rasittava miniä

  • Viestiketjun aloittaja rasittunut
  • Ensimmäinen viesti
rasittunut
täällä tuntuu olevan palsta täynnä kamalia anoppeja, mutta kenellä on rasittava minä?

minulla.

olen 48 v. miniän mielestä muinaismuisto.

mitään en osaa tehdä hänen mielikseen, viisi lasta olen itse hoitanut ja olen hoitoalalla töissä joten ammatikinkin puolesta "tiedän jotain" - mutta ei!
 
täällä miniä jolle anoppi lähettelee haukkumakirjeitä kuten jopa myös äidilleni. minulla ON rasittava ja kauhea anoppi.

Mieheni ei ole missään tekemisissä äitinsä kanssa,enkä ihmettele. Anoppi on kyllä saanut puolelleen mieheni veljen ja siskon jotka myös vihaavat minua. Syntini on että kerroin miehelleni siitä että anoppi vei lapseni päivällä baariin.

Itse emme käytä alkoholia koska mieheni on alkoholisti perheestä. Mieheni isä on raitistunut alkoholisti joka totesi tilanteeseemme että nyt taas on anopilla jäänyt mielialalääkkeet ottamatta!

Sellaistakin hyvä anoppi joka omistat rasittavan miniän. Olen varmasti itsekkin anopin mielestä rasittava koska yleensä olen olemassa emmekä ole eronneet hänen kehoituksestaan huolimatta.
 
toinen miniä
Juu, kuten minun kirjoittamani tuon edellisen. Mikähän oireyhtymä se on, joka saa anopeissa tuollaista käyttäytymistä aikaan? Pääseväthän näin eroon meistä rasittavista miniöistä ja kamalista lapsenlapsistaan, sekä pojistaan. Tekisi mieli toivotella makeaa vanhuutta...
 
Varmasti osaat, mutta asiahan on niin, että minä esim. toimin eritavalla kuin anoppini ja haluamme mieheni kanssa tietyt asiat hoitaa omalla tavallamme. Meistä on esimerkiksi ikävää kun isovanhemmilla lapsille tyrkätään isot jäätelöannokset tai muuta vastaava, ilman, että vanhemmilta ensin kysytään hissukseen, että saako tarjota. On huomattu, että isovanhemmat ajattelevat, että kun heillä kyläillään, on heillä oikeus antaa lapsille mitä haluavat kysymättä vanhemmilta ja puhua lapsille asioita, mistä pitäisi ensin lasten vanhempien kanssa puhua. vaikkapa: Lähdetäänpä ensi viikonloppuna mökille, niin isi ja äiti saa olla kahden. Ihan ok, että menisivät vaikka mökille, mutta voisi ensin keskustella meidän kanssa.. Silloin tulee joskus sanottua asiasta ja isovanhemmat loukkaantuvat, kun luulivat tekevänsä palveluksen.. Marttyyrinä sitten ollaan ja ssavat tuntemaan, että me olemme anteeksi pyynnön velkaa. Ehkä tekin vain olette erilaisia. Naurettavaa kuvitella, että esim. kakskymppinen olisi 47-vuotiaan anoppinsa kanssa aina samalla aaltopituudella.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.03.2007 klo 13:17 rasittunut kirjoitti:
täällä tuntuu olevan palsta täynnä kamalia anoppeja, mutta kenellä on rasittava minä?

minulla.

olen 48 v. miniän mielestä muinaismuisto.

