raskaana olevat vajislaiset

Santtu joo ne 25:set on "lasten" ja 100:set "aikuisten". :)
Niin ja ei mua paastoamaan pyydetty, mut oli puhe että jos vain jaksaa ilman kahvia mennä kokeisiin niin hyvä olis. Aamupalan saa syödä. Enkä tiedä onko se sit endosta/lääkäristä kiinni mitä suosittelee ajaksi ku neuvolasta on sanottu et ennen 10, eikä labrassakaan ole ihmetelty, mut endo pyysi ennen 09 käymään.

Teetu noin mä ymmärsin et raskausajan seuranta kuuluukin olla, 4 viikon välein.
 
Viimeksi muokattu:
mulla sanottiin labrassa et mahdollisimman aikasin olis hyvä käydä, lääkärit ei oo mitään tollasta ikinä maininnu ni en ees tienny. yleensä oon käyny ennen töitä eli seiskan maissa. yhen kerran menin sit myöhemmin ni heti tuli ukaasit labrasta.

kiva teetu et tulit porukkaan :) mä yritin yhessä vaiheessa tätä ketjua nostella muutaman kerran mut ei kukaan innostunu ni en sit jaksanu enää :rolleyes: kesäkuisissaki meitä on vajislaisia useempi mut ilmeisesti ei kiinnosta jutella sairaudesta. itteä kiinnostaa kaikki tätä sairautta koskeva ja varsinki raskausaikana kun ei oo juurikaan tietoa. kiva vertailla kokemuksia muitten samassa tilanteessa olevien kanssa :)

me lähetään tästä liikenteeseen, kaupoille yms. ihana auringonpaiste taas, kevät tulee :heart: hauskaa lauantaita kaikille! :wave:

jessi ja pikkuj 27+1
 
niin ja mun arvoja on seurattu noin 4-6 vkon välein koska arvot on pomppinu, tosin alhaalla on ollu et sillee ei hätää. mut ite oon nääki käynnit vaatinu, neuvolan ja lääkärin mielestä ois riittäny vähempiki :kieh:
 
Jessi kiitos sulle tän pinon tekemisestä! Mulla ainaki tämä vertaistuki on tarpeen, ku tämä diagnoosi on niin uusi ja kaikki jännittää ja pelottaa... Kaikki mahdollinen kiinnostaa tietää. En luota neuvolan sanomisiin pätkän vertaa. Edellinen raskaus mulla päättyi kamalalla tavalla 08/2010 niin oon "hieman" hysteerinen tämän kanssa. Mikään ei saa mennä vikaan, jos vain vähänkään on musta kiinni.
Ja sit tietty sekin, että ku on jo kaksi lasta ja tämä on siis neljäs raskaus.. On neuvolat tulleet tutuiksi ja Taysin äitiys- ja naistentautienpolikin niin osaa jo vaatia hoitoa eri tavalla ku esimerkiksi esikoista odottaessa. Terveydenhoitajat kuitenki tietää loppuviimein aika vähän mistään erikoisemmasta. Eikä heidän toki tarvikaan tietää, mut kunhan he ei sit esittäis kaikkitietäviä....

No joooo.. Se siitä.
Hyvät viikonloput!!

Anu ja pikkuinen 22+4
 
anuuu ei mullakaan oo tää tauti ollu ku vuoden verran ja koko ajan tulee uutta tietoa joten kiva kun voi muitten kanssa näitä juttuja jakaa. muaki ottaa päähän noi th:t ku on tietävinään kaiken vaikka loppupeleissä ne tietää paljo vähempi ku vajislainen ite. sama homma on useen lääkärinki kohdalla ku ei ne oo tähän sairauteen perehtyny vaa pelkkää pintaa raapinu. esim just noi viitearvot missä ei saada niitä uusia suosituksia millään kartalle.
onko sulla minkä ikäsiä ja kumpia edelliset lapset?
 
miisu missä päin asut? noitten vkojen mukaan mä kerkeisin siihen ultraan, kohta sit ois. tänään vkot 27+0 eli 28 vko alkaa :)

Päijät-Hämeessä Oivan alueella asun. Meillä käydään kaikki ultrat PHKS:ssä ja ennen ensimmäistä ultraa oli kätilö konsultoinut lääkäriä ja lääkäri oli sitä mieltä, että ehdottomasti pitää tulla viikolla 28 tarkistuskäynnille. Ilmeisesti kovin erilaisia toimintatapoja on eri alueilla, mutta kannattaa kyllä kysäistä, josko se ylimääräinen tarkistus olisi kuitenkin tarpeen muillakin alueilla.
 
