***RD ODOTTAJAT 2010-2011!***

Unettomuus vaivaa tässä kuumuudessa.

Mutta hei onko kenelläkään käynyt niin, että omat mittausarvot ovatkin olleet ok, vaikka sokerirasituksessa arvot huomattavasti koholla ? Ihmettelen itseäni. Nyt muutaman päivän arvot hyviä. Tänään kävin neuvolalääkärillä. Vielä ei aloitettu insuliinia, vaan seurataan perjantaihin. Lääkäri väitti kyllä, että täytyy sieltä alkaa niitä huonoja arvoja löytymään...
 
Mulla ei oo tota insuliinia vielä aloitettu ja oon mittaillu arvoja rv 12 asti. Ylityksiä toki löytyy, mut ei niihin oo sen enempää puututtu. Nyt siis rv 36+2. Nyt ne ei enää edes soittele äippäpoililta ja kysele arvoja, joten ruokavaliolla yritetään pärjätä loppuun asti.


mun masu kuva :LOL:
 
SAin tänään perusverenkuvan tulokset ja itse niitä tässä yrittänyt tulkita. Soitin kyllä yhteen paikkaan josta vähän sain apua. Meillä on neuvolalääkäri lomalla enkä neuvolan tätille kehdannut tunnustaa että oon omin päin hankkinut lähetteen tuohon tutkimukseen. Ilmeisesti pikkuisen kuivumista ilmassa vaikka oon juonut mielestäni kauheesti vettä. Eli enemmän vaan nestettä ja sitten yks toinenkin arvo oli alakanttiin mutta ilmeisesti raskaana olevalla se voi ollakin niin. Aika jännä että käsivrresta otettuna hemppa oli 111 vaikka samana päivänä sormesta se oli 101. Luotan tuohon käsivarresta otettuun enemmän. Maanantaina taas perusverenkuvaan ja sitten taas viikon päästä.

Kun se rd todettiin niin meni ruokavalio ihan uusiksi ja rasvainen liha kiellettiin ja hirvenliha ei sovi nyt mun mahalle. Siitä lihasta kun sitä helposti imeytyvää rautaa saisi. Oon oikeastaan sitä mieltä että tuo rd-ruokavalio on ihan hanurista ja sinä aikana tuo hempan romahdus tapahtuikin. Joten olen nyt antanut piupaut rd:lle siten että yritän syödä edes makkaraa koska se menee alas useimmiten enkä usko että ne sokeriarvot niin pahaksi menee. Lisäksi juon tuoremehua surutta vaikka se oli pahiksista neuviolantätin mielestä suurin. Se kun kuitenkin auttaa raudan imeytymisessä. Kun nyt sais ensin tuonm hempan kuntoon niin sitten rupeen ajattelemaan taas sokereita.
Tänään rv 18+4. Reilu kaksi viikkoa rakenneultraan.
 
Mä oon kyllä surutta syönyt lihaa, ja tosta tuoremehusta mulle ainakin oma neuvolatäti joka on samalla meen terveyskeskuksen diabeteshoitaja sano että lisä rautaa ottaessa on hyvä ottaa lasillinen tuoremehua. Neuvolatäti kyllä ainakin tietää et mulla on tää sokerien seuranta, mut silti tosiaan kehotti tuota tuoremehua juomaan.
Itse oon sitä mieltä, että kun muistaa sen ruokaympyrän/kolmion niin pärjää aika hyvin. Mistään muusta rd ruokavaliosta en oo kyllä silti kuullutkaan. toi rasvahan ei nosta sokereita, vaan hiilihydtraatti. eikös tossa lihassa oo enemmän proteiinia kuin hiilihydraattia. voi tietysti olla et oon väärässä. Multa on vaan kysytty et syönkö lihaa, ei oo mitään sanottu lihan laadusta.

Jäätelöä oon syönyt mitä milloinkin, yleensä ne mitkään ei oo kauheesti nostanut sokereita, tietysti kai riippuu siitä että kuinka paljon syö jäätelöä kerralla.

