~~ RD odottajat 2010-2011 ~~

:wave: Olipas hieno tietopaketti Beth_esda. Suuret kiitokset. Pelkään juuri paastoarvojen karkaavan itseltäni käsistä, pitääpä pitää mielessä nämä vinkit kokeiltavaksi.

Odotan innokkaasti huomista. Haluan jo tietää millaisen arvion diabeteshoitaja antaa sokereistani. Tuo ruokapäiväkirja on kyllä todella hyvä juttu. Ainakin mittauspäivinä sitä on erinomaisen hyvä pitää. Ehkei nyt noin pilkulleen kuin äitiyspolin käyntiä varten, mutta mitä, milloin ja kuinka paljon on syönyt. Tähän mennessä olen kirjannut vain "poikkeavat ruuat" tai jos sokerit ovat olleet erikoisia.

Minulla ei esikoisesta ollut rd:tä. Hänellä sydänäänet laskivat koko synnytyksen ajan aina supistuksen tullessa. Koska ei voitu tietää mistä sydänääneten lasku johtuu ja mikä sikiön vointi on 6 tunnin seuraamisen jälkeen suunnattiin sektioon. Käsittääkseni sydänäänten laskeminen voimistui synnytyksen edetessä. Helpotuksekseni hätäsektiolla syntyi kuitenkin 9 pisteen tyttö, eikä milloinkaan selvinnyt miksi sydänäänet synnytyksen aikana laskivat.

miimaamuu, tahdon yrittää lohduttaa, vaikka minuakin pelottaa ihan älyttömän paljon se, että jossain vaiheessa alkaisi insuliini. Tuon sektion jälkeen minulle määrättiin verta ohentavia napapiikkejä kahdeksi viikoksi. Niitä piti laittaa 2 kertaa päivässä. Piikki oli pitkä (useampi cm), mutta ohut. Olen aina kammonnut kaikenlaisia piikkejä ja etenkin sormesta otettavia verinäytteitä. Selvisin silloin esikoisen syntymän jälkeen viikon napapiikkejä pistellen, sitten lopetin pistämisen, koska leikkaushaavani alkoi vuotaa ja verenohennuksesta johtuen vuoto ei loppunut.

En tiedä millainen insuliinipiikki on, enkä ole ihan varma mihin se laitetaan, mutta mielestäni tuo napapiikki oli pituutensa vuoksi epämiellyttävä, kun se piti iskeä kokonaan ihon alle omin voimin. Sokerimittaus on ollut paljon helpompi, kun piikki ponnahtaa kynästä itsestään. Tuo 6 tai 8 mm insuliinipiikki ei kuulosta pahalta. Uskon, että siitä selviää pienemmällä sisulla kuin napapiikistä. Tämän oli tarkoitus tsempata! :) Kyllä sinä siitä selviät! Ihminen pystyy siihen mihin pitää pystyä.

Kah... Minäkin taas toivoa täynnä, enkä enää urputa neuvola/äitiyspolikäynneistä... :D

Vici 15 + 4
 
Hyvin kattava oli tuo Beth_esdan tietopaketti !

Minä pistelin 250 piikkiä tuota verenohennuslääkettä ja voin vakuutta, että insuliinin pistäminen helppoa siihen verrattuna. Tuossa kaksosraskaudessa vain vatsaan pistäminen teetti loppuaikana vaikeuksia, kun ei yhtään ylimääräistä ollut. Sain luvan tökätä reiteen lyhytvaikutteisetkin. Mieskin pisteli kaverina loppuvaiheessa.

Arvaatkaa mitä syön ? Manteleita...

Nukkumaan. Herätys taas aamuyöstä. Pissalla en käy enää kovinkaan tiheään. Pitäisi juoda enemmän, niin tuo turvotus hellittäisi.

Luin tuota käypä hoito suositusta rd:stä. Siihenkin kannatta tutustua. Minua kiinnosti vain nuo käynnistyskriteerit.

Discovery 37+2
 
Kiitos kiitos, näin perusinsinöörinä sitä tahtoo kaikkiin suhtautua sitten matemaattis-tilastollisesti etsien ne sopivat muuttujat...:)

rd-lääkäri muuten kyseli miten muuten syön ja kun rehellisesti kerroin etten läheskään niin paljon hiilihydraatteja kuin käypä suosituksessa sanotaan (vaan ehkä noin 100-150g), totesi hän, että näinpä se on monella. Ei siis pitänyt tuota määrää vähänä vaan sanoi ihan suoraan, että on huomannut monella alhaisempien hiilihydraattimäärien toimivan paremmin. Ketoaineista toki varoitteli, mutta tuolla hiilihydraattimäärällä ei niitäkään pitäisi tulla.
 