Jessi poikia mulla, täyttävät ensi kuussa 3- ja 5-v. Ja masussa mitä ilmeisimmin poika myös, ihan 100-varmaa veikkausta ei tällä kertaa saatu. Jos tähdet olisivat olleet kohdillaan olisi meille syntynyt tammikuussa -11 identtiset kaksostytöt, mutta toisin kävi ja nyt jännitetään tän uuden vauvan puolesta. Nyt tosin onneksi mahasta tuntuu jo päällekin päin jatkuvasti liikettä eikä enää siksi niin pelotakkaan. (Tai no pelottaa, mut en mä enää niin pahasti hysteerinen ole ku alkuun.) Ja ultrattukin on tähän mennessä jo 4 kertaa ja kaikki on aina ollut paremmin kuin hyvin. :)

Minkä ikäisiä lapsia teille muilla on? Tyttöjä? Poikia?

Onko teille annettu muuten ohjeita miten tunnistaa jos lapsella on vajaatoimintaa? Kaikilta Suomessa syntyviltä lapsiltahan tsh mitataan napaverestä, mut mietinpä vaan ku mulla itsellänikin se tsh on aina ollut kunnossa ja kun sanovat että perinnöllistä on.. Tietty kaiketi tytöt on enempi alttiina ku pojat. Mut silti nää mietityttää enkä ole vielä ehtinyt lääkäriltäkään kysellä.
 
anuuu Jos synnynnäinen vajaatoiminta on suljettu pois napaverinäytteellä, vajis on varsin harvinainen pienillä lapsilla. Enemmänkin on keski-ikääntyvien (naisten) tauti, toinen yleinen puhkeamisajankohta on raskauden aikana tai jälkeen. Lapsilla vajaatoiminta näkyy yleensä pian kasvukäyrissä, eli pituuskäyrä taittaa alaspäin ja painokäyrä ylöspäin. Tarvittaessa toki voidaan tutkia arvot, jos on sellaisia oireita, jotka herättävät ajatuksen kilpirauhasongelmista.
 
hauska sattuma anuuu meillä myös 3 ja 5-vee pojat ja vahva intuitio on tästä kolmannesta et taas on poika :D ultrassa ei oo siis kysytty eikä katottu. ikäviä teille tapahtunu :( saako kysyä mitä kaksosille kävi?

mä sairastin kakkosen jälkeen autoimmuunin tyreodiitin ja siitä vajis. suvussa on mutta en sitä tienny, sairaus löyty sattumalta.
 
Moi,
tuolta huhtikuisten listalta tulin käymään, kun huomasin tällaisen listan. Itselläni ollut vajis n. 4v.

Miisu78
: Olen Päksin alueelta, mutta en Oivan. Meillä ei ole ollut puhetta mitään erityiskontrolleista vajiksen takia. Eli ei ylimääräisiä ultria tai lääkärikäyntejä.

rv 11 otetuissa kokeissa arvot hyvät, niin seuraava kontrolli määrättiin vasta rv 26 lääkärineuvolassa ja sitten tsh olikin jo n. 5. Nyt arvoja kontrolloitu kahden viikon välein, jotta tsh saadaan tippuu. Viimeksi 1,6 rv 34. Mua harmittaa tosi paljon, kun en itse tajunnut aikaisemmin vaatia kontrolleja. Loppusyksy oli itselläni todellla hektistä ja olin ulkomailla matkoilla, joten kaiken kiireen keskellä asia myös itseltäni unohtui kun vajisvaivoja ei sinällään ollut. Tai kaikki vaivat on näin esikoisen kohdalla mennyt raskauden piikkiin! Annostuksesta vielä, et ennen raskautta 1 "aikuisten" tbl ja nyt joka toinen pvä 1 ja joka toinen pvä 1,5tbl.

Sori tämä vuodatus! No seuraavassa raskaudessa olen tämän asian suhteen paljon viisaampi ja osaan vaatia!

Nippiäinen rv 36+0
 
Täällä juuri 2v täyttänyt poika. Tällä hetkellä jos veikkaisin niin luulisin tulokasta tytöksi. Niin on eri olo kuin ensimmäisestä.

Minulta otettiin ensimmäisen raskauden aikana verikokeet kilpirauhasarvoista. Tsh oli silloin 3-4 välillä, tarkemmin en muista. Lääkäri totesi olevan normaali ja se jäi siihen. Nyt jälkikäteen harmittaa etten tutkinut asiaa silloin tarkemmin. Itse kun olen nyt yrittänyt tämän toisen kohdalla pitää tsh:n 1 paikkeilla. Lueskelin joskus mitä tuo korkeampi arvo voi aiheuttaa sikiölle ja välillä pelkään, että jotain on tullutkin. Nyt olen lopettanut nuo tutkiskelut ja todennut ettei asialle enää mitään voi. Loppujen lopuksi eihän tuo arvo aivan kamala ole ollut silloinkaan. Leikkauksen jälkeen tsh kävi liian pienen lääkityksen takia yli 10 ja se jo tuntui. Vali vali, anteeksi.

teetu rv 28+
 
Poikavoittoista porukkaa siis!!