 
Merkkiä!
Neuvolassa käyty. Terkan sijainen meinas että vauva on RT:ssa eikä laittanut lähetettä kun maanantaina kuitenkin lääkärille meno.
Toivottavasti lääkäri ottaa jotain kantaa näihin paastoihin, on ollu useamman kerran jo koholla.

Paino oli noussu kovasti (no tätähän ne neuvolassa kerjäs) mut itestä tuntuu hurjalta, pian 50kg mittarissa. Vauvasta tuumasi, että sirolta ja pieneltä vaikuttaa. SF alakäyrällä ja nyt kun jo ajattelin, että saa huokasta helpotuksesta vauvan kääntymisen suhteen niin eikös alkanut puhua vähästä lapsivedestä :/

Discovery, mulla oli tosi pitkään hyviä arvoja aina ja välillä tuli tunne, onko mulla koko diabetesta. Mutta kyllä se totuus valkeni kun karkkia kokeili syödä ja nythän nuo paastot alkaneet hyppiä loppua kohden. Sehän on vaan hieno homma jos arvot on sinulla kurissa :)

Jääräpää, ei se liha nosta sokereita eikä rasva minun tietojen mukaan..

MiljaK 34+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja jääräpää:
Aika jännä että käsivrresta otettuna hemppa oli 111 vaikka samana päivänä sormesta se oli 101. Luotan tuohon käsivarresta otettuun enemmän.

Kun se rd todettiin niin meni ruokavalio ihan uusiksi ja rasvainen liha kiellettiin ja hirvenliha ei sovi nyt mun mahalle. Siitä lihasta kun sitä helposti imeytyvää rautaa saisi. Oon oikeastaan sitä mieltä että tuo rd-ruokavalio on ihan hanurista ja sinä aikana tuo hempan romahdus tapahtuikin. Joten olen nyt antanut piupaut rd:lle siten että yritän syödä edes makkaraa koska se menee alas useimmiten enkä usko että ne sokeriarvot niin pahaksi menee.
Tiettekö mä olen pikkuhiljaa alkanut pitää noita kaikkia sormenpää-mittauksia ihan uskonasioina (oma verensokerimittari kun näyttää välillä arpovan tuloksen..) :kieh:

Lihasta ei mulla kyllä nouse arvot juuri yhtään, toissapäivänä vetäsin ihanan ison rasvaisen vuohenjuustolla ja pekonilla höystetyn pihvin, ja tunnin arvo oli 0.2 korkeampi kuin ennen ateriaa. Kysy vielä että miksi ne sulta tota lihaa haluaa kieltää!

Onko sulla rautalisä käytössä?

Ja jäätelöistä paras mielestäni se edellissivulla hehkuttamani Kingis Light, se oikeasti maistuu ihan tavalliselta kingikseltä :p
 
heips.
jaksamista kaikille tähän pinoon!
itse sain viime viikolla jo "eräpäivän" tälle raskaudelle ja nää vauvat syntyy ENS VIIKOLLA!
lauantain jälkeen en olekaan sitten sokereita juuri mittaillut, ja tiedän millä ne nousee yli rajojen ja millä ei. ENKÄ ENÄÄ EDES VÄLITÄ! kasvakoot nää vauvelit nyt sit miten tykkää. :heart: :heart:
Jäätelöä menee enemmän kuin lääkäri määrää. varmaan litra päivässä... :whistle: tosin jäätelö nyt ei ainakaan mulla oo se pahin sokerin nostaja; leipää, karkkia ja suklaata en vieläkään syö, sillä ne nostaa sokerit taivaisiin.
... saas nähdä kuinka hyvin nää viimeisen viikon jäätelömäärät kasvattraa vauvoja. viime viikon maananaina olin neuvolassa ja paino oli silloin pompsahtanut ylös päin, mutta nyt paino on ollut parina aamuna jopa alhaisempi kuin silloin, joten ihan hyvä.