Listasta näyttää lisäksi puuttuvan muutamia syntyneiden tietoja

31.7. 2010
virpi1980 -Tyttö - 50cm - 4060g (rv40+4)

8.8.2010
UpsyDaisy - Tyttö - 49,5cm ja 3840g (rv 38+1)

(miten niin äitiyslomalla on välillä tylsää?)
 
Onnittelut Miitalle :flower:

Ja kiitos bubbeli päivitystiedoista.

Minä olin eilen nyt sitten siellä äitiyspolilla. Lääkäri totesi: "Sinulla on nyt sitten todettu raskausdiabetes. Ja katsotaampas ultralla." Ja sitten ultrattiin ja todettiin, että kohtuontelossa on elävä vilkkaasti liikkuva sikiö. Ja sitten voit kysellä lisää diabeteshoitajalta. öööö... selvä se sitten, kai... :confused:

Sitten odottelin hetken ja suuntasin sille diabeteshoitajalle. Puhuttiin mittaamistani sokereista, joista hän ei ollut huolissaan tällä hetkellä. Kannusti pitämään huolta ruokavaliosta, ruokaajoista, annoskoosta ja hiilareista sekä välttämään etenkin suoraa sokeria. Enemmän hän puhui raskauden jälkeisestä ajasta ja miten silloin toimitaan, kun tarkkaillaan sokeritasoa. Myöskin puhui lapsen sokerien tarkkailusta syntymän jälkeen. Kyselin myös, että kuinka tämä rd etenee. Hän oli sitä mieltä, että todennäköisesti arvot alkavat heitteleemään jossain vaiheessa rv 25 jälkeen enemmän, mutta uskoi toki ruokavalioon.

Nyt saan sitten olla "rauhassa" rakeneultraan saakka. Eli äitiyspoli katsoo tilannetta ja tulevien käyntien tarvetta rakenneultran yhteydessä. Jatkan mittaamista kuten tähänkin asti, kolmena päivänä viikossa neljästi päivässä.

Tämä taitaa olla yhtä epävarmuutta ihan synnytykseen asti. Ja vieelä sen jälkeenkin. Semmonen reilu 24 viikkoa laskettuun aikaan... Ei se ihme, että teitä 35 viikon paremmalla puolella olevia väsyttää. Jotenkin tämän kanssa pitää vain jaksaa olla... :headwall:

Vici 15+5
 
Täällä ei kauhean positiivisia uutisia tullut polikäynniltä.
Ensinnäkin vauva makailee perätilassa eikä suostunut kääntymään yrityksestä huolimatta.
Insuliinit (eikä vissiin tää mamma) eivät myöskään ole tehneet tarpeeksi tehtäväänsä vaan vauva on jo nyt iso. Painoarvio oli 3300g ja kasvua on tapahtunut 300-400g/vko. Laskettuna-aika se tietää suunnilleen 4500g ja tuo on minulla ja muilla rd-äideillä se alatiesynnytysraja.
Ja tuohon päälle perätila, juu, sektioon tämä vissiin sitten menee :( :(
Perätilavauvaahan ei voi edes käynistää... Huoh!
Se niistä alatiesynnytyksistä sitten, kun on jo yksi sektio alla..

Bubbeli 36+0
 
Kopsaan vielä tekstin, jonka kirjottelin tonne lokakuisiin. Kyseessä siis polikäynnin yksityiskohtainen sepustus :D

Polilla käyty eikä ollut yhtään hyviä uutisia.

