Raskausajandiapeetikot missä??

Tulinpa kurkkimaan tännekin, vaikkei mitään uutta kerrottavaa :). Vauvikselle vastailinkin jo tuolla joulukuisten pinossa, ja näköjään ihan samat jutut kuin Eema tällä :D . Eli myös mun kokemuksen mukaan kakkosmittaus samasta reiästä näyttää jotain ihan kummallista. Eri sormistakin tulee eri tuloksia, mutta heitot eivät ole sinne päinkään niin isoja.

Niin ja munkin mielestä on kyllä erikoista, että pari viikkoa ennen laskettua aikaa vielä laitetaan rasitukseen, koska siinä ei tosiaan ehdi enää itse vaikuttaa juuri mihinkään, ehkä vauvan insuliinintuotantoon muttei missään nimessä esim. kokoon.

Kiva kuulla Daizzista pitkästä aikaa! Hienoa, että olet saanut insuliiniannokset kohdilleen. Jaksuja väsymykseen!

Ja kiva kun jaksat Nimra meitä vielä mahakkaita käydä tsempittelemässä!

Memmulle iso :hug: ja hirveästi tsemppiä, tosi ikävä kuulla että arvot ovat alkaneet pompsahdella! Voihan se kyllä olla että ei liikunnan puutteen tai syömisten takia, joillakin vaan saattaa loppua kohti nousta vaikka mitä tekis (ja epäreilua kyllä, toisilla sit tasaantuu ihan itsekseen). Toivottavasti kuitenkaan sulla ei näin vaan olisi vain väliaikainen juttu!! Toivon mukaan touhuaminen vieraita varten ym. vaikuttaa positiivisesti! Onko sulla muuten vielä esim. polikäyntejä tai jotain tulossa, että voisit jutella asiasta jos tarvitsee?

Omaan oloon ei kummempia, mulla rupeavat liuskat loppumaan enkä viitsisi enää uusia ostaa (kun ne pitäisi sitten 6 kk kuluessa käyttää, ja varmaan jäisi tosi paljon yli) joten en ole nyt mittaillut kuin silloin tällöin aamuisin. Syömisten suhteen olen taas takaisin ruodussa (suht koht) tosin joulun aion ottaa rennosti. Jos on iso anyway niin...

Grynna 39+2
 
Huominen jännittää aivan kamalasti. On äitipolilla aika aamusta. Jotenkin tuntuu et ne varmasti passittaa vielä sokerirasitukseen, sitä kun ei ole kertaakaan tehty.
Jännittää myös tuo vauvan koko mitä siitä sanovat.

Kiinnostais myös tälläinen gallub et te jotka ootte aikasemmin pistäneet insuliinia minkä kokoisia (ja millä viikolla syntyneet) vauvoja teille on syntynyt?

Itsellä 2 insuliinihoitoista ja ovat painaneet 3745g(40+3) ja 4055g(39+6)

mammakoo +hulivili 37+0
 
Nimra
Grynna Mielelläni mä täällä käyn, kun olen saanut niin paljon tukea monesta ketjusta omaan odotukseeni... joka siis on jo nykyään päättynyt nyytin saaminseen
, mutta jotenkin sitä vielä täällä viihtyy ja tahtoo seurailla teidän muidenkin voinnin loppuun asti...ja ehkä kuulla myös tulevaisuudessa teidän voinneista, kun mulla ei tosiaan ole liikaa kavereita eikä ystäviaä niin on mukavaa, kun täällä on seuraa ja myös vertaistukea :heart: Joten aiitä suuri kiitos kaikille


Daizz No läheltä olet siis lähtöisin
Niin... tämä maailma on pieni, se on vain todettava. Mä pidän tosiaan tästä lammen alueesta Jyväskylässä, kun kaikki on lähellä tk, hammaslääkäri, neuvola, kaksi ruokakauppaa, päiväkoti ja no... tiedäthän sinä :whistle: Mut isännän kanssa viihdytään hyvin ja tuolla lammella on ihana kävellä ja kävellään kyllä muutenkin teitä ja polkuja ristiin rastiin, kun kuvaamista harrastetaan..