dreamer78 + hipsunipsut rv 36+1
 
Ilma viilentynyt ja tuntuu että turvotus hieman hellittänyt jaloista. Ihmettelen näitä sokeriarvojani ku tänään olleet todella hyvät vaikkakin oon syönyt vähän vääränlaista ruokaa

Vapaa ilta kun poju meni mummilaan yöks ja mies on tietysti tien päällä. Näistä vapaa hetkistä pitänee nauttia. Vaikkakin kyllä täällä tekemistä olis mitä vois tehdä.

Mä oon noita jäätelöitä kyllä syönyt vähän kaikenlaisia, tänään söin ihan tavallisen Kingiksen ja sen jälkeen vielä lisäks kanaviillokkia raejuuston kanssa ja tunnin arvo oli muistaakseni 4.6 eli joko mittarissa on vikaa tai sitten jossain muualla

Maijamehi ja Toukka rv 36+2
 
Thess kysyin viimeksi siltä kesäsijaiselta neuvolassa lihasta niin hän sanoi että rasvainen liha on pahimpia sokerin kannalta :whistle: . En itsekään oikein usko siihen ja koko neuvolatoiminta alkaa menettää uskottavuuttaan mun silmissäni. Tuntuu lisäksi että eri neuvolatyöntekijöillä on erilaiset näkemykset samasta asiasta. Vakinaiinen "täti" taas kielsi tuoremehun ja siihen kyllä uskon että nostaa sokerit mutta sitä kuitenkin nyt aloin taas juomaan koska sitä tarvitaan jotta rauta imeytyisi. Nyt syön 200mg obsidania päivässä ja vielä nestemäistä ferronolia lisäksi. Lulen vaan että mun rautavarastotkin ovat ihan tyhjiä (johtuen tammikuisesta km:stä )joten taitaa tehota hitaasti tuo rautakuuri.
 
tuoremehu kyllä nostaa sokeita, mut auttaa kyllä tota rautaa imeytymään.
Mut tota rasvaista lihaa en kyllä ymmärrä, ei mee mun kaaliin. Mä oon ainakin syöny lihaa miettimättä sen enempää onko rasvaista vai ei eikä mun mielestä kyllä oo sokeriarvoja nostanut. Mut se on mun mielipide, ja mun kroppa ainakin toimii näin. Kannattaa jääräpää kokeilla mitä sun kroppa kestää, ku tuntuu et mikä on yhdelle hyvä on toiselle huono ja lisäks ainakin omalla kohdalla huomannut et aina ei kaikki toimi omassa kropassa samalla tavalla kuin esim. eilen. taitaa olla oikeen taiteen laji tää rd :LOL:

Mä oon kanssa nyt syönyt obsidania, sitä ennempää mulla oli jokin toinen rautavalmiste, mut se loppu jo. Huomenna sitten näkee mitenkä toi hb arvo on tällä hetkellä.

Ai niin tosta suoninäytteestä hb:n kohdalla ni meillä ainakin neuvolantäti luotti siihen enemmän yks kerta kun otti multa sen rh vasta-aine näytteen ja sitten otti suonesta sen hb arvon vaikkakin oli jo ottanut sormenpäästä
 
Tervehdys!!Me oltiin viikonloppu saaristossa ja mulla meni niin mittaukset kuin myös ruokavalio ihan persilleen!! :( :ashamed: |O Jäi meinaan mittaamiset melko vähiin ja söin nyt vähän herkkujakin!!Nyt on sitten ollut saamerin vaikeata palata siihen ruokavalioon ja pitää sitä!!Mun on pakko ottaa itteeni niskasta kiinni ja ryhdistäytyä!!Vauva potkii vimmatusti,et todennäköisesti meidän poju voi oikein hyvin!! =) Saatiin muuten eilen vihdoinkin ostettua auton,farmarin!!Pääsee helpommin liikkumaan ja muuttokin sinne saareen sujuu sutjakkaasti!! =)Hyviä masunkasvatushetkiä kaikille!!

