Raskaana työhaastattelussa?

  • Viestiketjun aloittaja Plussannut
  • Ensimmäinen viesti
Plussannut
Mitä mieltä? Kävin viime viikolla työhaastattelussa ja oli puhetta, että aloittaisin elokuussa työt. Menisin äitiysloman sijaiseksi, mutta näyttää siltä, että itsekin jäisin joulukuussa jo äitiyslomalle....:) Onnellinen asiahan se on, mutta teenkö nyt jotain moraalisesti arveluttavaa, kun otan vuoden pituisen työn vastaan, jos minut nyt yleensä valitaan? Alallamme maksetaan äitiysloman aluksi 3 kk täyttä palkkaa, ja minulle joudutaan taas etsimään sijainen, joten kalliiksi tulee... :whistle: Mutta se ei ole minun ongelmani, vai?

Entäs milloin minun on kerrottava raskaudesta työnantajalle? Vasta 2 kk ennen laskettua aikaa? Pidetäänkö minua kierona, kun selviää, että luultavasti olin jo raskaana haastattelun aikana? Itse olin jo testannut plussan, mutta kuitenkin työpaikalla sitten laskevat, olenko tiennyt jo silloin ja pysynyt hiljaa.

Tiedän, ettei minun tarvitse asiasta kertoa eikä sitä saa kysyä, mutta silti tuntuu, että minua nyt pidetään epärehellisenä...
 
aallotar
Tuota tuota...kinkkinen juttu! Minä en kyllä sinuna lähtis epärehelliseen peliin...siihen firmaan sinulla tuskin on enää asiaa, jos nyt "kieroilet". Kyllähän tuo kieltämättä vähän kieroilulta vaikuttaa..:/
 
lerppu
Eihän se ole kieroliua..mitä työnantajasi sillä tiedolla tekee?
Hän palkkaa sinut koska haluaa sinut siihen.
en minä vain välittäisi.. ei raskaus saa olla syy ettei tule valituksi, sehän olis muuten syrjintää..huolehdi että työsopimus tehdään heti koko sijaisuusajalle. Eihän raskaudessa koskaan tiedä kuinka menee toivottavasti sinulla kuitenkin hyvin.
 
työnantaja
Kyllä se kuulkaa on työnantajalle tosi V.mäinen tilanne, jos vakituinen työntekijä tulee heti äitiysloman päätyttyä töihin ja hän joutuu sijaisen jäätyä äitiyslomalle hankkimaan vielä jonkun vähäksi aikaa. Työnantajana minä pitäisin sitä kieroiluna ja tämä äiti ei kyllä minulta toistamiseen töitä saisi, jos jättäisi asian kertomatta. Tosin voihan se sopiakin työnantajalle, mutta reilua olisi kertoa.
 
Arvelet itsekin olevasi epärehellinen jos et kerro raskaudestasi.

Mitä luulet työnantajan ajattelevan kun on palkannut äitiyslomasijaisen vuodeksi ja ehkä hoitovapaa-ajallekin pariksi vuodeksi ja sijainen jääkin äitiyslomalle muutaman kuukauden jälkeen.

Työnantajalle on ylimääräinen vaiva hankkia taas uusi sijainen. Entäpä jos hänkin hankkiutuu raskaaksi. Yhden tehtävän hoidossa olisi sitten kolme äitiyslomalla ja varmaan ei uutta sijaista otettais vaan toiset saisivat tehdä työt selkänahastaan.

Toivottavasti sijaiselle ei tarvitse maksaa palkaa jos jää äitiyslomalle.
Keksisin kyllä jonkin kieron konstin sanoa sijainen irti heti kun moinen epärehellisyys tulisi ilmi. Jos en muuta keksisi niin laittaisin niin hankaliin hommiin että lähtisi vapaaehtoisesti.