Jessi sanotaan nyt vaikka näin, että identtinen kaksosraskaus on aina riskiraskaus ja meillä meni tosi tosi pahasti vikaan jo alkumetreiltä.... En siitä sen enempää viitsi julkisesti alkaa kertomaan. Kova pala on kyllä edelleen. :( Mut luojan kiitos tulin nopeaa raskaaksi ja saatiin ylitettyä kaksosten laskettu aika jo hyvillä raskausviikoilla tän uuden vauvan kanssa. Siitä saan tosi paljon lohtua.

Toi on muuten ikävä huomata, että tuntuu tosi harvassa olevan ne terveyskeskuslääkärit jotka tietää vajiksesta ja sen raskausajan hoidosta. Ja hoidosta ylipäänsä. Mulle yksi naapuri kertoi (töissä alalla), että uusimman tiedon mukaan vajiksilla lääkitystä tulisi muuttaa aina vuodenajankin mukaan, eli nostaa annostusta talveksi. Kuinkahan moni lääkäri tästäkään tietää?? Monella teistäkin normaalisti (ei raskausaikana) lienee kontrollina kerran vuodessa verikoe ja aina sama annostus?

Anu ja pikkuinen rv:t 22+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja nippiäinen;23398853:
Moi,

Miisu78
: Olen Päksin alueelta, mutta en Oivan. Meillä ei ole ollut puhetta mitään erityiskontrolleista vajiksen takia. Eli ei ylimääräisiä ultria tai lääkärikäyntejä.

Nippiäinen rv 36+0
Näin eilen Lahtelaista kaveriani ja hän kertoili ihan samaa. Koko raskauden aikana hänelle ei oltu tehty yhtään mitään vajaatoiminnan suhteen, ennen kuin hän itse sitä alkoi kyselemään. On todella outoa nämä alueelliset erot. Mutta eniten ihmetyttää se, että samassa keskussairaalassa asioidaan ja on näin erilaista toimintaa.. en sitten tiedä oliko meidän neuvolasta jotain viestiä PHKS:iin lähetetty, kun siitä ylimääräisestä käynnistä heti alettiin puhumaan vai saivatko he jostain tiedon, että tasapainoa ei oikein ole pidempiaikaisesti löydetty. Tunnen kyllä itseni nyt aika onnekkaaksi tämän asian suhteen. Mutta vaatikaa itsellenne hyvää hoitoa , jos sitä ette saa!

Miisu 17+6
 
Heippa!
Mulla ollut vuosia 2-4,5 välillä sahaavat tsh -arvot ja ei lääkitystä. Syksyllä lasta yritettäessä hommasin itselleni labran lokakuun lopulle tsh 3,8, joulukuussa olivat ensin 4,5 ja kahden viikon päästä 5,4 ja silloin olin siis jo raskaana. Sain endokrinologilta lääkityksen 50 mikrogrammaa päivässä ja paperin mukaan neuvolaan. Paperissa suositeltiin kontrolleja 1,5 kk välein. NOH...ekaan kontrolliin pääsin, ja arvo oli 1,7 (t4v mulla on ollut 10-14 välillä ja nyt oli 14). Tämän jälkeen neuvola ei suostunut enää kontrolleihin laittamaan lähetettä. Kuulemma jos arvo on hyvä, ei kontrolloida. Mulla on rakenneultra puolentoista viikon päästä ja aion siellä polilla ottaa puheeksi asian, silloin ed. kontrollista kulunut 7 vko. Olo ei ole enää yhtä hyvä kun oli jokin aika lääkityksen alettua. Tuntui silloin, että olen elämäni kunnossa. Musta on naurettavaa, että sairaanhoitopiirin OMA erikoislääkäri suosittaa kontrolleja ja sitten terkka ei suostu laittamaan lähetettä eteenpäin. Ja voin kertoa, että ihan tosissani yritin. Miten voi tietää, että lääkitys on kohdallaan, kun se on vasta aloitettu ja tässä raskauden aikana (ensimmäinen) on tosi vaikea omia oloja tarkastella...

HUOH!
 