Ryhdistäytyvä miita1969 & Walter 28+6 :D
 
Hellurei!
Mulla on myös taas mittausjakso (kaks viikkoo) tänään katkolla ja vien ne luvut TAYSiin ja katsotaan mitä sieltä tulee. Eli ne pillerit kun alotin, niin eka viikko luvut ei juurikaan muuttunu, mutta sitten kun alotettiin se oikea annostus, paastot on ollu yhtä lukuunottamatta, hyvät. Eli mä nyt ajattelen asiasta niin, että ehkä voin vielä jotenkin luovia itteeni eteenpäin näillä eväillä. Sitten taas parin viikon päästä on ultra ja katotaan onko laps kasvanu liikaa. En kyllä oikein jaksa uskoa, koska mun oma paino on pysyny ihan samana ja sokrut kurissa. Mutta koskaan ei tiedä :kieh:

Muuten tää kuumuus käy hermoille! Ja se ei mee kyllä keneltäkään ohi :LOL: . Nyt näyttäis kylläkin heittävän tähän Treen keskustaan puhurin päälle, joten ehkä helpotusta on luvassa ukkosen muodossa. Koti on aivan pätsi ja siihen vielä kuorsaava ukko, niin kyllä on vähän kiristystä ilmassa ollu aamuisin. Mutta ehkä tää tästä, viimeistään synnytyksen jälkeen, helpottaa :LOL:

Se alkoi sitten rv 27 eilen ja jotenkin oon taas tajunnu että ei hitto, kyllä sitä vaan kohta on edessä synnytys..... Kumpu kasvaa ja ekat mustelmat on jo havaittavissa kun en aina oikeen hahmota missä mun kroppa alkaa ja päättyy :heart: :p

Mutta nyt vähän vielä hommia ja sitten lounaalle. Huomenna on viiminen työpäivä ja oon oikeestaan vaan tyhjentäny tätä mun koppiani tän päivän. Ei ressaa enää mikään! :D

Keukeu ja Tirppi 26+1
 
Osaako joku sanoa, että voikohan tämä kuumuus vaikuttaa sokereihin? Juonkohan liian vähän vettä -> voiko nostaa sokereita? Mulla on viime päivinä tullut vähän outoja mittaustuloksia, vaikka ruokavalio on ollut samanlainen kuin aiemminkin ja insuliinia olen pistänyt 18 yksikköä iltaisin (kuten aiemminkin).
 
Lääkärineuvola kuulumisia..

rv 36+3 (suluissa viime kerta eli 34+1)
Paino muutos: +1050/viikko (+640) Hiukan on turvotukset tehneet tehtäväänsä
Pissa: Hiukan vissiin proteiinia tai jotain, perjantaina saa sit tulokset siitä (puhdas)
RR: 122/84 (108/86) alapaine vissiin vähän koholla..
Hb: 117 (123) rautakuurista huolimatta mennyt alaspäin
Sf-mitta: 38 (35)
Tarjonta: rt (rt)
vaavin <3 syke: 135 (136)

Kohdunsuun tilanne, pehmä, auki 1 cm ja pituus 1 cm

Arvioi että vauva olis isompi mitä esikoinen (jopa kilon isompi eli tarkoittais 4 kilosta vauvaa), joten laittoi lähetteen painoarvioon. Lisäks on pieni epäilys et olis raskausmyrkytys aluillaan. Vauvan pää kuulemma tuntu sisätutkimuksessa.

Näillä mennään ens tiistaihin jolloin on seuraava neuvola, ellei sitten jotain perjantaina selviä siitä pissa testistä.