Etteköhän te saa ihan terhakkaan vauvan kotiin :heart: Toivotaan, että saa sinne oman Justiinan avuksi komentelemaan sun puolesta :LOL:

Meilläkin neidistä sanottiin aina, että tosi liikkuvainen ja onhan tuo- kiltti kyllä, mutta luja luonne jo nyt..., vaikka ikää huomenna (vasta ) 2 vko :eek: Ei millään malta mennä nukkumaan.., kun väkisin meinaa hereillä pysyä... :snotty: Nyt on van alkanut kovasti pulauttelemaan niin syöttöväli on toooosi pieni (mut ei aina ).

Joo, saas nähdä että millainen joulu tulee.., kun oltiin menossa isännän ideasta mun vanhemmille muutamaksi päiväksi niin ehtii kaikki vauvasta hurmaantuneet nähdä Annin ... kun koko kylä on tuota lasta odottanut kuin omaansa :LOL: :LOL: :heart: Tosin meillä on nyt vanhemmat pahassa flunssassa niin elleivät ole parantuneet niin sit ei mennä, kun on vielä tytölle aika aikaista.. :headwall: (mennä kipeiden seuraan )

Meillähän käytetään noita kestovaippoja niin eilen illalla laitoin pitkästa aikaa yhden matkan ajaksi kertakäyttövaipan ja...sit kun vaihdoin niin en ajatellut ollenkaan vaan laitoin vaipan samaan ämpäriin, kun kestot... sit päivemmällä pyykkäsin :ashamed: :whistle: :whistle: Noh, tulipa pestyä ensimmäisen (ja toivottavasti viimeisen ) kerran kertakäyttövaippa koneessa :LOL: :LOL: :headwall: Mä otin pyykit ja laittelin niitä ja ihmettelin, että mitä ihme mupua täällä on.. ja sillai silikonista niin sit löyty vaipan jämä :ashamed: :LOL: Joe jep... :snotty:

Ei täällä muuten mitään ihmeitä.. pikkuhiljaa alkaa oma olo helpottua ja myös jälkivuoto on rauhoittunut, kun nyt ei sit uudelleen innostu!!! Haava on jo tosi hyvässä hapessa :p ja kivut on ky hellittänyt aikaa sitten :D

Todella Hyvää Joulua Kaikille ja Onnellista Uutta Vuotta 2009
 
Heips kaikille
Tulin pikaisesti pistäytymään täällä taas.

Vauvahaaveita;
Oon välillä kans mitannu kaks kertaa peräjälkeen, eri sormista tosin, (tai joskus kolmekin), jos tulee mun mielestä kummallinen lukema. Joskus toinen mittaus antaa pienemmän arvon, jos teen isomman reiän ja verta tulee reippaammin. Oonki ottanu lukeman lähinnä suuntaa-antavana. Jos on menny ruokailu ihan pieleen, niin numerot huitelee sen verran ylhäällä, ettei muutama kymmenykset sinne tänne mitään vaikuta.
Mun mielestä oli ihan hyvä että terkkas laittoi sut vielä rasitukseen ja seurantaan. Eihän vauvan kokoon yms. nyt enää juurikaan voi vaikuttaa, mutta tilannetta tarkkaillaan varmasti tarkemmin. Esikkoa odottaessa narahdin myös sokruista ihan viimeisillä viikoilla (37 ja jotain) . Sairaalaseurannassa sokerit oli ok ja vauva normaali kokoinen ja hyvävointinen. Silti synnytyksen jälkeen vauvan sokruja mittailtiin ja vointia seurattiin tiuhaan. Mitään ongelmia ei onneksi tullut. Silti hyvä että tarkkailivat...eihän ikinä voi etukäteen tietää.

