Raskausajandiapeetikot missä??

maarith
kiitos grynna

Mä olen nyt menettänyt uskoni kokonaan tähän diettiin,kun hyviä aamu tuloksia tulee huonolla ruokavaliolla ja terveellisellä-hyvällä ruokavaliolla huonoja..mistähän sekin johtuu?
No kyllä sitä varmaan on pakko silti noudattaa jonkunlaista valiota,mutta nyt en enää stressaa mistään ollenkaan..ainakaan siis ruokavaliosta..muusta sitten :D

No juu..koiria päästämään ulos,kun en jaksa lähteä kävelylle.Väsyttää ihan sumeena taas..kuitenkin rauta arvot on kohdillaan,joten siitä se ei johdu.Tuntuu että pukkaa nuhaa.Täytyy tänään käydä ostamassa lisää panadol hotia,jotta sais systeemit kuntoon ja vitaamiinia naamaan oikeen urakalla,jotta lähtis pois lähes heti( :LOL: turha toivo..tuntuu että aina,kun mulla on synnytys edessä saan flunssan ja yskän,jota sit kärvistelen siellä laitoksella..ihme kyllä yleensä synnytyksen aikana ei saa sellasia mega yskän kohtauksia :D )

37+6
 
Grynna joo, eli se 3,9kg saatiin rv 40+0 tai 40+1 en nyt muista ja poika syntyi 40+5 ja painoi 4058g :D eli aika hyvin piti paikkansa =) esikoisesta jolloin pistin insuliinia niin 3 päivää vaille la arvioitiin 3,5kg ja syntyi 40+1 ja oli 3,3kg.esikoinen olikin tyttö ja 5cm lyhyempi kuin valjensä.. että nyt jännätään,minkäkokoinen tällä kertaa on tulossa ja kumpaako sukupuolta :) . Nyt ei siis olla kysytty sukupuolta rakenneultrassa.

Silleen vähän outoa kun ei ole niitä kokoseuranta käyntejä, kuten aiemmissa sen RD:n takia. Kun jotenkin tuntuu, että ihan hyvin vois olla ne aamun sokerit taas koholla. En siis oo mitannut,kun itse pitäs liuskat käydä ostamassa :ashamed: . ( ennen niitä siis sai lähetteellä hakea tk:sta,mutta kun nyt sitä RD:sta ei oo virallisesti niin ei oo lähetettäkään...)

Kun RD oli niin ei silloinkaan mitään oireita asiasta ollut, että en tiennyt koholla olevista paastoista ellei mittari niitä minulle näyttänyt.... Ymmärrättekö?

juu, sitä on aamu mennyt tässä siivoillessa =) . Pitäs lasten päiväunien jälkeen käydä heidän kanssa vähän ulkonakin, nyt on sentäs vähän pakkasta niin ei ihan vesikeli :kieh:

Huomenna itsenäisyyspäivä ja perheen kesken omat pikkujoulut.. äiti saa lanttulaatikkoa nam!
Mukavaa viikonloppua kaikille :wave:

eema rv 33+5
 
Nimra
Moi. Synnytys vaihdettiin sektioon kun vauvan sydänkäyrä oli liian nopea ennen käynnistyspillereitä, joten sektio kiireellisenä.

Kultaa rakkaampi ja arvokkaampi rakas syntyi 5.12 klo 15.14 pituutta 51 cm ja painoa 3780 g ja pipo 37,5 cm.. :heart:

http://www.ekarvinen.net/nikond200/pikkuinen.jpg

Äiti ja isä on onnellisia ja syvästi kiitollisia kaikille tukijoille :wave:

 
Oi miten suloinen pikkuinen vauva :heart:


Täälläkin vähän taukoa mittauksista, yhden aamun arvon mittasin ja sekin oli hyvä. Mie oon kans kuullut siitä että loppuun päin mentäessä arvot parantuisivat itsestään. No ainakin miun kohdalla on käynyt niin, ihmeellistä kyllä. yhdessä vaiheessa oli pari aamun arvoa vähän koholla, mut ei paljoa kuitenkaan. Nyt kaikki tosi hyviä. Söin mitä tahansa. :D
Guearemia syön edelleen 1-2 kertaa päivässä. Välillä kyllä unohtuu. Meinasin noi kaikki kyllä käyttää ettei hukkaan mene.
Ei tässä enää ole paljoa aikaa jäljellä.