Maijamehi ja Toukka rv 36+3
 
Dreamer ihanaa :heart: Ens viikkoa odotellessa :)

Maijamehi mites nyt kun tuollaisen arvion sait vauvan koosta niin soittelevatko vielä sulle sokeriarvoista vai meneekö loppuun asti ruokavaliolla?
Toivottavasti ei ole myrkytystä tekemässä :hug:

Emmaria en kyl osaa sanoa. Kyllähän se runsas veden juominen varmaan laimentaa arvoja.

Keukeu mä vähän ajattelin puhella noista lääkkeistä maanantaina jos aletaan miettiä jotain apukeinoja tähän tilanteeseen. Mulle lääkäri jo alkuraskaudessa puhu tablettihoidosta, mutta sain käsityksen täältä keskustelusta ettei tablettihoitoa yleensä aloiteta vaan ihan pistoshoidolla mennään. Eipä tässä enää montaa viikkoa olisi. Jospa sullakin pysyisi arvot kurissa tabuilla :)

MiljaK 34+3
 
Äippäpolille meni lähete sinne kokoarvioon, mut eivät vissiin sieltä muuten sitten oo yhteydessä. aika kai näyttää mitä tässä tulee tapahtumaan, joten eiköhän tämä tästä. Toki oon vähän äippäpoliin pettynyt ku kerran yritin sieltä silloin sitä kysellä eivätkä nähneet mitään tarvetta. Kunpa he enemmän kuuntelisivat odottavia äitejä. Itsellä kuitenkin ollut olo että tää on isompi kuin esikoinen. Onneks neuvolalääkäri otti tosissaan mun puheet ja sit kun mittas ton kohdunpohjan korkeuden kysy vielä että haluanko varmasti lähetteen sinne kokoarvioon, ku tolla mitalla on jo hyvät perusteet päästä siihen.
 
Hyvät mittaustulokset vaan jatkuvat. Kummallista. Viime raskaudessa olivat heti pielessä kautta linjan. Loppua kohti sitten paranivat ja insuliiniannosta jouduttiin laskemaan, kun tuli noita hypoglykemiakohtauksia. Minä olen myös mitannut samaan aikaan pari kertaa ja toistettavuus ei ole kyllä huippuhyvä.

Syönyt olen mitä sattuu. Olen nyt oikein yrittänyt syödä jäätelöä ja suklaatakin, jota en normaalisti juuri syö. Arvot vaan pysyvät hyvinä. Muuten tuoremehu minulta kiellettiin ed. raskaudessa kokonaan. Sanottiin, että vain hypoglykemiassa verensokerin kohottamiseen.

No, aika näyttää, kuinka tässä käy.

Jaksuja jo loppusuoralla oleville.
 
:wave:

Dreamerille
tsemppiä viimeiseen puristukseen vauvojen kanssa näille helteille!
Saanko udella onko sinulla sektio vai alatiesynnytys?

Emmari
Mulla on ainakin näiden helteiden aikana noussut arvot, vaikka luulin veden juonnin laimentavan arvoja. Ajankohta saattaa silti liittyä muutenkin kasvavaan insuliinin tarpeeseen.

Discovery
Mulla on kanssa puhuttu tosta, että loppuvaiheessa saattaa insuliinin tarve pienentyä. Ihan kivahan se on, ettei sitten jäisi riippuvaiseksi näistä :)

KeuKeu
Metut ei vissiin kauheen hyvin tehoa tässä vaivassa, siksi niitä ei kovin yleisesti käytetä. Mulla oli alkuraskaudessa metut mutta jo 12+6 viikoilla siirryin insuliiniin.

Maijamehi
Hyvä, että sait sen lähetteen arvioon! Toivottavasti siellä kasvaa siro lapsonen.

(.)

Omat arvot edelleen heittää häränpyllyä. Eilen oli aamupalan jälkeen 9.4 ja tänään vielä sitten paasto 5.2 (eli mulla yli 0.2). Katsotaan nyt, että taasko sitten lisää insuliinia.

Bubbeli 25+0
 

Yhteistyössä