa tyhmä tässä keskustelussa olensina nina ihan itse. ;) Sä ja sun mätien sossujen tietämykset. Taidat olla ls:n asiakas ja SYYSTÄ. Heh, ja en yhtään ihmettele miksi ole yh. :D Eihän noin aivotonta ihmistä kukaan jaksa.
 
"torsti"
Joo hyvä, sait kuihdutettua tämän keskustelun koska olet oikeassa eihän noin täydellisen ihmisen kanssa voi keskustella ja olla eri mieltä. Your highness, anteeksi tyhmyyteni. Olen todellakin, kuten sanoit, kaikkitietävä ylhäisyys (sossujen kaveri joten tottakai pakko olla jotain hienoa sukua ja kaikkee) olen typerä ja idiootti, tokaluokkalaisen tasoinen apina. Anteeksi että kiihdytin sinua ja toivon että verenpaineesi laskee. Jos saanen ehdottaa, mene neuvottelemaan lastesi kanssa mitä tänään syötäisiin tai kylvettäiskö jo tänään kun viime viikolla ei suostuttu. Ovatko arvon rouva lapsenne telkkua katsomassa vai kirmaavatko keskenään autotiellä kun rouva istuu siinä koneella? Miestähän arvon rouvalla, anteeks neidillä, ei tainnut olla? Kuka siis lapsiasi nyt valvoo, telkkariko? Vai pleikkari? Poistun kumartaen nyt takavasemmalle ja todellakin pyydän tyhmyyttäni anteeksi!
(toivottavasti sarkasmitutka pelittää Ninde)
*huutonauran ja syön poppareit!* :D
 
"torsti"
[QUOTE="torsti";24054326]Sori vaan, mutta ainoa tyhmä tässä keskustelussa olensina nina ihan itse. ;) Sä ja sun mätien sossujen tietämykset. Taidat olla ls:n asiakas ja SYYSTÄ. Heh, ja en yhtään ihmettele miksi ole yh. :D Eihän noin aivotonta ihmistä kukaan jaksa.[/QUOTE]

Näköjään mun tietokenekin hajoo, näppis ei toimi, kun tää on niin päätöntä!

Mulla on ihan elävä esimerkki lähipiirissä siitä kun lapsi saa päättää kaikki itseään koskevat asiat. Mun käy niin sääliksi sitä lasta ja samoin ninden muksuu. :(

T: Määkivä pässi, idiootti yms! :D
 
oho... aikamoista. hieman kyllä nyt on sellainen olo, että tässä ketjussa ei ole kyse enää edes lastenkasvatuksesta ja erilaisista tavoista vaan ihan vaan siitä kuka on nokkelin tms.

moni tulkitsee tahallaan tai tahattomasti viestejä väärin, näkee kirjoitettuna asioita joita ei edes rivien välissä lue, olettaa ja syyttelee/syyllistyy asioista, joita kukaan ei ole edes sanonut.

oma näkemys on myös että käytetään liian provosoivia sanavalintoja (esim pakottaa), hyvin harva kuitenkaan loppujen lopuksi lastansa pakottaa, oisko komentaa tai käskee verbinä ehkä lähempänä oikeaa?

mun juhannusaforismit, juuri keksin :D

"ehdottomuus sulkee ovet, ei avaa niitä."

"jollei joku tahdo nähdä, ei sen silmiä saa kukaan auki."
 
semmosta
[QUOTE="torsti";24054545]Näköjään mun tietokenekin hajoo, näppis ei toimi, kun tää on niin päätöntä!