 
Plussannut
No, pitäiskö sitten nyt soittaa ja sanoa, että tilanne on muuttunut sen verran että olenkin raskaana? Parista päivästä on luultavasti kiinni se päätös ja todennäköisesti minut valitaan. Raskausuutinen saattaisi muuttaa asian ja työnantaja yrittäisi etsiä muita ehdokkaita lehti-ilmoituksella. Enkö sitten ihan yhtä hyvin voisi odottaa sen pari päivää ja sitten ilmoittaa että olenkin tässä juuri testannut.
 
1.
Ota työpaikka vastaan.
Älä heti ilmoita että olet raskaana.
Odota jonkin aikaa ja ilmoita vasta sitten että yllätykseksesi näyttää että olet raskaana. Älä missään nimessä kerro myöskään jälkeenpäin että tiesit jo työpaikkaa ottaessasi raskaudesta.

2.
Soita ja kerro että testi näyttää plussaa, mutta että ottaisit työpaikan mieluusti vastaan. Työnantaja voi sitten päättää ottaako sinut vai jonkun toisen . Voihan olla että joku onkin jo varasijalla odottamassa omaa tilaisuuttaan.

Jos salaat niin älä ikinä myönnä sitä. Tuttavapiirissäsi tieto kyllä leviää ja sitä et saa enää pois kymmeniin vuosiin.
 
laki
Lain mukaan raskaus ei saa vaikuttaa määräaikaiseenkaan työhön valitsemiseen. Joten katson, ettei raskaudesta tarvitse kertoa työnantajalle. Jos kysyy myöhemmin mikset kertonut, niin sano, ettei lain mukaan se ei saa vaikuttaa valintaan, joten työnantaja ei ko. tiedolla mitään olisi tehnyt.
 
työnantaja
Joopa joo. Kannattaisi kyllä vähän ajatella omaa mainettaankin. Ihan vähällä ei mieskään usko sitä, että ei muka ole huomannut tulleensa raskaaksi kuin vasta jonkun ajan päästä. Valehtelu paistaa läpi. Ja vaikka laki sanoisi, ettei raskaus saa vaikuttaa (tätä en tiedä) niin sittenhän ei ole mitään pelkoa kertoa sitä. Mutta jos et kerro ja jäät "valehtelusta" kiinni, niin kyllä se maineesi on mennyttä ja työnantajatkin ovat älykkäitä ihmisiä (toisin kuin täällä luullaan) ja esim. soittelevat toisilleen kun harkitsevat uuden henkilön palkkaamista. Tässä saattaa se valehtelusi olla ainoa asia mikä jää työnantajan mieleen ja tulla kerrotuksia seuraavassa puhelinkeskustelussa, kun joku kysyy seuraavaa paikkaa hakiessani aiemmalta työnantajaltasi, että millainen tyyppi tämä olikaan.
 
työnantaja minäkin
Ensinnäkin määräaikaiseen työsuhteeseen palkataan määräaikaisesti eli sinulla se olisi sen toisen äitiysloman ajan. Eli mitenkään muuten et voi edes irtisanoutua työsuhteesta kesken kaiken mutta tässähän sinä et ole edes pysymässä työsuhteessa sitä sovittua aikaa.
Mietipä itse tilannetta! Jos sinä olisit palkkaamassa jotakuta äitiysloman sijaiseksi ja tämä ei sanoisi olevansa raskaana ja jäisi itse muutaman kuukauden kuluttua äitisyslomalle!! Yleensäkin on aika hankalaa nuo äitiyslomasijaisten palkkaamiset, opettamiset työtehtäviin yms . Eli tässä tapauksessa työnantajaa rasitettaisiin kaksinverroin tuolla.
Ja kun sinä olet raskaana nyt niin et saisi kuitenkaan työnantajaltasi noita äitiyslomaetuja, parin ä-lomakuukauden täyttä palkkaa yms.
No eihän sitä tarvitse kaikkea kertoa mutta uskoisiko työnantajasi sen että et tiennyt olevasi raskaana.
Nämä on hankalia kysymyksiä ja yleensä on parempi kertoa avoimesti kuin pimittää tietoa. Katsos kun määräaikaisen työpaikan jälkeen on toiveissa jatkuva työ joko samassa tai toisessa työpaikassa. Ja on asioita jotka vaikutaa. Eihän niitä saa työtodistuksessa mainita mutta se että työtodistus on turhan karsittu voi antaa tietyn kuvan ja työnantajat vaihtaa tietoa keskenään. On minullekin monet kerrat soitettu ja kysytty jostakin työntekijästä ja olen totuudenmukaisesti kertonut kuten toivon minulle myös kerrottavan.
 