mitään en osaa tehdä hänen mielikseen, viisi lasta olen itse hoitanut ja olen hoitoalalla töissä joten ammatikinkin puolesta "tiedän jotain" - mutta ei!
Mitäpä arvelet miniäsi olevan sinusta mieltä? :x Sun ikäs on oikeen pahapahapahapahapaha ikä. Älä loukkaannu vaan kerron tässä perusteluja. Sanon vaan kokemuksesta, kun itse olin murkku äitini oli about sun ikäinen ja vaihdevuodet tiukkana päällä. Talossa asui siis kaks päätöntä ja hännätöntä murkkua. Vihasin äitiä kympillä, mutta parikymppisenä hoksasin, että hei! Mullahan on oikeesti tositositosi terävä ja mukava äiti!Nyt aivan ihana ystäväkin, mutta ensisijassa tietysti äiti.
No, maltas vielä. Mun ja mieheni seurustelun alkuaikoina anoppi oli kutakuinkin sun ikiä ja meillä oli vääntöä, että. Ei kyllä uskois nyt 7 v jälkeen, että meillä on ollu joskus oikein pahatpahatpahat välit. Hyvin tullaan juttuun. Ollan suoria luonteita puolin ja toisin. Tullaan asioissa vastaan aina, kunhan toinen ensin ymmärtää. Osataan kyllä tukea toisiamme ja puhua kipeitäkin asioita. Ootas vielä muutama vuosi niin voit ajatella miniästäsi toisin.
Niin, koulutuksen ja työkokemuksen kanssa ei näillä asioilla ole valitettavasti mitään yhteyttä. Sanoo nyt ihminen, joka samaa alaa piiitkälle korkeakoulussa lukenut perheellinen kolmekymppinen. Tärkein oppi taitaa sittenkin tulla elämästä itsestään ja toisinaan myös kantapäistä, joita itsekin olen vieläkin välistä kopsutellut yhteen...
Toivotaan, että jaksat sietää miniääsi. Koeta edes näytellä. Siitäkin saat varmasti Oscarin arvoisen palkinnon joskus...kuten lapsenlapsia.

;)
 
toinen miniä
Takuulla ollaan. Anopin temput säilyy kyllä mielessä hamaan kuolemaan saakka koko perheellä. Sekä minä että tyttäreni tiedämme elävästä esimerkistä, millaisia anoppeja meistä ei koskaan tule. Jos vaihdevuodet vaivaa tai muutoin päästä heittää, täytyy osata hakea apua ajoissa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.03.2007 klo 00:41 ei ilkeä kirjoitti:
Teille ilkeille autoritäärisille miniöille sanoisin, että oletteko itse huomanneet kuinka hyvää tulevaa anoppiainesta te jo nyt olette.
Mun silmille ei tule anoppi hyppelemään. Jos se on ilkeyttä, että puoliansa pitää, niin olkoot sitten!

Jos joku on ollut mulle ilkeä, niin en kosta sitä muille ihmisille =)
 
itse louhi
lievää yleistystä taisi olla tuossa yhdessä kommentissa, että 48 on pahapahapahaikä....just joo. Ei kai mikään ikä sinällään ole toistansa pahempi. Kyllä ihmisen pitää aikuisina pystyä kommunikoimaan keskenään!
Olen myös 48v, miniäni on jo ihan aikuisen iässä hänkin, mutta suoraa tekstiä tulee koko ajan mm. kommentteja ulkonäöstäni (ehkä siis todella näytän kamalan vanhalta?), mieleipiteistäni (kivikaudelta, tietty....mutta joita en ole hänelle tyrkyttänyt, mutta käsittääkseni minäkin saan sanoa omani etenkin yleisiin asioihin...heidän asioihinsa en sekaannu). Mistä ihmeestä vluu ihmisiin suoraan se kaikki viisaus heti vähän yyli kksikymppisenä? Ja mistä se kuvitelma, että vain MINÄMINÄMINÄ tiedän miten kaikki maailman asiat ovat?
 
yks rasittava miniä
Meillä on ollut mun anopin kanssa aivan kamalat välit aikoinaan. Kertoi mulle suoraan, että kuka tahansa toinen olisi ollut hänen pojalleen parempi. No, mies laittoi siinä vaiheessa välit poikki äitiinsä, joka oli mun mielestä ihan hirvee juttu. Sain heidät kuitenkin sopimaan välinsä ja olen siitä tosi tyytyväinen. Vaikka anoppi olis mun mielestä minkälainen akka tahansa, niin en ikipäivänä tahtoisi että miehelläni olisi huonot välit kumpaankaan vanhemmistaan, onhan hän kuitenkin rakastamani ihmisen synnyttänyt ja tuollaisesksi kasvattanut.