Tarttis varmaan huomenna hakee testiliuskoja lisää. Meillä juhlitaan ainakin kolme päivää kakkosen synttäreitä ja siihen päälle vielä joulu. On helpompi pysyä ryhdissä ja ruodussa, kun mittari muistuttaa välillä ylityksistä.
Mitähän sitä Jouluna uskaltaa syödä? Pikkujouluja kun vietettiin, tuli todistettua se mitä arvasinkin, eli joululaatikot nostaa sokrut mulla helposti ja korkeelle. Rosollista en kauheesti välitä, kinkkua ym. lihajuttuja en syö, pottuja semmosenaankaan ei sais montaa syödä, kalassa on listeriavaara, riisipuuro ei käy, suklaata ja muita namuja on joka paikka pullollaan, piparit...tortut...kakut... Täytyy varmaan ottaa herkkuja teelusikallinen ja puputtaa kahvipöydässä porkkanoita.
Välillä kyrsii koko homma aika rankasti. Varsinkin jos lipsuu herkuttelun puolelle.
 
Tervehdys! Kiitoksia taasen tiedoista, vinkeitä ja neuvoista. :flower:
Tänään sitten laitettiin neuvolasta lähete ä.polille, toivottavasti pääsisin heti välipäivinä siellä käymään. Kiinnostaa kovastu tuo vauvan painoarvio... Aamusokerit on ollut koko ajan liian korkeet, reilua kuutta joka aamu. Täytyy nyt koittaa tuota, että söis yöllä vaikka sen muutaman ompun palan, jos se vähän tasottas. Mulla myös aamupalan jälkeen tuppaa nousemaan nuo sokerit.
Vauvahaaveita: mäkin just eilen tuolla mitäs nyt-puolella kyselin "harmaana" noista mittaamisista, kun eri sormista tuli niin eri lukemat... En asiaa sitten kuitenkaan muistanut tänään neuvolassa selvitellä. Kaipa tuo mittarin lukema on sitten suuntaa antava ja kertoohan se kuitenkin kun mennään yli raja-arvojen.
Nyt mietityttää kovasti tuo joulu ja syömiset. Söin kyllä reilun jouluaterian viime sunnuntaina ja ainakin tunnin arvo pysyi ihan rajojen sisällä. En tosin syönyt mitään sokerisia herkkuja. Eli jouluna pitää sitten kait kaikki suklaat, piparit, tortut yms. jättää suosiolla syömättä...
Sitä olen tässä miettinyt, että onko raskaudiabetekseen sairastuneiden määrä oikeasti niin "räjähdysmäisesti" kasvanut, vai diagnosoidaanko se vaan nykyään helpommin. Miten on aikasemmin näitä sokereita tarkkailtu raskausaikana, kun nykyäänhän kai suositellaan jo melkein jokaiselle raskaanaolevalle sitä rasitusta. Ja sitäkin olen miettinyt, että pysyykö ns. "normaalilla" tuo verensokeri aina sen yläraja-arvon alapuolella, vaikka söisi mitä, esm. rasiallisen suklaakonvehteja?
Niin, ja sitten vielä piti kysästä noista hiilihydraateista, kun sain sellasne vihkosen... Mikä on suositeltava määrä hiilareita aterialla tai ylipäänsä päivän aikana?
Mukavaa alkavaa vknloppua!