Jännittää aivan kauheasti mitä sanovat äitipolilla kahden viikon päästä. Eniten jännittää vauvan painoarvio. Maha on kasvanut aivan järkyttävän isoksi, jos siitä nyt mitään voi päätellä. Ja tuntuukin että olis aika isokokoinen tulossa.
Itse haluaisin kovasti myös tuota käynnistystä, kaksi edellistä käynnistetty laskettuna aikana insuliinien takia.

Mut jos kaikki sokerit on hyvät niin annetaan mennä vaan yli lasketun, kai siihen se painoarvio varmasti vaikuttaa. Tosin sekin voi heittää kumpaankin suuntaan sen puolikin kiloa.
mamma ja viikot jo 35+2
 
mammakoo tai muut asiasta tietävät. Kertoisitteko tuosta guaremista lisää. Auttaako oikeasti. Vaikka yleensä mulla pysyy ruokavaliolla, mutta kun vaan jaksas noudattaa, välillä tulee lipsuttua, niin ajattelin et voisko korjata tilannetta tuolla guaremilla...
 
Memmu: mulla ei ole omakohtaista kokemusta tuosta Guaremista, mutta olen muuten huomannut että kuidulla on erittäin hyvä vaikutus ruuanjälkeisiin arvoihin, ja kuituvalmistehan Guarem on (ilmeisesti on pelkästään puhdasta kuitua?). Uskon siis, että Guaremista saa hyötyä, kokeilemastahan ei mikään estä, koska on raskausaikana täysin turvallinen. Laitan pari linkkiä:

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=far04372

http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/4/373014.shtml

Muistan lukeneeni myös, että pitkäaikaisessa käytössä guarkumi voi laskea paastoverensokeriakin 1-2 mmol/l, en nyt vaan onnistu löytämään enää sitä sivua (tai siis löytyy, Terveysportin sivuilla sekin, mutta haluaa jotain salasanaa :eek:).

Olen itsekin miettinyt sen hankkimista, koska herkuttelunhimo tuntuu näin joulun alla kasvavan hirvittävästi (ja jouluna vasta niin käyneekin...). Toistaiseksi olen syönyt sitä Elovenan vehnälesettä, jossa on 49 % kuitua, ja tässä nyt arvon riittääkö se vai ei (herkutteluun siis, jos syön kitudieetin mukaisesti en tarvitse mitään, ihme ja kumma).

Nimralle onnittelut tällekin puolelle, ja kaikille muille tsemppiä masunkasvatuksen ja sokeriviidakon kanssa painimiseen!
 
Mulla on nyt selvästi tasaantunu sokerit loppua kohden mennessä. No, eilen kun ateriaväli venähti liian pitkäksi, niin ruoan jälkeinen arvo oli 8,1. taas oli hyvä opetus siitä säännöllisestä ruokailusta. Ja aika hyvin sitä aterioilla osaa ottaa oikealla lailla. Ainoa mistä olen lipsunu liikaa on herkut. Viime viikolla meni kyllä vähän liikaa hyvällistä suuhun.... :ashamed:

Mä toivon, että seuraavalla ä-polin kontrollissa ei kokoarvio ole mikään liian iso. Toivoisin kovasti luonnollista alkua synnytykselle ja enkä haluais joulua viettää laitoksella (kontrolli siis 22.12) noh, jos menee yliaikaseksi, niin käynnistykseenhän se sittenkin menisi. Eikä kuitenkaan halua ehdoin tahdoin vaarantaan vauvan hyvinvointia...

Tavia ja vaavi 36+0
 
Oon sitä nyt syönyt aika vaihtelevasti, mutta miulla sen on pakko olla se joka on noihin arvoihin auttanut. Kannattaahan sitä kokeilla.
Eikä ole edes kallista, eikä sellasta öklöä juoda niinkuin jotkut muut veteen sekoitettavat jauheet.
Olen tuolta diabetes-keskustelupalstoilta lukenut vaihtelevia kokemuksia tuosta guaremista. Siis ihan ykkös ja kakkostyypin db sairastavilta.
Maha voi olla alussa aika sekaisin. ja pari viikkoa pitäisi säännöllisesti käyttää ennenkuin alkaa muutosta näkyä, tosin voi näkyä hetikin.
 
Kiva kuulla Taviasta pitkästä aikaa, ja ihan huippujuttu että sulla arvot ovat tasaantuneet! Toivottavasti saat hyvän eli ei liian ison painoarvion!