Plussannut
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.06.2005 klo 17:47 työnantaja minäkin kirjoitti:
Ja kun sinä olet raskaana nyt niin et saisi kuitenkaan työnantajaltasi noita äitiyslomaetuja, parin ä-lomakuukauden täyttä palkkaa yms.
Ai, enkö? :eek: :ashamed:
 
joku vaan
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.06.2005 klo 18:57 Plussannut kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.06.2005 klo 17:47 työnantaja minäkin kirjoitti:
Ja kun sinä olet raskaana nyt niin et saisi kuitenkaan työnantajaltasi noita äitiyslomaetuja, parin ä-lomakuukauden täyttä palkkaa yms.
Ai, enkö? :eek: :ashamed:
Riippuu kunkin alan työehtosopimuksesta. Ainakin aikaan oli että "lapsi oli tehtävä talossa" jotta niitä etuja sai eli raskaaksi vasta sitten kun työpaikka on hankittu.
 

Ainakin ylempien toimihenkilöiden TES:n mukaan työsuhteen on pitänyt jatkua yhtäjaksoisesti 6kk ennen synnytystä, jotta 3kk äitiysloma ajan palkka on maksettava.
Lisäksi, jos työsopimusta allekirjoittaessa on jättänyt tietoisesti asian kertomatta, niin työnantajalla ei ole 3kk palkanmaksu velvoitetta.
 
työnantajan vaimo
keskustelimma mieheni kanssa tästä..tuttua asiaa..
mieheni joka on työnantaja, sanoo tärkeintä että on olla hyvä työntekijä..se on toisarvoinen ilmoittaako raskaudesta vai ei.
 
Plussannut
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.06.2005 klo 14:39 kaisa kirjoitti:
Ainakin ylempien toimihenkilöiden TES:n mukaan työsuhteen on pitänyt jatkua yhtäjaksoisesti 6kk ennen synnytystä, jotta 3kk äitiysloma ajan palkka on maksettava.
Lisäksi, jos työsopimusta allekirjoittaessa on jättänyt tietoisesti asian kertomatta, niin työnantajalla ei ole 3kk palkanmaksu velvoitetta.
Ja opettajilla:
"Esim. kuntasektorin sopimusten mukaan palkallisen äitiysvapaan edellytyksenä on, että viranhaltija / työntekijä on ehtinyt olla ao. palvelussuhteessa välittömästi ja keskeytymättä vähintään 2 kk ennen äitiysvapaan alkua. Em. koskee myös viransijaisia ja päätoimisia tuntiopettajia (kunnallinen opetusalan virka- ja työehtosopimus / OVTES)."
 
Todella mielenkiintoinen aihe! Itselläni oli aivan sama tilanne aikaisemmin, paitsi että minut palkattiin pitempään määräaikaiseen työsuhteeseen, joka alunperin piti olla vakituinen työ. Työ ei siis ollut äitiyslomansijaisuus eikä mikään sijaisuus alkuunkaan.

Itse en kertonut raskaudesta vasta kuin aloitettuani työn. Työsopimusta kirjoittaessa olin rv 8 ja ajattelin, että jos tulee esim. keskenmeno, niin sitten menetän sekä lapsen että työn. Niinpä otin työn ja lapsikin tuli sitten ajallaan. Pomo nyt ei asiasta kyllä ilahtunut laisinkaan, mutta samapa tuo. Minulle on aivan sama jos työnantajat ovat noin "pikkumaisia", että pitävät työntekijää epärehellisenä tällaisessa tilanteessa. Jos työnantajani mainitsee tästä jollekin uudelle työnantajalle tulevaisuudessa niin mielestäni hän munaa itsensä siinä. Eihän tässä ole mitään epärehellistä tapahtunut, eikä sinunkaan tilanteessa mielestäni ole mitään epärehellistä. Äitiysloman sijiaisuus on kaikinpuolin aivan normaali työsuhde. Se on vaan määräaikainen.

