raskaana olevat vajislaiset

Vielä lisäystä tuohon tsh:n laskuun.. Mulle siis kerrottiin näin kun mullahan lähtötilanne oli se tsh 1,6 ja t4v 8. Arvothan saattaa viitata siihen sentraaliseen vajikseen, mut kuulemma raskausaikana ei oo niin helppo tehdä päätelmiä kun se tsh voi laskea raskausaikana luonnostaan.

Liina ei se t4v varmaan saisi tosta 14:sta ainakaan laskea, eikös se hyvä t4v taso ollut 14-18 ?? Ja jo olo on väsynyt niin miksipä ei nostaisi 100mg:n eli kokonaiseen aikuisten tablettiin tai 4 lasten.. Ootko koettanut googlata aiheella vajis+raskaus tai kilpirauhanen+raskaus.
Ehkä sunki kannattais vaan mennä yksityisesti sit endolle jos et kunnalliselta saa apua. Raskausaikana ku olis tärkeä saada hoito kuntoon. Niin mä ainaki ajattelin, et maksaa mitä maksaa.. Vaikka surullistahan se on ettei tahdo verovaroin kunnon hoitoa saada ja jopa ä.polilla hoito vaillinaista niinku mulla oli.
 
liina kilpirauhastulehdus eli mulla tuli raskauden jälkeinen autoimmuunityreodiitti. kyllähän tota annosta voi itekki pikkuhiljaa nostaa jos siltä tuntuu, monethan niin tekee kun ns asiantuntijat ei mitään tiedä ja jos arvo kerran liian korkee.

anuu eihän se tsh automaattisesti raskauden aikana laske :confused: mä oon käsittäny et se nousee ja siks pitäs annosta nostaa heti raskauden toteamisen jälkeen se 0,25mg (muistaakseni ton verran)

mulla on kilppari vasta-aineet otettu mut ennen raskautta ja se varmisti ton kilpirauhastulehduksesta johtuvan vajiksen. pitäskö ne vieläki otattaa :confused:

kilpirauhasfoorumilta saa myös aika ajankohtasta tietoa ja siellä on juttua kaikesta, raskaus ja vajis ihan omassa osiossaan. mä en oo aikoihin käyny mut sairauden alussa tuli siellä
vierailtua. meillä on välillä sellasia kilpirauhasyhdistyksen kokoontumisia missä saa kans paljon tietoa. jos kenen alueella niitä järjestetään niin menkää ihmeessä!
 
Jessi tää on just näin hankalaa!! Ei ole ihme ettei lääkäritkään tiedä! :LOL: Mä oon ainaki aika ulalla, vaikka jotain jo on tullut opittuakin mut silti. Tuntuu et aina on joku poikkeuksen poikkeus olemassa.
Kai se oli sit vaan viittaus mun arvoihin ku mulla tuo tsh on matala. Eli unohtakaas samantien mitä sanoin! :) Mulla vasta-aineet ei ole koholla, enkä mä oikeastaan ole vielä selvillä minkä tyyppinen vajis mulla on. Sentraaliseen viittaa arvot, mut sitä ei voi ainakaan raskausaikana diagnosoida ja vähä mulle on puhuttu siihen tyyliin ettei se sitä olisi (sisätautilääkäri sanoi näin, tosin endolta on vielä "tuomio" saamatta, uusi aika kk:n kuluttua jolloin sit kilpparin uä tehty ja annosnosto suoritettu). Ja hyvä vaan jos ei ole sitä, sillä sehän on se harvinaisin laatuaan oleva vajis joka voi johtua vaikka kasvaimesta aivoissa. : / Pahimmillaan siis vois joutua vaikka leikkaamaan aivot tai sädettään tms. kamalaa. Ehkä mä siksi en saanut siltä endolta enää asiaa kysyttyäkään.. Se sopis mulle vallan mainioisti ettei mulla ole sentraalinen vajis.
Luulen, että lopullinen tuomio tulee sit siltä endolta kun hän on itsekin varma asiasta. Ei kai se lisätutkimuksia määräisikään jos ei olis vielä jotain epäselvää.

Joo, mut on tää kyllä hankalaa!:headwall:
 
Hyppää mukaan teidän keskusteluun.