Riine ja Pallopää 27+3

ps. Nimra, ihana pieni tonttutyttö teillä! (Tuolta toisesta pinosta, jossa harrastan ahkeraa taustailemista, bongasin kuvan :saint: )
 
Toivottavasti mun ei tarttis jouluna alkaa enään miettiin syömisiä...jos tämä tonttutiina olis jo ulkona siihen mennessä :heart: :xmas: :LOL:
Tänään otin taas arvoja (tänään on viimenen mittauspäivä, maanantaina pitää mittari palauttaa neuvolaan, kaks päivää yhteensä mittasin sokereita)
Paasto mulla oli 4.9 ja aamupalan jälkee 1.5tunnin arvo oli 7.5...en ite tiiä yhtää mitää noista arvoista ku neuvolatäti sano, ettei mun tartte tietää niitä mitkä on hyviä arvoja, että mittailla vaan ja pistää ylös.... :/ Et enpä osaa sanoo yhtää onko hyvät vai huonot mittaustulokset...

*muoks. Nyt lounaan jälkeen arvo oli 7.2....
Jos joku osaa näistä lukemista jotain sanoa...ja oulunseudulla asustelen jos silläki on jokin merkitys...
 
Äitipolilla käyty, ihanasti meni. Kehuivat tosi paljon. :) Tosi hyvä mieli jäi.
Vauvan painoarvioksi tuli vain n.2,9 kiloa näyttäs että on vähän pienempi kuin normaalisti näillä viikoilla.
Seuraava käynti lasketun ajan jälkeen(jos ei ole vauva syntynyt) ja en tiedä mitä sitten katotaan. Varmaan vauvan kokoa. Sokereita mittailen edelleenkin ja diettiä jatkan.
 
Nimra
vauvahaaveita nuo sun arvot on ihan ok, jos meidän Jyväskylän mukaan mennään. Mulle annettiin silloin rv 26 tjs niin paastoarvo 5,5 mmol ja 1,5 h ruoasta 7,8 mmol :D Enempää en osaa sit sanoa, että mitkä olis rajat.. Ne tosiaan hiukka heittelee.. paikoittain :whistle:

mammakoo Hieno juttu, että polikäynti oli mieleinen!!! Ja että vauvan painoarvio on pienempi kuin mitä saa olla :wave:

Riine Kiitos vain kuvakehusta... Joo, Anni on isän ja äidin oma nöpönenä tonttu :xmas:
 
:D En nyt halua sekoittaa ja maanantaina tiedät sitten ,mitkä ne rajat on . Mutta minähän sain sieltä OYS:sta diabeteshoitajalta ohjeet v 05 ja 07 ja silloin rajat oli paasto alle 5.3 ja 1,5h ruokailusta alle 6,8.. Mutta tän hetkisiä rajoja en tiedä. Ja vauvahaaveita, nuo kuulostaa ihan hyviltä arvoilta, että lepposin mielin vaan :hug: . pääset sentään sinne ultraan jos ei ole ennen sitä syntynyt. Tiiä vaikka käynnistäisivät tms..

Kukas kyseli normaalipainoisten sokereista niin mulla on ystävä,joka on normaalipainoinen hyvinkin ja hänellä kaksi raskautta takana ja molemmissa pistänyt viimeistään rv 20 insuliinia ihan isojakin annoksia. Sokerit siis aivan sekaisin. Nyt haaveilee kolmannesta,mutta pelkää tuon diabeteksen jäävän oäälle, kun se kaksi kertaa on ollut aikas hallitseva.

Neuvolan täti sanoi viime käynnillä, että ens vuonna melkein jokainen odottaja joutuu sokerirasitukseen, en sitten kysynyt tarkemmin, mutta ilmeisesti sokeriongelmia alkaa olla jo usealla odottajalla.

eema 35+5
 
Grynna Mulla on 23. päivä neuvola ja sit 31. päivä käynti äippäpolilla. Nyt on taas arvot pysyny aika hyvin, mut tarkemmin joutuu syömisiään miettimään.

eema Ne suositukset on tosiaan muuttuneet ja sokerirasitukseen houtuu lähes kaikki. Olen ymmärtänyt, että rasituskokeelta välttyvät vain ne jotka ovat alle 25 vuotiaita, painoindeksi alle 25, eikä sukurasitetta diabeteksen suhteen.

