Raskaaksi keskenmenon jälkeen

  • Viestiketjun aloittaja taas tätä
  • Ensimmäinen viesti
taas tätä
Sain keskenmenon elokuulla. Nyt on yhdet normaalit kuukautiset tulleet ja mietin, uskaltaako sitä alkaa uudelleen yrittämään? Suositus tuntuu olevan vähintään yhdet normaalit kuukautiset ennen uutta yritystä, mutta riittääkö se? Jotkut lääkärit suosittelevat odottamaan parit kuukautiset. Eli uskaltaako sitä alkaa yrittämään ja onko uuden keskenmenon riski kasvanut? Kokemuksia?
 
Hei, missä vaiheessa sinulla tuli tuo keskenmeno? Oliko vielä ihan alussa vai jo useampia raskausviikkoja? Kaavittiinko sinulla vai oliko spontaani? Itse sain keskenmenon hyvin varhain (alle rv 5) ja oli spontaani ja tuli itsestään pois. Ei ollut mitään esteitä odottaa ollenkaan kuukautisia. Enkä odottanutkaan ja tulin raskaaksi heti. Minulle sanottiin silloin, että yleensä jos joutuu kaavintaan, kannattaa odottaa yhdet menkat, jotta kohdun limakalvo kuntoutuu. Muuten odotustarvetta ei ole. Jotkut suosittelevat menkkoja siksi, että lasketun ajan määrittäminen on helpompaa, mutta lääketieteellistä syytä ei ole.

Uskoisin siis, että jos olet henkisesti parantunut (koskaan ei varmaan ole täysin...), niin yhdet kuukautiset riittävät sinulla joka tapauksessa mainiosti. Jos siis ei ole havaittu mitään tulehduksia tai muuta.

 
taas tätä
Kiitos vastauksista! Aika alussa keskenmeni, ultrassa ei ollut sykettä, sikiö oli kuollut viikoilla 8+ ja kuolleeksi todettiin viikolla 10 ja lääketieteellinen tyhjennys sen jälkeen.

Lääkäri sanoi, että hyvä odottaa 1-2 kuukautiset, jotta kohtu palautuu. Jäin miettimään, että riittääkö yhdet normaalit kuukautiset? Henkisesti olen jotenkin päässyt yli, toki surullinen ja raskas tapahtuma :'( . Kuukautiskierto on nyt ihan normaali.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.10.2006 klo 18:09 taas tätä kirjoitti:
Kiitos vastauksista! Aika alussa keskenmeni, ultrassa ei ollut sykettä, sikiö oli kuollut viikoilla 8+ ja kuolleeksi todettiin viikolla 10 ja lääketieteellinen tyhjennys sen jälkeen.

Lääkäri sanoi, että hyvä odottaa 1-2 kuukautiset, jotta kohtu palautuu. Jäin miettimään, että riittääkö yhdet normaalit kuukautiset? Henkisesti olen jotenkin päässyt yli, toki surullinen ja raskas tapahtuma :'( . Kuukautiskierto on nyt ihan normaali.
Minulla samalla lailla. Tosin tapahtununut todettiin viikolla 11. Jälkitarkastuksen jälkeen lääkäri sanoi että heti saa alkaa yrittämään uutta raskautta jos haluaa, menkkoja ei siis tarvitse odotella. Sanoi että jos kohtu ei ole kunnossa, ei munasolukaan kiinnity.
 

Minulla myös km elokuussa vkolla 6 ja lääketieteellinen tyhjennys. Lääkäri sanoi että heti kun siltä tuntuu, voi yrittää uudelleen. Neuvolassa kuitenkin neuvoi odottamaan yhdet kuukautiset. Eipä noita ole kuulunut...
 
Mulla spontaani keskenmeno n. vkolla 6. Kävin terveyskeskuksessa, eikä lääkäri maininnut, että täytyis pitää mitään taukoa yrityksessä. En ollut kaavinnassa tms. Yhdet menkat tuli km:n jälkeen ja seuraavasta kierrosta tulin raskaaksi. Laskettu aika on kahden viikon päästä...
 
Mulla oli keskenmeno reilu viikko sitten. rv15, mut sikiö vastasi rv12. Lääkkeillä käynnistettiin, mutta kaavintaankin jouduin, kun istukka ei tullut ulos. Pitäis vissiin oottaa yhdet menkat, ennenkuin alkais uutta yrittämään, mutta jotenkin ei malttais. Luulen kyllä että en edes heti tulis raskaaksi. Viimeksi kun kaavintaan jouduin keskenmenon takia, meni 8kk, ennenkuin uusi raskaus alkoi.
Mutta jotenkin tuntuis että olis henkisestikin helpompaa, kun olis edes pikkuriikkinen mahdollisuus, että olisin raskaana. :/
Viimeksikin meni 2kk, ennenkuin eka menkat tuli keskenmenon jälkeen. :(
 