Kyllä se on kuulkaa niin, että meidän naisten on taisteltava oikeuksiemme puolesta! Suurin ongelmahan on se, että raskaus voi päättyä liian aikaisin ja lasta ei sitten tulekaan, eikä edes sitä äitiyslomaa. Jos on juuri tehnyt plussan, niin se ei ole mikään tae vielä äitiyslomasta - ikävä kyllä. Ja juuri sen takia ei ole yhtään väärin ottaa työ vastaan. Laki on tässä meidän puolella koska siinä määritellään, että täytyy ilmoittaa 2 kk ennen lomalle jääntiä. Silloin loman alkaminen on jo paljon todennäköisempää.

Itse olen tästä aiheesta niin tuohtunut, että jos vaan joskus pääsen valitsemaan työntekijöitä, niin en ainakaan ikinä tule kaihtamaan "riski-iässä" olevia naisia! Ja vaikka maha jo näkyisi niin pyrkisin tekemään valinnan muiden tekijöiden perusteella.

Kirjoitahan vielä kuinka itsellesi kävi!! Saitko työn ja otitko sen vastaan? Kerro pomollesi asiasta kun se tuntuu sopivalta. Itse kerroin kun olivat suunnittelemassa minulle työnkuvaa - saivat vähän paremmin miettiä mitä ehdin tekemään ennen loman alkua.

Tsemppiä!! Ei siinä auta työnantajapuolen inistä näissä asioissa!
 
Plussannut
No niin, vihdoin asiapuhetta! Marika, ollaan ihan samoilla linjoilla. Tosiaan, eihän se plussa vielä mikään tae äitiyslomalle jäämisestä ole. Sitten olisin ilman työtä ja tenavaa...

No, entäs sitten näin päin: tiedän valmistuvani syksyllä, mutta en voi hakea töitä, kun olen raskaana! Mikäs yhteiskunnan elätti minä sitten olisin, kun muutaman kuukauden valmistumisen jälkeen vain palloilisin pallomahan kanssa ja odottelisin äitiysloman alkua työttömänä (valmistuneena alalle, jolla työstä ei ole pulaa, eli opettajaksi)! :LOL: Fiksua.. se se vasta hienolta näyttäisi ansioluettelossa... ;)
 
blondi
Mun käy kyllä sääliksi oppilaita sun tapauksessa, oma opettaja jäänyt äippälomalle -> tulee sijainen. Juuri kun on opittu sen tavoille tulee taas uusi ihminen.

Eli sun tapauksessa toivon sydämeni pohjasta, ettet saa joko työtä tai lasta
 
Plussannut
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.06.2005 klo 20:38 blondi kirjoitti:
Eli sun tapauksessa toivon sydämeni pohjasta, ettet saa joko työtä tai lasta
No voi herra isä. Työ on jo varmistunut, nytkö toivot mulle keskaria? :eek: *vetää hernettä nenään* :snotty:
 
joku vaan
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.06.2005 klo 17:40 Plussannut kirjoitti:
No niin, vihdoin asiapuhetta! Marika, ollaan ihan samoilla linjoilla. Tosiaan, eihän se plussa vielä mikään tae äitiyslomalle jäämisestä ole. Sitten olisin ilman työtä ja tenavaa...