Mun äiti ja isä ja sisko tulee tänään tänne. Isä varmaankin kasaa pinnasängyn ja hoitopöydän, jos vaan ehtii =) (mun mies ei oo kerinny)Onhan ne täällä kyllä melkein viikon, et kyllä se varmaan ehtiikin. Siskon kihlattu tulee sitten huomenillalla ja mun miehen sisko on täällä navetta-apuna, joten jouluna meitä on melko monta.
Ja on meillä pientä remonttiakin menneillään, maalaamista ja tapetointia.
En tiiä miten hyvin nyt kerkeän kirjoittelemaan, joten toivotan varulta jo nyt kaikille HYVÄÄ JOULUA
 
Tervehdys tännekin

Hieno homma Memmu että sokerit ovat taas pysyneet kurissa! Onhan se kurjaa joutua kyttäämään joka suupalaa, mutta kiva jos se kuitenkin auttaa, ettei ole sitä että heittelee vaikka mitä välttäis. Ja Mammakoolle onnittelut myös, vauvan painoarviosta!

Joulusyömisistä olitte jutelleet. Jouluaattona olen päättänyt antaa itselleni luvan syödä ihan kaikkea, kunhan määrät ovat kohtuullisia, onhan se vain yksi päivä. Tietysti hankalaa on jouluaikana jos joutuu monet sukulaiset kiertämään tai esimerkiksi kotona on vanhempia lapsia joiden takia pitää olla sen seitsemän sortin herkut joka joulunpyhälle. Me emme kotiin joulua juurikaan laita, aattona menemme melkein valmiiseen pöytään (vien itse jotain pientä mukanani) ja se siitä "mässäilyjen" osalta.

Noi rajat on kyllä hämääviä, kun ne vaihtelevat niin paljon paikkakunnittain. Jossain on kyllä tosi tiukkaa - eikös teillä Narttu ollut sekä 1/2 että 1 tunnin raja 6,8 tai siis että pitäisi olla 6,7 tai vähemmän? - ja sitten jossain on 1 (tai 1,5) tuntia syömisestä 7,8 (joka muistaakseni on nyt tämä Käypä hoito -suosituskin).

Kiva kuulla Prillistä pitkästä aikaa! Ja totta kyllä puhut siinä, että onhan se seuraaminen tärkeää. Vauvan kokoon nyt ei enää ihan viimeisillä raskausviikoilla juurikaan voi vaikuttaa (jos vasta silloin diagnosoidaan rd) mutta siihen käsittääkseni kyllä, että vauvan insuliinintuotanto tasaantuisi (ettei sitten syntymän jälkeen laske verensokeri liikaa).

Riine, mun käsityksen mukaan ei-diabeetikoilla verensokeri kyllä nousee tietenkin syömisen jälkeen, mutta heillä se sokeri ei mene istukasta läpi kuten r-diabeetikolla voi mennä (riippuu kai kuinka paha rd on, että kuinka sekaisin äidin oma insuliinintuotanto on?), eli siksi r-diabeetikolla on vaara saada iso vauva ja "normaali" ihminen valitettavasti voi vetää melkein mitä vaan raskausaikana. Ja eipä se sokeri ei-diabeetikolla yleensä nousekaan niin korkeaksi ruuan jälkeen kuin sellaisella, jolle sokerit ovat ongelma (nousee siis, mutta ei yli rajojen).