Nyt kun aikaa on kulunut ja noita lapsia on tuohon ilmaantunut kolme kappaletta, niin välit anoppiin ovat hyvät. Ei meistä mitään parhaita kavereita koskaan tule, mutta molemmat on osannut antaa menneitten olla ja mä arvostan anoppiani todella paljon mummona, parempaa saa etsiä. Joskus aikoinaan yks mun kaveri sano ettei antais ikinä lastaan tollaselle kotkalle hoitoon, joka on mulle niin pahasti sanonut. Itse en ymmärrä, mitä siinä olisi kukaan voittanut jos miehen vanhemmat eivät saisi lasten kanssa olla. He rakastavat lapsiani aivan varauksettomasti ja lapset heitä. Eikai kenelläkään (ei lapsella eikä aikuisella) voi olla liikaa rakastavia ihmisiä ympärillä?

Niinkuin ihmissuhteissa aina, myös anoppi-miniä-suhteessa kannattaa molempien osapuolten katsoa pari kertaa peiliin, ennenkun antaa tilanteen mennä liian pitkälle. Parhainta tässä kaikessa on kuitenkin se, että omalla rauhallisella suhtautumisellani olen saanut mieheltäni hirveän paljon kiitosta ja arvostusta. Varmasti paljon enemmän kun sillä, että olisin lietsonut häntä äitiään vastaan.

Koska: äiti on kuitenkin aina äiti... näin toivon poikienikin ajattelevan vielä tulevaisuudessakin. Saa sitten nähdä ovatko tulevat miniät samaa mieltä. =)
 
anoppi ent miniä
Todella kypsästi toimit. Neuvoin tytärtäni, joka ei pitänyt poikaystävänsä isän ylimielisestä ja arvostelevasta käytöksestä itseään kohtaan, olemaan moittimatta tätä poikaystävälleen. Sanoin, että hänen poikaystävänsä täytyy saada kunnioittaa omia vanhempiaan. Itsekään en moittinut anoppeja miehilleni, ei muuten ollut syytäkään, enkä myöskään miestäni (joita siis elämän myötä tuli kaksi) hänen vanhemmilleen, en edes erotilanteessa. En kyllä moittinut heidän sisariaan enkä veljiäänkään, vaikka jonkin verran olisi ollut syytä. Enkä omien sisaruksieni puolisoiden käytöstä sisaruksilleni tai vanhemmilleni. Puhumattakaan, että olisin moittinut miehiäni omille sukulaisilleni, itsehän olin heidät valinnut, niin että oma syy jos oli valittamista, eikä huonoa valintaa kehdannut tunnustaa. Olenkohan omituinen.
 
Meillä on aika omituinen anoppi-miniä-suhde. Toisaalta tullaan oikein hyvin toimeen, mutta toisaalta ei...

Ongelma on lähinnä se, että jo vuosia ennen ennenkö meillä oli lapsia, anoppi aina kertoi kuinka hänellä oli karmea anoppi, joka ei antanut hänen puuttua lastensa kasvatukseen (oli siis mennyt nuorikkona maalaistaloon, jossa asui myös vanha isäntäpari). Anopilleni kuului maatilalla kaikki normaalit emännän työt, eli lähinnä lypsykarjan, sikojen ja kanojen hoito sekä muut tilan perustyöt. Vanha emäntä (ei ollut oikeasti kuin 38 vuotias kun anoppini meni nuorikoksi) hoiti pääsääntöisesti siivouksen, ruoanlaiton ja anopin lapset ja oli hyvin auktoritäärinen. Anoppi ei siis oikeasti saanut puuttua lastensa varhaiskasvatukseen ja kärsii siitä yhä henkisesti. Vanha emäntä kuoli nuorena, vähän yli 50-vuotiaana, jolloin anopin lapset olivat 13, 8 ja 7 ja tämän jälkeen anoppi siis "sai lapsensa takaisin". Erikoiseksi tilanteen tekee se, että anoppi aina puhui, että hän ei koskaan voisi olla noin kauhea ja puuttua toisten lasten kasvatukseen ja omia lastenlapsiaan ja aina haukkuin anoppiaan.