Kiitos Guarem-käyttäjäkokemuksesta Mammakoolle, tai siis Memmuhan tätä kyseli mutta minuakin kiinnostaa :D. Olen, kuten mainitsin, harkinnut hankkivani sitä ainakin jouluksi, koska silloin en taatusti voi pysyä "haitallisista" ruoka-aineista erossa, en...

Kun mua mietityttää sellainen, että kasvattaako herkuttelu vauvaa r-diabeetikoilla joka tapauksessa vai vain siinä tapauksessa, että se näkyy sokeriarvoissa? Siis jos mulla on paastosokeri koko ajan priima, eikä esim. iltakarkki (jos rupeaisin syömään sellaista) näkyisi siinä mitenkään, uskaltaako sitten vetää vaikka joka ilta jotain (pientä ) makeaa? Tai jos ottaa siihen kuitua alle niin ettei ruokailun (eli herkuttelun) jälkeinenkään arvo ole hirveän korkea? Vai meneekö sokeri istukasta vauvalle aina, vaikka äidin arvot olisivat ok?

Mä olen vissiin tätä ennenkin täällä miettinyt, mutta tietäisiköhän kukaan? Jos on tullut vaikka diabeteshoitajan kanssa juttua tai noilta muilta diabetesfoorumeilta osunut silmään tai jotain?

Nimim. Miten niin minä yritän kaikkeni että pääsisin mässyttämään, a.k.a. Grynna (38+0 poks!)
 
Heippa tännekkin!

Oon vähän laiska kirjoittelemaan, mutta lueskelen kuitenkin usein.

Täällä on tilanne ihan hyvä. Sokerit pysynyt suht tasaisena. =) Välillä tullu pieniä lipsumisia syömisen suhteen, kuten esim. tänään. Söin suklaata, vaikke ei ole "karkkipäivä". :ashamed: Huono omatunto siitä. Toisaalta, sokerit ei nousseet siltikään yli sen 7,8 joten sen puolesta ei huolta.

Käytiin viime viikolla ultrassakin katselemassa vauvaa ja lääkäri mittaili mittoja. Makrosomian riskiä meillä ei ainakaan tässä vaiheessa ole, koska vauvan painoarvio oli alakanttiin. 1375g rv 31+0. Vauvan vatsanympärys oli myös alakanttiin. Pään- ja reisiluun mitta sekä pituus vastasivat viikkoja. Lääkäri tutki napanuoran virtaukset sekä vauvan sydänkäyrän, mutta niissä ei ollut vikaa. Meille on sitten vissiin tulossa pieni vauva, ainakin noitten mittojen perusteella. Toivon kyllä kovasti, että pieni lähtisi kasvuun ja pääsisi lopulta ainakin siihen 3 kiloon. Tämän viikon perjantaina on taas kontrolliultra.

Onnea uudesta ja suloisesta tulokkaasta Nimralle! :)

Tuosta guaremista. Saako sitä apteekista ilman reseptiä?

Tinttu & Tirpukka 31+6
 
Grynna: Joo, samaan aikaan oltiin liikkeellä. :D Hyvä juttu, jos sitä guaremia saa ostaa ihan vapaasti. Pitänee ottaa tuosta ensin selvää ja lueskella vähän juttuja. Mua muuten mietityttää nuo samat kysymykset mitä olit kyselly... Jos joku vaan osaa sanoa noihin jotain, niin iso kiitos!
 
Huomenta kaikille! :xmas:

Minullekin tuo guarem on ihan tuntematon juttu, olen kyllä lukenut, että sitä paljon käytetään. Minulle sitä ei ole kukaan tarjonnut :| Jos sitä apteekista ilman reseptiä saa niin voisihan sitä kokeilla, varsinkin kun tuo joulu on tulossa :xmas: .

Grynna en osaa vastata myöskään sun kysymykseen herkuttelusta, eli että vaikuttaako se suoraan ja aina vauvaan vaan vain silloin, kun se näkyy sokeriarvoissa vai ei.. Olen edelleen pitänyt yhtä (lue kahta) karkkipäivää ja muuten koittanut olla ilman mitään herkkuja. Toki nyt joulun alla joku pipari, torttu tms.. tulee viikollakin suuhun pistettyä. :D Muut ateriat olen sitten pitänyt kuosissa eli syönyt lautasmallin mukaan ja säännöllisesti..