Katotaan miten tällä kertaa käy. viimeksi lääkärit sanoivat et juu on ok kun arvot on kunnossa t4v 14, jotain ja olotila ihan hirveä. ja ei voi nostaa enempää. Huoh. Noo josko nyt sais ajan lääkärille terkkaan ja pääsis sitä kautta kokeisiin ja nostamaan jo alusta asti annosta. antaas kattoa. Mulla kun on vajaan oireita vaikka t4v on 16 et pitää olla korkeampi. Noo kattellaan kattellaan. Kai sinne neuvolaankin pitäs soittaa ;)

Unico ihan alussa
 
Unico koetas googlailla tietoa, jossain luki et jo rv 5 kasvaa tyroksiinin tarve ja tosiaan se Jessin mainitsema 0,25mg taitaa olla se automaattinen lääkityksen nosto jo ihan ilman mitää verikokeitakaan. Eli heti kun plussaat nosta tuon verran. Onko sulla muuten sit samalla tavalla kun mulla noi arvot et vain T4V on ongelmana?
 
anuu, juu mun olo oli jo ennen plussaa kaamea nostettu ja nyt on hyvä pyytää lisää :D mulla on vähän väljät ohjeet, nyt oon nostanut sen mitä viimeksi sovittiin tosin nopeammalla aikataululla kun kun oli puhetta :) tosin oli puhetta et meen aikasemmin sit uusiksi kokeisiin jos oon raskaaana, aavistelin mut en ollut varma kun viimeksi olin jutuissa. juu mulla on toi t4v nafti tsh on mittaamattomissa kun mun on hyvä olla. kilppari siis poistettu eli purkki hiiri mikä purkkihiiri. Josko tällä kertaa terkkalääkäri antas nostaa ronskimmin kun työtervlääkäri viimeksi.
Mä tosiaan tunnen olossani jos on alle sen 16 t4v siis, mut jos menee reippaasti yli niinei mitään hajua hyvä olo vaan, joten siihen mä tarviin kokeet normaalisti. Neuvolalääkäri ei ottanut mitään kantaa viimeksi joten enpä nyt edes kysele.
 
anuuu joo mä oon ihan ulalla tästä sairaudesta :confused: uutta tietoa puskee ovista ja ikkunoista eikä blondi pysy perässä :D mites etkö sais jotain magneettikuvaa ton aivoperäsen poissulkemiseks? jos sellasta nyt siis ees epäillään missään vaiheessa.

unico siis mä en nyt oikeen ymmärrä et miks sulta ei oo katottu tsh:ta ollenkaan :confused: eiks se nyt oteta normaalisti samalla ku t4v:kin? näin mä oon käsittäny ja näitä arvoja sit vertaillaan.

mä sain nyt verikokeitten tulokset ja tsh on pompsahtanu 0,49:stä 1,26:teen et aika roisi nousu. tähän asti siis laahannu siellä alle 0,5:den mikä ilmeisesti se alaraja ja nyt sit noussu noin paljo. mun mielestä toi on liikaa raskaana olevalle mut katotaa ni neuvolalääkäri huomenna kattoo eikä tee mitään vaan totee et ihan hyvä on :headwall: soitin tänään äitipolille sen ylimääräsen ultran takia ja valitin noista rytmäreistäki ni sano et pyydä lähete terkalta ni sit ainaki lääkäri siihen vastaa vaikkai kutsua sinne tuliskaan. ihan kiva saada vähän muutaki mielipidettä tähän asiaan kun noi tietämättömän neuvolalääkärin :rolleyes: haluisin kyl siihen ultraan koska niin paljo noi arvot kuitenki viskonu ja eka laahannu tuolla tosi alhaalla ja nyt yhtäkkiä pompannu noin paljo ylöspäin.

jessi ja pikkuj 27+3
 
Nostin ainakin itse oma-aloitteisesti heti plussan saatuani sen 25mikroa annosta, vaikka gynekologi oli ettei tarvi... Nyt näyttää olleen fiksu ratkaisu, koska arvot pysyneet just ja just ok:na. (en ollut endolla, koska paikkakunnalla ei kai ole, ja kun kävin Helsingissä Femedassa hoidettiin puol vuotta sairautta väärin endon toimesta...) Jei.