Mulla on ihan elävä esimerkki lähipiirissä siitä kun lapsi saa päättää kaikki itseään koskevat asiat. Mun käy niin sääliksi sitä lasta ja samoin ninden muksuu. :(

T: Määkivä pässi, idiootti yms! :D[/QUOTE]

Jep, ei toimi tommonen, että lapsi päättää itse kaikki.
Tälle tytsi- 89:lle vielä, että hienoa, jos kummipoikasi unirytmit toimivat noin,
MUTTA saako kummipoikasi myös nukkua aamulla yhtä myöhään, että unesta tulee riittävä?
Tällainen järjestely on vaurioittava lapselle, jos se toimii vaan niin, että saa valvoa, muttei nukkua aamulla tarpeeksi pitkään.
Tytsi-89:n kummilapsen vanhemmat, tai ainakin toinen heistä, taitaa olla joko vakituisesti kotona tai työtön, sillä meillä ainakin mennään töihin aamulla, eikä tällainen olisi tullut aikanaan kysymykseenkään, nykyään lapset teinejä, mutteivät ennenkään eikä vieläkään saa valvoa.
 
"joku"
Ennenkö mulla oli lapsia olin miettinyt miten tekisin mitäkin, mutta meille ei sitten syntynytkään tervettä lasta. Se oli pakko pakottaa syömään, koska se ei olisi muuten syönyt mitään ei edes äidinmaitoa. Yritin imettää, mutta ei vaan jaksanut meidän vauva syödä. Se olis kukkunut kaikki yöt koska sen oli paha olla.

Olisko mun pitänyt siis antaa mun lapsen vaan olla syömättä ja nukkumatta?

Ja miten lapsen voi pakottaa nukkumaan? Kertokaa mulle?
 
Jep, ei toimi tommonen, että lapsi päättää itse kaikki.
Tälle tytsi- 89:lle vielä, että hienoa, jos kummipoikasi unirytmit toimivat noin,
MUTTA saako kummipoikasi myös nukkua aamulla yhtä myöhään, että unesta tulee riittävä?
Tällainen järjestely on vaurioittava lapselle, jos se toimii vaan niin, että saa valvoa, muttei nukkua aamulla tarpeeksi pitkään.
Tytsi-89:n kummilapsen vanhemmat, tai ainakin toinen heistä, taitaa olla joko vakituisesti kotona tai työtön, sillä meillä ainakin mennään töihin aamulla, eikä tällainen olisi tullut aikanaan kysymykseenkään, nykyään lapset teinejä, mutteivät ennenkään eikä vieläkään saa valvoa.
Ihan on ollut päiväkodissa ja herää aina suunnilleen samaan aikaan aamuisin ja nukahtaa siinä klo 20-21 aikoihin.
 
tavallinen Virtanen
Sivut 14 - 19 on lukematta ja tästä viimeisestä sivusta päätellen, en taida niitä edes lukea...

Olisi mielenkiintoista kuulla, kuinka Nina (ja tytsi) toteuttaisivat kasvatusmenetelmäänsä erityislapsen kohdalla, otetaan vaikka esimerkiksi lapsuusiän autismi.
 
Jep, ei toimi tommonen, että lapsi päättää itse kaikki.
Tälle tytsi- 89:lle vielä, että hienoa, jos kummipoikasi unirytmit toimivat noin,
MUTTA saako kummipoikasi myös nukkua aamulla yhtä myöhään, että unesta tulee riittävä?
Tällainen järjestely on vaurioittava lapselle, jos se toimii vaan niin, että saa valvoa, muttei nukkua aamulla tarpeeksi pitkään.
Tytsi-89:n kummilapsen vanhemmat, tai ainakin toinen heistä, taitaa olla joko vakituisesti kotona tai työtön, sillä meillä ainakin mennään töihin aamulla, eikä tällainen olisi tullut aikanaan kysymykseenkään, nykyään lapset teinejä, mutteivät ennenkään eikä vieläkään saa valvoa.
Ja sehän on tutkimuksissa todettu että nimenomaan se alkuyön uni on aivoille kaikista tärkeintä. Eli ennen klo 24 kerätty uni! Ja onhan se lasten kanssa niin että kun nukkuu hyvin, se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. ADHD-tutkimuksissakin ensimmäisenä selvitetään nukkuuko lapsi tarpeeksi. Eli kyllä se yliväsymys on suurin lapsen ylivilkkautta aiheuttava tekijä. Ja lasten parissa työskentelevät kyllä huomaavat esim päiväkodissa ensimmäisenä ne lapset käytökseltään jotka eivät nuku tarpeeksi. Mieheni sisko nimittäin täällä mökillä myös ja hän elto ammatiltaan, tuli hyvät keskustelut hänen kanssaan kun luettiin näitä "asiantuntijoiden" kommentteja.
 