Jouluna aion kyllä syödä kaikkia tarjolla olevia herkkuja ihan surutta.
:LOL: Enemmänhän sitä jouluna tulee herkuteltua sillä hyvällä ruualla, mutta toki myös suklaallakin.. :p

Eilen kävin neuvolassakin ja paino oli pysynyt samassa ( kuin 2 viikkoa sitten), sf mitta edelleen 30, kuten viimeksikin. Vauva kuulemma pääsee liikkumaan vielä hyvin, eli tilaa on :) . Ensi viikolla lääkärineuvola ja sitten taas joulun jälkeen heti maanantaina neuvola... voiskohan tuolloin jättää sen vaakan väliin :LOL:

Nimralle oikein paljon onnea pienokaisesta! Ihan normaalinkokoinen pikkuinenhan sieltä sitten tuli :heart: .

Maarith ja Grynna pääsevät kans kohta synnytyshommiin, alkaa teillä noita viikkojakin olevan jo hyvin kasassa.. mitä muuten kuuluu Maarithille?

eema rv 34+3
 
Iltaa jälleen!

Eemalle paljastan Maarith:n puolesta =) että hän sai kuin saikin sen käynnistysajan, eli kaikki hyvin sillä saralla! Tuolla meidän joulukuisten pinossa siis oli asiasta puhetta.

Täytyy sanoa, että kävis kyllä itselle järkeen, että se mikä ei nosta verensokeria, ei myöskään lihota (kun vaan kohtuudessa pysyy - kai sitä saa näkkärilläkin itsensä tai vauvan isoksi jos järjettömiä määriä syö?). En sitten tiedä, onko mun ongelma se, että syön liikaa päivän mittaan vaikka kerta-annokset ovat pieniä ja dieetin mukaisia? Toisaalta kun mun paino ei ole raskausaikana noussut (eli minä itse olen laihtunut) niin ei luulis, että se päivittäinen kalorimäärä voi olla niin valtava? En ole koskaan sitä laskenut kyllä, ei jaksa :p

Ja nyt seuraa valitusta... Kävin tänään päivystyksessä, neuvolasta laittoivat kun vauvan syke veteli aamulla dopplerilla kuunneltaessa kahtasataa ja vielä kontrollikuuntelussa puolen tunnin kuluttuakin oli liian korkea (yli 180). Kiivaan pulssin syy sairaalassa ei selvinnyt (mutta ihan oli normaali syke siellä kyllä jo) mutta sen sijaan tämä ultraaja oli nyt sitä mieltä, että vauva on jo 3,6 kg!!! Kun 2 viikkoa sittenhän mulle arvioitiin 2,9 kg, eli olisi nyt 700 g kahdessa viikossa kasvanut, tai sitten jompikumpi ultraaja on erehtynyt. Joo, tiedän että ultra on vain valistunut arvaus ja voi heittää, mutta silti sydän pysähtyi kun katsoin neuvolakorttia. Tätä tahtia olisi siis 5-kiloinen silloin joskus 42+ viikolla, jonne mun tuurilla tasan tarkkaan mennään kuten kävi viimeksikin. :headwall:

Tuntuu että en viitti tätä kitudieettiä kohta enää noudattaa, kun ei siitä kerran tähänkään asti iloa ole ollut. Tulen vaan hulluksi nälästä ja vauva paisuu silti. |O
 
Grynna oho, ihan "hyvän" arvion oot saanut.. mutta tosiaan se on vaan arvio. Mulla tuosta kakkosesta joka oli sen 4kg meni painoarviot näin eli 35+2 oli 2,6kg, 38+3 oli 3,3kg ja 40+1 3,9kg, että mullakin oli kahdessa viikossa vauva kasvanut hurjasti :ashamed: tai sitten oli edellinen ultraaja ollut väärässä, mutta toi viimeisin piti kyllä paikkansa melko hyvin kun 40+5 syntyi ja oli sen 4058g... :whistle:
Mutta hyvin hän alakautta tuli, eppari jouduttiin tekemään, mutta niin jouduttiin esikoisenkin kohdalla hän oli 3,3kg. ja siinä vaiheessa se on ollut pelkästään helpotus :LOL:
Oon ajatellut niin, että siisti ja hallittu viilto kuin holtiton repeäminen ties minne. Ja tuosta kakkosesta parannuin paaaljon nopeammin ja kivuttomammin kuin esikoisesta. Lapsilla oli 1cm päänympäryksessä eroa ( 34cm ja 35cm), että ei tällä 4kg mikään jätti pää kuitenkaan ollut.