Nostin sitten myös tänä aamuna itse annosta nyt siihen yhteen aikuisten tabl eli syön 4 lasten tabl joka aamu.... verikokeet muutaman vkon päästä. Miten te ihmiset olette päässeet tutkituttamaan sen mistä vajis johtuu? mulle ei sitä ole kukaan lääkäri ehdottanut (ei toisaalta taas yllätä paljoa...)
 
liina kävin tässä mein tk:ssa sisätautilääkärillä joka vanha naapuri ja perhetuttu. se laitto mut kaikkiin mahollisiin kokeisiin ja sydänfilmiin ja samalla katottiin myös noi vasta-aineet. kerran oon siis vaan hällä käyny ku tarttee lähetteen ja niitä aika nihkeesti saa.
 
No niin, neuvolassa käyty. Kysyin siitä 3. ultrasta, että onko täällä ollut käytäntönä. Terkka tuijotti hölmönä ja totesi vaan, ettei ole koskaan moisesta kuullutkaan. Eli se siitä sitten.

Multa ei otettu nyt verikokeissa kuin tuo tsh ja se oli laskenut 0.9 -> 0.35. Täytyy muistaa soitella huomenna tk:hon ja kysyä pitääkö annosta muuttaa. Jännä että laskenut ja silti väsy vaivaa. Toisaalta kun nyt mietin niin olen nukkunut joinain öinä vähemmän ja silti väsy on sama eli oisko liikatoimintaa kohta puoliin. Yhtenä yönäkin valvoin tunnin ennen kuin nukahdin. On tää niin ihanaa.

Jessi Onko sulla noita rytmäreitä vieläkin vaikka arvo noussut tuon verran? Mulle ne tuli siinä vaiheessa, kun ruvettiin lähestymään nollaa eli mentiin liikatoiminnalle. Toi vähän vaille yksi on ollut ihan ok mulle.

Multa siis poistettu kilpirauhanen kokonaan struuman takia.
 
Jessi, sitä sentraalista ei sisätautilääkäri uskonut olevan ku ilmoitti mulle että tämä on raskausajan vaiva ja lääkityksen voi lopettaa synnytykseen. Nyt endo sanoi, että mitä se sisätautilääkäri on oikein höpötellyt - ei missään nimessä lopeteta lääkitystä synnytykseen vaan katsellaan miten arvot asettuu..
Niin joo ja mullahan toi sydämmen hakkaaminen/rytmärit on ollu kans enempi vajisoire. Ettei kato vaan olis liian helppoa.. :D Luin jostain et vajis ja liikatoimitaoireet voikin olla ristiin joillan ihmisillä. Mulla myös hikoilu, tai sellaset hikikohtaukset, mummoaallot oli yksi vajisoire.

Mulle endo määräsi myös labraan nyt seuraavaksi otettavaksi vain T4V ja T3V. Ei tsh:ta ollenkaan - ku sehän mulla on hyvä ja siitä mulle on tosiaan sanottu et se voipi laskeakin vielä tuosta niinku Unicolla. Mut eikös se silti se T4V pitäis aina ottaa samalla ku tsh?? Niin mulla ainaki neuvolastaki pistettiin otettavaksi. Ja sisätautilääkäri tutki kaikenmaailman s-koreat vai mitä olikaan ja sit ne vasta-aineet, tsh, t3v:n sen t4v:n lisäksi yms. 9 eri asiaa tutkittiin verestä ennen sisätautilääkärillä käyntiä ja nää labrat mulla oli endolla mukana ja hän vaikutti tyytyväiseltä kun oli ne sit jo valmiiksi mitattu. Mut siihen sisätautilääkäriin tämä endo ei ollut tyytyväinen... Hassu juttu sinänsä - tään endo on päivätyössään (minä kävin illalla yksityisesti) taysissa endokrinologian johtava ylilääkäri niin eikös se ole sit tavallaan tälläsen perus sisätautilääkärin pomo? Kun siis Taysin sisätautilääkärillä kävin kun sain sinne äippäpolille sen lähetteen ruinattua.