Nyt kuin meillä on lapsi (kohta 3 v) ja toinen tulossa anoppi on alkanut pyörtämään puheitaan ja esiintyy välillä hyvinkin määräilevänä meillä. Appiukko yrittää häntä pitää kurissa ja muistuttaa omasta äidistään, mutta turhaan, mummo paasaa, että hän ottaa nyt oikeuksiaan takaisin. Tilanne meni hetkeksi niin pahaksi, että mieheni laittoi äidilleen kuukauden porttikiellon meille. Puheväleissä olimme toki koko ajan, koska anoppi toisaalta tietää ylittäneensä rajan. Porttikiellon jälkeen tilanne oli hetken (3-4 kk) ihan hyvä, mutta joulun jälkeen se on taas kärjistynyt ja mieheni on jo uhannut äitiään uudella porttikiellolla, jos ei käytös muutu. Toisaalta käy kovasti sääliksi anoppia, koska ymmärrän myös hänen surun ja tuskan, mutta kukaan ei voi kestää sitä, että anoppi muuttaa jatkuvasti patjansa kanssa meidän olkkarin lattialle ja ryhtyy opettamaan kuinka eletään...
 
anoppi ent miniä
Anoppi-raukastasi on tullut kulttuurinmuutoksen takia väliinputoaja. Niinhän meille jokaiselle käy jossain asiassa. Mutta kun kyse on niin tärkeästä asiasta kuin saada vaikuttaa omiin lapsiinsa heidän ollessaan pieniä ja kun sitä ei ole saanut tehdä, niin siinä riittää surutyötä varmaan loppuelämäksi, ellei sitä surua saa jotain kautta purettua. Aina löytyy kanssaihmisiä, jotka yrittää varastaa toisilta itse kaipaamiaan asioita, kuten oikeuden omiin lapsiin. Mikähän mahtoi olla anoppisi anopin kohtalo aikoinaan, surunsa kai hänelläkin, ja ne kostautuu joko itselle tai seuraaville sukupolville. Pitäisi jaksaa itse kantaa surunsa ja kohtalonsa eikä siirtää sitä eteenpäin. Jos perinne on huono niin perinne pitää katkaista.
 
Niinpä, sen takia emme viitsi hänelle ilkeitä ollakaan, koska säälittää niin paljon. Olemme yrittäneet etsiä vaihtoehtoisia ratkaisuja, joista kaikki hyötyisivät. ongelma on myös se, että anoppi on erittäin epävarma lasten käsittelyssä, koska ei ole koskaa hoitanut pieniä lapsia ja siksi ei oikein uskalla ottaa lasta anoppilaan hoitoon vaan mieluummin on meillä. Me itse olemme viikot töissä, joten ei ole kivaa, että meille jo heti perjantaina tulee anoppi patjan kanssa yökylään lapsen kanssa olemaan. Olen kyllä sanonut, että hän on erittäin tervetullut vieras, mutta yöksi saa kyllä mennä omaan kotiin (asuu alle 15 km päässä)...

No eipä tämä varsinaisesti mikään ongelma ole, koska kaikesta huolimatta anoppi on hyvä tyyppi ja mitään miniä-anoppi-konfliktia ei ole muodostunut eikä muodostu, koska olemme mieheni kanssa sopineet, että molemmat hoitaa omat vanhempansa.

Nyt meillä on ollut sellainen käytäntö, että anoppi saa olla meillä yhden yön viikossa, yleensä ti-ke välisen yön. Poika saa sitten nukkua ke aamuna vähän pitempään ja anoppi vie hänet vähän myöhemmin hoitoon. Järjestelyn tarkoituksena on lähinnä saada anoppi luottamaan omaan lastenhoitotaitoonsa ja rauhoittaa meidän viikonloput perhe-elämälle ilman anopin jatkuvaa läsnäoloa...
 
Omaa anoppiani en keriinyt koskaan tavata.
Minulle on kyllä kerrottu miten ihana ihminen hän oli ja kuinka kaipasi kovasti lapsenlapsia elämäänsä. Tyttöjä erityisesti toivoi, koska ei saanut koskaan omaa tytärtä (oli harkkinut adoptiotakin)

Nyt minulla olisi antaa hänelle kaksi lastenlasta, tyttöjä molemmat.
Ihan sydäntä särkee ettemme saaneet tuntea toisiamme :'(
******************************************

Ukki, on nyt koittanut kovasti paikata mumminkin roolia ja se menee vähän överiksi välillä, ja joudutaan puuttumaan Ukin tapaan vesittää meidän sääntöjä.

Nukkumaan menoajoista, karkin syönnistä..jne
Mutta suututtaa, kun kaikesta nykyisin pitää keskustella erikseen, kun me opetaan, ettei esim. pöydälle saa nousta, niin ihan varmasti jompikumpi tytöistä istuu pöydällä, kun katse välttää. syödään salaa karkkia ym herkkuja ja sitten ihmetellään kun ruoka ei maistukkaan..