Onko sulla vielä polikäyntejä? että mahdollisesti käynnistystä saatavissa jos alkaa kovin isoja arvioita tulla? Minkäkokoinen sun edellinen oli? Toivotaan,että eilinen ultraaja arvio väärin ja se edellinen piti paikkansa, ja voihan olla että se ei enää niin paljoa kasvakaan, jos otti nyt sellasen pyrähdyksen.

ja kiva kuulla,että maarith on saanut käynnistysajan. Vauvauutisia odotellessa :xmas:
 
maarith
Grynna ehtikin ennen mua tiedottamaan asiasta :LOL: Eli mulla on aika polille 19.12 ja silloin olis suunnitelmissa käynnistäminen.Mutta 100% varmaan se ei ole.Toivotaan nyt,että käynnistävät silloin ja myös niin vahvoilla systeemeillä,että vauva oikeasti tulee vielä sinä päivänä eikä jollain pillereillä ettei tiedä milloin syntyy.
Vauva oli eilen ultrassa 3800g eikä vieläkään suostunut näyttämään kumpaa sukupuolta olis tulossa.Nukku siellä haarut tiiviisti yhdessä,joten menee sinne synnytykseen asti että saa tietää kumpi siellä on.No meneehän se niinkin. :D salaperäinen lapsonen siis.Vauvalle oli tullu painoa kahdessa viikossa 400g,joten tulee olemaan syntyessään ainakin 4kg,jos ei ultra näytä taas paljon alle sen mitä todellinen paino on.Nyt sitten tuli käsky ettei mitään näkyvää sokeria ja muutenkin vain vähän noita mitkä sisältää ollenkaan sokeria tai ei ollenkaan niitäkään.No tuskin pystyn täysin olemaan ilman :ashamed: Täytyy vaan yrittää syödä edelleenkin terveellisesti.*huokaus* ja sokerit on määrä mitata jokaisen syönnin jälkeen.
Lääkäri sano,että täytyy olla lastenlääkäri valmiudessa noiden sokereiden takia..jännää,kun ei siellä aikasemmin mitään olla puhuttu,mutta sokerit on mitattu muutenkin paljon harvemmin viime raskauksissa,kun mitä nyt.
No katotaan miten nyt meneekään sitten.Toivotaan ettei ne vauvan sokerit kuitenkaan olis koholla tai ne saatais kuntoon heti tissityksellä ja lisämaidolla.

grynna kyllä säkin siellä voit vaatia käynnistystä..vetoat vaan vaikka mihin.Tietysti,kun sulla sokeri arvot ollu kunnossa niin ne vinkuu niistä sitten.Mutta toivotaan kuitenkin. :hug:
 
Joo mä heti juorusin Maarith eteenpäin :D :D. Mutta se oli kyllä niin ilouutinen, ei sitten tarvitsisi tässä enempää kuin viikon verran hermoilla. Toivottavasti nyt pitävät siitä sovitusta kiinni! Meinaan kun sulla oli se lastenhoitoprobleemakin, ei vain vauvan koon takia, vaan siitä käynnistyksestä olisi monessa asiassa hyötyä.

Eema, mun esikoinen oli 4,4 kg :whistle: . Tosin hän syntyi vasta 42+3, eli jos olisi laskettuna syntynyt, niin ehkä sellainen nelikiloinen olisi ollut - vaikea sanoa, paljonko hän siinä lopussa on kasvanut. Mullahan arvioitiin sairaalan ultrauksessa viikolla 38+2 hänelle painoarvioksi kliinisesti 3,5 kg, ultralaitteen mukaan 3,2 kg eli ihan reippaasti olisi siinä lopussa vielä massaa kerännyt, jos nuo tutkimukset olivat oikein. Itse uskon, että ne olivat alakanttiin, koska jätkällä oli pituuttakin 55 cm joten en usko, että hän olisi sentti- ja kilokaupalla ihan yhtäkkiä muutamassa viikossa spurtannut. Mutta eihän noita koskaan voi tietää :).

Mutta juu, tästä pikkukakkosesta on nyt arvio, että olisi 100 g isompi kuin isoveikkansa samalla viikolla (lähes tasan samana päivänäkin), ja jos mulla nyt sit vielä nämä sokerit vaikuttavat, niin saattaa hyvinkin olla yli 4,5 kg siellä 43. viikolla. Ja sinne asti meinasivat edelleen että odotetaan.