Nyt taisi olla itkupotkuraivareilla jotain hyötyäkin
Lähdin tuonne polille siinä uskossa, että tänään tehdään ulkokäännös. Käyrän jälkeen menin lääkärille, joka oli erikoistuva lääkäri. Painoarvioksi hän sai 3300g-3500g ja totesi vauvan olevan perätilassa. Kai...kki edellytykset ulkokäännökselle myös oli kohdillaan.
Hän rupesi soittamaan jo valmistuneelle lääkärille (erikoistuva ei saa tehdä käännöstä ilman valvontaa). Tämä lääkäri ei sitten suostunutkaan enää tulemaan, koska kello oli 14.20 ja päivystys alkaa 15.00!! Tämä lääkäri käski tulla viikon päästä uudelleen.
Siinä vaiheessa en enää tiennyt mitenpäin olisin ollut.. Olin aivan raivona!
Lähdinkin sieltä sitten varaamaan uutta aikaa ja aikaa lantion kuvaukseen.
Luukulla sitten olin jo raivona ja sanoin osastonsihteerille, että varaa vain aika, en ole tulossa. Erittäin mukava sihteeri kyseli, että mitä on sattunut ja miksi en tule. Sanoin, että rupeaa ottamaan päähän, kun koko ajan siirretään asioita vain eteenpäin ja eteenpäin.. Kerroin soittaneeni tiistaina ja varmistaneeni, että sopimani aika ...on hyvä ulkokäännöstä varten. Osastonsihteeri kysyi aikani, joka oli 12.15 ja kello läheni silloin 15.00.
Hän sanoi, että odotas hetki siinä nyt selvitetään tämä asia!
Hetken päästä hän tuli takaisin ja sanoi, että nyt ei mihinkään, lääkäri tekee sen käännöksen nyt!
Lähdin kätilön kanssa valmistautumaan käyrää ja käännöstä varten. Käännösyritys oli aika tukala ja sai kyllä syvään hengittää, jottei tulisi huuto. Valitettavasti käännös ei onnistunut, vauva ei suostunut liikahtamaankaan. Oli jo aivan laskeutunut lantioon, pylly edellä. Asento on erittäin optimaalinen perätilasynnytystä varten.
Ainoa huono homma on se, että tämä vauva tuskin tulee ennen 40-42 viikkoja ja tuolloin meidän vauva painanee jo lähemmäs 5000g. Perätilavauvaahan ei käynnistellä..
Eli todennäköisesti minulla on edessä sektio ja alatiesynnytykset ovat vain haikea muisto ;(
Ensi viikolla 37+0 menen lantion kuvaukseen (mielestäni ihan turha kohdallani) sekä tarjonnan tarkastukseen. Silloin varmaan saan sen sektioajankin.
Että tällaista täällä.... ei kovin hyvät fiilikset ole...

Bubbeli 36+0 ja vauva

(olen siis laskenut tuon syntymäpainon niin, että tämä vauva kasvaa noin 300g/vko. Eli jo viikolla 38+0 painoa on 3900g, 40+0 4500g ja 42+0 5100g. Esikoisen painoarviot meni samalla käyrällä ja syntymäpaino 41+3 oli 5160g)
 
Hitsi, kun harmillisia uutisia Bubbeli :|. Minäkin tavattomasti toivon saavani kokea alatiesynnytyksen, joten ymmärrän harmituksesi. Mutta niin kauan on toivoa, kunnes aika keisarinleikkaukseen on käsillä. Ja toki se on molempien kannalta parempi tuo synnytys mahdollisimman pienin riskein.

Mulla oli yöllä hirmuinen polte vatsassa. Tunne oli kuin toistuvat kivuliaat supistukset. Jonkun aikaa (varmaan noin 15 min) väännettyäni ja käännettyäni sain väännettyä valtaisan ripulip**kan. Polte helpotti, olo jäi huonoksi. Aika outo homma... :confused:
 
:whistle:
Kävin vähän mainostamassa meidän pinoa tuolla "kuupinoissa". Josko saatais lisää porukkaa tännekin :) Meitä lokakuisia näyttäisi olevan aikas paljon ja me alamme pikkuhiljaa (puolentoista kk:n) sisällä saaman vauvoja kainaloon. Ettei ihan keskustelu tyrehtyisi :)

Bubbeli 36+1
 
Heippa!

Tää vois liittyy mukaan joukkoon! Tosin empä mene vannomaan, että saan kovin usein aikaiseksi kirjoitella mitään, mutta lueskelen sitäkin enemmän! ...ja lueskellut olen jo muutaman viikon, aina siitä asti, kun sain tämän rd tuomion.
Viikkoja kasassa nyt 32+2...laskettu aika olis 17.11.
Eilen olin Tyksissä lääkärin puheilla, ja sain nyt sitten loppuajaksi Metforem-lääkkeen tämän rd:n vuoksi. Onko jollain muulla täällä käytössä kyseinen lääke...? Tyksissä on meneillään joku tutkimus, ja tuo lääke "arvottiin" mulle. Eli vaihtoehtoina oli joko insuliini tai Metforem. Olen kyllä ihan tyytyväinen, että säästyn noilta insuliinipiikeiltä!
Lääkäri teki vauvasta painoarvion (n. 2kg tällähetkellä), ja sanoi vain, että ei ainakaan vielä ole kasvanut mitenkään liian suureksi. Kontrolliin kolmen viikon päästä sitten...
Mutta eipä muuta tälläerää :) Kivaa, kun löytyy tällainen "vertaistukiryhmä" täältä :)