Mä niin pätkissä ja jälkikäteen lisäten kirjoitin nyt tämän tekstin että pahoittelen jo valmiiksi jos on ihan sekavaa luettavaa..

Anu ja pikkuinen 22+6

ps. huomenna on sit kilpirauhasen uä mulla. pitäkää peukkuja ettei oo mitää ylimääräistä näkyvissä. hirvittää tämä rahanmeno kun sekin tehdään yksityisesti.. pari sataa viikossa palanut jo!! no, pääasia et saan hoitoa. toivottavasti hyvää sellaista. luulen ainakin niin. :)
Niin ja Teetu jos sulla ei sitä T4V:tä mitattu niin paha sanoo pitäiskö annosta nostaa. Onko sulla ennen se tavattu mitata??

Nii joo ja Liina, miten sua hoidettiin väärin?
 
Jessi, kyllä multa katotaan mutta vastaus on mittaamattomissa eli alle sen 0,1 vai 0,01 (siellä se on ollut kun mun olo on hyvä sen jälkeen kun kilppari poistettiin)

t4v ja tsh ja niiden suhde kertoo muistaakseni jotain syystä miksi on vajaalla. Ja saattaa niissä olla muutakin. Tosiaan jos tsh tulee mulla arvoiksi niin ei oo kovin hyvä olla, mulla kertoo enemmän t4v ja olotila.
 
anuu, mulla kanssa rytmihäröt on vajaan oire ja ajoittain tosi vaikea saada uusia lääkäreitä uskomaan että annosta pitää nostaa. onnea ultraan!!

osassa paikoista otetaan vaan tsh ja jos se on kunnossa ei muka voi t4v olla pielessä, mulla voi.

ai niin kun vajaalla oireilin väsymys ja palel mm kova ennen lääkitystä niin mulle määrättiin rauhoittavia:confused:ju eioikein tepsinyt ja vähentänyt unta tai oireita yleensäkkään.
 
Unico jos mulla olis mitattu vain tsh olis mun vajaatoiminta jäänyt huomaamatta, sillä mulla ne ensimmäiset arvot oli tsh 1,6 eli tosi hyvä, mut sit t4v se 8 eli sais olla tosi paljon korkeampi.
Ja kiitos, toivotaan tosiaan ettei ultras näy mitään ylimääräistä. On mulla kyllä sellanen tunne, ettei siellä mitää ole. Toivotaan et vaisto osuu oikeaan.
 
Pientä pilkun viilaamsita... 0.25mg on 250mikrog, ei 25. Mä syön 25mikrogrammaisia ja niitä 4 vastaa sellasita 0.1mg.

Ja aina ei automaattisesti tosta nostoa tehdä, kuten aiemmin sanoin, mulla ei ole koskaan tarvinnut tota nostaan ja kaksi raskautta kuitenkin takana. Arvot pysyneet kokoajan hyvinä. Mulla ei oo tallessa normiarvoja, vain noi mitä neukkukorteissa lukee, mutta omallayksityislääkräilläni kaikki on ja hän todennut pientä heilumsit aolevan, mutta pääsääntöisesti pysyy samana (eli TSH se alle 2jne..)
 
Anuuu Mulla on otettu noin joka toinen kerta molemmat ja sit pelkkä tsh. Viimeksi t4v 18 eli ok. Mulla on enemmänkin heitelly toi tsh. Vaikka mulla oli leikkauksen jälkeen tsh yli 10, niin t4v oli 13 eli suhteellisen hyvä.
 
teetu kyllä vaan on edelleenki rytmäreitä, tosin vähemmin ku ennen mut oon vetäny magnesiumia. mulla noi rytmärit on tosiaan liikatoiminnan oire ja aiemminki ollu ku tällä annoksella mentiin ja laski liian alas tsh.

ja kyllä mä oisin ehdottomasti tarvinnu sen 0,25mg:n noston sillon alussa, yleensähän se tsh nousee ja siks nostetaan. toki poikkeuksiakin on mut ite mieluummin ottasin hetken liian isoo annosta ku antasin arvon nousta pilviin.