Mun mielestä myös nykyään seulotaan paljon enemmän mammoja kuin ennen, ja siksi r-diabeetikoiden määrä on kasvanut. Tosi hyvä mielestäni kyllä että testataan, koska tämähän on tosi salakavala tauti joka ei mitenkään päällepäin näy, ja todellakin voi tulla myös täysin normaalipainoiselle kuten Eemakin kertoi. Ei ole pelkkä "läskien tauti" ;)

Oukei, nyt kävelylle ja samalla ruokakauppaan!
Grynna 39+4
 
maarith
Nyt mä poistun näiden sokereiden mittailijoista,kun meijän jättiläisokerivauva on ulkona :LOL: eli 4075g ja 52cm...huonekaverilla oli myös sokerivauva 3600g ja vielä laskettuaika mun kanssa samana päivänä.
Kumpaakin oltiin peloteltu totaalisesti vauvojen koolla,mutta kumpikin sai normaali kokoset lapset.Ja kummankin vauvoilla oli sokeriarvo mittauksissa kunnossa.Eli kaikki meni hyvin.

Hyvää joulua ja odotusta kaikille,joilla sitä vielä on jäljellä. :hug: :hug:
 
Tänään oli siis äitipolin kontrollikäynti. Mitään moitittavaa ei ollut sokereista ja vauvankin koko oli keskikäyrillä (n.3,4kg tällä hetkellä). Saa siis kasvaa vielä ja tulla omia aikoja pois. :D
Ainoa huolenaihe oli minun verenpaine, joka oli nyt 153/95. Tämän takia piti käydä sydänkäyrä antamassa ja vielä verikokeissa (ilmeisesti maksa-arvoja tutkitaan)...Pissa oli puhdas, joten lääkärikin lohdutti että tuskin mitään on. Toivottavasti ei mitään raskausmyrkytystä nyt meinaa tulla. Kehotti juomaan paljon vettä...

Istukan virtaukset oli kans ok ja lapsivettä oli normaalisti. Eli kaikki olis kunnossa niiltä osin.

Hyvää Joulua kaikille!
 
Tulin pikaseen tännekkin toivottelemaan

Hyvää ja rauhaisaa joulun aikaa joka mammalle...joka kotiin.

Täällä voidaan ihan hyvin...Maha menee eellä ja mä vielä perässä.Tässä rupee viikot vähenee.Ja päivät ja hetket siihen että meille saadaan pieni ihmisen alku perheeseen.Sitä ei tiedä millon pikkunen päättää ottaa ja lähteä tulemaan... :heart:
Sitä tässä perheessä odotellaan kovasti... :heart: :heart: :heart:

Joulun aika on sokereista kärsiville inhottavaa aikaa...pitäs olla niin tarkka ja hoitaa ittesä ja pikkunen niin hyvin kuin vain mahollista...mutta kiusauksia on joka paikassa...
Kaikki maholliset joulu herkut...ruuat ja suklaat...suklaat... :p Mä annan kyllä itselleni luvan syödä jonkin namin...ja suklaa palan.Kuhan en mätä koko mahan täydeltä!!!Mä nautin perheestäni ja joulun tunnelmasta...ja ruuasta hyvissä määrin.Nautin joulu saunasta...ja tuoksuista.

Mä poistun joulun viettoon...mutta tulen kyllä ilimottelemaan jos täällä räjähdetty on...ja kotiuduttu pikkusen kanssa. :p

Joulun aikaan joulun taikaa joka kotiin...ja perheeseen. :heart:

Kiitos tuestanne...ja voima halauksia kaikille sokerien kanssa kamppaileville...
rakkain terkuin...Daizz ja perhe...
 
Iltoja

Maarith:lle onnittelut tällekin puolelle!

Taviasta oli kiva kuulla, ja ihana juttu tuo vauvan kokoarvio! Toivottavasti verenpaine nyt pysyy kurissa eikä indikoi mitään vakavampaa!

Daizzille myös vielä vilkutukset,
ja koko porukalle OIKEIN HYVÄÄ JOULUA! :xmas: :xmas: :xmas:

Grynna 40+0
 
Joulusta selvitty.
En mitannu aattona ja joulupäivänä ollenkaan sokereita.

