Raaimmat sadut / oudot jutut lastenkirjoissa

  • Viestiketjun aloittaja satufani
  • Ensimmäinen viesti
satufani
Grimmin satu Kädetön tyttö on kamalin minun tietämäni tarina. Siinä isä haluaa mennä naimisiin tyttärensä kanssa ja kun tytär ei tähän suostu niin isä ehdottaa tytölle että leikkaa tältä kädet ja rinnat irti että pääsee haluistaan ja tytär suostuu tähän "isä rakas, tee minulle mitä haluat, olen lapsesi". Ja sitten se isä leikkasi ne kädet ja rinnat irti tytöltään.

Janosch: Äiti, mistä lapset tulevat? kirja oli eri tavalla järkky. Se on siis ihan kuvakirja ja siinä on kuvattu lukuisia erilaisia seksiasentoja yms.
 
"Mikäs se satu oli, jossa paha kuningatar(?) joutui lopuksi tanssimaan punahehkuisella metallilattialla kunnes kuoli nääntymykseen? "

Se oli Lumikki.
Ai oliko? Vissiin poistettu disney-versiosta :D Ja sit yhessä se pahis, olikohan taas paha kuningatar, laitettiin tynnyriin, jonka läpi oli hakattu nauloja törröttään sisäpuolelle, ja kieritettiin alas rinnettä.
 
satufani
Joo ei toki ole Disneyversioissa nämä vanhat sadut oikein, mutta Lumikissa tosiaan Lumikki pakottaa lopulta äitinsä tanssimaan kuoliaaksi hehkuvan kuumissa rautakengissä.
 
noooo
Mikko mallikas lapsenvahtina on minusta ihan hirvee, raaka ja pelottava. 5v säikähti sitä ja kirjasarja kuitenkin tarkoitettu jo tosi pienillekin

Tuolla Janouchilla, jota aapee ilmoisesti tarkoitat, on se "Mistä on pienet vauvat tehty", se on ainakin ihana kirja lisääntymisestä ja käy alle kouluikäisellekin.
 
satufani
säpäle harmaana: Kyllä Punahilkkakin ansaitsee paikkansa tässä keskustelussa. Siinähän se susi tappoi isoäidin ja söi suurimmaksi osaksi mutta pakotti myös Punahilkan syömään isoäitinsä lihaa ja juotti isoäidin verta "viininä" ja käski Punahilkan riisua vaatteensa, pyysi makaamaan kanssaan (ilmeisesti raiskas?) ja söi suihinsa. Eikä sitä Punahilkkaa sieltä suden vatsasta kukaan metsästäjä tule pelastamaan vaan sinne se jäi.
 
satufani
Ritari Siniparran satu oli myös aika hurja. Siinä mies kieltää vaimoaan menemästä linnansa yhteen huoneeseen ja heti kun mies poistuu niin utelias vaimo tietty menee kiellettyyn huoneeseen ja löytää sieltä miehensä edelliset vaimot roikkumasta seinäkouluista.

Tuolla lisätietoa

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ritari_Siniparta 50-luvulle asti pidetty ihan sopivana lastensatuna.
 
  • Tykkää
Reactions: Spukka
satufani
Päiväkodissa jossa olen töissä lastenhoitajana oli tämä kirja. Ryhmän LTO kielsi lukemasta kirjaa lapsille, joten tietysti luin sen monta kertaa, koska jos jotain inhoan niin sensuuria. Ja ei, lapset ei ottaneet mallia kirjan seeprasta ja alkaneet pissiä joka paikkaan.

http://img1.mun.playforia.net/usergallery/651285/kuva_437.jpg
 
  • Tykkää
Reactions: MolliMelooni
satufani
noooo: Yleensä yli 4-vuotiaat lapset tykkää että saduissa on pelottavia juttuja. Ihan noita Grimmin raaimpia en ole tietenkään lapsille lukenut töissä, mutta esim. alkuperäiset Pieni Merenneito (jossa se merenneito lopuksi kuolee ja muuttuu meren vaahdoksi) ja Hannu ja Kerttu, olivat 5-vuotiaiden lasten mielestä sopivan jännittäviä. Itse lapset sanoivat niiden olleen ihan lässyjä, mutta tarkkaavaisista ja jännittyneistä katseista näki että kyllä pikkasen jännitti.
 