unico toi on aika yleistä et vajista hoidetaan mielialalääkkeillä kun ei osata tehä oikeeta diagnoosia. mun mielestä kilppariarvoja pitäs tsekkailla helpommin koska siinä on niin paljon erilaisia oireita, melkeen mikä vaan voi olla vajiksen oire.

anuuu maallikonki korvaan toi lääkityksen lopettaminen synnytykseen kuulostaa tosi tyhmältä, pitäähän ne arvot tsekata senki jälkeen et mihin suuntaan ne kehittyy. aika yleinen sairaus tääki nykyään, oisko jotain seuraamusta tsernobilistä :rolleyes:
 
Niin sitä vaan, että alussa mulle ei mitenkään kerrottu että testit pitäis ottaa aamulla, ennen lääkettä, vaikka nimenom kysyin asiasta endolta, joten arvot näyttivät hyviltä, kun iltapäivällä otettiin... Kun sitten vaihdoin labraa, asiasta heti infottiin, ja TSH ei ollutkaan sitten laskenut....

mulla tautia suvussa naisilla. en tiedä oisko mullakin kuitenkin lauennut edellisen (km) raskauden myötä.

Lukaisin nopsaan myös aiempia viestejä, eli osa on päässyt ylimääräiseen ultraan??? Millä r-viikolla?

Liina 22+2
 
Liina tuolla aiemmin oli tosiaan niistä ylimääräisistä ultrista puhe, joku oli päässyt rv 26 vai 28 ultraan. Minä pääsin rv 20+ ylimääräiseen rakenneultraan kun olin neuvolan lähetteellä vajiksen takia ä.polilla. Sinnä ä.polille neuvolan on pakko kirjoittaa lähete jos vaadit niin ja jos sinne pääset ultrataan siellä joka kerta kun siellä käyt. Siellä ä.polilla sit käy sisätautilääkäri tai vastaava myös sun kans juttelemassa. Mulla se oli "vähän" turha käynti, kun silti piti turvautua yksityiseen endoon, että saa itsensä hoidetuksi kunnolla. Voi kun olisiki saanut sen lähetteen suoraan tolle samalle endolle heti sinne Taysiin, niin ei tarvis maksaa itseään kipeäksi käymällä yksityisesti hänellä. Mut se on täällä päin kuulemma tosi vaikea saada kunnalliselta lähetettä endolle. Ne vaan pistää sisätautilääkäreille jotka ei sit taas ole tämän alan erikoislääkäreitä laisinkaan. Harmi. Tavallaan nekin yhteiskunnan rahat menee sit vaan hukkaan kun juoksutetaan turhaan väärällä lääkärillä.

Niin joo ja Liina olipas kurja kuinka typerä virhe tehtiin sun hoidossa. Ja vielä yksityisellä, rahaa menee hukkaan ihan kivasti. Vois jo valittaa ja pyytää rahoja takaisin.
Just kysyin et mitä sekin maksaa, jos meen yksityiseen labraan otattaan sen t3v:n ja t4v:n niin se on kuulemma siinä 140 euron paikka. :O Siis muutaman euron kalliimpi kun mun tämänpäiväinen kilpparin uä tulee olemaan. Taidan siis mennä suosiolla kunnallisen puolen labraan. Ultraa ei vaan suostuttu mulla tekeen kunnallisella, se piti sit varata yksityiselle.
Mut joo siis jos kuulisin et mua yksityisellä hoidetaan väärin niin nostaisin aimo metakan heti!!

Anu ja pikkuinen 23+0 :heart:
 
Anu soitin heti neuvolaan ja yritän päästä äitiyspolille tapaamaan endoa, suhtautuivat aika nihkeästi asiaan. Onkohan tässä joku sellainen ehto, että JOS arvot muuttuvat rajusti tms niin silloin olisi mahdollisuus päästä??? Mulla kyllä lääkitystäkin säädetty vielä raskausaikana. Ja sitten tietysti vielä sekin, että vaikka sen lähetteen saisi niin jos lääkäri on kehno, kuten sun tapauksessa niin eipä siitä apua ole :headwall:

Onneks tuo sähellys siellä yksityisellä sattui ennen raskaaksi tuloa..
 