MMharmaana
Yhdet menkat täytyy kaavinnan jälkeen odottaa ennen uuden raskauden yrittämistä. Lääkäri sanoi, että samantien raskaaksi tulemisessa on se riski, että istukka kasvaa liian syvälle kiinni kun kohdun limakalvo ei ole vielä toipunut ja se voi olla hengenvaarallinen tilanne. Sitä en tullu kysyneeksi kummalle, äidille vai sikiölle...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.10.2006 klo 11:37 MMharmaana kirjoitti:
Yhdet menkat täytyy kaavinnan jälkeen odottaa ennen uuden raskauden yrittämistä. Lääkäri sanoi, että samantien raskaaksi tulemisessa on se riski, että istukka kasvaa liian syvälle kiinni kun kohdun limakalvo ei ole vielä toipunut ja se voi olla hengenvaarallinen tilanne. Sitä en tullu kysyneeksi kummalle, äidille vai sikiölle...
Veikkaisin, että äidille. Synnytyksen jälkeen saattaa tulla ongelmia istukan irtoamisessa, tai näin siis päättelisin.
 
Sitä en ymmärrä, jos km tulee niin, että kaikki tapahtuu itsestään ilman lääkkeitä tai kaavintaa ja silti pitää taukoa pitää... Jos ei ole mitään kummempaa. Itsellä meinaan on nyt sellainen olo, että ei malttaisi odottaa :ashamed:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.10.2006 klo 20:07 pietu- kirjoitti:
Sitä en ymmärrä, jos km tulee niin, että kaikki tapahtuu itsestään ilman lääkkeitä tai kaavintaa ja silti pitää taukoa pitää... Jos ei ole mitään kummempaa. Itsellä meinaan on nyt sellainen olo, että ei malttaisi odottaa :ashamed:
Ei tarvi odottaa ja pitää taukoa spontaanin keskenmenon jälkeen. Ei kohdun limakalvo siitä vaurioidu. Itsekin tulin heti uudestaan raskaaksi.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.10.2006 klo 20:20 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.10.2006 klo 20:07 pietu- kirjoitti:
Sitä en ymmärrä, jos km tulee niin, että kaikki tapahtuu itsestään ilman lääkkeitä tai kaavintaa ja silti pitää taukoa pitää... Jos ei ole mitään kummempaa. Itsellä meinaan on nyt sellainen olo, että ei malttaisi odottaa :ashamed:
Ei tarvi odottaa ja pitää taukoa spontaanin keskenmenon jälkeen. Ei kohdun limakalvo siitä vaurioidu. Itsekin tulin heti uudestaan raskaaksi.
Hyvä tietää tää... Mulla keskenmeno heinäkuussa rv 9+0, ei tarvittu lääkkeitä tai kaavintaa. Yhdet menkat tuli välissä, ei ehkäisyä ollenkaan. Taas keskenmeno, lokakuun alussa rv 7+0, ei onneksi taaskaan lääkkeitä tai kaavintaa. Jälkivuodot 6-7 päivää. Nytkään ei ole ehkäisyä otettu käyttöön, saas nähdä miten käy... Plussaaminen ihan kammottais, vaikka sitä toivotaankin todella paljon...!
 
Gemma
Ei ole mitään lääketieteellistä syytä käyttää ehkäisyä jos halua uudelleen raskaaksi. Luonto ihan oikeasti kyllä hoitaa: jos kroppa ei ole valmis, uusi raskaus ei ala. Raskaaksi tuleminen vaatii niin monen eri asian saumattoman yhteentoimimisen, että palautumattomalta elimistöltä se ei luonnistu! On vähän huvittavaa, että tuhansia vuosia raskaudet on vaan alkaneet kun on olleet alkaakseen ja nyt yhtäkkiä meidän pitäisi ryhtyä suojelemaan kroppaamme itseltään?

Yhdet kuukautiset väliin -on tosi vanha perinne. Yleensä yhdet kuukautiset väliin -neuvo annetaan siksi, että hedelmöitysaika on helpompi arvioida. Ennen vanhaan kun ei ollut ultria, ja jos laskettu aika oli pielessä saatettiin aivan turhaan käynnistää synnytys. Nykyään tuokin syy on poistunut.

Amerikkalaiset lääkärit ovat usein ylivarovaisia suosituksissaan, koska siellä asiakkaiden kynnys vetää lääkäri oikeuteen hoitovirheestä on niin matala. Suojelevat itseään olemalla varovaisia. Siellä saatetaan neuvoa odottamaan puolikin vuotta.
 
mielenkiintoisia nuo eroavaisuudet lääkärien kommenteissa. Se, että istukka pureutuisi tosi syvälle kohdun seinämään jos tulee liian nopeasti kaavinnan jälkeen raskaaksi kuulostaa kyllä tosi vanhanajan lääkärin kommentilta.....