Saduthan eivät alunperin välttämättä ole olleet lapsille tarkoitettuja, vaan aikuisviihdettä (esim nuo Grimmien keräämät kansantarinat). Toisaalta sitten on näitä valistuksellisia tarinoita, joilla kuvitetaan ohjeita ja sääntöjä lapsille mielikuvitusmaailman avulla (esim suomalaiset tarinat metsään tai rantaan menemisestä).
 
  • Tykkää
Reactions: BootyPeppi
nooo
noooo: Yleensä yli 4-vuotiaat lapset tykkää että saduissa on pelottavia juttuja. Ihan noita Grimmin raaimpia en ole tietenkään lapsille lukenut töissä, mutta esim. alkuperäiset Pieni Merenneito (jossa se merenneito lopuksi kuolee ja muuttuu meren vaahdoksi) ja Hannu ja Kerttu, olivat 5-vuotiaiden lasten mielestä sopivan jännittäviä. Itse lapset sanoivat niiden olleen ihan lässyjä, mutta tarkkaavaisista ja jännittyneistä katseista näki että kyllä pikkasen jännitti.
Joo, olen saman huomannut. Esim hannu ja kerttu on ihan hitti, mutta pelottava ja ahdistava ovat eri asioita ja tuon ikäiselle ahdistava kirja ei ole kiva kokemus. Jännää vähän pitää ollakin ja saa tunteen, että hallitsee sitä pelkoa ja jännitystä. Lukeminen on ihanaa:) Ja puhuttiin muuten samasta kirjailijasta, jonka sinä kirjoitit ihan oikein ja minä miten sattuu. Tuosta mistä on pienet vauvat tehty tykätään meillä kovasti ja ovat lainanneet päiväkotiinkin. Tuohon sinun mainitsemaasi en olekaan törmännyt, hurjalta kuulostaa.
 
satufani
Tässä lisää löytämiäni kuvia Seepralta lorahti pissa kirjasta http://www.vasynytlanssari.net/kuvat/seebra2.jpg

Ei siinä ollut mitään opetusta eikä mitään järkeä. Seepra vain pissaili sopimattomissa paikoissa ja kaikkien päälle ja se oli lapsista hauskaa. Lopuksi Seeprasta tulee kaikkien sankari kun hän pissaa tulipalon sammuksiin.
 
  • Tykkää
Reactions: Sirius-eläin
Tässä lisää löytämiäni kuvia Seepralta lorahti pissa kirjasta http://www.vasynytlanssari.net/kuvat/seebra2.jpg

Ei siinä ollut mitään opetusta eikä mitään järkeä. Seepra vain pissaili sopimattomissa paikoissa ja kaikkien päälle ja se oli lapsista hauskaa. Lopuksi Seeprasta tulee kaikkien sankari kun hän pissaa tulipalon sammuksiin.
Kuulostaa mahtavalta kirjalta. Mielestäni kaikissa lastenkaan kirjoissa ei tarvitse olla jotain alleviivattua opetusta, saa olla vaan hauska.
 
"Minttu"
Yksi Grimmin satujen klassikko on, että käärmeitä täynnä oleva tynnyri, johon tietysti joku aina sitten joutui. Yhdessä kirjassa oli jopa kuva tällaisesta tynnyristä, jos ei muuten mielikuvitus laukannut :)
 
jöröö
Aika kamalia oli Jörö-Jukka -kirjassa tarinat. Lapsena siitä mieleen jäi tyttö, joka leikki tulitikuilla vaikka kiellettiin, paloi poroksi, ja vain kissat jäivät itkemään jäljelle jääneen tuhkakasan äärelle.

http://lastenmielisesti.blogspot.fi/2012/09/joro-jukka.html
 
  • Tykkää
Reactions: nokkimus

Yhteistyössä