Mä en jaksa ruveta sitä käynnistystä tappelemaan, ovat Naikkarilla niin käynnistysvastaisia ja sitten kun mulla on vielä sektio takana, niin senkään takia eivät varmaan edes suostu käynnistykseen ennen kuin aivan vihoviimeisenä vaihtoehtona. Kyllähän mua ison vauvan synnyttäminen pelottaa, mutta ei kyllä niin paljon kuin leikkaus. Eniten siis pelkään sitä, että taas käy niin, ettei kohtuni jaksa pusertaa tämänkokoista ulos ja leikkauspöydälle taas päädyn. En halua |O.

Pakko ihan kertoa siitä eilisestä lääkäristä, oli kyllä niin huvittava. Kysyin häneltä vain mielipidettä, että voidaanko näin pian edellisen sektion jälkeen käynnistää, niin hän heti tulkitsi asian niin, että minä olen suunnilleen siltä istumalta sitä käynnistystä haluamassa :LOL:. Ja myöhemmin kysyin uudestaan siitä mahdollisesta yliaikakontrollista, että koskas se mulla nyt sitten on kun 41+5 osuu just viikonlopulle, niin lääkäri aloitti heti taas, että ei me kuule sua silloin vielä käynnistetä... :D Jep, sitähän minä kysyinkin! :LOL:

Vielä siinä kun olin jo lähtöä tekemässä, odotin vain että saisin neuvolakorttini takaisin, paikalle tuli joku kätilö kysymään neuvoa. Päivystykseen oli tullut äiti, jolle oli sovittu seuraavalle päivälle sektio ison vauvan takia (niinpä ) ja nyt synnytys olikin lähtenyt käyntiin ja äiti 5 senttiä auki. Lääkärin ensimmäinen kysymys oli, että "kieltäytyykö se nyt synnyttämästä?" :kieh: Ja samoin siellä synnytystapa-arviossa pari viikkoa sitten kun myös kysyin tätä sektioasiaa, niin sekin lääkäri heti kysyi, että "olethan sinä tulossa synnyttämään" (tarkoitti siis, että et kai vaan leikkausta vaadi). Että saattaisi olla vähän epätoivoista vaatia mitään toimenpiteitä ennen 43. viikkoa. ;)

No, mulle siis sinänsä sopii se odottelu, että en todellakaan leikkausta halua ja käynnistyksessäkin on mun kohdalla riskinsä. Kai ne lääkärit sitten osaavat arvioida, että käynnistysriski on mun tapauksessa isompi kuin ison vauvan synnyttämisriski? Ja tammikuu olisi mulle mieluisampi syntymäpäiväkin lapselle. Mutta sitä en kiellä, että kyllä pelottaa, ja ennen kaikkea tietysti harmittaa, koska olen todellakin pitänyt sitä kitudieettiä, ja sekä koti- että labramittauksissa arvot olleet hyvät, eli en mielestäni ole syönyt vauvaa isoksi. Ja silti siitä saa varmaan taas kuulla, esikoisen kanssakin synnytyssalissa kätilö kuittaili asiasta, vaikka silloin mulla sokeriarvot ihan ok. Ja tietysti harmittaa sekin, että tässä on nyt "turhaan" kieltäytynyt kaikesta kun on joka tapauksessa iso vauva (juu tiedän, että ilman dieettiä voisi olla vielä isompi, mutta tajuatte varmaan mitä tarkoitan).

Ah miten ihanaa, että kuitenkin on tällainen paikka jossa voi purkautua ja jauhaa mieltä painavia asioita! Kun ei niiltä lääkäreiltä yleensä ymmärtämystä heru, eihän niillä ole edes aikaa kuunnella. Ja te tiedätte miltä tämä tuntuu :hug:

Grynna 38+2
 
Meillä lääkäri on paljon ymmärtäväisempi kuin neuvolatäti. Lääkäri kehuu, kun on sokeriarvot pysyneet hyvin rajoissa. Neuvolatäti on sitä mieltä, että se on minun vika jos vauva iso, viimeks sano, että jos sokeriarvot kunnossa ja vauva silti huomattavasti yli 4kg, niin sitten EHKÄ geenit saattaa vaikuttaa VÄHÄN asiaan. Lääkärin mielestä geenit vaikuttaa joka tapauksessa, minunkin mies kun on 193cm pitkä ja painaa vähä reilu 100kg (ei silti lihava, iso vaan).

