juu, lähettävä kyllä uuden osan. Mutta jos kyseessä rungossa oleva vika, niin mitenkäs vaihdat uuden osan, kun osan mukana tulevia niittejä ei saa puristettua kiinni tavallisilla niittipihdeillä ja tarvittavia erikoistyökaluja ei ole myynnissä.Alkuperäinen kirjoittaja 04.06.2005 klo 15:08 Max kirjoitti:Ei saa merkkivaunuja yleensä Suomessa korjattua takuun piikkiin, ainakaan saksalaisia merkkejä (Hartan, Gesslein, Teutonia). Suuttuvat kovasti vaunuliikkeessä jos menee kysymään
Sen sijaan takuu on yhtälailla esim. Saksasta ostetuissa vaunuissa, ainakin meidän Hartaneissa (tilattu netistä Saksasta) on 2 vuoden takuu. Se vaan hoidetaan Saksalaisen myyjän kautta, eli käytännössä lähettävät uudet osat Saksasta rikkoutuneiden tilalle.
Tällaisessa tapauksessa kannattaa heti ottaa yhteyttä kuluttajansuoja-asiamieheen, sillä Saksasta ostetut tavarat kuuluvat toki Saksan kuluttajansuojalain piiriin ja sen mukaan ostajalle ei käsittääkseni saa tulla kuluja kun kyseessä on takuun piiriin kuuluva asia. Kaikkea ei kannata purematta niellä, vaan ottaa selvää omista oikeuksistaanAlkuperäinen kirjoittaja 05.06.2005 klo 09:11 Eipä taida kirjoitti:Ei taida ihan noin toimia tuo takuu. Tutullani hajosivat kalliit vaunut rungosta (saksasta tilatut) ja kun ottivat myyjään yhteyttä, niin sanoi, että heidän pitää lähettää vaunut sinne, tutkivat missä vika on ja itse joutuvat maksamaan lähetyksen!! Joka Postin hintalaskurilla maksaa melkein 100 euroa! Ja ole nyt sitten ilman vaunuja kuukauden verran... Siinä äkkiä hupenee se säästö, minkä hinnassa sai.
Saksan kuluttajansuoja ei koske ulkomaille myytyjä tuotteita. Ei myöskään Suomen kuluttajansuoja. Myyjä voi rajoittaa aivan vapaasti Suomessakin takuun ehtoja ja rajata sitä. Suomen Kuluttajansuojalaki taas on ankarampi kuin takuuehdot yleensä.Alkuperäinen kirjoittaja 05.06.2005 klo 15:15 Max kirjoitti:\Tällaisessa tapauksessa kannattaa heti ottaa yhteyttä kuluttajansuoja-asiamieheen, sillä Saksasta ostetut tavarat kuuluvat toki Saksan kuluttajansuojalain piiriin ja sen mukaan ostajalle ei käsittääkseni saa tulla kuluja kun kyseessä on takuun piiriin kuuluva asia. Kaikkea ei kannata purematta niellä, vaan ottaa selvää omista oikeuksistaanAlkuperäinen kirjoittaja 05.06.2005 klo 09:11 Eipä taida kirjoitti:Ei taida ihan noin toimia tuo takuu. Tutullani hajosivat kalliit vaunut rungosta (saksasta tilatut) ja kun ottivat myyjään yhteyttä, niin sanoi, että heidän pitää lähettää vaunut sinne, tutkivat missä vika on ja itse joutuvat maksamaan lähetyksen!! Joka Postin hintalaskurilla maksaa melkein 100 euroa! Ja ole nyt sitten ilman vaunuja kuukauden verran... Siinä äkkiä hupenee se säästö, minkä hinnassa sai.