Taidan lähteä tästä penkomaan tuota äitiysavustuspakkausta. Pitäis lajitella sieltä ne pienimmät vaatteet ja pestä ne.

memmu 36+3
 
Täälläkin jätin jouluna ihan suosiolla mittailut väliin. Söin mitä söin ja aika paljonkin. Tuli kyllä liikuttuakin. Tänä aamuna mittasin taas sokerit ja 5,4 näytti. Eli juuri on alle rajan, tosin tuli kyllä varmaan yli 12h paastoa.
Tänään kävin myös neuvolassa, ja olihan tuota painoa tullut kilo viikossa, eli yhteensä kaksi kiloa viime neuvolakäynnistä. Muuten kaikki kunnossa.

Grynnalla jännät hetket. Itsekin tässä jo odottelen mitä tulevan pitää. Ens viikolla ois äitipolikäynti ja saa nähdä mitä siellä tekevät. Silloin on jo kuitenin 40+1 :D

nyt siis mennään 38+4 ja hulivili vaan viuhtoo
 
Täältäkin moi kaikille. Joulu sitten meni ja uutta vuotta sitten seuraavaksi olisi otettava vastaan. :D

Jouluna söin kaikenlaista...vaakalla en ole käynyt, parin tunnin päästä on neuvola joten siellä sitten selviää paljonko painoa on tullut. No lokakuun jälkeen sitä ei ole tullutkaan, laskenut kylläkin, eli varaa tavallaan on. Mulla oli viime viikolla lääkäri nla ja siellä kysäisin,että pääseekö kokoarvioon tms.. (en nyt muista selitinkö jo tätä...) ´Kun edellisiä raskauksia ja vauvan kasvua on seurattu tiiviisti loppuajan ja molemmat on päätetty käynnistää ( kuopus kokonsa takia) ja nyt sitten ei mitään tietoa vauvan koosta jne..

Tuntuu, etttä ihan samalla tavalla ne paastot voi olla koholla kuten edellisissäkin, en niitä omassa voinnissa tuntenut mitenkään vaan mittari ne kertoi ja nyt ei sitä mittaria ole... Joo, no tänään se neuvola ja jospa se käsikopelolla osaa jotain suuntaa antaa. :p

Maarith oikein hirmuisesti onnea vauvasta, hänhän on melkein samankokoinen kuin meidän kuopus (4058 ja 53), joka myös "sokerivauva". Kiva, että olet päässyt piinastasi :LOL: Ja voit keskittyä vain vauva-arkeen.

Taitaa Grynna poksahtaa seuraavaksi? tulkaahan kertomaan vauva uutisia myös tähänkin pinoon,kiva niitä on kuulla :heart:

eema 37+1
 
Heip, tulin vaan ilmoittautumaan, että yhdessä paketissa olen edelleen, ja varmaan olenkin vielä toista viikkoa. Käynnistys edessä joskus loppiaisen jälkeen, ellei ole sitä ennen itsekseen lähtenyt tulemaan, ja vähän epäilen että tälläkin kertaa käy niin (että käynnistetään siis). Sulla on siis Eema hyvät mahkut ehtiä tässä vielä synnyttämään ensin, samoin kuin Mammakoolla ;) . Memmulla taitaa tehdä vähän tiukempaa, vaikka on sullakin jo hyvät viikot :)

Minäkään en ole nyt mittaillut, kun mullahan just sopivasti :p ennen joulua loppuivat liuskat. Kieltämättä nyt kun ei ole sitä mittaria, on tullut syötyä turhankin vapaasti. Huomenna viimeinen neuvola ja sitten näkee, mitä joulusyömiset ovat vaikuttaneet heidän vaakansa mukaan. Oma vaaka näyttää vaihtelevasti 0-1,5 kg enemmän kuin viime viikon neuvolakäynnin alla; on vissiin tota turvotusta aina välillä kun heittelee aamupaino selkeästi (tähän asti mulla on pysynyt koko lailla samoissa lukemissa paino kotivaa'an mukaan).