Huomenna alkaa sitten äitiysloma. Vähän jännittää miten vaikuttaa sokeriarvoihin, kun kulutus laskee huomattavasti, pitää varmaan vähentää sitten syömistäkin.
 
Mie oon kans tässä pähkäillyt ja stressannuktin aika lailla tuota vauvan kokoa. Miulla ois 19 päivä ultra äitipolilla ja eka painoarvio viikon 22 jälkeen.
Mietin lähinnä sitä et mitä jos se onkin kauhean iso kokoinen vaikka sokerit on ollu koko ajan hyvät? Makeeta olen jonkun verran syönyt ts. koko loppu aika mennyt ihan normaalilla ruokavaliolla kun arvot olleet niin hyvät. Sitten aloinkin miettiä et mitä jos mittarissa onkin jotain vikaa??!?! :eek:
 
Nostelen vain, ei mitään ihmeempää uutta kerrottavaa :)

Ensi viikolla alkaa joulunalusdieetti (jos alkaa... :kieh: ) koska tämä viikko siitä keskiviikon ultrasta & vakuutusyhtiön kanssa tappelusta alkaen on mennyt silkaksi lipsumiseksi. Tai siis muuten syön ohjeen mukaisia aamiaisia, välipaloja ja aterioita, mutta olen tullut vetäneeksi loppuviikon aikana nyt yhteensä kokonaisen suklaalevyn, melkein koko rasiallisen joulupipareita ja 4 joulutorttua. Loput piprut vielä tänään ja huomenna ruotuun, että uskaltaa jouluna herkutella. Tosin koko loppuviikon mittaustulokset ovat olleet hyviä eikä vaakakaan näytä nousulukemia :eek:

Mä olen niin miettinyt tota samaa Mammakoo, että mikä nyt on tämä minun syömisteni vaikutus vauvaan. Mulla myös mittari näyttää koko ajan priimalukemia (no, ennen tätä viikkoa herkuttelua onkin ollut hyvin vähän). Olen siis minäkin miettinyt, että mitä jos mittari sittenkin näyttää väärin, mutta toisaalta myös labrassa otetut näytteet ovat olleet dieetin aloittamisen jälkeen aina hyvät. Ja silti on iso vauva :headwall:

Mutta just tämän takia olen miettinyt tuota, mitä aikaisemmin kyselin, että voiko mulla silti istukasta mennä (liikaa) sokeria läpi, vaikka omat arvot ovat hyvät. Vai onko sitten niin, että mulla on muista syistä iso vauva, että en ole voinut asiaa itse mitenkään auttaa.

Mulla ei onneksi ole niin veemäinen neuvolantäti kuin Memmulla :hug:, mua ei neuvolassa ole syyllistetty. Eikä kyllä synnytystapa-arviossakaan, päinvastoin oikein tyytyväinen oli lääkäri. Nyt tämä päivystyksessä tapaamani oli huomattavasti vähemmän mukava, vaikka ei hänkään varsinaisesti näihin sokereihin puuttunut. Ehkä siinä on puolensakin, että ei ole pahemmin ketään minun sokerini kiinnostaneet... Niinhän mä olen kyllä sanonutkin, että mun on helppo mittailla kun ei ole ketään hönkimässä niskaan, itse itseäni seurailen.

Grynna 38+5 (nyt ei enää voi mennä yli 4 viikkoa syntymään - tosi lohdullista :LOL: )
 
Nimra
Halusin vain kovasti toivotella tsemppiä teille niiden sokereiden kanssa ja noiden painoarvioiden kanssa... Ne kun voi heittää ihan suuntaan, jos toiseenkin :whistle: Mullahan painoarvio meni alakanttiin ja tyttö oli onneksi pienempi mitä ultra näytti..., vaikka en normaalisti synnyttänytkään vaan menin sektioon osittain ahtaan lantion ja myös napanuoran mekaaninen puristuksissa oleminen vaikutti sektio päätökseen..