MariennaMulla ainakin lääkäri on laittanut jatkuvan lähetteen labroihin noista kokeista. Menen kun siltä tuntuu ja vastauksen saan soittamalla esim. terveyskeskuksen neuvontanumeroon. Jos silleen pääsisit kiertämään neuvolan terkan. Tämä ainakin minulla toiminut hyvin.
 
mä oon ite pyytäny tk:n hoitsuja kirjottamaan mulle lähetteen labraan ja hyvin on toiminu. ite oon halunnu et kk välein kontrolloidaan koska viskelyitä on ollu niin paljon. lääkärissä tai neuvolassa ei oltais laitettu et tietoa niillä ei tod ole! neuvolaki suhtautunu niin ylimalkasesti koko sairauteen et oikee vituttaa, ite saanu valasta asiasta ja oon suoraa sanonu et haluun käydä kontraamassa useemmin raskausaikana koska se on vauvan takia tosi tärkeetä. ne ei vaan tajuu et tää sairaus on oikeesti vakava, aatellaan vaan et lääkityksellä hoituu, so? ärsyttää ku iten pitää vaatimalla vaatia hoitoa/kontrolleja ku niitä ei automaattisesti saa. mulla on yks kaveri millä tsh on korkee mut vanhojen viitteitten sisässä ni ei oo saanu lääkitystä kävi endolla ja tsh oliki noussu muistaakseni yli 4:n ni silti ei saanu lääkitystä. todella outoa ku oireita tällä ihmisellä on enempi ku tosikaan ja haittaa jo elämää. aika epätoivonen alkaa olla.
 
Hei, täällä yks samasta vaivasta kärsivä, ja myös huonosta neuvolasta kärsivä... Terkkari lukee arvojani huolimattomasti, väitti viimeksi että arvoni ovat parantuneet, vaikka ne ovat hieman huonontuneet (katsoi sitä edellisiä arvoja) lisäksi hän myös asettuu neuvolalääkäriä vastaan ja yrittää viivyttää pääsyäni labraan. Lääkäri kehotti menemään 4 viikon välein, koska annosta on raskauden aikana muutettu, no terkkari EI SUOSTU kirjoittamaan lähetettä labraan, vaan jankkaa vaan jotain.... Olen nyt sitten käyttänyt huijaamistaktiikkaa, eli sanon että joojoo menen silloin kuin rouva terkkari käskee, mutta varaan ajan "vahingossa" aiemmin, koska en vaan jaksa, vauvan terveys on nyt kaikista tärkein asia.

Arvot tällä hetkellä TSH 1,5, T4V 14 (varsinkin T4V menee koko ajan alaspäin...) mutta ihan ok:han nuo lienevät, haluan kyllä tsekata mahdollisimman pian ettei kuitenkaan enää huonontumaan päin, kun väsymystäkin on ollut viime aikoina.

Liina 22+1
 
liina onko sulla sit tsh noussu jos t4v laskee? oon käsittäny et ne tekee sen et jos toinen laskee ni toinen nousee. ja joku mulle mainitsi tosta et t4v:n pitäs olla korkeempi raskausaikana, mitään asiantuntijalausuntoa en siitä oo saanu mut empä oo niitä hirveesti kyllä tavannukkaa :rolleyes:
 
Tsh on laskenut, paitsi nyt viimeksi myös TSH nousi, tosin vaan 1,45 -> 1,5 , mutta tosiaan T4V on koko ajan laskenut.. marraskuussa oli 16 ja nyt vaan 14 eli hieman on huonontunut. Hieman outoa kun TSH parantunut samalla?
Neuvola vaan katsoo jostain ohjeista että on viitteen sisällä... Voi olla että kysyn yksityiseltä lääkäriltä samalla kun käyn 4D:ssä, tosin noita yksityisiäkin/erikoislääkäreitä on niin moneen lähtöön...

Jessi mikä on autoimmuuni tyreodiitti..?
 
Hyvää ajantasaista tietoa kilpirauhassairauksista ja raskaudesta löytyy Lääkärilehden numerosta 35/2008, jossa on Camilla Schalin-Jäntin artikkeli. Kannattaa lukea, jos lehden saa jostain käsiinsä. Ja ehdottomasti arvoja pitää kontrolloida raskauden aikana, sanoivat ne neuvolan terkkarit mitä tahansa! Autoimmuunitulehduksessa voisi olla hyvä katsoa myös vasta-aineet, koska jos ne ovat korkeat, ne voivat vaikuttaa sikiön kehittyvään kilpirauhaseen.
 
Pikaisesti vaan - Mä oon lukenut tässä 4 viikon aikana kaiken mitä olen löytänyt aiheeseen vajis ja raskaus liittyen ja sen olen oppinut että raskausaikana tsh laskee luonnostaan ja että t4v tulisi olla vähintään 14, mielellään kunnolla enemmän.
 
uaahhh!! kamalaa kun tosiaan ei voi luottaa neuvolaan tässä asiassa. pitänee etsiä se artikkeli jostain! kiitti vinkistä Kanella!

oiskohan mun lääkeannosta kohta nostettava että sais sen T4V:n nousuun? 3,5 lastentabl tällä hetkellä
 

Yhteistyössä