Hyvää vuodenvaihdetta kaikille!
Grynna 40+6
 
Minkä merkkisiä mittareita teillä on käytössä? Mulla vaihtui mittari Ascensia contourista LifeScan onetouch UltraEasyyn, niin siinä kävi sitten niin että nuo paastoarvotkin laski samantien 0,4 - 0,3 yksikköä. Ja vaikka joulunaikaan olen syönyt paremmin, niin arvot on pysyneet hyvinkin viitearvojen alla.
Neuvolan vaaka näyttää mulla aina pari kiloa enemmän kuin kotivaaka.

Jaksamisia
Muija ja kevätmyrsky 29+1
 
Mittarista, ekassa raskaudessa oli joku Accu Chek tms.. se piti palauttaa. Toisesta sain sellaisen kuin ARKRAY, pieni ja sievä mittari. Tää on jäänyt mulle omaksi..

Eilen kävin neuvolassa ja olinhan saanut jopa 300g kahdessa viikossa painoa lisää. :D .
Sf oli laskenut 30 eli vauva on lähtökuopissaan, kuulemma voi syntyä milloin vain. Noh, mitään tuntemuksia sellaisesta ei kyllä ole ja edellisetkin on menneet yliajalle ja käynnistetty. Toisaalta saattaahan tää kolmonen tehdä poikkeuksen :LOL: .

Mutta minun puolesta saa pysyä vielä mahassa, saa "joulunjälkeis" siivoukset tehtyä ja olo on muutenkin niin hyvä, että mikäs tässä ollessa :p .

Pinnasänky saatiin kasaan toissapäivänä ja sairaalakassiakin pakkailin. Ja niin löi tyhjää,mitä sinne pakkaan. Huulirasva,villasukat,imetysliivit ja shampoo,hoitoaine,hammasharja ja suihkusaippua sinne päätyi. Eiköhän niillä pärjää, vaatteet ja ruuanhan saa talon puolesta :LOL:

eema 37+2
 
Iltaa

Kasassa olen edelleen, ja hyvin mahdollisesti vielä noin viikon... Maanantaina on yliaikakontrolli ä-polilla (silloin viikkoja 41+6) ja siellä päätetään jatkosta. Supistuksia tulee silloin tällöin, joskus kipeähköjäkin (polttelevat nivusissa ja kohdunsuulla ja "repivät" selässä ) mutta ei mitenkään säännöllisesti. Limatulppaakin tuli vähän eilen, tänään ei. En kuitenkaan itse vielä odottele synnytystä aivan lähipäivinä tapahtuvaksi, voi todellakin olla että sinne käynnistykseen asti mennään, mutta hyvä tietää että jotain spontaaniakin toimintaa sentään on.

Mittari mulla oli Ascensia Contour, tosin en ole mittaillut nyt melkein 2 viikkoon kun liuskat loppuivat enkä viitsinyt enää hankkia uusia loppuajaksi, maksavat kuitenkin ihan kivasti. Vielä yhdessä sokerinäytteessä labrassa kävin just joulun alla ja oli ihan ok.

Mulla neuvolan vaaka myös aina näyttää noin kilon enemmän kuin kotona - oman terkan vaaka siis. Nyt joululomalla on ollut sijaisterkkoja, joiden vaa'at taas näyttävät jopa pari kiloa enemmän kuin oman terkan :eek:. Mulla on nyt hauskoja heittoja neuvolakortissa, esim. tämänpäiväinen lukema 1,5 kg isompi kuin 3 päivää sitten otettu :LOL: . No, kyllä ne tuosta sen varmasti sairaalassa näkevät, että on mittaaja useampaan otteeseen vaihtunut.

Eema, mä pakkasin sairaalakassin eilen :D (miten niin en ole odottanutkaan että tää ennen tammikuuta syntyisi :whistle: ).

Tsemppiä kaikille!
Grynna 41+3
 

Yhteistyössä