Mullahan oli noissa sokereissa niin, että mittasin paastoarvon (melkein koko rd-diagnoosi ajan ) väärin eli paastosin 12 h ja arvot ihan ok ja sit mulle sanottiin, että ei liian pitkiä taukoja.. noh, mä sit mittailin uudelleen ja ihan hyvinä ne lopussa pysyi..tosin mistäs mä voin tietää miten huonoja ne arvot oli rv 28 eteenpäin, kun sain tuon diagnoosin.. :whistle:

Noh, ruoan jälkeiset arvot mulla ihan ok ja nekin (nyt myöhemmin kuultuna ) olisi pitänyt mitata erilailla :kieh: :kieh: eli mulle oli ohjeistus 1,5 h ruokailusta 7,8 ja nyt kuulin, että uusi suosistus on 1 h ja olikohan se arvo jotain alle 7...? 6,8 tai jotain, joten mä olen siis syänyt suht terveellisesti ja mittaillut arvo miten sun sattuu ja terve tyttö tuli =) painoa siis 3780 g (rv 39+6 ) ja painoarvio oli tuolloin yli 4 kg :whistle:

Ihanaa odotusta kaikille ja voikaa hyvin!!!!!!!!!!! :hug: :heart:

P.S. Älkää huoliko siitä ruokailusta ja makeista... Kyllä mä ainakin nautin myös hyvästä, rasvaisesta ruoasta ja makeista... :whistle: mutta en mä kuitenkaan elänyt pelkällä makeella ja rasvalla :LOL: :LOL: ja joillakinhan on tosiaan muutenkin ilman rd:tä taipumus saada isoja vauvoja, joten ei se rd:kään aina sitä tarkoita.. :wave:

Nimra
 
Nyt en voi enää pitää suutani kiinni;

Oletteko huomanneet, että tämä letka ei houkuttele sokereiden kanssa kamppailevia mammoja?
Itse olen käynyt välillä lukaisemassa, mutta täällä on pelkkää piipadaapaa. Eli pääasiassa sellaiset odottajat, joilla ei edes mitään ongelmia sokereiden kanssa ole, käyvät voivottelemassa olemattomia sokereitaan ja kertomassa dieeteistään ym.
Hei haloo!!!
Joillekin sokerit ovat ihan oikeasti ongelma. Itse koen kirjoitukset melkein loukkaavina. Sama jos sata kiloinen harmittelisi kilojaan ja viiskyt kiloinen kaveri alkais samantien valittaa, kuinka hälläkin on niin iso ja lihava peppu :(
 
Nimra
Pålla No minä en tiedä kumpaan sinun mielestäsi kuulun, mutta vaikka omat arvoni pysyisin kurissa dieetin kanssa ( HUOM: Sokerit mitattu väärin! ) niin eihän se sitä tarkoita, että mä loukkaan kirjoittaessani omaa tarinaa ja kokemuksia sokeritaistostani, sillä mullahan oli pahimmillaan ( kun siis mittasin arvot väärin ) niin suurin paastoarvo 6,2 että onko se sit "olematon sokeri" ? :eek: Mähän saatoin siis mitata väärin koko ajan...ja alkaen viikoilta 28..eli on tuo aika paha "heitto" arvoissa eikä pelkästään "olematon". Mun täytyy sanoa, että vaikka minulla raskausaikana ei tarvittu insuliinia.. niin kyllä mä loukkaannuin sanoistasi myös sillä ei ne harmittomamminkaan nousevat ja heittelevät sokerit mitään kivoja ole ja haittaa on niistäkin. Mullahan synnytys päätettiin käynnistää ison vauvan takia (arvioitiin yli 4 kg LA:na ) mutta käynnistys ei onnistunut, kun napanuora oli mekaanisessa puristuksessa ja jouduin sektioon, mutta kerron tämän siis siksi, että mä olen ymmärtänyt tämän ketjun vertaistueksi ja olen olettanut saavani puhua täällä sokereista..

mammakoo Kyllä kai tuon on noinkin päin mahdollista :whistle: ? Onhan tuo mahdollista siis toisinkin päin eli ensin "normaaliraskaus" ja sitten rd... Onnea vain, ellei sinulla sitä siis nyt ole :flower:

 
maarith
Pålla raskausdiabeetikkoja on monen asteisia,joten tänne mahtuu kyllä kaikki.Eikä sun tartte yhtään väheksyä meitä joilla sokerit ei ole ihan mahdottomissa lukemissa.Ongelma se on silti,jos ei sokereita saada kuriin ylitti ne paljon tai vähän sallitut.Onnex meitä ei sentään sairaalassa,jne väheksytä niinkuin sä tunnut tekevän.Kenenkään ei ole pakko tänne kirjoitella vaan voi etsiä samankaltaisia ihmisiä muualtakin.
Kyllä tollanen kirjottaminen loukkaa myös meitä,joilla on ollut jo useassa raskaudessa sokeri arvot koholla eikä niitä ole saatu kuntoon.

 

Yhteistyössä