liina siis onko sulla joskus otettu kilpparikokeet lääkkeen ottamisen jälkeen :confused: mulle sano neuvolalääkäri et ei rutiinisti oo ylimäärästä tutkimusta vaan jos arvot on huonot ni sitte. mulla kuitenki viskelly ja ollu liian alhaalla ja nyt iso nousu ni luulis olevan tarpeeks iso kriteeri :rolleyes:
ja noin 26-28 vkoilla on se ylimääränen ultra mun tietojen mukaan.

anuuu endokrinologihan on sisätautilääkäri mut vaan osa niistä on erikoistunu vajikseen ja esim täällä kymen lääni alueella niitä ei oo yhtäkään vaan lähin on lahessa tai helsingissä. tulis aika kalliiks käydä ku matkatki maksaa : /
joo noi labrat on pirullisen kalliit yksityisellä, muistan et sillo ku olin eläinlääkärillä hommissa ni selvis toi labrojen hintavuus ja sillon oli vielä markka-aika et ylöspäin pompsahtanu neki.

mä alan suunnistaa kohti neuvolaa, mielenkiinnolla ootan mitä se lääkäri on sanonu mun arvoista :rolleyes:

jessi ja pikkuj 27+4
 
Joku teistä varmasti tietää miten noiden arvojen ja annosten käy synnytyksen jälkeen. Eli lasketaanko annosta heti synnytyksen jälkeen vai miten se menee?

Jos haluatte vastata niin mistä päin ovat ne jotka pääsevät 3. ultraan vajiksen takia? Mun oma terkka vaan kyseli, että missä päin tällainen käytäntö. Itse olen pk-seudulta...

Kysely linjalla tällä kertaa vain...
 
teetu mulle oli lääkäri ohjeistanu et palataan siihen annokseen mikä oli ennen raskautta. ja ainaki lappeenrannan alueella on toi ylimääränen ultra, muita en nyt näin äkkiseltään pysty muistamaan.

kävin siellä neukussa, oli vähän turha käynti ku viime vkolla oli se lääkärineukku mut oltiin unohdettu vaihtaa aika. no kuulimpahan sydänäänet ja lääkärin tuomion arvoista. melkeen arvasin sen kannan eli samalla annoksella jatketaan ja kontrollit vasta synnytyksen jälkeen. siis mitvit?? sanoin suoraan neukkutädille et en tod suostu olee ilman kontrollia siihen asti ku kerran arvot noin paljo viskoo. no pääsen kyllä labraan, se ei oo ongelma mut vituttaa tollaset tusinalääkärit mitkä ei mistään mitään tiedä :headwall: mitä jos se ite sairastais tätä tautia ja ois raskaana, oisko yhtä välinpitämätön :confused: onneks se lähete on nyt tehty ja perjantaina soittelen josko siihen ois vastattu.
 
Jessi, mä taas käsitin (ja näin itseasiassa vajista 11v sairastanut naapurinikin puhui) et endokrinologi on sisätautilääkäri, mutta sisätautilääkäri ei ole endokrinologi. Eli endot on erikoistuneita sisätautilääkäreitä ja naapuri ainaki puhuu et sisätautilääkärit on enempi semmosia diabeteslääkäreitä.

Jippijai Jee, mulla ei ultras löytynyt mitää hälyyttävää kilpirauhasessa!! :D

Ja sit vielä Liina, mulle neuvolassa sanoivat että jos asiakas vaatii on heidän lähete laitettava. Ne sit ä.polilla päättää ottavatko vastaan.
 
anuuu siis nyt blondi taas putos :confused: eli endokrinologi on sisätautilääkäri mut sisätautilääkäri ei oo endokrinologi... jotain ristiriitaisuutta nyt havaittavissa :whistle: :D laitoinki tohon omaan tekstiin et kaikki sisätautilääkärit ei oo perehtyny tähän sairauteen vaan ne on erikseen. eli sisätaudit on jakaantunu useempaan eri alueeseen ja yks niistä just kilpparisairaudet. menipäs taas änkyti änkyti seltykseks mut tajusin siis kyllä sun pointin kuhan viilasin :)
hyvä et kilppari kunnossa :)
 

Yhteistyössä