Siis monesti on mennyt hermot juuri tämän takia, ettei meille vanhempina appi-ukko voi antaa sen verran arvoa, että koitamme kasvattaa lapset hyville tavoille..Sillä ei tunnu olevan mitään väliä, koska ukki ei vain raski kieltää lapsia :headwall:

Ja kaiken tämän appi-ukkoni tekee lasten nähden, arvatkaapa miten se vaikuttaa lapsiin? Siellä ollessamme, meitä eivät oikein usko jos kiellettään, mennään itkemään sitä ukille.. huoh.. Rasittavaa

Lapset menevät vähemmästäkin sekaisin.
 
edelliselle
Kuulostaa tosi tutulta, joskin meillä ukki istuu siinä pöydällä lasten vieressä syömässä karkkia ja mummo yrittää pitää katrasta koossa raivarin partaalla. Toi meidän ukki ei todellakaan erotu lapsista millään tavalla ja tottapuhuen en hänelle uskaltaisi lapsia hoitoon jättääkään jos mummo ei ole paikalla.
 
itsekkyys
jestas tätä jäykkyyttää ja pilkun n...!! tuskin se laspi nyt siihen kuolee jos jokus nyt hemmotellan tai saapi karkkia ymm!! minä väitän että varvassa anopissa on oikeesti vikaa kyllä se vika taitaa löytyä ihan niistä miniöistä!!
heti hernettä nenään joka asiassa! ja niin tiedoski ole itse miniä!! ja ei mun lapset oo kuollut tai menny pilalle jos niitä on hemmoteltu ym... sou olkaa jumnkauta onnellisia että niitä mummoja ja pappoja on! j lakatkaa toi #&%?$!* natina!!! miettikää niitä ei välttämättä kovin kaua enää oo! ja on paljon lapsia joilla ei oo isovanhempia!! ja sou antakaa neuvoa ja tuputtaa oppejaan!! kuka niitä käskee sit noudattaa ei kukaan!! vai onko niin että monilla miniöillä on niin vaikeaa hyväksyä että ihan oikeesti toinenkin voi tietää? ja just tuo kasvatan lastani kirjojen ja oppaiden mukaan tuntuu olevan noitten nuorten ongelma, ja sit kun joku on hoikan löyhempi, niin johan on pasmat ihan sekasin!! järkttävää touhua!! mummojen kuulukin hössöttää ja sählä just se tekee niistä niin ihania! ja meillä ainakin saa passuttaa ihan niin paljonkun haluaa!! se on lapsien oikeus!!!!
 
Edellinen kirjoitti "rajummin" kuin itse olisin mutta samoilla linjoilla olen kirjoittajan kanssa.
Minulle riittää että anoppilassa poika viihtyy ja on turvassa.Muuten saavat olla niinkuin haluavat.
Neuvot osa toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos,osaa voin hyödyntää.
(itse olen miniä sekä anoppi,vielä ei ole sotia syntynyt ja toivottavasti ei synny)

<br><br>
 
hophop
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.03.2007 klo 15:50 itsekkyys kirjoitti:
jestas tätä jäykkyyttää ja pilkun n...!! tuskin se laspi nyt siihen kuolee jos jokus nyt hemmotellan tai saapi karkkia ymm!! minä väitän että varvassa anopissa on oikeesti vikaa kyllä se vika taitaa löytyä ihan niistä miniöistä!!
heti hernettä nenään joka asiassa! ja niin tiedoski ole itse miniä!! ja ei mun lapset oo kuollut tai menny pilalle jos niitä on hemmoteltu ym... sou olkaa jumnkauta onnellisia että niitä mummoja ja pappoja on! j lakatkaa toi #&%?$!* natina!!! miettikää niitä ei välttämättä kovin kaua enää oo! ja on paljon lapsia joilla ei oo isovanhempia!! ja sou antakaa neuvoa ja tuputtaa oppejaan!! kuka niitä käskee sit noudattaa ei kukaan!! vai onko niin että monilla miniöillä on niin vaikeaa hyväksyä että ihan oikeesti toinenkin voi tietää? ja just tuo kasvatan lastani kirjojen ja oppaiden mukaan tuntuu olevan noitten nuorten ongelma, ja sit kun joku on hoikan löyhempi, niin johan on pasmat ihan sekasin!! järkttävää touhua!! mummojen kuulukin hössöttää ja sählä just se tekee niistä niin ihania! ja meillä ainakin saa passuttaa ihan niin paljonkun haluaa!! se on lapsien oikeus!!!!
Älä hyvä ihminen, saat sydärin kohta.. On täällä isovanhempien puolesta aina joku miniä keuhkoamassa, joka vaan #&%?$!*ään istuu ja antaa muiden omat penskat hoitaa.
 