-Ansku
 
KeuKeu ja Discovery ja muutkin, takana aivan kaamea viikko. Ke oli se äitiyspolin aika. Tättädädää, vauva kääntynyt takaisin perätilaan. VOI VITTU!!! No sitten alotin valittamisen omasta olostani ja siitä kun ottaa henkeen. Pistivät ensiavun puolelle lisätutkimuksiin, epäilynä keuhkoveritulppa. Sitä ennen painostivat että pitäisi synnyttää perätilalapsi, varsinkin jos tää nyt on sitten tulppa. Makasin YKSIN kuusi tuntia siellä ensiavussa ja kävin läpi erinnäisiä tutkimuksia (esim. varjoainetutkimuksen, jota ei edes suosistella raskaana oleville) ja tutkimuksen tulos oli että keuhkoveritulppaa mulla ei ole. Olen siis ehtinyt silmät punasena porata iteksiini siellä loossissani kun kaikki alko mennä taas vituiks. Ja kävin läpi jo silmissäni kauhulla perätilasynnytystä. Lopputulemana kuitenkin oli se, että toisluonteisena löytönä kuvissa löytyi kilpirauhasen toiminnasta aiheutuva liikakasvu kaulassa, polyyppi, jota aletaan nyt tutkia. Sitä mitä se tuo tullessaan en tiedä, parhaimmassa tapauksessa pillerit tai sitten leikkaus. Joka tapauksessa aikataulusta ei tiedä, tapahtuuko tää ennen synnytystä vai ei.

Maanantaina on kääntöyritys, ans kattoo miten käy. Olen kuitenkin saanut keskiviikosta varmuutta vaatia sektiota. Olin niin sekaisin viimeksi kun se heitti pöytään sen että tää laps ei ollutkaan raivotarjonnassa.

Ai niin, ton kilpirauhasen toiminnan häiriönhän siis voi laukaista raskausdiabetes ja osaltaan myös vaikuttaa siihen miksi toi insuliini ei oo toiminu mulla mitenkään erikoisen hyvin. Saattaa olla että tää kilipirauhas-asia kiirehtää tätä mun synnytystä, tavalla tai toisella. Ei tarvii enää kyynelehtiä lääkärille...

Nyt nukkumaan,jos vaikka aamulla tuntuis vielä hiukan paremmalta....

Keukeu ja Tirppi 37+3
 
Annsku
Tervetuloa joukkoon :)
Minulla oli alussa käytössä Metformin, mutta se ei toiminut toivotulla tavalla, joten insuliinit tuli kehiin 12+6 viikolla. KeuKeu:lla taisi myös olla jossain vaiheessa käytössä tabut.

KeuKeu
NO JOPAS SUA ON KOETELTU!!!!
Onko sulla ollut muita ongelmia kuin tuo hengenahdistus?
Ja samperi näitä vauvoja, mullakin vauva perätilassa. En näe mitään järkeä alkaa punkemaan mahdollista isoa vauvaa perätilassa, kun edes ei oi käynnistää... Eli kannattanee vaatia sitä sektiota, jos siltä tuntuu!
JOS siis vauva ei käännösyrityksestä suostu kääntymään. Itse olin käännösyrityksessä torstaina eikä toimenpiteenä onneksi ollut yhtään niin paha kuin luulin!

Bubbeli 36+1
 
KeuKeu no jopas nyt jotakin. Ajattelin, että kun sinusta ei kuulunut mitään, niin on tullut jokin synnyttämistä kovastikin kiirehtinyt juttu esille ja sinut on jopa leikattu tai ainakin käynnistetty. Minulla tehtiin viime raskaudessa jalkaan se varjoainetutkimus, kun epäiltiin tulppaa. Äidilläni on sitten leikattu sellainen hyvänlaatuinen kystakasvain kilpirauhasesta. Meni kyllä hyvin eikä juuri jälkeäkään jäänyt. Minulta otettiin viime raskaudessa heti rd:n todettua kaikki kilppariarvot. Nyt ei sitten ollenkaan.