Jouduin itse viime kuussa kaavintaan vko 8 tuulimunaraskauden keskeyttämiseksi ja nyt saatan olla uudestaan raskaana. Paniikissa tiedustelin asiaa monelta suunnalta, mm. tyksin äitiyspolilta josta todettiin että mitään syytä huoleen ei ole: jos kohtu/hormonitoiminta ei ole kondiksessa, ei myöskään raskaus ala/alkio kiinnity kohdun seinään.

yhdet kuukautiset väliin-kehoitus on samaa luokkaa kuin ei sitten alkoholia antibioottien kanssa.

ja muistakaa nyt että jos km tulee itsestään eikä tarvita kaavintaa, ei ole mitään syytä odotella..eihän tässä loputtomiin aikaa ole ;) jokainen menköön omien tuntojensa mukaisesti. raskauden keston voi sitten määrittää riitävällä tarkkuudella ultrassa, johon jokainen neuvola odottajat lähettää vähintäänkin yhden kerran ja lisäkertoja tulee niille, joiden raskauden kestosta ei ole tarkkaa tietoa (siis yleensä)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.10.2006 klo 13:59 fiona kirjoitti:
yhdet kuukautiset väliin-kehoitus on samaa luokkaa kuin ei sitten alkoholia antibioottien kanssa.

...toi oli aika typerä vertaus!

On nimittäin kahdentyyppisiä antibiootteja (Flagyl ja joku tri-alkuinen) joiden kanssa EI MISSÄÄN NIMESSÄ saa nauttia alkoholia! Eikä vielä pariin päivään kuurin loputtuakaan kannata. Seurauksena on nimittäin antabusreaktio! Siis todella huono vointi, sydämen tykytys, tuskan hiki, punaisuus, oksentelu yms., useita päiviä kestävä krapula; kropalle tosi rankka paikka! Asian vierestä meni, mut oli pakko kommentoida.
 
pippa
tulin itse raskaaksi heti suoraan spontaanin keskenmenon jälkeen ilman että yksiäkään menkkoja ehti tulla. Kaikki on mennyt hyvin ja loppuraskaus meneillään. Kieltämättä hoitohenkilökunta paasasi alussa että olisi hyvä odottaa yhdet kuukautiset mutta minkäs teet kun lapsi jo tulossa...
 
niin, mulle taas lääkäri sanoi että odota yhdet kuukautiset ja sitten voi yrittää uudelleen. Kysyin että ai, pitää siis käyttää ehkäisyä ja sitten se sanoikin että ei se mikään katastrofi oo jos raskaaksi tulisi hetikin... piti tauon ja sanoi että itse asiassa kukaan ei vaan koskaan tuu!
 
Mulla tänään lääkkeellinen keskenmeno (sikiö menehtynyt 8:lla viikolla, nyt oli 9:s ) ja eilen lääkäri sanoi samaa mitä täällä monet jo kirjoittaneet että suositus; odottaa yhdet kuukautiset on lähinnä se la:n takia. Joten kunhan tästä toivun en aio ehkäisyä käyttää.
 
Maaliskuussa sain keskenmenon viikolla 16, lääkkeellinen tyhjennys. Sikiö todettiin kuolleeksi viikolla 12.

Toukokuussa alkoi kohdunkaulan tulehdukset + hiiva. Syyskuun lopulla viimeinen kuuri tulehduksiin + hiivaan. Menkat aivan sekaisin, yritin kysyä lääkäriltä, johtuuko keskenmenosta, että hormoonit aivan sekaisin.
Lääkäri vastasi, kyllä sinä ajallan raskaaksi tulet.

Tänään kävin lääkärissä, koska menkat sekaisin vieläkin, lääkäri ehdotti e-pilleritä, kieltäydyin. Pyysin jotain muuta hormooni lääkettä. Vihdoin ja viimein sain Primolut N 5 mg keltarauhashormooni lääkkeen.

Olemme keskenmenosta lähtien yrittänyt uutta raskautta, mutt ei ole tärpännyt. Primolut N aikana ei saa tulla raskaaksi, joten täytyy jälleen odotella. Alkaa jo tympäsemään tämä odottelu.
 
toiveikas
Juulia, kannattaisi varmaan konsultoida gynekologia. Esim. Lugesteron -keltarauhashormonia käytetään nimenomaan tasoittamaan omaa hormonikiertoa (=säännöllistämään kuukautisia) ja sitä saa käyttää vaikka tulisi raskaaksi. Sitä käytetään jossain tapauksissa raskauden I kolmanneksella ehkäisemään ennenaikaista keskenmenoa, jos naisella on todettu oman keltarauhashormonin tuotannossa vajavaisuutta. Tsemppiä!
 

Yhteistyössä