"vieras"
Voi voi. Kyllä se Siperia opettaa. Minäkin olin nuorena kovin ehdoton,mutta kun sain itsevarmuutta lisää ja sitä oikeaa elämänkokemusta,niin opin että on olemassa myös muita tapoja olla ja elää kuin se oma. Hymähdellen lueskelen täällä näitä kirjoituksia,jotka on kirjoitettu nuoruudelle tyypillisellä intohimon palolla. Tsemppiä teille NinaTT ja Tytsi,jos suhtaudutte muihinkin asioihin elämässänne noin suurella antaumuksella niin tulette pääsemään vielä pitkälle!

Minulla on 4 lasta ikähaarukalla 4-15 enkä ihan allekirjoita kaikkia teidän menetelmiänne. Toki niissä on hyvätkin puolensa ja ainahan yritys toimia lapsen ehdoilla on parempi kuin vaikka sitten perheväkivalta. Kuitenkaan näin kuuden ihmisen ja kahden koiran taloudessa,jossa myös työtä piisaa hieman eri tavalla,se ei ole ihan aina mahdollista. Vuorokaudessa on vain rajallinen määrä tunteja ja tällä porukalla homman tulee pelata mahdollisimman sujuvasti. Ei kenelläkään ole varaa rajattomaan sooloiluun,ei edes minulla. Mutta toivon että opitte ajattelemaan asioita myös eri elämäntilanteiden kannalta. Terveisin kalkkis 38 vee :)
 
"torsti"
[QUOTE="vieras";24053504]Mä en nyt kanssa ymmärrä. Huijaako Nina itseään vai meitä?
Nina saarnaa kuinka hänen lapsensa saa päättää. Hänen lasta ei rajoiteta. Hänen lasta ei kielletä. Hänen lapsi osaa tästä huolimatta tehdä hyviä, vastuuntuntoisia päätöksiä. Hänen lapsi YMMÄRTÄÄ miten tilanteissa kannattaa toimia. Hänen lapsella on valinnanvapaus.
No, otetaan sitten eräästä toisesta ketjusta esimerkki. Siinä kauhisteltiin kuinka vastuutonta se on, jos Nina ei kiellä ja hänen lapsensa vaikka juoksee ovesta pihalle. Nina kovasti selitti kuinka hänen lapsensa ei sellaista tekisi. Hänen lapsensa on niin viisas. Se YMMÄRTÄÄ. Siihen voi luottaa. Sen kanssa voi keskustella järkevästi. Muut palstalaiset painosti, että ENTÄS JOS se kuitenkin joskus karkaisi. Nina sitten lopulta totesi, niin että onhan toisaalta toi ulko-ovi aina lukossa että eihän se edes siitä mihinkään pääse.
Siis WTF?! Lapsella piti olla täysi valinnanvapaus! Tuo mitään vapautta oikeesti ole kun eihän se ole mahdollista että lapsi pääsisi ulos!! Eli todellisuudessa, lapsella ei ole aitoa valinnan mahdollisuutta vaan kyllä sen toimintaa on aikuisen päätöksestä rajattu. Kerrottiinpa se sille selvästi tai ei. Samalla tavalla kun jollain suljetulla osastolla hoitaja kehuisi kuinka kaikki heidän potilaat on niin fiksua ja kykenee tekemään viisaita päätöksiä kun eivät sieltä osastolta poistu. Joopa joo.
Tekopyhää saarnata muille siitä kuinka ne rajoittaa lapsen elämää, tekee päätöksiä niiden puolesta, ei luota ja usko lapsen arviointikykyyn... samalla kun itse kuitenkin tekee ihan samaa. Ero taitaa vaan olla siinä, että toiset sanoo sen ääneen lapselle, Nina ei.[/QUOTE]

Peesi!
 

Yhteistyössä