Täällä ollaan ihan täpinöissä käynnistyksen suhteen. Kaikki ajatukset pyörii vain sen ympärillä, kun ei voi mitään oikein suunnitella etukäteen. Miehen veljen 50-vuotissynttäritkin olis 3.10. yli 400 km:n päässä. Kysyi neuvolan terkkarilta, että uskaltaako lähteä, jos ei ole käynnistettykään. Totesi vaan, että pakkohan niiden sitten on minut ottaa missä vaan synnyttämään, jos se alkais silloin.

Yllättävän paljon nyt noita vauvoja perätilassa. Ja vielä näillä viikoilla kääntyilevät mokomat. Eivät omaa parastaan ymmärrä :(.

Mulla ahdistaa nyt enemmän hengitystä muuten, kun on tuo keskivaikea astma. Olen yrittänyt ottaa lääkettä säännöllisesti, ettei tulis ongelmaa synnytyksessä. En ole astmaisena yhtään lasta alateitse synnyttänyt, kun se on todettu vasta näiden isojen lasten syntymän jälkeen. Vähän pelottaa sekin, jos tulee oikein paha kohtaus.
 
Viimeksi muokattu:
bubbeli, joo tosiaan ainoa oireilu on toi ahistus mutta lääkäri totesi sen todennäköisesti johtuvan siitä kun iso maha+ rintava eli pallea jää ahistuksiin ja ei voi kunnolla oikein vetää keuhkoihin ilmaa. Ja näin mä itekkin ajattelin asian olevan ennenkun mun päähän syötettiin tulppa-ajatus. Ja tossa arvelin eilen ja ed. päivänä kaverin olevan vinottain kun alko hengitys kulkemaan taas ihan normaalisti. Ja siltä se mahakin kyllä näytti. Että ehkä mä nyt luotan siihen että se johtuu tosta mahasta. Meneehän mulla sf-mitta ihan yli taulukoitten.

Discovery, mä luulen että noissa kilpirauhasarvoissa on saattanu olla häikkää tän raskauden alusta asti, mullahan edellisestä raskaudesta oli ehtinyt kulua se vuosi. Jäin tästä raskaudesta kiinni siitä down-epäilystä täysin mun yhden oman hormoniarvon vuoksi joka on saattanut olla täysin yhteydessä tohon kilpirauhasen toimintaan. Niin kovin ne vaan nivottuu toisiinsa, hormonit ja kilpirauhanen. Mutta oot oikeassa, onneks on vaan tää kilpirauhanen eikä se tulppa =) . Ja voin kuvitella että olet jo ihan täpinöissäsi siitä käynnityskestä! :eek:

Onneks mä olen jo vähän rauhottunu :p. Nyt pesen pyykkiä ja laitan sairaalakassia kuntoon. Ja koitan rentoutua :LOL:
 
KeuKeu paljonko sinulla oli nyt vauvan painoarvio ? Mullakin oli aika iso tuo sf-mitta torstaina neuvolassa mitattuna (35 cm), mutta johtuu varmaan lyhyydestäni, niin että kohtu työntyy eteen. Muistelen, että 4,5 kg pojalta oli loppuvaiheessa yli 40 cm ja koko ajan ylimmän käyrän yläpuolella. Painoarvio kuitenkin vain 3,5 kg. Mielenkiintoista minkä kokoinen neiti on. Nykyinen mieheni kyllä paljon pienempi kuin edellinen. Tämä uusi sarja hänelle.
 
Discovery nyt painoarvio oli 3300 (37+2) ja sf-mita edellisellä viikolla neuvolassa 37cm. Mullahan esikoinen syntyessään 55cm joten se saattaa vaikuttaa asiaan ja myöskin mulla on runsaasti lapsvettä ja tilaa vielä liikkua. Ja sitä tää laps on tehny koko tän päivän ahkerasti. Jospa se olis kääntyny...? Niin varmaan :LOL:
 
Ai niin, sitä piti vielä sanomani että tänään on saanu kaikki ohjeet ruuan suhteen kyytiä. On mennyt suklaamuffinssia, omanapiirakkaa vaniljakastikkeella jne. Kai sitä jokaiselle sallitaan yksi kunnon lipsumispäivä viiteen kuukauteen? :D.
 