Niin, nykyisinhän ei enää kunnioiteta vanhempia ihmisiä oli kyseessä sitten anoppi appi tai mummo tai vaari.

Siinä suhteessa kasvatus on mennyt pahasti pieleen.

Mutta kuinka paljon näitä niin sanottuja uus avuttomia nuoria perheitä on, ainakin kun lukee perheneuvoloitten jonoista, jo pienten lasten mielenterveysongelmista yms.

Olisko silläkin osuutensa asiaan, kun ei enää kuunnella vanhempien elämänkokemuksella saatuja taitoja ja ohjeita ?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.03.2007 klo 21:20 milli kirjoitti:
Niin, nykyisinhän ei enää kunnioiteta vanhempia ihmisiä oli kyseessä sitten anoppi appi tai mummo tai vaari.

Siinä suhteessa kasvatus on mennyt pahasti pieleen.

Mutta kuinka paljon näitä niin sanottuja uus avuttomia nuoria perheitä on, ainakin kun lukee perheneuvoloitten jonoista, jo pienten lasten mielenterveysongelmista yms.

Olisko silläkin osuutensa asiaan, kun ei enää kuunnella vanhempien elämänkokemuksella saatuja taitoja ja ohjeita ?
Eiköhän sen kunnioituksen pidä olla molemminpuolista ja ansaittua.

Mielenterveysongelmat johtuvat kyllä yhteiskunnasta, hektisyydestä, kiireestä, suorittamisesta, eikä yksittäisistä vanhemmista. Ei riitä, että ihminen vain on, arvokas sinällään jokainen. on suoritettava ja tehtävä ollakseen jotain.

Tämän päivän vanhemmat ovat kyllä parempia kuin ennen. Ennen lapset alistettiin ja vaadittiin kuria, nykyään vanhemmat kohtelevat ainakin kukin omia lapsiaan paremmin, tosin toisten lasten kohtelussa on paljonkin parantamisen varaa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.03.2007 klo 21:20 milli kirjoitti:
Niin, nykyisinhän ei enää kunnioiteta vanhempia ihmisiä oli kyseessä sitten anoppi appi tai mummo tai vaari.

Siinä suhteessa kasvatus on mennyt pahasti pieleen.

Mutta kuinka paljon näitä niin sanottuja uus avuttomia nuoria perheitä on, ainakin kun lukee perheneuvoloitten jonoista, jo pienten lasten mielenterveysongelmista yms.

Olisko silläkin osuutensa asiaan, kun ei enää kuunnella vanhempien elämänkokemuksella saatuja taitoja ja ohjeita ?
Pitäisikö minun siis kunnioittaa sellaista anoppia/mummua joka on jopa lyönyt minua? Sellaistako todella luulet minun kumartavan? Ei kiitos, taaskaan en yleistäisi tuota kunnioitusta ja muuta soopaa liiaksi, kun kaikilla on omat tapauksensa ja asiansa.

Mikäli kyseinen ihminen (anoppini/appiukko) olisi edes jotenkin todesta otettava niin todellakin kunnioittaisin ja kuuntelisin ne hyödyllisimmät neuvot. Samalla mua satuttaa lasten takia nämä vinksallaan olevat suhteet,mutta minkäs teet..
 
Kääk
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.03.2007 klo 21:20 milli kirjoitti:
Niin, nykyisinhän ei enää kunnioiteta vanhempia ihmisiä oli kyseessä sitten anoppi appi tai mummo tai vaari.

Siinä suhteessa kasvatus on mennyt pahasti pieleen.
Eli pitäisi kunnioittaa ihmisiä, jotka ovat kasvattaneet meidät epäkunnioittamaan heidän ikäisiään??????
 

Yhteistyössä