No, entäs sitten näin päin: tiedän valmistuvani syksyllä, mutta en voi hakea töitä, kun olen raskaana! Mikäs yhteiskunnan elätti minä sitten olisin, kun muutaman kuukauden valmistumisen jälkeen vain palloilisin pallomahan kanssa ja odottelisin äitiysloman alkua työttömänä (valmistuneena alalle, jolla työstä ei ole pulaa, eli opettajaksi)! :LOL: Fiksua.. se se vasta hienolta näyttäisi ansioluettelossa... ;)
voit sinne asioluetteloosi laittaa sen äitiysloma-ajan selitykseksi. Ei siinä muuta.
On mullakin ollut aukkoja ansioluettelossa kun olen määräaikaisesta työsuhteesta jäänyt äitiyslomalle eikä ole ollut niille ajoille työnantajaa. Mutta eipä kukaan ole ihmetellyt kun olen sanonut että olen ollut äitiyslomalla.
Mutta ajattelepa työantajaa ja niitä työnantajiasi, lapsia, jos opettajaksi olet valmistumassa. Ei ole kivaa kun lapsilla vaihtuu opettaja nyt ja kohta taas. Omalla lapsellani oli tämä tilanne alaluokilla ja otti todella äitinä päähän kun sijaista ja sijaisen sijaista oli eikä lapset päässeet kehenkään kunnolla tutustumaan joka alaluokkalaisilla olis kuitenkin aika tärkeetä.
 
Mie olin raskaana kun kävin haastattelussa ja kerroin heti työnantajalleni vaikkei pakko olis ollutkaan!Sain paikan silti joten kehotan olemaan rehellinen...Jos olisin työnantaja niin kyllä ärsyttäis jos ei voisi keskustella työntekijöiden kanssa avoimesti!!!
 
Jokaisesta työstä on tietyllä tapaa vaikea jäädä äitiyslomalle. Opettajan työssä oppilaat kärsivät, mutta myös monessa muussa työssä on niitä joihin lomalle jäänti vaikuttaa negatiivisesti. Ei tässä nyt auta muita ajatella!

Toivottavasti viihdyt työssäsi, nauti siitä nyt ja nauti myös raskaudestasi! Jotkut täällä puhuvat, että sinun pitäisi valita työ tai vauva, mutta ole onnellinen jos saat molemmat!! Vauva on kuitenkin tärkein!
 
sanonpa kuitenkin
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.06.2005 klo 20:28 Marika kirjoitti:
Jokaisesta työstä on tietyllä tapaa vaikea jäädä äitiyslomalle. Opettajan työssä oppilaat kärsivät, mutta myös monessa muussa työssä on niitä joihin lomalle jäänti vaikuttaa negatiivisesti. Ei tässä nyt auta muita ajatella!

Toivottavasti viihdyt työssäsi, nauti siitä nyt ja nauti myös raskaudestasi! Jotkut täällä puhuvat, että sinun pitäisi valita työ tai vauva, mutta ole onnellinen jos saat molemmat!! Vauva on kuitenkin tärkein!

On eri juttu tulla raskaaksi jo olevassa työsuhteessa kuin aloittaa työsuhde raskaana ja kertomatta raskaudesta.
Kun jätät tämän kertomatta niin työnantaja voi jatkossa kuvitella ettet kerro ihan kaikkee muutakaan
 
Plussannut
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.06.2005 klo 11:03 joku vaan kirjoitti:
eikä lapset päässeet kehenkään kunnolla tutustumaan joka alaluokkalaisilla olis kuitenkin aika tärkeetä.
Minä menenkin yläluokille. :)

Ja ansioluettelossani olis puolen vuoden aukko ennen äitiyslomaa... Enkä nyt todellakaan haluaisi työttömänä olla, jos töitäkin on tarjolla!
 
työnantaja
Ihan yhtä lailla kärsivät yläluokkalaisetkin, tai siis oikeasti termitettynä yläasteikäiset. Mutta jokainenhan voi vapaasti valita, millaisen kuvan itsestään antaa: rehellisen vaiko epärehellisen. Ja ajatteleeko vain itseään. Nykyisin vapaamuotoiset työnhakukirjeet ovat täynnä sellaista katteetonta itsekehua (myös opetusalalla), että järkevä työnantaja tarkistaa kyllä tietoja jostakin muualtakin.
 

Yhteistyössä