Tää vois kans ilmottautua tänne!
Elikkäs ruokavaliolla mennään ja pikkukakkosen LA on 30.1.2011

Arvoja olen mittaillu täälä kotona aluksi kahesti viikossa ja nytte enää kerran viikossa koska ne on ollu ihan hyviä! Pomppasin tosiaan jo rv 14 sokerirasituksessa koska paastoarvo oli sen 5.3 eli just siinä rajalla. Sen takia nytte seuraillaan ja kaikki kotona mitatut paastot on ollu alle 5.0 ja tunnin jälkeiset arvot kaikki alle 6.7 ..paino on pudonnu ja -3kg mennään tässä raskaudessa.
Olen syönyt pienempiä ruoka-annoksia ja yrittänyt syödä useammin päivässä.. seittemän jälkeen en ole oikeastaan juuri mitään suuhuni enää laittanu.. (BMI siis 31)
En kyllä herkuista ole kieltäytyny ollenkaan, mutta se ei onneksi painonnousuna näy..
Minun arvoja näyttävät kohottavan keittoruuat ja aamiaismurot eniten!
Kävin diabaeteskätilön juttusilla ja hän kyllä antoi kehuja! Liikuntaa vain kehotettiin lisäämään joten ollaan harkittu perheen kanssa uimista :)

siinäpäs pieni sepustus!

21+6
 
On sulla KeuKeu ilmeisesti paljon isompi kaveri tulossa kuin minulla. Toisaalta ei mikään jättiläinen VIELÄ. Ja niin kuin on jo todettu nuo painoarviot saattavat heittää aika lailla.

Minäkään en ole enää oikein jaksanut motivoitua tähän diabeteksen hoitoon. Aika hyvin on arvot pysyneet. Perjantaina yksi 1 h mittaus 10,2, mutta tiesinkin, että tuo nokialainen erikoisuus sokerimunkkiin tehty hodari nostaa arvoa.

Discovery, jolla kohta poksuu 38+0
 
:wave: Kiva saada uusia keskustelijoita tänne. Minua jo alkoikin pelottamaan jäänkö tänne yksikseni valittamaan lokakuun jälkeen :p Toivottavasti bubbelin mainostaminen tehoaa ja saamme vielä lisää vertaistukea pinoon.

Jeccika, mielenkiinnolla odotan lisäkuulumisia, kun tilanteesi kuulostaa osittain samalta kuin minulla ja minua pelottaa hirmuisesti kuinka tämä etenee. Millaisia ylityksiä sinulla on ollut ja kuinka orjallisesti olet pitänyt kiinni ruokavaliosta?

Onpas KeuKeulla ollut aika rulianssia. Huh huh...

Minä en muuten tiedä onko tuo Metforem insuliinia? Kirjaan rd odottajat listaan tuon Metforem nimikkeen. Onko ok niin?

Vici 16+0
 
Jeccika
Wellcome on board!
Sulla on ainakin hyvin pysynyt arvot kohillaan :)

Discovery
En laiskana jaksa selata.. Oliko sulle luvattu jo käynnistyspäivä?
Ja mä olen kanssa ihan "born out" tän rd:n kanssa :/ Vaikka mulla on tosi vähän aihetta lipsua.... Viikkoon en ole mitannut yhtään arvoa, vaikka mulla on ohjeena mitata väh.5krt/pvä.
Miten niin loppuväsymys alkaa hiipiä meille :D

KeuKeu
Pelästyin ihan tuota sun tulppa epäilyä, kun mullakin ahdistaa hengitys. Mietinkin, että nojoo, ehkä se on vain tämä vauvamaha. Ihme paniikin lietsontaa mulla :D
Mua ottaa päähän, kun en käy neuvolassa, kun sairaalassa ne ei mittaa sf:ää ollenkaan. Mulla on vissiin viikolla 20 mitattu se viimeksi!

Laitetaanko taas painoarvio koostetta?
Edellisistä lapsista on myös tervetulleet painoarviot ja sitten näkis sen syntymäpainonkin :)
Mä voin aloittaa (lähtee etsimään neuvolakortteja, hetkinen..)

Esikoinen
31+1 1780g
33+2 2700g
35+0 3240g
37+5 3625g
39+5 3870g
40+5 4200g
40+6 4500g
41+3 5160g (syntymäpaino)

Lisään esikoisen Sf-mitat tänne vielä
21+2 20
23+1 22
25+6 26
30+0 29
33+0 33
35+5 37
37+1 39

Tämä raskaus
19+4 300g
26+0 900g
27+6 1240g
29+5 1599g
32+0 1900g
34+0 2500g
36+0 3300g

Bubbeli 36+2
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä